Fïactsclyii® t r y «1 Ten eersten den Oudenlen tweeden nog den Ouden, en ten derden een ander fnca- dellemagisier hebben H eerste blad van dc Toekomst geschreven, en aep zyn ze alle beide; de eerste, oude slimme aep, de ande re een aeplrerling. Wat doen ze om bet Nieuwsblud te beslryden? De eerste daegt het Nieuwsblud uit om te antwoorden, cn daerin aept by 't Nieuwsblad na, want 't is lange dat 't Nieuwsblad hem uitgedaegd heeft, en hy heeft allyd gevlugt; de andere pakt ons artikel op de zeven hoofdzonden en maekl er heele reken valscite beschuldigin gen en laster van, legen al wal God, Kerk en gcloove getrouw is cn dient, en alzoo' toont hy zyne apemanieren. Nu eerst aen den Ouden De Ouden vraegt uitleg over den eed ncn de Constitutie heden gedaen, cn den eed die over tyd aen de fransche Constitutie door do Kerk verboden was. Hy vraegt hoe nu goed gekeurd wordt wal vroeger verboden was. Hy vraegt nog hoe de Onfaelbaerheid van den Paus, en de Onbevlekte Ont vangenis, twee waorheden, die nu moe ten gegeloofd worden om katholiek te zyn, gectte nieuwigheden en zyn en, bygevolg, geene vervalsching van de leering van Chris- tils'? Dat vraegt den Ouden, en hy hoopt dat wy geene valsc/te en kwaedlrouwige belig- tingen zullen trekken uit zyne redeneering! Hoort, myn Ouden, wy aenveerden uwe uitdaging, macr op gewooue conditiën: Gv weet wel, van als gy uwe thesen verdedigde! le Parys, dat, als men redeneeren wil, men een punt leenegader moet voorstellen, en duidclyk den staet der kwestie uiteendoen. Zoo, wilt gy van den eed spreken, ziet hier wal gy doen moei: «Eersten vooral den' eed van heden en den eed van toen doen kennen, en toogen tot hoeverre zy aen mal kander gelyken, en ten tweeden, uiteendoen hoe ze de H. Kerk goedgekeurd heeft. En als gy getoogd hebt dat zy heide leenemael overeenstemmen, en dat de II. Kerk de eene afgekeurd en de andere goedgekeurd heeft, dan zult gy mogen hesluiten dat er tegen- strydigheid is! Anders, al uwe woorden zyn ydele belas tingen en geene redeneering, en zoo is alle redeneering met u onmogelykDoch de Heer heeft de volkeren geneesbaer gemaekt, -en 't zou kunnen zyn dal den Ouden veran dert en dal hy een keer onzen redelyken voorstel aenveerdt. Hewel, doet hy het, wy drukken geheel zyn these!... Maer loopt hy weère weg... wy laten hem loopen en her halen dat kwade trouw en valschheid elders passen of op 't Nieuwsblad. Voor wat de geloofspunten acngaet, wy zyn verwonderd zulk een onverstand le vin den hy den Ouden. Een jongen van zyne eerste Communie kan henl op zyne vragen antwoorden; doelt op de zelfde conditiën als hierboven aenveerden wy den slryd... 'K en peize niet dat ik onredelyk of kwaed- trouwig te werke ga. Dat en kan ik over myn herte niel krygen, en 't is't geen my meest zeer doet, le zien hoe men onnoozele menschen op den dool helpt... Voor 't geen 'l hovennateurlyke aengaet, gy zegt, myn Ouden, dat wy uit de woor den der Toekomst kwaedlrouwige gevolgen getrokken hebben, cn de magister zegt dat wy oenige woorden uil den volzin geknipt hebben. Aen tt. myn Ouden, vraeg ik dal gy zondl bewyzen waerin onze redeneering slrydt en hoe wy kwade trouw geloogd hebben: en aen den Magister zeg ik dat hy liegt, want ziet ons nummer van over veer- tien dacon, en cv zult er niet alleen geheel uwen volzin vinden, maer den gehcelen alinea. Dus uw zin wel ten oude was... 'K vraeg het nu, myn Ouden, is het niet rede- lyk wat ik Itier schryve?... Maer, eh ja!... myn Oudengy zult den Ouden blyven! Nu den Magister!... Maer 'l is te lang, k zal 't ItemZondage brengen. Boesinghe. De Toekomst van Zon- dage is al verre, niel waer, van '1 begin? Wy hebben geredeneerd en bewezen wat er nu van was van al dat lawyl nopens de zoogezegde eerroovery!... De correspondent geeft het op, en 't is daermêc uil op dat punt! Nu, op de schandelyke, en eerloozc, en redelooze, en goddelooze, en schaemtelooze correspondentie van Zondage en heb ik niet le zeggen. Geen een Communard van Parys noch geen een Mormon en zou het hen af doen!... Foei! Voor M. den Pastoren den Kapolacn, 'k boude ray daeraen, zy zyn boven zulke aen - randing en 'l schuim van die kruipdieren geraekt lot de zoole van hunne schoen niet. Nu, Hy mag schryven wat by wil, ons volk, ons geloof, zullen wy verdedigen, 't mag hem lief of leed zyn; Ity mag uitwalgen wat by wil, dat en zal voor ons geen reden zyn om te zwygen, by moet by bet weten wal by doet. 'K zegge dit omdat er sommi ge brave mensehen zyn die tneenen dal wy zouden moeten zwygen om de eerloosbeden onzer tegenstrevers te vermyden. Maer dat en is ons gedacht niet; want 't is ons zwy gen dat dikwyls de oorzaek is van bet verdo len meniger goè ziele. Onze tegenslrevers zeggen en schryven allyd voort, en de valschheid, die alleen bel woord heeft, dringt allengskens in en naaekt slagtoffers. En daeroin zullen wy voort schryven en, voor die braef is, de eerloosheden onzer te genstrevers zelve zullen getuigen wat zy zyn en wat zy willen, en zoo zullen zy en hun ne leering afkeer en walg verwekken. M. Arthur de Scbrevel, oud leerling van het btsschoppelyk kollegie dezer stad, is vice-recent benoemd in Y kollegie van deu Paus, by de Hoogeschool van Leuven. Men schryft ons uil West Nieuwkerke: Zeker familie had, eenige maenden geleden, eenen zuil op het graf van echtge noot en vader doen plaetsen, en was nauwe- lyks eenige dagen gesteld, toen eene misda dige hand hem trachtte te vernielen. De zuil hersteld zynde, hebben schenders, korts geleden, de marmeren plaet beschadigd en met geweld uitgebroken. Het is zeker eene laffe en schandelyke daed de rust der afgestorvenen te slooren en op gewyde aerde, aenslagcn te bedryven, die niet weer- dig is yan een mensch verre van een chris tenen!... Schande! Militairs; lastcsi. Als de liberale drukpers spreekt over de militaire lasten, dan is het gestadig om de katholieken te beschuldigen en om de waer- heid'lc verduiken. Zy heligt de katholieken van ingebeelde dingen, maer laet de wezen lijke feilen stille/eens ter zijde, omdal zy hel werk van het liberalismus zyn. Wy dagen de liberale gazetten uit hel volgende le we derleggen: 1° Is hel waer of geen waer, dat dc jaer- lyksche soldaten-ligting van 1000 mannen door de liberhaters vermeerderd is'? 2" Is het waer of geen waer, dat ons leger in vredestyd van 43,000 op 45,000 man gehragl is? 3" Is het waer of geen waer, dat dc rui- tery-regimenlen van hoven de 1000 peerden en mannenwederom door de liberalen, vermeerderd zyn? 4° ls het waer of geen waer, dat de oor logs-budget door de liberalen van 5 milj0en verhoogd is? 5° Is het waer of geen waer, dat (|e plaetsvervanging voor den burger by,, onmogelyk gemaekt is. door het geduri» schryven van de liberale gazelten, da1 remplacanten niel krygelyk zyn en wal V(,0r naluerlyk gevolg hooft de tegenwoordigj hooge pryzen? G" Eindelyk, is liet waer of geen waer dat al die schoonc zaken en verhoogd^ der militaire lasten hel werk zyn van hg tiberael ministerieals zy in meerderheid warenen nu van het zevensle ministerie dat elkeen genoeg kent? Wleiaws» Verledene week Zaterdagzalen in Duilsclilnnd 500 priesters in 'l kot, vijf hou derdzeg ik; neemt dacrby de honderden en honderden kloosterlingen uil hun vader land gebannen, en onder deze lactsie vele die 't kruis van vaderlandsliefde droegen; en gy zult verstaen, met ons, wat het ij Vrjlieid voor alles en in alles, vryheii van godsdienst, vrijheid vun geweten!als het de liberalen roepen! Over veertien dagen wierden er inj groot Seminarie van Grenohel, onder ande re, twee karthuizers priester gewyd. Een van de twee was de russensche Baron (Yi colaï, eenige jaren le vooren generael van eene afdeeling in 't leger dat in Caucasie lag, De Czar, als hy het edelmoedig hesluil van zynen generael vernam, liet hem zynen spyl kennen maer gaf hem de toelating! Dt Baron is nu priester en beleeft het strenge leven van discipel van St Bruno!... Nog een die aen 't hovennateurlyke gelooft; goed of.... dom dat hy is, volgens onze fynt liberale Toekomst! Lyk of het te voorzien was en lyk of il Zondage als nakende voorzeid heb, zoois hel gebeurd. Mgr Melchers is ook achter dt grendels om te doen zien hoe vry men it Duitschland is sedert dat men tiberael is. In Brazilia heeft een tribunael Mg Orlinda veroordeeld voor vier maenden kot, omdat hy de franc-mucons niet goet en keurde. Gy moet weten de vrymelselaer zyn aen 'l bewind, en zy metsen gevange nissen en casernes in plaeise van kloosters e Kerken. In Zwitserland, of heter uit Zwitsei land, zyn der nu 101 zwtlsersche priester uit hun vaderland gebannenal om de zelfd reden van hierboven!... Gaet hel haest klac genoeg zyn dat geheel de liberalery de vvt reld wyd niel anders is of de Geest van kwaed, van vervolging, in één woord, di leugenaer en bedrieger was reeds in de beginne! Wat anders. Rochefort, Groussl en nog eenige van datslacli, voorloopersi mèeloopers der communarderie, zyn u hunne hoeijen geraekt en op vrye voeten!., En communards die, hy verstek, ter doo veroordeeld zyn, dienen voor atde dc cam by 5en liberael Serrano m Spanje, never duitsche en fransche officieren!... Wat gat Moeder Morahté Publique nu zegger als zy in onze liberale bladen den lof van di liberale gasten zal lezen!... Niet, zeket want zy heeft een leelyken duw gehad sc dert dat de kweekeling der kanonnikke van Doornyk, haer iieelt doen revoluli maken en onder de wachte van Anspach garde civieken gesteld! Nog een ander liberale trek van de Mc ralité Publique. Een .zekere gazette u Frankryk, Progrès de CEsl» gelieelec die zoo sterk is of zyn medesosie 't Progrt d' Ypres, heeft willen den spot drvven rnf de mirakels van Lourdes, cn daerom laclilt het niet M. Arias, die nog allyd zyn krijisvaorrlerslyci overbleef. Nu, als een yevaei' bel land overkwam en de yraef eenen oproep deed, deze wapengilden, dan landredders genoemd, pok ken op waer de graef ben wilde en bleven er zoo lang als hel de nood en de wil des graefs vereiscli- ten Ten lyde van Gwyde liep men le wapen mol zulk eenen yver en zulk eenn algemeenheid, dat overal op bet land en in de werkwinkels bet werk was opgeschorst, men kwam geen mnnnevolk tegen op de velden, en desleden zelfs waren aen de zorg der vrouwen toevertrouwd. Immers men rekent dat 1,200,000 mannen eens le samen op bel kamp van Korlryk vereenigd waren. Z,>o loonden onze voor ouders hunne getrouwiglieid aen vorsl en vaderland. Evenlwel zy verdroegen geene slaverny, en Po peringlie, by voorbeeld, die zyne kinders en zyn bioed gaf len dienste van zynen graef, sto'nd nog thans legen hem op, wanneer iiet er op aenkwam zyne reglen en zyne vrylieid te doen gelden. Eone oorkonde van 'l jaer 1280 bewysl dal een tribunael ten dezen tyde te Poporinglie wierd opgericht om <le opstandelingen van Ypor en Poporinglie naer regt en wellen te kastyden. Te Ypor was immers een groote opstand ontstaan tegen den graef; die opsland is in de geschiedenis bekend onder den naem van Koker ut le en geschiedde omiieni le gelyk met eenen anderen opsland aen denwelken men, te Brugge, den na'em van Moerlemay gaf. Erne merkweerdige zaek is dat le Popei inglio de liefde voor vorst, voor vaderland en vrvheid, mei de liefde voor Kerk en godsdienst aliyd gepaerd ging. Daervan hebben wy een klaer beluig gedu rende den tyd waerwan wy spreken. Inderdaad in hel. jaer 1290 wierden er te Pope.ringho twee nieu we kerken, op de onkosten der stad gebouwd. 'T zyn deze prachtige kerken die nu nog hestaen en onder den naem van O. E. V. Kerk en Kerk van Sint-Jan gekend zyn. De Bisschop van Morinie, die de verdeeling in dry parochiën en de stichting van twee nieuwe kerken (oeliet, schtyft in zynen brief dat het volkte Poporinglie, zoo zeer aengegroeid was dat de kerk van Sinte Bertens alleen ongenoeg zaam was geworden en dat er priesters le kort wa ren om den dienst volgens nood en bchooren te doen. Zulke herinneringen zyn nuttig en heilzaem, omdal zy ons nauwer en sterker verbinden met den godsdienst en het geloof dat onze voorouders pleeg den. God gave dat sleeds deze godsdienst onafge scheiden van vaderlands en vryheidsliefde in Pope- ringlie bleef heerschen, en dal nooit hel nieuwe Poporinglie voor het oude daerover zou moeten blozen. w tt Langs dc Mandelbcke, Maart 1874. lieer uitgever, In uw nummer van den 28 Februari laatst dcel- del gy eene aanteekening mede over het oud be stuur van I'operinghe, verhopende, zoo gij zeidet, dal dezelve door sommige lezers misschien met vol doening zou overloopen worden. Zulks kon niet missen; want ten huidigen dage zijn er menige lezers, die le midden der verwarring van al die moderne zaken, eens geern een uitstapje doen in de verledene dagen onzer voorouders, bijzonderlijk als liet medegedeelde een innig betrek heeft met de ge boortestreek. Met dat inzicht dan wensch ik eenigo aanteke ningen te zien overnemen, welke ik onlangs bij gevalle in de kerkpapieren van Emelghcm tegen kwam, en die voor sommige lezers van I'operinghe en Yper niet onwelkom zijn zullen. In 'l begrnvingsregislei' van gemeld Emelghcm, vind ik onder den jare 1778 liet volgende uit het latyn vertaald: Den 8 April 177Ö overleed alhier in liet pasto rcel huis van Emelghcm Anna-Constamia, anders zuster Victoria Vrambout, gebortig van I'operinghe, Moeder-Overste van de Grauwe Zusters van het Klooster van lseghem, voorzien van al de UB. Sa cramenten der Kerk, oud 39 jaren, en is den 10 derzelfde maand mei mijne toestemming in haar voormeld klooster begraven. Is ondertekend: Jac. Ign. Slaessen, S.T.L. Pastor van Emelghem. liet ware de moeit weerd deze aantekening nevens haren doopacl le doen in d'oude doopregis ters van I'operinghe. Van zuster Victoria Vrambout wordt nog gesproken in den Parochiehoek van lseghem, door M. den Kanonik Tanghe, bladz. 234. Ik heb niti kunnen achterhalen, door welke om standigheid gemelde overste Vrambout in bet pas torcel buis van Emelghem overleden is. Pastor Btayo heelt zelfs te Lseghem in de kerkregisters haren begravingsact niet ingeschreven, wnarscfiij- nelijk omdat zij tot Itaar klooster behoorde, alwaar men misschien eenen afzonderlijken doodboek on derltield. Dat zij niet schielijk is overleden bewijst de inhoud van haren honger opgegeven dood act; allians moet het toevalliglijk geweest zijn, ingezien de nabijheid van Emelghem en haar klooster t' Ise ghem; overigens was het geenzins in eenen zooge zegden vlngtetijd vermits haar lijk naar haar klooster wierd overgedragen en iri hetzelve begraven. (Van den Pastor Slaessen len naasten keer.) 1). V. D. li. {Vervolgt.) ■w wi' 'mm nmnnTfirrr^iTr^*^-kw—-- P

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2