KERKEBOEKEN Dill zy aen eenen vreemden koning ver kocht zyn! Dat zy tic inschryvingen voor Sint-Pie terspenning insnoeijen om er kiezingen meè te betalen! En duizend andere liefelykheden! Dal is niets! Dat zyn geene lasteringen! dat kan niet veroordeeld worden! Daer zyn geen tribunalen voor!... En waerom dat verschil, zult ge vragen. Zyn dan al de Belgen niet gelvk voor de wel? 'T doet, 'l doet! op 't papier! Ah! scholen! ja, de liberalen roepen om scholen! Zy zyn immers voor de versprei ding van het licht... voor de ontvoogding der volksklas... voor de ontwikkeling der wetenschap, enz., enz.! Maer, gelyk de katholieken, zeiven scho len maken, zeiven scholen onderhonden, zeiven het onderwys betalen... niet goed, 'zeggen zy; wy nemen voor ons de stad- en Stadsscholen, en die hebben wy voor niet, en hel is in die scholen dat wy willen dat onze princiepen onderwezen en aen de jong heid ingeprent woiden! En watschoone princiepen hé? Om ze te kennen, gaet men naerde nor male school van Moei, en daer zult ge eens hooren hoe de toekomende onderwyzers on zer volkskinderen de liberale princiepen verst'aen. Daer vindt men onder die toeko mende opleiders der jeugd, mannen die zon der vrees de afschuwelykste heiligschende ryen bedryven, en anderen, die dezelve ophelderen en toejuichen!... gelyk wy in een vroeger nummer getoond hebben. voor eerste Communie, mot crt zonder sloten, aen zeer voor deel igc prvzen, bv Vaiulergliin- ste-Fossé, Drukker, Botcrstraet, GG, Yperen. Portret van Onzen Heiligen lader den l'uus Pins IX. Men kan bekomen ten bureele van het Nieuwsblad het schoone portret van Onzen Heiligen Vader Pius IX, in olieverw geschil derd door eene mecanieke samenstelling en dat komt uitgegeven te worden door de Societa Oleogru/ica in Bologna. Dit portret, men mag het zeggen, is een volmaekt meesterstuk. Het aengezigt van den Heiligen Vader is er levendig afgeschetst met eene opregte wonderbare kunst. Men bewondert er die zachtmoedige majesteit, die beminnelykheid die aen Pius IX gansch eigen is, die zoodanig de herten ontroert en de liefde wint van alwie het geluk heeft hem in persoon te beschouwen. Zyne oogen zien broederlyk, cn zyne regtere hand is gehe ven om te zegenen. Dit porlret, mecanieke- lyk in olieverw geschilderd op lynwacd, kost slechts 22 franks. Iliiitenlaiitlseli nieuws. ITALIË. Gy weet dat Garibaldi te Hoornen nu gansch verslonden is of schynt in ver- schillige groole werken, om de stad en de omstreken schooner en gezonder le ma ken, en sommigen peizen dat hy geheel cn gansch afgezien heeft van zyne onder nemingen in oproer en revolutie, en van nu voort niets anders meer dan den wel- vaert van Viclor-EmmanuePs gouverne ment betracht. Is hy nu voor goed zoet lam geworden? Hier zyn de woorden door hem uitgesproken in een banket, waer- niée de werklieden hem vereerden: Ik zal altyd revolulionnaire zyn als er kwestie is van 't kwacd lol 't goed over te gaen. Van 't Pausdom zegt hy: Zyn tyd is uil en 't moet weg, zyn priesters móeten weg gelyk de oude goden. Comediespel van Garibaldi Er is eene ernstige zack op handen. Garibaldi's ondernemingen bestaen hierin: hy zou dcu Tiber wat regtcr trekken, uit- slyken, en de omstreken, waer moerassen zyn, in gezonden bouwgrond veranderen. Over eenige weken sprak hy zonder slop pen van oproer en revolutie, nu is hy gansch hedaerd en veranderd in entrepre neur, en 'l gouvernement zou hem een miljoen ter hand stellen; maer mannen die den staet van zaken kennen beweeren dit: Men zou voor eenen tyd alles in ruste la ten en schynen in peis te leven en over een le komen. Garibaldi moet 50,000 werklieden werven (en hy doel liet uit de slechtste streken van Frankryk) die later zullen te pas komen. Viclor-Emmanuel en Pruissen moeien Napoleon IV op den troon van Frankryk helpen en den Revolutie- koning, Alfons, in Spanje doen zegepra len. Napoleon, op den troon gerucht, zal gebaren Italië te dwingen een traklaet le doen eerbiedigen inen weigert en, na een beginsel van gerucht en eenen kleinen slag, maekl men vrede en een verdrag waerby Victor-Emmanuel Hoo rnen en eencn kleinen omtrek afstael ten voordeele van den Paus. Napels wordt de hoofdstad van T vereenigde Italië, en de katholieken van Pruissen, Frankryk, Ita lië en van geheel de wereld, wiens ver kleefdheid aen den Paus en verbittering men begint te duchten, zyn aldus te vrede gesteld. Van dien kant heeft men niet meer le vreczcn. Napoleon zet de politieke van zynen vader voort onder 't geleide der franc-maconnerie en mag België in- slokken en voor goed Alsatiën en Lorrei- nen afslaen; Pruissen, van zynen kant, zal langs Holland, Denemarken en den Shleswig zyne vergrooting zoeken en al dus eene sterke zeemagt krygen; nader hand Ooslenryk overmeesteren dat in duigen valt, en al wat er rondom kryge- lyk is. Aldus zal 't oude katholieke Frank ryk, Oostenryk en Spanje verdwenen zyn en 't liberalisnius zal in peis en vrede heerschen e.n zyne verderfelyke plannen voor de Kerke en de maelscliappy vry en vrank over 't schoonste gedeelte van Eu ropa uitvoeren. Te Roomen was een opsteller van een revolulionnaire gazette, maer die man was te onstuimig en le lievig om iels te kunnen lange veinzen of verduiken, kwame hy le weten wat gelukkige bera ming men ging uitwerken, en men heeft hem in 't donkere vermoord. Wacrschy- nelyk dacht Garibaldi: Ily mag alles ten ontydc uitbrengen. SPANJE. De Carlisten gaen voort met winnen. Don Alphons is te Madrid aenge- komen na al zyn verlies en is zeer sober onlhaeld geweest: noch wimpel, noch vaendcl, noch hlyde handgeklap. In Aragonie kwamen de Carlisten eene republikaensche Lende tegen dievlu'gtte zonder vechten, al roepen: Wy willen niet vechten, wy zyn niet in oorlog tegen de Carlisten, maer tegen de Alphonsislen. Vele Alphonsislen cn Hepublikanen on derwerpen zich aen Carlos VII. De spaensche liberalen cn de Pruis- sische hadden uitgestrooid dat de Carlisten een duitsch schip gehinderd hadden ter- wyl het op hunne kusten verging, en de kapitein van 'l zelfde schip komt aen de Carlisten gifle le doen van 'l kanon dat hy aen boord had, en dit uil dankbaer- beid voor bewezene diensten binst de schipbreuk. DUITSCHLAND. Men strooit uit sedert ee nen tyd, in DuitscWjind, dat de Paus zoekt 'overeen te komen met het prnissisch gou vernement. De Gei'man ia loochent dit uit- drukkolyk, cn in eene Rulle, aen de Dis- schoppen van Duitsch land gezonden, ver- klnerl Z. II. de Paus dal de lactsle wetten te'cnemael onregtveerdig zyn, en wat meer is, dat ieder priester die er aen ge- hoorzaemt, doodzonde doel cn zelfs in den kerkelyken ban geslagen is. Bismark is gestadig ziek en zuchtig en slyt pynelyke en slaeplooze nachten; de eene zeggen dat hy de politieke gaet ver laten, de andere, dat het 't verste van zyn gedacht is, nog andere, dat hy zelve niet weet wat gedaen. Plac^clyk. Een Mandaryn van hel hemelsch Keizer rijk. De zeden in China zyn toch aerdig en waerlyk merkweerdig.Maer.'t is waer, 'k moet van Yper spreken en 'k ben al met een keer met myne gedachten in China. Nu, 'k zal ze laten voortreizen, 'l zal algelyk be lang hebben, al ware 'l maer om 't verschil te zien lusschen Pekin en Yper. Hoor: De Keizer van China was dood, en 't was alerauw: Leve de Keizer! voor den nieuwen. Een Mandaryn, een kind van 't hemelryk ter dier gelegendheid gulhertig en gaslvriendc- lyk, hield van 's nnderdags banket voor zyne beste vrienden, de vrienden van zyne jeugd. 'Ten was niet officieel! Daerom pakten zy het in een hotel, lyk of men zou zeggen den Zwarten Leeuw. De inschryvinge was dry frank, vin non compris is hier de spreuke, 't is te zeggen zonder den wyn. De Mandaryn wilde de eere en de voldoening hebben van zelve den wyn te geven, 't en was ten prolyle niet van den weerd, maer 't was een Mandaryn, eb ja! den wyn te geven, zeg ik, en 't fruit. De ure van 't mael kwam aen, de wyn stond gereed, en 't scheen van den ou den, en negen schoone peeren. Men at en dronk lustig en 't was leute. iXgcho pocho,ie\ er een Chinees legen een anderen, '1 is te zeggen, hoe dikke zgl gy? Alzoo spreken de Chineezen als zy willen vragen hoe stolt gy hel"? O! nog a| wel. zei de andere, maer die wyn doet zwel len, 't schynt my kerel van 80 centiemen de flessche, zegt hy ook in T chinceseli. 'T dunkt my ook, zei de eerste! Nu, als 'l gratis is, niet waer, men mag er niet op zeggen. Alzoo ging dat lot aen de peeren. De Mandaryn sneed ze in kwartieren en, uil cerlykc schaemte, men al elk eene halveen liet de andere; ook T waren peeren van den Mandaryn, cn suiker zoeic.cn die goè dingen moeten gespaerzaem gebruikt zyn in China, dal is daer T etiket. De Mandaryn, in zyne uilcrlykc goedheid, gaf een peereaen de weerdinne om liacr -Ie getroosten «ver de niet levcringe van den wyn. 'T was met dank acnvecrd, lie ja, een pecre van een Mandaryn!... De andere pcere deed de Man daryn nièc, want raer zyn zulke peeren en in zulk saizoen. 'T banket was alhaost ten einde in de hcr- lelykstc vrolykheid die niet opgehouden had le heerschen, zou men hier zeggen. Maer, 't betalen van de kaert en was zoo geestig niet. Dry frank voor 'l mael cn item dry frank voor ieder flessche van den Man- daryn's wyn!... Elk trok zyn neuze op, maer, eh ja, 't was de Mandaryn!... Men zweeg en ging uiteen, peizende: '1 en is niet al winste met Mandaryns tc bankcttcercn! Ook die Mandaryn en was juiste van 'l puik niet! Zoo zyn dc zeden in China. Ware het hier le Yper, dc nacsle carnayal dc Mandaryn zou bol op zyn brood krygen!... Aerdige Ze den in China, de Mandaryns cn zyn er aliyj niet milde en zy willen noglhnns den name hebben. Ja.zy zouden wynverkooper worden' Ken andere charge. Al do kamn. val chargen en zyn niet even fyn noch even wel onlhaeld. Een masker die een jon<vea edelman chargeert, is in gevacr van weêre gechargeerd le zyn. 'T is 'l geen gebeurd is niet in China maer t'Yper. Nu T en is jujslj van 't schoonste niet hy dien jongen edel. man! Maer hy mag gerust zyn, de BelgCn zyn wel gelyk voor de wet, cn slagers, 'iZy slokslagers of andere, vallen in de handen der Politie; maer de jonge edelmans zyn vry op conditie dat zy kleinzeune zyn van Graod-Papa! Dat zyn ypersche zeden geen chineesche! I)e Voire. Tol hoeverre er protrres is, tot hoeverre de verlichtende klieke van 't stadhuis de eere cn grootheid van onze vlaemsche Gemeente gehragl heeft, de Kat- tefeesle van dezen jare loogt het. Als men Yperling is, men zou bcschaemd zyn dat er een vreemdeling in stad koine. Van al dat Yper Yper is, nog nooit, nog nooit geen zuil; afgryzelyk, ellendig, walgelyk gezigt en heeft de markt gehad als op de heugelvke Katlcfeesle! Eu ware het maer ellendig, be- lachelyk en bitter kleine, maer dc vererger nis, o! de schrikkelyke verergernis! I'eist: la mère Angotl... Maer lael ons zwygen voor de eere onzer stad! Een woord nopens Poperinghe. De godsluslerende correspondentiën, die sedert drie vier weken helsch en satanisch zyn meer als gewoonte, zouden genoegzaem zyn om ieder mensch die nog een zier religie, een zier eere, een zier treffelykheid, een zier versland heeft, voor altyd afkeer en gruw in te boezemen voor heel dien liberalen boel van Poperinghc waer niet menschelyks meer inzit. Nu, dat helsch en satanisch wooden, dat grinzend spotten, dat huilen en schuimbek ken en is juist niet le verwonderen. Want de Heere heeft te Poperinghc gepasseerd met overvloedige gratiën van Jubiléen Hei lige zending. En de Helsche geest die huilend loopt voor hel leeken des II. Kruis moest by zoo een heiligen tyd meer zyne woede doen hooren, eri zyne slaven doen stuiptrekken en briesschen. Ja, is de II. Jubilé en de Heilige zending een tyd van Gratie 'l is ook een tyd van bil tere smerte. Van Gratie is hy voor die goed van wille zyn; maer hitler is hy voor die slaven zyn en blyven willen van hunne driften Want die gasten, die leven zonder God of zonder ziele te gedenken, zyn ontrust op zulke lyden, en zooveel le meer dat zy er velen, door hen bedrogen, zien inkeeren en den weg des kwaeds verlaten. Wat meest hunne woede gchitst heeft, 't is de pleglige vcroordceling van hunne walgelyke en eerloozc Gazelle, en van hunne Philharmonie, uilsluitelyk geslicht om like* rael Ie maken, 't is te zeggen ongeloovig of ten minsten onkatholiek Die Pleglige veroordeclinge komt van de wcltelyke Overheid der 11. Kerk! En dus 't is le kiezen lusschen kind van dc II. Kerk te zyn of niet! 'T is te kiezen lusschen de Bcligie van de Toekomst en lusschen de Re ligie van Gods kerke. De tyd van twee Hecrcn le dienen is uit! En vandaer byzon- dcrlyk dc woede van dc zendelingen Satans in Popcringhe. Daerom hunne spotterny mei dc Jubile die zy comedie noemen, daerom hunne spotterny et godslasteringen met de boet processie cn dc Christusbeelden daerom hunne aenrandingen en lasteringen tegen 'L II. den Paus, Mgr den Bisschop, den eer- weerden deken, dc ccrwecrdc pastors en priesters van Poperinghc, cn dc icverigc I <D

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1875 | | pagina 2