Als de groote klokke luidt
De klokke Iwdt, de Reuze komt uit
Keer u eens om, Reusje, Reusje,
Keer u eens om, Reusje komt
Wat ze zouden doen
Reusje
aan zijne medeburgers
Ja de groote klokke is aan 't luiden. Er
is storm in Vlaanderland Deze die overtijd
Yper verdrukten, de nonnen verjoegen, de
scholen vergeusden en de stad tot over den
kop in de schulden staken, willen nog eens
het hoofd rechten! Ja maar, halte la!...
alzoo niet gehoerd.'t Reusje springt uit zijn
kot en roept zijne medeburgers toe met zijne
forsche donderende stemme
De geuzen blijven weg van hier
Ja weg van hier
De Reuze is hier
Keer u eens om, Reusje, Reusje
Keer u eens om, Reusje komt
S
Wat't is juist als Yper aan 't groeien en
bloeien is, als onze stad onder het twaalf
jarig wijs bestier der katholieken zoo
schoon en net wordt, door de talrijke en
nuttige werken die men er verricht zonder
een centiem nieuwe lasten te moeten leggen!
't Is juist dan dat 't geuzenboeltje, waarvan
elders niemand meer en wilt,hier van zijnen
bonjour zou willen maken Ge gaat het
moeten vangen jongens 1
Ik geloove dat ge peist dat de Yperlingen
geen memorie meer en hebben!... Dat ze
vergeten hebben hoe zij over twaalf jaren
bestierd werden Neen nooit en zullen
zij vergeten hoe zij alsdan gebogen gingen
onder 't slavenjuk der gepattenteerde fra-
massons Hoe zij getergd wierden van de
geusche dwingelanden. Hoe er maar werk
was voor dezen die, kruipende, de verlakte
botten kusten van dat sanfoetervolkje
t Nooit en zullen onze arme christene yper-
sche ouders vergeten hoe ze kiezen mochten:
sterven van honger of de ziele van hunne
kinders aan het duivelsgebroed overhan
digen We zien ze] nog door onze straten
trekken de snikkende en ontroostbare La-
motjes...
't Reusje heeft nog in zijn neusje de reuke
van de frikadelletjes en daaromme zingt het
met de meeste overtuiginge van zijne rond
borstige ypersche ziele
Ons Yper, ja, blijft katholiek
Ja katholiek
Weg Nolfjes kliek
Keer u eens om, Reusje Reusje
Keer u eens om, Reusje komt
Den 23 Augusti 1902 het Weekblad
schreef (eerste bladzijde, eerste kolom)
Ziet ze maar fladderen die rokskens
zoo zouden we thans ook kunnen zingen van
de Paterkens en de Nonnekens, welke tegen
woordig bij onze zuiderburen het vendel
opsteken, lijk pissende koeien den staart,
tegen petit père Combes,'nen min godvruch-
tigen Franschman, die bet geneeskundig
vak van Drieske Nijpers heeft opgevoerd, tot
de voortreffelijkste remedie om do republiek
te verlossen van 't ongediert der papen.
Al spotten en gekken een zot zegt zijn
gedacht. Reusje
Medeburgers
Als de katholieken strijden voor hunne
partij, de grondzaak is altijd a de godsdien
stige kant van 't leven Hij zou wel een
voudig zijn, deze die beweert, dat de poli
tieke gezindheid in ons land, niets anders
is dan Staatskunde; bestier van tijdelijke be
langen en huishoudkunde! 'tIs meer dan
honderd jaar dal men bestatigt hoe de poli
tieke, in Belgie, in Vrankrijk, in Spanje, in
Italië, een strijd is tusschen den godsdienst
en de goddeloosheid. Van den eenen kant is
het de katholieke partij, die schermt voor
haar geloof, hare godsdienstige rechten en
vrijheden en van den anderen kant, komen
gedurig nieuwe partijen, liberalen, progres
sisten, radikalen, socialisten, anarchisten,
en die allen, hoe verschillig in vele punten,
toch hierin onveranderlijk eens zijn dat zij
eerst en vooral in al hunne werken en daden,
tegen den katholieken godsdienst zijn
Waarom zijn zij niet vijandig aan de protes
tanten, aan de schismatieken, aan de joden
't Is omdat de katholieke leering,de eenige
ware en oprechte is
Ongelukkiglijk zijner veel menschen die
den katholieken strijd onder zijn waar oog
punt niet aanschouwen. Zij vinden daar niets
anders in, dan een tijdelijk voordeel, mis
schien voor bun zeiven; of eene persoonlijke
voldoening, omdat een vriend in die partij
x x
x
V