gen niel to hoog roemen mei liet brokske vryheid dat men han nog laet; men wil hun niel «lies iu eens afnemen; wacrschy- nelyk zullen zy er niel lange meer genot van hebben. FRANKRYK. He bestendige Commissie van den franschen landrand was verledene week vergaderd; Markgraef d'Aboville, een koningsgezinde afgeveerdigde, stuer- de er verscheidene vragen aen i ministe rie; voor eerst over de vervolging die de katholieke bevolking van den Jura te lyden beeft; men weel dal de godsdienst- vryheid van diestreek, onder de bescher ming van Frankrvk gesteld wierd door -de traktaten van 1818. Daerna sprak by van de kanonnen en ■oorlogsmaterialen, '«elke de alfonsisten van Spanje, met de toelating van bel fran- sche gouvernement, langs bel fransch grondgebied vervoerd hadden. Eene Ic- gerafdecling der alfonsisten bad zelf de grens overgetrokken en levensmiddelen geligl in fransche dorpen. De lieer Buffet beeft daer al niet veel op geantwoord, over dit laetstc punt verze kerde by dal hot niet meer gebeuren zou, en verzond den ondervrager voor bel overige naer do stuks, welke het gouver nement over al zulke zaken in druk gacl geven; maer daer zal er meer weinig of niel uil op te rapen zyn. Wal heeft Frankryk lol nu reeds ge- daen om de vryheid van godsdienst der katholieken in den Jura te beschermen? Welke redens hebben het gouverne ment aengespoord om, ten pry ze van Frankryk's belangen, zich zoo inschikke- lyk jegens Don Alfons le looneu? TURKYE. De lydingen over den opstand in de gewesten van bet europeaensch Tur- kye. spreken de eenede andere legen. De cene beweeren dat de sultan de bemidde ling der dry noordsche mogendheden acnveerdt; andere zeggen dat de minis- terraed die tusschekomsl van de hand ge wezen heeft. Intusschen dreigt de opstand zich ver der en verder uil te breiden; er heerschi «ene groote opgewondenheid in de ge- moedeteii van het volk der provinliën die palen aen het gewest waer de opstand uil- geborsten heeft. SPANJE. De Carlisten schynen in 't ge heel niet hel gedacht le hebben van den slryd op le geven, zoo als hel gerucht verspreid wierd na de inneming van Sco de Urgcl. De raed van Navarren heeft een dekreet uitgegeven wacrby al deslrydba- re mannen, van twintig tot vyftig jaren, onder de wapens geroepen worden. Dorregary is melzyne benden in Na- varren getrokken en men meent dat hy de andere Carlische benden vervoegen gacl om samen een groolen slag te wagen. HoekfocoordeeliiiR* I'lact.M-ïyk. Want deze (de opleiding) moest strekken B om de lichamelijkeverstandelijke en ze st ilelijke vermogens des kinds le ontwikke len. Wat eene ellendige tale, wat een ellendig geknoei voor eenen Burgemeester die van onderwys en opvoedinge spreekt.... En zul - ,e kalanten willen aen 't hoofd van onder wys en lecringe slaen, en zy en zyn in stale niet om verstaenbaer in vlaemsch hunne gedachten vooren te stellen!... Nu, I'ieler spreekt hier van het tweede deel zynw programman: 't eerste deel was de gezondmaking, en 'l tweede is de opleiding der vrouw, die beslacl: lu in de ichamelyke vermogens le ontwikkelen: de gezondheid en komt daer niet in maer is verondersteld nooit meer te missen, volgens het eerste deel den programman; 2" de ver standelvke vermogens ontwikkelen, en 3' de zedelyke vermogens. Is een sermoen in dry punten. Maer, heer Burgemeester, een bemerking ske: 'Tis van de Fondatie Van Zuulpeene La- molle dal gy spreekt, en zoo en ware 't niet ten onpasse dat wy hier in 'l gedacht brag- len wat er in de akte van Fondatie staet nopens dat deel van uw programma. My dunkt immers, Burgemeester, dal hel eerste, byzonderlyksle en noodzakelyksie in 't be slier eener fondalie is de inziglen der stich teres le volgen zoo getrouw mogelyk. Dus, luistert, I'ieler Alzoo spreekt artikel I van de akte der Fondatie: Dal hel voornaemste einde ervan (de Mariaschole) zou zgn van de lichamelijke cn geestelijke behoefte le verzuchten van een zeer groot gelul arme dochters van alle clde Lichamelijke en geestelijke behoefte ver zachten soulager LindigenceBurge meester, dat is 'l inzigt en 'l einde der lief dadige stichteres Uw inzigt en uw doel is de opleiding der vrouw of hel ontwikkelen van lichaemsver mogens, verstand- en zedelyke vermogens' Moest de liefdadige Mejuffrouw alzoo hoo- ren spreken van hare fondatie, wat op do wereld zou zc peizen van de nieuwerwelsche lale? Zy zou zeker zeggen: Wat zult gy gaen wikkelen of ontwikkelen in die lichaemijes, kwyuende van nood en behoefte?... En ton die verstandelyke en zedelyke vermogens, is dat anders of dc ziele? En wal voor wik- kclinge heeft deze noodig? «Hoor, Burgemeester, 'k laet u metal uw wikkelen aen al de vermogens cn 'k houdc brinken legen zynen wil en inziglen. \\rj[(. kelt en ontwikkelt zooveel hel u |usl ,i0cl. maer elk hel zyne, en stampt de heilige wet', ten en region onder tie voeten niel, en speeif geen dwingeland!... Laten wy het daerbv voor vandago, 't is eene meditatie voorden Burgemeester. Aen de knoeijers der Toekomst. jj0cst men de liberale gazellen gelooven daer ade men en leven geene menschen onder den blauwen hemel die zoovele gedaen en zoovele doen als zy voor het welzyn van 't volk. En als men 'l naziet alle de beloften vergaen in rook en al hun klappen in praet tegen den vaek. WantWaer zgn dwe schoten P De scho len die gy met uw eigen geld opgericht hebt? Zy zyn verre te zoeken En ware het niet dal hel gouvernement met hel geld van de katholieken ten minsten zooveel als met dit der liberalen scholen opricht waer gy uwe kinders kunt naerloe zenden waer zoudet gy zyn Terwyl de katholieken opofferingen en opofferingen doen om scholen in le richten, niel alleenlyk voor hunne eigene kinderen maer ook voor arme verstoolelmgen met eene kleine by Inge van den Staet of zelfs zonder eene centiem aen j land te kosten. Waer zgn uwe werken vun liefdadigheid! noemt een ENKEL geslicht dat gy met uwe eigene penningen onderhoudt Een enkel weezenhuis Een enkel oudenmanhuis Wy weten het welgy zyt aen 't hoofd van vele armbestur n, van vele hospiciën Maer nog eens dat geld dal gy gebruikt komt van u niet. Dal geld is u toevertrouwd, en komt ten grooten nixi.e van de katholieken al is 't dal hel maer al le dikwyls gebruik! wordt omiu kiezingen!... Maer daervan gezwegen; iedereen weel wal wy zeggen willen Terwyl de katholieken inel eene kleine by lage en zelfs zonder bylage gestichten weten op te richten Waer de ongencesbaren verpleegd wor den, De zieken opgepast, De ouderlingen bygeslaen, De kranken ondersteund En gy geeft u uil, o liberalen voor de eenige vrienden van 'l volk En de katholieken zyn dc vyanden van 't volk Komt gy van Lnpsclieure dan M. Napoleon Deslanberg, vlaemsche vry- denker-schryver, is te Gent overleden in den ouderdom van 46 jaren. Nog een vriend van de Toekomst. Naluer- lyk! lly werd immers door onze liberale wysneuzen hier geroepen om conferenliën te geven, even als Julius Vuylstcke, Ecrevisse, den fameuzen Bergé en andere oolykaerds geroepen werden om de Yperlingcn le ver beesten. ISc/.iH'li tics Hnniiig8 ni «lei* I4oi»iiiklyke Fnndli® te liorlryk. Hel is de eerste mael sedert zyne troonbe klimming dat Leopold II kortryk bezoekt. Ook hoeft men zich niel le verwonderen over de beweging en de levendigheid, die geheel den dag in de oude vlaemsche stad gchcerschl hebben. Niel is het le verwonde ren of hebben hare inwoners alle poogingon aengeweud om ze op le looijen, te versieren, voorkomen le schoon to maken en een bly myn goed om hel le gebruiken aen de ver- I geven; die poogingen hebben overigens me zachting der lichamelyke en gceslelykc der arme dochters; en gy, als gy wikkelen wilt, neemt van uwe oordjes en laet de myne. Ja, Burgemeester, gy miskent hier lecnc- mael de inziglen der stichteres, en 't is eene onrcglvccrdighcid van iemands goed le ge- den besten uitslag bekroond geweest. Sparren en bloemen, vacndels en bannie ren zag men er in overloed; cn iedereen moet bekennen dal de Korlrysanen er zich aen verslacn om hunne stad le versieren. Dc treinen die 's morgens toekwamen schrijftrant zijn aangeboden <lio voor de minst geoefende verstonden vailmar is. liet eerste deal van dat vcrdienslig work bo vat cene reeks hoofdstukken, waarin de geachte sein ij ver ons op eene geestrijke cn zelfs luimige wijze de verschillige goede óf slechte herbergen beschrijft, welke wij op den weg ontmoeten. Hij wapent ons cn de gevaren der reis hij toont do dieven aan die den weg onveilig maken de slechte gezellen, de verderfelijke hoeken, hot inenschclijk opzicht enz, enz. Hij leert ons op welke wijze en met welke wapenen wij ons moeten verdedigen tegen du rou vers die op ons loven of onze beurs uit zijn Einde lijk, naarmate wij voortstappen, geeft hij ons de zekere middelen om veilig hel einde der reis te be reiken; lij spreekt ons van de laaste toebereidselen, do laatste sacramenten, den lautsten slap die van onze eeuwigheid beslissen moet. liet is zoo dal de Eerwaarde l'ater Hillegeer den lezer op eene boeiende wijzo brengt lot aan het Ilemelsch Vaderland, het is te zeggen, tot aan het tweede deel van zijn belangrijk werk. Dit deel, en zulks was noodig, is nog vollediger on met dieper j kennis geschreven dan het eerste. Indien er een onderwerp moeilijk is om te behandelen, dan is liet voorzeker hel Mysterie van het toekomende leven, den hemel, hel Rijk der Hemelen, Regnum Ccelo- rum, zooals liet Evangelie zegt. Ja, hel is moeilijk in gewone cn klare taal zoo groote en zou afgetrok ken waarheden uit te drukken dit alles biedt den predikant, den godsdienstigenonderwijzer zeer dik wijls moeilijkheden en hinderpalen die bijna onover winlijk zijn. Welnu, de Eerwaarde Pater Hillegeer schijnt die bijna allen overwonnen te hebben hij geeft ons vooreerst een schoon en juist denkbeeld van hel schouwspel dat de ziel treft, wanneer zij deze we reld verlaat, van het plichlig «ogenblik waarop alle nevels verdwijnen en ons in liet aanschijn van God en de eeuwigheid brengt. Het is liet ungenhlik op welk de reiziger eindelijk de zoolaiiggewenschte aarde bereikt liet is de aankomst. Dm beschrijft de Eerwaarde Paler Hillegeer dal Lief aderland, zooals hij tiet noemtdaarna volgen de sehoone, dc verrukkende hoofdstukken Het Versland verheer lijkt de Wil volmaakthet Lichaam hoe schoon! Gansch verheerlijktOnlijdelijk en on sterfelijk Zoet leven Lief Gezelschap Neen.... geen hitter Loon naar verdiensten Onze zinnen gelukkig de Kroon en eindelijk Eeuwig! Eeu wig Die enkele opnoeming zal beter zeggen dan do schoonste uitdrukkingen het zouden doen, wal dit tweede deel van liet werk van Pater Hillegeer is. Eindigen wij dit kort overzicht van een uitmun tend werk met den Eerwaarden l'ater Hillegeer onzen reclilzinnigcn dank ie bieden voor het nieuwe werk welk hij ons zuo geschikt geeft in hot midden der verzwakkingen, der duisternissen cn ontmoe digingen van hel tegenwoordig tijdstipZonder twijfel zal het, indien zulks mogelijk is, met zooveel en nog grooter gunst onthaald worden dan zijne talrijke andere werken zonder twijfel zal liet zoo veel, en misschien meer goed in de zielen te weeg brengen, die altijd, en heden meer djn ooit noodig hebben hunne gedachten, hunne verlangens en bun gansche leven ten hemel le sturen: Sursum Corda! Pa ra v -lo-Munial. C'esl le veen que forme pour vuns, pólerins, lio 11 r vos pères el vos meres puur vos sojiirs et vos fréros, puur vos lils et vos blies, pooi lui enfin, mi pèlerin lui uiènie, Ie quaiorzieme iiiuii- versaire du jour Irois luis heureux de soil elevation au sacerdoce. Al de Werken hieronder aengeduid zyn le koop fcy Vanderghinslc Fosse, Boterstrael 06 te Yperen, aen den zelfden prys als by de uitgevers. Voor al de werken, die men in eens per dozijn vraegl, ontvangt men hel 13' afdruksel gratis. Men zendt zc met den Post zoohacsl zy gevraegd zyn. DE GROOTE REIS. Boekwerk in 12* van 230 bladz. Prijs fr. l.Gent, J. en H. Vander Schel den, Uitgevers. De onvermoeibare Pater Hillegeer komt weder oen nieuw werk uitlegeven, getiteld de Groote Reis. Hij behandelt er de belangrijke, de eenige zaak van den mensch, bij welke al aardsche zaken vergeleken slechts nietigheden zijn de zaak der Eeuwigheiddn Groote Reis dio wij doen moeten uit dit ballingschap naar het Ilemelsch Vaderland. De Eerwaarde Pater Hillegeer heeft wonderwel gelukt in dit schoon cn tevens verheven ontwerp te ontwikkelen volgens de juiste begrippen der god geleerdheid, der ondervinding en der gezonde rede. Voegen wij erbij, dal die hooge en diepe leeringen ons in een levendigen, bezielden en volkslievcnden SOUVENIRS DU PÈEERIN \GE BEI,GE d Notrc- Dame des Victoires. a Notre Dame du Sacré- Cceur, d Notre-Dame de Lourdes el d l'ar.nj- le-Monial !e 18 Avril 1873, par un Curé du diocese de Tourna L Muns, libruirie calholiquc de E. Henry. Prix: 2 fr Ynici ce que nous lisons dans la preface: Nous nous rappelons avoir lu ja lis, dans tin de ces mille livres atirayaiiisel irrcproclialiles qui com posenl hi liilihlthéqne des families lionnèles el encore leligicuscs, uue poésie suave, donl qu ques stro plics suriuui nous ontasscz impressionni! pourrester giavées dans noire ménioire après ireiue ansécou- Iés.Les voici lelies que nulre esprit les a conservccs: Ee souvenir est l'ame de la vie; Lui soul survit a la mort, au malheur; Dans les longs jours de la mclancolic. Abt c'esl encore un éclair dc lioiiheur Qu'un souvenir. Lui seul survll a (out ce qui s'efTace; Espoir, pluisir, jouissance, grandeur, Graces, beauté, hiens séduisanls, lout passe; Dieu n'a laissó sur terre a la doulcur Qj'un souvenir. C'est ce que nous lisinns alors, sans trop cn saisir la portee ni la justesse; maïs c'esl ce que nous avons vu se verifier depuis, lous les jours; c'esl ce que nous éprotivons, mainlenant que le ciel nous a I ait allciiidre trcnlc ans de plus qu a cetlc époque d'un age suns souci ni inquietude; c'est ce que nous sen tons surioui a eelte heure oh soul cvanouies pour nous les saintes, les ineffable! joics du I'èlerinage beige a Lourdes. Le temps, qui s'appesanlit sur nos puines, scmble fuir sur nos plaisirs. lis ont passé bien vite, trop vitc, ces jours do vraie douceur; il ne nous en roste qu'un souvenir; mais qu'il vivo du mollis, ce souve nir, puur nous encourager dans cet autre pèlerlnage plus long et plus pénible, qu'il nous faut tons faire pour arriver a la Cite 6teniellc.il vivra, nous en sommes convaincu: les pages que,pour répondre au vobu generalnous nous soinmes decide a publier conlribueront (Dieu le veuille pour sa gloire, pour I'bonneur dc Marie Immaculée, ct pour le bien de nos ames!) a I'enlretenir dans nos coeurs, a conser veren nous-mêmes et a communiquer atix aulres les suaves impressions que nous avons éprouvées dans noire pèlerinagc. Qu'elles soiemt en mètne temps comme une rosée bicnfaisanle et une douce clialeur capablcs de convertir en fruits desalutles saintes pensées el les religieuses aspirations quo la grace a fail naitre cn nous.aux pieds de Nolro-Dame des Victoires, de Notre-Dame du Sacré Coeur, de Nolre-Dame de Lourdes et au saacluairc vcnéru dc DeN IIEEll Ri'IIGLMEESTEr's REDEVOERING OP DE Fricaiieli.eprysiiekling. Na deze eerste zorgenzeemt I'ieler altyd in zyne h re ede trekken voorl, hield hel Gemeente- bestuur zich onledig {zich en h a tl cl e niet weten wal gedaon) met hel gewichtigste en ter zelfdcr lijd moeilijkste deel van het lol stand le brengen programma het is te zeggen mei hel onderwijs en de opvoe dingof liever met de opleiding der i) vrouw. (zoti-je niet zeggen dal de vrou wen geschikt zyn voor 't bal, dat zy moeien opgeleid worden eerder dan opgevoed

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1875 | | pagina 2