Grootheid vac I el liberaal
verleden
Ons Yper, ja, blijft katholiek
Ja katholiek,
Weg geuzènkliek
Keer u eens om, Reusje, Reusje,
Keer u eens om, Reusje komt
Menscbenfoppers
HJ
Was de liberale ■partij groot't is te zeg
den, groothertig, grootmoedigtoen zij, hier
Heester en baas zijnde, alles wilde doen
buigen onder haar juk, de rechten misken-
ïende en de vrijheid krenkende van alwie
katholiek was
Was iij groot, wanneer zij de wraakroe-
pendste geldverkwistingen pleegde, en haar
dzoo in de onmogelijkheid stelde nuttige
verken te verrichten, die geldwinning en
>rood zouden verschaft hebben aan de wer
kende klasse
Was lij groot wanneer zij, om de katho-
ieken te tergen in hunne godsdienstige ge-
oelens, het Carillon deed spelen op goeden
Vrijdag, en zwijgen binst de processiën
Was iijgroot wanneer zij de Halle weiger-
le voor de prysdeelingen van het geestelijk
kollege «n de kiosk aan de katholieken om
lezen te beletten de hulde van hunne Vader-
andsliefde te bewijzen aan hem die eens
mze koning moest worden
Komt dat tegen Het schuttel doekje van
recht over de nieuwe post, in zijn verslag
Pver de liberale fiasco van 30 oogst, boft en
Btoft, men kan niet meer, over de GROOT
HEID van het liberaal verleden
Hoe is 't mogelijk niet te bersten van
schaamte bij 't drukken van deze woorden
Wat Grootheid van 't liberaal verleden!!!
Reusje, die, als oudste burger van Yper
de pretentie heelt dat verledenbeter dan
wie het zijn moge, te kennen, zal hier eenige
staaltjes geven van deze grootheid.
't En heelt daarvoren maar eenige vragen
te stellen aan zijne medeburgers.
Was lij groot, wanneer zij het stedelijk
pompierskorps verbod gaf de processiën te
vergezellen Wanneer zij uit dat korps de
I deftigste zijner mannen bande, omdat zij
deel mieken van katholieke maatschapjnjen,
en ja, zelfs omdat zij een pintje gingen drin
ken bij katholieke herbergiers
Was i\j grootde liberale partijwanneer
zij in onze straten die schandalige en eer-
looze kavalkaden gedoogde en toejuichte,in
dewelke al wat voor een christen herte dier
baar en heilig is, gehoond en bespot wierd
Was lij groot, wanneer hare voorvechters,
nu hare oppermeesters geworden, de kloos
terzusters wilden wegjagen uit onze gestich
ten, te beginnen met de weezenscholen
Was lij groot, wanneer zij, tijdens den
schoolstrijd, uit godsdiensthaat, de arme en
weerlooze menschën verdrukte, vervolgde,
en van gebrek had laten sterven, hadde 't
niet geweest van de katholieke liefdadig
heid?
Was lij groot, wanneer zij de brave en
welbeminde Lamottezustertjes buitenzette
en alleene omdat zij kloosterlingen waren
zij aan wie de Ypersche werkende klasse
sedert eene c aw hare broodwinning en hare
kristene eerlijkheid ten grootendeele ver
schuldigd was
Reusje iou nog vele zulke vragen kunnen
stellen, maar deze zijn voldoende om het libe
raal verleden in gansch lijne afschuwelijk
heid af te schetsen.
Is er wel één Yperling te vinden, een ware
Yperling, wel te verstaan, die op eene dezer
vragen zou kunnen ja antwoorden, en bij
gevolge, is er wel een die het liberalismus
niet en moet schandvlekken
En nogthans
ja
nogthans
vindt het Weekblad dat dit eerloos, recht-
miskennend en godsdiensthatend liberaal
verleden gboot moet genoemd worden.
En nogthans iou de liberale jeugd e?i met
haar geheel de liberale partijdit verleden
willen doen herleven 't Is tot dit doel dat
al hunne pogingen zullen strekken in de
naaste kiezing 't is daar immers himne
Hoop in de toekomst
Schande
't Weekblad, de liberale gazette, geeft als
eerste artikel, in haar nummer van 12n Sep
tember Godsdienst en Liberalismus.
In dat artikel klaagt "t liberaal orgaan, 't
weekblad over de katholieken omdat ze
rondstrooien dat de liberalen tegen de religie
zijn.
Dat en is geen waar, zegt het.
Verwerpt het liberalism den godsdienst!
Hoegenaamd niet, integendeel.
Zoo drukt het Weekblad, op 15" Septem
ber 11.
Ifa dat waar Ge zult seffens gaan zien.
Ten eerste-, 'f Weekblad is NIET VOOR
den katholieken godsdienst.
Den 23 mei 1903 drukte het
Wat kan het ons maken dat er in de
wereld 685 (juiste geteld N. V. Reusje) ge
kende godsdiensten zijn en dat eenieder in
de overtuiging leeft, dat hij slechts in zijn
geloof kan zalig worden. Ons persoonlijk is
>H 4-