scholen voornoemd en byzonderlyk voor
hunne leerlingen, zonder eenige andere
beschikking.
Dat het zoo zy. Geschreven den eersten
dag van 't begin van Moharem de heilige,
de maenden openende van 'tjaer 12D 1
Zoo schryft, en spreekt en handelt een
■ongedoopte discipel van Mahomet tenopzig-
te van de Broederscholen!... En eilaes, hier
in Belgie, in Vlaenderen en in Yper, waer
het al spreekt van Christus en zyne Kerk,
men slaet aen en.... men sticht fricadelle-
■sc holen!
Hoort gy den Heer niet vernieuwen:
Wee tl, Corozain, wee 11, Betsaida! want
indien in Tyrus en Sulon de wonderen
geschied waren die in u zyn geschied,
overal zouden zy. in hairen kleed en asch
gezeten, hen bekeerd hebben.
O ja, 't zal beter gaen, in den laelsten dag,
met den Bey van Tunis, den ongedoopten,
als met zoo menig gedoopten christen, die
naer de Kerke niet hoort, de Kerke ver-
smaedt, en zoo naer Christus niet hoort,
Hein versmaedt, en versmaedt dengenenen
die Hem gezonden heeft!
Nog eens, God vergeve 't hun!
C o 1* r es i» o n d e 111 i e ii
1* laetsclyke s t r y <1
Tv heb hel den Magister beloofd en van-
dage zal by T hebben... Eerst zégt hy dal
hy aen 7 bovennuleurlyke gelnufl, maer'k
ga zyne eigene woorden geven omdat het
klaer zon zyn, en geheel zynen volzin:
Wij bekennen dat er bovennatuurlijke
dingen beslaan en dat wijbij voorbeeld
wat de zeven hoofdzonden betrefter na-
tui)iu.uk zeer eenooudiylijk geloof aan
hechten!... En op 't einde van zyne friea-
delle schryft hy de volgende woorden:
Wanneer er eens eenen tijd moest komen
dat zij (dat zyn de priesters, kloosterlin-
gen, katholieken, die hy zyne tegenslre-
vers noemt) er niet tneer legen zondigen
(dat is tegen de zeven hoofdzonden),
ah! alsdan zouden wij gelooven aan het
bovennatuurlijke!
Lael een oogenhlik de andere bottigheden
varen en let een keer op die tegenstrydig-
heid: Wij gelooven aan 7 bovennatuur
lijke en op 't laelste, Wij en gelooven
er niet aan; want indien hy er aen geloof
de hy zou geene conditie stellen.
Hewel, weet die Magister wat dat hy zegt?
'K en peize 't niet, en daerom God vergeve
't hem; want hy is le eenvoudig om kwaed
le willen, zoo een Magister!... En de Toe
komstoch Heere, is dat een dingske!...
Eene andere bemerking, om te zeggen dat
hy aen 't bovennateurlyke gelooft, geeft hy
tol voorbeeld: de zeven hoofdzonden!! Hoort
ge 't lezers, de bovennatuurlijke zonden!...
Hebt gy nog van zyn leven?... Is 't geen
waer dat hy mist, de Magister der.... Fri-
cadellen?
Eene andere. Hebt gy nog gehoord
daler iemand zondigt legende hoofdzon
den?... Hewel, de Magister heeft dal nog ge
hoord, en hy schryft het en hy doei liet
drukken!! Maer, Magister, zondigen tegen
een zonde, dat is zeker weldoen?... En gy
beschuldigt ons van wel te doen!! Ah! de
oolykaerd! En peist een keer dat hy preu$ci
was lyk dertig als hy zyn stuk gep|ee?(j
had!... God zal hel hem vergeven, wantL
niet arme van geest is, maer van artne[1
geest!...
Als de Toekomsttezers nu nog niet ver-
licht en zyn, de duivel houdt de keerse!
'K zal den Ouden acht dagen geruj.
laten in den uitkomen, otide rnenschen hebt
ben ruste noodig! Gy ziet het, den Oude^
raesten rasiaent altyd van Jesuieten!
Boesinglie. De correspondent der
Toekomst was Zoutlage laetst wat properder
of den Zondag te vooren; maer 'k geloove
dat het lyd is voor 't manneke van hem sti|.
le te houden, want met het spruiten vanj
blad gaet zyn bloed naer T hoofd. Hyis
woedend op de driebuizenen op den pas,
tor en op den kapelaen!... Dat is ellendig
pekkelbeenen!... Nu, laten, wy het bm
ventje en laet ons komen op wal redt.
nee ren.
'K heb over dry weken geantwoord op de
vragen door den. correspondent der Tot
komst godaen; maer myne antwoorde ei
was niet t'ende, vandage nog een woordeij?
of twee, en 't ventje en zal er niet opanl-
woorden.
Wie is het, vraegt de correspondent der
Toekomstwie is het die alhier de twist et
oneenigheid zaeit?...
Daerop hebben wy gezeid en herhalet
wy: De liberalen, in één woord gezeid,et
in 't byzondere, dezen die onthouden lol
dertig jaer achterna, dezen die wreed
en lastig zyn, dezen van wie men zegt
«'ten is niet goed in hun neuze te zitten, i
Maer 'k moet nog een woord er by voegen:
en 't was dat het nog dezen waren die, tui
wrakereken iclemmcrs planten voor dn.
molen van zynen gebeurom hem te pk
gente tergen en zynen meulen dood li
doen, en dat al omdat de man, vry dal hj
is, vryelyk gestemd heeft volgen zy» go-
weten!
Hebt ge 't weg?...
Eene andere vrage deed nog de corre;
pondenl: Wie is het die zynen voorkeu
geeft aen mannen die hel zoo weinig vet
dienen? En hoe komt hel dat zyne keuze;
zoo slecht bezield zyn?... 'T is hit;
sprake van kandidaten!
Als men Boesinglie een beetje kent, me1
staet verwonderd over de roekeloosheid i
zulke vragen. Als men in de Gemeenterae
eenen gast doet zetelen van wiendelibert
len zelve zeggen dat het 7 onnoozelsl
raedsltd is van 't land! Als men voor k
didael aenveerdt, van wien geheel degf
meenle zegt dat hy niaeriu den raedt
zou moeten zyn om heele dagen ruziel
hebben.
Hewel, als men in zulk geval durft vfi
gen: Hoe komt het dat zyne keuzen zo
slecht bezield zyn? dat gaet verre van o«
beschaemdheidü!
Daer is 't dan; wie zyn de rustestoordef
De liberalen. Wie zyn de wraekzuphlif
De liberalen. Wie heeft er beginnen ae
randen in de gazetten. De liberalen.
heeft er onnoozele kandidaten en raedslt
den gestelmd? De liberalen.
Dat is bewezen en dat staet daer. Em
correspondent, die zynen dontbiit
tegen de driebuizen, is in den verloren ai
beid en in eenen verachtelyken arbeid!
Ook, zoolange hy zoo woedend en slorè
vuil zal zyn, lyk of hy geweest is, zulk
wy voortaen een enkel reke geven om
doen zien lot hoeverre hy een steke lost
Nog eene bemerking, correspondt>
van de Toekomst, hoort het wel: De betw
kingen zyn hier gemaekt van 't Nieuwst
zelve!... En wal men zegge of niet, O
voort zyne bemerkingskes maken.
Poperingbe, 9 April 1874.
Onder andere oorzaken welke wy aengeduid
hebben als leidende tot het liberalismus heeft het
Nieuwsblad, opgehaeld deze die al te lange of
kromme vingers hebbende onregtveerdig goed be
zitten waervan zy geene restitutie doen;» en ziet
Cher Chou, op dit enkel zeggen, vraegt het woord
voor een fait personnel', ja hy meent al met eens
in de kamers te zyn sedert dat hy uit zyn kantoor
wergejaegd is, en de onbeschofte bolligheid van
ITère het logiekind nakpende, zou hy minister J.
Malou zelve aenranden! Arme sul!...
Het dokteurtje heeft moeite om te gelooven dat
in de athenaeums en de communale kollegiën de
kinderen opentlyk of bedekielyk slechte pogingen
ingeboezemd worden, dat het voorbeeld van on-
)i godsdienstige meesters hel kwaed in de jonge
>i herten doet indringen;het kan nog min verslaen
ei dat de ouders die zulke ongelukkige scholen voor
hunne kinders zoeken, voor hunnen ouden dag
>i eene zee van verdriet en den nagel voor hunne
doodkist gefeed maken. De ondervinding zal
het mannetje misschien moeten leeren; doch hel zyn
.jrostelyke lessen die men in de school van de onder
vinding ontvangt: zy kosten dikwyls vele bittere
tranen....
Het dokteurtje kan 'l niet lyden noch verkroppen
dat al de katholyk'en en byzonderlyk de priesters
geene trouwe stellen in zekere liberale dokteurs en
in sommige liberale notarissen. Hei is al de schuld
■van den Syllabus, roept het razend mannetje, wiens
hersenpan heel ontschulteld is; maer, arme toch!
■weet gy wat de Syllabus is, hebt gy hem wel eens
gelezen? Het is trouwens niet ongemeen onder de
liberale schrvvelaers over zaken Ie handelen waer
van zy hoegenaemd geene de minste kennis hebben:
zoo spraken onlangs onze groote dagbladschryvers,
jiaifienllyk in den Journal de Gandvari den wal-
wisch van Jflnas; fabel, zeiden.ze, die verhaeld is in
de 11. Schrifteer in den boek der veropenbaringen.
Nu.alwie een beetje meer als zyn abc boeksken ge-
leerd beeft weet dat de H. Joannes Evangelist ge
leefd heeft en zynen boek van den Apocalypsis of
veropeuïba-ring geschreven heeft by de 1000 jaren
achter de wonderbare geschiedenis van Jonas die
dry dagen lang in het lichaem van den walvisch
zat vooraleer hy de Niniviters boetvcerdigheid ging
prediken
Om het onbaetzuchtig dokteurtje en zyne ligtge-
loovige lezers-inlichtingen te geven zullen wy in
korte woorden zeggeu wat de Syllabus is.
In bet jaer 1864 zond Z. H. de Paus Pius IX
eene encvclique of Bevelbrie! tot al de bisschoppen
van de kriètene wereld ten einde ze te vermanen
van hunne onderhoorigen te waerschuwen over de
menigvuldige gevaten die het geloof en de zeden
bedreigden ea tetzelver tvd om ze op te wekken
door het gebed en goede werken die gevaren te be-
6(ryden en te overwinnen.
By dezen brief voegde de II. Vader eene lyste of
Syllabus van de byzonderste of gevaerlykste dwael -
leeringen dié hedendaags meest verspreid zyn en
de natuealykc zeden zoowel als het kristene geloof
aenrandden. Nu onder due menigvuldige dwaellee-
ringen en valsche voorstellingen welke het opper
hoofd der II. Kerk doemde en afkeurde waren er
verscheidene die betrek hadden op het liberalismus
en socialismus, de twee groote ketlerven van onze
«lagen. Ook als de Syllabus uitkwam was liet eene
ongehoorde razerny in geheel de liberale en tadika-
le drukpers; al de schry velaers, kleine en groote,
riepen Barabas op den f'aus die zoo kloekmoedig
de waerheid voorenhield en de valschheid schand
vlekte nietlegenstaende al hel ydel geraes van vuile
vodden van gazetten en het luidruchtig geschreeuw
van loodzwaer geschrevene hoeken
De koningen en keizers niet hunne ministers lieb-
ben hunne magl en invloed gebruikt om die zalige
leeringen tegen te houden en de stem van den
Paus te verdooven; doch vruchteloos, Pius IX heeft
vervolging en verdrukkingen uitgestaon liever, als
de waerheid te verzwvgen; Hy is nu reeds vier
jaren opgesloten In het Vatikaen en altyd doet hy
de stem der waerheid klinken met eene kloekmoe
digheid die zyne vyanden zelve moeten bewon
deren.
Onze liberalen vinden in de processiën en h'edé-
vaerlen niets beters als schandelyke maskeraden.
Zy moesten dit drukken in hunne Tue.kumst\ men
heeft het genoeg gezien te Poperingbe in de laetsle
hedevaerl als het liberael gespuis zoo smadelyk het
IJoogweerdige onteerde op de Groote Markt, en de
inwooners van Keninghelsl, Wesioutre, Watou,
Ptoven, liousbrugge, Cromheke. Wesivleleren en
andere omliggende parochiën van Poperingbe, waer
de Syllabus aenveerd is, zullen die schandalen lang
onthouden. Let er op, tllokieur: uwe vryheden zyn
losbandigheden waerover gy op zekere dagen zelve
beschaemd moet staen
Men schryft uit Watou 29 Maerte
Een deerlyk ongeluk is alhier op Puimenzondag
gebeurd. De commissaris van policie van Poperin
ghe, in een snel rytuig door eenen forschen looper
met vier en behendigheid voortgetrokken, was op
toer..., achter de dieven en moordenaers. 'T zy hy
ievers eenen kwneddoener in het oog hield, 't zy hy
in eene geestverhystering verslonden was; voor
een oogenhlik, verloos hy de aendacbl op zynen
draver, met hel ongelukkig gevolg dal een kleen
kind onder de wielen van zyn rvtuig gerochtte. Het
kind was redelvk straf gekwetst; maer vlaemsch
geluk het had hel leven niet verloren; dank aen
de ervarenheid van den policie-coininissaris. Van
al anderen ware liet mors dood gereden geweest.
Wv weten niet juist of het kind nu in beleren staet
verkeert.
Men schryft ons uit Watou:
De opening van de schoone vergaderingen der
handboogschutters heeft reeds onze oude gilde van
St-Sehastien bezig gehouden.
Zy komt hare eerste jaerlyksche schieting vast te
stellen op Zondag 3 Mei aenstaende, dag der ker
mis, op de volgende voorwaerden:
Er zullen vyf eerepryzen zyn:
Voor den N° 1eene zilveren kofïykan, ter weer
de van 140 fr., in gelde, IV. 120 00
2° Een zilveren soepelepel 70 00
3° Een idem 70 00
4° Zilveren lepel en vork 36 00
3° Een idem 35 00
Een zilveren eermetael voor het
grootste getal. 15 00
Te samen fr. 365 00
De inleg is vastgesteld op 10 franks; voor eiken
kleinen afgeschoten vogel betaelt men 8 fr. terug.
Een gulherlig onTliael verwacht al de liefhebbers.
Langs de Mandelbeke. Vervolg. Die
Pastor Slaessen, die hierboven den act omferlee-
kende, was een geleerde Yperling, die van uwe
stadsgenooten verdient nader gekend te zijn. Hij
wierd geboren te Yper, op St Maartens parochie,
den 8 Januari 1733, en was zone van Pieter-Fran-
cies, uit zijn eerste huwelijk met Maria-Francisca
Hardy. Licentiaat in de H. Godsgelesrdheid bij de
Universiteit van Leuven, en Primus in de Univer
siteit van Douway zijnde, bekwam hij in den
ouderdom van 28 jaren de pastorij van Einelghem
(in dien tijd eene der rijkste in inkoomsten) van
welke hij bezit nam den 25 Februari 1761. De
traditie vermeldt dat hij te Emclghem op 't onver
wachte toekwam, zijne benoemingsbrieven aan de
kerkdeure plakte, en zei: 'k ben hier Pastor. De
schoone en welluidende klok die hij in 'l eerste
jaar van zijn herderschap deed gieten, beslaat nog
(en dage van heden. Na deze parochie omtrent de
52 jaren lang, kloekelijk en wijselijk, met groot
levensgevaar tijdens het fransch schrikbewind,
bestierd te hebben, overleed bij aldaar den 5
November 1812, oud zijnde bij dé 80 jaren.
Heuschoort grafgesteente, welk in den vrouwen
choor der kerk van Einelghem zijne gedachtenis
bewaart, vermeldt onder andere dat zijn vadot
Pieter Francies drijtnaal getrouwd geweest had,
1" met Maria-Francisca Hardy, 2" met Maria Ca-
iharina Lievens, 3° met Isahelle-Joanna-1'rancisca
Claeys. Indien ik goed geheugen heb moei er
tegenwoordig op liet kerkhof van St Jan, hij per,
nog een grafzerk van de familie Slaessen bestaan.
Pastor Slaessen had eenen broeder, PieterT rancies,
Licentiaat in de Rechten, die ten jure 1794 te
te Yper overleden is.
Als men over eenige jaren in de kerk van Emel-
ghem den grafzerk van Pastor Slaessen verplaetsl
heeft, bemerkte men dat de keerzijde het graf
schrift droeg van eenen der oude Pastors van St-
Kicquiers. Waarschijnelijk was dit stuk, uit d'af-
gehtoken kerk van St-Ilicquiers, gevallen in
d'lianden van den Yperschen steenhouwer welk op
dén rugge liet nieuw grafschrift van Pastor Staessen
gebeiteld heeft. 'T is. spijtig dat- men liet opschrift
der keet zijde niet letterlijk overgenomen hebbe.
'T moet een .-choon zerk geweest zijn, want men
heeft het hoofd met den schoonen gebeilelden kelk
afgezaagd, om te kunnen dienen voor het nieuw
grafschrift van Pastor Slaessen.
Was 't eerste van mijnen brief voor uwe pope-
ringselie lezers, mijn laatste is ook om te eindigen,
een woord voor Poperinghe.
Pastor Jacobus - Ignatius Staessen voornoemd
wierd te Emelghem opgevolgd door den Eerw.
Heer Jacobus-Carolus Victoordie er overleed den
0 Februari 1815, in den ouderdom Van 52 jaren,
na een herderschap van 26 maenden. Zijn grafzerk
achter in den vrouwenclioor der kerk van Emel
gliem, vermeldt dal hij gebortig was van Poperin
ghe, zone zijnde van d'heer Jan Francies bij jouf
frouw Francisca-Josepha Suinnewyn, dat hij voor
tijds Monik was in de vermaarde abtdij van Loo,
en na de heropening der kerken onderpastor te
Leysele, en dan te Vlamerlinghe, tot dat hij in 1812
Pastor van Emelghem wierd.
Zijn er onder uwe lezers, Heer Uitgever, die in
mijne opzoekingen eenigen smaak vinden, 'k zal
mij voor mijne moeite voldaan achten.
Aanveerd, enz. D. V.D. II.