zyn en hoe er gewrocht wordt om ze te vetten... Maer!... 't en gaet niet. 'Tging beter met den beulerpol der Lamotjes, is 't geen waer, mannen van de wel? Men zegt dat Juffrouw van de Frica- delleschole het 'moe is en weêre naer Gent gaet. 'T merische en wist zeker niet waer ze geland was.'K weet wonder of zy niet en gaen moeten doen Ivk te Luik, naer Fon- lainas'k wil zeggen naer Galtischolengaen om meesteressen. 'K weel wonder wanneer er zal restitu tie gedaen zyn van al dat er in 't Lamolle- kloosler aengeslegen was, niet alleen zonder regi, maer legen de wet. 'T is toch aigelyk een schande een mensch tegen zyne christene consciëntie te doen handelen door geld of geweld! En 't zyn liberalen, die zoo roepen van vryheden, links en regis, die de katholieken niet toe en laten hunne consciëntie te volgen!... 2° Stryd. Den Oudenverleden weke, heeft zyn beste gedaen en gerede neerd, weè!... Het katholiek ministerie, noch de katholieken, noch hel katholiek on- derwys, noch 't Nieuwsblad in 'l byzonder en zullen er van opstaen. 'T is waer,den Ouden?n is van dezen keef niet geheel veranlwoordelyk. zyn scriba ofle scbryver heeft zyne gedach ten in wat kortere phrasen geduwd en zoo misschien wat verminkt. Maer toch, de grond blyft dezelfde. Den Ouden doel schryven dat de Toe komst den godsdienst niet beslrydl, 't en is niet anders dan de geestelykheid, die hy Jesuitery noemt. Kan men bclachelyker zyn? Men zegt dat men den.godsdienst niet beslrydl, en men geefi uit voor eene denge- nieisbende al dezen die gelast zyn en voor phgt hebben te onderwezen al wat den godsdienst aengaet. Maer een godsdienst, die niet anders als deugenioien heeft, wat voor een godsdienst is dat? Kan dat wel een godsdienst zyn? Kan een godsdienst in le ven blyven zonder dienaers?... En als al de dienaers verwezen zyn, en al die gezag voe ren van kante zyn, moei naluerlyk die gods dienst niet verloren zyn? Hewel! myn Ou den, lwyfelt gy nooit een beetje aen uw eigen, als gy zoo eene onnoozelheid voor de pinne brengt... Maer gy peist zeker: een dwaes vindt altyd dwazer die hem geloo- ven, en zoo zyl gy gerust. Den Ouden beslrydl de geestelvkheid om dat zy alles willen bcheerschen, omdat zy met politieke bemoeid zyn, omdat zy haet en tweedragt zaeijen, omdat zy de voor schriften van 't Evangelie niet volgen. 'T is nieuws he!... O, myn Ouden't is versle ten, meer of dat gy 'l zelve zy t. 'T is precies al wat de afgevallene christe nen, al de apostaten van over duizend jaren zingen en herzingen, 't is de tale van alwie opslaet tegen zvrie geeslelyke Overheid. Maer hoe dom, hoe dom, en nogthans hoe gemeeneen is die rymram niet? T is moeijclyk om daerop te antwoorden in één keer. Alles bcheerschen wil de gees telykheid! Dat is al gemakkelyk gezeid, maer dal de geestelykheid niet alles beheerschen wil en builen liaer vak niet en gaet, is even zoo gemakkelyk. Doch wat is de waerheid?. Om dat te zoeken en te vinden, myn Ouden 'l ware noodig van eenige puntjes te bepa len, en dan zouden wy kunnen spreken. 'K zeg ik dat de liberalery de oorzaek is van alle kwaed. alle dwingelandy, alle misslag: ja, van Lucifer af en zyne engelen, die Adam en Eva bekoorden, tot den laelsten liberael van vandage, let er op, of het geen opstand en is tegen God en zyn eigen als God willen maken? In plaets dat de geest ely kheid met de politieke bemoeid is, 't is de libera lery die de politieke bezigt om de Kerk te onderdrukken. Zie Bismark, Carteret, Vic tor, enz., enz.; in plaets dat de geestelyk heid twist en tweedragt zaeil, ziet eens waer wanorde is en onrusle lenzv waer de libe ralery t'huis behoort. Voor dal er liberalen waren in menige onzer gemeenten, waer er nu oorlog is, was er ruste, vrede en over- eenkomste. Fonlainas en zyne freule liggen zwaer- der nog op de mage van den Oudenen hy en weet geen ander spit als van Broederkens te spreken. T is een kale verdediging. 'T is lyk te zeggen: Gy zyl zelve eenen jongens kouten ook alzoo. Weel-je, myn Ouden, wat verschil er is tusschen Fontainas, die eene speelvoyagie- is gaen doen, en Hyacinlhus? Hier is 't: 't is dal Fonlainas en zyn stukske liberael handelen en liberael reizen, en hunne libera le consciëntie en zal hun niets verwvten en hy zal daerdoor geen katholiek worden; ter- wyl dat Hyacinthus dry keeren apostac! is, en zyne beloften, zynen eed en zyn geloof heeft overtreden en zyne consciëntie be- zwaerd en, ja, dat hy regtuil liberael wierd! Is 't geen waer, misschien, dat hy den liberalen pastor speelt te Geneven? Vat- je't? Nog eenige puntjes voor ten naesten keer, 't ware te lang in een keer. Boesinghe. Leelyk mis is de cor respondent der Toekomstals hy zegt dal 't Nieuwsblad razende is. Razerny immers logeert elders, en gezellin is ze van deze, die a propos van eene gaeiperse blasphemeeren en zedeloosheden uitwalgen, en verwylcn lyk een visehwyf. Immers waerom in spot- terslale van den H. Geest spreken, tenzy uit razerny, waerom mirakel en paddekruid te gare mengelen, 't en zy uit razerny; waerom briesschen tegen den pastor als gy 't Nieuwsblad zoudt moeten aenranden,'t en zy uit razerny! Waerom schelden en ver wvten, van twist en tweedragt ie zaeijen, als er u zoo duidelyk geloogd wierd waer ze zaten de ruizemakers en twistzoekers, 'l en zy uit razerny!... Ziet gy de razerny, waer ze nestelt?... Ja in alle anlwdo'rde op onze gegronde re dens wal kunt gy anders als woeden en briesschen en spotten? En is 't ook niet uil razerny dat gy ons niet verslaen hebt? Immers uwe eerste woord van Zondage is eene valschheid: De canaille van Boesin ghe vraagt de ontbinding stelt gy in onzen mond; en dat en is nooit in ons gedacht ge komen verre van hel te zeggen. Ja 't is juist het tegenstrydig dat wy zeiden: Het te verwonderen en te beklagen dal mannen van deftige familie, hunne eigenweerde en hunne afkomst vergelen, orn werktuig te zyn van anderen, en te roepen lyk de ca naille van Brussel: ontbinding! Tot daer leidt de liberalery! Zeiden wy en dat zeggen wy nog.vergelylu het eens met 't uwe. De canaille zegt gy, mannen van deftige fa- miliëQ zeggen wy! En ja, mogt hy hel verslaen, dien het aengaet, hoe lage rnen daelt als men blind werktuig wordt van de liberalery. Nog def tigheid genoeg is er in zyn bloei orn weer te keeren en geen het minste deel te willen hebben met die ontbindings klvke.en hem te houden zyner familieenzynse'igen weerdig.. Maer men verblindt hem, en hy en weet niet wat er laeg en verzonken is in dien mep van «ontbinding!..» En 't wastSm hem dit ie doen verslaen dat wy de communarderie van Parys en de canaille van Brussel op- haelden. De correspondent spreekt van 't regt dat er is de ontbinding te vragen. De verpek- kelde en is juist geenen doktor in regten, en nieltegonstaende de heldendaden van voor en tot zyn zestien jaren hem ridder gemaekl hebben van gulden Vliesmen mag regt- zinnig zyne regtsgeleerdheidbetwisten. Dus, heer Ridder, dat in geheel het reglement der gilde geen een artikel en is, die iemand dit regt geeft. Die er wil uilgaen kan mits te betalen, als hy eerlyk wil zyn, maer verders niet, dal is de waerheid. 'T is nog een puntje, en 't raekt iets dat over zeven jaren gebeurd is. De ridder van 't gulden Vlies spreekt van een sermoen door den heer pastor gedaen tegen de gilde, die van de katholieken in stand gehouden is. Ten eersten, 't is belachelyk van in eene zake van heden uit te komen met wat er over zeven jaer gebeurd is, en die aen mal kander niet en doen. Dat toogt hoeverre gy gespeeld zyt, heer ridder. Ten tweeden, hoe men eene gilde, diehare byeenkomsten verandert in nachtbalen en danspartyen durende tot rond den nuchten, waer men danst en woelt binst dat het H. Sacrament passeert, zonder dat men van iets hoort, die gilde is af te keuren, en wel heeft de herder gedaen dit tegen te komen; 't was zyne pligj; en hy heeft verslaen ge weest, geen eene vrouwe meer en heeft willen die vergaderingen bywoonen. Maer nu dal die gilde wel is, en eerlyk verzet verschaft, niemand en kan er tegen zyn, integendeel eerlyk verzet is aen te pryzen, en daerom wil ze alwie treffelyk en eerlyk is bewaren. Want rochten de ontbin- ders waer zy willen komen, 'l ware voorze ker om eene andere te hebben op hunne leest geschoeid!... Immers aerdig is't dat bet nu juist past orn de ontbinding te vragen en dal men voor reden uilhaelt 't sermoen van over zeven jaer!Ja maer, T is nu dat er eeneniéuwe herberg gebouwd wordt! en 't is zeker wel. daer do reden der ont binding?... 'T ware te lang; maer'k heb nog al iets op de gaeiperse! Tol Zondage dan. Poperinghe. Leven met katholieke centen.Oindatergezeid wierd dal zulke of zulke liberale kerel niet verdiende met ka tholieke centen to leven, Doctor zedemeester als definitor van het Convent der liberalery, bcslaen'de uit een nieuw romantiekaclitig getrouwde, een kunstige cyfïeraer, vroeger geëedigde cyfferaer, met zyn poetser, en een... dien men niet noemen mag in geen (ale, als president; de definitorzeg ik, komt met een text van T Evangelie voor den dag, en hy zegt: Wanneer u iemand een. slag geeft op de reglere kaek. biedt hem uwe andere aen. Dus, die heeft durven zeggen dat zulke of zulke een nietweerd is met katholieke centen te leven, handelt tegen 't Evangelie en puriodieerl het. Anathema sit. Hy weze veroordeeld! Maer, definitor, als er iemand u eene hofstede afdoet uil dommigheid, moet gy hem eene tweede geven? Als er iemand de schuld is van 't verderf eens zoons, moet hy een tweede gejond worden? Als iemand zyne moeder wil leed doen, moet gy hem een mes in de hand stellen om haer te ver moorden. Is dat uwe uitlegging, definitor, gy zyl leelyk mis!... Zoekt een keer of gy heter zult lukken met de volgende teksten: Die naer de Kerk niet hoort, moet voor 11 als heiden en tollenaer zyn! Aen zulken en moet gy geen goèn dagzeggen.» «Die be dorven is moet afgesneden worden, want hy zou geheel de menigte bederven.»«Is 't noodig dat ik kom met de roede? vroeg St- Paulusaen dezen die hunne katholieke plig- ten miskenden, enz. Daer zyn der teksten waeruit gy verslaen kunt hoe een katholiek zeggen mag en moet in eeniger wyze dat de liberalen met katholieke centen niet en moeten leven, Vat-je 't? Voor 't overige, de nateurlyke mensch- lievendheid en ehristelyke verdraëgzaem- heid waerop gy u pryst, als men zyn zeiven pryst, m'is geprezen als men wil, wilt gy ze kennen?... Een mensch die drinkgeld geeft aen bra ve menseben en later ze-aenklaegt en doet verhuizen omdat zy het ontvangen hebben, die toogt eene menschlievendheid lyk een hond!— Pardon voor 't woord, 'k en ken geen beter. Wat verder spreekt de poperingsche Toekomstschryvev dat de kashouder van Sinte-Pieler, te Hoornen, gevlugt is tnci 1)00,000 fr.hy weet het van de NottveU lisle. Wat voor Nou vel I iste is dat?... |s 'tt|e die van Fonlainas, misschien?... Doch, in alle geval is 't eene mis, 'l is de oude mede. schryver van den correspondent, te weten den aposlaet Opsomer, die 't gat uit is niet 10,000 fr. Hy is waersehynelyk naer Loy. sons gaen kyken in Zwitserland!... Voelt-ge' 't, filosoof, wal voor cade's mot u de slor dige Toekomst bekladden?Eerlyk,niet waer? Is 't nu niet waer dat de Toekomst de speek- bak is van alle slach van apostaten?... z0o een blad en zou nooi^ de handen moeten vuil maken, 'k en zeg niet van eene ehriste lyke dochter, maer van geèn een treffelyk man! 'K en spreke van al de spolternyen niet met Paus en Bisschoppen, met bedevaerten en al wat chrislelyk en godsdienstig is! Eik endeen weel dal de correspondent zoo reli- gieloos is als een hond zieleloos. De gekwetsten der spaensche legers heb ben byzonderlyk banden noodig. Al de persoonen die er voor de ongeluk kige slagtoffers van den wreedslen aller oor logen beschikken, kunnen hunne offrandeti toezenden, te Yperen, by MM. Slruye en hy M. Biebuyck. De ontvang eye giften zullen onder de. gekwetsten der twee kampen verdeeld 'wor den. Politieke va»» ESaarogsa. Van langs om meer ziet men dat Pruissen mei eene slechte ooge op Frankryk ziet, en byzonderlyk eiken keer dat hel tewegeis eene politieke te volgen die hel op zyn o»; den voet zou stellen, Frankryk en maggeene de minste genegendheid loonen voor Pius IX, die nogthans de geeslelyke Vader is van de katholieke Franschen; Frankryk en mag niet roeren noch een woord zeggen dat te gen Bismark is, of Pruissen speelt open loogt zyne tanden. Amim, pruissensehe ge zant te Parys, is in stokke met Bismark, en deze weke eenige fransche dagbladen hiel den 't met Arnim, en, regtuil, Bismark's gazette dreigt. Eu zoo barsch Pruissen is voor Frankryk, zoo vleijend en streelend is het voor Rusland. De keizer Alexander is te genwoordig in Berlyn, en wat men al doet, wat men al zegt om den Czar te behagen, 't en is niet geloofelyk en 't is kleine. Daer- uit al ziet men hoe de vrede aen een draed- je hangt. En ook 't en kan niet anders,- onthoudt het, zoolang Pins IX zal gevangen zitten, 't zal altyd onruste en ongeinakkèlyk- heid zyn de wereld wyd. Ondertusschen blyft Zyne Heiligheid vol betrouwen en hope in hel toekomende, en tegen Bismark's vervolging en werking en heeft hy niets anders dan zyn betrouwen en hope in den Heere. Van geen gouvernemeo-. ten en moeten wy verlossing verwachten, T is van boven dat ze komen moei; en zy zal komen overvloedig en ryk, is'tdaiwy voort bidden, zegt Hy. BSeJgie. De Kamers zyn veranderd in eene kies- vergadering, waer Frére, Bara, enz., hun eigen voorstellen als ministers. En dat is zoo gezeid eene pleiting over de politieke. Moest gy Ba ra's redevoering lezen, gy zoudt er van 't begin lot 't einde een gevolg zie" vod artikels der liberale ga zet ten, en stout lyk een rave, zooals hy is, hy en wykt voor niet. En hy zegt, en hy bevestigt rypecB groene, lyk of eene Toekomst zou doen. D,lt is ellendig voor ecu mensch die minister 'f CJ

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2