D I T f S N EN OMMELANDS, I >r Op Zaterdag, Tn Mei 1903. 5 centime!) 't blad. 38R!' jaar. Talmerk 1249 Lof der katholieken Slaven der Vrijdenkerij Zijne gedachtenis is in zegening Oogen open KARDJASU! Eene godsdienstige gebeur tenis van groot staatkundig belang. :at 3 en 3iS. ten Te trekken bij den UitgeverTk 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's land boodschap toe zen ofte posttegen 3 frank 's j tars. 't Nieuwsblad van Yper verschijnt 's Vrijdags, en 's Zaterdags na de markt, tegen 3 f. 's jaars; 3 f. en den vrachtloon buiten Belgenland. Het blad en is niet min te trekken dan voor een geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald. /.Hes moet vrachtvrij ingezonden worden naar de Boterstrate, Tk lö, te Yper. Echt en recht, 't oud Volk indachtig; Kinderlijk, niet kinderachtig Ypersch, Vlaamsch en, bovenal, God getrouwe ik wezen zal 1 5 De bekendmakingen kosten 0,fr.l5 de reke binnen 't blad is 't 0,f.30 van 's Rechters wegen f. 1; overdruk, 5 fr. 't honderd. Ieder boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken. De Heeren van de Agence HAVAS.te B ussel, Tk 32,in de Magdalena- strate, en te Parijs, n° 8, Place de la Bourse, ontvangen bekendma kingen voor 't Nieuwsblad van Yper, vinjat die buiten Oost- Westvlaanderen wonen. in a» Indien het meer dart zeldzaam is den lof der katholieke Regeering en van de meerderheid die haar ondersteunt uit den mond der liberalen en socialis ten te hooren, toch brengen hunne daden, meer dan eens, ondanks hen, hulde aan het werk der katholieken. Dat was onlangs het geval met de liberalen.die eene voorbereidende ver gadering hielden voor het aanstaande liberaal koogre's. Op die vergadering werd er, onder andere, beslist te wer ken voor de uitbreiding der liberale maatschappijen van ouderlingen bij stand, van aansluiting bij de lijfreut- kas, van samenwerking, enz., alsook der liberale comiteiten welke voor doel hebben aan de werklieden die den ouderdom van 65 jaren hebben bereikt, hun pensioen te bezorgen. 't Is waar, die soort van maatschap pijen, welke men maatschappelijke werken noemt, zijn tot nu toe zeer klein in getal bij de liberalen. Doch, hun besluit, die maatschappijen uit te breiden en te vermenigvuldigen, is eene onrechtstreeksche maar schitte rende hulde aan de katholieke Begee ring en hare meerderheid d.e, uoor hare maatschappelijke wetten, derge lijke werken heeft in 't leven geroepen en hun bestaan heeft verzekerd. Immers, wat zouden de maatschap pijen van samenwerking en ondertin- gen bijstand doen indien zij door den Staat niet doelmatig werden onder steund Hoeveel aansluitingen bij de lijfrent- kas zouden er zijn, iudien deze n et Werden begunstigd met de toehgen en piemiëu van den Staal, welke alzoo de verzekering tegen den ouden dag aanmoedigen en hare uitbreiding be vorderen Wat zouden de pensioencomifeiten te verrichten hebben, indien de wet niet bestond welke aan de 65jarige werklieden eene jaarlijkschc toeken ning van 65 frank verzekert. Men kan twisten over het meer of min, doch het feit dat de liberalen zich genoodzaakt achten van verre achter de katholieken te komen, om de ouderlingen op te sporen die recht hebben op gemeldetoekei ning,bewijst dat deze niet te versmaden is; bijge volg is het eene hulde aan het werk der katholieke Regeering. Hetzelfde zien wij thans gebeuren bij de socialisten. Hun hoofdorgaan, le Peuple, kondigt aan dat in het Maison du Peuple, te Brussel, eene onderlinge lijfreiitmaatschappij wordt gesticht. Om zijne partijgenooten aan te wakkeren zich, met vrouw en kin deren,bij die maatschappij aan te slui ten, drukt le Peuple op de toelagen welke de Staat en de provincie aan de nieuwe maafschppij zullen verleenen en hij voegt erbij Wij zouden gelukkig zijn te zien dat de gezellinnen en gezellen hun belang begrijpen en talrijk beantwoorden aan den oproep die hun door deze nieuwe en noodzakelijke maatschappij wordt gedaan. De lijfren[maatschappijen voorzien dus in eene wezenlijke noodzakelijk heid, zoowel bij de socialistische en liberale als bij de katholieke werklie den. Welnu, wie heeft de stichting en de doelmatige werking van die maat schappijen mogelijk gemaakt? Wie is, bijgevolg, de wezenlijke stichter van die prachtige beweging van vooruit zicht, welke miljoenen naar de Lijf rentkas doet vloeien, om er te gedijen totschoone pensioenen voor den ouden werkman Niemand anders dan de katholieke Regeering en hare meerderheid in de Kamers. Hoe razend liberalen en so cialisten die Regeering en hare meer derheid ook bekampen, toch brengen zij,door hunne eigene werken, onvrij willig hulde aan de bezorgdheid der katholieken voor het lot der werklieden en der lagere klassen in 't algemeen Volgons do groote koppen der vrijdenkerij moet men aan zijn geloof verzaken oen zich los te worstelen uit de slavernij en eene on beperkte vrijheid te genieten. Van welken aard de vrijheid is welke de vrijdenkers ge nieten blijkt uit het volgende feit dat door la Groix du Var wordt verhaald Over eenigen tijd werd, iri eene parochie kerk van Toulon, een nogal belangrijk stuk, de titel eener rente of van een pensioen ge vonden. Na dat stuk in de sakristij ter bewa- 1 ing gegeven te hebben en om te beletten dat het opnieuw zou verloren of verdoold geraken, deed men aan den policiekommis- saris van het naastbijgelegen bureel verzoe ken eenen agent te zenden om het af te halen. De kommissaris gaf dus aan eenen agent bevel dat stuk te gaan balen. Waar dat? hervroeg de agent. Jn die kerk, zegde da kommissaris. Ha zoo, neen, antwoordde de agent vastberaden, in eene kerk ga ik niet. Weihoe, gij gaat er niet? vroeg de kommissaris verbaasd. Neen, ik ga niet naar de kerk. 't Is zeker om te lachen dat gij dat zegt? Volstrekt niet, antwoordde de agent gij zoudt toch niet willen dat ik in de boet geslagen worde In de boet? Wat wilt gij daarmee zeg gen YVel ja, antwoordde de agent, ik be hoor tot eene maatschappij waarvan de le den vijf frank boet oploopen, telkens dat zij eenen voet in de kerk zetten. De agent werd, inderdaad, van de bood schap ontslagen. Er bestaat dus, te Toulon, eene maat schappij van zoogezegde vrije mannen, ge heel en al ontlast van alle godsdienstige bij- geloovigheden(!) doch aan wie het, op eene beet van vijf frank verboden is eene kerk binnen te gaan. Zoo het schijnt telt die maatschappij, on der hare leden, politieagenten, ambtenaars die, betaald met het geld der belastingschul digen, bijgevolg ter beschikking zouden moeten zijn van het publiek, zonder onder scheid van denkwijze. Het reglement van die maatschappij voor ziet zelfs niet de gevallen van hoogdringend beid, 't is te zeggen de verplichting waarin de agent zich zou kunnen bevinden in eene kerk te gaan, om er zijnen dienst uit te oefenen. Schoone vrijheid, inderdaad, welke de vrijdenkerij aan hare aanhangers bezorgt! Mei ware voldoening deelen wij onze lezers mede de schoone lofspraak en hulde die in de jaarlijksche vergadering der Federatie der katholieke kringen, aan de geheugenis van wijlen M. Iweins d'Eeckhoutte is toege bracht geweest door M. Leo Joly, in de zitting van Zondag laatst te Turnhout. Zoo sprak de redenaar Gelijk de verledene jaren, zoo nog eens dit jaar heeft de dood oris getroffen een der oudste en der getrouwigste leden van de commissie der bondvereeniging, M. Iweins d'Eeckhoutte, is ons ontnomen, en zijn ver lies valt ons allen even pijnlijk. Deert het ons te moeten spreken van zijn afsterven, in dit verslag, toch is het troos teud de lessen te mogen herinneren die ons schitterend voorkomen uit zijn bestaan; want die achtbare vriend en trouwe bondgenoot was een treffend voorbeeld en eene levende aanwakkering voor te vele begoederde ka tholieken die lichtelijk vergeten dat de rijk dom geenszins de ledigheid noch de nietige bezigheden verschoonen kan. Twee hoofdhoedanigheden, goedheid, en werkzaamheid doorstraalden in hem,gepaard met eene wonderbare deftigheid en verstan digheid. Over twee jaren, onmiddellijk na onze zitting in Brugge, wierd hij door de ziekte aar getast en nogthans bleef hij aan 't werk.en zijne menigvuldige politieke plich ten vervulde hij voorts met dien iever en die stiptheid die zijn edelmoedig en vroom ka rakter kenmerkten; nog twee maanden vóó" zijne dood zag men hem van zijne verafgele- jene stad naarBrpssel komen om inde Hooge Kamer te zetelen en den laatsten avond van zijn leven, zat hij nog aan zijne schrijftafel en met een halfstervende hand schre f hij zijn laatsten aanbevelingsbrief voor eenen zijner beschermelingen. Die beschermelingen vond hij tot verre buiten zijn arrondissement, en riooit geen meerder geluk voor hem, dan als hij hun den goeden uitslag zijner voorspraak mocht te wete laten. Niemand meer dan hij heeft er aan gedaan om de stad Yper tot onze gezindheid over te halen, die stad, waar tot in 1870 alles se nators, volksvertegenwoordigers, gouwhee- ren, gemeenteraad, godshuizen, disch, alles libera d was, en waar tegenwoordig alles katholiek is, waar 't arrondissement zelve maar één liberale gemeentebestuur meer telt en één radikalen volksvertegenwoordi ger krachtens de wet der evenredige verte genwoordiging. De onuitputbare mildheid van M. Iweins, zijne vriendelijke aanspraak voor allen, zon der onderscheid van rang of opinie, zijn onvermoeibare vlijt om dienst te bewijzen, hadden hem in zijne geboortestad aan welke hij zoo diep verkleefd was, buitengemeen de volksliefde verworven, tot voordeel van de katholieke zaak. Zijne aanhoudendheid in 't werk was be- wonderensweerdig. Met zijne vriendschap vereerd sedert meer dan 25 jaar, ik heb dikwijls de voldoening gehad van in zijn hertelijkste vertrouwen te leven. Hewel, ik mag getuigen, dat, overal waar hij was, of t'Yper in zijn huis,of te Brussel in de Kamers, of te Heyst op-zee in het zomerseizoen, hij dagelijks verscheidene uren toewijdde aan politieke of maatschappeljke werken, en zonderling ian dat verdrietig en nederig, maar zoo voordeelig werk van het herzien der kieslijsten. Mochte dus zijne geheugenis onder ons blijven leverimochten velen zijn voorbeeld navolgen (langdurig handgeklap.) Wij zijn, God Lof, sedert 18S4, van den schoolstrijd verlost.Dat wil daarom niet zeggen dat er geen schoolkwestie meer bestaat. Schoolvrede, ja, dat is er maar li beralen en socialisten zijn er gedurig op uit om ze te storen. Wij hebben bet gezien in de katholieke steden van ons land. Pas waren eenige libe ralen, dank aan de evenredige ver tegenwoordiging, in bet stadhuis ge komen, of seffens wilden zij daar den Van Humbeeck spelen. Men mag het geen oogenblik uit het oog verliezenwat er, in October aan staande, niet alleen te Yper, maar in al de gemeenten van 't land, eerst en vooral op het spel staat, dat is de schoolkwestie. Het katholiek gemeen- tebestier weg, 't is de schooloorlog, erger zelve dan ten tijde van M. Van Humbeeck. Men moet niet vergeten dat, in zake van scholen, de gemeente in België eene macht heeft, welke in geen ander land bestaat. Met liberalen aan 't hoofd, zou men allen onderstand aan het vrije onder wijs weigeren, 't is te zeggen de katho lieke volkskinderen a's verstootelingen behandelen. En wat zou men van het officieel onderwijs maken Men zou er nog enkel en alleen ouderwijzers benoe men komende uit zekere officieele normaalscholen. Welnu, hetgene nu in de officieele normaalschool van Lier komt ontdekt te worden, is ongeloof lijk. Leerlingen, toekomende officieele schoolmeesters, in de opstellen die zij moesten maken, schreven de onge looflijkste godslasteringen, beschreven de zedeloosste dingen, die men, naar men zegt, met moeite in Zola zou aan treffen, vielen koning en bestaaude mffonale instellingen aan. De opstel len zijn in handen van den minister. De normalisten schaamden zich niet te roepen achter eenen priester, die de la 1ste HH. Sacramenten naar eenen stervende droeg. Zij beleedigden de genen die dorsten hunnen Paschen houden. Dat alles kwam onlangs aan 't licht le Lier. En dan, welke aardige boeken gebruikt men er niet 1 Merkt op dat die gasten dit al durven uit meten,zelfs onder een katholiek lands- bestier. 't Zijn uit zulke scholen dat de libe rale gemeentebesturen uitsluitelijk hunne schoolmeesters nemen. Zulke meester, zaILc leering. Is het dan te verwonderen dat de goddeloosheid voortgezet wordt? Wat moet er ge worden van een geslacht, dat alzoo opgevoed wordt 't En is zoo lange niet geleden dal M. Vaudervelde, aanleiden der bel- gische socialisten,in de Kamer uitriep: IVij hebben genoeg met de Staatsscho len Wij gelooven 't wel. Wij moeten zorgen dat de stadsscholen alzoo niet worden. Daarom moeten wij maken dat de katholieken aan 't hoofd blijven der gemeentezaken. Dat is geen plaatselijk, maar een algemeen belang. Haro sur le baudet Zegt dat de liberalen kardjas krijgen in Sario's vertaalbladjeZe worden daar schoone met aalbroekzeepe gewasschen en dat nog van alle reuk en koleur Heel de vischmarkttale komt erin lafaards vervloekingswaardige vuige afvallingen verachtelijke schaamtelooze gezichtetrek kers!... verfoeielijke komedianten die Alexander's vermaarden knoop doorsnijden! spioenkoppen valsche broeders en.... Rèttèdjingdelaboumlala twee kolorinen vol met de liefelijkste familienamen. 't Is waar het artikelen komt van S ulo niet! Hij heeft het getrokken uil den gent schen almanak Sario's voortreffelijke confrater Gustaf heeft dien bewondereus waardigen psychologiekschen artikel in 'i licht gebracht, en ors verplichtend onder wijsmannetje staat er in verukking voor Bij het lezen dezer bladzijde van edel gevoelen en van onafhankelijke fierheid voelt het zich herleven tot de geestdrift der dagen van le vendig en strijd waarop het alles te drukken had en dat het, de gewone bezigheden des levens vergetende z'ch edelmoedig laat over gaan tot de vereering van het ideale zonder hetwelk hel leven, niets verheven noch aan trekkelijk aanbiedt l... OefMijn zak neusdoek als 't u belieft Ons ideaal Sarlootje wenscht dat deze regels geworden door menige gewezene li beralen groote schreeuwers en groote blaf fers van vroeger,nu verklikkers en gatlekkers geworden Den aelbroekstiel van het artikel daarge laten, het overige is nogal het lezen weerd bijzonderlijk voor ons, want wij worden nu ne keer door Sarlo of door zijnen confrater den almanakschrijver zelve gezeid dat libe raal en godsdiensthater een en 't zelfde is. Oneen!... wat zoün ze tegen de religie zijn ge gaat het gaan hooren De gentsche almanakschrijver, Sario's confrater, geeft het volgende af Dezen verdienen de openbare vervloeking dievuige afvallingen, en zelfs zonder eene veranderlijke overtuiging tot verschooning te heb- ben, zich laf'har tig lijk keeren naar DE WARME STRALEN DER ZON die 0pStaat of die sedert lang reeds aan het hori- zont schittert Die zon die sedert lang aan 't horizont schitteri en zulke warme stralen geeftde liberalen die er zich gaan aan verwarmen, verdienen de openbare vervloeking Hebt ge nu van uw leven nog zulke dingen gehoord Mij dunkt dat die warme stralen fraai deugd moeten doen bijzonderlijk tegen rhumaties en andere kwalen —Hadden wij maar wat meer zonnestralen gehad in plaats van sneeuw, hagel en aprilschen gril 't had verdraaid niet ten onpasse gekomen, en 'k en hadde mijne stoven niet meer moeten van den zolder doen halen Aardige vervloekinge voorwaar Maar wacht... deplus en plus fort Gustat van Gent raaskaalt voort De verandering van meening dezer lieden is verachtelijk en schaamte- loos... Zij teekent zich gemeenlijk in het begin af door verdachte betoogin- gen van lauwheiddoor het zenden schijning in de misof door alle andere gezichtentrekking die zooveel te meer bemerkt wordt dat men zijn best doe opdat zij het weze. Vatje vous Verachtelijk en schaamte loos is het zijne hinders naar godsdienstige scholen te zenden 't moeten voor hen scholen zijn op zijn Licrs waarvan wij nu zooveel hooren spreken. Want hetgene in de schole van Lier komt ontdekt te worden, is ongelooflijk In de opstellen der leerlin gen daar, werden de ongehoordste godslas teringen aangetroffen,de Vuilste Zonbeschrij vingen,de krapuleuste aanvallen tegen koning en bestaande nationale instellingen Een liberaal die niet voor een verachtelijk en schaamteloos wanschepsel, door Sarlo en zijnen gentschen confrater wil gehouden worden en mag 's Zondags naar de mis niet gaan, zijnen Paschen niet houden, zijne kristelijke plichten niet kwijten Dal is schandalig! Een goeliberaal moet een goddelooze, een godsdiensthater zijn. Ji Ja Sarlo en Gustaf zeggen het weg met die valsche broeders wier oneerlijkheid onze partij in gevaar gebracht en GERUÏNEERD heeft. JFeg met de ongeloovige,die noch aan God noch aan den duivel gelooft (gelijk wij goede liberalen N.D. R.) maar naar de kerk gaat om de men- schen te bedriegen over de zuiverheid zijner meeningwiens kerkeboek een grove list is (at trape Buyl) en die maar in al dat bedrog toestemt uit belang, in de hoop van meer tijde- lijke belooningen dan geestelijke Danke Sarlo!... Darike Gustaf. Onzen oprechten dank Nu hebt gij het zelve geschreven! Het orakel heeft gesproken Mijnheere Nolf en heel zijnen aanhang is er op uit den godsdienst uit de herten der Yperlingen te roeien Liberaal is syno niem van godsdiensthater!... Onthoudt het, christerie Yperlingen Weg met Nolf en zijne kliek Een die hem in de zunne verwarmt. Uit Londen wordt gemeld dat 70 Clergy man, 't is te zeggen, zeventig Anglikaansche dominees der brde van St-Michiel, te Shore- dith, zich gezamentlijk komen te bekeeren tot den Roomsch Katholieken godsdienst. Die bekeering is het uitwerksel der ritua listische beweging welke jaarlijks een groot getal personen, die tot nog toe verkleefd waren aaa de officieele, protestantsche kerk, r^TOSX- T7ZJBKÊÊK NIEUWSBLAD VAN YPER I w n HUNNER KINDEREN NAAR EENE KLOOSTER- SCHOOL, DCOR EENE WEKELIJKSCHE VER-

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1903 | | pagina 1