laeisle exercitie heeft under mate deavc- reglseheid en de lompheid van den sluen- den Ferdinand doen zien, de outre, euidan- cc en ydele verwaendheid van f/i/anus ofle Hilar is, de lange opgesrhotene werke loosheid van Don Quichotieniaer'lznl ten naesten keer zyn loer zyu, en 'I schamp a-vue spel van 'L Hemel/eind!... Wat will ge daer meer van zeggen, die 'l gezien hebben weten 't. Dat Ferdinand geen meester is in den degen t handelen, en is niel Ie verwonderen. Qui tr op e m/> ras se... is 'l geen waer? Die in le vele dingen zon willen meester zyn, zou rischitren van niet te kennen; daerenboven Quant quisqt/e nooit ar tem in hac se exerceat, elkeen moet hem offencu in de kunst die hy geleerd heeft: en Ferdinand'lis de «atom of de slok die zyn fort is; daerin is hy uitmuntend!... Geef hem een keer een kane... en gv zuil het zien!... Alhoewel dal de kleine Voltaire pre tendeert let) voordeele van Ferdinanddat Ferdinand onnoozel is van stukslagen!... Maer hy, Voiluirtjehy zou hy gestoksiu- yend hebben!.. Eli ja!., hy staet wel in zyn vleesch, Voltaire, voorna men tlyk, 'tgene dat aerdig is, voornamenllvk, zeg ik, bacillen de... 'k en durve haest niel!.,. bah t duel, algelyk... do oor enT is toch ook oen wezerillyk deel, en 't minste niet, van \oltatrtje!... Voiluirtje, 'i is kale, niel waer, van 'l NieuWsb/ud? Don Quichotie. Hy zal perlanl gram zyn, en k en weel geen ander name. Don Quie/wtteen 'l //'■meikind, de die ken nen 't, in de garde civiek, om ('ontsnappen. Geen een van de Iwee, hoe lang dal zy zyn, de eene van kin, de andere van... alles, geen eene en heeft voor de pin no moeten komen, Zondage; lyk til zy alle Iwee vryge- schoten hebben van voor den vredereuter te moeten komen!... Maer hoe is dat met het reglement, is dat niet voor al gelvk? of is 't, lyk moeder Jusiicie, die allemets een zoet oogje smyl op de hemelkinders!... 'T is uit! Maer wal zeg ik't is uit... En Engel tée?... Duizend koeren verschooning. Engel, k had ii vergeten!... Maer geen wonder, jongen, gy en hadl toch niets le doen, Zon dage. Van als gy een keer de toppen van inv schoen bekeken hadl en dan wat gedoofd, gy hebt u weggewrongen in de Wrange en t Nieuwsblad gaen mediteeren! Wal een verschil!... De Zondagen zyn op zes dagen van malkander: de eene is een dag van pracht, en prael, en glorie, en de pluime die waeit, en de degen die flikke staet, en de borst die omhooge gaet, en de imperiael die blinkt!... de andere... heel, bloole moe dei mensch... alleen... en 't einde is de tange! Sic transit gloria inuudi! Alzoo verschillen de Zondagen van malkandeien! Maer d propos van Engel. Of hel pieuschheid is, of het eene bravade is, of het een artikel-reklame is, lyk de Liove- Vroitwebeeldekens van vroeger, oftewel een otder van den Ouden, 'k en weet het niel; maer Engel drukt in zyne Toekomst onze twee artikels over den kwartiermeester en den Sterre-president! waerin hy zoo bil ter kleine, zoo afgryzelyk belachelyk, zoo bo ven alle permissie onnoozel sebynt, en met hem de parly van 't liclil, den Ouden en den kleinzoon van Grand Papa, die Engel voor handstokje hebben. Maer preuschheid, zal men zeggen, hoe kan men preuseh zyn toch over al wat eens zoo ellendig kleine mankt?... Ha ja!... Hoe kan men preuseh zyn?... Engel, is dwaes genoeg om preuseh te zyn dai by het is! bene bravade kan het ook zvn, want on - bescliaenid is by boven alles dat bedenkelyk is, en ja, zoo verre dat van al zyne lage boertigheden hy er eene eer van maekl! Wy kennen der nog zulke. Een leklame? lie ja! Hoe meer Engel aan gerand is. boe grgoler hy wordt in de oogen van de liberalen. T en is maer als Opsomer aposlael en slordig wierd, dat hy zoo be langwekkend wierd om in de Toekomst te mogen schryven!... Voor de liberalen men kan niet le vérachtelyk zyn als men maer kol en kosten ontgaet!... Zoo Engel zou wel kunnen eene reklame gedaen hebben met zyn eigen belachelyk en laeg gedrag af te schilderen. Een order van den OudenWel ja, den Ouden is een vos van in de tachtig, en hy heeft (I i k wy Is gewonnen met een uitroe- pingsleekcn en nu, den Ouden moet wel gevoeld hebben hoe belachelyk zyn En gel was, en hoe hy zelve belachelyk was met hem voor confident te hebben. En wat nu gedaen om 't elfekt te vernietigen dal 't Nieuwsblad te wege gebragt had met die liberale per.sonnagie in levende lyve af tg schilderen?!.. Zeggen dal hetgeen warren is. T en kan niet zyn: geheel de wereld weel het, en daerby 'l ware een middel voor 't Nieuwsblad om er op wècre te kee- rcn. He ja, de 'vierpot, de Cour de Bruxel- les, de builencgffering uit de Slerre, de Hamburg schel daerin altemale en is er niets, niets dat niet gegrond en is, en dal Engel mei kennen en doel... En nu, de laeiste parade, heel de wereld heeft hel gezien, elke Ypetjing krulde van spyt als hy die overlooper van Korlryk zag!... Zoo, 'l en was niet derop, te zeggen, en hoe korter hoe beter!... Dus, Engel, jongen, gy zyt ver oordeeld om al wal 't Nieuwsblad geschre ven heeft over te drukken ui uwe gazette en uwe eigene belachclykheid tien uwe lezers bekend le maken, oui de liberaleparty en tny, Ouden, te verontschuldigen. Als gy liet drukt, geheel de wereld zal zeggen:1! en kan alzoo niet zyn lyk 'l Nieuwsblad zegt, an ders Engel en zou hel niel drukken! Uw oótmoedige dienaer, Mvnheer!... Gy weel altyd spil mei alles!— En Engel naer. buis, en zeilen! zeilen!... tot zyn eigene schande! Nog thans hy heeft een tytel gegeven en gezrid: Engel en moet geen knopen'. die lyiel brak 't effekt, ge verslaet wel!... Maer weet je wat ze t'Yper zeggen? Engel en moei goen kobpen, 't is waer!... Maer hy en heeft het ook niel gestolen!! Slerre. Een brief in de Toeksmst, geteékend Z. Yli. {dul wd zeker zeggen zes ysse/gke bvalt uit lenen 't Nieuwsblad omdat het over de Vluemsche S/ene héel'i durven schryven. De «fe/rever- dediger kan niel dulden dat liet Nieuwsblad zich ve rooi'Ion ft eene niaelsc.happv aen te randen die zoo vele goed te wege brengt met vaderlandsehe vcrlooningen le geven, vvaervoor grootmoeder, zegt de correspon dent, haer jaerlyks beiaell. Inderdaed, als men liet repertorium der sterrelingen door- snuislert, men vindt er stukken in die wel geschikt zyn om hel volk le verbeesten, par don.... ik wil zeggen beschaven,s Avonds in de mime, Twee hanen en eene henne, enz., zyn er een voorbeeld van. OoUke sierrcling, wie gy ook zyn moogt, is liet misschien ook om het volk le vellichten dat men sterregaslcii zag ligu- recren iu het zèllelooze sink dal hier over eenige dagen werd opgevoerd; ik bedoel La /die de jf/me Angot01 is men misschien voornemens die vuiligheid le verialen cu j hei onze stadsgenoten in het vlaemsch op le disschen? Alia, correspondent, antwoordt, zoo gy kunt, en zeg een keer regtzinnig of men niet beter zou weiden lyk al uwe con- fraters, dan zyne hulpe te bién aen de fran- sche zedebedervers die hier van tyd tot tyd komen overgewaeid? I'opering/ie. De definitor, geeft Zondage laelst twee coloinmen en half van zyn gezeever. In den eersten artikel bestrydi hy de katholieke Kerk en loochent ze. en wil zyne kettery en dwaesheid kluer maken uit hel Evangelie. Verder spot hymelM.Ber- len;tei) derden spot hy mei den bedevaert en met alle de hedevaenlers die hy ezels noeml, en ten vierden maekl liv eene politieke his torie waerin Van Morris, Vandcnhoogaerde, Coevoet, van 't hof van Appel, en Vramhout de baron van de spiegelrei. de helden zyn. 'T is eene soorle van Van Merrisiade, waeraf de correspondent de Homerus is. De schryver en de held zyn malkander weerd! Nu 'l zal perlani kwalyk zyn voor den de finitor, en 'k moei liet loch zeggen: Ik en ken niet dal dommer is. nietdal onbeschaem- der is, niel dat lafhertiger is, of zyne uitwalgingen! Inderdaed, len eersten, de hedundaegsche Kerk en is de Kerk van Christus nietdat is zyn thesis. En wal laler zegl hy wat de Kerke van Christus is volgens zvn versland, en bel besluit daeruil is: dat de Kerke van Christus niet uwer en bes/art; of anders al wal by zegt en hecfl geen zin. Daerop zeggen wy, lyk of wy reeds ge- zcid hebben: Indien Christus Kerke niet meer en bestaet, Christus en is geen God, want Hy beeft beloold dat zy besiaon ging lol bet einde der eeuwen. Dus de eerste kettery brengt nateurlyk een lwoede by. De Kerke van heden en is de Kerke van Clirisius niet, is de eerste kettery, en bygevolg Christus en is geen God, tweede kettery. En is Chris tus geen God hel Evangelie en is niet ingegeven, die boeken en zyn 't woord van God niet meer, en bygevolg, definitor, gy en hebt geen rrgt meer van iets uit Im-i Evangelie te nemen. 'T is een dommigheid voor u, pardon, definitormaer 't is 't woord! Dus heel uw eerste artikel Iiirt in duigen!. En daeruit de besluiten, de argumenten niel, lyk of gy val.seh zegtmaer de besluiten, 't ar gument staet er, I' besluit is dat gy buiten gewoon dom moet zyn. en stout moet zyn, eri onbeschoft moei zyn, om te durven zulke ongerymdhedeii drukken: van den eenen kant eene soort van eerbied voor'l Evangelie, en ja, voor Christus; en van den anderen, de Kerke C/u ish loochenen! k weet niet of gy bel verslaet, maer t is kluer dal my dunkt. Een ander besluit, 't is dat gy lafherlig en schijnheilig zyn moet bovenal wat bedenke lyk is en boos, lot in den grond toe, om alzoo bedekt uwe goddeloosheid en ongeloove te willen verspreiden! Een ander puntje dat ik niel wel en kan laten voorbygaen, 't is dal de definitor bet Evangelie van Sint-Jan vervalscht. St Jan, zegl by, schryfi ui zyn 14 hoofdstuk 19 vers dat Christus aen zyne discipelen zei: gelijk ik leef, gy ook woel zoo leven, llewel weet gy wal er stoel? dit: Nog een weinig en de wereld zal tny niel meer zien, maer gy ziet tny; want ik leefen gy ook zult leven! In de plaetse van eene lesse die de Zaligmaker geelt, 't is een belofte die hy doet, hy beloolt hun dat zy leven zullen, 't is te zeggen liet boveniiateurlvk leven heb ben, en wat by aen zyne discipelen zei, is gezeid aen de Kerke; bygevolg, definitor, St Jan leert u dat de Kerke Cliristi le.ven zal!... Ziet, onnoozel bloed, waer gy op uit komt, met boven uwe leest te gaen, en uwe spuilebos le laten! Definitorhy en wil er niet van weere koeren. Definitor is keukenlalyn, zegt hy, omdat hy het in Ceeero niet en vindt en dat Noël 'l niet en geeft. Horkl een keer, kozen,'k ga u een lessen geven: Achter Cicero en 'theidensch Hoornen, z_< n der vele dingen en ambten enz., die Cicero nooit gekend en heeft, en die hy bygevolg niet namen en kon. Nu al die namen, die geleerden gemaekt hebben om die nieuwe dingen, ambten, enz., le noemen; zyn 't al keukenlatynsche? Nu 'I is juist alzoo met definitor, definitor is de name van eene weerdigheid, die Cicero niéten kende. En 't schynt dat gy Ze nieten kent; anders gy zoudl zoo stout niC| gesproken hebben en explicator willen w0r den om definitor te verwyzon! Horkt tracht eens te weten wat een defi nitor is van een convent, en gy zult |)c schaemd slaen voor uwe stoute dwaeslieiji T overige lact ik lot de tiaesle kwestie. V'ervick. Tc Wervick bestaet e sedert jaren en jaren, hetgeen men im^ den grooten ommegang. Dat zyn de inVs teriën van den Roozenkrans hy maniere v"m kruisweg. Die statiën of schilderyen, hel leven Ons Heerè en van Onze Lieve Vrouwe ver. beeldende, hangen aen den voorgevel d(ï huizen rond de stad. of zyn geplaetst in npn( kapellekrs, daer gesteld in den tyd, <looi-(|( godvruchtigheid onzer vooronders, in |ie, leiachtige of rampzalige omstandig!^ misschien. De inwoners van Wervick hebben aliyj groote devotie voor dien ommegang behou. den. Over lange jaren, tydens den cholera zag men hy geheele henden volk, 's avonds late, als zy moede waren van werken, den grooten ommegang doen. Die doodsche slil- te. de menigte van volk, de duisterheid van den nacht, de vrees opalier wezens,.trol'op eene hyzondere manier alwie daer getuige van was en boezemde veel betrouwen in, Men hoopte in de maglige voorspraek van Maria, en die hoop werd niel te leur ge steld.... De cholera, na menig slagoflër go. maekl te hebben, hield byna schielyk op, ter oogenlihkke dal de vreeze hoogst was; de gebeden waren verhoord, en sedert dien is de naem van Maria diep in aller herten Ic Wervick geprint. Byna nievers ziel men in de Meimaend meer volk in de kerk als daer, byna nievers meer mensehen aen den biecht stoel, op de dagen aen Maria toegewyd. In de rampzalige omstandigheden waerin Paus en Kerke zich bevinden, kam M katholieke Wervick iu geloolsbelyding en gebeden niet ten achteren hlyven. Eene be devaert werd aengekonjigd. door den ieve- rigen pastor Vantoirime, op den laelsten Zon dag van Mei. Die bedevaert is, God zy gedankt, door een allerschoonste weder, bevoordeeligd geweest. Geen oproep werd gedaen in het omliggende; Wervick alleene, en 't was genoeg. Luister was er niet. anders dan de vaendels der verscheidene broe derschappenMaer het katholiek niagis- traet van Wervick was er, door godsvrucht niel min als door tegenwoordigheid de bede- vaerl vereerende. De katholieke familiën waren er vertegenwoordigd, en niets was treffender in dien stoet als die oudermenge- ling van ryken en armen, van grooten en kleinen, zonder dal er iemand zocht boven le pryken, oi een hyzonder plaetskpii te vinden. Het ch rist el y k gevoelen, de liefde lot Paus en Kerk, had aller lierlen in één ver- smolien, en de stemmen zoodanig onder- mengeld, dat men in geheel de verie niels anders huurde dan ecu aenhoudend gebed liier en daer door kerkelyk gezang onder broken. Oneindig groot en lang was de steel- Beeldt u eene slraet in. waer 1? tol 15 uien- selicii de front kunnen gaen,Die menigte, niet op rang, maer digte legen een geperst. niet al te Iraeg gaendo maer op redeivkot) stap.Eliwel, die stoet zoo breed, zoo digte tegen een gedromd, heeft juiste twintig minuten besteed, oin onder de oogen van den schryver dezer le defileren. Men moei dal volk van allen rang en slnel, die godsvrucht, die ingekeerdheid aen- schouwd hebben om le versteen wal dal geloof en liefde voor Kerke, Paus en gods dienst, opgebeurd door de aenhoprde siem van eenen welbeminden herder, in eene ka tholieke stad kunnen te wege brengen. Z- I c. CJ

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2