KERKEBOEKEN
Dill zy aen eenen vreemden koning ver
kocht zyn!
Dat zy tic inschryvingen voor Sint-Pie
terspenning insnoeijen om er kiezingen meè
te betalen!
En duizend andere liefelykheden!
Dal is niets! Dat zyn geene lasteringen!
dat kan niet veroordeeld worden! Daer zyn
geen tribunalen voor!...
En waerom dat verschil, zult ge vragen.
Zyn dan al de Belgen niet gelvk voor de wel?
'T doet, 'l doet! op 't papier!
Ah! scholen! ja, de liberalen roepen om
scholen! Zy zyn immers voor de versprei
ding van het licht... voor de ontvoogding
der volksklas... voor de ontwikkeling der
wetenschap, enz., enz.!
Maer, gelyk de katholieken, zeiven scho
len maken, zeiven scholen onderhonden,
zeiven het onderwys betalen... niet goed,
'zeggen zy; wy nemen voor ons de stad- en
Stadsscholen, en die hebben wy voor niet,
en hel is in die scholen dat wy willen dat
onze princiepen onderwezen en aen de jong
heid ingeprent woiden!
En watschoone princiepen hé?
Om ze te kennen, gaet men naerde nor
male school van Moei, en daer zult ge eens
hooren hoe de toekomende onderwyzers on
zer volkskinderen de liberale princiepen
verst'aen. Daer vindt men onder die toeko
mende opleiders der jeugd, mannen die zon
der vrees de afschuwelykste heiligschende
ryen bedryven, en anderen, die dezelve
ophelderen en toejuichen!... gelyk wy in
een vroeger nummer getoond hebben.
voor eerste Communie,
mot crt zonder sloten, aen zeer voor
deel igc prvzen, bv Vaiulergliin-
ste-Fossé, Drukker, Botcrstraet,
GG, Yperen.
Portret
van Onzen Heiligen lader
den l'uus Pins IX.
Men kan bekomen ten bureele van het
Nieuwsblad het schoone portret van Onzen
Heiligen Vader Pius IX, in olieverw geschil
derd door eene mecanieke samenstelling en
dat komt uitgegeven te worden door de
Societa Oleogru/ica in Bologna.
Dit portret, men mag het zeggen, is een
volmaekt meesterstuk. Het aengezigt van
den Heiligen Vader is er levendig afgeschetst
met eene opregte wonderbare kunst. Men
bewondert er die zachtmoedige majesteit,
die beminnelykheid die aen Pius IX gansch
eigen is, die zoodanig de herten ontroert en
de liefde wint van alwie het geluk heeft hem
in persoon te beschouwen. Zyne oogen zien
broederlyk, cn zyne regtere hand is gehe
ven om te zegenen. Dit porlret, mecanieke-
lyk in olieverw geschilderd op lynwacd,
kost slechts 22 franks.
Iliiitenlaiitlseli nieuws.
ITALIË. Gy weet dat Garibaldi te Hoornen
nu gansch verslonden is of schynt in ver-
schillige groole werken, om de stad en de
omstreken schooner en gezonder le ma
ken, en sommigen peizen dat hy geheel
cn gansch afgezien heeft van zyne onder
nemingen in oproer en revolutie, en van
nu voort niets anders meer dan den wel-
vaert van Viclor-EmmanuePs gouverne
ment betracht. Is hy nu voor goed zoet
lam geworden? Hier zyn de woorden door
hem uitgesproken in een banket, waer-
niée de werklieden hem vereerden: Ik
zal altyd revolulionnaire zyn als er
kwestie is van 't kwacd lol 't goed over
te gaen. Van 't Pausdom zegt hy:
Zyn tyd is uil en 't moet weg, zyn
priesters móeten weg gelyk de oude
goden. Comediespel van Garibaldi
Er is eene ernstige zack op handen.
Garibaldi's ondernemingen bestaen hierin:
hy zou dcu Tiber wat regtcr trekken, uit-
slyken, en de omstreken, waer moerassen
zyn, in gezonden bouwgrond veranderen.
Over eenige weken sprak hy zonder slop
pen van oproer en revolutie, nu is hy
gansch hedaerd en veranderd in entrepre
neur, en 'l gouvernement zou hem een
miljoen ter hand stellen; maer mannen die
den staet van zaken kennen beweeren dit:
Men zou voor eenen tyd alles in ruste la
ten en schynen in peis te leven en over
een le komen. Garibaldi moet 50,000
werklieden werven (en hy doel liet uit de
slechtste streken van Frankryk) die later
zullen te pas komen. Viclor-Emmanuel en
Pruissen moeien Napoleon IV op den troon
van Frankryk helpen en den Revolutie-
koning, Alfons, in Spanje doen zegepra
len. Napoleon, op den troon gerucht, zal
gebaren Italië te dwingen een traklaet
le doen eerbiedigen inen weigert en,
na een beginsel van gerucht en eenen
kleinen slag, maekl men vrede en een
verdrag waerby Victor-Emmanuel Hoo
rnen en eencn kleinen omtrek afstael ten
voordeele van den Paus. Napels wordt de
hoofdstad van T vereenigde Italië, en de
katholieken van Pruissen, Frankryk, Ita
lië en van geheel de wereld, wiens ver
kleefdheid aen den Paus en verbittering
men begint te duchten, zyn aldus te vrede
gesteld. Van dien kant heeft men niet
meer le vreczcn. Napoleon zet de politieke
van zynen vader voort onder 't geleide
der franc-maconnerie en mag België in-
slokken en voor goed Alsatiën en Lorrei-
nen afslaen; Pruissen, van zynen kant,
zal langs Holland, Denemarken en den
Shleswig zyne vergrooting zoeken en al
dus eene sterke zeemagt krygen; nader
hand Ooslenryk overmeesteren dat in
duigen valt, en al wat er rondom kryge-
lyk is. Aldus zal 't oude katholieke Frank
ryk, Oostenryk en Spanje verdwenen
zyn en 't liberalisnius zal in peis en vrede
heerschen e.n zyne verderfelyke plannen
voor de Kerke en de maelscliappy vry en
vrank over 't schoonste gedeelte van Eu
ropa uitvoeren.
Te Roomen was een opsteller van
een revolulionnaire gazette, maer die man
was te onstuimig en le lievig om iels
te kunnen lange veinzen of verduiken,
kwame hy le weten wat gelukkige bera
ming men ging uitwerken, en men heeft
hem in 't donkere vermoord. Wacrschy-
nelyk dacht Garibaldi: Ily mag alles ten
ontydc uitbrengen.
SPANJE. De Carlisten gaen voort met
winnen. Don Alphons is te Madrid aenge-
komen na al zyn verlies en is zeer sober
onlhaeld geweest: noch wimpel, noch
vaendcl, noch hlyde handgeklap.
In Aragonie kwamen de Carlisten eene
republikaensche Lende tegen dievlu'gtte
zonder vechten, al roepen: Wy willen
niet vechten, wy zyn niet in oorlog tegen
de Carlisten, maer tegen de Alphonsislen.
Vele Alphonsislen cn Hepublikanen on
derwerpen zich aen Carlos VII.
De spaensche liberalen cn de Pruis-
sische hadden uitgestrooid dat de Carlisten
een duitsch schip gehinderd hadden ter-
wyl het op hunne kusten verging, en de
kapitein van 'l zelfde schip komt aen de
Carlisten gifle le doen van 'l kanon dat
hy aen boord had, en dit uil dankbaer-
beid voor bewezene diensten binst de
schipbreuk.
DUITSCHLAND. Men strooit uit sedert ee
nen tyd, in DuitscWjind, dat de Paus zoekt
'overeen te komen met het prnissisch gou
vernement. De Gei'man ia loochent dit uit-
drukkolyk, cn in eene Rulle, aen de Dis-
schoppen van Duitsch land gezonden, ver-
klnerl Z. II. de Paus dal de lactsle wetten
te'cnemael onregtveerdig zyn, en wat
meer is, dat ieder priester die er aen ge-
hoorzaemt, doodzonde doel cn zelfs in den
kerkelyken ban geslagen is.
Bismark is gestadig ziek en zuchtig en
slyt pynelyke en slaeplooze nachten; de
eene zeggen dat hy de politieke gaet ver
laten, de andere, dat het 't verste van zyn
gedacht is, nog andere, dat hy zelve niet
weet wat gedaen.
Plac^clyk.
Een Mandaryn van hel hemelsch Keizer
rijk. De zeden in China zyn toch aerdig
en waerlyk merkweerdig.Maer.'t is waer,
'k moet van Yper spreken en 'k ben al met
een keer met myne gedachten in China. Nu,
'k zal ze laten voortreizen, 'l zal algelyk be
lang hebben, al ware 'l maer om 't verschil
te zien lusschen Pekin en Yper. Hoor:
De Keizer van China was dood, en 't was
alerauw: Leve de Keizer! voor den nieuwen.
Een Mandaryn, een kind van 't hemelryk ter
dier gelegendheid gulhertig en gaslvriendc-
lyk, hield van 's nnderdags banket voor zyne
beste vrienden, de vrienden van zyne jeugd.
'Ten was niet officieel! Daerom pakten
zy het in een hotel, lyk of men zou zeggen
den Zwarten Leeuw. De inschryvinge
was dry frank, vin non compris is hier de
spreuke, 't is te zeggen zonder den wyn. De
Mandaryn wilde de eere en de voldoening
hebben van zelve den wyn te geven, 't
en was ten prolyle niet van den weerd,
maer 't was een Mandaryn, eb ja! den
wyn te geven, zeg ik, en 't fruit.
De ure van 't mael kwam aen, de wyn
stond gereed, en 't scheen van den ou
den, en negen schoone peeren.
Men at en dronk lustig en 't was leute.
iXgcho pocho,ie\ er een Chinees legen een
anderen, '1 is te zeggen, hoe dikke zgl gy?
Alzoo spreken de Chineezen als zy willen
vragen hoe stolt gy hel"? O! nog a|
wel. zei de andere, maer die wyn doet zwel
len, 't schynt my kerel van 80 centiemen de
flessche, zegt hy ook in T chinceseli. 'T
dunkt my ook, zei de eerste! Nu, als 'l
gratis is, niet waer, men mag er niet op
zeggen. Alzoo ging dat lot aen de peeren.
De Mandaryn sneed ze in kwartieren en, uil
cerlykc schaemte, men al elk eene halveen
liet de andere; ook T waren peeren van den
Mandaryn, cn suiker zoeic.cn die goè dingen
moeten gespaerzaem gebruikt zyn in China,
dal is daer T etiket. De Mandaryn, in
zyne uilcrlykc goedheid, gaf een peereaen
de weerdinne om liacr -Ie getroosten «ver de
niet levcringe van den wyn. 'T was met
dank acnvecrd, lie ja, een pecre van een
Mandaryn!... De andere pcere deed de Man
daryn nièc, want raer zyn zulke peeren en
in zulk saizoen.
'T banket was alhaost ten einde in de hcr-
lelykstc vrolykheid die niet opgehouden had
le heerschen, zou men hier zeggen.
Maer, 't betalen van de kaert en was zoo
geestig niet. Dry frank voor 'l mael cn item
dry frank voor ieder flessche van den Man-
daryn's wyn!... Elk trok zyn neuze op,
maer, eh ja, 't was de Mandaryn!... Men
zweeg en ging uiteen, peizende: '1 en is niet
al winste met Mandaryns tc bankcttcercn!
Ook die Mandaryn en was juiste van 'l puik
niet!
Zoo zyn dc zeden in China. Ware het hier
le Yper, dc nacsle carnayal dc Mandaryn
zou bol op zyn brood krygen!... Aerdige Ze
den in China, de Mandaryns cn zyn er aliyj
niet milde en zy willen noglhnns den name
hebben. Ja.zy zouden wynverkooper worden'
Ken andere charge. Al do kamn.
val chargen en zyn niet even fyn noch even
wel onlhaeld. Een masker die een jon<vea
edelman chargeert, is in gevacr van weêre
gechargeerd le zyn. 'T is 'l geen gebeurd is
niet in China maer t'Yper. Nu T en is jujslj
van 't schoonste niet hy dien jongen edel.
man! Maer hy mag gerust zyn, de BelgCn
zyn wel gelyk voor de wet, cn slagers, 'iZy
slokslagers of andere, vallen in de handen
der Politie; maer de jonge edelmans zyn
vry op conditie dat zy kleinzeune zyn
van Graod-Papa! Dat zyn ypersche zeden
geen chineesche!
I)e Voire. Tol hoeverre er protrres
is, tot hoeverre de verlichtende klieke van
't stadhuis de eere cn grootheid van onze
vlaemsche Gemeente gehragl heeft, de Kat-
tefeesle van dezen jare loogt het. Als men
Yperling is, men zou bcschaemd zyn dat er
een vreemdeling in stad koine. Van al dat
Yper Yper is, nog nooit, nog nooit geen zuil;
afgryzelyk, ellendig, walgelyk gezigt en
heeft de markt gehad als op de heugelvke
Katlcfeesle! Eu ware het maer ellendig, be-
lachelyk en bitter kleine, maer dc vererger
nis, o! de schrikkelyke verergernis! I'eist:
la mère Angotl... Maer lael ons zwygen voor
de eere onzer stad!
Een woord nopens Poperinghe. De
godsluslerende correspondentiën, die sedert
drie vier weken helsch en satanisch zyn meer
als gewoonte, zouden genoegzaem zyn om
ieder mensch die nog een zier religie, een
zier eere, een zier treffelykheid, een zier
versland heeft, voor altyd afkeer en gruw
in te boezemen voor heel dien liberalen boel
van Poperinghc waer niet menschelyks meer
inzit.
Nu, dat helsch en satanisch wooden, dat
grinzend spotten, dat huilen en schuimbek
ken en is juist niet le verwonderen. Want
de Heere heeft te Poperinghc gepasseerd
met overvloedige gratiën van Jubiléen Hei
lige zending. En de Helsche geest die huilend
loopt voor hel leeken des II. Kruis moest by
zoo een heiligen tyd meer zyne woede doen
hooren, eri zyne slaven doen stuiptrekken
en briesschen.
Ja, is de II. Jubilé en de Heilige zending
een tyd van Gratie 'l is ook een tyd van bil
tere smerte. Van Gratie is hy voor die goed
van wille zyn; maer hitler is hy voor die
slaven zyn en blyven willen van hunne
driften
Want die gasten, die leven zonder God
of zonder ziele te gedenken, zyn ontrust op
zulke lyden, en zooveel le meer dat zy er
velen, door hen bedrogen, zien inkeeren en
den weg des kwaeds verlaten.
Wat meest hunne woede gchitst heeft,
't is de pleglige vcroordceling van hunne
walgelyke en eerloozc Gazelle, en van hunne
Philharmonie, uilsluitelyk geslicht om like*
rael Ie maken, 't is te zeggen ongeloovig of
ten minsten onkatholiek
Die Pleglige veroordeclinge komt van de
wcltelyke Overheid der 11. Kerk! En dus
't is le kiezen lusschen kind van dc II. Kerk
te zyn of niet! 'T is te kiezen lusschen de
Bcligie van de Toekomst en lusschen de Re
ligie van Gods kerke. De tyd van twee
Hecrcn le dienen is uit! En vandaer byzon-
dcrlyk dc woede van dc zendelingen Satans
in Popcringhe.
Daerom hunne spotterny mei dc Jubile
die zy comedie noemen, daerom hunne
spotterny et godslasteringen met de boet
processie cn dc Christusbeelden daerom
hunne aenrandingen en lasteringen tegen 'L
II. den Paus, Mgr den Bisschop, den eer-
weerden deken, dc ccrwecrdc pastors en
priesters van Poperinghc, cn dc icverigc
I
<D