Voordracht
over 1302
MENGELMAREN
LUISTERLIJKE
FAKKELTOCHT
St-Pieters processie Yper
Godsdienst en liberalismus
Slag der Gulden Sporen
OP ZONDAG I 3 JULi
Korte meditatie voor M. Nolfl
Liberale bolle
Eene kluchte
Brief
Ernestjes brieftjes
Nestje te üickebusch
Duivenprijskamp uit Rome
maatschappijen, zonder onderscheid, van d^
stad Yper er is sprake van op Zondag.
13 Juli, een luisterrijken fakkeltocht in te
richten Bravo
Maar dat is niet genoeg
Op 11 Juli aanstaande, moet geheel de stad
bevlagd worden Wij, Vlamingen, wij moe
ten toenen hoe wij onze vlaamsche, dappere
godsdienstige voorouders, eeren en beminnen!
Wij moeten toonen, hoe wij hunne leuze
getrouw blijven Voor God en Vaderland!
Wij moeten den 11 Juli omen dag maken
Van ons mag niet gezetd zijn dat wij onze
taal, onze voorouders, onze onafhankelijk
heid niet genegen zijn Geen aarzelen meer,
noch geen onnuttig achterdenken
Dddr is immers geheel de beteekenis im 't
vieren van den 11 Juli
HULDE AAN ONZE MOEDIGE VOOR
VA EREN
VIEREN ONZER VRIJHEID EN ONAF
HANKELIJKHEH)
GETROUWHEID AAN GOD EN VA ER
LAND, AAN KONING EN KONINKLIJKE
FAMILIE!!
Zondag toekomende, 6 Juli, ten
8 ure 's avonds, in 't Volkshuis,
door Z. kanonik Duclos.
't Zal belangrijk zijn wij noo-
digen alle vaderlanders en Vla
mingen uit tot die volksvergade
ring.
Groote beweging op Sint Pieters te Yper
zondag iaatst 29 juni, en vele volk 'op de
beenen 't was immers processie.
Het weder dat de vorige dagen zoo vast
scheen te zijn. maar toch wat bevangen, was
aan 't pronken van zondags 's morgends en
scheen iets kwaad te broeden, en 't en was
nog maar oen, ais er begonnen fijne koor
dekens uit de lucht te vallen. Maar 't ging
over en de processie ging uit ten 4 1/2 ure
statig, in goede orde, net en frisch, rijk-
kleurig en kundig. 'T en was maar hier en
daar één, die van tijd tot lijd scheen te ver
geten dat hij processie ging. Ondertus
scnen de hemel bezwaarde en werd somber
in 't verschiet, en de schoone stoet was nog
niet geheel binnen, als er een duchtig vlaag
sken het binnentreden verhaasten deed. Is
dat jammer, hoorde men al alle kanten uit
den mond der zeer talrijke aanschouwers
Wij vernemen dat gdukkiglijk de regen
aan de prachtL a kleederen geene schade ver
oorzaakt heeft.
d
et
II. iberale Heiligen (vervolg)
De liberalen van Yper ge weet wel, van
die ootmoedige kluizenaars en paternoster-
bijters, thuis .veten nog iets op de kappe
der katholieken zeker omdat, zij in hunnt
hoedanigheid van liberalen, het gedacht van
ee rider moeten eerbiedigen
Zij schrijven
Met de meeste onbeschaamdheid men
gen zij (wie is dat de katholieken ot de
priesters??) zich in de politiek, dwingen,
broodrooven langs alle kanten, en wachten
zich wel de werken van bermhertigheid
in praktijk te stellen Zoo hebben wij
onder andere de bongerigen spijzen,
doistigen laven enz., enz.
Gij moet met deuken, beste lezers,dat fa
uit is reken op reken zeeveren zij vcort in
dien trant.
Hemelsche deugd
Die ddt geschreven heeft verdient een
standbeeld rechte vóór het gesticht, in de
lange Thouroutstraat Voorzeker hftli
die man, na dien preufslag, h t wollige
zijner bovenlip zouden de Hollanders zeg
gen, met innig genoegen gewribbeld en
gekroonhalsd lijk, iemand die een patrijskc
geschoten heeft
Ongelukkiglijk voor hem, 't is een kernei
en bovendien een met twee bullen
Eerste bulteMet de meeste onbe
schaamdheid mengen zij zich in de politiek,
dwingen, broodrooven langs alle kanten
Zij, zijn katholieken of priesters.
Zijn 't katholieken,mei welk recht eisscben
de liberalen voor hen allééne het recht zich
in de politiek te mengen Zoo dan, M. Nolf
en geheel zijn achtergeloop zouden allééne
mogen met politiek bezig zijn, en M. Colaert
met al de katholieken zouden moeten t' huis
blijven, zeker, en kruisgebeden lezen, in
den duik?
Zijn zij, priesters dan zijt gij, geuskens
van Yper, nog eens mis.
Priesters en moeien hen met geene poli-
liek, tenzij dat de godsdienst* dat is, de
godsdienstige gedachten en gevoelens
der bevolking in gevaar gebracht wor
den door zulke katholieke tegenstrevers
liberalenradicalen of' socialistenj die
openbaar gekend zijn als mannen die
naar de kerke niet en gaan, of' eenigs
zins het volk af keer en tan kerk en
priesters >n christelijke plichten.
Wij eu ze ren riet d i M Nolf zoo een
man is Zoude hij wel 't is waar, hij
en draagt geen fakkel mde processie..
n praktijk ie stellen Zoo hebben wij onder
ndere de hongerigen spijzen, de dorsti
gen laven...
Hertelijk dank, raijnheeren, dat gij ons de
gelegenheid geeft dat puntje der liefdadigheid
te behandelen.
Ahahal die vrije instellingen voor arme
kleine kinderkens.die toevluchtshuizen voor
'He slach van ellende, die scholen van
Broeders van 't christelijk onderwijs, de
oud-mannengestichten der arme Zusierkens,
de kl rosters der Zusters van Voorzienigheid,
enz., enz., dat wierd al gesticht zeker door
liberalen
Zijn het liberalen die ze onderhouden en
bekostigen
Zijn het liberalen die ze bedienen
Zijn het misschien liberale nonnen die in
de gasthuizen de zieken bezorgen en verple
gen?... Zijn zij liberaal, de Zusters der
Voorzienigheid die gedurig, dag en nacht,
nan de ziekesponde zitten van arme men
scben, de zieken oppassen en verschoonen,
en voor geen een werk, hoe aanstootelijk
ook, terugdeinzen
In één woord, zijn zij liberaal al die
kloosterlingen van beide geslacht, die hunne
fortuin, hunnen name en fame, hun goed en
bloed ten beste geven aan zieken naar li
cbaam en ziele die hun leven doorbrengen
in 't uitvoeren der geestelijke en lichaamlijke
werken van bermhertigheid
Als 't winter is en koud, dat er geen
vonkske vier en laait in den killen heerd
als de kleine dutsen van kinders klagen en
schreeuwen van honger als vader of zone
ziek, gebrekelijk of zonder werk zit,spreekt,
gij arme menschen, aan wiens belle gaat gij
dan trekken, bij wien gaat gij dan uwen
nood klagen om zeker te zijn van niet bui-
tciigekekèn te worden
O nederige priesters, God weet, en nie
mand anders, wat al tranen gij gedroogd
hebt, wat al honger gestild, wat al werk
bezorgd, wat al vuur, blijdzaam laaiend
koolvuur, gij verschaft hebt aan honderde.
aan duizende noodlijdendenGod weet,
zeggen wij, en niemand anders, hoevele gij
gegeven hebt. Doch wat allen weten tenzij
misschien deze die u haten en vervolgen,
omdat uw kleed eene gedurige afkeurirjge is
van hu loven wat allen weten, die eerlijk
en treffelijk zijn, 'tis dat uwe almoezen zoo
talrijk zijn of dat er bedelende handen naar
u uitsteken
En gij, milddadige katholieken in de
wereld, wij groeten u vol bewonderinge,
om uwe groote, onmetelijke, onuitpulbare
liefdadigheid
Ahde katholieken en spijzen geene
hongerigen, noch laven geene dorstigen
Wij zullen maar eenen man noemen
wij mochten er,in deze stad van Yper alléén,
bij honderden opsommen eenen man die
maar en leeft om goed te doen die bij
honderde, bij duizende franken zijner for
tuin, sedert jaren en jaren, uitstort in den
schoot der armen en nederigen, onder vorm
van allerhande liefdewerken.
Is bet waar, arme menschen van Yper,
werklieden zoDderweik, pachtersin 'ton
gemak, is het waar dat de weledele Heer
Iweins d'Eeckhoutte, geene werken van
bermhertigheid uitoefent?...
Achtbare Senator,gij nooitvolprezen volks
vriend, ware het mogelijk, er steeg uit 't
herte van al deze die gij ondersteund, ge
holpen en getroost hebt, een kreet van
dankbaarheid, die oorverdoovend over de
stad dreunde, en. bij de arme schrijvelaars
van 't Weeke blad protest aanteekeride, tegen
hunne zoo valsche als vuige beweringen
Lange nog zouden wij kunnen voort-
schrijven over de ontelbare katholieke liefde
werken Doch wij staken.
Enkel twee kleine vrasgskens
1) Wa li neer stichten de Iberale damen
het werk der Damen van de bermhertig
heid
2) Wannéér stichten o/ize radikale heiligen
hunne eerste Conferentie v m den Viri-
eentius a Paulo
Het woord is aan de liberalen.
iedereen geweten wat sommige andeien
oetreft, 't is een sekreet onder de beste maat
jes. Ja zeker, de liberalen zijn heilige beet
jes....
Gij schrijft dat bijna al de liberalen van
Houdt hem zijn en sluiten gelijk eene peper
doos. 'lis waar, 't zijn ereenige van Houdt-
hem en de andere
komen van 't land van Kleven,
z' houden meer van hebben als van geven.
Wat, geven In de menschen hun brood
te rooven, daar staan ze sterk in. Ik 1 en
een hunner slachtoffers, 'k Ben een van de
zen en 't zijn er veel zulken die uit
vrees van hun brood benomen te worden,
gedwee onder hun ijzeren roede hebben
moeten buigen.
En ze zouden zeggen dat het woord dwang
hunteenemaal onbekend is Merci'k Heb
ik drie en twintig jaar lang in hunne klauwen
gezeten, op allemanierengepraamd, gepeist,
gedwongen en geduiveld geweest. Z' hebban
mij 't mes op de kele geleid om zelve andei en
tedwingen, en'kbebhetgedasn, dat beken ik,
maar'twas met de razernij in 't hert en'k en
had eilaas den moed niet mijne slavenb m-
bente breken. Zeliggen nu toch eindelijk v er
broken en ik adem vrij en 'k voel mij een
gemak en een geluk die ik sedert zooveel
aren niet gekend heb. Wat ik zeg en herz g,
t is dat de liberale kopstukken dwingei in
den zijn, en dat zij over een leger van sla ven
gebieden. Maar wachtIk ken er veler in
t liberaal kamp die hun slavenjuk morde
zijn en die naar eene goede gelegen! eitl
zoeken om dat juk van hunne schouders ie
schudden.
Ja dwang is een woord dat hun onbe
kend isDat zij daar stillekens van zwij; >n,
of 'k zal hun van tijd tot tijd eene hu ner
schoone daden duchtig door den r eus
vrijveri.
Aanveerd, Mijnheer de uitgever, de ver
zekering mijner boogachtingen wil zoo poed
zijn dit mijn klein briefje in uw naaste r tim
mer te laten verschijnen.
Een bekeerde liberaa;
1302 STAD YPER 19 )2
Algemeene Vaderlandse! e
ingericht door de
(Gilde tan O. L. V. van Thuine
ter gelegenheid van den 600° verjaardag
van den roemrijken
waartoe al de maatschappijen der st; d
uitgenodigd zijn.
kruimeltjes wittebrood. Komt maar bij
somt maar bij, lieve vogel jes, mundus vult
decipi, de vogeltjes des hemels moeten ge-
spezen worden
En als Nesije met eenige kluchtige kiezers-
vangers naar Dickebuschkermisse optrekt,
komt maar bij komt maar bij, zegt Nestje,
geene politiek geene politiek vand-.ag,
zegt Nestje. Ik kom hier werken doen van
barmhartigheid ikkom hier de dorstigen
laven bazinne, geef aan al die menschen
eene pinte, zegt Nestje
Maar de ware weldenkende Dickebusch-
naars peizen mundus vult decipi
Nestje wilt ons in zijne netten van
gen. Hola, Nestje.
Uwe liberale vriendjes, M. Nolf, geven u
uit voor een verstandig man. Maar, zoo gij
waarlijk wat verstand in de bolle hebt, zeg
eens, M. Nolf, hoe is het dan mogelijk dat
ge alzoo de sleppedrager wilt zijn van dr
socialisten en in de Kamer keer voor keer
met hen meéstemt
Wat peist ge gij
Ge kent toch zeker wel 't spreekwoord
Met wien gij verkeert
Wordt gij geëerd
Of weet ge misschien niet wel wat volkje
de socialisten zijn Neen gij Ewel horki,
'Sr zal u eentwat vertellen dat gebeurd is op
194,° Juni laatstleden, bij Williamstorom in
West-Virginie, Vereenigde Staten van
Amerika.
't Woekeren daar, versta mij wel, nog al
veel socialisten, juist gelijk'hier in 't land
en 't is er, sedert eenigeu tijd, groote werk
staking.
Jamaar als de socialisten besloten hebben
't werk te staken, zoo en kunnen zij niet ver
dragen dat er nog één werkman opzijn werk
blij ve. Die er niet achter loopt maar algelijk
werkt, rischiert zijn leven.
Zoo, niet ver van Williamstoron ligt er
eene mijne en 't wierd er door de mijnwer
kers gewrocht, 't En duurde niet lang of d
socialisten kwamen toegeloopen ze storm
den binnen in de mijne en uit eerbied
voor de vrijheid zeser dwongen de ar
beiders hun werk te verlaten.
Maar toch, niettegenstaande al hunne be
dreigingen, bleven er 25 werklieden onver
schrokken voortwerken.
En wilt gij weten wat die schelmen van
socialisten aldan uitmaten Ze klommen al
vloeken en tieren uit de mijne en wierpen
dynamiet in den put op hunne wctkbroeders.
De dynamiet ontplofte en èi werklieden wier
den op den slag t.edood. 't En bleef niet
houdeiijk voor de 20 andere ze kwamen
buiten en de socialisten schoten er op met
revolvers en kwetsten ze bijna allen.
Dat zijn socialistetoeren.
Eu gij, M. Nolf, ge kunt daarover medi-
teeren, alleen op uwe kamer, met gesloten
deuren. Ssst
Over twee, drie dagen ontvingen wij den
volgenden brief. Aan al onze medeburgers
zeggen wij
zlJ
dat is verwet
in den duik
keerstte
't Is ten u\
zal believen
-m toog en hoove rdij... maar.
dan luchi hij Onzen Heere een
ven dienste, M. Nolf, als 't
Tweede bulte. De liberalen schrijven
Zij (katholieken of priesters) wachten
zich wel «de werken van bermhertigheid (!j
LEEST EN OORDEELT
Mijnheer de uitgever,
Uwe artikels twee Zaterdagen reke, over
godsdienst en liberalismus heb ik met
veel belangstelling gelezen en herlezen.
'li Ben ik een oud liberaal en, als dusda
nig, weet ik wat er van is, van dien zoo
gezeiden eerbied der liberalen voor den
godsdienst.
Als er goê christen menschen bij zijn die
meenen te kunnen bedriegen, ja zeker,
dan zullen zij hen wel zwichten, van of
ware 't maar één woordje te reppen tegen
den godsdienst. Dat ware immers geen troef
ui hunne kaart. Op den buiten zuilen zij ook
al eens met een kerkeboek ol met een
paternoster te voorschijn komen.
Maar gij zoudt ze moeten hooren als zij
alleenzijn, onder eigen volk; 't is dan een
ander paar mouwen Ziewat er daar al
uitkomL van spotternijen en lasteringen ten
opzichte van de priesters, van de paters
of van de nonnekens, ten opzichte van den
godsdienst zeiven, dat en is van geen treffe
lijke menschen zeggelijt. Al wat er in de
erke gedaan wordi, al dat er gepreekt
vurdt, belachen zij op de domste en ook op
ie grofste wijze. De gebodtn van de H.
Kerke tellen voor hen niet, en onder de tien
geboden Gods, die toch voor alle menschen
moeten gelden als zedewet, onder die ge
boden zijn er daar eenige waarmede zij
vlakweg den zot houden, in wcord en daad.
Ja, de liberalen... 't zijn mij alzoo de hei
!ige beetjes, geloof me vrij. Ik wil hier nie
mand noemen noch eenigszins aanduiden.
Overigens voor velen onder hen is 't van
De liberalen loopen over van eerbied voor
den godsdienst en voor de vrijheid, 't Is de
zuivere, pure waarheid.
Kent gii Molenbeek St Jan, eene voorstad
van Brussel Molenbeek is in de handen van
de liberalen.
Neemt dat gij daar woont, dat ge er ziek
valt en komt te sterven. Ge wierdt gebiecht
en berecht en ge sterft als goê christen
mensch zoo gij geleefd hebt.
Meent ge dat gij, christen mensch, een
kruit zoudt mogen hebben boven uwe lijk
koets of corbiilard
Ge zijt er wel meê.
De liberalen ze slachten hun vader
zijn benauwd van 't kruis.
Daarom zijn de kruisen boven decorbil-
lards, voor gelijk wien en in gelijk welke
omstandigheden, door 't liberaal bestier
teenemaal verboden.
Iri de plaats van een kruis moet er
raadt eens eene bolle hangen.
Eene bolle
Ja, e- ne bolle, eene zwarte bolle.
Maar waarom toch die zwarte bolle
Weet gij dat niet? Wel omdat wij niet
zouden vergeten de liberalen van tijd tot tijd
hunne bolle te wasschm
Nu, nu, 't is genoeg en zoovele dat de
liberale burgemeester van Molenbeek on
langs nog eens zijn overgcooten eerbied ge
toond heeft voor den godsdienst en voor de
vrijheid.
Daar waren twee zusierkens van liefde
naar eenige katholieke huizen van Molenbeek
gegaan om er wat onderstand te vragen
voor hunne armen en hunne zieken.
Dat en is percies niet geestig voor die
zusterkens, maar ze doen 't algelijk uit liefde
voor hunne lijdende mede menschen.
En zij hebben toch wel zeker die vrijheid
en dat recht
Ja, maar de liberale burgemeester van
Molenheek heeft het anders verstaan.
Wat die zusterkens doen dat zonder eerst
permissie te vragen aan Mijnheer den Burge
meester?.., Quos ego...Ik zal ze...
En de zusterkens moeten verschijnen voor
den politiekommissaris van Molenbeek...
Arme politiekommissaris
Weet ge wie er zal pleiten voor de nede
nge zusterkens? Niemand anders dan M'
Jules Lejeune, de oud minister van justicie,
een der fijnste advokaten van 't land.
't Is de kommissaris van Molenbeek, die
alzoo de bolle zal gewasschen zijn en de bur
gemeester er bij
Brrr
Vele geuzen zijn seffens op de zenuwen
als zij ieverst priesters of nonnen zien, en zij
vallen toen uit tegen kerk en religie. Dat
spel kan toch gevaarlijk zijn.
'tWas het geval verleden Zaterdag op den
iram naar Veurne. Met de markt van Yper
was er vele volk op den tram, en onder
anderen zat daar een priester bezig met zone
getijden te lezen, en rechtover een mossieu,
die 't seffens geradig vond van sneuven te
smijten tegen de kloosters en de biecht. Ja
maar, eene vrouw, die er nevens zat,raapte
die sneuven op, en weerlei zoo goed dat
mossieu achter twee minuten met deu mond
vol tanden zat. Ze klapte zoo knoddig dat zij
aide lachers langs haren kant kreeg. Wel
gesproken, Siska, zeiden de eene. Bravo
Siska, riepen d'andere. Mijnheer kan niet
meer antwoorden, zei Siska.
De priester, die nog geen enkel woord]
had gesproken, maar hertelijk had meêge-
lachen, wenschte Siska ook proficiat. Mijn
beer, sprak vriendelijk de priester: waarom
verdedigt gij u niet Weer u toch een bitje
of hebt gij goeste om u te laten verslaan, en
toen nog door een vrouwspersoon ik voot
mij, zei de priester, zou liever mijne vingers
afbijten Gij kunt raden of al die menschen
ieenen luiden lach schooien Vijf minuten
later was de tram te Pollinckhove, alwaar
de priester afscheid nam. En vooraleer af te
stappen, groette hij mijnheer met deze
woorden Mijnheer, indien ik u eenen raad
mag geven, 't is wel van voortaan iedereen
gerust te laten, en bijzonderlijkhet
vrouwvolk.
Ik weet wonder of mossieu de voageur
dien raad zal volgen Een getuige.
den koor, met zijne vermaarde tapijtscbil-
derijen behangen, en, waar tusschen lichten
prijken de rrliquteënkassen van den H.
Donatianus.patr on van Brugge en 't Bisdom
en van den H. Elisius, onzen apostel en
stichter der eerste St Salvatorskerk.
Een lunch wordt aangeboden in de groote
zaal van 't stadhuis, gevolgd door het bezoek
der merkweerdige tentoonstellingen.
Om 15 1/4 u. begint een aandoenlijk
muziekfeest op de groote markt. 3000 kin
ders uit bijna alle scholen van stad, met
vaantjes van België of Beieren in de 'hand
zingen vaderlaridsche liederen in hunne
schoone vlaamsche taal. Adolphine Beekers
leerlinge der stadsschool en Maria Claeys'
leerlinge der beroepsschool van de Zusters
Maricolen, omringd van eenige kinders, die
de vrije, aangenomehe en officiëele scholen
vertegenwoordigen, en als ineensmelten,
Dieden eenen bloemtuil aan Prinses Elisa-
.j0rle worden van hulde en
verkleefdheid.
Groot is daar de geestdrift die duren
blijft tot het wegrijden der vorstelijke bezoe-
kers, om 17 1/4 uren.
van Yper naar de
Café Fran9ais op tram
Welk vloeken, welke zedeloosheid, welk
getier, welke woede Luistert
'K vertrekke zaterdag laatst met den tram
naar de statie Café Francais en nauwe
lijks gezeten, mijn naaste gebuur schiet in
eene woede en roeptEr is geen God en
er is geen laatst oordeeleens dood, altijd
dood. T is daarom dat wij hier van alle
mogelijk genot moeten genieten. Ja,wij zijn
hier overmeesterd door Pastoors en door
fonctionnairenmoesten wij dat eens al
naar de mane zenden, 't ware een ander
leventje maai' neen, wij laten ons vernuk
ken door pastoors enz....
Maar hoeveel vloeken, goddeloosheden en
onzedige klap daaronder vermengeld waren,
kan ik niet zeggen. 'T geen dat die man
meest begeerde 't was de vrijheid van han
delen zooals dieren handelen.
In 't eerste oogenbiik 'k vroeg mij zeiven
af is dat een zot of heeft hij te veel in het
glas gezien niemendalle noch zot.
noch dronke i was een geheel iets anders.
Raadt eens, geëerde lezers! 'T was een libe
raal propagandistwant als hij t'einde ge
vloekt en getierd en geblasphemeerd was,
hij haalt een geheel grepe papier uit zijne
zak en geelt een briefje asn een mijner
vrienden,di het opendoet en 's zie dat het
van diezelfde waren waarmede men aan de
hoeken der straat stond onder de zorge van
Lowietje. Mijn vriend gaf hem welhaast
zijn briefje terug en den vloeker en tierder
daarop als gij het niet en wilt behouden,
zei hijgebruik het om uw g.... te vagen,
t is alsan daarvoor goed.
He wel, Ernestje, zijn het al zulke propa
gandisten, t is welgij zult vooruitgaan ge
lijk de koordedraaiers 't is hetgeen wij u
uit het hei te wecschen.
En denkt niet, vrienden, dat het een
werkman was, die hem alzoo gedreeg
neen. 'T was een burger van eene gemeente
omtrent Yper.
Ernest, proficiat'T was wel, geheel wel;
dien man en sprak geen politiek.. geen poli
tiek maar bij liet zien hoe leege een mensch
dalen kan, wanneer hij zijnen godsdienst
verloren heeft.
Als de droeve schooljongens willen vo
gels vangen, zij bestrooien de trapo met
Brugge, 3 Juli 1902
De stad staat in feestgewaad De belgi-
sche driekleur met het beiersche wit en
blauw toonen alom dat men Prins Albrecht
en Prinses Elisabeth gulhertig verwacht
Het weder ook doet zijn beste en is gema
tigd gelijk men hel op eene blijde feeste
begeert.
Om 10 4/2 aankomst ter statie en optocht
naar het provinciaal gouvernement, door de
dichtgesehaarde en geestdriftige menigte.
De prinsen schijnen gelukkig en groeten
zonder ophouden: zij voelen waar zij zijn:
te midden eener vaderlandslievende en
Katholieke stad.
Om 12 u. bezoek in de Hoofdkerk.Vooi
het kerkgebouw staat de Gilde der Am
bachten met vaandels en bannieren. In de
Kerk, Zijne Hoogweerdigheid de Bisschop,
omringd van de kanunikken in koorgewaad,
leidt de Prinsen tot de kapel van het Aller
heiligste, waar de vorstelijke stoet eenige
oogenblikken den Koning der koningen
nulde bewijsttot de Rijven van Z. Karel-
den-Goede, den voorbeeldigen graaf, nu
tweeden patroon van Vlaanderen, en dan tot
(ITALIË)
Deze buitengewone Prijskamp door de mach
tige maatschappij vriendenbond, van Gent,inge
richt, zal een bijzonderen bijval genieten.
Alle schikkingen zijn genomen voor het ver
blijf en de loslating te Rome.
Ondcrleiding drrvergezellerszullen de duiven
bij hunne aankomst bewaakt en verzorgd wor
den door de soldaten der genie. Een ruim en
luchtig gebouw is ter beschikking gesteld om
de duiven tegen alle mogelijk weder eene veili
ge plaats te geven. De soldaten der genie blijven
ook ter beschikking der vergezellers om aan de
loslating te helpen.
België's minister zal de loslating bijwonen
welke van nu af in al de Italiaansche gazetten
aangekondigd en zeer belangstellend besproken
wordt.
Voor het vervoer werd reeds gezorgd. Drie
speciale wagons worden in het arsenaal te Gent-
brugge voorbereid, welke de duiven tot Rome
loe zullen voeren. Deze wagons worden op last
van minister Liebaert voor die reis opzettelijk
in 't wit geschilderd.
Het bestuur verwaarloost ook niets; de voor
zitter, de heer Bon Leon van Pottelsberghe de
la Potterie, ontziet zich noch moeite noch tijd
om alles persoonlijk achterna te zitten, om alle
maatregelen te nemen die noodig zijn voor het
welgelukken der vlucht.
De reeks der eereprijzen zal iedereen verba
zen. Liefhebbers en niet-liefhebbers, personen
uit de hooge wereld en anderen schrijven in,
vol belangstelling voordeze uitzonderlijkevlucht.
De loslating zal waarschijnlijk op 11 Juli
plaats hebben. De inkorving morgen Zondag
6 Juli. Iedereen is benieuwd om (e weten hoe
't zal afloopen.
Er wierd vrijdag avond in de herberg den
slachter solo slim gespeeld in troef door Gus-
taaf Flamey met G. Bouteca, Richard Mahieu
en E- Van Suypene.
MEL ASSE-TURF, brevet Schwartz,36/4000
suikervoedsel van 1' orde voor paarden
en vee. Beaudoin en Bolly, Borgworm.
Scheikundige meststoffen
Vertegenwoordigd door Leleup-Giet, Eiver-
dinghestraat, 12, te Yper.
ft