van YPEREN en van het ARRONDISSEMENT. NIEUWJAERGIFTEN Zaluning 27 February 1875 Tiende Jaer. Nummer 478. VANDERGHINSTE-FOSSÉ, 3 Fr. SO per Jaer, T E II W E U E X. Aen I'his IX., Paus en Honing. Wegende Eyst. Totacl fr. 18,114-9» Ypcren,27 February, 187b. 'T is curieus. Ja, 't is curieus om na Ie gaen wat tie liberale gazellen scliryvcn, en namcntlyk onze liberale Toekomst. Geen eene, of weinig uitgezonderd, en wil zonder Religie zyn; geen cene die zeg gen durft dal haer inzigt is yan de Religie te bestryden. Allen zeggen dat er Religie zyn moet, dat zy noodig is. Maer allen ook komen overeen om de oude katholieke Kerke te bestryden, die nu sedert achttien honderd jaren eene vaste, zekere en stellige Religie leert en verspreidt, die vaste en klaer van Godswege voorenhoudt waer- toe een inensch geschapen is, hoe hy als mensch leven moet en hoe hy tot zyn einde, zyn geluk, geraken kan. Nu, de liberalen al willen de H. Kerke weg met hare zoo verhevene Religie, met hare zoo groolsche waerheid, zoo zuivere zedeleer, zoo wondere hulpmiddels ter za ligheid, zoo gestrenge regeltucht. Daerin zyn ze eens, en daerin alleene. Maer vraegl hun wat zy in de plaetse brengen, wal zy slichten willen, geen een en zal u klaer en duidelyk antwoorden. Uitvluglsels zoeken scheldwoorden toe werpen, lasteringen uitbraken tegen al wat wy Heilig noemen, en spotten met alles. Maer wat willen zy, wat is hunne leeringe nopens het einde vaQ den mensch, nopens het Hierna, nopens den weg die er te volgen is? Geene antwoorde, tenzy somwylen een groot klinkend woord, die zoo wyd en on bestendig van zin is. De Reden, zeggen zy, de Reden en de Reden alleene leidt naer hel geluk. Maer vraegl hun verder: de Reden, wat leert hy? wat houdt hy vooren? wiens Re den moet men volgen? Is het uw reden of is het de myne? Myn Reden zegt dat kalholiek-zyn alleen redelyk is, uw Reden zegt dat men geen ka tholiek zyn en moet. Welke Reden is dan de ware? 11a! de Reden, 't is het onderwys dat ze geven moet of ten minsten ontwikkelen; men moet dan het volk onderwyzen, en dan, elk die onderwezen is moet zync zedeleer, zyne Religie maken, en alleene zyn geweten vol gen. Alzoo spreken zy, en 't is weèr in't wilde; wie begrypt dat en ook wal houdt dat in. Ten eersten, in afwachting dat elkeen zyne Religie gemaekt heeft, genoeg onderwezen is om ze te maken, wat moet men doen niet de ongeleerdcn?... Ze zonder Religie laten lyk de redelooze dieren?... Ten anderen, als elk zyne Religie maekt en zyn geweten op zyn eigen volgt zonder eenig gezag le herkennen, er zullen zoovele Religiën zyn als menschen, en de Reden, de gezonde Reden leert dat er maer ééne zyn en kan. Inderdaed, de mensch is écn van nature, één van bestemming, en één is het geluk waer hy naertoe streeft, en ééns zyn de middelen. Dus één moet de Religie zyn. De Religie is immers de band tusschen het redelyk schepsel en zynen Schepper. Zoo nu, wy katholieken houden dat die band alleene in de ware katholieke Kerke bestact en le vinden is. De liberalen zeggen dat het daer niet en is. Daer is de grond, en daer alleene, van den grooten stryd van heden. Oin in dien stryd zyne plaetse te kiezen eu het vaendel waeronder elkeen stryden wil is het noodig dat dit nooit uit hel oog verloren worde. Anders is men dikwyls in gevaer van in liet vyandelyk leger te stry den. En '1 is ongelukkiglyk 'tgcen op den dag van heden zoo dikwyls gebeurt! Ha! waren al dezen, die dagelyks 's nuch- tends en 's navonds lezen: k geloof in de Heilige Katholieke Kerke. en Ik geloove vastelyk al hetgeen God veropenbaerd heeft en de Heilige Kerke voorhoudt te gelooven waren al dezen onder't zelfde vaendel en in het zelfde leger hier in Belgie, de stryd en ware niet twyfelachlig, en geen een liberael en zou het wagen den stryd aen te gaen. Maer zoovele, zoovele zyn der die willen katholiek zyn en toch onder 't liberael vaen del stryden; en daer is de magt, daer is de sterkte van't liberael leger! Waerhy komt dal? Juist daerhy komt het dat de liberalen niet regtuit. en klaer hun vaendel en loogcn en dat heel hunne strekking verborgen is! Zy en houden niets duidelyk vooren, zy en stellen niets stellig en klaer in plaets der leeringe der H. Kerke en houden hun te vreden met te roepen: A bas la calotte! en duiken dat die roep de zelfde is als: c Weg met de H. Kerke! Nooit en durven zy den stryd reglzinnig en vrank aen veerden; en alzoo bedriegen zyen alzoo werven zy soldaten die hun ei gen geloove bestryden! Voor vandage houden wy hier op en stel len de vrage klaer voor, opdat ze elkendeetp klaer overwege: Meent ^y dat de Katholieke Kerke de wa re Kerke ié of niet? Indien ja, uwe plaets is in 't katholiek le ger onder het geleide van Paus en Bisschop- pen. Indien neen, zegt het, en bcwysl het en loogt het. Grondwet. Vivat de Grondwet! roepen de liberalen. En zy houden niet op van de Grondwet in stukken te scheuren! Daerom toch laten zy niet de katholieken' als eenigste vyanden der GrondWeU uit te schelden! De Grondwet zegt: De eerediensten zyn in Belgie vry. En de liberalen doen niets dan den triomf zingen van Bismark, die den katholieken godsdienst op alle wyzem vervolgt, ondertnsschen wenschende dat die ze fde vervolging in Belgie worde nage volgd! De Grondwet waerborgt de vryheid der drukpers, en de liberalen overweldigen de katholieke drukpers door zoogezegde pro cessen van schadevergoeding welke de blin de Themis hun doet winnen!.... Zy waerborgt ook de .vryheid derdenk- wyzen, en de liberalen maken wellen die aen den priester verbieden zyne denkwyze- in de kerk uit te drukken! De Grondwet had de regters aengesteld hun leven gedurende, en Bara, het opper hoofd der liberalen, doel eene wet cfoorgaen die de regters afstelt als zy nauwelyks 70 jaren geworden zyn! enz., enz. Er zyn, waerachtig! geen huichelaers ooit geweest, gelyk de hedendaegsche liberalen, die alzoo spreken en anders doen!' fiiltei'iilc Ituicliclary. Past op, katholieke gazetten! zyl voorzig- tig.... Want.... alwic van een liberael durft zeg gen dat hy pruissisch is. moet naer het tri bunael, en wordt er veroordeeld om die las- terlael uit te wasschen met een soinmeken van 13,000 frankengelyk den Dien public en den Courrier de Druxelles. De liberalen mogen zeggen dal de katho lieken ullramontanen zyn! MEN SCHRYFT IN BY B0TERSTI1AET, 66, YPEREN. en in al de Postkantooren van het ryk VOOR GEHEEL HET LAND, vooraf belaelbaer. Men schryft niet min in dan voor een Jaer. Verschyncnde den Zaturdag van elke week. l)e aenkondiginsprvs is van 16 centiemen den regel;. De rek la men in't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. De bygevocgde nummers voor Artikels, Keklamen ol Aunkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. -Een nummer genomen op bet Bureel 16 een, Poperinghe-Yper, 6-16, 7-26, 9-30, 10-68, 2- 16, 6-06, 9-20. Yper-Poperinghe, 6-60, 9-07. 12-06' 3-67, 6-60,8-46,9-60. Poperingiie-Hazebrouck, 7-13, 12-26, 4-17, 7-13, llazebrouck-Poperin- ghe-Yper,8 36, 10-00, 4-10,8-26. Yper-Rousselaere, 7-80,12-26, 6-46. llousselaere-Yper, 9-28, 1-60, 7-60. Housselaere-ürwjgc, 8-48, 11-34,1-13, (m. 6,66,) 7-36, (9-66 Lichturv.)Licliterveldc-Tliourout, 4-26 m. Brugge-Bous.*'/. 8-28, 12-80, 8-00, 0-42. Lichter velde-Xortry/i, 8-28 m. 9,01, 1,30, s,37, 7,21. Zedelghom -Thoarout, 8,40, 1,08, 8,14, 6.88. Yper Kortryk, 8-34, 9-49, 11-18, 2-38, 8-28. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-86, 8 40, 8-49. Yper-Thnurout, 7-13, 12-00, 6-20, (den Zaturdag ten 8-60 's morgens tot Langhemarck.) Tliourout- Yper, 8 40, 1-10, 7-00, (den Zaturdag ten 0 20 's morgens van Langhemarck naer Yper). Comen-Waesten-Le Touquet-Houplines-Armenliers, 6-00, 10,18, 12,00, 6,40. Armentiers-IIoupIincs- Le Touquet-Waesten-Comen, 7,28, 10,80, 4,10, 8,40. Comen-WucstcnS-40 m. 9-30 s. Waes- ten-Comen 8-30, 9,60. Kortryk-Brugge,8-08,11-00,12-38,(M. S-13,)6-SS,(9 00Licht.)—Brugge-Korlryk,8-23,12-80,8-13,6-42 Brugge, Blankenkerghe, Heyst, Slael, 7-28, 11-04 2-80, 7-33 (bassin) 7-31, 11-10, 2-86, 7-4l(exp) Heyst, Blankenberghe, Brugge, 8-48, 8-38, 11-28, 8 30. lngelmunsier Deynze-Gent,8-18,9-41,2-13,— Ingelmunster-Deynze, 6-08 2" kl, 7-18. Gent-Deynze, Ingelmunster, 6-88,11-20,4-46, 7,21. Deynze-lngelmunster, 7,31, 1,00. Ingelmunster-Anseghem, 6-05, 12-10, 6,18. Anseghem-lngelmunster, 7-42, 2-20, 7-43. Lichlerveldc-Dixmtide-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-08, 1-38, 7-85. Dunkerke-Veurne-Dixmude en Lichtervelde, 6-48, 11-10, 3-40, 3-00. Dixmude-Nieuport, 9-88, 2-20, 8-40. Nieuport-Dixmude,(Stad) 7-40. 11-88, 4-28, riiourout-Östënde, 4-80,9-18, 1-80, 8-08, Qstende-Thourout, 7-38, 10 10, 12-28, 6-18. Selzaétè-Eccloó, 9.08, 1.28, 8.28. Eecloo-Selzaete, 8,38, 10.18, 4.22. Gent-Terneuzon, (statie) 8.17, 12.18, 7,28. (Autwerppoort) 8 30, 12.49, 7 48. Terneuzeti-Gent 10.30, 4.40 Selzaete-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 3.10 m.)Lokeren-Selzaete, 6.00', 10.28-, 4.45* (den Dyssondag 9.30), 6.00 e O K II 13 KORTRYK IUUJS3EL Kortryk v. 0.37 Brussel a. 8.80 10,83 1.33 12.33 2.23 3.47 6.14 PONDEHVTIB UTJ. BRUSSEL KORTRYK. Brussel v. Kortryk a. 0.33 8.54 5.22 8.02 8.28 10.46 I 2.2 I 2.44 6.33 7.56 6.47 8.44 KORTRYK DOORNYK RYSSEL. RYSSEL DOORNYK KORTRYK. Kortryk Doornyk Hyssel 6.37 10.86 2.34 8.34 8.47 l\yssel v.3.18 822. 7.28 11.47 3.48 6.39 9.41 Doornyk a.8.42 8.56 7.38 12.08 4.Q0 6.33 lO.UOiKorlryk a.6.42 9.49 11.05 2.22 4,45 3.20 8,00 11.29 2.40 8.30 8,38 12 31 3.44 6 40 9,33- KORTRYK GENT. GENT KORTRYK. Kortryk v. Gent a. 6.42 8.01 9.49 11.03 12.31 1.51 3.44 5.04 0.40 7.56 Gent v. Kortryk a. 5.18 6.37 9.33 10.36 .28 .54 4.24 8.34 7.2d 8.47 BRUGGE GENT BRUSSEL. BRUSSEL GENT RRUGGE. Brugge v. 4,396.49 7,04 9,3912.343,432,825,596.43.1 Brussel v. 7,20 Geut a. 8.317,34 9,1510,84 1.494.284,076,527.38. Gent a. 8.29 Brussel a. 6,288.5010,3512,39 4.006.147.348,549. 31 J Brugge a. 9.23 8.14 11 06 9.41 1.12 10.34 2.38 3.12 5.85' 4.21 7.17 3.11 8.38 Bedrag de voorgaende lysten, fr. 11,578—85 PAROCHIE ST-MAERTEN (YPEREN). E L. D. 5—00 Dccaesemaeker vracgt de zegen van zyne Heiligheid voor zyo huisgezin, 5 -00 Eene vrouw vraagt den zegen van Zijne Heiligheid voor haer en voor haar huisgezin, 8-00 PAROCHIE ST-JACOBS (YPEREN). Une anonyme, 2-00 Une servanle, 2—00 E. B. 0-50 Une servante, 3-00 POPERINGIIE, PAROCHIE ST-JAN. Anonyme, 2-50 Une congréganiste, 2—00 POPERINGIIE, PAROCHIE ST-BF.RTINUS. M"" wod. Cli' Plaetevoet, 10—00 M' Ch' Plaetevoet, 5-00 Joufvr. Sylvie Plaetevoet, 8-00 BOESINGHE. Anonyme, 10-00 Une servanle, 3-00 M*"* C. Peene, 1-00 BRIELEN. Une familie dévouée au Si-Pure, 4—00 3—00 Une jeune fille, 1—00 Un ouvrier, 1—00 Un artisan, 0—50 Un particulier, 1-00 WATOU. nIeUWJaeiigesCiienk üeb CiirIsteLI.Ike eaMILIen Van WatoU Voor iiUnnen pa'Js konIng rlUs IX, RECELAERE. Leclcrgé etquelqucs paroissiens, 305-50 187—00

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1875 | | pagina 1