VAN YPEI; V AN HET Zntnrdag 17 April 1875. Tiende Jaer. Nummer 48 5. VANDERGHINSTE-FOSSÉ Ver.sehynende den Zatujj^og van elke week. 3 Fr. SO C. per •liter, Y Z E IS W E E X. Yperen, 17 April 187b. Van dezo wrke en wnio, ik niel beter le beginnen of niel den herderlyken brief te geven van Mgr Gravez, Bisschop van Namen. Die lirief. alleszins merkweerdig, is eene doorslaende anlwoorde aen dat eeuwig en ervig liberael gezeever dat altyd eindigt: Waerom inorlc.it de priesters hen met politiek be moei jen? Met die onnoozele, botte sprenke verblindt men menige ziele, en namentlyk te Poperin- gbe liebbcn er hen alzoo vele laten mislei den. Nu, k en wensche maer één dingen: 't is dat eikendeen neerslig en aendachlig dien brief leze en berleze en overwege wie by volgen wil voor zyne ziele zaligheid, of de liberalen, ofwel dezen die van den lleere gesteld zyn om de Kerke te bestieren en de zielen den waren weg te toonen? Ilier is de herderlyke brief: Zeer lieue Broeders in Jesus-Christus. «TeAcrlen is er ovcreenigen lydeeneslaet- kundige vereeniging lot stand gekomen on der den naem van Luxemburgsche Liberale Associatie, welke er zich op toelegt, in uwe provincie uitbreiding te nemen. Maer pro gramma en statuten zyn onder onze oogen gelegd, en wy gelooven dat bet onze pligt is er u den aerd en de strekkingen van aen te duiden, ten einde u te verwittigen tegen de pogingen die zouden kunnen gedaen worden om u aen te moedigen er deel van te maken. Ten eindcdegodsdienslige gevoelens der Luxemburgsche bevolking niel le beleedi- gen, beginnen de opstellers van liet pro grammabunnen eerbied voorden godsdienst uil le roepen. Hel is de gemeene tactiek van het liberalism: wanneer het wil den oor log legen den godsdienst voeren, ontbreekt het nooit van zynen eerbied voor den gods dienst zijner vaderen te spreken. Maer deze tactiek is versleten en sedert lang heeft die schynheilige verklaring opgehouden te be driegen; ten andere, zy is hier gelogenstraft door liet doel dat de associatie zich voor stelt en door do middelen, waerloezy haren loevlugl neemt". Zij ontzegt (beweert zy) allen uenval tegen den godsdienst Vooreerst, welke is de godsdienst dien zy zich ontzegt aen le vullen; dien zy ver- klaert te willen eerbiedigen Men kent in Luxemburg alleen den ka tholieken godsdienst. Hel protestantism is er nooit kunnen lot stand komen. Het is in den katholieken godsdienst dal de leden der associatie gedoopt zyn. Deze is, ten andere, de eenig ware godsdienst: al de andere zyn kellersche secten, werken van de dwaling, die een katholiek wel dulden maer niel eer biedigen mag. Er kan hier dan enkel kwestie zyn van den katholieken godsdienst. Maer indien die personen openhertig zyn in den eerbied, welken zy voor hem tooucn, moet deze eerbied zich uitstrekken lot alles, wat hem wezenlyk toebehoort: lol de H. Kerk, die zich met huer verpersoonlykt; lot den Paus, tol de bisschoppen, lot de herders, die de II. Geest beeft aengesleld om haer te besturen, en die hun gezag van God zelf hebben; eindelyk, lol zyne wetten en instel lingen. Is het wel zoo, dal zy den eerbied voor den godsdienst verstaen? Eerbiedigen zy de Kerk, den Paus, de bisschoppen, de herders? Indien gy hunne redevoeringen raedpleegt, de dagbladen, die hunne tolken zyn wat vindt gy er in? Aenbotidendc beleedigimren, logens. yslyke laster tegen de geeslelykheid, en jalegen den Stadhouder van Jcsus- Chrislus zelf! Eerbiedigen zy meer de wet ten en de instellingen der Kerk? Oordeelt er zelf over, Z. L. Br. «Indien er in eene gemeenle menschenzyn, die naer de mis niet gaen, die hunne paesch- pligt niel volbrengen, die de gebodene vas tendagen niel onderhouden, zyn bel de libe ralen niet? Indien er zyn die slechte boeken en slechte gazelten lezen, ondanks hel verbod der Kerk, zyn zy ook geene partygenooten van het liberalism? Is bet ook in deze rangen niel, dat men de schenders onzer kerkhoven ontmoet? En degenen die de geeslelykheid den oorlog aendoen, die hinderpalen zoeken op te werpen tegen hel goede dat zy ui hunne parochiën willen doen, die de wanorde en T zedebederf begunstigen, is hot ook niet by de liberalen dat men hen vindt? Eu zy, die overal eene goddejoozc of onverschillige opvoeding weiiselien in le voeren, die den godsdienst zoeken te bannen o. t4 uil dc schoolden priester uit de athenea, kollegicn, onderwysgestichlen van allen graed, behooreu zy weeral niet tol deze droevige sekte? Ziedaer hunne daden, Z. L. Br., en zy kunnen ze mot loochenen. Zyn deze wel in overeenstemming met dien eerbied, welken zy voorgeven? Neen! Dus is het blykbaer dat die eerbied enkel maer op hunne tong ligt en dat zy, ui der waerheia, de vyandeii van den godsdienst zvii en de werktuigen der vrymetselary,die zynen val heeft gezworen? Bovendien, zoo gy wilt dal geene enke le twyfel meer by u overblyfl nopens de gevoelens van het liberalism, ten opzigte van den godsdienst, ziet maer eens wal liet doet,overal waer bet meester is: in Duitsch- land, in Zwitserland, in Italië. Ook daer beweert het liberalism dat het den gods dienst eerbiedigt, en hoe bewyst het zulks? Door de bisschoppen en de herders in de gevangenis te werpen, te verbannen; ben tc berooven van alle hulpmiddelen, de kloos terlingen weg te jagen, de kerken te stelen, de uitoefening van den katholieken gods dienst onmogelyk le maken, in één woord, eene wezenlyke vervolging uit te oefenen! Om dc eerste vervolgers van 't christendom, de Neros en Dioclelianen, te evenaren, blvft er die liberalen niets anders over dan het bloed der priesters to vergieten. En wie weet of zy niet zoo verre zullen gaen? Dit zyn dc groote daden van liet libera lism, in dc landen die wy genoemd hebben, en die geene prolesla (ie in het belgisch libe ralism hebben verwekt; waeruil wy gemag- tigd zyn Ie besluiten dat tiet geenen afkeer zou hebben om, indien liet kon, het zelfde gedrag bier te volgen; zoo groot is zyn eer bied voor den godsdienst, en zoo ver is by er van verwyderd dien aeu te randen! Maer wat hel besloten beeft krachtdadig le bevechten, is (zegt zyn programma) de tusschenkorhst. van de Geeslelykheid in de politiek. En Waerom? Omdat, (zéggen de liberalen van Luxemburg), de geeslclvk- beid de zaken van den Staet wil regelen, en zelfs meester in elke gemeenle wil zyn; omdat zy dé lezing verbiedt van dagbla- den, vyandig aen den godsdienst, en dat zv dc kiezers verpli'gl te stemmen, niel volgens limn ■geweten, maer volgens Jiacr bcvei. Ziedaer hunne groote grieven; laten wy zien, wat men er moet van denken. 1° De geeslelykheid wil de zaken van den Staet besturen. Niets is verder van haer gedacht; het geen zy verlangt, hetgeen zy ei.scha, is dat ei aen liet hoofd des lands trouwe en regt- veerdige mannen zyn, die besturen, niet in bel belang van eene party, maer m bet alge meen belang. Zy vraegt dal degenen die ons besturen geene openbare vyanden van den godsdienst zyn, maer dat, dezen erken nende als de voornaemsle, de wezentlyke bazis van de maetschappelykc orde, zy niet onoplioudclyk haer werk zouden belemme- ien, en dal zy haer alle vryheid laten om Ion en invloed voor het welzyn der samen leving en voor het geluk der zielen Ie la ten gebruiken. Zy vraegt dat men in het geven der ambten regtveerdig zou zyri; dat de hoedanigheid van liberael geen titel van alle verdienste, en de verkleefdheid aen den godsdienst geen titel tol uitsluiting zy! Wal buitensporigs iserdaerin? Zal het aen de geeslelykheid verboden zyn te vra gen dat liet regt en de godsdienst in het be- stuer der openbare zaken niet miskend worden, en mag men haer verwylen daer- m buiien hare bevoegdheid te gaen? 2» De geeslelykheid wil zelve (zeggen zy) in elke gemeente meester zyn. Dit is nog eene valsche beligting, door het lioeralism uilgedacht, om de geeslelyk heid halelyk le maken. Wat vraegt de geeslelykheid aen dc ge meente? Zy vraegt dal de godsdienstige be langen niet zouden verwaerloósd worden; dat dc kerk wel onderhouden worde; dal de onderwyzer goed den godsdienst zou leeren, dat by aen cl o kinderen en aen dc parochie hét voorbeeld van een christen leven zou geven; dat dc politie werkeom alle wanorde te beletten. Daerby bepalen zich bare eischeh. Zyn zy overdreven, en gaen zy builen hunne splicer? Hebben zy niet lot doel bet welzyn der inwoners en huisge zinnen.' veel meer dan haer persoonlik be lang? En indien men er altoos, in dc maet van liet inogelyke, regt aen deed, zouden de gemeenten met gelukkiger zyn? Wal dc be stuurzaken acngactde geeslelykheid laet'die volgerree ace dc zorg van bel gemfeptcbe- sluct' over. MF.N SCIIRYFT IN BY BOTERSTUAET, 00, YPEREN. en in al do Postkantooren van het ryk VOOR GEHEEL HET LAND, voordf belmlbaer. Men schryft nict rain in dan voor een Jatir. De aenkopdjgjnspryg is vigi 18 centiemen den regel. De reklamen in 't Nieuwsblad betnlon'SO centiemen dén regel. De bygevoegde nutnifiers voor Artikels, Reklamen of Aenkomligingcn kosten -20' franken voor 100 afdruksels. -Een nummer genomen op het Bureel 10 een, Poperinghe-Yper, 0-10, 7-20, 9-30, 10-88, 2-10, 8-08, 0-20. Ypor-Poperinglie, 6-00, 0-07. 12-00, 3-07 0 80,8-48,9-80. Popcriuglie-llazebrouek, 7-13, 12-20,4-17, 7-13, llazebrouck-Pouerin- ghe-l per,8 30, 10-00,4-10,8-25. Yper-Rousselae.re, 7-iiO, 12-20, 6-40. Roussolaore-Ypor, 0-20, 1-00, 7-80. Rousselaere-linujgn8-4011-34,1-13; (m. 0.06,) 7-30, (0 00 l.ichlerv.) Liclitorvelde-Thourout, 4-28 m. 13nigge-/{(Ws»el. 8-28, 12-80, 0-00, 0-42. Lichter veld è-KoriryT. 5-23 m. 0,01, 1,30, 0,377,21Zedelghem-THoüröiit8,40, 1,03, 3,14, 0,08. Yper Kortrvk, 3-34, 9 40, 11-18', 2-33, 3-23. Kortrvk-Ypér, 8-08, 11-02, 2-00, 0 40, 8-40. per-1 hniimiK, 7 13 12-00, 0-20, (den Zaïurdng ten 9-3') 's morgens tot l.ahghematck.) Tliourout- 1 per, 8 40, t -10, 7-00, (den Zaturdag ten 0 20 's morgens van Eangliemarck naer Yper). Oomen-Waesien Le Tonquel llouplines Armentiers, 6-00, 10,13, 12.00, 6.40. Arthentiers-IIouplines- e louquet aesten-Cunien, 7,20, 10,30, 4,10, 8,40. Comen-Waesien8-4,Ü m. 0-30 s. Waes- ten-( omen 3-30, 9,80. Kortrvk-Rrugge,8-03,11-00,12-30,(M. 5-13,)6-35,(9 00 Richt.)—Brugge-Korlryk,8-23,12-80,8-13,0-42 Biugge, Blankenkerghe, Ueyst, Siaei, 7-28, 11-04 2 80, 7-30 bassin) 7 31, 11-10, 2-00,' 7-4l(exp) lievsi, Blankenberghe? Brugge, 8-45, 8 30, 11-20, 8 30, lngelmnnsler Deynze-Gent,5-10.9-41,2-10,Ingelmunster-Deynze, 0-08 2' kl, 7-10. Dent Deynze, Ingelmunsier, 0-38,11-20,4-40, 7,21. Deynze Ingeimunster, 7,31, 1,00. Ingelmunster-Anseglieni, <3-03, 12-10, 0,18. Anseghem-lngehnunster, 7-42. 2-20, 7-43. Lichtervelde-Dixmude eurne én Dunkerke, 0-30, 0-08, 1-30, 7-00. Dunkerke-Veurne-Dixmude eri Eichtervelde, 0-48, 11-10, 3-40, 5-00. Dixmude-Niëiiport, 9-53, 2-20, 8-40. Meuport-Dixmude,(Slad) 7-40.11-35, 4-28, r - c: r7 llioui'oul-Ostcndu, 4-50, 0-15, 1-00, 8-03, Ostpmle-Tliourdfu, 7-53, 10-10, 12-23, 0-15. Selzacte-Eecloo, 0.00, 1.25, 8.20. - Eecloo-Selzactc, 3,38, 10.15, 4.22. (rcnt-TeriiLMuiMi, (static) 8.17, 12.18, 7,20, (Auiwcrppuurt) 8 30, 12 40, 7 48. Ternouzen-Gent 6 (10 lu.dO, ->;4o ^ix.HMD-L'bfrrrren, (.M)4, 1.30, 8.30 (dtin NVoerisd. li.10 m.) Lokeren-Selzuete, 0.00. 10*23 4 43 (aen Uysscndag 0.3t») O O I t 11 ESPOND KORTRYK BRUSSEL.. iïtib wr;, BRUSSEL KORTRYK. Koriryk v. Brussel a. 0.37 8.30 10,83 1.38 12.33 2.23 3.47 0.38 8.5 4 Brussel v. koriryk a. 3 22 8.02 8.28 10.40 12.21 2.44 0.35 7.00 0.47 8.44 KORTRYK ROORNYK RYSSEL. Kortryk Doiirnyk Ryssel RYSSEL DOORNYK KORTRYK. 6.37 7 28 7.38 10.30 1 t 47 12.08 2.34 3.48 4.00 3.34 0.30 8.47 Ryssel v.3.13 822. 9.41 Douruyk a.8.42 8.30 0.33 10.OOiKoriryk a.0.42 0.40 11.03 11.20 1-2 31 2.22 4,43 0.20 8,00 2.40 0 .30 3.44 0 40 8,3 1 0,38 KORTRYK GENT. GENT KORTRYK. Koriryk v. Gunt a. 042 8.01 9,49 '11.03 12.31 1.31 3.44 5.04 0.40 7.30 Gunt v. Koriryk a. 3.13 8.37 9,38 10.56 1.28 2.34 4.24 9.34 7 21 8.47 BRUGGE GENT BRUSSEL. BRUSSEL GENT BRUGGE. Brugge v. 4,390.49 7,04 0,3912 343,432,325,090.43.: Brussel v. 7 20 Gunt a. 5.317.34 9,1510,54 1.404.284,1170,327.58. Gcnl a. 8.20 Brussel a. 0,288.51110.3512,39 4.1)00.147.348,840.31 J Brug"n a. 9 23 8.14 11 00 9 41 1.12 10. 2.38 $.12 3.85 4.21 7.17 8.1I 8.38 cJ

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1875 | | pagina 1