YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT. VAN Zaturdag 27 Juny 1874, Neceiiate Jaer. Nummer 443. VANDERGHINSTE-FOSSÉ, 3 Fr. 50 per Jaer, Y/i F IS W EGEIV. Yperen, 27 Juny 1874. Ile Bedevaert. Morgen, 28 Juny, daegs voor den feestdag van Sl Petrus en Paulus, is 't onze jaerlyk- sche Bedevaert naer 0. L. Vrouwe van Tliuyne, palroonesse en beschermster onzer stad. Ten allen lyde is de Bedevaert door de Heilige Kerke aengeprezen en aengepreekt geweest als een byzonder middel om te ver- krygen van den lleere wat wy begeeren en wat wy hopen; ten allen tyde hebben de geloovigen een byzonder betrouwen gesteld in die openbare belydcnis van 't geloove, in dien boelgang en boetgebed. Hoevele huisgezinnen, hoevele enkele per- soonen en hebben aen dat godvruchtig werk de grootste gunsten, zoo tydelykeals geeslelyke, te danken! Tot over eemge jaren en was dc bede vaert maer meer gepleegd in 'l byzonder; maer de publieke rampen, de publieke on gelukken, de publieke vervolgingen en het algemeen gevaer van de Kerke en den gods dienst, van Slaet en samenleving, hebben op nieuw publieke, algemeone bedevaerten te weeg gebragl. Daerom is 't dot, heel de katholieke we reld door, bedevaerten van heel eene bevol king ingerigt zyn; want misschien meer als ooit de H. Kerk gevaer lydt en vervolgd wordt; meer als ooit is er te vreezen is voor den Staet en de samenleving; meer als ooit dus ook moeien de geloovigen hunnen loe- vlugt nemen lot buitengewoone gebeden, en boeiplegingen, en geloofsbelydenis. 'T grootste gevaer van de H. Kerk en be- slacl niet in de menigvuldigheid en de sterk te van hare vyanden, maer in de flauwheid, de koelheid, de vreesachtigheid van hare kinderen. St Pieter ook begon te zinken als hy vreesachtig wierü. En is de magt der vyanden Gods zoo groot, en zyn ze zoo me- nigvuldig, het is meest van al toe te wy- Icn aen de kinderen zelve van Gods Kerke; want zy zoo langen lyd beducht en bang waren hun geloove te belyden, en hunne gevoelens te openbaren en hun vaen- del open ie spreiden! Daerom dan is de bedevaert zoo goed, zoo aengeprezen en aengepreekt; wantliy ceue openbare belydcnis is van ons geloove, eene openbare getuigenis dal wy van God teenemael afhangen, en aen Zyne Kerke on- wankelbaer getrouw zyn!... Dat helpt ons eigen, dat sticht anderen, en, gesteund op malkander durven wy ten stryde gaen met ons wapen: 't gebed! En dat is de wanhope en 't ongeduld der Helle! Van daer die stuip trekkingen, dat grinzen, dal helsch gelier, die schuimende woede en, God vergeve 't hun!... die satanische godslasteringen van al de zendelingen der belle... als er een bedevaert is!... Die daervoor ommegaen, zyn lafhertig! Die zyn geloof niet belydt, is zyn geloof niet weerd, noch christen is zyn naein!... Dus, die geloof heeft, ter bedevaert! Een ander gevaer van de II Kerk, en met een van de samenleving, is dat gedurig zoe ken en bezig zyn om zyn gemak, zyn goed, zyne goesle; en zoo moeijelyk iets activeer den, iets doen willen die eens geneert, zyne interesten nie mee en gaet of zyne neigingen tegen is. In één woord hier willen de ruste zoeken en vinden die maer hierna te beko men is. Daerom ook is de bedevaert goed, want 't is eene publieke boelpleginge. eene publie ke onderwerping van 'l lichaem aen de ziele, 't is eene overwinning van T mensche- lyk opzigl, 't is eene herinnering dat wy voor iets hooger geschapen zyn als om oils gemak hier en onzen eigen wille! Dat nog eens is deugdelyk voor elkeen, dal slicht onzen eveiiaeslen en dal onder steunt ons wederzytls om, zonder omzien, zonder werk en pogingen te ontzien, zon der de lachers te duchten, noch zelve de wrekers, te toogen dat wy hope hebben op 't Hierna. En hoe meer de H. Kerke zulke kinders telt, hoe meer de samenleving zulke leden heeft, boe sterker zy slaeu zullen tcgeu de vyanden! Daerom, die hope heeft in God, ter bede vaert! Eindclyk de bedevaert is bovenal eene bede, een gebed. En bidden is de eerste noodwendigheid van 's menschen herte. O! een mensch die niet meer bidt of niet meer bidden kan, is een die zyn eigen zeiven dood doet en, voor zooveel by kan, zyne eigene nature vernietigt. Want waerdoor zyn wy mensch, tenzy doordien dal wy verstand hebben en bekwaern zyn onzen oorsprong en ons einde te kennen, en met den wille vrywillig onze wet te volgen. Die niet en bidt en kent zynen oorsprong niet, en kent zyn einde niet, en zal zyne wet niet volgen. 'T gebed immers is ons versland, dat God kent, dat onze afhankelykheid van God kent, en onze wille die baer onderwerpt aen dien Meester en zoekt om tot Hem te gera ken Een van de grootste kwalen van onzen tyd is het weinig bidden, en byzonderlyk het weinig publiek bidden, Wal is eene sa menleving die niet en bidt, juist lyk een mensch die niet en bidt, zy verleegi en ver zinkt, en wordt allengskens een zeker byeen leven, lyk de dieren in de bosschen. Haer eigen heeft ze verloochent met God niet te kennen, en God en kent ze ook niet! Dus wy allen, geloovigen, die willen meewerken door den bedevaert om de schnkkelyke kwalen van onzen tyd te be- slryden, 'l is te biddeu, te bidden vuriglyk, te bidden zonder beslag lyk zonder vreeze! O! indien al de geloovigen wel overtuigd waren wal die vaert Ier bede is, en baden voor al degene die niet en bidden! Voorze ker dal de H. Kerk albaesl zou hcerlyk ze gepralen! Dus, die God kent, Ier bedevaert om te bidden! Om te bidden, zeg ik, want eene mani festatie, lyk of men nieuwerwets zegt, en is niet genoeg. O neen! en lael ons nooit de kerkelyke en godsdienstige oefeningen zoo vernederen, zoo verkleenen en zoo kleeri achten dat men eene Processie, eene Bede vaert, manifestatie heel en daermèe con tent is! Dus, eene bedevaert moet een innig en diepgevoeld werk zyn; waer wy ons geloo ve publiek belyden, boetveerdigheul doen, en vooral bidden, bidden inwendig en uit wendig! Hope dat wy dit te Yper zien zullen, en dat er niemand en zal afsteken, tenzy degene die naleurlyker wyze, als verspreiders en voorvechters van Satan's geloove en leering, van de bedevaerten en processiën moeten afkeerig zyn. Hoe meer deze leelyk doen' hoe zekerder de bedevaert zal wel zyn; want Satan last het ais bet wel is! Dus, niemand t'huis te blyven, niemand vreeze te hebben, niemand bcschacmd te zyn, niemand moeijelykheid te zoeken! Als men geloove heeft, als men voor God wil leven, als men als mensch met God wil le ven, men heeft niet anders noodig! En wie zou er iets tegen den bedevaert hebben, tenzy... laet my 't woord zeggen, canaille, en zyn der andere, 't zyn sukke- laers! Goed voorbeeld. De Gemeenleraed van Voormezeele komt een schoon voorbeeld Ie geven aen al de ge meenteraden die 't zedelyk orde ter herte nemen. Zoolang als er menschen zyn zullen, zal het noodig zyn te regelen; want eraltyd zyn die nog regte reden, noch gezond oor deel volgen in hunne handelwyze, en hoe meer de regie reden en 't gezond oordeel raer worden, hoe meer de reglementen en schikkingen er van noode zyn. Tot voor beeld dan geven wy hier: GEMEENTE VOORMEZEELE. POLITIE REGLEMENT dansvergaderingen O I M \-7TrtrmmTm*an*rra*amiaamamBS MEN SCHRYFT IN BY BOTERSTRAET, 00, YPEREN. en in ('u i'ostkantooren van het ryk NIEUWSBLAD VOOR GEHEEL HET LAND, vooraf belaelbaer. Men schryft niet min in dan voor een Jaer. Verschyncnde den Zaturdag van elkc week. Do aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. Dc reklnmen in 'l Nieuwsblad betalen 30 cenliemen den regel. Een nummer genomen op het Bureel 15 een. I)e bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of ja -J: 1 1 Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. «•w. •Muenjfixm&MM Poperinghe-Yper5-15, 7-25, 9-30, 10-58, 2-15, 5-05, 9-20. Yper-Poperinghe, 6-50, 9-07, 12-03, 3-57,0-90,8-43,9-50. Poperinghc-Hazebrouck, 7-13, 12-25, 417, 7-13, llazebrouck-Poperin- gbe-Yper,8 35, 10-00,4-10,8-25. Vper-Housselaere, 7-30, 12-25, 6-45. Rousselaere-Yper, 9-25, i-50, 7-50. RonsseIaere-1{rugge, 8-45, 1 1-34, 1-13, (m. 5,56,) 7-36, (9 55 Liclilerv Licbtervelde-Thourout, 4 25 in. Ilrugge-Zfoiwó'fl/. 8-25, 12-50, 5-13, 6-42.— Lichtorvelde-Kortn/Zr, 5-25 m. Zedelghem Thourout 12-00. Vper Knriryk5-34, 9 49, 11-18. 2-35, 5 25. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-56, 5 40, 8-49. Yper Thourout; 7-13, 12 06, 6-20, (den Zaturdag len 5-50 's morgens tot Langhemaick.) Tbourout- Yper, 9 00, 1-18, 7-45,den Zaturdag ten 6-20 's morgens van Langbemarck naer Yper). Qoinen-Waestcn-Le Touquet Houplines Armenliers. 6-00, 11-50, 3-35, (den Woensd. 8-40 m. 6-3(1, s.) Armenliers-IIoupliiies-Le Touquel-Waesten-Comen, 7-40, 2-00, 4-45, (den Woensd. 10-35 in. 8 00 s.) Comen-Waeslen 8-40 m. 9-30 s. (den Maend. 0,30 s.) Waesten-Comen 5-30, 11-10, (den Maend. 6-50 s.) Kortryk-Brugge,8-05,11 -00,12-35,(M. S-15,)6-55,(9 00Licht.Brugge-Kortryk,8-25,12-50,5-13,6-42 Brugge, Blankenkerghe, Heyst, (statie) 7-30, 11-04, 2-50,7-35. Ileyst, Blankenberghe, Brugge, 5-45 8 30, 11-25, 5-30, Blankenberglie Brugge, 6-10, 8 55. 12-06. Ingelniuiisier Deynie-Gent,5-15,9-41,2-15,— Ingelmunster-Deynze, 4-50 2' kl, 7-15. Genl-Deynze, lngelmunster, 6-58,11-20,4-39. Deynze lngelmunster, 9,10 2° kl. 8-20 s. lngelmunster-Anseghem, 6-08, 12-10, 6,15. Ansegbem-lngelmunster, 7-42. 2-20, 7-45. Lichiervelde-Dixmtide-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-10, 1-35, 7-55. Dunkeike-Veurne-Dixmude en Licbtervelde, 6-58, 11-15, 3-45, 5-10. Dixmiide-Nieuport, 9-55, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmiide, 7-40. 10-45, 12-00, 4-25. Tliourout-Ostende, 4-50, 9-15, 1-50, 8-05. Ostende-Thourout, 7-55, 10-10, 12-25, 6-15. Selzaete-Eecloo, 9.05, I .'28, 8.25. - Eecloo-Selzaete, 5,35, 10.15, 4.22. Gent-Terneuzon, (statie) 8.17, 12.15, 7,25. (Antwerppoorl) 8.30, 12 40, 7.45. Terneuzen-Gent, 6.00 10.30,4.40 Selzaete-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.3D (doii Woensd. 5.10 in.) Lokeren-Selzaeie, 6.00, 10.25, 4.45 (den Dyssendag 03< COHHBaPOJTDEMTIBW, KORTRYK BRIJSSEI BRUSSEL KORTRYK. Korlryk v. 6.4D Brussel a. 9,20 ID,54 I 34 12.44 4.49 2.24 li.Dl» 6.38 9.1(1 Brussel v. 5.22 Kortryk a. 8.DO 8.28 10.44 12.21 2.41 5.35 7.53 6.47 8.44 KORTRYK DOORNYK RYSSEL. RYSSEL DOORNYK KORTRYK. Kortryk v. 7.00 10.56 Doornyk a. 7.51 11.47 Ryssel a. 8.35 11.55 2.54 8.34 8.47 3.48 li.2D 9.41 4.00 6.32 9,55 Ryssel v. 5.20 8.25 Dooruyk a. 5 45 8.56 Kortryk a 9.37 9.47 11.05 2.28 5.20 11.34 2.47 5.39 12.26 3.42 6.36 KORTRYK GENT. GENT KORTRYK. Kortryk v. 6.42 Gent a. 8.01 12.3I 1.92 3.47 5.03 6.40 7.56 Gent v. 5.38 9.39 1.28 Kortryk a. 6.57 10.52 2.49 4.24 5.31 7.21 8.42 BRUGGE GENT BRUSSEL. Rrnggo V. a. a. Gom Brussel 6.49 exp. 12.39 3,34oxp. 6.43 7.34 1.84 4,19 7.58 8.40 4.05 5.26 9.31 BRUSSEL GENT BRUGGE. Brussel v. 8.14 11.53 3.12 Gent a. 6 00 9.41 1.23 4.26 Brugge a. 7.15 10.34 2.38 5.11 6.37 7 .22 t OP DE EN HET SLUITEN DER HERBERGEN. -« Dc Gemeenle-Raed van Voormezeele, Overwegende dat het do Gemeenle-Raed toe komt alle schikkingen en inaetregels te nemen ten vourdeele van de openbare orde; Overwegende dal het prysbaer is alle voorzorgen te nemen voor hel behouden der regeltucht, goede orde en goede zeden onder de bewooneis dezer Gemeente en van eenen anderen kant alle voor wendsels van bedekte bedclary te beletten; Gezien de uilspraek van het Hof van Verbreking van België in dagieekening 16 Maert 23-39 Augus- li, 19 September en 21 November 1833 en 16 Maori 1846 en 11 April 1864; Gezien Art. 78 der Gemeentewei van 30 Maert 1830. BESLUIT Art. I. Hel is stiptelyk verboden, zonder schrif- lelyke toelating van den Burgmeester, van openba re dansfeesten te houden of te dansen, orgels te draeijen of andere instrumenten te spelen of te laten spelen in de drinkhuizen of herbergen, in tenten of de openbare lucht of in hoegenaemde plaetsen loe- gankelyk, liet zy vóór, 't zy na de Politie-uer. De Muziekm.ieischappyen in de Gemeente be- staende, mogen nogthans spelen en repeleren binnen de herbergen, en dit zonder byzondcro toelating van den Burgmeester, mits die muziekoefeningen geen plaets nemen na de politie-uer. Art. 2. Alle wandelende of roiidzweiveude speel-

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 1