VAN YPEREN EN VAN het ARRONDISSEMENT.
Zaturdag 21 November 1874.
Negenste Jaer. Nummer 464.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
:i Fr. 50 C. per Jaer,
Y/iKHW KG FIV.
Ypcren, 21 November 1874-.
Pc ItrvoluMe.
Dc Revolutie is do leeringe van den Op
stand, hebben wy gezcid, den Opstand
als reyt en als grondslag van alle samen
leving.
Laet ons wat nauwer in kennisse komen
met die afschuwelyke leeringe, den onder
gang van alle metischelyk samenleven, van
alle Staten en Rvkon, van alle welstand,
weelde, vrede, voorspoed, voortgang, be
st'having en van alle geluk; de pest van onze
lyden!
'T is dal monster dat moet bestreden
worden,wil men niet alles er door verworgd
en ingeslikt zien; en daerom moeten wy het
kennen, T is gelyk ouder wal kleed en ge
ward hel voorkomt.
Hebt den moed en de goe willigheid, I.e-
zers, ons te volgen en l'overwegen wat wy
zeggen zullen; want niemand en kan zeg
gen: «'ten gnri my niet aen. wat heb ik van
doen mei de Revolutie?» Allen hebben even
veel belang in die zake; schamele lieden lyk
edellieden, werkman lyk werkbaes, geleerd
en ongeleerd, die bezitten lyk die nieten
hebben. Immers met die leeringe van den
Opstand is alle leven woelig, ongedurig
en onverdragelyk.
Die leeringe van den Opstand beeft dry
graden of trappen; de eerste graed is Op-
Mand tegen Jesus-Chrislus en zyne Kerke,
dc tweede is tegen hel tydelyk gezag, legen
dc koningen en vorsten: de derde is Opstand
legen alle natenrlyk gezag en legen alle rogt.
De eerste graed beet liberalismusde twee
de is radirulismus en de derde is socialis-
tnus ofte communismus.
De liberale leeringe is de eerste graed van
dc revoluliunnaire leeringe, en loochent hel
gezag dal Jesus-Chrislus, ten pryze van zyn
bloed, gekregen en gesticht heeft voor ge
heel hel mcnschelyk geslacht, en preekt aen
dc Staten den Opstand legen dal gezag. Vol
gens deze eerste graed: alle Staet en Stads
beheer is vry van het zoel en zalig juk van
Christus; de Wet van Christus, bewaerd en
uitgelegd door de II. Kerk, en moet in geen
Siaclsbeslier meer erkend zyn, die Stalen
zyn onafhankelyk van alle gezag der Kerke
Chrisli, en zelve zy moeten die Kerke rege
len of vervolgen. Dat is de eerste stap der
Revolutie.
Maer die eerste trap is nog onderverdeeld
in verschillige andere, te weten:
Kerst de liberael-kalholieke of de katho
liek-liberale leeringe: De leeringe van den
Opstand is zoo subtiel, zoo fyu, zoo plooi-
baer eu somtyds zoo aentrekkelyk voorge
steld dat er katholieken gevonden wierden
en worden die meenen, met in opstand te
zyn legen de 11. Kerke, dat men de H. Kerk
bebulpzaein is en voordeelig. Ziet hier hoe:
Die katholieken aenveerden den katholieken
godsdienst als noodzakelyk voor eenieder,
om voor zyn zeiven zyn laetste einde te
bereiken en zyn eeuwig geluk te bewerken,
dat elke menseb verpligi is die leering van
den God-Mensch te volgen en te oefenen en
zyne Kerke onderdanig te zyn; maer wat zy
voor elkeen aenveerden in 't byzonder, zy
en willen niet dat het eene pligl is voor de
publieke Maetschappy of den Staet, van die
leeringe aen te nemen en als grondslag te
stellen van alle beheer; zy en willen niet dat
de Staet christen zy; de Staet moei juist niet
tegen de religiezyn, maer onzydig, en eiken
deen devryheid laten van zyne religie te aen
veerden en Ie bdyden. Zoo elke.ndeen in 't
byzonder moet christen zyn, maer een Staet
van christenen en moet het niet zyn: dus de
Staet wordtalzoo in opstand met Christus wet.
Dat is de eerste graed van 't Liberalismus
en bygevolg van de Revolutie leeringe, en
de gevaerlyksle van al; want zy het zaed
van den Opstand brengt onder de leden van
de Bruid Christi!
D«erna, do tweede graed van de liberale
leering is de doctrinaire leeringe, die hierin
hestaet: Niemand en is verpligi de leeringe
van Christus te volgen, noch byzonderen,
noch Slaten. Deze Opstand legen 't gezag
van Christus gael een stap verder: Eikendeen
mag eene Religie volgen gelyk hy wil en 't
Siaclsbeslier is verpligi elkeen in zyne
Religie en vryheid te laten. Dat is de
grond van de vrydenkery en vrygeestery:
Men moet juist de leeringe van Christus niet
vervolgen, maer men moet alles toelaten om
ze te beslryden en zooveel regt erkennen aen
eencn goddeloozen als aen eenen christen;
nogthnns, voegen de doctrinairen er hy,
moet cr toch eene pael aen die vryheid ge
steld worden, en 't is de Staet die zyn eigen
moet bewaren tegen alle partyen die voor
hem gevaerlyk zyn zouden. En lyk of, vol
gens hen, de Staet zyne magt van 't volk
ontvangt, zoo moet hy volgens de algemee-
ne opinie heerschen. Zoo kunnen die doc-
Irinairen tot kerkvervolgers worden.
Later de volgende graden.
JüTog revolutie werk.
Ziet hier wat gebeurde te Trier, eene stad
langs de rivier de Moezel, in do pruisische
Rhynprovincie, op den feestdag van Aller
heiligen.
De onderpastor Schneiders was door de
policie verbannen om de wille van Bismark's
wetten. De priester stoorde hem aen die
wetten niet van zoo dal hy verdere keur had.
Nu, hy had de plek zyner verbanning ver
laten, en was naer Trier weergekeerd, om
er te doen gelyk voor en na.
Op Allerheiligen dus, deed hy dc hoogmis
in de St Laurentius kerk, door twee andere
priesters bygestaen.
En ziel, achter de consakratie drongen
policie en gendarmen de kerke binnen en
stapten naer den autacr toe te wege. Maer
de menigte die in de kerke was, begreep
wat er te gebeuren stond; zy wilde de sloo-
ring der heilige misse beletten en drong nu
ook naer vooreneven gelyk een digle
ondoordringbare inner, die de bedienaers
van 't geregt den toegang afsneed.
Oodertiissehen was de mis ten einde. De
policie wilde vooruit, de omstuimigheid nam
toe. Er werd geroepen: Hier uit met de
policie! de orgel zwecg.de regtsbediénden
trokken hunne sabels, de verwarring was
overgroot. Een bakker met name Slreng,
stond aen den ingang van den altaeren riep
de indringers toe: Hier koint gy niet
over! De marmere communiebank vloog
krakend aen stukken, het gesnik en het
geween waren deernisweerdig. Men riep
ook, men huilde. Oudertusschen bad de
priester Schneiders zyn misgewaed afgelegd
en by was aen den altaer gebleven. Daer
werd hy aengehouden en builen de kerke
geleid; de policie moest haer door-hei-volk
eenen weg banen met hare sabels. Buiten
moeten er ook nog erge looneelen gebeurd
zyn; gehuil, geroep, woede zonder weerga;
't schynl, daler gendarmen onderdo voelen
gerochten.
De ontheiligde kerk werd acnstonds na
het gebeurde gesloten.
Iflilicie.
De jongelingen, geboren in het jaer 1855,
moeten zich van 1 lol 31 December doen
inschryven by de getneenteoverheden voor
de lichting der nationale milicie van 1875.
Wy roepen vooral de aeudaeht der rnili-
cianen in, op de volgende schikkingen der
wel van 1870.
De oudcis of voogden dergenen, welke
zich willen doen vervangen, moeten voor 1
February aen het departement van oorlog,
hunne aenvraeg zenden, vergezeld van eene
kwillaiicie, van de storting der som van 200
I ra uk, ui de kas van den ontvanger der re
gistratie van het ressort hunner woonplaets.
De stortingen worden ontvangen, te begin
nen uau 2 January van elk jaer, voor de
milicianen der nieuwe lichting.
Na den 22 zullen zy niet meer ontvangen
worden.
By gebrek aen gemelde storting vervalt
de miiiciae» van hot regt zich te doen ver
vangen. met alleen door hel departement
van oorlog, maer zelfs op elke andere
wyze.
Co re spon de ut ie ii.
MEN Sf.HRYFT IN BY
IIUTEIISTBAKT, 66, YPEREN.
ell in al do I'ostknntooren van liet ryk
VOOR (IEIIEEI, HET I.AND,
vooraf belaelbaer.
Mun schryfL niet min in dan voor een Jaer.
Verschynendo den Zaturdag van elke weck.
Do aenkondiginspfys is van 11> centiemen don regel. Do reklamen in't Nieuwsbiao iictalen 30 centiemen den regel. Ee» nummer genomen op liet Bureel IS con.
Do bygevoegde nummers voor Artikels, Reklumen of Aonkondiigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Yper, 3-15, 7-2S, 9-30, 10-88, 2-lli, S-05, 9-20. Ypor-Poperinglie, 6-80, 9-07, 12-03,
3-87,6-80,8-48,9-80. Popcringlie-llazebrouek, 7-13, 12-28, 417, 7-13,Hazebrouck-Poperin-
g(ie-Yper,8 39, 10-00,4-10,8-28.
Yper-liousselaere, 7-S0, 12-23, 6-48. Rousselaere-Yper, 9-28, 1-30, 7-80.
|{misselaerc-/iw/(/e, 8-4811 -34, 1-13, (m. 8,86,) 7-36,' (9-88 Lichterv Lichtervelde-Thourout,
4-28 m. Brugge-Ruusset. 8-29, 12-30, 8-13, 6-42. Lichtervelde-Kortryk, 3-28 m. 9,01, 1,30,
9 49, 7,21Zedelghem Thourout 8,4(1, 1,09, 8,26, 6.38.
•86, 8 40, 8-49.
Thourout-
Yper kortryk, 5 34. 40, 11-18. 2-39, 9-29. Kortryk-Yper, 8-08, 11 -02, 2-96, 8 40, 8-49
Yper Thourout, 7 13. 12-00, 6-20, (den Zaterdag ten 8-S0 's morgens lot Langhematck.) Th
Yper, 9 00, I -18, 7-43,den Zaturdag ten 6 20 's morgens van Langhemarck naer Yper).
Comen-Waesten-Le Touquet llcnplines Armeniiers. 6-00, 10,13, 12,00, 6,40. Armentiers-ilouplines-
Le Touquet-Waesten-Comen7,23, 10,80, 4,10, 8,40. Comcn-\Vaesien8-40 m. 9-30 s. YV aes-
teri-Comen 8-30, 9.80.
kortryk-Brugge,8 OS,11-00,12-38,(M. 9-1 S,)6-8S,(9 00Licht.)—Brugge-Kortryk,8-28,12-80,8-13,6-42
Brugge, Blankenkerghe, llcvst, sund, 7-30, 9 49. 11-04 1,20, 2-28, 2 30, 8 20 (exp.) (Z. 3-80) 7-38
(exp 8 48 - (bassin) 7 00, 7 36, 9-81, 11-10. 2 31, 2 86, 8 26 (exp.) (Z 3 86) 7 41 (exp.) 8 91.
Hevst, Blankenberghe, Brugge, 9-49, (M 7 20) 8 30, 11-28, 1-28, 2-48 (exp) 4 10,8 30,
(Zon 6-18) 7 29. Blankenberghe Brugge, 6-10, (M. 7-42) 8 S3, 11-88, 1 48, 3-08, (exp.) 4 30,
0-00 (Zon. 6-39) 7.00.7 48.
Ingelmunster Deynze-Geni,8-19,9-41,2-19,Ingelmunster-Deynze, 4-80 2' kl, 7-18. Gent Dcynze,
lngt'1 munster, 6-88,11-20,4-46. Dcynze Inge!munster, 7,319,102' kl. 11,34, 3,19, 8,20.
lngelmunster-Anseghcm, 6-08, 12-10, 6,18. Anseghem-lngelmunsier, 7-42. 2-20, 7-48.
Lichiervelde-Dixmude-Y'eurne en Dunkerke, 6-30, 9-08, 1-38, 7-88. Dunkerke-Veurne-Dixmude
en Lichtervelde, 6-48, 11-19, 3-49, 8-03.
Dixmude-Nieuport, 9-89, 10 33, 2-20, 8,10, 8-40. Nieuport-Dixmude,(Stad) 7-40. 12-00, 4-24, 3,86,
9,30, (bains) 7.30, 11.80. 4,18, 8.80.
Tlimirout-Ostende, 4-30, 9-18, 12,08, 1-30, 8-08, 10,18. Ostende-Thourout, 7-38, 10-10, 12-28.
4,49, 6-13, 9,19.
Seltaeie-Eecloo, 9.08, 1.29, 8.28. Eecloo-Selzaete, 8,38, 10.18, 4.22.
Gent-Terneuzen, (statie) 8.17, 12.18, 7,23. (Antwerppoort) 8.30, 12.40, 7 48. Tcrneuzen-Geni6.00
10.30, 4.40
Selzaete-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den VVoensd. 8.10 in.) Lokeren-Selzaete, 6.00, 10.29, 4.48.
(den Dyssondag 9.30).
O O H Tl I I H X' O M XI El IV 'I' I T-! If
KOBTHYK ÏIRUSSII..
BRUSSEL KORTRYK.
Kortryk v. 6.37 10,33 12.33 3.47
Brussel a. 9.20 1.39 2.28 6.14
KORTRYK D00RNYK RYSSEL
Kortryk v. 6.37 10.96 2.84
Doornyk a. 7.28 11.47 3.48
Ryssel a. 7.37 12.03 4.00
KORTRYK GENT.
Kortryk v.
Gent a.
6.42
8.01
12.31
1.91
8.34
6.29
6.32
3 44
8.04
6.33
8.38
8.47
0.41
9.95
6.40
7.86
Brussel v.
Kortryk a.
3.22
8.00
8.28
10.46
12.21
2.44
3.33
7.86
RYSSEL nOÜRNYK KORTRYK.
Ryssel
Duornyk
Kortryk
9.20
8.42
6.34
825.
8.36
9.47
11.03
11.34
12 26
2.18
2 40
3.38
li. 47
8.44
9.20
8.39
6 13
GENT KORTRYK.
Gent v.
Kortryk a.
8.18
6.34
9.39
10.91
1.28
2.49
4.24
8.31
7.21
8.42
BRUGGE GENT BRUSSEL.
BRUSSEL GENT BRUGGE.
Brugge v. 6.49 exp. 12.34 3,82exp. 6.43 8.19exp.|Brussel v. 8.14 11.83 3 12 (>.85
Gem a. 7.34 1.49 4.42 7.88 Gent a. 6.00 0 41 1.23 4.26 6.37 7.23
Brussel a. 8.80 4.00 5.90 0.31 10.26 IBrugge a. 7.20 10.34 2.38 9.11 7.22 8.28
Poperinghe, 19 November 1874.
Menlieeren's wraek. Als Metifaeèie over ruim
dry jaren uil de regenlie vloog, liy was kwaed, hy
zei het, liy zwoer hel, hy toogdo het; maer dal was
al niet genoeg; hy moest het doen gevoelen en
geheel de stad moest zyne kwaedheid kennen en
zyne wraek ondergaen. Wat gedaen? Zyn eerste
gedacht was van Poperinghe te verlaten zoo niet
met het ligchaem ten minste op eene zedelyke wyze.
Dikwyls weggaen; maer voor korten tyd; hem nu
en dan verwonen, gelyk madame; hem niet aen-
lrekken, alles laten varen, Poperinghe dood doen,
Poperinghe begraven. Menheere proefde en dat
ging uitterinate wel. Poperinghe leefde en was
gelukkig en kontent. Dat maekt de affair-- riiet van
Menlioere die kwaed is. YVal anders geproefd. Ge
ruchte maken, dansen, lawyl en gevecht by nacht
en by dage, drinken, trompetten, zwieren en trom-
meieii dat ge er zou van door loopen. Dat verdiiet
inderdaed nog al vele goede stille burgers, maer
men geraekt het ook gewend en als de gi-ruchtina-
kers voorbygaen met Menheere van schier, men
steekt een keer de schouders op en het passeert. Er
gael moeten wat nieuws uitkomen en wal nu? Men
zegt dal Menheere van gedacht is eene nieuwe gilde
op te regten. Eene nieuwe gilde? Zyn er nog