Peerdenloopen
PEBRDENLO OPEN
11L fi
Zou het zooverre komen
Groote
Stad Yper Gemeenteraad
Dwaasheden, Lastertaal
en
vuiligheden
zult ze zelfs nooit op strate zien. Maa
toch en zullen zij niet leven met den dauw
des hemels en de lucht die zij .naderneu.
Arme sukkelaars van socialistico liberalen
gij vertelt zoo dommen praat
Ehwel Zuster, wat gaat er van
geworden vroeg ik een dezer dagen aas
de priores der Carmelitersen, te Dowaai
toen ik haar een bezoek bracht,na de veroor
deeliog der kloosters door den fransebet
bloc.
O, mijnheer, nu leven wij doodarm in
ons huis; ia het vervolg zullen wij missebiet
moeten leven als bedelaressen langs de
straat, 't Verschil is zoo groot niet, als gij
wel zoudt denken. Een beetjen meer lijden
of een beetjen min, wat is dat voor eene
Carmeliterse. Als onze heilige regel onaan
geroerd blijft, zullen wij gelukkig en
tevreden leven, overal waar de vervolgers
ons heenstcoten en noglans, ging de zuster
voort, en hare stem klonk zoo stil. zoo stil,
dat ik tot de tralie, die ons scheidde, moest
naderen.... er is iets dat wij liever zouden
hebben.... zij aarzelde.
En wat zoudt gij liever hebben,
Zuster
Vermits de 'vervolging herbegint,
zouden wij met ons bloed de verlossing van
ons arm geliefd vaderland willen afkoopen.»
En de stem, die dat zegde, klonk zacht
en kalm, als uit een graf door de tralie,
en, voegde de Zuster er bij,alzoo stervende,
zouden wij slechts het voorbeeld volgen van
onze medezusters vsn eertijds.
Uwe Zusters van eertijds van wie
spreekt gij
«Van de Garmelitersen van Compiègne,
onze martelaressen uit de groote revolutie!
Ik bekende dat ik er niets van wist, en
op bevel der priores ging eene zuster, een
boeksken halen dat voor opschrift droeg
Les carmélites de Compiègne devont Ie
tribunal de la révolution et leur exéeu
tion.
Dat boeksken zei de priores, is om
zoo te zeggen, de gids van onze aanstaande
reis....
En na een oogenk li', zwijgens,hernam zij
O zeker,niemand zou gedacht hebben
aan den revolutionnairen rechtbank, en aan
't schavot, de guillotine, wanneer den 13
Februari 1790, het toenmalig bestier de
afschaffing der kloosterorders stemde. En
ik denk, dat niemand van degenen die de
nieuwe wet komen te verveerdigen,op zulke
dingen peist. En nogtans, 't is de zelfde
haat,die de zelfde wetten heeft doen maken...
Is 't dan niet te vreezen dat zij tot de zelfde
wreedheden en de zelfde schelmstukken
zullen leiden
«O Zuster, 't geene in 1793 gebeurde
is nu niet meer mogelijk
Hebt gij dan de Commune vergelen,
van 1870. ma hare woestheden en haar
bloed vergieten hernam de Zuster, op den
zelfden kalmen toon onze geschiedenis zal
morgen zijn w.-t zij gisteren was, gelijk gij
vinden zult in dat boeksken..., en als 't aan
God behangt, het mag zoo zijn wij zullen
niet klagen....
ik zóó moeien sterven, zou ik een martela
res kunnen zijn.
Zij zou niet lang mouten wachten, want dt
vervolgingstorm woedde dan op zijn hevig
ste, en de Jacobijnenrechtbarik miek kon
spel mei al wie bet janhagel niet aankleefde!
Gec-ne g<: tuigen, geene be -vijzen Ia den
tempel der vrijheid gelijk zij dat noem
den, was het genoeg geen Jacöbijn te zijn,
om te moeten sterven.Daar werd Vrankrijks
koningin veroordeeld. de tafels der wei
stonden er tegen de muren en de borsibee!
den der bloeddorstige monsters versierden
de zaal. Rechtover het verhoog, waarop die
zoogezeide rechters zetelden, stonden
banken genoeg voor zestig beschuldigden
de guillotine had alle dagen zooveel slacht
offers noodig
Boogaerde, Vander Ghote, Vanden Peerc
boom, B uquet, raadsheeren Gorrissen,
schrijver
De heeren Berghman, onpasselijk, er-
Fraeijs, belet, hebben zich doen verontscbul
digen.
's Ging heên, ni- uwsgkrig om die ge
schiedenis van gister te lezen. Held n
moed en heldendaad op 'i slagveld zijn ge
meen in Vrankrij?, maar ik kon geen geloof
hechten aan dal stille verlangen van de Car
meliterss naar de slachtofferende, de mar
teldood van haar eigen zei ver), tot uitboeting
en verzoening.
Ik heb dat boeksken gelezen en nu geloof
ik dat; ik geloof aan Vrankrijks viijkoopiug
en verlossing door het lijden van de ver
volgde kloosterlingen
Reeds lang vóór de bloedige omwenteling
van 1790 had eene voorzegging verzekerd
dat de Carmelitersen van Compiègne eens
zouden gemarteld worden voor't geloof. En
toen de eerste schavotten oprezen in 1793.
deden de Garmelitersen eiken dag de op
dracht van haar leven.... Zij verwachtten en
aanveerdden op voorhand de marteldood, zij
kregen er dorst naar, en eene onder haar,
't was den 14 april! 794, bij toeval de ake
lige kar tegenkomende, die de slachtoffers
der beulen naar 't schavot voerd riep uit
God gave dat welhaast onze kloosterge
meente, deze die vandaag sterven, mogen
volgen Haar gebed werd verhoord.
Aangeklaagd door Republikeinen,die zulke
vrouwen niet zien konden, wierden de '17
zusters van Compiègne, drie maanden later
aangehouden, en naar Parijs overgebracht,
onder bewaking van dragonders en gendar
men.
Als vee wierden zij behandeld en, op
kwijtschrift, als koopwaar afgeleverd in het
gevang.
Eene der zusters,zij was lacbentig jaar
oud, kon niet gemakkelijk van de kar
de brutale voerman stampte ze naar beneden
Z'is dood, zegde hij, toen hij haar ien
gronde zag liggen.
Neen, mijnheer, lispelde zacntde arme
zuster, gansch met bloed bedekt gij hebt
mij niet gedood, en ik dank er u vcorhad
Den derden dag na hare aankomst in de
conciergerie, zoo heette het gevang
- werden de Carmelitersen voor den recht
bank gebracht. Fouquier-Tinville die het
ambt van openbaren beschuldiger uitoefende,
had niet noodig gevonden bijzondere schelm
stukken ten laste der zusters op te zoeken
t was altijd dezelfde rijmrarn Zij wat en
slechte burgeressen, ni t genegen voorde
Republiek zij waren godsdienstige dweep
sters, zij hadden brieven geschreven naai
den vreemde Wss dat niet genoeg om 4 7
weerlooze vrouwen te veroordeelen
Fouquier-Tinville had die reeks dwaze
beschuldigingen afgegeven, zonder dat eene
enkele Carmeliterse één woord gesproken
had.
Gij hebt wapens weggeborgen
raasde ten slofte de beschuldiger.
- Ons ernig wapen is dit, riep de prio
res uit, terwijl zij een kruisbeeld uil haar
sleed trok de Carmelitersen hebben geene
andere wapens
En zij zette zich neer, terwijl Fouquier,
als laatste overgeeflijk schelmstuk haar ver
weet dat zij een psvilloentje gemaakt had
den, iu vorm van koningskleed, om haar
sacrament te ovetdekkrn. ».De ellendeling
sprak alzoo van het Tabernakel.
Zulke vrouwen verdienden de dood
den zelfden dag moesten zij gehalsrecht
worden. De greffier had op voorhand al
de papieren gereed geschreven voor de ge
vangenbewaarders en den voerman.
Een uur later stegen de Zusters op de
karren die hun naar 't schavot meest voeren.
Eene onder haar had, daags te vooren, eene
soort van zegezang opgesteld, op den voois
van den republikeinscherj zang, de marseil-
aise. In 't klooster van Compiègne
bewaart men nog als eene relikwie, het
stuksken papier, waarop de heldhaftige
dichteres, met eene houtkool, haren zege
zang had geschreven
Doch nu op dezen uitersten en plecbti en
oogenbiik zongen de Zusiers bet blijde Te
Deum, toen de akelige doodskarren op bet
plein der onthoofding kwamen gereden....
was een indrukwekkend schouwspel.
Rechtstaande op do karren, staken zij bij de
ondergaande zon, ais geheimzinnige ver
schijningen, op den purperrooden hemel af
want om te sterven baddert zij zich in hun
koorkleed gehuld, den langen mantel van
witte wol
De heldhaftige priores als eene andere
moeder der M'achabeërs vroeg de laatste
te mogen sterven, na al hare kinderen, en
met een gebaar vol majesteit, duidde zij de
ngste Zuster aan, om dien bloedigen zege
tocht te openen, 't Was eene jonge novice,
vart 24 jrar oud, Constance geheeten. Zij
knielde neer, voor de voeten der priores,om
haar de toelating te vragen van te sterven,
en na de aarde gekust te hebben, trok zij
blijgemoed naar het schavot. Men zegt dat
eene onzichtbare hand op dien oogenbiik
bloemen strooide op de trappen van het
moordtuig. Do zuster die volgde was
buitenmate schoon, zoo schoon dat een ge
mompel van bewondering uit de omstaande
menigte opsteeg.... zij scheen ons, zegt
een ooggetuige, als eene koningin die hare
kroon gaat ontvangen.
Zeventien maal viel het mes der guillo
tine..., Dan werden de lijken der zeventien
martelaressen in hunne bebloede witte mm
iels gerold en in 't gemeenzaam graf van
Picpus geworpen.
Eertige dagen later verdween de guillotine.
Zal zij wederkomen
Misschien de vervolging is begonnen
gelijk ien dien tijde A.
Colaert. Zijn tegenwoordig: MM. Struye, I liegende lastertaal en die alles(?)bewijzend
schepene B tone, Begerem, Fiers, Vanden 1 spotredens, in een fransch werk, getiteld
Coups droits h Dieu et au Di-ble
par
Jules Bosmans.
Ik en spreke niet van demenigte vervalschte
teksten die erin voorkomen Die H. Bosnians
slacht van onzen Kamer clown Demblon hij
duet geheel dikwijls aan de Heilige Vaders,
aan de Pauzenen de katholieken het contrarie
zeggen van 't geene zij gezeid hebben. Is het
dat hij letterlijk afschrift hij weet dan de
omstandigheden te verzwijgen waarin zij
geschreven hebben of tusschenzinnen achter
te laten, zoodanig da> de algemeene zin ge
heel verdraaid is. 'i ls geval van te zeggen
Donnez-moi deux iignes d un homme, et je
le ferai pendre. Met atkappingen en wegla
lingers kan men altijd iemand beschuldigen.
Wilt gij een vooi beeld
Een pater zou schrijven «Zij missen deze
die zeggen dat alle geluk ligt in T voldoen
van onze dierlijke driften»
Dat vervMsohers-volkske is daarmee niet
verlegen. Zij zullen schrijven Pater zulk
een is het geloofltjk aarzelt riet te
schrijven alle geluk ligt in 't voldoen
van onze dierlijke driften
En zoo gaat het
Verders, en denkt niet dat hunne rede-
neeringen stérk en onweerlegbaar zijn!vene
van daar.
Hier geef ik u het onloochenbaar bewijs
daarvan in vooi melden boek van Bosmans,
bladz. 116, kapittel CLI schrijft hij Ik
vertaal letterlijkDe opvolger van Sint
Pieter is een rolse: welnu eene rotse,reders
verstaan Redeneert dus,bewijst on loont al
wat u belieft: de Paus lacht errmê!Sic!
verder want ik vond er mijn plezier in
dien geleerde (!?)man te doen kennen onder
zooals hij zegt het dom, stom boere
volk (passie).
Bladzijde 98,kap.CXI schrijft hij: Ctnistus
ons voorbeeld of oorbeeld Chtis us heef.
gezeid doet lijk ik, welnu Christus is God
en wij kunnen ons geen God maken Dus,
mislukteChristus is ons model niet
Risum teneatis (Jules Bosmans, ibidem)
Bladz. 96,kap. CIX.getiteld: De rechterhand
Gods,redeneert als volgt De katholieken
zeggen dat Christus zit aan de rechterhand
des Vaders. Atquide Vader is een zuiver
geest, en heeft geen rechterhand
Dus..
Hem, zulk een doorslaande bewijs, bladz.
9, kap. V, getiteld De vinger Gods. Och
Heere toch, een jongen van 8 jaar oud zou
die grrrrrrrroote verstanden op hun plaatste
zetten.
Aanbesteding
Voor de boordingen der voorlanden in de
Capronstraat hebben ingeschrevenMM
Seys-Staeler.s aan 3 60, Feryn aar. 4 42 et
Vonck, broedeis en zuster aan 4 90 pet
loopende meter.
M Seys-Staelens is aannemer verklaard.
Verpachting
De heeren Oscar Sogers, meubelmaker,
en Jules Goddeeris, metser, worden als
pachters aanveerd voorde plaatse boven de
overdekte Yperlee, rnits elk 50 fr. 's jaars
Lijste der arme kindets
Op de lijste der kindsrs die recht hebben
op kosteloos onderwijs worden nog 14 jon
gens en 22 meisjes ingeschreven.
choolrek- ningen voor 1902
De betalende meisj-'schcol beefi 5649 05
gekost; de Looie 12656 96 fr. de
meisjesschool in de Rijselstraat 10750 fr. en
Sint Aloysius'school 10100 Ir.
De bewaarschool in Sint Jansstraat
2938,48, deze der Rijselstraat 3488 70 ft
en de aangenomen bewaarscholen 8000 fr.
Mapid-Club
Fen hulpgeld van 1000 fr. wordt gestemd
aan den Rapid-Club om wielrijdersfeesten in
te richten den 14 of 21 Juni, naar keus der
maatschappij.
Verscheidene raadsheeren hadden liever
diefeeste binst den Tuindag,maarden twee
den zondag is er groote stoet, te Kortrijk,
wat natuurlijk vele volk van Yper zou aftr
ken 't ware op voorhand eene
feeste,
De feestcommissie komt zaterdag ten
ure bijeen.
M. Bouquet stelt voor binst de Juni-maand
eene pcerdeferste te geven gelijk verleden
jaar.
Na eenige opmerkingen wordt een hulp
geld van 200 fr. gestemd om de toelage voor
die feeste te veiledigen.
ZON I>.A O 7 JUNI
te Y !)E!i op het Minneplein
2500 FR. PRIJZEN'
Verslag der zitting
fan Zaterdag 16 Md 1903
De zitting wordt geopend ten 5,10 onder
voorzitterschap van M. den Burgemeester
Rekeningen van kerkfabrieken en ver
pachting der godshuizen worden gunstig be
oordeeld.
Wedstrijd van orde en netheid
Een hulpgeld van 500 fr. wtrdt gestemd,
voor dit allernuttigste werk.
Verkoop van grond in de Watèrkasteel
straat aan den instel van 5 50 per meter en
langs de Veuruestraat aan 8 fr. per meter,
goedgekrurd.
De openbare zitting eindigt ten 5.50.
Iedereen weet dat de godsdienst heden
daags geweldig aangevallen wordt. Maar
wat men misschien min weet, het is van den
van den eenen kant de Onmeetbare, grenzen
looze onwetendheid van het helgebroedsel,
en van een ander kant de dwaasheden en
beestigheden dte er uit voort vloeien.
Twee dingen slaan m'j bijzonderlijk in
dten uitzinnigen, verwoeden oorlog der god
loochenaars tegen het katbolicimus.
Ten eersteZij opreken en sein rij venhuilen
en lieren, vloeken en ketteren tegen de reli
giezondertr een woord van te kennen.
Brave katholieke menschen,gij bijzonder
lijk fiere katholieke jonkheden, zijt niet
bevreesd wanne r liberale 't is 't zeltste
of ongodsdienstige wijsneuzen den spot
drijven met uwen godsdienstZij kennen er
niets van.Stelt, hun vragen, stout wegjvraogt
hun een enkel bewijs —niet eene beweringe..
Gij zult ze zien bleuzen.en booten...zwijgen!
Ten tweede:Deze die nog willen den schijn
hebben er iets van ie weten, en die zoeken
om senijnbewijzen te geven, doen toch, als
men 't ingaat, anders niet dan hunne wereld
breedte, hemtlliooge, bellediepe onwetend
heid aanden da0 leggen. Hoe gaan zij immers
te werke Ziehier.
Van den eenen kant liegen en vervalschen
zij zonder einde of grond,en van den anderen
kant als er niets te vervalschen of te looche
nen valt, hun ecrigsto bewijs is spotten en
gekken «Le petsiflage est la raison du fat,
comme le duel est la raison du spadassin.»
Als een kwa jangen geen gelijk en krijgt,
oij neemt zijn k loefe of zijn mes
Nievers in niet eenen boek straalt dat meer
door, namentlijk die onwetendheid, die
Vooreen lacher e zullen wij twee zulk
danige redeneeringen zelve maken.
Bosmans schrijft dat hij de menschen wil
verlichten... en niet langer laten onder den
domper der bijgeloovigheid
Bosmans ware bekwaam ons een proe s
aan te doen moesten wij zeggen dat... hij
lange vingers heeft. En nogthans, hij zegt
het zelf. Ik wil, zegt hij, de menschen ver
lichten... van hun beurze, natuurlijk en
wij gelooven het zooveel te gemakkelijker
daar hij, lijk al de baanstroopers, een bosch
man is.
Wat zou M. Bosmans zeggen van zulke
redeneeringe Tweede redeneering.
Verders, dat machtig vernuft laat ook nog
weten dat al de pastors en zelfs al de kaloten
Horresco Ik zegge en 'k beve
Geleerden der aarde van alle sl ach en
soorten, en valt in onmacht niet om dien
kemel Eene vieze in onze hersenpan
Brrr (dien brrr is ook een argument bii
Bosmans
Ge moet toch onnoozel zijn, c-n dwaas als
een nuchter kalf, om zulke ketterijen tegen
de Godin-Wetenschap uit te kramen. Voor
waar de liberalen en goddeloozen hebben
het verplichtend or.de: wijs noodig,aangezien
zij nog niet weten dat der menschen ver
stand met geen viezer kan vastliggen.
O die dompers van n dikaie goddelo z :n
Zij vinden geen ziele au bout de leur scal
pel dit is, als zij een mensch up nlegten;
maar zij vinden... eene vieze ia onze hei sen
panne
Geeu wonder dat de wereld hedendaagseh
zoo vies en zoo zot draait
Wellicht zijt gij benieuwd, beste Lezers,
te weten wie die vernuftige geleerde is
Die rnenheere Jules Bosmans is... een
apostaat, een diepgevallen priester, thans
burgerlijk getrouwd 'i Lag in uwe leêti
nietwaar 'i Vuilste werk wordt altijd door
ttazakkekeerders gedaan
Die man is dus jaren lang geweest bet-
geene hij nu verwijt aan de andere. Voor de
godsdiensthaters was hij een domper een
enz., enz.
Nu wordt bij door dat zelfde goddeloos
volk opgehemeld als een machtig verstand,
een diepe geleerde, eet: volksvriend enz.,enz
En waarom Omdat hij,zijn eigene weerdig
heid vergetende en die van 't kleed dat hij
droeg, het zesde, gebod overtreden heeft.,.
't Is dan waar dat hel genoeg is vuilpot te
worden, om de achting et- de genegenheid
der goddelooze liberalen tc bekomen
Siraiie simili delectator
Soorie zoekt soorte..
Zulke gemeene, ontuchtge schrijvers wor
den de geltefKoosde medeopstellers der radi-
kale gazetten. Hunne werken zijn de goud-
mijne 'k zou, beter schrijven.., den anput
waai u t zij vuile artikels gaan putten dia
alle eerlijke menschen, alle oud-liberalen
zelfs, zouden doen blozen van schaamte.
Ik en zegge niets dat ik niet kan bewijzen.
In zijn nummer van 9' Mei 1903 bevat het
«Weekblad» verscheidene smerige artikels.
Weet gij waai uit zij komen Uit Bosmans
«Coups droits Dit-u et au Diable», en na
mentlijk (ik wil toonen dat ik waarheid
spreek en eerlijker bert dan ouzo tegenstre
vers).
Bladzijde 70, Kapittel LXVI «La femme»
Bladzijde 142, Kapittel CLXXXV' «La
chrétienté»
Bladzijde 209, Kapittel CCLVH «Les reve-
nus-du Pape»
Bladzijde'176-182, Kapittel CCXXXI «La
Péniience» enz. enz.
En zeggen dat die eerlijke radikale schrij-
velanrs beweren en drukken dat al de teksten
dte zij aanhalen gpp si ztjn uit de werken van
Heiligen, dewelke werken zij bij gansche
hoepen in hu me bibliotheek, slaan hebben
Sin te Pathiek
Heilige Sarlo
Heilige Sint Bosmans
Dast staan dingen in... dte een zwijn zou
den beschaatad maken.
O misleide Yperüngen, gij bijzonderlijk
verblinde katholieke Jonkheden, waaneer
zult pij uwe oogen opendoen Dat gij mak-
kert en bevriend zij' met iemand die niet al
uwe gedac'iten roed deelt..,. 7Ware beter
van niet, maar 't kan er nog door.
Edoch, dat gij de vri-, tuien, ja de volge
lingen zijt vat: zulke schrijvers.... Neen, dat
gaai ons verstard te boven. Of komt hier
ook het vlartmsch spreekwoord te pas?
Soorte zoekt soorie. -- want Met wien
met verkeert., wordt men vereerd.
En zegt niet, als 't u belieft, dat M. Nolf
die artikels niet opstelt.
Laat bet ons sauveerden. Maar het Week
blad is - 't staat erop gedrukt het orgaan
der liberale vei bintenis l'organe de'l'as-
sociation libérale en M. Nolf is chef du
parit liberal, de hoofdman en de leider der
liberale partij, en als dusdanig neemt hij de
ver.-at woordelijkheid va a dergelijke artikels
°P zich Indien M.Nolf zich wil wit wasschen,
molt hij die artikels afkeuren uq beletten
Katholieke Ouders, wat kweekt gij van
uwe binders Want ik weete het
in dergelijke liberale Compagnies wordt die
boek in de handen uwer kmders gesteken
Een Katholiek.
"V-Aypeh
OP 7en JUNI 1903
Aanbieding van bet voornaamste buffet te
zenden naar den Sultan tegen 31 Mei, 's mid
dags.
De kostelooze ingangkaarten zuilen uitge
deeld worden, denzelfden dag op het stad
huis, van 8 tot 12 ure.
i.ïA
Ia J,
YPER MOEDIGE DAAD.
Maandag voornoene heeft een baaide peerd
van den builen, dutiu de R ij seis rale aan eene
karre gespannen was, willen op hol gaan.
Na vele en lange springen en ronddraaien ver-
nestelde baai in de stringen van zijn zwinkei,
en schoot hem te wege, zonder permissie te vra
gen, dweers deur de ruiten van het huis vau
Doktoor Dierickx. Er gingen daar schrikkelijke
ongelukken gebeuren, hadde 't niet geweest van
Mijnheer A. L. die, zoo hij zelve vertelt, er aan
tijden tusschensprong met gevaar van zijn le
ven. Als t eigentlijk. alzoo is dan mag die
moedige daad niet onbeloond blijven.
GEDENKTEEKEN AAN JULES MALOU.
De katholieken van Yper hebben besloten een
gedenkteeken op te richten aau Jules Malou,
hunnen doorlucLtigen stadsgenoot.
Een adres is aan den minister van binnen-
landsche zaken gezonden, om hem uittenoodi-
gen van de75e verjaringonzeronafhankelijkheid
gebruik te maken om, in de geboortestad van
Jules Malou, een gedenkteeken op te richten,
weerdig van dien grooten man.
YPERLINGEN ZIJN PRAKTISCHE MAN
NEN. Door ondervinding hebben zij ge
leerd dat het besie en goedkoopste middel
om hoest,valling, bronchial en andere borst
kwalen te genezen, SIROOP DEPRATERE
is. Ook als men iemand in onze stad vindt
die blijft hoesten, zegt men, nog eenen die
de SIROOP 'fE PRAT ERE niet neemt. Zoo
zeker en zoo krachtig zijn de uitwerksels
der SIROOP DEPRATERE, dat duizende in
woners onzer stad en omliggende openbaar-
lijk zeggen dat de SIROOP DEPRATERE
eene onfeilbare borstremedie is. Deze dui-
zende getuigenissen in onze stad alleen aan
getroffen zijn ovoriuigeftd. Prijs 2 franken
de flesch. Te bekomen te Yper apotheek May.
Poperinghe,apolh. Momeyne en in alle goede
apotheken.
H
--jaasijtv-..
a
V
EENE VIEZE LOS HEBBEN
LEEGLOOPER, EEN WANSCHEPSEL EEN BLOEDZUIGER
EEN VOLKSBEDRIEGER, EEN GEROKTE VaTICOLAJS
1 ^"*1