D I IS EN OMMELANDS, i r-Xld350 59T00a0arhSTr S er }f m Op Zaterdag, 29en November 1902. 5 centimen 't blad. 37ste jaar. Talmerk 1920 Koorzangmaatschappij L'Orphéon Willen is Kunnen Bewindschappelijk Nieuws Engeland Frankrijk Nog de doode-haad Eertijds en nu Te trekken bij den UitgeverTk 36, in de Boterstrate, te Yperen bij 's land boodschap>oezen ofte posttegen 3 frank 's jaars. 't Nieuwsblad van Yper verschijnt 's Vrijdags, en 's Zaterdags na de markt, tegen 3 f. 's jaars; 3 f. en den vrachtloon buiten Belgenland. Het blad en is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald. lies moet vrachtvrij ingezonden worden naar de Boterstrate, Tk 16, te Yper. Echt en recht, 't oud Volk indachtig; Kinderlijk, niet kinderachtig; Ypersch, Vlaamsch en, bovenal, God getrouwe ik wezen zal De bekendmakingen kosten 0,fr.l5 de reke binnen 't blad is 't 0,f.30 van 's Rechters wegen f. 1overdruk, 5 fr. 't honderd, leder boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken. De Heeren van de Agence HAVAS.te Brussel, Tk 32,in de Magdalena- strate, en te Parijs, n° 8, Place de la Bourse, ontvangen bekendma kingen voor 't Nieuwsblad van Yper, vanj al die buiten Oost- Westvlaanderen wonen. Nieuwe inteekenaars op 't NieuwsbladI i miljard 700 miljoen betaald heeft, voor 1903 krijgen de gazette voor nieten van I Het overbrengen van ieder sodaat naar nu tot Nieuwjaar. Zuid-Afrika kostte 2,050 fr. en het eten van ieder krijger en zijn peerd 1.02b fr Het Engelsch tekort stukken voor gemengd koor zal uitvoeren, ge toonzet door den beroemden duitscben mees ter Handel Zondag 21 December, zal Willen is Kunnende tweede winterfeeste geven in 't Volkshuis. Breidel en De Coninck historisch drama in 4 bedrijven, Drie koppen voor één beul blijspel. De nieuwe schoolwet in Engeland Vrijdag heeft het Engelsch Lager v u I Gedurende de 7 eerste maanden van Wn vernemen dat onze KoormaatschappnlR n. ,j het financieel Engelsch dienstjaar, be- Zondag toekomende, binst de mis van 11 1/2 ginnende deQ °A ,aaljt> l)eloopen ure, in St Maartenskerk, eenige uitgekozende ontvangsten 76 miljoen, 368 dui zend, 595 pond terwijl de uitgaven 120 miljoen, 304 duizend, 967 pond bedragen. Er is dus een tekort van 43 miljoen 936 duizend 372 pond of 1 miljard 100 miljoeii frank. Gelijk men ziet is het de moeite niet weerd ervan te gewagen. Eene verklaring van kerk ver volger Combes Er wordt gezegd dat de geloofsver- zaker Combes, die thans tot groot on geluk van Frank'ijk eerste minister is, de volgende verklaring zou gedaan hebben Indien ik nog een jaar aan het bewind blijf, en ik ben zeker er o-- u i aan te blijven, zal er geen enkelkloos- huis eindelijk de nieuwe schoolwet in I jerordemeer in Frankrijk bestaan en tweede lezing gestemd; de besprekingljndjeD jk er twee jaar aan blijf, za! er was over anderhalve maand begonnen. I jn j9og geene enkele kerk meer open In die bespreking heeft een ierscb Lijn. afgeveerdigde, M. Healy, een i.er bestel Gelukkig voor Frankrijk zal God redenaars van het Engelsch Parlement, 1^ QVer Kerk waakt wel zorgen dat eene prachtige redevoering uitgespro-l „eene tvvee jaar meer duren zal ken om de scholen zonder God naar verdienste te brandmerken. «Ik ben De vrijheid gelijk m Belgi* overtuigd, zegde bij, dat de eenige De Frausche katholieken vragen reden dier anarchistische bewegingen, niets beters dan door de regeering der die Europa het onderste boven gewor-1 republiek behandeld te worden, zoo pen en den moord van de presidenten Uls de liberalen en socialisten, vrijden- der Fransche R< publiek en der Ver- kers en vrijmetselaars in België be- eenigde Staten voor gevolg gehad heb- haodeld woi den door het katholiek ben, moeten geweten worden aan de fQjnister:e. Dat doet l'Univers, het uitsluiting van God in de scholen. groot katholiek blad van Parijs, uit «Men zegt dat de tegenwoordige schijnen in de volgende regelen regeering eene dwangregeering is, en Komaan gij kunt toch niet minder dat dus geen enkel Iersch af'geveerdig-1 liberaal zijn dan katholieken De Bel de voor haar mag stemmen. Zij zal gische katholieken hebben noch ver- nog eene dwangregeering zijn aan- volgingsdekreet noch uitzonderliugs- staande jaar, als zij een wetsontwerp wot tegen wien ook gericht. Gij dan, op den grondeigendom in Ierland zal I regeeringsgezinden, die zoo machtig neerleggen,en evenals wij dan,zonder Lyt bij het ministerie,doet zoo spoeuig oneer voor ons, hare voorstellen be- mogelijk de wet tegen de kloosterver- trekkelijk den aankoop der gronden Lenigingen intrekken, zullen kunnen ondersteunen, zoo ook Gy boudt van geen paters of jesuie- kan er voor ons geene oneer in be- (eü de Beigische katholieken hou len staan, ze thans te ondersteunen op|eVenmin van vrijmetselaars en socia- eene kwestie van godsdienstig onder- [isfen nocbtans laten zij hen vrij te wijs. I vergaderen en zich te vereenigen. Men zal ons zonder twijfel zeggen I Wilt gij dus even liberaal zijn als de dat wij daardoor de liberale partij I Belgische katholieken,laatde klooster zullen tegen ons hebben als het d I [ingen van beide geslacht n, uit hun Iersche belangen geldt. Ehwel ik ver- ballingschap, in het land, in hunne klaar dat, zoo ik, met tegen het gods-kloosters terugkeeren. dienstig onderwijs te stemmen, het De Belgen erkennen en beoefenen zellbestuur van Ierland kan afkoopen, de Vfybeid van onderwijs ;de vrijden ik zelfs niet ten prijze der vrijheden ^ersboogeschool van Brussel ke it gra- yan mi'n vaderland de hoop op zalig- jen en diplomas toe evenalsde katho- 1 Tu ...1 u__„00„unni van Len van. Welaai van na ï'ii yöuci iauu ul, ~r - - P aen en uipiutuaa heid van het nederigste Iersch kind i" I liekc hoogeschooi van Leuven. Welaan ballingschap zou willen opofferen. dan, doet glj 00k a[ de vrije scholen Wat de Engelsch-Zuid- Ivan Frankrijk heropenen, verleen Afrikaansche oorlog gekost heeftU Het Engelsch gouve-nement heett K en diplomas toe te kennen. berekend dat de Zuid-Afi'ikaansche AaQ >t werk, mijnheeren Dat een oorlog aan deBiitten zoo wat 6 miljard edelmoedige wediever van verdraag- frank gekost heeft. De soldij aan het Laamheid en vrijheid besta tusschen u leger betaald,beloopt 1,454,4b-,oUütr.;!^ Je Belgische katholieken. Engeland heeft 350,000 soldaten naar Zuid-Afrika gezonden,en ieder soFaa (Jnivers zal nie kwam itaS fr-ootvao- gehoorS wLen. Niet alleen de Fran- nog geheel hunne soldij niet ontvan |,he bliekeineu> maar zelfs onze gen- liberale en socialistische zoogenaamde De geneeskundige ^enst heeft 6t3 Lijheidsvrienden zullen er den spot miljoen gekostdei soldij aan de m j - en en verzuchten naar de cietroepeu beliep 152 miljoen en macbt en de gelegenheid om hier in en deze van de beruchte yeomanry 1 hunne Fransche Broeders en miljoen. De vrijwilligers rokken 74 na te v0.gen. pSeVkÏÏuen1,£»BSSo fr, de Houden liberalen - -dalislen dan P.efde? ^r^makktiiik uit te reke- L zijn daarbij met de gewone vrij he. d C1J, dVl het tVar Office of ministerie niet tevreden en eischen zelfs die, aan nen da rneelmatice troepen andersdenkenden hunue denkbeelden Maar... de vrijheid voor anderen, aar zijn zij de grootste vijanden van en moesten zij ooit het bewindinhan en krijgen, men zou zien hoezij 'nen 2;ang zouden gaan met de vrijheid van vereeniging, de vrijheid van onder wijs en andere vrijheden, waar de katholieke i gebruik van maken. Het land heeft hen, van 1878 tof S84 aa 't werk gezien het weet wat Je dwingelandij der vrijdenkers van dien tijd, onder voorwendsel van al gemeen belang hebben uitgeoefend en weet, bijgevolg, wat er van die mannen te verwachten is. Daarom heeft het er, in 188'/, kort spel mee gemaakt en over die zonder- inge vrijheidsvrienden een vonnis geveld, en dat in al de volgende kie- zingeu met kracht werd bevestigd. Liberalen en socialisten zijn sedert dien tijd volstrekt niet van meening veranderd zij betreuren nog altijd den tijd van de Rolinscbe burgemee sters, van de scholen zonder God en zonder leerlingen,van de speciale kom- missarissen van het berucht school-of iever schotelenkwest en van de iu- aalming der katholieke stichtingen. Zij watertanden van de goesting om lier te lande tegen de katholieken dt dwang- en vrrvolgiogspolitiek van Combes en zijne bende toe te passen. Dat weet het kiezerskorps en daai- om is het niet van zin iets te verande ren aan het vonnis door hem in 1884 en in de volgende kiezingen tegen de liberale dwingelandspoiitiek uitge sproken. Wij komen terug tot den aanval, omdat de snoodtieid en de loosheid van den vijand on ophoudelijk nieuwen oproep doet voor zijn leger, bij de dwaasten en onwelendsten der dwazen en onwelenden Die laöe leugenaars zuilen wij eene nieuwe nederlaag doen onderstaan en op hen doen schieten door een hunner grootste mannen door hun gewezen hoofd door Bara zelve. Luistert wat die groote liberaal schreef De godsdienstige vereenigingen, hebben geene toelating noodig van 't gouvernement, om lot stand te komen. De Staal heeft hun geene voorwaarden op te leggen, de Staat kan ze niet ontbinden;immers in Belgie is er een gedacht van vrijheid, die aan iedereen toe passelijk is, eene vrijheid die rechten geeft aan de Capucienen en aan de Recolletten, aan de witte Paters gelijk aan de zwarte. Belgen land noodigt ze uit, te zamen of afzonderlijk om de weldaden zijner wetgeving te genie ten. De Capucienen en de Recolletten zullen mogen bezitten, in 't algemeen of in 't bij zonder, MAAR ALS BURGERS hunne be zittingen zullen op den voet staan van al de goederen door bijzonderen aangeworven Dit heeft Bara geschreven in een boekwerk over Betrekking tusschen Kerk en Staat Dat is de zin en de uitleg van onze grond wet Is het dus niet schandelijk voor de liberalen van zoo onbeschaamd te liegen en te bedriegen? Er is geen een die de waarheid durft schrijven Er is geen een die eene wederlegging waagt der katholieke bladen in die zake. Onze kloosterlingen bezitten dus hun klooster, gelijk de andete Belgische burgers een hotel, een kasteel, een fabriek bezitten. Bijgevolg als de liberalen 't volk opmaken om de kloosters aan te slaan, zij maken hetop tegen hun eigen zeiven, tegen het wettig be zit hunner eigene goederen. Klappen van milliards is gemakkelijk, maar, waar zijn al de schoone hofsteden der kloosters, al de prachtige bosschen, al de vette weiden van die paters en die zusters En dan zelf het gebouwvan 'tklooster met zijnen afhang, is dat voor 't enkel genot van die kloosterlingen! Die lokalen voorouder- iingea, voor weezen, voor ziekenen zuchtigen, die gebouwen waar zij onwetenden leeren, ellendigen verzorgen en allerlei diensten be wijzen van volkwelzijn zoudt gij durven beweren dat die onroerende goederen, on derworpen aan velerlei lasten der schatkist, dienen moeten tot persoonlijke voldoening van de kloosterl-ngen. Liberale bedriegers, weet gij niet dat bet eifgoed der katholieke liefdadigheid, dat die goederen die gij zoo benijdt, eerst en vooral dienen om de ongelukkigen te helpen, en de kinders van den werkman tegende verleiding der rijke liberale leegloopers te beschermen? Is het ook voor 't algemeen welzijn der behoeftigen en der ongelukkigen dat de for tuin dpr macMi»e liberalen dient Vergelijzt eens net leven dier schatrijke eigenaars met het leven der kloosterlingen. )eze laatste slapen op eenen strooizak en eten aan eene tafel die zoo mager opgediend is als deze onzer ambachtslieden. Weten die fijngelipte heeren, die verleed zijn van in hunne ledigheid al de kostelijkste spijzen en dranken te nutteri, weten zij, dat de Zusterkens Jer Armen maar aan tafel gaan, nadat zij hunne ouderlingen te eten gegeven hebben, en dat het't overschot, door die lieve uden gelaten, de dagelijksche kost is dier heldhaftige dienaressen van den arme. Wat een gedacht voor dat volk der doode- hand! In plaats van gemakkelijk en weeldig te leven, met hunne zoogezeide bergen van goud, zij geven zich de pracht, ja de pracht van hunne dagen en nachten te slijten bij ellendigen van alle slach Zij zouden zelve schulden maken om ze op te nemen Gij kent ds geschiedenis van Sint Laurentius 't Was in de derde eeuw. De aartsdiaken Laurentius was door de Kerk aangesteld om te zorgen voor de ongelukki gen: daarvoor ontving hij de giften der christenen, maar hij zelve leefde arm en zut nig gelijk een kluizenaar. Nu, 't ging alsdan te Rome, gelijk nu in Vrankrijk. De liberalen van dien lijd spanden eene Kerkvervolging in tegen de christenen. Laurentius moest voor den keizer Valeriaan verschijnen en hem de schuilplaats aanwijzen waar 't goud verborgen was. De diaken vroeg drie dagen tijd om alles bij een te zamelen men stond bet toe. Laurentius ver zamelde al wat tiij vinden kon van kreupelen van blinden, van armen, en ging met dat gevolg naar 's keizers paleis. De prefekt vroeg nu waar zijn de schat ten die gij beloofd hebt te toonen? Dan oracht de Heilige de menigte der armen bin nen.« Ziedaar, zegde hij, de schatten die al tijd vermeerderen zonder ooit te verminderen, schatten die iedereen wil bezitten Schijnt het u niet dat het plunderen der iloosters, zoo geweldig aangelegd door de liberale drukpers, zou kunuen op een derge lijk tooneel uitkomen Ziet gij daar die socialisten, dronken van genever en liberale gedachten, een klooster aanvallen van Zusters van Liefde, en in plaatse van koffers goud en bankbriefzens te vinden, niets anders ontdekkende dan slaap plaatsen van gebrekelijken, zilen waar de Zusters de walgelijkste wonden verbinden, dan eene klas twee, drie, vol kleine weesjes, en eindelijk den zolder waar de arme Zusters hunne afgesloofde ledematen gaan uitrusten op een hard strooien bed Ah heeren vrijmetselaars, gij jaagt ons werkvolk op,tot het plunderen der kloosters, waarvan gij denrijkilom berekent Men kan schrikkelijke missen voorzien in uw rekenen. De schatten die Sint Laurentius toonde aan den Roomscben landvoogd, zullen de hebzucht van'topgehilstediernietkunnen stillen, en dat zal het wroede beest, dat gij ontbonden hebt uwe coflre-forts komen bestormen, om te zien of er daar geene ande re schatten in zijn. God gave dat de gebeden onzer klooster lingen de beklagensweerdige uitboetingen afkeeren die onze tegenwoordige samenleving bedreigen voor haren blinden haat tegen prieterschap en tegen kloosterleven. Dat zal de minste dienst niet zijn welken de lieden der doode-hand aan hunne vervolgers bewezen hebhen. Té Pé Ka 't Is reeds lang geleden. In 1852 kwam Mgr Malou om te vormen in onze geboortestad. Ik was van 't getal dei vormelingen. De Heer Burgemeester, die het wel deed met zijnen pastoor, wierd vereerd met het peterschap der vormelingen, en 's noens zat hij aan tafel nevens den Bisschop. Op het einde van de tafel, al spreken en klappen, zegde een der aangezetenen tot zijn gebuur, dat de liberalen ongodsdienstige m mschen zijn. En zie, daar seffens staat de Burgemeester recht. Monseigneur, zegi nij, ik vraag de toelating om u eenige woor den te zeggen. Die heer, en hij wees naar den man d.e pas gesproken had, die heer beweert dat de liberalen mensehen zijn zon der godsdienst. Of hij het op mij gezien heeft, dat vraag ik mij af. Maar hij weet dat ik in politiek liberaal ben uit ganscner hert. Nu, wat den godsdienst aangaat, ik zal vra gen aan M. den Pastoor of ik mijne gods dienstige plichten kwijt. Ik ga alie dage naar de misse, alle maanden tot de HH. Sa- kramenten. Nooit heeft M. de Pastoor mij iets gevraagd of hij heeft het verkregen. Dat is hetgeen ik geerne zou gezeid hebben om mijne eer te herstellen want ik wil niet aanzien worden voor een ongodsdienstig man. Ik ben katholiek in godsdienst, libe raal in politiek. Wat Monseigneur daarop antwoordde, kan ik niet zeggen. Maar toch niet veel, meen ik, want hij zag wel dat hij te doen had met een van die mannen, gelijk er vele waren te dien tijde en nog enkele misschien op onze tijden, die ter goeder trouwe, meenden het iioeralismus te kunnen aankleven en het werkstellig volgen zonder verloochening van de katholieke grondstelsels, omdat zij wat bestierlijke kennissen en natuurlijk ver stand hadden, zij meenden alles te weten.... En och Heere ze zagen niet dat ze hen met den toom lieten leiden door eenige liberale kopstukken van Yper of van elders, die, of francmapons of schijnheiligaards, wel spra ken van hunnen eerbied voor den godsdienst, maar ook, overal waar zij hun vaandel ont plooiden, de groote woorden uithingen en deden weerklinken van klerikale onverdraag zaamheid, onafhankelijkheid van de Staat, scheiding van Staat en Kerk, hoogmoed der priesters, en wat weet ik welke hoogdraven de dwaasheden nog. Ja, onze burgemeester was, voor het stof felijke, een goede bestierder'twas daarbij een vreedzame man, goed van aard en altijd oereid om aan iedereen dienst te bewijzen. 't Was een rechtschapen hert, niettegen staande ztjne doling Moest nij nu nog uwen, wat zouden zijne oogen open gaan En wat zou bij wel zeggen, als üij de openOare kerk vervolging zou zien in zijn geboorteland (want ntj was een geboren fransebman die in 1830 gevraagd en bekomen bad van Belg te worden); als hij onze nedeudaagsctie li beralen zou zien van langs oin meer atwijnen van alle gocsdienstige pücbtvei vulling en nunne hoofdmannen en gekozenen nooit neer naar kerk of kluize gaan als bij net nberalismus zou aangespannen zien aan den wagen van nel socialismusals tnj onze libe- raalkes zou hooreu de priesiernaters van Frankrijk toejuichen en ze zien verlangen om in ons land Gomoes' doenwijze te kunnen navolgen als hij de goddeloostieid der libe rale dagbladen zou bestatigen en artikels zou lezen gelijk er onlangs een verschenen is in la Gazette, een der bijzonderste liberale dag- Oladen van Brussel Weet gij wat de pennelekkers van la Ga- iette uigevonden hebben, zeker om te bewij zen dat men kan katholiek zijn in Godsdienst en liberaal in polities Zij heböen daar eenen brief uitgegeven van eene zoogezeide nuismteder, (Sctioone en deftige huismoe der waarlijk legen de... I"9 Communie der kinderen Ja, schrijft die zoogezeide huismoeder, de tijd is gekomen van de liberale vrouwen van gedaan te maken met de i"8 Communie. Wat maakt het dat grootvader of grootmoe der er aan houdt, ja dat er ievers een suiker nonkel of een suikertante, nog min of meer besmet is met liberale superstitiën Men is liberaal of men is het niet. Wilt men liberale sinders hebben, hunuen vader eti hunne moeder weerdig, hewel geene 1'" Commu nie meer. De kinders moeten geheel en gansch van de priesters afgetrokken wor den Maar wat zal men stellen in plaats van die plechtigheid Leest en houdt u van lachen als gij kunt. Indien gij aan eene plechtigheid houdt, waarom het tienste of twaalfste jaar van het kind niet gevierd, als zijnde de jaren van verstand en alzoo de schoonste dag van het leven Indien de verjaardag der geboorte op eenen wekedag valt, doet gelijk de kerk en verzet de plechtigheid tot den Zondag. Kleedt dan, indien het zoobevalt.uw knecht jongen als een nieuwgetrouwde, uw meis ken in het wit. Doet hun schoone redevoe ringen om hunne plichten voor oogen te leggen. Wilt gij zelfs het Evangelie uithalen, neemt daaruit het schoon gebod van elkan der te beminnen eindigt dan met een feest maal. Is de pastoor daarbij noodig En daar Het is uit Ouders, die toch zoo gelukkig zijt, op den dag der eerste communie, die tot tranen toe It VMM NIEUWSBLAD VAN YP A A i r

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1902 | | pagina 1