vrouw, die men spottend de maegd Elisa beth noemt. Men begrypt, dat die bekeering indruk maken moet. Lord Grey, die de samenleving van liet hoogste standpunt, in al haer kronkeling en handelingen heeft nagegaen; die de men sehen in hel openbaer en in het geheim heeft zien werken, in betrekking lot de menschen en in betrekking tol God, heeft zeker met een gezond oordeel alles gekwikt en gewo gen, en slechts redding voor haer en voor zich zelf gevonden, in den schoot der Moe derkerk. Het moge rondom hem nu bulderen hy zal om den storm glimlachen, die de logie- pers rond hem verwekken zal. 19e lieilcvacrt van Verviers. De Nouvellisle de Verviers kondigt een verslag der bedevaert van 8 September af. Hy geeft ook omstandigheden van groote beteekenis over de beloogingen der libera- Ie petroleurs, en de poogingen door de broeders en vrienden gedaen om beroer te en wanorde te werpen onder de 23,000 katholieken, te Verviers vergaderd. Men weet, dal zy er niet in gelukt zyn! De gewigtigste dezer pogingen is de in- breking, gedurende den nacht,- in de kerk van O. L. V., door cenige ongelukkigen, zonder lwvfel door de loge of de Internatio nale belaeld, en die zich gelast hebben in de kerk van Verviers pogen te doen, hetgeen de communards zoowel gedaen hebben in de kerken van Parys. Gelukkiglyk zyn zy ook mislukt! De briefwisselaers van de Indèpen- dance en van de Eloile zouden ons hierover nauwkeurige inlichtingen kunnen geven, maer zy zyn niet belaeld om hunne broe ders en vrienden te verknopen. Zy d ie de middelen beraemd hadden om de bedevaert tegen te werken, hadden al hunne rnagl op de Recollelten plaets, naby de kerk, vereenigd. Nogtans hun geschuifel en gezang hebben eenen uitslag gehad, waer- aen zy zich niet verwachtten.Toen de nuntius verscheen, is het liberael geschreeuw herbegonnen, maer vyf en twintig duizend personen, hun ongeduld verliezende, ant woordden op deze uitdaging; op hel plein, óen de vensters, overal riep men: Leve Pias IX! Nooit zullCn de aenwezigen deze onver- gclykelyke betooning vergelen, Het schynt dat de dieven met dc libera len en hunne geassocieerden der Interna tionale mede gedaen hebben. Ily het terug- koeren der bedevaerders op de Recolietlcn- plaets, heeft de politie den genaemden D... aengehouden, die eenen porte-monnaie met GO francs gestolen had, ten nadeele van den heer Guillissen, bedevaerder van Dison. Maer waeroin ook kwam de heer Guillis sen naer Verviers om hel geweten der natie en den geest des tyds te beledigen"? Deze, voor den godsdiensten de katholie ken kiisterlyke dag en zoo schandelyk voor de Internationale en de liberalen, kon niet eindigen zonder een lallen en hatelyken aki, die, om zoo te zeggen, bel laelste uit werpsel van het woedend maer overwonnen liberalisme was. In den nacht van den 8 September hebben de parlygangers van lichtde deuren der O. L. Vrouwkerk ingestampt, de bloem- krauzen en andere versieringen afgerukt, en de gaz acngestoken. De politie, die niet éenen pligligc gezien beeft, is den koster gaen verwittigen, wiens tegenwoordigheid alle ongelukken heeft voorkomen. Maer boe komt bet, dat men te Verviers ecue kerkdeur kan instampen, zonder dat de politie de pligtigen ontdekt, en dal zy Ier plaetse maer eenige heeren ontmoet, zeer comme il fautt De politie heeft geen enkele poging gedaen oin dc beleedigingen, die dc straetjongens van het liberalisme toegebragt hebben aen Z. Exc. den nuntius van den Paus, dop katholieken godsdienst en den Paus zelve, (by wien Uelgië eenen gemagligden uiiiiis- slcr heeft) te beletten! cholera of andere besmctlelyke ziekten heer. schen. Wat moet men zeggen van ouders die hun kinders' geloovo gevaer doel lyden, groot gevaer, een gevaer waer hy kans geen een acn ontsnappen kan?... T is scltrikkelyk! Daerom. 3" Het is eene strenge pi.iot voordo. Kerkealle pogingen aen te wenden en allo middelen in te spannen om deze jeugd christelijk onderwijs en opvoedinge te ver schil/Jen! zegt nog Z. II de Paus. 4°I/el is nog eene strenge pligt voor de Kerke alle geloovigen te waersclmven en hun te verklaren dat men in consciëntie geen zulke scholen volgen mag. Nu, de Kerke heeft hier te Yper hare stren ge pligt gekweten met christen onderwysen christene opvoeding in te richten en voor alle jeugd loegankelyk te maken. Zy kwyt gedurig hare strenge pligt met de ouders te waerscltuwcn en te verklaren dat, in consciëntie, niemand geen scholen huiten 't gezag der Kerk, volgen en mag! Wat blyft er nog over? 'T is dal het voor katholieke ouders eene strenge pligt. is aen de pogingen der II. Kerk te beantwoorden, naer hare waerschttwin- gen te luisteren en overtuigd te zyn dat het in consciëntie niet toegelaten en is hunne kinders naer zulke scholen tc zenden. Immers is hel eene strenge pligt voorde Kerke katholieke opvoeding en onderwys te verschaffen, niet mm streng is die pligt voor de ouders; is hel eene strenge pligt voorde Kerke de ouders te waerschuweit, niet min streng is de pligt voor de ouders naer die waerschuwingen te luisteren. Dus, ouders die hunne kinders geen ka tholiek onderwys en bezorgen, die in die zake naer de II. Kerke niet luisteren, blyven te kort aen eene strenge pligt. Die te kort blyft wetens cn willens aen eene strenge pligt kwetst grootehjks zijne consciëntie, bedryfl, om T woord te zeggen, groote zonde'. Verslael men die godvruchtigheid, dalle biechte en communie gaen, dal anderszins godvruchtig leven van die cltrislcne moeder, van dien vader, die kinders, zoons of doch ters, gedurig in 'l gevaer jagen van hun gnloove te verliezen, tegen de uitdrukkelyke utlspraek van hel Opperhoofd der Kerke?... 'T is onverslaenhaer! en dacrby boven alles deernisweerdig voor hunne zielen!... Men zou beven als men zoo een ouder aen den tafel des Hoeren ziet. Men beeft wel alle verschooningen by te halen, men heeft schoon zoeken zyne con sciëntie gerust te stellen, niet, niet cn kan dal veranderen, daer is dc waerheid! En de waerheid blyft spyts al wal men zeggen of doen moge! 'T eerste is van zyne pliglcn lekwvtencn ton T overige. Alzoo deden liet de eerste christenen altcmale, en miljoenen stierven inarlelaers! Alzoo deden het ten allen lydeen duen het nogal die gelooven in Christus en in zyne Kerke! En ntenige zyn er die lyden, die in T gevang kwynen, die gebannen zyn, die alles verliezen. Maer zy zeggen: Beier is 't voor ons te lyden en Ie sterven dan onze zielen te bezoedelen. Potius mori quamfa- dari! Liever sterven dan ons tc bezoedelen! Nu, overweeg die woorden, gy die gnloo ve hebt, en is T dal gy geloovo hebt, gy zult uwe kinders aen den afgod van lieden niet ten prooi werpon. Dat moet genoeg zyn over T onderwys, dewyl wyschryven alleen voor die christe nen zyn, christenen willen leven cn sterven; moesten wy aen anderen spreken, wy zou den hun een woord zeggen: Wilt gy T geluk uwer kinders, wilt gy uwe eigene voldoe- uinge in uwe kinders, wilt uy hulpe, troost Ziehier hetverhael vaneen aerdig voorval, waërvan de held de opsteller is van de libe rale Organe van Verviers. Dit heerschap had zich, naer hel schynt, op den doortocht van dei) stoel achter den schouwburg geplaetst. Wat wilde hy doen? Waerom had hy zich daer gesteld, den hoed op het hoofd, eenen stok in de hand, bleek gelyk iemand, die een groot ontwerp in hel hoofd heeft? Was het alleenlyk om de gemoene aen- geziglen der domme katholieken met het edel on slichtend gelaet te verglyken, welk het aendeel der liberalen is? Men weel hel niet. Zeker is het, dat hy, op 't oogenblik dat Mgr. Callani naderde, eene beweging deed. Hy ging iets doen.... Hy kwam vooruit, toen men eensklaps hem zag schuiven, huigen en achleruiigaen. Het heerschap had de zware handen van eenen katholieken dwerg ontmoet, die hem door een gebaer had te verstaen gegeven: Gy zuil niet verder gaen, en hy had zich achteruit getrokken. Toen het heerschap zyn evenwigl nad teruggenomen, was de nuntius voorby. Ziedaer de merkweerdige hpldendned van den opsteller der liberale Organe. Correspondentie* Plactsclyk* Op al de plaelsen, in al de landen waer men hel verderfelyk plan zou beramen en byzonderlyk waer men bel zou niivoeren van de scholen aen het gezag der II. Kerk le onttrekken, cn waer, ten dien gevolge, de jeugd jamnrterlyk blootgesteld ware acn 't gevaer van zyn geloove le verliezen; 't ware voorzeker voor de Kerke eene strenge pligtniet alleen al hare pogin- gen aen te wenden, en alle middelen te gebruiken om aen deze jeugd christelyk onderwys en opvoeding le verschaffen, die haer noodzakelyk zyn, maer nog de geloovigen le vermanen en hun le verklaren dat zulke scholen, sirgdig aen de katholieke Kerk, in consciëntie niet mogen gevolgd worden. Alzoo spreekt Zyne Heiligheid Pius IX. de Stadhouder Christi op deaerde, gesteld van den Heere om alle geloovigen zyne wel cn wille voor le stellen en uil te leggen, cn aen wie alle discipel van Christus, gehoorzaam heid en onderdanigheid schuldig is. Die dit woord niet aenhoort en aenhoorl Christus niet, noch christen is zyn naem. Die de Kerk niet hoort is als een heiden en publicaen. Nu gy, die christen gedoopt zyt. die voor de Kerke gehuwd zyl, die uwe kinders ter kerke gebraglhebl om insgelvks'l II. Doop sel t'ontvangen: die ze zelve hunne katho lieke gebeden en katholieke leeringe hebt beginnen legeven, die ze met zooveel blyd- schnp voor dc eerste mael aen liet hemelse!) banket der eerste communie hebt zien zitten, gy, in één woord, cltrislene ouders van chrislene kinders, boort gy toch ten minste, de stemme van den Stadhouder Christi. zyt gy, gehoorzaem aen het Opperhoofd der Kerke, in uwe byzondere en groote phgten ten opzigte van uwe kinders, die koslclykc panden door den Heer tt toebclrouwd die Ily u eens weervragen zal. Nu, wat zegt de Paus, dc Oppcrleeraer en 't Oppergezag der Kerke! 1° a Een verderfelyk plan is het. zegt Ily, de scholen te onttrekken ueu hel gezag der Kerke! Dus verderfelijk is het plan dat men t'Y- per bewrochl heeft, en bewerkt, met stads- kollegie, Meiseloo'je, fricadelleschnle en ja de knechtelooije onttrokken le hebben acn T gezag der II. Kerk of le willen onttrekken. Dus ook: Dal moei ieder katholiek als ver derfelyk aertzien! 2" De jeugd, zegt nog do II. Vader, is in zulke scholen jammerlijk blootgesteld aen 't gevaer van haer geloof te vrrliezln! Dus, in 't sladskollegie, in Meiselooi, in fricadelleschool, is de jeugd jammcrlyk blootgesteld aen 'l gevaer van zyn geloof le verliezen! Dus ook, elke katholiek moet houden dal die scholen, buiten 't gezag der Kerke, in gevaer zyn voor 't geloove der jeugd! He wel, verslael men een katholieken va der, eene chrislene moeder, die hunne eige ne kinders aen 't grootste ongeluk der wereld blootstelt?.. Ontaerd ware eene va der, ontaerd eene moeder die onnoozele kinders zou in gevaer stellen hun leven cn gezondheid te verliezen, met ze by voorbeeld, dagelyks naer huizen tc zenden, waer pest, O cj uitvoering en nioi vnn persoenen; gy, integendeel, en zy t in siuie niet ie spreken over uiivoeriiige, maer uw laeg siyleko is persooneu aenrunden Nu dal is versiaenbaer als men v.yne stad moet verlaten om zyncn kosl te krygen, en moei poelser zyn om er te geraken. Men is in stale niet verheve ner gedachten te hebben. Poperinglic mag het hem ge troosten zoo een lastereer te hebben; want er zvn lasteringen, die hcerlyker zyn als loftuitingen. Neen, nooit voor my en zou ik lof willen hooien uit eenen mond die Van Merris pryst? X. Poperingbe, 16 September 1874. Het stadsmuziek ligt straf in den weg van onze liberalen, 'l blyki weêre uil de bietste correspon dentie aen de Toekomst. Van Merris, (met perniisie) zyn ontslag gevende, meenden onze verlichte aoblerloopers dal er zonder Item en zonder ben noch muziek, noch pompiers mogelyk waren. Doelt zy zien dat er eene muzirke is, en pom piers en dat beide maclscliappyün leven en bloeijen en ongetwyfeld zuiverder zyn als d« voiigc, lot spyt van die 't benydl. En ze benyden 't, die lage verzonkene aenbidders van goud en wat anders, en valscblieden en sparen ze niet, cn lasteringen en hebben ze nooit Ie kort om trettelyke persooneu te kwetsen en te hinderen. Ja, meer nog, zy en kunnen niet laten van godde loosheden en godslasteringen uil le walgen a propos van muziek en pompiers. Voor wat de blasphemien en goddeloosheden aenguet, wat daerop gezeid lenzy: D<- Hecre vergeve 't hun; want zy weten niet wat zy doen. Voor de persoonen die zy acnranden. deze heb ben gcene verdediginge meer noodig: al lange is liet gekend dal, boe tretfelyker en deftiger iemand is, boe meer hy in den weg is van die schandschry- vers. Alleenelyk vandnge wil ik een woord zeggen op den flauwen praet van den correspondent, die wi| muziek en muziekanten oordeelen, cn niet meer van de kunst en is als Slyntje's ezel. Hy randt ons stadsmuziek aen en zegt: 't en is maer goed om geruchte le maken. Nu, ziet hier wat de Landbouwer van Ronsse- laere scliryft over hel festival daer gegeven op 8 September laelst: Iedere inaetscbnppy heeft bare stukken zeer a goed naer vermogen uiigevoerd, maer deze die do hoogs aendaebt op zich trokken waren vooreerst a de ii Sapeurs-Pompiers bet stadsmuziek van l'operingbe, dat, alhoewel nog maer T6 maenden beslaende de twee groote fantaisiön op de Mule- a lier de Tolède en op Guillaume-Telt meesterlyk uitvoerden, en een donder van handgeklap ver- wierven. Daer, correspondent, alzoo spreekt men tc Itous- selaere van ons stadsmuziek, Daer is sprake van

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2