VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT. Zaturdag T3 Mei 1874. Negensle Jaer. Nuniiner 438. VANDERGHINSTE-FOSSÉ, 3 Fr. SO C. per Jacr. Y Z E IS W E E Y. Yperen, 23 Mei 1874. De eerste conditie en, j;t de eenigsle, om Katholiek te zyn, is van: onder de gehoor- zaemheid van den Paus van Iloomen de waerachtige leering van Christus te bely- den. Dm is klaer, dal is duidelyk, dat is vaste; en k en kan my niet inbeelden dat er een menseh zoo bol is dat Ie loochenen. Men mag' bberael lieeten, 't is gelvk van wat kleur, 'tzy bon Ie lyk een doctrinaire, rood lyk een radicael of purper lyk een commu nard, als er nog een ziertje reden is, geen een, geen een en kan dit betwisten noch tegenspreken: kuthohek zyn, is gchoorzaem zyn aen den Stadhouder Christi, en de waerachtige leering van Christus hehjden! Men kan vrydenker zyn, radicael zyn, communard en doctrinaire zyn, men kan goddeloos, afgodist, naturaliste of nihilisle zyn, en noch God, noch Kerke, noch chris- telyke leering, noch goed, noch kwaed ken nen, noch Paus, noch bisschop, noch pries ter, noch kloosterling herkennen, maermen kan toch niet loochenen dat: Wie katholiek wil zyn, moet den Paus gchoorzaem zyn en de waerachtige leering van Christus hehjden. Zoekt in alle boeken, ziet in alle schriften, doorsnuistert alle woordenboeken, herleest al de catechismussen en werken over den godsdienst, en overal en by icderen schry- vcrzult gy vinden, ja, leest de aerdryks- ktinde 't is gelyk van welken tyd en van welke scholc, en gy zult allvd vinden dal: De katholieken deze zyn die gchoorzaem zyn aen den Paus van Hoornen en de waer achtige leering van Christus belyden! K en peize niet dat er ievers één is, dom genoeg om dat le betwisten.Of een mensch moei katholiek zyn, dat kan bestreden wor den en dal is, eilaes! dikwvls bestreden; dat de katholieke godsdienst de ware is, vele verblinde beweeren van neen en willen eene andere religie! Maer k en heb nog nooit geen een hooren zeggen dat men anders ka tholiek kan zyn of tenzy met gehoorzaem te zyn aen den Paus, en de waerachtige leering van Christus te belyden!... De 'loekomst zelve en zou het niet anders dur- ven zeggen, en zy is zoo dom! Daereuhovén onze catechismus leert ons, on nog eens niemand en komt er tegen, j dat alwie den Paus niet gehoorzamen wil, schiesmatiek is; en die de waerachtige leering niet belyden en wil, is ketter. Ily kan houden staen dat by in de waerheid is, dat hy den waren godsdienst heeft, maer hy kan toch nooit zeggen dat hy katholiek is. En nu, als katholiek zyn bestaet in ge hoorzaem te zyn aen den Paus, en de waer achtige leering van Christus te belgden, hoe is- 't mogelyk, aleventwel, dat men wil katholiek zyn, ter kerke gaen, te biechte gaen en zyn Paschen houden, en 't gezag van den Paus verwerpen?.., Is dal niet zot? Is dat niet uitzinnig of onzeggelyk valsch en boos? Hewel, Z. H. de Paus verbiedt op con sciëntie de scholen waer het gezag der Hei lige Kerk buiten is. Hoe kan men toch ka tholiek willen zyn en zoo een onderwys zyne goedkeuring, zync hulp en, erger nog, zy tie kinders geven! Geen kale excusiön en kunnen baten, geen verschooningen en zyn der, geen middel en is er om vrede le hebben met zyne consciën tie, als men naer de stemme van Zyne Hei ligheid niet en luistert en toch van gcloove kalholiek wil zyn. Ofwel gy zyt katholiek of gy en zvt het niet; als ge katholiek zyt, een onderwys dal de Paus veroordeelt moet gy verooideelen, een onderwys dat Hy verbiedt moet gv la ten! Is 'l nu verstaenbaer wat de Toekomst, in een artikel, zoo wel getyteld dommighe den uitkraemt?Ziet: zy verhaelt de historie van een die geen absolutie gekre gen en heeft omdat hy zyne kinders naer eene onkatholieke schole zendt, eene schole die buiten het gezag der Kerk is, en zy valt op den rugge van dien biechtvader en wil zyn gedrag voor schandelyk uitgeven!... Hewel is dat verstaenbaer?... Ik onderzoeke niet wat er van is van de historie, maer lael ze waer zyn, 'k en weel niet wat men tegen dien biechtvader zeg gen kan. Inderdaed, de biechteling is katholiek of geen. Is hy geen, l'erger voor hem! Maer waerom ton le biechte gaen? Do hiechie en is maer voor dezen die katholiek zyn van geloove; en die zyn geloove verzaekl, ver- zaekt aen de biechte en aen de absolutie, zoolang hy in zync dooling blyfl!... Eu is hy katholiek, hy moet gehoorzaem zyn aen het Opperhoofd der katholieke Kerk, hy moet onderdanig de leering volgen door Z. li. voorgehouden! Als hy dat niet doen en wil hy blyfl in 't kwaed, en absolutie voor hem is onmogelyk! Hewel, Zyne Heiligheid verklaert en legt op aen al de dienaers der H. Kerk te verkla ren met Hem dat de scholen, buiten de be stierende inagt en den zaligen invloed der H. Kerk, verboden zyn; dat zy verderfelyk zyn voor 't geloove der jeugd. Bvgevolg, die zyne goedkeuring geeft aen zulke scho len en zyne kinders er naertoe sleurt, is weerspannig aen de stemme van den Paus en van de H. Kerke, en hoe zon hy ton pre- tendeeren absolutie te krygen als hy in zyne dooling blyfl volherden! Is dat verstaenbaer? Dus, 't is eene ongehoorde «dommigheid» van de Toekomst tegen 'l gedrag van dien biechtvader op le staen en het le willen schandvlekken!... Maer zy leeft met legen- strydigheden, en vele met haer. JPIaetselyk. Een Fricadellemaerlje. Hebt ge geen goesle, juffrouwtje, om meesteresse le zyn in de nieuwe koslelooze JiJeisjeschool Wat zegt ge, mynheer? Ik geef u dui zend franks 's jaers. Wat zegt ge, myn heer? Als ge voor duizend franks 's jaers geen meesteresse en zou willen zyn in de nieuwe koslelooze rneisjeschool? Wel, mynheer, God spare my daervan! 'T is toch in de fricadelleschool dat ge zeggen wilt? Enfin! ja in de nieuwe rneisjeschool, in de Rysselslraet. Wel! mynheer, 'k win nu 240 fr. en 'k ben er tevreden mèe, en moest ik daermèe droogen brood eten, nog zou ik zeggemdank u Voor do duizend fran ken. Maer waerom? gy zyt toch onnoo- zel! Maer, mynheer, vergeef het my, myne moeder, 't fraei wyf. ze heeft tny al- tyd geleerd dat wal legen de Kerk is nooit en beklyft. Ja, geld winnen wil ik wel; maer myne consciëntie daermèe leed doen, nooit! En 't mag legen of met de wet zyn, wat onreglveerdtg is blyfl onreglveerdig! Bravo! dochtertjes, dal is de tale van al de oude Vlamingen! K zon liever bezwy- ken of een cenliemo .onreglveerdig le genie ten, zeggen ze! 'T zyn maer de nieuwe mo de Vlamingen die zeggen durven: Hemelt liet niet, 't beurst allyd!... Slryd. Volgens den Ouden weet ge dat de Voorzienigheid in üuitschland ver beeld wordt door von Bismark?'T doet! 't is zoo! hy schryft het in zyne Toekomst van Zondage laetst. von Bismark in Duitsch- land, Carteret in Zwitserland, Victor-Em manuel in Italië, Andrassy in Oostenryk, en in Frankryk verwacht er ons eene, zegt den Ouden!... 'T is zeker Gambetta?... He wel dat is de Voorzienigheid, zegt den Ou den, en 't is sedert 't jaer 22 dal hy, den Ouden le zeggen, zyn Paschen niet gehou den heeft!!... Nu, lyk of Caiphas profeet was zonder het te weten, zoo kan het den Ouden ook zyn; eh ja! de ezel van Balaam was het wel!.. Maer wat is't besluit daeruit?...'T is dal den Ouden zou willen dat Belgie op den weg gael van Pruissen, Italië, Zwitserland, en ja, ongelukkiglyk! van 't katholiek Oos- tenryk!... T is le zeggen in volle vervolging lyk ten tyde van Nero en zyne nazaten! Moet men van 't progres, de beschaefd- heid en 't licht niet zyn, omdat de eenigsle fakkel Nero's fakkel zyn zou! Peist toch een keer, myn Ouden, gy zyt toch zoo naer van. geen tyd meer te hebben! 't is waer, ik kan eerder gedaen hebben als gy; maer, 't is ze ker dal hel voor u niet lange meer durep zal! Hoe kunt gy zoo boos zyn om menschen te verblinden?.... O, ja. lezers, bidt voor den Ouden hy is byna halfweg de tachtig! Schijnheilig. 'T is ook den Ouden die my dat verwyt! 'T is een Lucifers (rek nty dit te verwyten; en ware't niet dat ik weet dat den Ouden alles zeggen durft ei> alles gezeid heeft, 'k zou voor altyd my wegJuiken enzwygen, allecnlyk omdat men my dat verwyten durft,—ja,'k wil met den Ouden in diskussie komen, wil hy my dag en ure zetten en zyn name geven, 'k ben tevreden, en zoo hy my één woord-, ééne gelegendheid loonen kan waerin ik, schijnheilig geweest ben, 'k zwyge voor altyd! Wat!., steekt dat 't herle niet af, altyd, altyd, allyd te hooren van religie kouten, deze die gezeid heeft dat hy, lyk Ju piter. de wrake bemint, dat hy begeert subiet te sterven, hy, die in geen vyftig jaer te biechte geweest is. En van zoo een vent moeten voor schynheilig gehouden zyn! dat gaet te verre! De dommigheid al leen zyner lezers kan hem die stoutigheid geven! De Voorzienigheid. De telen ra f leert ons dat von Bismark nog altyd lydend cö ziekelyk is. Ily is nog al tamejyk geta- MEN SCHRYFT IN BY BOTERSTRAET, 66, YPEREN en in al de Postkantooren van het ryk VOOR GEHEEL I1ET LAND, vooraf bclaelbaer. Men schryft niet min in itan voor een Jaer Verschynende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 1k centiemen den regel. De reklamen in't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. —Een nummer genomen op het Bureel Ik een De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen ol Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. Poperinghe-Yper, 8-15, 7-28, 9-30, 10-88, 2-18, 8-08, 9-20. Yper-Poperinghc, 6-80, 9-07, 12-08, 3-37, 6-80,8-48,9-80. Poperinglie-IIazebrouek, 7-13, 12-28, 4 17, 7-13, ilazebrouck-Poperin- ghe-Yper,8 38, 10-00,4-10,8-28. Yper-Housselaere, 7-80. 12-28, 6-48. Rousselaerc-Yper, 9-28, 1 -50, 7-80. Rousselaere-yintffi/e, 8-43, 11-34, 1-13, (m. 8,86,) 7-36, (9 88 Lichterv Eichtervelde-Tliourout, 4-28 m. Brugge-Roussel. 8-28, 12-30, 3-13, 6-42.— Lichter velde-Af orD-i/A", 8-28 m. Zedelgliem Tliourout. 12-00. Yper Kortryk, 8-34. 9 49, 11-18, 2-38, 8-28. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-30, 8 40, 8-49. Yper-Thourout, 7-13, 12-06, 6-20, (den Zaturdag ten 3-30 's morgens tol Langhemarck.) Thourout- Yper, 9 00, 118, 7-48,den Zaturdag ten 6 20 's morgens van Langhemarck naer Yper). Comen-Waesten-Le Tonquet Houplines Armenliers. 6-00, 11-80, 3-38, (den Woensd. 8-40 m. 6-3(t, s.) Armentiers-Houplines-Le Tonquet-Waesten-Comen, 7-40. 2-00, 4-48, (den Woensd. 10-38 m. 8 00 s.) Comen-Waesten 8-40 in. 9-30 s. (den Maend. 6,30 s.) Waesten-Comen 3-30, 11-10, (den Maend. 6-80 s.) Kort ryk-Brugge, 8-08,11-00,12-38,(M. 3-13,) 6-88,(9 00 Licht.)Brugge-Kortryk, 8-23,12-80,8-13,6-42 Brugge, Blankenkerghe, Heysl, (statie) 7-30, 11-04, 2 80,7-38. Ilcyst, Blarikenberghe, Brugge, 8-48, 8 30, 11-23. 8-30, Blankenberghe Brugge, 6-10, 8 88. 12 06. Ingelmunsler Devnze-Gent,8-18,9-41,2-13,Ingelmnnster-Deynze, 4 30 2C lil, 7-18. Gent Deynze, Ingelmunsler, 6-88,11-20.4-39. Deynze-Ingelmunsler, 9,10 2'kl. 8-20 s. Ingelmunster-Anseghem, 6-08, 12-10, 6,18. Anseghem-Ingelmunster, 7-42 2-2't, 7-48. Licbiervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-10, 1-38, 7-8.8. Dunkerke-Veurne-Dixmude en IJchtervelde, 6-88, 11-18, 3-48, 3-10. Dixmude-Nieuporl, 9-88, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmndo. 7-40. 10-48, 12-00, 4-28. Thourout-Ostende, 4-80, 9-13, 1-30, 8-03. Ostende-Thourout, 7-93. 10-10, 12-28, 6-18. Selzaete-Eecloo, 9.03, 1.28, 8.23. Eecloo-Selzaete, 3,38, 10.18, 4.22. Gent-Ternouzen, (statie) 8.17, 12.18, 7,23. (Antwerppoorl) 8.30, 12.40, 7.43. Terneuzen-Genl, 6.00 10.30,4.40 Selzaote-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 8.10 in.) Lokeren-Selzacle, 6.00, 10.23, 4.43. (den Dyssendag 9.3<i). COH.B.ESrOIMDBIVTXBlï, KORTRYK RI1USSEL. BRUSSEL KORTRYK. Kortryk v. 0.40 Brussel a. 9.20 10,88 1 33 1-2.33 2.28 3.43 6.06 0.38 9.16 Brussel v. Kortryk a. 8.2-2 8.00 8.-28 10.43 1-2.-21 8.38 2.41 7.83 KORTRYK DOORNYK RY«SEL. RYSSEL DOORNYK KORTRYK. Kortryk v. 7.00 10 30 Doornyk a7 81 1.47 Ryssel a. 8.33 11.83 2.84 3 34 8.47 3.48 6.29 9.41 4.00 6.32 9.83 Rvssel v. 3.20 8.28 Daornyk a. 8 48 8.86 Kortryk a 9.37 9.47 11.08 2.28 11.34 2.47 12.26 3.42 6.47 8.44 3 20 3.39 6.36 KORTRYK GENT. GENT KORTRYK. Kortryk V. 6.42 12.31 3.47 0.40 Gent" a. 8.01 1.82 8.03 7.56 Gent v. Kortryk a. 5.38 6.97 9.39 10.5-2 I .28 -2.49 4.2t 5.31 7.21 8.4-2 BRUGGE GENT BRUSSEL. BRUSSEL GENT BRUGGE. Brugge v. 6.49 exp. 12.39 3,34oxp. 6.43 Gent a. 7.34 1.34 4.19 7.38 Brussel a. 8.30 4.05 5.26 9.31 Brussel v. 8.14 11.83 3.12 Gent a. 6.00 9.41 1.23 4.26 6.37 Brugge a. 7.13 10.34 "2.38 3.II 7 22

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 1