van YPEREN en van het ARRONDISSEMENT.
NIEUWJAERGIFTEN
Zaluning 27 February 1875
Tiende Jaer. Nummer 478.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
3 Fr. SO per Jaer,
T E II W E U E X.
Aen I'his IX., Paus en
Honing.
Wegende Eyst.
Totacl fr. 18,114-9»
Ypcren,27 February, 187b.
'T is curieus.
Ja, 't is curieus om na Ie gaen wat tie
liberale gazellen scliryvcn, en namcntlyk
onze liberale Toekomst.
Geen eene, of weinig uitgezonderd, en
wil zonder Religie zyn; geen cene die zeg
gen durft dal haer inzigt is yan de Religie
te bestryden. Allen zeggen dat er Religie
zyn moet, dat zy noodig is.
Maer allen ook komen overeen om de oude
katholieke Kerke te bestryden, die nu sedert
achttien honderd jaren eene vaste, zekere en
stellige Religie leert en verspreidt, die vaste
en klaer van Godswege voorenhoudt waer-
toe een inensch geschapen is, hoe hy als
mensch leven moet en hoe hy tot zyn einde,
zyn geluk, geraken kan.
Nu, de liberalen al willen de H. Kerke
weg met hare zoo verhevene Religie, met
hare zoo groolsche waerheid, zoo zuivere
zedeleer, zoo wondere hulpmiddels ter za
ligheid, zoo gestrenge regeltucht.
Daerin zyn ze eens, en daerin alleene.
Maer vraegl hun wat zy in de plaetse
brengen, wal zy slichten willen, geen een
en zal u klaer en duidelyk antwoorden.
Uitvluglsels zoeken scheldwoorden toe
werpen, lasteringen uitbraken tegen al wat
wy Heilig noemen, en spotten met alles.
Maer wat willen zy, wat is hunne leeringe
nopens het einde vaQ den mensch, nopens
het Hierna, nopens den weg die er te volgen
is? Geene antwoorde, tenzy somwylen een
groot klinkend woord, die zoo wyd en on
bestendig van zin is.
De Reden, zeggen zy, de Reden en de
Reden alleene leidt naer hel geluk.
Maer vraegl hun verder: de Reden, wat
leert hy? wat houdt hy vooren? wiens Re
den moet men volgen? Is het uw reden of
is het de myne?
Myn Reden zegt dat kalholiek-zyn alleen
redelyk is, uw Reden zegt dat men geen ka
tholiek zyn en moet. Welke Reden is dan de
ware?
11a! de Reden, 't is het onderwys dat ze
geven moet of ten minsten ontwikkelen; men
moet dan het volk onderwyzen, en dan, elk
die onderwezen is moet zync zedeleer, zyne
Religie maken, en alleene zyn geweten vol
gen. Alzoo spreken zy, en 't is weèr in't
wilde; wie begrypt dat en ook wal houdt dat
in.
Ten eersten, in afwachting dat elkeen zyne
Religie gemaekt heeft, genoeg onderwezen
is om ze te maken, wat moet men doen niet
de ongeleerdcn?... Ze zonder Religie laten
lyk de redelooze dieren?...
Ten anderen, als elk zyne Religie maekt
en zyn geweten op zyn eigen volgt zonder
eenig gezag le herkennen, er zullen zoovele
Religiën zyn als menschen, en de Reden, de
gezonde Reden leert dat er maer ééne zyn
en kan.
Inderdaed, de mensch is écn van nature,
één van bestemming, en één is het geluk
waer hy naertoe streeft, en ééns zyn de
middelen. Dus één moet de Religie zyn.
De Religie is immers de band tusschen het
redelyk schepsel en zynen Schepper.
Zoo nu, wy katholieken houden dat die
band alleene in de ware katholieke Kerke
bestact en le vinden is. De liberalen zeggen
dat het daer niet en is.
Daer is de grond, en daer alleene, van
den grooten stryd van heden.
Oin in dien stryd zyne plaetse te kiezen
eu het vaendel waeronder elkeen stryden
wil is het noodig dat dit nooit uit hel oog
verloren worde. Anders is men dikwyls in
gevaer van in liet vyandelyk leger te stry
den.
En '1 is ongelukkiglyk 'tgcen op den dag
van heden zoo dikwyls gebeurt!
Ha! waren al dezen, die dagelyks 's nuch-
tends en 's navonds lezen: k geloof in de
Heilige Katholieke Kerke. en Ik geloove
vastelyk al hetgeen God veropenbaerd heeft
en de Heilige Kerke voorhoudt te gelooven
waren al dezen onder't zelfde vaendel en in
het zelfde leger hier in Belgie, de stryd en
ware niet twyfelachlig, en geen een liberael
en zou het wagen den stryd aen te gaen.
Maer zoovele, zoovele zyn der die willen
katholiek zyn en toch onder 't liberael vaen
del stryden; en daer is de magt, daer is de
sterkte van't liberael leger!
Waerhy komt dal?
Juist daerhy komt het dat de liberalen niet
regtuit. en klaer hun vaendel en loogcn en
dat heel hunne strekking verborgen is! Zy
en houden niets duidelyk vooren, zy en
stellen niets stellig en klaer in plaets der
leeringe der H. Kerke en houden hun te
vreden met te roepen: A bas la calotte!
en duiken dat die roep de zelfde is als:
c Weg met de H. Kerke!
Nooit en durven zy den stryd reglzinnig
en vrank aen veerden; en alzoo bedriegen
zyen alzoo werven zy soldaten die hun ei
gen geloove bestryden!
Voor vandage houden wy hier op en stel
len de vrage klaer voor, opdat ze elkendeetp
klaer overwege:
Meent ^y dat de Katholieke Kerke de wa
re Kerke ié of niet?
Indien ja, uwe plaets is in 't katholiek le
ger onder het geleide van Paus en Bisschop-
pen. Indien neen, zegt het, en bcwysl het
en loogt het.
Grondwet.
Vivat de Grondwet! roepen de liberalen.
En zy houden niet op van de Grondwet in
stukken te scheuren!
Daerom toch laten zy niet de katholieken'
als eenigste vyanden der GrondWeU uit te
schelden!
De Grondwet zegt: De eerediensten zyn
in Belgie vry. En de liberalen doen
niets dan den triomf zingen van Bismark,
die den katholieken godsdienst op alle wyzem
vervolgt, ondertnsschen wenschende dat die
ze fde vervolging in Belgie worde nage
volgd!
De Grondwet waerborgt de vryheid der
drukpers, en de liberalen overweldigen de
katholieke drukpers door zoogezegde pro
cessen van schadevergoeding welke de blin
de Themis hun doet winnen!....
Zy waerborgt ook de .vryheid derdenk-
wyzen, en de liberalen maken wellen die
aen den priester verbieden zyne denkwyze-
in de kerk uit te drukken!
De Grondwet had de regters aengesteld
hun leven gedurende, en Bara, het opper
hoofd der liberalen, doel eene wet cfoorgaen
die de regters afstelt als zy nauwelyks 70
jaren geworden zyn! enz., enz.
Er zyn, waerachtig! geen huichelaers ooit
geweest, gelyk de hedendaegsche liberalen,
die alzoo spreken en anders doen!'
fiiltei'iilc Ituicliclary.
Past op, katholieke gazetten! zyl voorzig-
tig....
Want.... alwic van een liberael durft zeg
gen dat hy pruissisch is. moet naer het tri
bunael, en wordt er veroordeeld om die las-
terlael uit te wasschen met een soinmeken
van 13,000 frankengelyk den Dien public
en den Courrier de Druxelles.
De liberalen mogen zeggen dal de katho
lieken ullramontanen zyn!
MEN SCHRYFT IN BY
B0TERSTI1AET, 66, YPEREN.
en in al de Postkantooren van het ryk
VOOR GEHEEL HET LAND,
vooraf belaelbaer.
Men schryft niet min in dan voor een Jaer.
Verschyncnde den Zaturdag van elke week. l)e aenkondiginsprvs is van 16 centiemen den regel;. De rek la men in't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel.
De bygevocgde nummers voor Artikels, Keklamen ol Aunkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
-Een nummer genomen op bet Bureel 16 een,
Poperinghe-Yper, 6-16, 7-26, 9-30, 10-68, 2- 16, 6-06, 9-20. Yper-Poperinghe, 6-60, 9-07. 12-06'
3-67, 6-60,8-46,9-60. Poperingiie-Hazebrouck, 7-13, 12-26, 4-17, 7-13, llazebrouck-Poperin-
ghe-Yper,8 36, 10-00, 4-10,8-26.
Yper-Rousselaere, 7-80,12-26, 6-46. llousselaere-Yper, 9-28, 1-60, 7-60.
Housselaere-ürwjgc, 8-48, 11-34,1-13, (m. 6,66,) 7-36, (9-66 Lichturv.)Licliterveldc-Tliourout,
4-26 m. Brugge-Bous.*'/. 8-28, 12-80, 8-00, 0-42. Lichter velde-Xortry/i, 8-28 m. 9,01, 1,30,
s,37, 7,21. Zedelghom -Thoarout, 8,40, 1,08, 8,14, 6.88.
Yper Kortryk, 8-34, 9-49, 11-18, 2-38, 8-28. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-86, 8 40, 8-49.
Yper-Thnurout, 7-13, 12-00, 6-20, (den Zaturdag ten 8-60 's morgens tot Langhemarck.) Tliourout-
Yper, 8 40, 1-10, 7-00, (den Zaturdag ten 0 20 's morgens van Langhemarck naer Yper).
Comen-Waesten-Le Touquet-Houplines-Armenliers, 6-00, 10,18, 12,00, 6,40. Armentiers-IIoupIincs-
Le Touquet-Waesten-Comen, 7,28, 10,80, 4,10, 8,40. Comen-WucstcnS-40 m. 9-30 s. Waes-
ten-Comen 8-30, 9,60.
Kortryk-Brugge,8-08,11-00,12-38,(M. S-13,)6-SS,(9 00Licht.)—Brugge-Korlryk,8-23,12-80,8-13,6-42
Brugge, Blankenkerghe, Heyst, Slael, 7-28, 11-04 2-80, 7-33 (bassin) 7-31, 11-10, 2-86, 7-4l(exp)
Heyst, Blankenberghe, Brugge, 8-48, 8-38, 11-28, 8 30.
lngelmunsier Deynze-Gent,8-18,9-41,2-13,— Ingelmunster-Deynze, 6-08 2" kl, 7-18. Gent-Deynze,
Ingelmunster, 6-88,11-20,4-46, 7,21. Deynze-lngelmunster, 7,31, 1,00.
Ingelmunster-Anseghem, 6-05, 12-10, 6,18. Anseghem-lngelmunster, 7-42, 2-20, 7-43.
Lichlerveldc-Dixmtide-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-08, 1-38, 7-85. Dunkerke-Veurne-Dixmude
en Lichtervelde, 6-48, 11-10, 3-40, 3-00.
Dixmude-Nieuport, 9-88, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmude,(Stad) 7-40. 11-88, 4-28,
riiourout-Östënde, 4-80,9-18, 1-80, 8-08, Qstende-Thourout, 7-38, 10 10, 12-28, 6-18.
Selzaétè-Eccloó, 9.08, 1.28, 8.28. Eecloo-Selzaete, 8,38, 10.18, 4.22.
Gent-Terneuzon, (statie) 8.17, 12.18, 7,28. (Autwerppoort) 8 30, 12.49, 7 48. Terneuzeti-Gent
10.30, 4.40
Selzaete-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 3.10 m.)Lokeren-Selzaete, 6.00', 10.28-, 4.45*
(den Dyssondag 9.30),
6.00
e O K II 13
KORTRYK IUUJS3EL
Kortryk v. 0.37
Brussel a. 8.80
10,83
1.33
12.33
2.23
3.47
6.14
PONDEHVTIB UTJ.
BRUSSEL KORTRYK.
Brussel v.
Kortryk a.
0.33
8.54
5.22
8.02
8.28
10.46
I 2.2 I
2.44
6.33
7.56
6.47
8.44
KORTRYK DOORNYK RYSSEL.
RYSSEL DOORNYK KORTRYK.
Kortryk
Doornyk
Hyssel
6.37 10.86 2.34 8.34 8.47 l\yssel v.3.18 822.
7.28 11.47 3.48 6.39 9.41 Doornyk a.8.42 8.56
7.38 12.08 4.Q0 6.33 lO.UOiKorlryk a.6.42 9.49
11.05 2.22 4,45 3.20 8,00
11.29 2.40 8.30 8,38
12 31 3.44 6 40 9,33-
KORTRYK GENT.
GENT KORTRYK.
Kortryk v.
Gent a.
6.42
8.01
9.49
11.03
12.31
1.51
3.44
5.04
0.40
7.56
Gent v.
Kortryk a.
5.18
6.37
9.33
10.36
.28
.54
4.24
8.34
7.2d
8.47
BRUGGE GENT BRUSSEL.
BRUSSEL GENT RRUGGE.
Brugge v. 4,396.49 7,04 9,3912.343,432,825,596.43.1 Brussel v. 7,20
Geut a. 8.317,34 9,1510,84 1.494.284,076,527.38. Gent a. 8.29
Brussel a. 6,288.5010,3512,39 4.006.147.348,549. 31 J Brugge a. 9.23
8.14 11 06
9.41 1.12
10.34 2.38
3.12 5.85'
4.21 7.17
3.11 8.38
Bedrag de voorgaende lysten, fr. 11,578—85
PAROCHIE ST-MAERTEN (YPEREN).
E L. D. 5—00
Dccaesemaeker vracgt de zegen van
zyne Heiligheid voor zyo huisgezin, 5 -00
Eene vrouw vraagt den zegen van Zijne
Heiligheid voor haer en voor haar
huisgezin,
8-00
PAROCHIE
ST-JACOBS (YPEREN).
Une anonyme,
2-00
Une servanle,
2—00
E. B.
0-50
Une servante,
3-00
POPERINGIIE, PAROCHIE ST-JAN.
Anonyme,
2-50
Une congréganiste,
2—00
POPERINGIIE,
PAROCHIE ST-BF.RTINUS.
M"" wod. Cli' Plaetevoet,
10—00
M' Ch' Plaetevoet,
5-00
Joufvr. Sylvie Plaetevoet,
8-00
BOESINGHE.
Anonyme,
10-00
Une servanle,
3-00
M*"* C. Peene,
1-00
BRIELEN.
Une familie dévouée
au Si-Pure,
4—00
3—00
Une jeune fille,
1—00
Un ouvrier,
1—00
Un artisan,
0—50
Un particulier,
1-00
WATOU.
nIeUWJaeiigesCiienk üeb CiirIsteLI.Ike
eaMILIen Van WatoU Voor iiUnnen
pa'Js konIng rlUs IX,
RECELAERE.
Leclcrgé etquelqucs paroissiens,
305-50
187—00