con (mis van onlnchl on onregl hielden, die do Kerke niel. en willen bezien, zv willen overal in het £«r/-liof en met de Kerke be graven zyn. Is dat redelyk? By voorbeeld, hier te Yper, gasten, die nooit nocb naer kerke noch naer kluize en gingen, die publiek ongeloovig waren, zy en willen builen bet gewyde korklmf niet hegraven zyn. Kn wat gebeurt er'? Zy zeggen allyd, allyd dat zy builen de Kerke niet en willen sterven, inner zetten allyd, altyd nil te.biechten en de laetsle Sacramenten te ont vangen, en als ze gevoelen dat hel gang is, hunne familie is er die niet beter en is als zy, en die familie houdt wacht tot dal de lactsto geeuw daer is. en dan. in 'l midden van den nacht, zy loopen pater of priester halen, en als men er by komt 'l is een lyk, of ten minsten men weel niet of er nog leven in is. En, in dit laelste geval, de II. Kerk, die altyd eerie goede moeder is, laet toe dat men op conditie de II. Olie geve, en zoo kan de katholieke begrafenis verleend worden. Maer wat zegt men van zulk een einde? Wat zeggen van zoo een ontaerden zoon, zoo eene onlaerde dochter, zoo eene ontaer- de familie?Wat gezcid?.... De Heer is deze die oordeelt!... Maer nog wat slimmer en walgelyker!... Als men alzoo den priester in een moeije- lyken toestand gesteld beeft, en dat men zoo bedriegelyk zyne tusschenkomsi gekregen beeft; en dat men, volgens den zachtmoedi ge» geest der II. Kerk, de godsdienste begra- vinge gedaen heeft, weel-je wal die judassen toen zeggen en die booze geesten?... 'T is voor 't geld dat de pastor dc be- gravinge doet, ware T een arme man, hy zou wel buiten de Kerke begraven zyn! Alzoo spreekt dat serpentenras! Weigert de begraveriis of weigert de HH. Sacramenten, en t is van dwingelandy, van baetzucht, van ontaerdhëid dal ze den pries ter belasten; maer geeft zeen doet, volgens den loegevenden geest der II. Kerk, wat zy boos en listig afgeperst hebben, de priester is hebzuchtig, geldzuchtig en laet alles va ren voor bet geld! Hewel, dal is liberael-zyn, en dal is meer dan afschuwelyk! C o v v esjioiiile it 1 i r n ?HVbi Sieeiljs* «*em* «"its üSsisSes*. Zondage noene. zal er voor de Spoore een jonge knape van onze kennisse, bezig met'uYieuwsblud, of ten minsten met onze poperingschecorrospondWtie, te lieelcn lie gen. K wil bet mannetje niet noemen want, sluis van kniën even als van hoofde, en is liet waerlyk de moeite niet weert!Doelt 't zyn van die zeemende soholelingen, die een Irelï'elyk man zouden doen hangen zonder hetzelve te weten. Daerom is bet dat wy bet ventje uitdagen otn te bewyzon ol te houden staen 'tgeen hy daer zeemachlig uiteen deed, te welen: Dat mynheer Louis van Ruiten niet go- stuikt en hadde, maer dat het den anderen was die legen Lowg... gestuikt hadde. Indien hy dal goed kan maken, geven wy hom eenen prys, dien hy zal kunnen stellen by al zyne pryzen van calligraphic 'T is wacr, de jongen en wist misschien niet dal by kwalyk deed, maer hy zal hel nu welen en, hope ik. overtuigd blvven dat 't Nieuwsblad geen gazette en is die ver- valsclit en hare leefte vindt in laster en leu gen! Een nieuwe Inspector. Zillebeke heeft over veertien dagen, in zyne gemeen teschool een nieuwen inspector zien gaen. 'T was de edele ridder Guslaef de Stuers die, in zynen liberalen yver voor geleerdheid en onderwys, zonder andere tyiels de inspectie gedaen beeft in de gemeenteschool. Wat zyne intentie was en wat de lessen zyn. die hy daer gegeven heeft, en weet ik niet. Maer 'l voorgaende van dien lieer antwoordt ge noeg. Immers eenigen tyd te vooren toonde by zyne mildheid acn de Fricadellesehool, 'l is te zeggen eene school die, huilen 't ge zag en den invloed der 11. Kerk, de jeugd opbrengen en opvoeden moet, en daerom van geen katholiek, ehrislelyk of godsdien stig hert en kan noch en mag goedgekeurd zyn. Daerby men weet boe de Fricadelle sehool tot stand kwam. Dal leert ons dat de intentie van dien heer slecht is en dal hy zou begeeren eene fricadellejeugd in Zillebe ke le krygen. Maer verder, 't en is zoodanig lange niet geleden dal dc heer Guslaef den vrydenker Bergévan Brussel, die noch God noch zyne geboden kent en een woedende voorstaen- dop is van opvoeding zonder God, ontvan gen, gelogeerd en gebankeleerd heeft, en zyn opleider was, toen die godd'elooze bier kwam zyne goddeloosheid preken. Dat (oogt nog cons wat de heer Guslaef wil. Eindclyk de heer Guslaef en houdt hel niet achter: hy en wil juist de goddeloosheid niet verspreiden noch hel ongeloof, maer alleenelyk den catechismus verbeteren, de twaelfsle lesse uitvagen en de II. Kerke al- leene bestryden. Hy gelooft acn God, zeirl hy, hy gelooft aen Christus, zegt hy, maer aen de II. Kerke dat is wal anders! Guslaef is liberael. Dal zal genoeg zyn voor de Zillebokenaers getrouw acn Kerke en Paus, om op hun weerhouden le zyn tegen Guslaef en afkee- rig van dat onnuttig en onwettig inspec teer en. Den Ouden. 'T is ellendig, myn Ouden, nu nog te knoeijen op de Finantiön: de kiezingen zyn gedaen, en geen een libe rale gazette meer, tenzy deonnoozele Toe komst, en spreekt meer van bankroete. In tegendeel, zy vragen dal de Stael nieuwe lasten zou op hem neme», 'l is wel leeken dal de Finantiëu goed staen. Daerenboven, al die een oordje versland heeft weel genoeg dal al dat lawyt van Frère tegen M. Malou een kiesmiddel was en dat hy zelve geen woord ca gelooft van 'tgene hy zei! 'T en kan immers toch niet serieus zyn dat gy de talenten van M. Malou betwist. Heel hot land kent ze en herkent ze sedert lange, en bui ten ons land zyn ze geprezen. Maer wat geeft dat voor u?Niels. T is lange dat gy, zeemende en vleijende, de dwaesheid van die nier u horken exploiteert. Dat eu is niet nobel!... Myn Ouden. l'operinghe. De definilor is buiten zyn zeiven en liy woedt, scheldt, lastert, verwyt twee kolommen lang tegen de pries ters en katholieken, en men zou zeggen dal er daer iets nieuws in is!., maer niet, niet!.. T is Voltaire van 'l begin tol liet einde, zon der de fynheid van Voltaire! Over tyd rand de hy de II. Kerk aen. Wy stonden gereed oin Item te volgen en te doen zien dat aen Christus Kerke getrouw zyn alleen redelyk is. Hy scheen ons te willen volgen, maer Zondage laetst is het diskuteeren uit en hy roept; Loop, loop, kwaadtrouwige prale- laar, met uwe Heilige Kerke en uwe ellen dige zagerij! Daer is al 't verstand van dien zoogezei- den wvsgeer, die pretendeert te verlichten, te beschaven en voortgang te bewerken. 'T is armzalig alzoo te moeten achteruitdeinzen en roepen, lyk een vischkraeije, gy dit! gy dat! Maer hy heeft nog een ander argument, 't is dit, luistert: T ware te wenschen dat wij welhaast ook een Bismark mochten bezitten om onze lahggerokte, kort gehrockte en ge- kruinde kwakzalvers te kortvlerken. Daer, Poperiughnaers, lezers van de Toe komst eu leden van den liberalen Eerkei weet gy nu waer men 11 naerloe leidt? Ver- siaelgy nu waerom 't eene en 't andere ver boden is? T is de schryver die 'l zegt... Hy wil u ryp maken 0111 kerkvervolgers te doen kiezen! Die met die gasten meedoet, doet kwaod, en groot! Eu verschooning en is er niet! T zal genoeg zyn voor vandage! Peisl dal wel! Tot hiertoe is de Justiciedoof gebleven! O dal er een keer '(duizendste gezcid ware van ecnen priester ul broeder, van 'tgeen publiek en luide geroepen wordt van den groolen liberalen schatmeester, le Poperin- ghe!... Al de Parketten van 't land zyn op gang, maer... eb ja! Boestntjhe. Dc Ridder: van 't gulden lies is altyd van langs out verder van zyn perse, zoogezeide eerroovery, enz. En 'l is eene lastering, eene uitjouwjng, eene woede en schandalen zonder einde!!... Nu, lel er op. hebt gy van uw leven nog een oogen blik kunnen serieus redeneereti met een li berael?... Ik nog nooit!'K heb zoo dik- wyls den Ouden uitgedaegd om zyne voor stellen te bespreken eu le beredeneeren; gy ziet .vandage hoe den poperingsctren dc/ini- tor i strydperk verlael, al roepen en verwy- len; en 't eerloos schryvertje van Boesinghe en kan toch ook niet anders als schelden en van schandalen spreken. Nu, laet ons algelyk tnacr stilletjes acn voortdoen: Van wien zegt men: 'T en is niet goed in hunnen neus le zitten, zy onthouden lan ge! Dat hadden wy over tyd gevraegd, en die vrage was eene anlwoorde: Eikendeen heeft ze genoemd, eikendeen wees ze met do vin gers. Ook dc Bidder, niet wetende wal daerop gezeid, komt uit met den eeuwigen en ervigen dronkaerdsklap, die in alle libe rale gazetten rondgeleurd wordt, eu 't is 't volgende: Hel spijt ons le moeten antwoorden dat hel sommige geestelijken zyn van wie men hedendaags zulks zegt... Nog eens herha- Ion wij dal de dood zelve uwe wraak niet weerhouden kan.... Ministers van vrede, uwe portefeuille berst open van haat en nijd. Daer is dc ellendige praet, de eerlooze laster. Wat daerop gezeid?... 'K zou moeten boeken sehryven om dal al te wèe'rleggP[) En nogthans 't is met zulke redenlooze praeis dat zy de wereld willen verlichten en de vrede stichten! Ja, Ridder, de wrake, de vervolging (|(1 twist, op Boesinghe, is veroorzaekt door de libcralery; dat heb ik geloogd, en al die zien wil is er van overtuigd. Daerby 'l zyn liberalen die wrake geoe. fend hebben, die klem uiers planten, lange onthouden, en sociëteiten zonder rcgl \vil|en ontbinden, 't regl aehmaligen van te |)e. schikken over al wat hel hunne niet is, pr0. cessen maken voor prullen van niet, lasteren en vervolgen waerzy kunnen die legen luin- non gevel geloopen heeft. Dat zyn daedzaken, dal zyn bewyzon, 't en zyn geen uilgewalg. de woorden. Dal is klaer te Boesinghe. IBjiiïesilasütï^i'l!» iVitunvs, HOOMEN. De II. Vader, niellegenslaende de schroomelyke hitte, blyft welvarende en ontvangt alle dage van zyue kinders. 'T italiaensch hof, de ministers en al de Staelsbedienden zyn builen voor de ge zondheid, bin de hitte le ontvlugten en ruste te nemen. Maar Zyne Heiligheid en is hef niet gegeven zyn gevang le verla ten!... 'T is eene euveldaed. FRANKRYK.T is weer een nieuw minis terie in Fraukryk, en 't 15 peper en zout van langs 0111 meer. T is omnogelyk dat er daer eene politieke uitkomt die t'hoope houdt. In de Kamers de verdeeldheden groeijen aen, en van langs 0111 meer zinkt men Gambcllawaert of naer Napoleon republiek of keizerryk, dal moet er uit komen. Maer van le vooren nog wel eene schermutseling! PRUISSEN. Een kuipersgasl heeft op von Bismark geschoten, dus de katholieken moeten nog meer vervolgd en gepynigd zyn. Eu inderdaed 't is '1 gene gebeurt. He vervolgingen tegen al wat eenigzins een' katholiek koleur heeft zyn onmenschelvk en onrodelyk. De Globeecne groote pro- leslanlsuhe etigelsche gazette, die liheri-l is, en kan die ouregiveerdige icrgingen niet verdragen en zy inisprysl en laekt die barbaersehe politieke. De Toekomst van Yper, integendeel, vindt dien Bismark wonderlyk! SPANJE. De Carlisle» winnen van langs 0111 meer veld en worden van langs 0111 Sterker. Indien zy niet al le ongeduldig en zyn, l hier en korten tyd zullen zy mees ter zyn van heel Spanje. Serrauiio en cousoorlen zitten geweldig 111 nesten en nemen de snoodste dwingeland-besluiten die men peizen kan. Overal hel zelfde, dat liberael gebroed! Nieuws, De heer Oscar Poupart van Yper, oud- leerling van Sinl-Vinceniius, heeft niet i/oe- den uitslag zyn examen gedaen en is candi- dael in geneeskunde uenveerd. De Heer Km. Reynaert van Yper heeft met distinctie <le cundiduleur in r eg hoi ge passeerd. Hy was ook leerling in Sl-Vinceu- u us. De heer Jules Goubau, van Meessen, heeft zyn examen gedaen van het tweede (loctorael in geneeskunde en bekwam de distinctie. De jury drukte zynen spy t uit de gioute 10I te kunnen geven, die afgeschaft is. De lieer Jules Legrand, van Vlamcr- tinghe, heelt zyn examen van cundidael ft geneeskundemet distinctie algolegd. De Eerw. heer Arthur de Schrevcl, van Wervick, oud-leerling van Sl-Viucentius te Yper, en nu student in de Godheid in dc Universiteit van Leuven, heeft zyn bacca laureaat in dc g-odsgeleerdlteid gepasseerd- c) J I'operingbe, 22 July 1874. liet was Dynsdag lamst in onze stad de instellatie van den Eerw. heer L. J. Demuynck, als pastor van de parochie van Si-Jan. Deze schoone plegtigheid lieeft met groolen luis - lei gevierd geweest en eene grooie menigte was de inhuldiging van den nieuwer, herder komen by- woonen; en waerlyk dt feest was het zien wcerd. De prachtige stoel van maegdcljes en engelkens, van herders en herderinnen, de verscheidene groep jes, ai om ter schoonst en ter rykst opgetooid, ver wekten, niet min als liet hlyde geluid der klokken en de schitterende toonen van liet stadsmuziek, dat niet weinig hygezet heeft otn deze aengenanie feest te verlevendigen, icdereens verwondering De alge- menne versiering der huizen en de triomfpoorten, die langs de \perkulsyde gesteld waren op den doortogt van den nieuwen pastor, hebhen gemakke- lyk doen bcgrypen hoe hertelyk hy welgekomen is onder zvne lieve parochianen. Ook zag men dc tevredenheid en de vreugd blinken op het gclaet van den nieuwen herder, die onder don groolen locloop van volk niet anders dap hlyde wezens ont moet heeft op zyne intrede tol in de kerk van St- .lari, wnervan hy nu in bezit moest gesicld worden door den zeer Eerw. heer Deken van l'operinghe. Deze zoo .schoone kerk was rykelyk versierd en met den besten smack opgezet, en kon moeijelyk bevatten het groot getal bezoekers die deze ziel roerende plegtigheid van de instcllatie van 'ecnen nieuwen herder waren komen bywoonen. De treffende en verhevene onderwy zing, inde- welke de zeer eerw. lieer Deken de goddclyke zen ding van den priester zuo krachtig en zoo bondig afschetste, heeft op zyne talryke aanhoorders die pen indruk gemuekt. Mogte de jeverigo priester, dte den betreurden lieer Rysman is komen vervan gen, in die zoo schoone doch zoo moeijelyko zending den byval hebben welke zyne uitstekende hoeda nigheden verdienen. X. m

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2