VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT.
Zaturdag T3 Mei 1874.
Negensle
Jaer.
Nuniiner 438.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
3 Fr. SO C. per Jacr.
Y Z E IS W E E Y.
Yperen, 23 Mei 1874.
De eerste conditie en, j;t de eenigsle, om
Katholiek te zyn, is van: onder de gehoor-
zaemheid van den Paus van Iloomen de
waerachtige leering van Christus te bely-
den.
Dm is klaer, dal is duidelyk, dat is vaste;
en k en kan my niet inbeelden dat er een
menseh zoo bol is dat Ie loochenen. Men
mag' bberael lieeten, 't is gelvk van wat
kleur, 'tzy bon Ie lyk een doctrinaire, rood
lyk een radicael of purper lyk een commu
nard, als er nog een ziertje reden is, geen
een, geen een en kan dit betwisten noch
tegenspreken:
kuthohek zyn, is gchoorzaem zyn aen
den Stadhouder Christi, en de waerachtige
leering van Christus hehjden!
Men kan vrydenker zyn, radicael zyn,
communard en doctrinaire zyn, men kan
goddeloos, afgodist, naturaliste of nihilisle
zyn, en noch God, noch Kerke, noch chris-
telyke leering, noch goed, noch kwaed ken
nen, noch Paus, noch bisschop, noch pries
ter, noch kloosterling herkennen, maermen
kan toch niet loochenen dat:
Wie katholiek wil zyn, moet den Paus
gchoorzaem zyn en de waerachtige leering
van Christus hehjden.
Zoekt in alle boeken, ziet in alle schriften,
doorsnuistert alle woordenboeken, herleest
al de catechismussen en werken over den
godsdienst, en overal en by icderen schry-
vcrzult gy vinden, ja, leest de aerdryks-
ktinde 't is gelyk van welken tyd en van
welke scholc, en gy zult allvd vinden dal:
De katholieken deze zyn die gchoorzaem
zyn aen den Paus van Hoornen en de waer
achtige leering van Christus belyden!
K en peize niet dat er ievers één is, dom
genoeg om dat le betwisten.Of een mensch
moei katholiek zyn, dat kan bestreden wor
den en dal is, eilaes! dikwvls bestreden; dat
de katholieke godsdienst de ware is, vele
verblinde beweeren van neen en willen eene
andere religie! Maer k en heb nog nooit
geen een hooren zeggen dat men anders ka
tholiek kan zyn of tenzy met gehoorzaem
te zyn aen den Paus, en de waerachtige
leering van Christus te belyden!... De
'loekomst zelve en zou het niet anders dur-
ven zeggen, en zy is zoo dom!
Daereuhovén onze catechismus leert ons,
on nog eens niemand en komt er tegen, j
dat alwie den Paus niet gehoorzamen
wil, schiesmatiek is; en die de waerachtige
leering niet belyden en wil, is ketter. Ily
kan houden staen dat by in de waerheid is,
dat hy den waren godsdienst heeft, maer hy
kan toch nooit zeggen dat hy katholiek is.
En nu, als katholiek zyn bestaet in ge
hoorzaem te zyn aen den Paus, en de waer
achtige leering van Christus te belgden,
hoe is- 't mogelyk, aleventwel, dat men wil
katholiek zyn, ter kerke gaen, te biechte
gaen en zyn Paschen houden, en 't gezag
van den Paus verwerpen?.., Is dal niet zot?
Is dat niet uitzinnig of onzeggelyk valsch en
boos?
Hewel, Z. H. de Paus verbiedt op con
sciëntie de scholen waer het gezag der Hei
lige Kerk buiten is. Hoe kan men toch ka
tholiek willen zyn en zoo een onderwys
zyne goedkeuring, zync hulp en, erger nog,
zy tie kinders geven!
Geen kale excusiön en kunnen baten, geen
verschooningen en zyn der, geen middel en
is er om vrede le hebben met zyne consciën
tie, als men naer de stemme van Zyne Hei
ligheid niet en luistert en toch van gcloove
kalholiek wil zyn.
Ofwel gy zyt katholiek of gy en zvt het
niet; als ge katholiek zyt, een onderwys dal
de Paus veroordeelt moet gy verooideelen,
een onderwys dat Hy verbiedt moet gv la
ten!
Is 'l nu verstaenbaer wat de Toekomst, in
een artikel, zoo wel getyteld dommighe
den uitkraemt?Ziet: zy verhaelt de
historie van een die geen absolutie gekre
gen en heeft omdat hy zyne kinders naer
eene onkatholieke schole zendt, eene schole
die buiten het gezag der Kerk is, en zy valt
op den rugge van dien biechtvader en wil
zyn gedrag voor schandelyk uitgeven!...
Hewel is dat verstaenbaer?...
Ik onderzoeke niet wat er van is van de
historie, maer lael ze waer zyn, 'k en weel
niet wat men tegen dien biechtvader zeg
gen kan.
Inderdaed, de biechteling is katholiek of
geen. Is hy geen, l'erger voor hem! Maer
waerom ton le biechte gaen? Do hiechie en
is maer voor dezen die katholiek zyn van
geloove; en die zyn geloove verzaekl, ver-
zaekt aen de biechte en aen de absolutie,
zoolang hy in zync dooling blyfl!... Eu is
hy katholiek, hy moet gehoorzaem zyn aen
het Opperhoofd der katholieke Kerk, hy
moet onderdanig de leering volgen door
Z. li. voorgehouden! Als hy dat niet doen
en wil hy blyfl in 't kwaed, en absolutie
voor hem is onmogelyk!
Hewel, Zyne Heiligheid verklaert en legt
op aen al de dienaers der H. Kerk te verkla
ren met Hem dat de scholen, buiten de be
stierende inagt en den zaligen invloed der
H. Kerk, verboden zyn; dat zy verderfelyk
zyn voor 't geloove der jeugd. Bvgevolg,
die zyne goedkeuring geeft aen zulke scho
len en zyne kinders er naertoe sleurt, is
weerspannig aen de stemme van den Paus
en van de H. Kerke, en hoe zon hy ton pre-
tendeeren absolutie te krygen als hy in zyne
dooling blyfl volherden! Is dat verstaenbaer?
Dus, 't is eene ongehoorde «dommigheid»
van de Toekomst tegen 'l gedrag van dien
biechtvader op le staen en het le willen
schandvlekken!... Maer zy leeft met legen-
strydigheden, en vele met haer.
JPIaetselyk.
Een Fricadellemaerlje. Hebt ge geen
goesle, juffrouwtje, om meesteresse le zyn
in de nieuwe koslelooze JiJeisjeschool
Wat zegt ge, mynheer? Ik geef u dui
zend franks 's jaers. Wat zegt ge, myn
heer? Als ge voor duizend franks 's jaers
geen meesteresse en zou willen zyn in de
nieuwe koslelooze rneisjeschool? Wel,
mynheer, God spare my daervan! 'T is toch
in de fricadelleschool dat ge zeggen wilt?
Enfin! ja in de nieuwe rneisjeschool,
in de Rysselslraet. Wel! mynheer, 'k win
nu 240 fr. en 'k ben er tevreden mèe, en
moest ik daermèe droogen brood eten, nog
zou ik zeggemdank u Voor do duizend fran
ken. Maer waerom? gy zyt toch onnoo-
zel! Maer, mynheer, vergeef het my,
myne moeder, 't fraei wyf. ze heeft tny al-
tyd geleerd dat wal legen de Kerk is nooit
en beklyft. Ja, geld winnen wil ik wel;
maer myne consciëntie daermèe leed doen,
nooit! En 't mag legen of met de wet zyn,
wat onreglveerdtg is blyfl onreglveerdig!
Bravo! dochtertjes, dal is de tale van al
de oude Vlamingen! K zon liever bezwy-
ken of een cenliemo .onreglveerdig le genie
ten, zeggen ze! 'T zyn maer de nieuwe mo
de Vlamingen die zeggen durven: Hemelt
liet niet, 't beurst allyd!...
Slryd. Volgens den Ouden weet ge
dat de Voorzienigheid in üuitschland ver
beeld wordt door von Bismark?'T doet!
't is zoo! hy schryft het in zyne Toekomst
van Zondage laetst. von Bismark in Duitsch-
land, Carteret in Zwitserland, Victor-Em
manuel in Italië, Andrassy in Oostenryk,
en in Frankryk verwacht er ons eene, zegt
den Ouden!... 'T is zeker Gambetta?... He
wel dat is de Voorzienigheid, zegt den Ou
den, en 't is sedert 't jaer 22 dal hy, den
Ouden le zeggen, zyn Paschen niet gehou
den heeft!!...
Nu, lyk of Caiphas profeet was zonder
het te weten, zoo kan het den Ouden ook
zyn; eh ja! de ezel van Balaam was het
wel!.. Maer wat is't besluit daeruit?...'T is
dal den Ouden zou willen dat Belgie op den
weg gael van Pruissen, Italië, Zwitserland,
en ja, ongelukkiglyk! van 't katholiek Oos-
tenryk!... T is le zeggen in volle vervolging
lyk ten tyde van Nero en zyne nazaten!
Moet men van 't progres, de beschaefd-
heid en 't licht niet zyn, omdat de eenigsle
fakkel Nero's fakkel zyn zou! Peist toch een
keer, myn Ouden, gy zyt toch zoo naer van.
geen tyd meer te hebben! 't is waer, ik kan
eerder gedaen hebben als gy; maer, 't is ze
ker dal hel voor u niet lange meer durep
zal! Hoe kunt gy zoo boos zyn om menschen
te verblinden?.... O, ja. lezers, bidt voor
den Ouden hy is byna halfweg de tachtig!
Schijnheilig. 'T is ook den Ouden
die my dat verwyt! 'T is een Lucifers (rek
nty dit te verwyten; en ware't niet dat ik
weet dat den Ouden alles zeggen durft ei>
alles gezeid heeft, 'k zou voor altyd my
wegJuiken enzwygen, allecnlyk omdat men
my dat verwyten durft,—ja,'k wil met
den Ouden in diskussie komen, wil hy my
dag en ure zetten en zyn name geven, 'k
ben tevreden, en zoo hy my één woord-,
ééne gelegendheid loonen kan waerin ik,
schijnheilig geweest ben, 'k zwyge voor
altyd! Wat!., steekt dat 't herle niet af,
altyd, altyd, allyd te hooren van religie
kouten, deze die gezeid heeft dat hy, lyk Ju
piter. de wrake bemint, dat hy begeert subiet
te sterven, hy, die in geen vyftig jaer te
biechte geweest is. En van zoo een vent
moeten voor schynheilig gehouden zyn!
dat gaet te verre! De dommigheid al
leen zyner lezers kan hem die stoutigheid
geven!
De Voorzienigheid. De telen ra f
leert ons dat von Bismark nog altyd lydend
cö ziekelyk is. Ily is nog al tamejyk geta-
MEN SCHRYFT IN BY
BOTERSTRAET, 66, YPEREN
en in al de Postkantooren van het ryk
VOOR GEHEEL I1ET LAND,
vooraf bclaelbaer.
Men schryft niet min in itan voor een Jaer
Verschynende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 1k centiemen den regel. De reklamen in't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. —Een nummer genomen op het Bureel Ik een
De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen ol Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Yper, 8-15, 7-28, 9-30, 10-88, 2-18, 8-08, 9-20. Yper-Poperinghc, 6-80, 9-07, 12-08,
3-37, 6-80,8-48,9-80. Poperinglie-IIazebrouek, 7-13, 12-28, 4 17, 7-13, ilazebrouck-Poperin-
ghe-Yper,8 38, 10-00,4-10,8-28.
Yper-Housselaere, 7-80. 12-28, 6-48. Rousselaerc-Yper, 9-28, 1 -50, 7-80.
Rousselaere-yintffi/e, 8-43, 11-34, 1-13, (m. 8,86,) 7-36, (9 88 Lichterv Eichtervelde-Tliourout,
4-28 m. Brugge-Roussel. 8-28, 12-30, 3-13, 6-42.— Lichter velde-Af orD-i/A", 8-28 m. Zedelgliem
Tliourout. 12-00.
Yper Kortryk, 8-34. 9 49, 11-18, 2-38, 8-28. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-30, 8 40, 8-49.
Yper-Thourout, 7-13, 12-06, 6-20, (den Zaturdag ten 3-30 's morgens tol Langhemarck.) Thourout-
Yper, 9 00, 118, 7-48,den Zaturdag ten 6 20 's morgens van Langhemarck naer Yper).
Comen-Waesten-Le Tonquet Houplines Armenliers. 6-00, 11-80, 3-38, (den Woensd. 8-40 m. 6-3(t, s.)
Armentiers-Houplines-Le Tonquet-Waesten-Comen, 7-40. 2-00, 4-48, (den Woensd. 10-38 m.
8 00 s.) Comen-Waesten 8-40 in. 9-30 s. (den Maend. 6,30 s.) Waesten-Comen 3-30, 11-10,
(den Maend. 6-80 s.)
Kort ryk-Brugge, 8-08,11-00,12-38,(M. 3-13,) 6-88,(9 00 Licht.)Brugge-Kortryk, 8-23,12-80,8-13,6-42
Brugge, Blankenkerghe, Heysl, (statie) 7-30, 11-04, 2 80,7-38. Ilcyst, Blarikenberghe, Brugge, 8-48,
8 30, 11-23. 8-30, Blankenberghe Brugge, 6-10, 8 88. 12 06.
Ingelmunsler Devnze-Gent,8-18,9-41,2-13,Ingelmnnster-Deynze, 4 30 2C lil, 7-18. Gent Deynze,
Ingelmunsler, 6-88,11-20.4-39. Deynze-Ingelmunsler, 9,10 2'kl. 8-20 s.
Ingelmunster-Anseghem, 6-08, 12-10, 6,18. Anseghem-Ingelmunster, 7-42 2-2't, 7-48.
Licbiervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-10, 1-38, 7-8.8. Dunkerke-Veurne-Dixmude
en IJchtervelde, 6-88, 11-18, 3-48, 3-10.
Dixmude-Nieuporl, 9-88, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmndo. 7-40. 10-48, 12-00, 4-28.
Thourout-Ostende, 4-80, 9-13, 1-30, 8-03. Ostende-Thourout, 7-93. 10-10, 12-28, 6-18.
Selzaete-Eecloo, 9.03, 1.28, 8.23. Eecloo-Selzaete, 3,38, 10.18, 4.22.
Gent-Ternouzen, (statie) 8.17, 12.18, 7,23. (Antwerppoorl) 8.30, 12.40, 7.43. Terneuzen-Genl, 6.00
10.30,4.40
Selzaote-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 8.10 in.) Lokeren-Selzacle, 6.00, 10.23, 4.43.
(den Dyssendag 9.3<i).
COH.B.ESrOIMDBIVTXBlï,
KORTRYK RI1USSEL.
BRUSSEL KORTRYK.
Kortryk v. 0.40
Brussel a. 9.20
10,88
1 33
1-2.33
2.28
3.43
6.06
0.38
9.16
Brussel v.
Kortryk a.
8.2-2
8.00
8.-28
10.43
1-2.-21 8.38
2.41 7.83
KORTRYK DOORNYK RY«SEL.
RYSSEL DOORNYK KORTRYK.
Kortryk v. 7.00 10 30
Doornyk a7 81 1.47
Ryssel a. 8.33 11.83
2.84 3 34 8.47
3.48 6.29 9.41
4.00 6.32 9.83
Rvssel v. 3.20 8.28
Daornyk a. 8 48 8.86
Kortryk a 9.37 9.47
11.08 2.28
11.34 2.47
12.26 3.42
6.47
8.44
3 20
3.39
6.36
KORTRYK GENT.
GENT KORTRYK.
Kortryk V. 6.42 12.31 3.47 0.40
Gent" a. 8.01 1.82 8.03 7.56
Gent v.
Kortryk a.
5.38
6.97
9.39
10.5-2
I .28
-2.49
4.2t
5.31
7.21
8.4-2
BRUGGE GENT BRUSSEL.
BRUSSEL GENT BRUGGE.
Brugge v. 6.49 exp. 12.39 3,34oxp. 6.43
Gent a. 7.34 1.34 4.19 7.38
Brussel a. 8.30 4.05 5.26 9.31
Brussel v. 8.14 11.83 3.12
Gent a. 6.00 9.41 1.23 4.26 6.37
Brugge a. 7.13 10.34 "2.38 3.II 7 22