gen niel to hoog roemen mei liet brokske
vryheid dat men han nog laet; men wil
hun niel «lies iu eens afnemen; wacrschy-
nelyk zullen zy er niel lange meer genot
van hebben.
FRANKRYK. He bestendige Commissie
van den franschen landrand was verledene
week vergaderd; Markgraef d'Aboville,
een koningsgezinde afgeveerdigde, stuer-
de er verscheidene vragen aen i ministe
rie; voor eerst over de vervolging die de
katholieke bevolking van den Jura te
lyden beeft; men weel dal de godsdienst-
vryheid van diestreek, onder de bescher
ming van Frankrvk gesteld wierd door
-de traktaten van 1818.
Daerna sprak by van de kanonnen en
■oorlogsmaterialen, '«elke de alfonsisten
van Spanje, met de toelating van bel fran-
sche gouvernement, langs bel fransch
grondgebied vervoerd hadden. Eene Ic-
gerafdecling der alfonsisten bad zelf de
grens overgetrokken en levensmiddelen
geligl in fransche dorpen.
De lieer Buffet beeft daer al niet veel op
geantwoord, over dit laetstc punt verze
kerde by dal hot niet meer gebeuren zou,
en verzond den ondervrager voor bel
overige naer do stuks, welke het gouver
nement over al zulke zaken in druk gacl
geven; maer daer zal er meer weinig of
niel uil op te rapen zyn.
Wal heeft Frankryk lol nu reeds ge-
daen om de vryheid van godsdienst der
katholieken in den Jura te beschermen?
Welke redens hebben het gouverne
ment aengespoord om, ten pry ze van
Frankryk's belangen, zich zoo inschikke-
lyk jegens Don Alfons le looneu?
TURKYE. De lydingen over den opstand
in de gewesten van bet europeaensch Tur-
kye. spreken de eenede andere legen. De
cene beweeren dat de sultan de bemidde
ling der dry noordsche mogendheden
acnveerdt; andere zeggen dat de minis-
terraed die tusschekomsl van de hand ge
wezen heeft.
Intusschen dreigt de opstand zich ver
der en verder uil te breiden; er heerschi
«ene groote opgewondenheid in de ge-
moedeteii van het volk der provinliën die
palen aen het gewest waer de opstand uil-
geborsten heeft.
SPANJE. De Carlisten schynen in 't ge
heel niet hel gedacht le hebben van den
slryd op le geven, zoo als hel gerucht
verspreid wierd na de inneming van Sco
de Urgcl. De raed van Navarren heeft een
dekreet uitgegeven wacrby al deslrydba-
re mannen, van twintig tot vyftig jaren,
onder de wapens geroepen worden.
Dorregary is melzyne benden in Na-
varren getrokken en men meent dat hy de
andere Carlische benden vervoegen gacl
om samen een groolen slag te wagen.
HoekfocoordeeliiiR*
I'lact.M-ïyk.
Want deze (de opleiding) moest strekken
B om de lichamelijkeverstandelijke en ze
st ilelijke vermogens des kinds le ontwikke
len.
Wat eene ellendige tale, wat een ellendig
geknoei voor eenen Burgemeester die van
onderwys en opvoedinge spreekt.... En zul -
,e kalanten willen aen 't hoofd van onder
wys en lecringe slaen, en zy en zyn in stale
niet om verstaenbaer in vlaemsch hunne
gedachten vooren te stellen!...
Nu, I'ieler spreekt hier van het tweede
deel zynw programman: 't eerste deel
was de gezondmaking, en 'l tweede is de
opleiding der vrouw, die beslacl: lu in de
ichamelyke vermogens le ontwikkelen: de
gezondheid en komt daer niet in maer is
verondersteld nooit meer te missen, volgens
het eerste deel den programman; 2" de ver
standelvke vermogens ontwikkelen, en 3'
de zedelyke vermogens. Is een sermoen in
dry punten.
Maer, heer Burgemeester, een bemerking
ske: 'Tis van de Fondatie Van Zuulpeene La-
molle dal gy spreekt, en zoo en ware 't niet
ten onpasse dat wy hier in 'l gedacht brag-
len wat er in de akte van Fondatie staet
nopens dat deel van uw programma. My
dunkt immers, Burgemeester, dal hel eerste,
byzonderlyksle en noodzakelyksie in 't be
slier eener fondalie is de inziglen der stich
teres le volgen zoo getrouw mogelyk. Dus,
luistert, I'ieler
Alzoo spreekt artikel I van de akte der
Fondatie:
Dal hel voornaemste einde ervan (de
Mariaschole) zou zgn van de lichamelijke
cn geestelijke behoefte le verzuchten van
een zeer groot gelul arme dochters van
alle clde
Lichamelijke en geestelijke behoefte ver
zachten soulager LindigenceBurge
meester, dat is 'l inzigt en 'l einde der lief
dadige stichteres
Uw inzigt en uw doel is de opleiding der
vrouw of hel ontwikkelen van lichaemsver
mogens, verstand- en zedelyke vermogens'
Moest de liefdadige Mejuffrouw alzoo hoo-
ren spreken van hare fondatie, wat op do
wereld zou zc peizen van de nieuwerwelsche
lale?
Zy zou zeker zeggen: Wat zult gy gaen
wikkelen of ontwikkelen in die lichaemijes,
kwyuende van nood en behoefte?... En ton
die verstandelyke en zedelyke vermogens,
is dat anders of dc ziele? En wal voor wik-
kclinge heeft deze noodig?
«Hoor, Burgemeester, 'k laet u metal uw
wikkelen aen al de vermogens cn 'k houdc
brinken legen zynen wil en inziglen. \\rj[(.
kelt en ontwikkelt zooveel hel u |usl ,i0cl.
maer elk hel zyne, en stampt de heilige wet',
ten en region onder tie voeten niel, en speeif
geen dwingeland!... Laten wy het daerbv
voor vandago, 't is eene meditatie voorden
Burgemeester.
Aen de knoeijers der Toekomst. jj0cst
men de liberale gazellen gelooven daer ade
men en leven geene menschen onder den
blauwen hemel die zoovele gedaen en zoovele
doen als zy voor het welzyn van 't volk. En
als men 'l naziet alle de beloften vergaen in
rook en al hun klappen in praet tegen den
vaek.
WantWaer zgn dwe schoten P De scho
len die gy met uw eigen geld opgericht hebt?
Zy zyn verre te zoeken En ware het niet
dal hel gouvernement met hel geld van de
katholieken ten minsten zooveel als met dit
der liberalen scholen opricht waer gy uwe
kinders kunt naerloe zenden waer zoudet
gy zyn
Terwyl de katholieken opofferingen en
opofferingen doen om scholen in le richten,
niel alleenlyk voor hunne eigene kinderen
maer ook voor arme verstoolelmgen met
eene kleine by Inge van den Staet of zelfs
zonder eene centiem aen j land te kosten.
Waer zgn uwe werken vun liefdadigheid!
noemt een ENKEL geslicht dat gy met uwe
eigene penningen onderhoudt Een enkel
weezenhuis Een enkel oudenmanhuis Wy
weten het welgy zyt aen 't hoofd van vele
armbestur n, van vele hospiciën Maer nog
eens dat geld dal gy gebruikt komt van u
niet. Dal geld is u toevertrouwd, en komt
ten grooten nixi.e van de katholieken al is
't dal hel maer al le dikwyls gebruik! wordt
omiu kiezingen!... Maer daervan gezwegen;
iedereen weel wal wy zeggen willen
Terwyl de katholieken inel eene kleine
by lage en zelfs zonder bylage gestichten
weten op te richten
Waer de ongencesbaren verpleegd wor
den,
De zieken opgepast,
De ouderlingen bygeslaen,
De kranken ondersteund
En gy geeft u uil, o liberalen voor de
eenige vrienden van 'l volk
En de katholieken zyn dc vyanden van 't
volk
Komt gy van Lnpsclieure dan
M. Napoleon Deslanberg, vlaemsche vry-
denker-schryver, is te Gent overleden in den
ouderdom van 46 jaren.
Nog een vriend van de Toekomst. Naluer-
lyk! lly werd immers door onze liberale
wysneuzen hier geroepen om conferenliën te
geven, even als Julius Vuylstcke, Ecrevisse,
den fameuzen Bergé en andere oolykaerds
geroepen werden om de Yperlingcn le ver
beesten.
ISc/.iH'li tics Hnniiig8
ni «lei* I4oi»iiiklyke Fnndli®
te liorlryk.
Hel is de eerste mael sedert zyne troonbe
klimming dat Leopold II kortryk bezoekt.
Ook hoeft men zich niel le verwonderen
over de beweging en de levendigheid, die
geheel den dag in de oude vlaemsche stad
gchcerschl hebben. Niel is het le verwonde
ren of hebben hare inwoners alle poogingon
aengeweud om ze op le looijen, te versieren,
voorkomen le
schoon to maken en een bly
myn goed om hel le gebruiken aen de ver- I geven; die poogingen hebben overigens me
zachting der lichamelyke en gceslelykc der
arme dochters; en gy, als gy wikkelen wilt,
neemt van uwe oordjes en laet de myne.
Ja, Burgemeester, gy miskent hier lecnc-
mael de inziglen der stichteres, en 't is eene
onrcglvccrdighcid van iemands goed le ge-
den besten uitslag bekroond geweest.
Sparren en bloemen, vacndels en bannie
ren zag men er in overloed; cn iedereen
moet bekennen dal de Korlrysanen er zich
aen verslacn om hunne stad le versieren.
Dc treinen die 's morgens toekwamen
schrijftrant zijn aangeboden <lio voor de minst
geoefende verstonden vailmar is.
liet eerste deal van dat vcrdienslig work bo vat
cene reeks hoofdstukken, waarin de geachte sein ij
ver ons op eene geestrijke cn zelfs luimige wijze de
verschillige goede óf slechte herbergen beschrijft,
welke wij op den weg ontmoeten. Hij wapent ons
cn de gevaren der reis hij toont do dieven aan
die den weg onveilig maken de slechte gezellen,
de verderfelijke hoeken, hot inenschclijk opzicht
enz, enz. Hij leert ons op welke wijze en met welke
wapenen wij ons moeten verdedigen tegen du rou
vers die op ons loven of onze beurs uit zijn Einde
lijk, naarmate wij voortstappen, geeft hij ons de
zekere middelen om veilig hel einde der reis te be
reiken; lij spreekt ons van de laaste toebereidselen,
do laatste sacramenten, den lautsten slap die van
onze eeuwigheid beslissen moet.
liet is zoo dal de Eerwaarde l'ater Hillegeer den
lezer op eene boeiende wijzo brengt lot aan het
Ilemelsch Vaderland, het is te zeggen, tot aan het
tweede deel van zijn belangrijk werk. Dit deel, en
zulks was noodig, is nog vollediger on met dieper j
kennis geschreven dan het eerste. Indien er een
onderwerp moeilijk is om te behandelen, dan is liet
voorzeker hel Mysterie van het toekomende leven,
den hemel, hel Rijk der Hemelen, Regnum Ccelo-
rum, zooals liet Evangelie zegt. Ja, hel is moeilijk
in gewone cn klare taal zoo groote en zou afgetrok
ken waarheden uit te drukken dit alles biedt den
predikant, den godsdienstigenonderwijzer zeer dik
wijls moeilijkheden en hinderpalen die bijna onover
winlijk zijn.
Welnu, de Eerwaarde Pater Hillegeer schijnt die
bijna allen overwonnen te hebben hij geeft ons
vooreerst een schoon en juist denkbeeld van hel
schouwspel dat de ziel treft, wanneer zij deze we
reld verlaat, van het plichlig «ogenblik waarop alle
nevels verdwijnen en ons in liet aanschijn van God
en de eeuwigheid brengt. Het is liet ungenhlik op welk
de reiziger eindelijk de zoolaiiggewenschte aarde
bereikt liet is de aankomst. Dm beschrijft de
Eerwaarde Paler Hillegeer dal Lief aderland,
zooals hij tiet noemtdaarna volgen de sehoone, dc
verrukkende hoofdstukken Het Versland verheer
lijkt de Wil volmaakthet Lichaam hoe
schoon! Gansch verheerlijktOnlijdelijk en on
sterfelijk Zoet leven Lief Gezelschap Neen....
geen hitter Loon naar verdiensten Onze zinnen
gelukkig de Kroon en eindelijk Eeuwig! Eeu
wig
Die enkele opnoeming zal beter zeggen dan do
schoonste uitdrukkingen het zouden doen, wal dit
tweede deel van liet werk van Pater Hillegeer is.
Eindigen wij dit kort overzicht van een uitmun
tend werk met den Eerwaarden l'ater Hillegeer
onzen reclilzinnigcn dank ie bieden voor het nieuwe
werk welk hij ons zuo geschikt geeft in hot midden
der verzwakkingen, der duisternissen cn ontmoe
digingen van hel tegenwoordig tijdstipZonder
twijfel zal het, indien zulks mogelijk is, met zooveel
en nog grooter gunst onthaald worden dan zijne
talrijke andere werken zonder twijfel zal liet zoo
veel, en misschien meer goed in de zielen te weeg
brengen, die altijd, en heden meer djn ooit noodig
hebben hunne gedachten, hunne verlangens en bun
gansche leven ten hemel le sturen: Sursum Corda!
Pa ra v -lo-Munial. C'esl le veen que forme pour vuns,
pólerins, lio 11 r vos pères el vos meres puur vos
sojiirs et vos fréros, puur vos lils et vos blies, pooi
lui enfin, mi pèlerin lui uiènie, Ie quaiorzieme iiiuii-
versaire du jour Irois luis heureux de soil elevation
au sacerdoce.
Al de Werken hieronder aengeduid zyn le koop
fcy Vanderghinslc Fosse, Boterstrael 06 te Yperen,
aen den zelfden prys als by de uitgevers.
Voor al de werken, die men in eens per dozijn
vraegl, ontvangt men hel 13' afdruksel gratis.
Men zendt zc met den Post zoohacsl zy gevraegd
zyn.
DE GROOTE REIS. Boekwerk in 12* van 230
bladz. Prijs fr. l.Gent, J. en H. Vander Schel
den, Uitgevers.
De onvermoeibare Pater Hillegeer komt weder
oen nieuw werk uitlegeven, getiteld de Groote
Reis. Hij behandelt er de belangrijke, de eenige
zaak van den mensch, bij welke al aardsche zaken
vergeleken slechts nietigheden zijn de zaak der
Eeuwigheiddn Groote Reis dio wij doen moeten
uit dit ballingschap naar het Ilemelsch Vaderland.
De Eerwaarde Pater Hillegeer heeft wonderwel
gelukt in dit schoon cn tevens verheven ontwerp
te ontwikkelen volgens de juiste begrippen der god
geleerdheid, der ondervinding en der gezonde rede.
Voegen wij erbij, dal die hooge en diepe leeringen
ons in een levendigen, bezielden en volkslievcnden
SOUVENIRS DU PÈEERIN \GE BEI,GE d Notrc-
Dame des Victoires. a Notre Dame du Sacré-
Cceur, d Notre-Dame de Lourdes el d l'ar.nj-
le-Monial !e 18 Avril 1873, par un Curé du
diocese de Tourna L Muns, libruirie calholiquc
de E. Henry. Prix: 2 fr
Ynici ce que nous lisons dans la preface:
Nous nous rappelons avoir lu ja lis, dans tin de
ces mille livres atirayaiiisel irrcproclialiles qui com
posenl hi liilihlthéqne des families lionnèles el encore
leligicuscs, uue poésie suave, donl qu ques stro
plics suriuui nous ontasscz impressionni! pourrester
giavées dans noire ménioire après ireiue ansécou-
Iés.Les voici lelies que nulre esprit les a conservccs:
Ee souvenir est l'ame de la vie;
Lui soul survit a la mort, au malheur;
Dans les longs jours de la mclancolic.
Abt c'esl encore un éclair dc lioiiheur
Qu'un souvenir.
Lui seul survll a (out ce qui s'efTace;
Espoir, pluisir, jouissance, grandeur,
Graces, beauté, hiens séduisanls, lout passe;
Dieu n'a laissó sur terre a la doulcur
Qj'un souvenir.
C'est ce que nous lisinns alors, sans trop cn saisir
la portee ni la justesse; maïs c'esl ce que nous avons
vu se verifier depuis, lous les jours; c'esl ce que
nous éprotivons, mainlenant que le ciel nous a I ait
allciiidre trcnlc ans de plus qu a cetlc époque d'un
age suns souci ni inquietude; c'est ce que nous sen
tons surioui a eelte heure oh soul cvanouies pour
nous les saintes, les ineffable! joics du I'èlerinage
beige a Lourdes.
Le temps, qui s'appesanlit sur nos puines, scmble
fuir sur nos plaisirs. lis ont passé bien vite, trop
vitc, ces jours do vraie douceur; il ne nous en roste
qu'un souvenir; mais qu'il vivo du mollis, ce souve
nir, puur nous encourager dans cet autre pèlerlnage
plus long et plus pénible, qu'il nous faut tons faire
pour arriver a la Cite 6teniellc.il vivra, nous en
sommes convaincu: les pages que,pour répondre au
vobu generalnous nous soinmes decide a publier
conlribueront (Dieu le veuille pour sa gloire, pour
I'bonneur dc Marie Immaculée, ct pour le bien de
nos ames!) a I'enlretenir dans nos coeurs, a conser
veren nous-mêmes et a communiquer atix aulres
les suaves impressions que nous avons éprouvées
dans noire pèlerinagc. Qu'elles soiemt en mètne
temps comme une rosée bicnfaisanle et une douce
clialeur capablcs de convertir en fruits desalutles
saintes pensées el les religieuses aspirations quo la
grace a fail naitre cn nous.aux pieds de Nolro-Dame
des Victoires, de Notre-Dame du Sacré Coeur, de
Nolre-Dame de Lourdes et au saacluairc vcnéru dc
DeN IIEEll Ri'IIGLMEESTEr's REDEVOERING OP DE
Fricaiieli.eprysiiekling. Na deze eerste
zorgenzeemt I'ieler altyd in zyne
h re ede trekken voorl, hield hel Gemeente-
bestuur zich onledig {zich en h a tl cl e niet
weten wal gedaon) met hel gewichtigste
en ter zelfdcr lijd moeilijkste deel van het
lol stand le brengen programma het is
te zeggen mei hel onderwijs en de opvoe
dingof liever met de opleiding der
i) vrouw. (zoti-je niet zeggen dal de vrou
wen geschikt zyn voor 't bal, dat zy moeien
opgeleid worden eerder dan opgevoed