cn kloosterlingen, den kerkvervolger, in een woord; wat heeft men gewonnen met hem te dekoreeren, daegs voor de kiezing? Wat heeft men gewonnen met voort de tribunalen vol te steken van liberael ge broed, Zoodanig dal een katholiek niet dan niet vreeze zyne reglen vervolgen durft. Wat heeft men gewonnen?...Niet! Wiet! Niet! tenzy vier katholieke Kamerleden en dry Senators verloren! Wat heeft men gewonnen, tenzy de sekte meer lucht gegeven en meer roekeloosheid, en de vrienden den moed henomen en doen twyfelen? Wat heeft men gewonnen tenzy geheel de wereld in twyfel gebragt over de regt- zinnigheid en dereglheid onzer eischen? Ja 't slechtste en 't ergste uitwerk sel er van is de verkeerdheid, de om- verrewenping, de verwarring van alle ge dachten; de onzekerheid van wat regt en onregl is, wal waer en valsch is, wat goed of slecht is. Dat is nel de uilkomst van die politieke! En 't zyn dér die peizen dal dit slechter is of de vervolging zelve! Dat is de tweede les, en ze zegt genoeg dat wy verre zyn hel ministerie goed te keuren! Maer uil medelyden voorde zwak ke en flauwe christenen ondersteunen wy 'l ministerie en bieden wy hufpe in de hope dat hel eens de oogen zal open doen! Maer de Koning, zegt men, en de opstand, enz. Dat en zyn geen redens en wy zullen bet toogen ten naeslen keer! Wat MwE'aBïÉé ptalslcipir! Wat is dat nu? Moralité publique is fransch en 't klinkt nog al; maer wat houdt het in? door: Bara hadde geerne weéie minister geweest, en wat vertier bedrze- snyderswetlen gemackt, en hy gloeide van woede als hy in 'l kabinet d Anethan, den lieer Cornesse in zyn plaelse en M. Jacobs in de plaelse van Frère! zag! Nu, die Ileeren waren te wel gekomen voor geheel 't land, en te wel gezeten en te rap ter tale om zoo wettig en reglmalig van hunne zetels geworpen Ie zyn; men moest wat anders hebben als koulsen praets. Zoo, T ministerie d'Anethan, zonder ach terdenken en ter goederlyke trouwe noem den den Heere de Decker, oud-minister en volksvertegenwoordiger, gouverneur van Limburg; zelve, zegt men, door het toedoen van den Koning, en van zyncn geheimen raed! Die benaming gedaen, de liberalen wetten hunne handen en Bara iniek een rede, en de canaille van Brussel was op voel, en de garde civiek aen de hand van Anspach, de tribunen in de Kamers propten van 't volk. Bara vroeg rekening aen 'l ministerie van de benaming van den Heer de Decker, en baste er tegen lyk een die bindens lyd is; 't was een schande alhier, een schande aldaer van een man ie noemen, die in deaffairens Langrand geweest had, die 't volk gepluimd bad, in één woord, die dief was. Dat vcronl- weerdigt heel het land en de Moralité pu blique was gekwetst! Daer, 't woord was gevonden, en de tribunen klakten Bara toe, builden legen de Decker en 't ministerie en de canaille van buiten beurelde tegen op si rate! T was de gekwetste Moralité publi que! De Ileeren Ministers hadden schoon te zeggen dal de lieer de Decker alleszins weerdig was van die plaelse, dat hy door zyne talenten, door zyne werkzaemheid, door zyn edel karakter veel diensten aen't land bewezen had, dal hy de achting ver worven bad van al zyne kumergenoolen en van Leopold den eersten, en dat Leopold de tweede goewillig zyne benaming had ge- leekend!... T was: de Moralitépublique was gekwetst en zy beu relden van langs om meer binnen en builen. De Ministers en M. Nothomb bewezen klaer en dnidelyk dat in geheel dezaek van Langrand, de Heer de Decker geen de minste schuld had, dat geen een tribunael hem veroordeeld had, dal zelve hy nooit beligt of aengeklaegd wierd, en dat hy niet anders gewonnen en had in Langrandszaken of't verlies van zyne forluine! Bygevolg dat zyn verleden en tegenwoordig eerlvk en deftig was, en nog eens dal men niets ern stig tegen de benaming inbrengen kon! Niet te doen dalai en vond geen gehoor by den verdediger van de Moralité publique. En de Moralité publique liet hour op nieuw hooren binnen en builen. De zitting was gedaen en de leden der reglerzyde wier den gehoond en vervolgd en hunne hotels bezocht,en byzonderlyk dat van M. Nolhotnb. Alzoo liep die Moralité publique destra- ten van Brussel rond, en zy was gekwetst, dootlelyk gekwetst, en 't ontslag van de ministers alleene kon ze heel en al genezen.' En Leopold de tweede, hoorde ze huilen onder zyn paleis, en ongetemd, woest, balkte zy: «roi de carton! enz. enz., al even deftig... En de koning, eindelyk, genas de Moralité publique M. de Decker had reeds zyn ontslag ingediend, maer geen betering. De koning zond zyne ministers weg de Moralité publique was genezen! Verslaet ge nu wal hel is de Moralité publique!'' Hewel, die zelfde Moralité publique heeft gekwetst geweest in de laelsle kiezing. Tol bewys: In Gent ligt liet klooster der Jesuieten vol sleenén, de ruiten zyn gebroken en binnen verschiilige voorwerpen in stukken. 'T is gedaen voor de Moralité publique! Ruiten zyn ingesmeten in St Barbara, kol- legie der Jesuieten, in T gesticht St-Lievens. In de drukkery van 't Fondsenblad en elders nog! Al Ier eere der Moralité publique. Den avond en den nacht van de kiezing, te Gent, bulderde de dronke stemme van Moeder Moralité publique al wat de woeste, woede, en dolle razerny ingeven kan; vele deuren en bellen en ruilen hebben te lyden gehad. De katholieken waren wel en wettig ge kozen en de Moralité publique beeft het bitter kwalvk genomen. En riiel alleen te Gent, maer te Verviers, maer te Charleroi, maer te Luik, maer te Brussel, ja en le Yper, als ge aen de statie stondt, zaegl ge hoe de '■'■Moralitépublique vinnig zag! 'T was die Moralité publique die sprak in de Tempelstraet toen hy, die dobbel jon gen, zei naer een irop schapen wyzende: Daer zyn de katholieke électcurs! (Gy moet weten: le Rousselaere was hy Flamingant!) Zoo, lezers, de Moralité publique, dat is een fyn en diep gevoelen van orde, regt en betamelykheirl, dat de liberalen bezitten, en dat aenstonds opstuift als iels katholiek,of christen, of godsdienstig aengetreft wordt, en zoo de edelé(!)doeningen te weege brengt waervan wy zoo d ik wy Is steeltjes gezien hebben, en nu nog een keer in de kiezmge. Ilewel om te eindigen: Tv en kan my niet inbeelden hoe een ccr- lyk man, een man die een ziertje redeneert al had hy geen religie, 'k en kan niet bc- grypen, zeg ik, hoe dat er een is die niet besehaemd en is van aen eene party te be- hooren die zoo laeg verzonken, barbaersch en schandelyk is, en hoe er een is, die by al dieschandige feiten zyn oogen niet open en doet, en in zyn eigen zegt: Zulk eene party en kan niet deugen! 'T zou kunnen de derde lesse zyn van de laelsle kiezingej [PüstHwrlylL- Marljcs. Dry dochtertjes hebben van de weke de Lamoljes verlaten om by de Fri cadellen ingelyfd te worden, en vollaerd Ie gaen eten,en mot hunne kouune of jatte nuci de Polyze feeste le gaen vieren, en allen avonde op tie beene te mogen zyn.Voor bun afscheid heeft hun vader aen de Moeder der Lamoljes eenen brief vol scheldwoorden ge zonden omdat zy zyne oudste dochter be rispt luid en opgewekt om zoo langs de stra len niet te dolen. Arme zielen! God helpe zc!en de Fricadelleschool!... Moet ze daervoor dienen? De Fricadelleschool heeft een nieuwe meestcrcsse. Nog een triestige Eva die, door den klank van 't goud en de beloften van l fyn gebekt serpent, liaer heeft laten verlei den!... Ellendige tloehler, wal zult gy pei zen dat gy daer nu weeldige mfiesleresse zyt in T huis waeruit uwe oude meesteressen gejaegd wierden, eu waer zy u zoo menige j zalige lesse gaven, en ton wrochten en arme leefden voor u!... lloeY ineugelyk is in een menschelyk lierte, 'k en kan 'l my niet in- I beelden!... God vergeve T haer en verlichte ze! 'T zyn der die gezeid hebben dat M. Carton, sprekende in den lyd van den nen- slagder Lumoltescbool, dit woord liet gaen: «l' is een groole dwaesbeid the zy begaou!» Tv en geloofde T niet, en nu heb ik t be wys dal hel naer M. Carton's zin ging; want hy Heeft de Fricadellen naer zyn kasteel doen gaen om Klein II. Sacramentdag te vieren! T en is niet dal alzoo de arme kinders wat vergeesliging verschaffen kwa- lyk is; maer waeroin moeien loei) werken van bermhertigheid dienen lol vervolging van katholiek onderwys en lol opheldering van alles wat een ehristelyk hert niet goed keuren en mag noch en kan. In myne oogen is dal: de engel der duisternissen verkleed in engel des lichts! En hy is ton ten vreezelyk- slcn. De Stud, de l/ospicen en de Disch. Dal dryvoudig Senael ligt in werke, en in zweet om de fricadellen te vetten. 'T is gelyk wie men tegenkomt van arme lién of't is: llebi gy .kinders?... Naer de Fri cadellen! anders!... Zoo gaeldie dwinge land y! Wien doet dit schade? Niemand anders dan de trcffelyke, eerlvke en christelyke meesteressen, die in hunne huizen de arme dochters leuren werken, en ehristelyk en i zedig zyn. 'T is waer, tol hiertoe en heb- ben ze inner don afval verloren. Maer dat moet naleurlyk verder komen. Hewel, dat i heet ik eene misdaed en eene schande voor die stadshoeren, alzoo eigene ypersehe doch ters de bol van onder de voelen te loopen!.. Die burgervaders verstaen heel kwalyk hun ne pligt. Nogthnns, die scholen moeten goed zyn en wel ingerigt, dewyl die heeren overal aen de deuren gaen kloppen om er meeste ressen le vinden! Waerom dan die scho len ondertrekken?... Ha! in die scholen leert men de Kerk eerbiedigen, in die scholen erkent men T gezag van de II. Kerke!... En '1 onderwys moet zonder priester zyn!... Daer is de uitleg. Van backten de koe's sleerl.Den Ouden wil den spot dryven met hel katho liek onderwys en hy zegt dat de katholieke meesteressen dikwijls van backten de koe sleerl komen om de jeugd te onder- wyzen en le leeren. Dat is een spollerny met de menschen van te lande, en zou moeten een nieuw bewys zyn hoe schynhcilig den Ouden is, als hy de landslieden staet te flikflooijen en te la- moezen, achter ze in zyne Toekomst be schimpt le bebbeb. Nu, die van bachtcn'de koe's sleerl.komen, myn Ouden, om le onderwyzen, Zyn zekerder en veel beter voor de jeugd, als i„ handen le zitten lyk die van juffer Lehem brc, die van Juffers Gaili kwam! Van backten de koes steurt komen, n1V|] Ouden, of ingeschreven zyn en zyn zie|e verpand hebben aen eene logic van francina cons, wat meent gy dal er beier is vour t|e opvoeding der jeugd? Eindelyk de meesteressen die gy zoekt, dje gy wilt koopen voor uwe Fricadelleschool zyn de outle leerlingen van meesteressen diè van backten de kodssleerl komen, zoudl gy zeggen. Verstaet gy dat, myn Oudenvoelt gy geen schaemte over uwe slrale'schim. pery?... 'K lael tien Ouden mcl zyn kous steen, voor van de weke A propos van koe's sleerl. Weei-jj wal er geantwoord wierd aen T hevig |||)e, raellje, dat van de statie kwam, Dvssendage als hy zei, naer een Irop schapen wyzende- daer zyn de katholieke éleeteurs! j, zei er een fyn oore, de liberaleélecleur» hebben meestal een ring in de neuzc en een sloortje dat krult om leege!» Engel, Boesinglie, Poperinghe, ten naeslen keer. It'icuH»». Zondage laclst hebben wy hier de luisler- Ivke Processie gehad vnn hel H. S acrament Schoon was hel weder en heerlyk de pr0. cessie. T is slichtende en 'l doel deugd aen i herle zoo een biddende menigte door de stralen le zien gaen, en overal den God van liefde en 't II. Sacrament zien aciibiddmg en opperste eere geven. Meer als andere jaren hebben al de klassen der burgers gehouden om'1II. Sacrament te vergezellen met hc|it en flambeeuwen.T en is maer regt, den God van Hemel en aerde in Topenbaer Ecrkennen als Oppersten Meester en ons bekennat) als zyne nederige schepselen. Daerm immers ligt heel de grond van religie. De lieer heeft ons versland en gevoelen gegeven, en wy alleen op de wereld hebben kennis en tiewe- ten \an den band dieotiN met deti Oorspron-T van alles verbindt. 'T is m die bekentenis en belydenis van die aïhankelykheid da wy lusschen de zienelyke schepping en d<n Schepper de vereeniging maken. Die geloof heeft en kan niet te veel doen, in T publiek zoowel als in l byzonder, 0111 den Almagti- gen te eeren en dank en uenbidding le 'ge- ven. En in t 11. Sacrament komt ons nog de onverslaenbare liefde van den lleeroons pramen. Daerom hebben wy blyde geweest, Zon dage laetst le bestaligen d it bet oud gebruik wat begint le herleven. Hope dat wy ih de eetsle Processie nog meer zullen zien, en dal er geen een en zal te kort blyven van al die katholiek bloed heeft. oin. Tzv met licht lesteken in zyn huis, Tzy met licht le dra gen, of t is gelyk op welke manier hel H. Sacrament in zyncn ommegang te eeren. Een ander kleen bemerkingske, T is dat trien ook van langsom meer ziel dal liberael zyn en ongeloovig een en 'l zelfde is. De Begenlie is liberael en voor luier en is het II. Sacrament niet meer, gendarmen, poli* een, enz., enz., t is voor iets anders dan om O. L. lieer te vergezellen! Daerby, als trien rond ziel naer ecnige van de jonge esprits /urts, groole vernuften, die ook al labcrael zyn; zy doen lyk hun beste omdat elkeen zou zien dat ze geeri geloovc meerei hebben. Met een paer oude slaffers, en naclit- jas,cn verstruweld liair, aen l achlerpoorljci en de armen ovorkruisd. Daoraen kent fff dat ras! 'T is"compassie wcerd! En als mei dal verstand kent en dal herle! Men stoet stom dat ze hun aenzigt durven toogen.- God betere 'l! Ongeluk.Tc Zillcbcko is er den •illll> 'netst ccn ongeluk gebeurd, by 'iel sag.-?-»» Nwwnwwa

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2