Peerdenloopen PEBRDENLO OPEN 11L fi Zou het zooverre komen Groote Stad Yper Gemeenteraad Dwaasheden, Lastertaal en vuiligheden zult ze zelfs nooit op strate zien. Maa toch en zullen zij niet leven met den dauw des hemels en de lucht die zij .naderneu. Arme sukkelaars van socialistico liberalen gij vertelt zoo dommen praat Ehwel Zuster, wat gaat er van geworden vroeg ik een dezer dagen aas de priores der Carmelitersen, te Dowaai toen ik haar een bezoek bracht,na de veroor deeliog der kloosters door den fransebet bloc. O, mijnheer, nu leven wij doodarm in ons huis; ia het vervolg zullen wij missebiet moeten leven als bedelaressen langs de straat, 't Verschil is zoo groot niet, als gij wel zoudt denken. Een beetjen meer lijden of een beetjen min, wat is dat voor eene Carmeliterse. Als onze heilige regel onaan geroerd blijft, zullen wij gelukkig en tevreden leven, overal waar de vervolgers ons heenstcoten en noglans, ging de zuster voort, en hare stem klonk zoo stil. zoo stil, dat ik tot de tralie, die ons scheidde, moest naderen.... er is iets dat wij liever zouden hebben.... zij aarzelde. En wat zoudt gij liever hebben, Zuster Vermits de 'vervolging herbegint, zouden wij met ons bloed de verlossing van ons arm geliefd vaderland willen afkoopen.» En de stem, die dat zegde, klonk zacht en kalm, als uit een graf door de tralie, en, voegde de Zuster er bij,alzoo stervende, zouden wij slechts het voorbeeld volgen van onze medezusters vsn eertijds. Uwe Zusters van eertijds van wie spreekt gij «Van de Garmelitersen van Compiègne, onze martelaressen uit de groote revolutie! Ik bekende dat ik er niets van wist, en op bevel der priores ging eene zuster, een boeksken halen dat voor opschrift droeg Les carmélites de Compiègne devont Ie tribunal de la révolution et leur exéeu tion. Dat boeksken zei de priores, is om zoo te zeggen, de gids van onze aanstaande reis.... En na een oogenk li', zwijgens,hernam zij O zeker,niemand zou gedacht hebben aan den revolutionnairen rechtbank, en aan 't schavot, de guillotine, wanneer den 13 Februari 1790, het toenmalig bestier de afschaffing der kloosterorders stemde. En ik denk, dat niemand van degenen die de nieuwe wet komen te verveerdigen,op zulke dingen peist. En nogtans, 't is de zelfde haat,die de zelfde wetten heeft doen maken... Is 't dan niet te vreezen dat zij tot de zelfde wreedheden en de zelfde schelmstukken zullen leiden «O Zuster, 't geene in 1793 gebeurde is nu niet meer mogelijk Hebt gij dan de Commune vergelen, van 1870. ma hare woestheden en haar bloed vergieten hernam de Zuster, op den zelfden kalmen toon onze geschiedenis zal morgen zijn w.-t zij gisteren was, gelijk gij vinden zult in dat boeksken..., en als 't aan God behangt, het mag zoo zijn wij zullen niet klagen.... ik zóó moeien sterven, zou ik een martela res kunnen zijn. Zij zou niet lang mouten wachten, want dt vervolgingstorm woedde dan op zijn hevig ste, en de Jacobijnenrechtbarik miek kon spel mei al wie bet janhagel niet aankleefde! Gec-ne g<: tuigen, geene be -vijzen Ia den tempel der vrijheid gelijk zij dat noem den, was het genoeg geen Jacöbijn te zijn, om te moeten sterven.Daar werd Vrankrijks koningin veroordeeld. de tafels der wei stonden er tegen de muren en de borsibee! den der bloeddorstige monsters versierden de zaal. Rechtover het verhoog, waarop die zoogezeide rechters zetelden, stonden banken genoeg voor zestig beschuldigden de guillotine had alle dagen zooveel slacht offers noodig Boogaerde, Vander Ghote, Vanden Peerc boom, B uquet, raadsheeren Gorrissen, schrijver De heeren Berghman, onpasselijk, er- Fraeijs, belet, hebben zich doen verontscbul digen. 's Ging heên, ni- uwsgkrig om die ge schiedenis van gister te lezen. Held n moed en heldendaad op 'i slagveld zijn ge meen in Vrankrij?, maar ik kon geen geloof hechten aan dal stille verlangen van de Car meliterss naar de slachtofferende, de mar teldood van haar eigen zei ver), tot uitboeting en verzoening. Ik heb dat boeksken gelezen en nu geloof ik dat; ik geloof aan Vrankrijks viijkoopiug en verlossing door het lijden van de ver volgde kloosterlingen Reeds lang vóór de bloedige omwenteling van 1790 had eene voorzegging verzekerd dat de Carmelitersen van Compiègne eens zouden gemarteld worden voor't geloof. En toen de eerste schavotten oprezen in 1793. deden de Garmelitersen eiken dag de op dracht van haar leven.... Zij verwachtten en aanveerdden op voorhand de marteldood, zij kregen er dorst naar, en eene onder haar, 't was den 14 april! 794, bij toeval de ake lige kar tegenkomende, die de slachtoffers der beulen naar 't schavot voerd riep uit God gave dat welhaast onze kloosterge meente, deze die vandaag sterven, mogen volgen Haar gebed werd verhoord. Aangeklaagd door Republikeinen,die zulke vrouwen niet zien konden, wierden de '17 zusters van Compiègne, drie maanden later aangehouden, en naar Parijs overgebracht, onder bewaking van dragonders en gendar men. Als vee wierden zij behandeld en, op kwijtschrift, als koopwaar afgeleverd in het gevang. Eene der zusters,zij was lacbentig jaar oud, kon niet gemakkelijk van de kar de brutale voerman stampte ze naar beneden Z'is dood, zegde hij, toen hij haar ien gronde zag liggen. Neen, mijnheer, lispelde zacntde arme zuster, gansch met bloed bedekt gij hebt mij niet gedood, en ik dank er u vcorhad Den derden dag na hare aankomst in de conciergerie, zoo heette het gevang - werden de Carmelitersen voor den recht bank gebracht. Fouquier-Tinville die het ambt van openbaren beschuldiger uitoefende, had niet noodig gevonden bijzondere schelm stukken ten laste der zusters op te zoeken t was altijd dezelfde rijmrarn Zij wat en slechte burgeressen, ni t genegen voorde Republiek zij waren godsdienstige dweep sters, zij hadden brieven geschreven naai den vreemde Wss dat niet genoeg om 4 7 weerlooze vrouwen te veroordeelen Fouquier-Tinville had die reeks dwaze beschuldigingen afgegeven, zonder dat eene enkele Carmeliterse één woord gesproken had. Gij hebt wapens weggeborgen raasde ten slofte de beschuldiger. - Ons ernig wapen is dit, riep de prio res uit, terwijl zij een kruisbeeld uil haar sleed trok de Carmelitersen hebben geene andere wapens En zij zette zich neer, terwijl Fouquier, als laatste overgeeflijk schelmstuk haar ver weet dat zij een psvilloentje gemaakt had den, iu vorm van koningskleed, om haar sacrament te ovetdekkrn. ».De ellendeling sprak alzoo van het Tabernakel. Zulke vrouwen verdienden de dood den zelfden dag moesten zij gehalsrecht worden. De greffier had op voorhand al de papieren gereed geschreven voor de ge vangenbewaarders en den voerman. Een uur later stegen de Zusters op de karren die hun naar 't schavot meest voeren. Eene onder haar had, daags te vooren, eene soort van zegezang opgesteld, op den voois van den republikeinscherj zang, de marseil- aise. In 't klooster van Compiègne bewaart men nog als eene relikwie, het stuksken papier, waarop de heldhaftige dichteres, met eene houtkool, haren zege zang had geschreven Doch nu op dezen uitersten en plecbti en oogenbiik zongen de Zusiers bet blijde Te Deum, toen de akelige doodskarren op bet plein der onthoofding kwamen gereden.... was een indrukwekkend schouwspel. Rechtstaande op do karren, staken zij bij de ondergaande zon, ais geheimzinnige ver schijningen, op den purperrooden hemel af want om te sterven baddert zij zich in hun koorkleed gehuld, den langen mantel van witte wol De heldhaftige priores als eene andere moeder der M'achabeërs vroeg de laatste te mogen sterven, na al hare kinderen, en met een gebaar vol majesteit, duidde zij de ngste Zuster aan, om dien bloedigen zege tocht te openen, 't Was eene jonge novice, vart 24 jrar oud, Constance geheeten. Zij knielde neer, voor de voeten der priores,om haar de toelating te vragen van te sterven, en na de aarde gekust te hebben, trok zij blijgemoed naar het schavot. Men zegt dat eene onzichtbare hand op dien oogenbiik bloemen strooide op de trappen van het moordtuig. Do zuster die volgde was buitenmate schoon, zoo schoon dat een ge mompel van bewondering uit de omstaande menigte opsteeg.... zij scheen ons, zegt een ooggetuige, als eene koningin die hare kroon gaat ontvangen. Zeventien maal viel het mes der guillo tine..., Dan werden de lijken der zeventien martelaressen in hunne bebloede witte mm iels gerold en in 't gemeenzaam graf van Picpus geworpen. Eertige dagen later verdween de guillotine. Zal zij wederkomen Misschien de vervolging is begonnen gelijk ien dien tijde A. Colaert. Zijn tegenwoordig: MM. Struye, I liegende lastertaal en die alles(?)bewijzend schepene B tone, Begerem, Fiers, Vanden 1 spotredens, in een fransch werk, getiteld Coups droits h Dieu et au Di-ble par Jules Bosmans. Ik en spreke niet van demenigte vervalschte teksten die erin voorkomen Die H. Bosnians slacht van onzen Kamer clown Demblon hij duet geheel dikwijls aan de Heilige Vaders, aan de Pauzenen de katholieken het contrarie zeggen van 't geene zij gezeid hebben. Is het dat hij letterlijk afschrift hij weet dan de omstandigheden te verzwijgen waarin zij geschreven hebben of tusschenzinnen achter te laten, zoodanig da> de algemeene zin ge heel verdraaid is. 'i ls geval van te zeggen Donnez-moi deux iignes d un homme, et je le ferai pendre. Met atkappingen en wegla lingers kan men altijd iemand beschuldigen. Wilt gij een vooi beeld Een pater zou schrijven «Zij missen deze die zeggen dat alle geluk ligt in T voldoen van onze dierlijke driften» Dat vervMsohers-volkske is daarmee niet verlegen. Zij zullen schrijven Pater zulk een is het geloofltjk aarzelt riet te schrijven alle geluk ligt in 't voldoen van onze dierlijke driften En zoo gaat het Verders, en denkt niet dat hunne rede- neeringen stérk en onweerlegbaar zijn!vene van daar. Hier geef ik u het onloochenbaar bewijs daarvan in vooi melden boek van Bosmans, bladz. 116, kapittel CLI schrijft hij Ik vertaal letterlijkDe opvolger van Sint Pieter is een rolse: welnu eene rotse,reders verstaan Redeneert dus,bewijst on loont al wat u belieft: de Paus lacht errmê!Sic! verder want ik vond er mijn plezier in dien geleerde (!?)man te doen kennen onder zooals hij zegt het dom, stom boere volk (passie). Bladzijde 98,kap.CXI schrijft hij: Ctnistus ons voorbeeld of oorbeeld Chtis us heef. gezeid doet lijk ik, welnu Christus is God en wij kunnen ons geen God maken Dus, mislukteChristus is ons model niet Risum teneatis (Jules Bosmans, ibidem) Bladz. 96,kap. CIX.getiteld: De rechterhand Gods,redeneert als volgt De katholieken zeggen dat Christus zit aan de rechterhand des Vaders. Atquide Vader is een zuiver geest, en heeft geen rechterhand Dus.. Hem, zulk een doorslaande bewijs, bladz. 9, kap. V, getiteld De vinger Gods. Och Heere toch, een jongen van 8 jaar oud zou die grrrrrrrroote verstanden op hun plaatste zetten. Aanbesteding Voor de boordingen der voorlanden in de Capronstraat hebben ingeschrevenMM Seys-Staeler.s aan 3 60, Feryn aar. 4 42 et Vonck, broedeis en zuster aan 4 90 pet loopende meter. M Seys-Staelens is aannemer verklaard. Verpachting De heeren Oscar Sogers, meubelmaker, en Jules Goddeeris, metser, worden als pachters aanveerd voorde plaatse boven de overdekte Yperlee, rnits elk 50 fr. 's jaars Lijste der arme kindets Op de lijste der kindsrs die recht hebben op kosteloos onderwijs worden nog 14 jon gens en 22 meisjes ingeschreven. choolrek- ningen voor 1902 De betalende meisj-'schcol beefi 5649 05 gekost; de Looie 12656 96 fr. de meisjesschool in de Rijselstraat 10750 fr. en Sint Aloysius'school 10100 Ir. De bewaarschool in Sint Jansstraat 2938,48, deze der Rijselstraat 3488 70 ft en de aangenomen bewaarscholen 8000 fr. Mapid-Club Fen hulpgeld van 1000 fr. wordt gestemd aan den Rapid-Club om wielrijdersfeesten in te richten den 14 of 21 Juni, naar keus der maatschappij. Verscheidene raadsheeren hadden liever diefeeste binst den Tuindag,maarden twee den zondag is er groote stoet, te Kortrijk, wat natuurlijk vele volk van Yper zou aftr ken 't ware op voorhand eene feeste, De feestcommissie komt zaterdag ten ure bijeen. M. Bouquet stelt voor binst de Juni-maand eene pcerdeferste te geven gelijk verleden jaar. Na eenige opmerkingen wordt een hulp geld van 200 fr. gestemd om de toelage voor die feeste te veiledigen. ZON I>.A O 7 JUNI te Y !)E!i op het Minneplein 2500 FR. PRIJZEN' Verslag der zitting fan Zaterdag 16 Md 1903 De zitting wordt geopend ten 5,10 onder voorzitterschap van M. den Burgemeester Rekeningen van kerkfabrieken en ver pachting der godshuizen worden gunstig be oordeeld. Wedstrijd van orde en netheid Een hulpgeld van 500 fr. wtrdt gestemd, voor dit allernuttigste werk. Verkoop van grond in de Watèrkasteel straat aan den instel van 5 50 per meter en langs de Veuruestraat aan 8 fr. per meter, goedgekrurd. De openbare zitting eindigt ten 5.50. Iedereen weet dat de godsdienst heden daags geweldig aangevallen wordt. Maar wat men misschien min weet, het is van den van den eenen kant de Onmeetbare, grenzen looze onwetendheid van het helgebroedsel, en van een ander kant de dwaasheden en beestigheden dte er uit voort vloeien. Twee dingen slaan m'j bijzonderlijk in dten uitzinnigen, verwoeden oorlog der god loochenaars tegen het katbolicimus. Ten eersteZij opreken en sein rij venhuilen en lieren, vloeken en ketteren tegen de reli giezondertr een woord van te kennen. Brave katholieke menschen,gij bijzonder lijk fiere katholieke jonkheden, zijt niet bevreesd wanne r liberale 't is 't zeltste of ongodsdienstige wijsneuzen den spot drijven met uwen godsdienstZij kennen er niets van.Stelt, hun vragen, stout wegjvraogt hun een enkel bewijs —niet eene beweringe.. Gij zult ze zien bleuzen.en booten...zwijgen! Ten tweede:Deze die nog willen den schijn hebben er iets van ie weten, en die zoeken om senijnbewijzen te geven, doen toch, als men 't ingaat, anders niet dan hunne wereld breedte, hemtlliooge, bellediepe onwetend heid aanden da0 leggen. Hoe gaan zij immers te werke Ziehier. Van den eenen kant liegen en vervalschen zij zonder einde of grond,en van den anderen kant als er niets te vervalschen of te looche nen valt, hun ecrigsto bewijs is spotten en gekken «Le petsiflage est la raison du fat, comme le duel est la raison du spadassin.» Als een kwa jangen geen gelijk en krijgt, oij neemt zijn k loefe of zijn mes Nievers in niet eenen boek straalt dat meer door, namentlijk die onwetendheid, die Vooreen lacher e zullen wij twee zulk danige redeneeringen zelve maken. Bosmans schrijft dat hij de menschen wil verlichten... en niet langer laten onder den domper der bijgeloovigheid Bosmans ware bekwaam ons een proe s aan te doen moesten wij zeggen dat... hij lange vingers heeft. En nogthans, hij zegt het zelf. Ik wil, zegt hij, de menschen ver lichten... van hun beurze, natuurlijk en wij gelooven het zooveel te gemakkelijker daar hij, lijk al de baanstroopers, een bosch man is. Wat zou M. Bosmans zeggen van zulke redeneeringe Tweede redeneering. Verders, dat machtig vernuft laat ook nog weten dat al de pastors en zelfs al de kaloten Horresco Ik zegge en 'k beve Geleerden der aarde van alle sl ach en soorten, en valt in onmacht niet om dien kemel Eene vieze in onze hersenpan Brrr (dien brrr is ook een argument bii Bosmans Ge moet toch onnoozel zijn, c-n dwaas als een nuchter kalf, om zulke ketterijen tegen de Godin-Wetenschap uit te kramen. Voor waar de liberalen en goddeloozen hebben het verplichtend or.de: wijs noodig,aangezien zij nog niet weten dat der menschen ver stand met geen viezer kan vastliggen. O die dompers van n dikaie goddelo z :n Zij vinden geen ziele au bout de leur scal pel dit is, als zij een mensch up nlegten; maar zij vinden... eene vieze ia onze hei sen panne Geeu wonder dat de wereld hedendaagseh zoo vies en zoo zot draait Wellicht zijt gij benieuwd, beste Lezers, te weten wie die vernuftige geleerde is Die rnenheere Jules Bosmans is... een apostaat, een diepgevallen priester, thans burgerlijk getrouwd 'i Lag in uwe leêti nietwaar 'i Vuilste werk wordt altijd door ttazakkekeerders gedaan Die man is dus jaren lang geweest bet- geene hij nu verwijt aan de andere. Voor de godsdiensthaters was hij een domper een enz., enz. Nu wordt bij door dat zelfde goddeloos volk opgehemeld als een machtig verstand, een diepe geleerde, eet: volksvriend enz.,enz En waarom Omdat hij,zijn eigene weerdig heid vergetende en die van 't kleed dat hij droeg, het zesde, gebod overtreden heeft.,. 't Is dan waar dat hel genoeg is vuilpot te worden, om de achting et- de genegenheid der goddelooze liberalen tc bekomen Siraiie simili delectator Soorie zoekt soorte.. Zulke gemeene, ontuchtge schrijvers wor den de geltefKoosde medeopstellers der radi- kale gazetten. Hunne werken zijn de goud- mijne 'k zou, beter schrijven.., den anput waai u t zij vuile artikels gaan putten dia alle eerlijke menschen, alle oud-liberalen zelfs, zouden doen blozen van schaamte. Ik en zegge niets dat ik niet kan bewijzen. In zijn nummer van 9' Mei 1903 bevat het «Weekblad» verscheidene smerige artikels. Weet gij waai uit zij komen Uit Bosmans «Coups droits Dit-u et au Diable», en na mentlijk (ik wil toonen dat ik waarheid spreek en eerlijker bert dan ouzo tegenstre vers). Bladzijde 70, Kapittel LXVI «La femme» Bladzijde 142, Kapittel CLXXXV' «La chrétienté» Bladzijde 209, Kapittel CCLVH «Les reve- nus-du Pape» Bladzijde'176-182, Kapittel CCXXXI «La Péniience» enz. enz. En zeggen dat die eerlijke radikale schrij- velanrs beweren en drukken dat al de teksten dte zij aanhalen gpp si ztjn uit de werken van Heiligen, dewelke werken zij bij gansche hoepen in hu me bibliotheek, slaan hebben Sin te Pathiek Heilige Sarlo Heilige Sint Bosmans Dast staan dingen in... dte een zwijn zou den beschaatad maken. O misleide Yperüngen, gij bijzonderlijk verblinde katholieke Jonkheden, waaneer zult pij uwe oogen opendoen Dat gij mak- kert en bevriend zij' met iemand die niet al uwe gedac'iten roed deelt..,. 7Ware beter van niet, maar 't kan er nog door. Edoch, dat gij de vri-, tuien, ja de volge lingen zijt vat: zulke schrijvers.... Neen, dat gaai ons verstard te boven. Of komt hier ook het vlartmsch spreekwoord te pas? Soorte zoekt soorie. -- want Met wien met verkeert., wordt men vereerd. En zegt niet, als 't u belieft, dat M. Nolf die artikels niet opstelt. Laat bet ons sauveerden. Maar het Week blad is - 't staat erop gedrukt het orgaan der liberale vei bintenis l'organe de'l'as- sociation libérale en M. Nolf is chef du parit liberal, de hoofdman en de leider der liberale partij, en als dusdanig neemt hij de ver.-at woordelijkheid va a dergelijke artikels °P zich Indien M.Nolf zich wil wit wasschen, molt hij die artikels afkeuren uq beletten Katholieke Ouders, wat kweekt gij van uwe binders Want ik weete het in dergelijke liberale Compagnies wordt die boek in de handen uwer kmders gesteken Een Katholiek. "V-Aypeh OP 7en JUNI 1903 Aanbieding van bet voornaamste buffet te zenden naar den Sultan tegen 31 Mei, 's mid dags. De kostelooze ingangkaarten zuilen uitge deeld worden, denzelfden dag op het stad huis, van 8 tot 12 ure. i.ïA Ia J, YPER MOEDIGE DAAD. Maandag voornoene heeft een baaide peerd van den builen, dutiu de R ij seis rale aan eene karre gespannen was, willen op hol gaan. Na vele en lange springen en ronddraaien ver- nestelde baai in de stringen van zijn zwinkei, en schoot hem te wege, zonder permissie te vra gen, dweers deur de ruiten van het huis vau Doktoor Dierickx. Er gingen daar schrikkelijke ongelukken gebeuren, hadde 't niet geweest van Mijnheer A. L. die, zoo hij zelve vertelt, er aan tijden tusschensprong met gevaar van zijn le ven. Als t eigentlijk. alzoo is dan mag die moedige daad niet onbeloond blijven. GEDENKTEEKEN AAN JULES MALOU. De katholieken van Yper hebben besloten een gedenkteeken op te richten aau Jules Malou, hunnen doorlucLtigen stadsgenoot. Een adres is aan den minister van binnen- landsche zaken gezonden, om hem uittenoodi- gen van de75e verjaringonzeronafhankelijkheid gebruik te maken om, in de geboortestad van Jules Malou, een gedenkteeken op te richten, weerdig van dien grooten man. YPERLINGEN ZIJN PRAKTISCHE MAN NEN. Door ondervinding hebben zij ge leerd dat het besie en goedkoopste middel om hoest,valling, bronchial en andere borst kwalen te genezen, SIROOP DEPRATERE is. Ook als men iemand in onze stad vindt die blijft hoesten, zegt men, nog eenen die de SIROOP 'fE PRAT ERE niet neemt. Zoo zeker en zoo krachtig zijn de uitwerksels der SIROOP DEPRATERE, dat duizende in woners onzer stad en omliggende openbaar- lijk zeggen dat de SIROOP DEPRATERE eene onfeilbare borstremedie is. Deze dui- zende getuigenissen in onze stad alleen aan getroffen zijn ovoriuigeftd. Prijs 2 franken de flesch. Te bekomen te Yper apotheek May. Poperinghe,apolh. Momeyne en in alle goede apotheken. H --jaasijtv-.. a V EENE VIEZE LOS HEBBEN LEEGLOOPER, EEN WANSCHEPSEL EEN BLOEDZUIGER EEN VOLKSBEDRIEGER, EEN GEROKTE VaTICOLAJS 1 ^"*1

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1903 | | pagina 2