con (mis van onlnchl on onregl hielden, die
do Kerke niel. en willen bezien, zv willen
overal in het £«r/-liof en met de Kerke be
graven zyn. Is dat redelyk?
By voorbeeld, hier te Yper, gasten, die
nooit nocb naer kerke noch naer kluize en
gingen, die publiek ongeloovig waren, zy
en willen builen bet gewyde korklmf niet
hegraven zyn. Kn wat gebeurt er'? Zy zeggen
allyd, allyd dat zy builen de Kerke niet en
willen sterven, inner zetten allyd, altyd nil
te.biechten en de laetsle Sacramenten te ont
vangen, en als ze gevoelen dat hel gang is,
hunne familie is er die niet beter en is als
zy, en die familie houdt wacht tot dal de
lactsto geeuw daer is. en dan. in 'l midden
van den nacht, zy loopen pater of priester
halen, en als men er by komt 'l is een lyk,
of ten minsten men weel niet of er nog leven
in is. En, in dit laelste geval, de II. Kerk,
die altyd eerie goede moeder is, laet toe dat
men op conditie de II. Olie geve, en zoo kan
de katholieke begrafenis verleend worden.
Maer wat zegt men van zulk een einde?
Wat zeggen van zoo een ontaerden zoon,
zoo eene onlaerde dochter, zoo eene ontaer-
de familie?Wat gezcid?.... De Heer is
deze die oordeelt!...
Maer nog wat slimmer en walgelyker!...
Als men alzoo den priester in een moeije-
lyken toestand gesteld beeft, en dat men zoo
bedriegelyk zyne tusschenkomsi gekregen
beeft; en dat men, volgens den zachtmoedi
ge» geest der II. Kerk, de godsdienste begra-
vinge gedaen heeft, weel-je wal die judassen
toen zeggen en die booze geesten?...
'T is voor 't geld dat de pastor dc be-
gravinge doet, ware T een arme man, hy
zou wel buiten de Kerke begraven zyn!
Alzoo spreekt dat serpentenras!
Weigert de begraveriis of weigert de HH.
Sacramenten, en t is van dwingelandy, van
baetzucht, van ontaerdhëid dal ze den pries
ter belasten; maer geeft zeen doet, volgens
den loegevenden geest der II. Kerk, wat zy
boos en listig afgeperst hebben, de priester
is hebzuchtig, geldzuchtig en laet alles va
ren voor bet geld!
Hewel, dal is liberael-zyn, en dal is meer
dan afschuwelyk!
C o v v esjioiiile it 1 i r n
?HVbi Sieeiljs* «*em* «"its üSsisSes*.
Zondage noene. zal er voor de Spoore
een jonge knape van onze kennisse, bezig
met'uYieuwsblud, of ten minsten met onze
poperingschecorrospondWtie, te lieelcn lie
gen. K wil bet mannetje niet noemen want,
sluis van kniën even als van hoofde, en is
liet waerlyk de moeite niet weert!Doelt 't
zyn van die zeemende soholelingen, die een
Irelï'elyk man zouden doen hangen zonder
hetzelve te weten. Daerom is bet dat wy
bet ventje uitdagen otn te bewyzon ol te
houden staen 'tgeen hy daer zeemachlig
uiteen deed, te welen:
Dat mynheer Louis van Ruiten niet go-
stuikt en hadde, maer dat het den anderen
was die legen Lowg... gestuikt hadde.
Indien hy dal goed kan maken, geven wy
hom eenen prys, dien hy zal kunnen stellen
by al zyne pryzen van calligraphic
'T is wacr, de jongen en wist misschien
niet dal by kwalyk deed, maer hy zal hel
nu welen en, hope ik. overtuigd blvven dat
't Nieuwsblad geen gazette en is die ver-
valsclit en hare leefte vindt in laster en leu
gen!
Een nieuwe Inspector. Zillebeke
heeft over veertien dagen, in zyne gemeen
teschool een nieuwen inspector zien gaen.
'T was de edele ridder Guslaef de Stuers die,
in zynen liberalen yver voor geleerdheid en
onderwys, zonder andere tyiels de inspectie
gedaen beeft in de gemeenteschool. Wat
zyne intentie was en wat de lessen zyn. die
hy daer gegeven heeft, en weet ik niet. Maer
'l voorgaende van dien lieer antwoordt ge
noeg. Immers eenigen tyd te vooren toonde
by zyne mildheid acn de Fricadellesehool,
'l is te zeggen eene school die, huilen 't ge
zag en den invloed der 11. Kerk, de jeugd
opbrengen en opvoeden moet, en daerom
van geen katholiek, ehrislelyk of godsdien
stig hert en kan noch en mag goedgekeurd
zyn. Daerby men weet boe de Fricadelle
sehool tot stand kwam. Dal leert ons dat de
intentie van dien heer slecht is en dal hy
zou begeeren eene fricadellejeugd in Zillebe
ke le krygen.
Maer verder, 't en is zoodanig lange niet
geleden dal dc heer Guslaef den vrydenker
Bergévan Brussel, die noch God noch zyne
geboden kent en een woedende voorstaen-
dop is van opvoeding zonder God, ontvan
gen, gelogeerd en gebankeleerd heeft, en
zyn opleider was, toen die godd'elooze bier
kwam zyne goddeloosheid preken. Dat (oogt
nog cons wat de heer Guslaef wil.
Eindclyk de heer Guslaef en houdt hel
niet achter: hy en wil juist de goddeloosheid
niet verspreiden noch hel ongeloof, maer
alleenelyk den catechismus verbeteren, de
twaelfsle lesse uitvagen en de II. Kerke al-
leene bestryden. Hy gelooft acn God, zeirl
hy, hy gelooft aen Christus, zegt hy, maer
aen de II. Kerke dat is wal anders! Guslaef is
liberael.
Dal zal genoeg zyn voor de Zillebokenaers
getrouw acn Kerke en Paus, om op hun
weerhouden le zyn tegen Guslaef en afkee-
rig van dat onnuttig en onwettig inspec
teer en.
Den Ouden. 'T is ellendig, myn
Ouden, nu nog te knoeijen op de Finantiön:
de kiezingen zyn gedaen, en geen een libe
rale gazette meer, tenzy deonnoozele Toe
komst, en spreekt meer van bankroete. In
tegendeel, zy vragen dal de Stael nieuwe
lasten zou op hem neme», 'l is wel leeken
dal de Finantiëu goed staen. Daerenboven,
al die een oordje versland heeft weel genoeg
dal al dat lawyt van Frère tegen M. Malou
een kiesmiddel was en dat hy zelve geen
woord ca gelooft van 'tgene hy zei! 'T en
kan immers toch niet serieus zyn dat gy de
talenten van M. Malou betwist. Heel hot land
kent ze en herkent ze sedert lange, en bui
ten ons land zyn ze geprezen. Maer wat
geeft dat voor u?Niels. T is lange dat
gy, zeemende en vleijende, de dwaesheid
van die nier u horken exploiteert. Dat eu is
niet nobel!... Myn Ouden.
l'operinghe. De definilor is buiten
zyn zeiven en liy woedt, scheldt, lastert,
verwyt twee kolommen lang tegen de pries
ters en katholieken, en men zou zeggen dal
er daer iets nieuws in is!., maer niet, niet!..
T is Voltaire van 'l begin tol liet einde, zon
der de fynheid van Voltaire! Over tyd rand
de hy de II. Kerk aen. Wy stonden gereed
oin Item te volgen en te doen zien dat aen
Christus Kerke getrouw zyn alleen redelyk
is. Hy scheen ons te willen volgen, maer
Zondage laetst is het diskuteeren uit en hy
roept; Loop, loop, kwaadtrouwige prale-
laar, met uwe Heilige Kerke en uwe ellen
dige zagerij!
Daer is al 't verstand van dien zoogezei-
den wvsgeer, die pretendeert te verlichten,
te beschaven en voortgang te bewerken. 'T
is armzalig alzoo te moeten achteruitdeinzen
en roepen, lyk een vischkraeije, gy dit! gy
dat!
Maer hy heeft nog een ander argument,
't is dit, luistert:
T ware te wenschen dat wij welhaast
ook een Bismark mochten bezitten om
onze lahggerokte, kort gehrockte en ge-
kruinde kwakzalvers te kortvlerken.
Daer, Poperiughnaers, lezers van de Toe
komst eu leden van den liberalen Eerkei
weet gy nu waer men 11 naerloe leidt? Ver-
siaelgy nu waerom 't eene en 't andere ver
boden is? T is de schryver die 'l zegt...
Hy wil u ryp maken 0111 kerkvervolgers
te doen kiezen!
Die met die gasten meedoet, doet kwaod,
en groot! Eu verschooning en is er niet!
T zal genoeg zyn voor vandage! Peisl dal
wel!
Tot hiertoe is de Justiciedoof gebleven!
O dal er een keer '(duizendste gezcid ware
van ecnen priester ul broeder, van 'tgeen
publiek en luide geroepen wordt van den
groolen liberalen schatmeester, le Poperin-
ghe!... Al de Parketten van 't land zyn op
gang, maer... eb ja!
Boestntjhe. Dc Ridder: van 't gulden
lies is altyd van langs out verder van zyn
perse, zoogezeide eerroovery, enz. En 'l is
eene lastering, eene uitjouwjng, eene woede
en schandalen zonder einde!!... Nu, lel er
op. hebt gy van uw leven nog een oogen
blik kunnen serieus redeneereti met een li
berael?... Ik nog nooit!'K heb zoo dik-
wyls den Ouden uitgedaegd om zyne voor
stellen te bespreken eu le beredeneeren; gy
ziet .vandage hoe den poperingsctren dc/ini-
tor i strydperk verlael, al roepen en verwy-
len; en 't eerloos schryvertje van Boesinghe
en kan toch ook niet anders als schelden en
van schandalen spreken.
Nu, laet ons algelyk tnacr stilletjes acn
voortdoen:
Van wien zegt men: 'T en is niet goed
in hunnen neus le zitten, zy onthouden lan
ge!
Dat hadden wy over tyd gevraegd, en die
vrage was eene anlwoorde: Eikendeen heeft
ze genoemd, eikendeen wees ze met do vin
gers. Ook dc Bidder, niet wetende wal
daerop gezeid, komt uit met den eeuwigen
en ervigen dronkaerdsklap, die in alle libe
rale gazetten rondgeleurd wordt, eu 't is 't
volgende:
Hel spijt ons le moeten antwoorden dat
hel sommige geestelijken zyn van wie men
hedendaags zulks zegt... Nog eens herha-
Ion wij dal de dood zelve uwe wraak niet
weerhouden kan.... Ministers van vrede,
uwe portefeuille berst open van haat en
nijd.
Daer is dc ellendige praet, de eerlooze
laster. Wat daerop gezeid?... 'K zou moeten
boeken sehryven om dal al te wèe'rleggP[)
En nogthans 't is met zulke redenlooze praeis
dat zy de wereld willen verlichten en de
vrede stichten!
Ja, Ridder, de wrake, de vervolging (|(1
twist, op Boesinghe, is veroorzaekt door de
libcralery; dat heb ik geloogd, en al die
zien wil is er van overtuigd.
Daerby 'l zyn liberalen die wrake geoe.
fend hebben, die klem uiers planten, lange
onthouden, en sociëteiten zonder rcgl \vil|en
ontbinden, 't regl aehmaligen van te |)e.
schikken over al wat hel hunne niet is, pr0.
cessen maken voor prullen van niet, lasteren
en vervolgen waerzy kunnen die legen luin-
non gevel geloopen heeft. Dat zyn daedzaken,
dal zyn bewyzon, 't en zyn geen uilgewalg.
de woorden. Dal is klaer te Boesinghe.
IBjiiïesilasütï^i'l!» iVitunvs,
HOOMEN. De II. Vader, niellegenslaende
de schroomelyke hitte, blyft welvarende
en ontvangt alle dage van zyue kinders.
'T italiaensch hof, de ministers en al de
Staelsbedienden zyn builen voor de ge
zondheid, bin de hitte le ontvlugten en
ruste te nemen. Maar Zyne Heiligheid en
is hef niet gegeven zyn gevang le verla
ten!... 'T is eene euveldaed.
FRANKRYK.T is weer een nieuw minis
terie in Fraukryk, en 't 15 peper en zout
van langs 0111 meer. T is omnogelyk dat
er daer eene politieke uitkomt die t'hoope
houdt. In de Kamers de verdeeldheden
groeijen aen, en van langs 0111 meer zinkt
men Gambcllawaert of naer Napoleon
republiek of keizerryk, dal moet er uit
komen. Maer van le vooren nog wel eene
schermutseling!
PRUISSEN. Een kuipersgasl heeft op von
Bismark geschoten, dus de katholieken
moeten nog meer vervolgd en gepynigd
zyn. Eu inderdaed 't is '1 gene gebeurt. He
vervolgingen tegen al wat eenigzins een'
katholiek koleur heeft zyn onmenschelvk
en onrodelyk. De Globeecne groote pro-
leslanlsuhe etigelsche gazette, die liheri-l
is, en kan die ouregiveerdige icrgingen
niet verdragen en zy inisprysl en laekt die
barbaersehe politieke. De Toekomst van
Yper, integendeel, vindt dien Bismark
wonderlyk!
SPANJE. De Carlisle» winnen van langs
0111 meer veld en worden van langs 0111
Sterker. Indien zy niet al le ongeduldig en
zyn, l hier en korten tyd zullen zy mees
ter zyn van heel Spanje. Serrauiio en
cousoorlen zitten geweldig 111 nesten en
nemen de snoodste dwingeland-besluiten
die men peizen kan. Overal hel zelfde,
dat liberael gebroed!
Nieuws,
De heer Oscar Poupart van Yper, oud-
leerling van Sinl-Vinceniius, heeft niet i/oe-
den uitslag zyn examen gedaen en is candi-
dael in geneeskunde uenveerd.
De Heer Km. Reynaert van Yper heeft
met distinctie <le cundiduleur in r eg hoi ge
passeerd. Hy was ook leerling in Sl-Vinceu-
u us.
De heer Jules Goubau, van Meessen,
heeft zyn examen gedaen van het tweede
(loctorael in geneeskunde en bekwam de
distinctie. De jury drukte zynen spy t uit de
gioute 10I te kunnen geven, die afgeschaft
is.
De lieer Jules Legrand, van Vlamcr-
tinghe, heelt zyn examen van cundidael ft
geneeskundemet distinctie algolegd.
De Eerw. heer Arthur de Schrevcl, van
Wervick, oud-leerling van Sl-Viucentius te
Yper, en nu student in de Godheid in dc
Universiteit van Leuven, heeft zyn bacca
laureaat in dc g-odsgeleerdlteid gepasseerd-
c)
J
I'operingbe, 22 July 1874.
liet was Dynsdag lamst in onze stad de instellatie
van den Eerw. heer L. J. Demuynck, als pastor
van de parochie van Si-Jan.
Deze schoone plegtigheid lieeft met groolen luis -
lei gevierd geweest en eene grooie menigte was de
inhuldiging van den nieuwer, herder komen by-
woonen; en waerlyk dt feest was het zien wcerd.
De prachtige stoel van maegdcljes en engelkens,
van herders en herderinnen, de verscheidene groep
jes, ai om ter schoonst en ter rykst opgetooid, ver
wekten, niet min als liet hlyde geluid der klokken
en de schitterende toonen van liet stadsmuziek, dat
niet weinig hygezet heeft otn deze aengenanie feest
te verlevendigen, icdereens verwondering De alge-
menne versiering der huizen en de triomfpoorten,
die langs de \perkulsyde gesteld waren op den
doortogt van den nieuwen pastor, hebhen gemakke-
lyk doen bcgrypen hoe hertelyk hy welgekomen is
onder zvne lieve parochianen. Ook zag men dc
tevredenheid en de vreugd blinken op het gclaet
van den nieuwen herder, die onder don groolen
locloop van volk niet anders dap hlyde wezens ont
moet heeft op zyne intrede tol in de kerk van St-
.lari, wnervan hy nu in bezit moest gesicld worden
door den zeer Eerw. heer Deken van l'operinghe.
Deze zoo .schoone kerk was rykelyk versierd en
met den besten smack opgezet, en kon moeijelyk
bevatten het groot getal bezoekers die deze ziel
roerende plegtigheid van de instcllatie van 'ecnen
nieuwen herder waren komen bywoonen.
De treffende en verhevene onderwy zing, inde-
welke de zeer eerw. lieer Deken de goddclyke zen
ding van den priester zuo krachtig en zoo bondig
afschetste, heeft op zyne talryke aanhoorders die
pen indruk gemuekt. Mogte de jeverigo priester,
dte den betreurden lieer Rysman is komen vervan
gen, in die zoo schoone doch zoo moeijelyko zending
den byval hebben welke zyne uitstekende hoeda
nigheden verdienen. X.
m