EN OMMELANDS, I m m 1, lii mmm w '>P Zaterdag, December 1901. 5 centimen 't blad, 36ste jaar. Talmerk 1869. ■A Katholiek Volkshuis WILLEN IS KUNNEN Sle Barbara De onlusten te Athenen, en de Grieksche Kerke Wel gepast Mevrouw Botha Een ongeval aan M. Coremans overgekomen Uit China terug Proces Planckaert Die Pastors Te trekken bij den UitgeverTk 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's land boodschap wezen ofte poet, tegen 3 frank 's jaarx. 't Nieuwsblad van Yper verschijnt 's Vrijdags, en *s Zaterdags na de markt, tegen 3 f. 's jaars; 3 f. en den vrachtloon buiten Belgenland. Het blad en is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald. Al'es moet vrachtvrij ingezonden worden naar de Boterstrate, Tk c.0, te Yper. Echt en recht, 't oud Volk indachtig; Kinderlijk, niet kinderachtig; Ypersch, Vlaamsch en, bovenal, God getrouwe ik wezen zal De bekendmakingen kosten 0,fr.l5 de reke binnen 't blad is 't 0,f.30 van 's Rechters wegen f. 1overdruk, 5 fr. 't honderd. Ieder boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken. De Heeren van de Agence HAVAS.te Brussel, Ti),32,in de Magdaiena- strate, en te Parijs, n° 8, Place de la Bourse, ontvangen bekendma kingen voor 't Nieuwsblad van Yper, van al die buiten Oost- Westvlaanderen wonen. Nieuwe inschrijvers op het Nieuwsblad van Yper en ommelands voor 1902 krijgen het blad voor nieten van nu tot nieuwjaar. De naaste weke zullen wij een nieuw allerbelangrijkst mengel werk beginnen. Wij vernemen dat de feeste die door Willen is Kunnen Zondag, 15 De cember ten 7 in 't Volkshuis zal gege ven worden, bijzonder belang ver wekken zal Vrijsichuttcr is een Transvaalse!) drama in twee deelen verdeeld.Het eerste deel speelt in 1896, tijdens den Jameson's inval, en toon: door welke verachtelijke middels de Engelschen hunnen dorst naar goud zoeken te vérzadigen. Het tweede deel speelt in 1899 vóór en na den slag ven Colenso en doet de heldhaftigheid der Boeren blijken. Alwie den Transvaal en de Boeren genegen is zal er aanhouden eenen avond in Transvaal over te brengen en onder den indruk geplaatst te wor- van spijten voldoening die in het uit gelezen drama: «Vrijschutter» de Boe ren te beurt valien. M. De Jaegher die dit jaar zoowel heeft weten de Boeren bij te staan in de Vertegenwoordigers van den Transvaal zal er voorzeker aanhouden eene prachtige opvoering te bewerken en de behendigheid zijner spelers zal hein die lastige taak ge makkelijker maken. De feeste zal gesloten worden met een blijspel in één bedrijflieert laclit, best lacht. Wij wekken de liefhebbers op ot, op tijd te zorgen voor ingangkaarten. Zij zijn te verkrijgen voor de Eere- en beschermleden der Katholieke IVach t bij M. Callewaert-De Meulenacre van Donderdag morgenaan 50 centiemen. Ter gelegenheid van Sinte Barbara, zal de Stad8barmonie morgen spelen binst du elfen half misse in Sint Maartenskerke. a) Final de la 5« Symphonic, de Mendelssobn b) Les Franca Juges, de Berlioz. 's Namiddags ten 1 en halt, feestmaal voor pompiers en muzikanten. De oproer der Hoogscholieren te Athenen, beeft eens te meer alle blikken doen wenden tot die ongelukkige Grieksche Kerke, zoo bloeiende wanneer zij met de Roomsche Kerke vereenigd was, en nu, eilaas zoo beproefd en zoo vervallen sedert de scheu ring door Photius en Michiel Cerulaire te wege gebracht. Men is verwonderd geweest eenen Opper kerkvoogd zijn ontslag te zien geven voor eene studentenwoeling. Moesten wij meer de godsdienstige bewe ging in den vreemde gade slaan, wij zouden weten dat zulke aftredingen geene uitnemin gen zijn bij de Oostersche Schismatieken. Niet alleen de opperkerkvoogden, maar ook de Patriarken, en namentlijk de Patriark van Constantinopel, de zoogezeide Paus der Oostersche christenen, verlaten hun ambt en hunne kudden, als eenvoudige prefekten die afgekeurd worden. Ofschoon er geene paal gesteld wordt aar den duur van hun bestier, gaan zij zelden meer dan drie jaar mede. Buiten deze die de Sultan afstelt, zijn e; andtre die uit eigen beweging ervan dooi' trekken, en veel meer nog worden er door de geestelijke Synode of Vergadering afge steld onder voorwendsel van slecht bestier geldafpersing, enz. Dat en belet de weggetrokken of afge stelde Palriarken niet later gekozen te wor den en herkozen, en alzoo tot vijf maal toe den purpeier. mantel aan té trekken De arm van God weegt sedert lange eeu wen op dis wederspannige Kerke welke voorzeker vele godvruchtige lieden lelt, die ter goeder trouwe zijn, maar wier geeste lijkheid, niettegenstaande al de goddelijke waarschuwingen, het gezag weigert te er- .entjen van den Prins der Apostelen. Het is de hoogmoed die de eerste Patriar ken aanzette hen af te scheuren van den Paus van Rome. Zdroomden tegen de Ker ke van Rome eene groote Grieksche Kerke te stellen, wier gebied zou gaan van aan de noordelijke ijszeeëo tot aan de afrikaansche woestijnen Maar die droom was vari korten duur. Met d<>n steun van Rome te verliezen, wierden zij welhaast de gedienstige en slave- lijke wei ktuigen der keizers. Zij en hebben zelf hun geestelijk gezag niet kunnen behouden. De Russische Kerke is in de handen van den Tzar. De bisschoppen van Griekenland, volgens hunne verklaringen gedaan in 1833, erken nen als opperhoofd den koning van Grieken land, die al de leden der kerkvergadering noemt, eenen afgeveerdigde naar de zittingen zendt, en de beslissingen kracht van wet geeft. En naar mate er onafhankelijke Staten zijn ontstaan, zijn ook de onafhankelijke kerken vermenigvuldigd. Aizoo is de kerke van Bulgarië vrij geworden in 1872 deze van den Montenegro in 1878deze van Servië in 1879; deze van Roumerrië in 1885. Kortom, nu zijn er zestien onafhankelijke kerken die de afgetrokkene christenen onder elkander verdeelen. Het gezag van den Patriark vari Cons'an tinopel is ter nauwernood erkend door twee miljoen christenen te Constantinopel, Smyr ne, in 't eiland Greta en in de ze, steden van kleen Azië. Is die gedurige verbrokkeling niet eene klare straffe van God over eene Macht die meende haar te verminderen met het opper gezag te erkennen van deri Stadhouder van Chr istus Het is van den Paus niet meer dat de Pa triarken v m Constantinopel hun gezag hou den, maar van den Sultan In 1439 nogtans, terwijl de Turken Con stantinopei bedreigden, bood God eenen laatsten maal den redmiddel aan de grieksche Kerke. In de kerkvergadering van Florentiën, door Paus EugeerilV bijeengeroepen, hadden een es twintig der bijzonderste grieksche kerkvoogden, met den Patriark aan het hoofd, een vereenigingsakt geteekend met Rome, onder het hoogherderschap van dc-n Paus. De Jacobeeten en de Armenianen, van hunnen kant, aanveerdden het. Maar uit vreeze van een latijnsch keizer rijk te Constantinopel te zien oprijzen van als het gezag der Pauzen daar zoude aanveerd zijn, verwierpen de Grieken het verdrag van Fiorentiën. Nieolaas V, opvolger van Eugeen IV schreef in 1451, aan keizer Paleologue eenen hoogdringenden brief, die eindigde met de volgende voorspellende vermaning Wij hebben geduld, onze blikken keerende tot Jezus-Christus, den eeuwigen Priester die bevool tot aan bet derde jaar der onvruchtbaren vijgeboom te bewaren wanneer de landbouwer bereid was den zeiven te vellen omdat hij geene vruchten droeg. Eu helderde jaar, in 1453, trok Maho «iet II, te peerde, over de opgehoopte lijken, de kerk van Sint Sophia binnen, terwijl bet beste en uitgelezene volk van Byzance (Con stantinopel) bij Nieolaas V eene schuilplaats ging vragen Onder het Mahometaansche juk, wierd de rieksche Kerke moer en meer verslaafd, in zoo verre dat zij eindigde met het geestelijk zag van den Sultan te erkennen In 1848 schreven de Patriarken van Alexandrië, Antiocbië en Jerusalem samen et deze van Constantinopel van wien zij hingen, eenen Omzendbrief total de ge- ioovigen der grieksche Kerke. Daarin las men In de buitengewone en moeilijke geval len, schrijven wij naar den Patriark van Constantinopel, omdat deze stad de zetel is van het Keizerrijk, en ook omdat d ze Patriark de eereplaats heeft inde Kerk vergadering. Indien de zake daar in het broederlijke kan beslist worden, alles is effenzooniet men wendt zich tot het Staatsbestier, volgens wettelijk gebruik. Tot het Staatsbestier, 't is te zeggen tot en Sultan Halen wij een voorbeeld aan uit duizenden. Daar was een redetwist ontstaan tusschen e grieksche en arraeniaansche geestelijk- eid nopens de gedaanten van het H S kra ment des Autaars. Eenige wilden dat men tine zekere hoeveelheid water moest men gelen in den wijn voor het H, Misoffer anderen wilden daar niet vari hooren. Men ging het Staatsbestier te rade, en Rtiz-Efffiiidi wierd tot scheidsrechter aan- esteld. Ziehier zijne antwoorde De wijn is een onzuiver, en vervloekt nat, door den Coran afgekeurd het is dus verboden er gebruik van te maken bezigt niet anders meer dan zuiver water, Dii feit alleen toont ons de diepte van den afgrond waarin de schismatieke Kerke ver vallen is. Ook is het niet te verwonderen dat de grieksche geestelijkheid meer en meer tot ongeloof overgaat. Om zijne eere, zijn verlicht en levendig geloove weder te vinden, zou het met krachtdadigheid moeten afwerpen dat ver tu derende juk vau een gezag dat aan Chris- us vijandig is. Het zou den vrede met Rome moeten teekenen. De verzoening der Oostersche Kerkt n met den H. Stoel, heeft het voor werp geweest der aanhoudende bezorgdheid van Leo XIII. van het begin zijns pausdoms. Mochten zijne pogingen, en de gebeden der katholieken, tot de Roomsche Kerke die broeders wederbrengen die, bij gemis aan eenen stierman, hunnen weg verdwalen Niettegenstaande hun diep verval is er bij bet meeste deel van hen nog christene kracht genoeg opdat wij zouden mogen hopen. De liberale Chronique geeft aan de socia listen in de Kamer de volgende welverdien de zweepslagen: Dank aan hare over- groote meerderheid, zou de regeering van den eenen tot den anderen dag de volstrekte orde tijdens de Kamerzittingen kunnen doen heursoben. Het ware genoeg te doen be sluiten dat alle onderbreker bij zijn broek zal gegrepen en door de karabiniers of gre nadiers van dienst buiten de omheining der Kamer gestoken worden, en dat hij boven dien van zijn loon zal beroofd worden. De ovargroote meerderheid van het land zou dien krachtdadigpn maatregel, die de wet gevende beraadslagingen weer deftig en ernstig zou doen worden, toejuichen. echtgenoote van den oppergeneraalder Boers, woonde Woensdag de zitting der Kamer bij. Zij was geheel in 't zwart gekleed. Die Mevrouw en zal maar een klein gedacht hebben van de belgische zeden, als zij het land be oordeelt naar hetgeen zij in de Kamer heeft gezien. Gelukkiglijk dat de Kamer juist geen portret en is van het land. M. Coremans, volksvertegenwoordiger van Antwerpen, is donderdag in de statie van Antwerpen uitgegleden en op den rug gevall. n. Hij zette niettemin zijn reis voort naar Br ussel, doch op den trein verloor hij het bewustzijn. In de Kamer viel hij we erom in bezwijming en drie zijner kollegas, de geneesheer-en Victor Delporte, Cousot en Terwagne, dienden hem oogenblikkelijk de noodige zorgen toe en bevonden dat zijn echterschouder ontwricht was. We vernemen met genoegen dat M. Leo pold Merghelynck, gezantschaps-secretaris in China, op weg is naar Europa. De heer Merghelynck heeft zich in China onderscheiden door zijn manhaftig gedrag tijdens de belegering der gezantschappen te Peking en hij ontving ervoor het eerekruis der Leopoldsorde. M. Leopold Merghelynck zal Dinsdag in zijne vaderstad aankomen. Het berucht proces voor aanhitsing tot oproer werd deze weke opgeroepen voor liet Assisenhof van Westvlaanderen. Dinsdag is de zaak afgeloopen Advokaat Planckaert werd vrijgesproken met 8 stemmen tegen 4. Het gebeurt dikwijls hier eu elders dat er over pastors eu priesters uog al gebabbeld wordt. Elk zegt zijuzeg, Bik wil hun de les spelleu, eu, zooals de zeden uog al wat veranderd zijn voor veleu, zoo zouden ook velen wil- en dat de pastors maar en dienen als melkkoeien. De herbergprater zegt maar vlak at dat de priesters geene menscben gelijk anderen ziju en dus verschillend moe ten behandeld worden. Die babbelaar zal 't uiteendoen, omdat men zicb van deouwerwelsche gebruiken zou ont maken; luistert, beste lezers, 't is de moeite weerd De eerste plicht der priesters is... van de lucht te leven. Het werk hun opgelegd is geestelijk, onstoffelijk, na melijk den last der zielen te dragen Voor een geestelijk werk, geeft men zoo uoodig, een geestelijke aalmoes, nooit meer. Pas op, at ge den priester ooit wat aanbiedt of schenkt. Een priester heeft niets uoodig, en komt dus nooit iets te kort. Overigens zouden de pastors al te rijk kunnen worden; en zijnde rijkdommen voor de burgers onscha delijk, voor de priesters kunneu zi zeer schadelijk worden. Wordt in de kerk eene omhalin gedaan en gaan pastor of onderpastor daar zelf voor rond, houd dan in hoeksken van uwen broekzak een paar afgesleten, verbeten en doorboorde centen of zelfs een knop, gereed, en geef die. Bewaar uw pastor in de heilige ar moede en schudt ontkennend met he hoofd, wanneei hij over ontoereiken- heid voor kerk, school en andere werken klaagt. Bewijst hij u dat het nieuw altaar of het orgel zes duizend frank gekost heeft, en dat er maar 3 duizend in kas is, lach hem vierkant it. Goede boekhouders komen nooit te kort. Daar de priester voor zijn eigen weinig of niets noodig heeft, moet hij eel kunnen weggeven. Goede werken doen, altijd, overal dat is zijn tweede plicht. Zijt j> e ziek, eene flesch pastorswijn zal u rap op de been helpen. Is uwe rouw ongesteld, haal dagen en we ien achtereen bouillon bij uwen her- r, komt hij u bezoeken en spreekt lij van geestelijke zaken, dan spreekt gij maar van zijnen wijn, van zijnen ekkeren bouillon, van gemis aan terk voedsel, enz. Hebt ge veel kinderen rond u loo ien, vraagt maar dat de pastor zich met de voeding eu de kleeding van een koppel gelaste.Zijt ge zonder werk of post, dan moet hij er u weer aan Ipen. Hebt ge voor strooperij of nachtlaweid een proces op den hals, n zal hij wel een woordeken voor u doen. Hebt ge hulp ontvangen, dan kunt ge iu passant eens zeggen Merci doch hoe min, hoe beter, want al die dankbetuigingen maken de priesters maar hooveerdig, en dat mag niet. Moest de pastor u lastig vallen met vermaningen, u berispen over uw ge- rag of over het gedrag uwer kinde ren eu huisgenooten dan moet ge la- leu zien dat gij de baas zijt en u door niemand wetten laten stellen. Breng hem onder het oog, dat hij zich met zijn eigen eu zijne kerk moet be moeien, dat hij zelf vol is van gebre- ieudreig hem nooit meer goeden lag te zeggen en geenen voet meer in de kerk te zetten,in gival hij zich nog eeus met uw huishouden durft be moeien. De pastor weel niet hoe hij zijnen tijd omkrijgt, hij heeft niets te doen. Ge moogt hem dus altijd aanspreken en bezighouden. Wilt ge bij hem heel vroeg gaan voor de mis, of 's avonds voor een hoogen leestdag, nadat hij den ganschen namiddag heeft ge biecht, ge moet welkom zijn en uw bezoek zoolang kunnen rekken als ge verlangt. Maak van die gelegenheid gebruik om te zeggen hoe ea wat hij preken moet, bijv. over het vijfde gebod, als uw gebuur zottigheid achter u ge roepen beeft over het zevende ge bod, als deugnieten iu uwe kas wat gerammeld hebben met uwe kluitjes vveggeloopen zijn of uwe klavers ufge- snedeu of uwe patatten uitgedolven hebben. Geestelijken moeten zich enkel met geestelijke zaken ophouden. Mis lezen, .getijden bidden, biecht hooren, dat is hun werk en daar moet het bij blij ven. Wil een priester hem met de vis- schers bemoeien zeg hem maar recht uit Wat kent gij daarvan, gij hebt nooit geen visscher geweest. Wil een geestelijk voor het welzijn der soldaten eenen kring oprichten, snauwt hem maar toe Gij en hebt nooit geen soldaat geweest, wat kent gij daarvan. T T T J 7' r 7 V dit is LAD VAM YPER V n

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1901 | | pagina 1