Yperen, 21 February 1874. Is de vaderlandsliefde eene deugd en de deugd van al edel herte, zoo verdient de liberalery van Belgie, in hare houding mei den pruissenschen kurassier, den afkeer en de verachting van alwie een druppel vader landse!) bloed in zyne aders vloeijen voelt. Want Bismark is de vyand van Belgie, hy zoekt er de verdrukker van te zyn voor aleer hy er de overweldiger van wordt, lyk of hy 't geerne zyn zou. Die een vyand van 't Vaderland, een ver drukker, een overweldiger ondersteunt, helpt, looft en pryst, en zynen lof weerd is, die is een landverrader en dat is de liberale ry in Belgie, en daerom is ze verachting en afkeer weerdig! In 1864, voor den oorlog legen Ooslen- ryk, wilde Bismark de hulpe of ten minste de goedgunstigheid van Napoleon, zynen voorganger in kerkvervolging, verwerven, gelding van 'tgeen inDuitschland zou binnen gepalmd zyn. Dit plan en die voorstel van Bismark staen vermeld en zyn nu uitgeko men, in brieven geschreven van den italiacnschen gezant te Berlyn, Govone, aen den minister La Marmora! En 't is die Bismark, de vyand van ons vaderland, die nu in de liberale bladen de eerste plaets bekleedt en gedurig bewierookt is. Overeenige weken wilde hy ons gouver nement, 't gouvernement van ons vaderland dwingen om de Bisschoppen en de katholie ken le verdrukken en ze niel vry en vrank meer te laten hunne genegendheid, liefde en grootachting le kennen geven aen onzen Heiligen Vader den Paus aen de vervolgde Bisschoppen van Pruissen, en afkeuren, be- stryden en bestempelen al de hedendaegsche Neros, die Christus Kerke zoeken uit te roeijen. En die alzoo zoekt de verdrukker le zyn in ons vaderland, is de groote liberale afgod van de belgische liberalen. 'T is geweten dat reeds dikwyls Bismark's ooge, lyk de ooge van eenen stek vogel, ge richt stond op Antwerpen, om er eene pruis- sensche haven van le maken, want Pruissen is nu sterkst le lande en hy zou bet geerne zoo sterk hebben op zee. Ook, met de eerste gelegendheid zou hy zyn arendsklauw er op slaen! Dat getuigen de dutlsche gazetten. En die zoo zoekt overweldiger te zyn van ons Vaderland, 'l is voor hem dat heel de liberalery van Belgie neergeknield is en Hosanna zingt! 'T is van dien vyand, dien verdrukker en overweldiger, dat de liberale gazetten be- taeld worden uit de kas der kruipdieren lyk of men in Duitschland zegt. Die kas der kruipdieren zyn de groote sommen waerover Bismark beschikt om in Pruissen en elders de jodegazetten uit le koopen om zynen lof te zingen. 'T is van hem, van Bismark, dat de libe ralen van Belgie hulpe en goedgunstigheid beloofd zyn tegen ons vaderlandslievend ministerie. 'T is die vyand van ons land die, in de kiezing te Antwerpen, al de pruissensche kooplieden ert schachelaers op de been gezel heeft voor de antwerpsche geuzen, en 't is door zyn toedoen dat de geuzen in 't slèe- huis gerochl zyn! De liberalen vleijen Bismark, en Bismark de liberalen; en Bismark en heeft geen spier! vaderlandsliefde; want hy wilde een deel; vart Duitschland laten aen Frankryk gaen, om Napoleon in zyn kaerte te doen spelen, en de liberalen zyn de bondgenooten en hulpen van den vyand des vaderlands. Dus die Belgie, zyn vaderland, liefheeft, die zyn bestaen, zyne ruste, zynen voor spoed, zyne vryheid en onafhankelykheid; ter herte neemt, moeteen diepen afkeer en; walg gevoelen voor onze eerlooze liberalery! Ja, keert en wendt de liberalery hoe gy wilt, gy en zult er niet dan haet voor God en Kerke, onverschilligheid voor Vaderland, en geen de minste edelheid van herte of eigeneerbied in vinden. Hare houding ten opzigte van Bismark is er een doorslaende bewys van. Wat is dan die liberalery?... Niets anders dan vuige aenbidding van zyn eigen, voldoening der snoodste passionen driften, in één woord, de laegste, lafherlig- sle zelfzucht!... Die een zier oordeel en ge dacht heeft ziet dat. Coi'i'esp ®n «leut tien. I® r ester 1 y li e Beis c mi i as gen Mgr de Bisschop van Brugge heeft de vol gende benoemingen gedaen Pastor le Westende, M. Van Steenhuyse, onderpastor te Oedelem; Onderpastor te Oedelem, M. Polydore De Cuypere, priester in het Seminarie; Coadjutor van M.den pastor van St-Jacobs- capclle, M. Caiteeuw, priester in hei Semi narie. I® g tsel y ik ss i c sa w s. Historie. Den onden geeft in den loet- sten nummer der Toekomsteen nieuw staeltjevan zyne ervareodlieid in hisloriesche kennissen. Hy weel dat hv voor onwetenden schryft, en hy schryft, zonder ommezien, de platste en botste dommigheden van de we reld. Alzoo, hy voorbeeld, durft hy zonder schaeinte drukken: 1° Dat de fransche Ite- voiutie van 1789 werk is der Jesuieten. 2e Dal Louïs-Philippe door de Jesuieten van zijnen troon gejaegd wierd. 3° Dut, in 1815, de Jesuieten de wereld wyd oproer bloesden. 4° Dal zy, lol in 1830, den troon van Willem van Oranje ondermijnden! Wat op zttlken oudemnnsprael zeggen?., Moet 't Nieuwsblad voor de ongeleerde men- schen de geschiedenis van die lyden uileen doen en alzoo de dwaesheden en valschhe- den van don ouden in den klaren brengen?.. T ware eert werk dat vele Nieuwsbladjes zou vragen... Moet ik vragen aen den ouden van eendier vier puntjes te beredeneren en met hisloriesche bewyzen klaer te maken? Men weet het, lasteren wel, liegen wel, al- tyd voort schelden, dat kan den ouden en niet anders en wil hy, want met papen cn papenk... en moet men nooit redeneeren, men kan by hen geen gelyk halen. Dat is allyd zyn laetste woord. Wal dan gedaen? Hewel, niet anders als herhalen wat wy dikwyls gedaen, gezeid en herzetd hebben en bereid zyn om te bewyzen, dat den ou den en zyne Toekomst geen letter historie en kennen, dat zy niet anders doen of de histo rie vervalschen om hunnen religiehaet le voeden en om eene consciëntie gerust te stellen die sedert 1822 geene effening ge daen heeft. Dat is 't, en niet anders, eu 'k herhael het, wil den ouden redeneeren, wy zyn gereed om al wat wy zeggen slaende te houden; geen een vinger en wyken wy! Wilt gy een bewys dat don ouden geen historie en kent en dat hy en zyne Toekomst alles vervalschen? Horkl: Over weinige jaren schreef hy een van zyne artikels tegen de Jesuieten, en hy zei dat Machiavel, een liberael van l oude Italië, Jesuiet was! Hewel de historie zegt dat Machiavel dood was vier jaer voor dat er Jesuieten bestonden! Is een. Op een anderen keer, sprekende van Duitschland, noemde hy Hendrik den acht sten keizer, en de historie, nievers, en kent geen Hendrik den achtsten, keizer van Duitschland. Is twee!... Een anderen keer.... Maer't is genoeg, zeker, om te doen zien hoe den ouden doolt in de historie en bygevolg hoeveel geloove hy verdient! Maer hoe groot zyne dwaesheid en onwe tendheid zy, zyne stoutmoedige valschheid spant nog de kroone. By voorbeeld: Hel Aider heilig sle Sacrament en berustte niet in de kapelle der Lamotjes, op den dag der schandelyke verjaging. Dat heeft den ouden geschreven en houden slaen. Hewel, hier en kan 't geen dommigheid zyn, 't is zuiveruit valschheid. Heel Yper, immers, weet dat er dagelyks misse was in 't kloos ter en dikwyls Communie, en dat het Aider- heiligste er allyd berustte. Dat is nu iels dat wy onder onze oogen gezien hebben, en den ouden durft het loo chenen, wat moet het zyn als hy van hoogef op spreekt? Geen een Zondag, of hy schryft in zyne Toekomst dat 't Nieuwsblad zulke of zulke dingen geschreven heeft waervan er hoege- naemd niets en is. Dat is nogthans iets dal eikendeen kan nazien; maer daervoor ee wykt hy niet. Schaemtevry is hy. 'T is se' dert 1822 dat hy O. L. Heere een vlassen baerd wil aendoen, met te gebaren religie te hebben zonder zyn Paschen le houden! Si llryfttn zy helpen, ten minste gcdi-eltelyk, de christelykc gestichten in st;ind honden, die het geluk vim vele huisgezinnen, en den roem van den Godsdienst in Belgie uitmaken. Aengezieu de nalating van deze pligt meest allyd uit vergelendheid voortkomt, zullen de Ileeren Pastors bezorgd zyn, meermaels, voorna- melyk op het einde van den Vasten en na Paschen, hunne parochianen deze pligt te herinneren. En opdat deze schikkingen, gelyk al de overige van den Vasten, zoo veel te nauwkeuriger door de geloovigen zouden onderhouden worden, zullen dezelve, in elke kerk, tot beloken Paschen uitge- plakt blyven. VIII. Aengezien de militairen van allen graed, hunne huisvrouwen, kinderen en dienstboden, alsook de andere persoonen in dadelyken krvgs- dienst zynde, aen ons geestelyk gezag onderwor pen zyn, en dat hunnen staet byzondere toegevend heid van onzen kant vereischt, zoo staen Wy hun toe. by vermeerdering van dispensatie, het gebruik van vleesch, op al de dagen van het jaer, uitgeno men den Goedenvrydag, op welken dag zy zich zullen moeten schikken gelyk de andere geloovi gen. Vermits de gendarmen en de douaniers, die in wet'kelyken dienst zyn, de zelfde toegevendheid vereischen, ter oorzaek van den lastigen arbeid waertoe zy gehouden zvn, zoo by naclue als by dage, zoo stellen wy hen gelyk met de militairen. IX. Krachtens byzondere magl die onze II. Vader de Paus Ons verleend heeft, laten Wy toe aen alle geloovigen van ons bisdom, dit jaer, vleesch te eten, ook meermaels daegs, op de drie Kruisdagen en op Sint-Marcusdag. Wy begeeren dat de gelpovigen, die van deze byzondere toelating zullen gebruik maken, ook eene byzondere aelmoes doen voor den onderstand der goede werken des bisdoms. X. Ter oorzake van de duerte der boter, staen Wy toe, voor zoo lang als deze duerte aenhouden zal, aen de armen en aen de werklieden die op hunnen kost werken, het gebruik van smout en afgesmolten vet, in plaets van boter, alle dagen, Goedenvrydag en Asschenwoensdag alleen uitge nomen. XI.'Krachtens byzondere bemachtiging Zyner Heiligheid, laten Wy toe aen al onze diocesanen. voor een geheel jaer. op alle Zaterdagen die geen geboden vastendagen zyn, vleesch te eten, zelfs meermaels daegs. Het verzoek van den H. Vader is dat men deze vergunning door goede werken zou trachten te, vergoeden. En zullen deze tegenwoordige van den predik stoel afgelezen worden in al de kerken en openba re bidplaetsen van ons Bisdom, op den Zondag na derzelver ontvangen. Gegeven te Brugge, den 5 February 1874. t JOAPÏNES-JOSEPHUS, BISSCHOP VAN BRUGGE. Op hevel zyner üoorl. Iloogvveerdigheid, F. Noi.f, Kan. Secret. EN DAEROM WAS IIY GEREED OM FRANKRYK DEN HELFT VAN BELGIE TE LATEN ÏNSLOKKEN, in Ver- iHHuwmngaiBitisfoga~r z t- •- v vgewav.g Poperinghe, 10 February 1873. Het voorledene. (Vervolg van de historie van Poperinghe. Zie onzen nummer van den 31 January.) De streke van Poperinghe wierd dan door grnef Waibert gegeven aen de abdy van Sinle Bertens ie Sinl Omaers, en 't is onder hei wys en vaderlyk hestuer van den heer van Sinte Bertens, dat het licht en de beschaving in deze woeste en verlatene streke zyn gedrongen. Laten wy met dal oud en heilzaem besluer wat nadere kennis maken. Uit vetsehiilige oorkonden biykt bet, dat, krach tens allerhande privilegiën door de koningen van Frankryk en andere mogendheden toegestaan, de tydelyke magl over Poperinghe en geheel het omlig gende in de banden was van den heer Abt van de abdy van Sint Bertens te Sint Omaers. De beer Abt was te Poperinghe vertegenwoordigd door eenen Bailli die in zynen naem hel besluer en het regt uitvoerde. Onder den Bailli stond oen sclicpen- kollegie samengesteld uit twee burgemeesters en 12 schepens. Van dat schepenkollegie, doordien hel de administratieve en regterlyké magt te samen hand- haefde, hingen een menigte bedienden al, die van de stad een jaeriyksch pensioen trokLen, en daerom ook pensionarissen of stadspensionarissen genoemd wierden. De Bailli, bet schepenkollegie en de pen sionarissen zelve, 't wierd al genoemd, en slechts voor een jaer, door den Abt en de moniken van Sint Bertens abdy le Sint Omaers. Men ziet dat een zorgvuldig opzigt over de afgeveerdigde magtheb- benden wierd onderhouden, en dat de misbruiken in het oud besluer van Poperinghe byrta niet moge- lyk waren. Hetgeen dat opzigt nog versterkte en 'vergemakkdykte, het was liet oprigten van een klooster ter plaelse zelf. Om beter hunne goederen te bestieren in Vlaen- 'deren, de moniken van Sint Omaers, aengezien don grooten afstand en moeijelykheid der wegen, heb ben zeer vroeg le Poperinghe een proostschap gesticht. De Proost van Poperinghe genoot een groot gezag en handelde in den naem van den heer Abt van Sint Omaers. tly bewoonde, met eenige andere moniken, groote en schoone gebou wen die al bacillen de tegenwoordige kerk van Sint Bertens gelegen waren. De stallingen en schu ren zyn in eene brouwery veranderd die nu nog bestoet. Regt over do Papestraet, omtrent het huis van M. den regent Coevoet, stond het gevang van den heer Abt. De hovingen en boomgaerden van de proostdv gingen al den eenen kant tot aen de kleene markt, en al den anderen kant tot tegen bet kleen beekje dat op bet rekhof vloeit. De kerk zelf bestond al lang voor de proostdy, en was in eenen geheelen anderen bouwtrant gemaekt als dezen die nu be- staet: van den ouden romaenschen bouwtrant van Sinte Bertens kerk is er hedendaegs niet meer te vinden en wy zullen later le pas brengen in welke omstandigheden de meeste veranderingen zyn ont- staen. Nu de proostdy van Poperinghe, gelyk of ze wy daer aengewezen hebben, is nog geen honderd jaer verdwenen. De laetste proost was Don Lode- wyk Cuvelier, de Fransclien hebben hem uit zyne proostdy gejaegd in 't jaer 1793. Een andere monik nog van 'l zelfde orde van Sint Omaers bal zyne woonste le Poperinghe in do ge bouwen van den heer van Swynlande, waei van nog de naem en weinige overblyfsels in onze dagen bewuerd zyn. Wordt vervolgd.) Van Merris' kwasten zyn wederom met den vastenavond uit hunne herbergkoten gekropen om hunne schandalen te vernieuwen; die edele gasten hebben nats beters gevonden om hunnen deftigen patroon te behagen dan de liberale feestenvierders van de zoogenaemde Landbouw-maelschappy na te volgen in hunne walgeiyke handelwyze ten opzigte van eenen raedsheer die nauwolyks sedert tien da - gen in den rouw is van zyne eerzame en weldadige huisvrouw. Tol welken afgrond van misachting en schande is Van Merris' party hier gevallen en welke edele werktuigen zy toch gebruiken wil of beter moet om den invloed van zekere persoonen te benemen en de aendacht van zeker publiek tot zich te trek ken! Waerlyk ais men dit volksken van hooge en leegen rang zoo ziet le samenspannen om zulke schandalen uit te melen, zou ik alligt in hel gedacht vallen van den korrespondent uil Reningbelst en die gasten laten apenmuilen zooveel het hun lust en belieft, wel overtuigd zynde dat zy door hunne aperyen niemand anders kwetsen dan hun eigen zeiven gelyk de Aep-Barbier van den fabulist: arme zy zullen welhaest geheel uitgebloeid zyn! a Progres van de Morale Indépendante. Het gaet er wel inde privative sociëteit van den zolder. Zondag iaetst was er weerom een bal, en een groot bal; als men de coatumen zag der danseressen men had waerlyk gezeid dat bet al keizerinnen waren. De zomersche costuinen hebben de byzonderste victoire behaeld. God betere het!

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2