DIT IS
EN OMMELANDS
De Hommelpluk
SpreeMraad S3
oilp
ssy nnyfiiGiy
Op Zaterdag 17 September 1910
5 centiemen 't blad
45e jaar. Taimerk 2324
7$ trekken bij den Uitgever, Tk 36, in de Boterstrate, te Yperen bij 's iandsboodschapwezen ofte post, tegen 8 frank 's jaan
Dagklapper
Evangelie van den 18
Zondag na Sinxen
De herziening der
14 iezerslijslen
Landverhuizing
Godsdienstige opvoeding
der jeugd
Eerste Communie
Eucharistisch Congres
Het rooten van het vlas
afgeschaft.
Odilon DEMARRÉ
Echt en recht, 't oud Volk indachtig
Kinderlijk, niet kinderachtig
Ypersch, Vlaamsch en, bovenal,
God getrouwe ik wezen zal
■se
van den 17 tot den 23 S^pt.
S S I S S I
'3 'J§
£3 C£
au au au SU su su su
V& *«1 Wt ffk Vk TtiL
O
TO
s-
a-s
cz
-2
pttjfcn
-r. ■r't
MoaacoaaiM—am—a
f ^.IEx&£Si
YAH YPER
't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en
's Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 Ir. en den vrachtloon
buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een
geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald.
Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER
STRATE, Tk 36, te Yper.
De bekendmakingen kosten o fr. 15 de reke binnen 't blad is 't
o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder
boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken.
De Heeren van de AGENCE HAVAS, te Brussel, Tk ?4, in de
Zilverstrate, en te Parijs, Tk 8, PLACE DE LA BOURSE, ontvangen
bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN YPER, van al die buiten
Oost-& Westvlaanderen wonen.
kom
s. 17. H. Lambert b. van Maastricht m.
H* Coiumba ingm.
Z. IS. H. Josef a Cupertino. HHe Sophia
eu Irene iriru. H. Thomas de Villanova b. f
1555.
m 19 H. Januarius en anderen, mm. Mep
bewaart bloed van den H. Januarius te Napels
en jaarlijks op gestelden dag, wordt het vloei
baar. Z. Servaas van Leuven.
d. 20. H. Eustaas met zijne vrouw en kinde
reu gemarteld.
w. 21. H. Mattheeuws apostel en evangelist.
11» Iphigenia gedoopt doorSt Mattheeuws.
d. 22. H. Maurits en anderen mm. patroon
tier soldaten.
v 23. H.
H* Thecla m.
Te dien t'ide steeg Jezus in hel scheepj e, voer
over en kwam in zijn eigen stad. En zie. men
bracht Hem een lamme liggende op een bed. Eu
Jezus, hun geloot' zieude. sprak tot den lamme
Wees welgemoed, zoon, uwe zonden worden u
vergeven. En zie, eenige schriftgeleerden zeiden
bij zich zelfDeze lasterd God. Maar Jezus hun
gedachten bemerkend zeide Waarom deukt gij
kwaad in uwe harten? Wat is het gemakkelijkste
te zeggen De zonden worden u vergeven ohSta
op en wandel? Opdat gij echter weten moogt,
dat de Menschenzoon macht heeft op aarde zot -
«lea te vergeven (hier sprak Hij tot de lamme
Sta op. noem uw bed en ga naar huis. En hij
stond op en ging naar huis. De scharen, die dit
zagen, werden door vrees bevangen en verheer
lijkten God, die zulk een macht gat aan de men-
scheu.
De kiezerslijsten voor de Kamer der volks
vertegenwoordigers, den Senaat, de provincie
en de gemeente, voorloopig vastgesteld op
3i augusti, liggen in de gemeentehuizen ter
inzage van het publiek van 3 september tot
3i Januari aanstaande.
De aanvragen strekkende tot het inschrij
ven of uitschrabben van eenen kiezer ot tot
het vermeerderen van h.'t getal zijner stem
men, moeten schriltclijk worden gedaan,
van 3 september tot 3i October, aan het
college van burgemeester en schepenen tenzij
de aanzoeker verklare dat hij niet schrijven
kan. In dit laatste geval, mag de aanvraag
mondelings gedaan wo'iien.
De reklamaties moeten voor elfc.cn kiezer
afzonderlijk gedaan worden en vergezeld
zijn van al de bewijsstukken die de rechten
van den vrager kunnen staven.
Geene vordering strekkende tot inschrij
ving van eenen kiezer ot tot vermeerdering
van het getal hunner stemmen kan in beroep
ontvangen worden, zoo zij niet voorafgaan
delijk aan her college van burgemeester en
schepenen metal de bewijsstukken onder-
Worpen werd.
De bevolking van België is de dichtste
der wereld, eu wel zoo dicht dat er om zoo
te zeggen geen plaats meer overblijft voor
vermeerdering.
Uit de statistieken blijkt dat de landelijke
bevolking van Vlaanderen zoo groot was op
het einde der jaren '40 als nu en in menige
gemeenten zelfs grooter. Op het einde der
jaren '40, na de slechte jaren verminder
de de bevolking, omdat zij, tengevolge van
het invoeren van het mekanieke spinnen en
weven haar brood op den buiten niet meer
kon verdienen.
Vele men.chen weken uit naar Amerika
andere trokken naar de stad w aar vlas-en
katoenfabrieken eene groote uitbreiding
namen.
StilleketiË aan groeide da buitenbsvolking
weer aaa, ten srevolge van de algemeene
herleving, stichting van nieuwe nijverheden
en de verplaatsing van groote nijverheden
van de stad naar den buiten.
Sommige buitengemeenten hebben zich
tengevolge van den bloei van sommige
nijverheden tot; steden ontwikkeld. Zulke
zijn Wettereu, Zele, Hatume, ïemsche en
andere, in andere mate.
Maar nu is de maat der bevolking weer
boordevol er heerseht bijna bestendig
krisis in de spinnerij en weverij omdat in
andere landen ook mekanieke spinnerijen
eu weverijen zijn opgericht en dat allen te
zamen meer voortbrengen dan de bevolking
kan verbruiken.
België lijdt aan overbevolking eu de men-
scheu welke moeilijk aan den kost kunnen
komen, stellen zich natuurlijk de vraag of
zij ia eene andere streek van de wereld geen
ander bestaau zoudèo vinden.
Het woordje Amerika komt dan als
van zelfs op de lippen, want van over langen
tijd. sedert de slechte jaren, hebben vele
Belgen eu vooral vele Vlamingen eene toe
vlucht in Amerika gezocht.
Velen hebben er zich we! by bevonden.
Nochtans blijft uitwijken eene zeer
belangrijke zaak
ln de Tentoon «telling van Brussel heeft
Kattada een prachtig paviljoen ingericht,om
zijnen rijkdom en zijne vruchtbaarheid te
toonec en de mensch' n lust te doen krijgen
om naar Kanada over te steken.
Ook loopen agenten bet laad af' urn Ka
nada aan te prijzen.
Er valt op te passen
Er zijn voorzeker goede en vruchtbare
streken in Kanada, en tie grond Is zéér
goedkoopBij kost bijna niets.
In Manitoba is dat ook het geval en naar
het schijnt mislukt de oogst, daar zelden.
Men mag aiet vei gelen dat men in Kuna-
d over het algemeen van niets anders geld
kan maken dan vau graan.
Voor de meeste streken hebben vee, boter
en melk maar waarde voor eigen gebruik
daar men te ver van de steden is om ze ter
marktte kunnen brengen.
In de provinciën Alberta en Britisch Ko-
iumbia, welke nu zeer geroemd worden is de
grond wel vruchtbaar, ais het weder mee
gaat. Doch het gebeurt dat het daar in
maanden lang niet regent en dat de oogst
volstrekt niets opbrengt.
Indien men zeker ware dat zulk weer
maar alle tien of vijftien jaren zal voorko
men, dat ware nog niets men treft, hier
ook slechte jaren aaa ruaar nopens het
weer kan men niemendalle voorzien.
Er valt dus eten oog in 't zeil te Louden
Vooreerst ambachten zijn in Kanada noch
in het overige van Amerika te kort.
De menscheu, die er gemakkelijk aan hun
brood kunnen komen, zijn landbouwers. We
moeten hier echter opmerken, dat de Vla
mingen, die metsers, timmermans of sme
den zijn, ook het landbouwbedrijf kennen.
Om naar Amerika te gaan met goeden uit
slag moet uien een klem kapitaal bezitten
en men behoeit Engelsch te kennen, vooral
in Kanada, waar het Fransch geenszins nut
tig is.
Deze laatste voorwaarden zijn natuurlijk
niet vereischt voor degenen die zich hij
familie of kannissen begeven, zooala het nu
meest gebeurt, door welke zij op den weg
gezet eu werk bezorgd worden.
Voor wat de uitwijking naar Brazilië, Ar
gentina en de Zuidelijke Staten van Amerika
betreft, er is nog meer op to passen want
het klimaat is daar op vele plaatsen moord
dadig voor da gezondheid.
Men neme dus inlichtingen bijvoorbeeld
bij het genootschap St-Raphaë'.
Voortijds waren de ouders de eerste op
voeders hunner kinders, en leerden hun den
godsdienst,de christelijke leering en de reine
zeden, meer nog door hun voorbeeld dan
door hunne woorden.
Wat zoete herinneringen als we met den
geest tot dien huizelijken haard van vroeger
tijden wederkeeren! Eiken avond, na het
las'.ig dagwerk, schaarde gansch het huis
gezin zich rond den aard vader op de eere
plaats, road hem de kinders alle, die gretig
toeluisterden naar het leven der heiligen,
naar die kinderlijke eenvoudige legenden,
en met deze ook naar de christene zerieleer,
dié van 's zelfs uit de lezing wierd afgeleid,
of die vader, die goede christene vader, zelf
wel eens voorenhield.
Eu dan, wanneer de rusttijd gekomen was,
en de kleine snakige kinderoogeu wilden tos-
vallen, wierd het stil, en vader op ernstigen
en plechtiger! toon begon het gebed.
Treffend tooneei voorwaar WT was hij
groot in 't gedacht zijner kinderen,die vader
die aan God sprak,gei ijk een Hoogepriester
Wat kwamen ze eerbiedig tieuu een kruisken
vragen, en vader's zegen ontvangen, samen
met een teerder woord of een liefdeslagje op
hun kinderkaakjes 1
Op onze dagen nu, hoeveel zou men nog
van die huisgezinnen ontmoeten Hoeveel
andere integendeel, waar men nooit meer van
godsdienst hoort reppen,nooit meer van God
hoort spreken, nooit meer of zelden bidt, iu
het gemeen althans Gelukkig nog mag het
heeten dat huisgezin, waar men voor de kin
ders niet s pot of lacht met die dingen.die men
s'echts geknield hoefde te noemen 1
En des Zondags, als het kleppende klokje
uit den kerktoren de geloovigea tot God riep,
dan was het treffend te zien hoe vader met de
kinders ter misse trok boe ze vóór hem
geknield, ingetogen en zedig,baden voordien
braven vader, die goede moeder, voor broe
ders en zusterkens alle 1 Hoe ze iu den na
middag, de ouderen althans weder de godde
lijke diensten gingen bijwonen, daar de min
deren te huis moeder tot vreugde strekten
eu haar gezelschap hielden.
Waar nu nog die goede christene gebrui
ken gevouden 'i Gelukkig nogmaals, die huis
gezinnen, waar vader en moeder hurme Kin
ders ter kerke zenden, al weten ze maar al
te dikwijls niet of deze hun gebod hebben
onderhouden, en niet langs straat en weg,
op dorpp'aats oi markt, waar dikwijls al niet
veel goeds te ieeren is, zich hebben bezig
gehouden. En toch hebben die ouders de
plicht te weten waarmede, rnet wie en waar
hunne kinders zich ophouden.
Eertijds had een schrijver eu de schrij
vers waren dan bij verre na zoo talrijk niet
als nu hetgene daarom juist niet te slechter
was meer eerbied voor zijne lezers dan dat
hij iu welk schrift ook, 't zij dagblad of
weekblad, of ander, godsdienst en zeden
badde aangerand, eu 't kwaad gezaaid iu de
herten der jonkheden vooral. En uu geluk
kig de huisgezinnen,waar de ouders christe
ne ouders ja, geen slecht blad of s thrift
dulden, nog min op tafel of' stoelen laten
dolen,waar ze zeker in de handen van hunne
kinderen mochten geraken, die er ongetwij
feld het gift uit zouden trekken, dat hunne
ziel zou doodeu 1 Eu van zulke bladen zyn
we op ouze dagen overrompeld. Gelijk een
frausche schrijver zegtEr zijn sommige
vuile zielen die als modder zijn gekleed
eu die in schrift eu woord, in huis eu her
berg, op straat en markt rondzoeken om
anderen te bevuilen, en tiet vooral op jouge
lieden gemunt hebban. De plicht is het van
een vader, vau eene moeder, die geloof' en
zeden hunner kinderen ter herte nemen, te
zorgen dat zulke mannen tot hunne kinderen
geene toegang vinden. En daarom moeten ze
wel weten met wie eu waar hunne kindaren
makkeren.
Alle zorge immers, maar vooral zielezorge
is den ouderen voor hunne kinderen van
Goilcswege toevertrouwd en opgelegd. Uit het
kwijten van die plicht ook zullen brave
ouders alla genot hebben, daar ze hunne
lieve kinderen zullen zien opgroeien in eer
en deugd.
Naar het Hbl. van A. weet mee te deelen,
zal einde September, begin October eene
vergadering van de bisschoppen der wereld
plaats hebben te Rome, om de middelen te
beramen lot uitvo .-ring en regeling van het
Pauselijk decreet rakende de Eerste Commu
nie en het bestudeeren der afwijkingen van
den algemeenen regel, die door plaatselijke
omstandigheden zouden kunnen vereischt
worden
Zooals uit Montreal wordt gemeld, bood
de algemeene Communie der mannen onder
de nachtelijke H. Vlis een grootsch en ont
roerend schouwspel. Niet minder dan io.ooo
mannen naderden tot de Tafel des Heeren.
Gedurende de Pontificale H. Mis werd
door zoo zangers een Gregoriaansch-* Mis
ten gehoore gebracht. De Credo van Saint-
Saëns werd door twee koren gezongen met
orkest eu orgelbegeleiding.
Een eigenaardige plechtigheid bood de
IT. Mis op den feestdag van Maria Ge
boorte. Hierbij waren aanwezig alle leden,
zoowel mannelijke als vrouwelijke, van de
verschillende orden, welke in Montreal
vertegenwoordigd waren een bonte menge
ling van ordesdrachten. Mgr Bruchesi, aarts
bisschop van Montreal, en bisschop Heijlen,
van Namen, hielden toespraken waarna de
kardinaal-legaat den Pauselijken zegen gaf.
Het Gemeentebestuur bereidde Kardinaal
Vanutelli een ontvangst ten stadhuize. Het
gebouw straalde in een zee van electrisch
licht ert was rijk versierd met Pauselijke,
Engelsche en Frausche vlaggen. Burgemees
ter Guérin hield een hartelijke toespraak tot
den Kardinaal en 20000 menschen defileer
den voor den afgezant van den H. Vader.
In het Windsor-hotel bood het provinciaal
bestuur een lunch aan den kardinaal
legaat en de andere kardinalen, de bisschop
pen en de leden van het bestendig corniteit.
De gouverneur en de ministers waren er ook
bij tegenwoordig.Het diner van 5oo couverts
vereenigde bijna 100 bisschoppen, kamer-
heeren van den Paus,de voorname heeren en
hetbestendig corniteit.Er werden dronken ge
wijd aan den H. Vader en [koning George
van Engeland. Na den laatste dronk stonden
allen op en hieven het Engelsche volkslied
aan Een warme ovatie werd ook gebracht
aaa kardinaal Vaunutelli.
Sir Lomer Guoin, eerste minister, zei o.
m. tot den kardinaal-legaat U kunt den
H. Vader zeggen dat U in deze provincie
duizenden en duizenden hatholiekcn hebt
gezien, die hem liefhebben en steeds gehoor
zaam zullen zijn.
Op zijn beurt stond Mgr Bruchesi, bis
schop van Montreal, op, en dankte in 't
Fransch en in t Engclsth, den president
voor deze heerlijke geloofsbelijdenis.
Op een der vergaderingen van het Congres
sprak pater Bernard Vaughan, broeder van
wijlen kardinaal Vaughan, een luid toege
juichte rede over den «zelfmoordder naties.»
Frankrijk, zeide hij, is het eerste slachtoffer
van het vreeselijke kwaad.dat ik verafschuw.
Ik vraag een wijziging van het advies, dat op
zijn roemvol vaandel voorkomtik zou er
op willen schrijven Vrijheid, gelijkheid en
moederschap Pater Vaughan herinnerde
aan de woorden door Christus zelf gesproken:
«Gaat en vermenigvuldigt u.» Maar die wet
wordt miskend. Het is een zelfmoord van het
ras en een verraad jegens God, gehuwd te
willen leven doch, door de brutaalste midde
len, de heilige gevolgen van het huwelijk te
willen voorkomen. Het is, volgens mij,leven
in een staat van gelegaliseerde prostitutie.
De LI. Mis in de opene lucht gecelebreerd
door den Aartsbisschop van New-York werd
bijgewoond door t5.ooo personen.
De Aartsbisschop van Boston predikte.
Kardinaal Vanutelli celebreerde de Mis in de
St-Patrickkerk en gaf den Pauselyken Zegen
aan 3o.ooo kinderen gegroepeerd aan de St-
Jaineskathedraal.
Naar uit Montreal aan de Times wordt
geseind verliet de H. Sacramentsprocessie
Zondag te 2 uur de O. L. Vrouwekerke en
kwam des avonds rond 7 uur te Fletschers
Field aan.
Sir Wilfried Laurier, eerste minister van
Canada, en sir Lomer Gouin, eerste minister
van het gouvernement Quebec, namen er
deel aan
Het H. Sacrament werd gedragen door
kardinaal Vanutelli.
In den stoet gingen veel aartsbisschoppen,
i5o bisschoppen, duizenden priesters en
ordensgeestelijken en, 25,000 wereldlijke ver
tegenwoordigers van godsdienstige vereeni-
gtngen van Canada en de Vereenigde Staten.
De straten waren versierd mtt vlaggen van
den H. Stoel, Engeland en Frankrijk. De
beiaards speelden langs alle kanten. De
aartsbisschop ran St. Louis hield een toe
spraak te Fletchers, waar een godsdienst
oefening plaats had. Incidenten vielen niet
voor.
Tot slot van het congres werd 's avonds
een godsdienstige vergadering, de grootste
gekende ia de geschiedenis van Canada,
gehouden in de O. L. V. Kerk.
De heer Laurier, kardinaal Vanutelli,
legaat van den Paus,en de aartsbisschop van
New-York voerden er het woord.
Het Eucharistisch congres zal in 1911 te
Sevtlla, in 1912 te Weenen, in 191 in Lyon
en in 1914 waarschijnlijk in de Vereenigde
Staten van Noord-Amerika worden gehou
den.
Uit de Vereenigde-Staten van Amerika
wordt gemeld dat men aldaar eene werkwij
ze heeft gevonden waarbij het rooten, zwin
gelen enz. van het vlas vervangen wordt door
eene kortere behandeling.
Kortom het rooten wordt afgeschaft en al
de bewerkingen welke ermede in betrekking
staan.
Het rooten van het vlas heeft voor doel
de kleefstof, welk den bast aan den sten
gel, 't is te zeggen, aan het houtachtig ge
deelte van het vlas vasthecht,te doen smelten,
eu dan door braken, zwingelen en hekelen,
den stengel in lemen te breken en te scheiden
van de vezels of den bast
Dat alles wordt overbodig.
Men laat het vlas goed rijp worden, in
plaats van het half groen te slijten. Mert
steekt het in een machten, welke het zaad af
doet, en dat dus het repen vervangt.
Daarna wordt het vlas door eene braak-
machien getrokken en komt eruit in «getan
de» grepen, dan gaat bet in eene cylinder
1 ie zeer snel draait en in welke gedurig ge
slagen wordt, zoodat de «lemen» eruit gesla
gen worden. Deze worden door eenen op-
zuiger» verwijdert naarmate zij voortgebracht
worden.
wwitTtrrriititiiirftMiw
03
um.*
C/J
OJ
Mengelwerk van 't NIEUWSBLAD .VAN YPER N°34
DOOR
Zwijgt, zei ze, lastig hijgend niet de handen
heur herte. Ge zijt moordenaars, 'k ben haast dood!
Ze dreelde de uitgewaaide stressen achteruit,
eerselde in den hoek op
op
O
Su
CZ
45
snakte heur roks effen en
eene omgekeerde mande,
't Was nu Narden zijn toer, maar zij en kre
gen. hem niet hooge. De slimmietrik liet zijne voeten
leege zwem eten en bij iederen haal sleerde hij met zijn
groote kloefen over den harden derschvloer en bleef
in de mate.
Na hem kwam Gaston, en 't rennen ging alzoo
voort tot dal ze ai' te 'male geproefd hadden, met d eene
kor!, met ld'andere lang naarvolgens dal ze er hunne
leute konden van maken.
Witten wierd gedjakt en geslingerd lijk een kat
te in een strop. Ze buischten hem wijds en zijös, vóór
en achter met snokken en duwen zoodanig dat zijne
voeten tegen 't stroobeleg van de kappe beukten en
hij bij 't weergaan mijde den kop introk en ook daar
djokte met zijne rugge dat hij bijkans van de zate
schooi', blij; jammerde en janktebad, smeekte en
beloofde, beloofde van fraai te zijn aan Steefe die nog'
altijd met eene verkletste ooge van de gelegenheid
gebruik maakte om den schobbejak geld van munte
te geven.
Ze renden tot legen den avond en hadden een
■ongehoord verzet,
Celina alleene was van de leute weggebleven.
Zij en id:eed nooit nieê in die zottemarkterijen, en
idaar was er ook geen een die hare afwezigheid belet
of zelfs genaamd had,
's Avonds trokken ze weer naar de kele, 't Ge
luchte bleef even dik en duister en 't zijpelde met
eene tergende gerustheid voort.
Den zaterdagmorgen waren ze blijverrast, wan
neer Zarreu hen van in den vroegen kwam wekken
om te gaan plukken, 't .Waterschot' was afgestoken
en de lachende zonne hong welgezind te blinken jn
den frisschen open hemel.
Ze vielen gulzig aan 't werk, lijk een verhongerd
dier op zijnen schotel, met het gedacht van nijdig
voort te doen en zooveel mogelijk den verachterden
lijd in te winnen, trouwens de boerinne had beloofd
in hunne daguur te voorzien op aldien ze wel hun
beste deden. Vandage kon ze zelf niet naar het hom-
melhof komen en had Fielten in heur plaatse mee
gezonden.
De eene en de andere wisselden aleens van stoel
en t lukte dat Fielten bij Tiele gerocht. Alleen Zar
reu en Celina hadden van geheel den pluktijd nog
niet verscheen gezeten.
Al lieten ze geene minute ten ondomme, toch
klapten ze druistig onder malkaar, te meer omdat
Fielten d'eene fartse achter dander uit zijn botten
sloeg en ze daarmee zoo bermhertig moesten lachen,
Zarren voelde dat er hier en daar eene sneuve
op hem overketste maar hij hield zijn wrok in de
koorde, beet wel op zijne tanden en zat alsof hij van
niets wist en geen acht sloeg op het zeggen van de
andere,
Ze snuffelden geern in den ouden boel van
lief en vrijers, eenwig en ervig ;t zelfde deuntje dat
ze vooisden en hervooisden, Ze hadden van 't bedrog
en de de valschheid van de wereld en van de leepe
truiken in zake van verlceeren en trouwen.
Fielten zette uiteen hoe het herte van eene vrou
we noch min noch meer een verradelijke put was
vol arglist en leugen. Hij bekloeg, zei hij, die dom-
jooren van jongmans die met een strooi te verleen,
iwaren en hen van een knuddig dingen lieten bril
len en ringelen lijk een stuk vee.
Maar Tiele vloog er op lijk Stoffel op zijne kat
te, In een draai h,ad de boer al het vrouwvolk op
zijn nekke, en ze kletsten hem met overloopendej
mondsvnllen zware en onweerlegbare beschuldigingen
in 't gezicht.
t Mannevolk was maar dit en was maar dat,
ze waren maar hiervoor goed en dienden maar daar
voor, Zonder het mannevolk zou het hier voor de
vrouwen een paradijs zijn, 't >Voog al op den man;
hij', de schuld en. (de oorzake van de miseriën en de
ell;en,den waarmee het vrouwvolk geplaagd is. En ze
rammelden vele vijven en zessen, aardige bewijzen,
onnoembare redens, die zej, in hunne verontweerdiging
waar hier, waar daar, thoope snakten en hem lijk
een hagelvlage op het lijf trommelden.
Fielten doorstond dien storm zonder zwichten,
Hij liet ze zeggen in hunne geweldige opgewondenheid,
lijk de poermolens van een vuurwerk die, in eene
daverende schijvering stralen en weerlichten schieten
en dan op een einde sluts draaien, met een laatste
vermoeid sissen van hunne uitgebraakte kardoezen,
nog eenen buisch geven, eu stinkend stille vallen..
Wanneer ze nn ook hun kwaad poer op hem
afgebrand hadden vonden ze niet meer dan een flau
we rul, of eene fleeuwsche kleingeestigheid die maar
halver weg meer gerocht, j
Is t al '?vroeg hij,
Hebt ge er nog niet genoeg van gehad mis
schien, loech Wannes gekkend, Gij en hebt er, jando
rie, geen moeten koopen 1
Jamaar, we weten nog zulle riep Romme,
we zouden het zoo gauw niet opgeven, j
Laat mij nu een keer spreken, preekte Fiel
ten met eene gezette waanwijsheid, Ge weet nog, zegt
ge, Romme.; En wei, weet gij waarvan Ons Ileere
't eerste wijf gemaakt heeft
Ze stelden hunne ooren dat wierd gewichtig
Van de ribben van Adam, snahbelde Witten,
't staat in den Catechismus,
Zwijg verdomde gaai, dreigde Fielten met
zijn vuist nijdig" uitgesteken, Durft ge nog uwen sna
ter roeren, 7k sla u lam,
Wel ja, deed Romme, Van een ribbe. Waar
van anders
Ge zijt er niet, jongen, sprak Fielten preusch,
'k Zal ik hel: u piepen, hork, Van als Ons Ileere de
ribbe uit Adams lijf getrokken had, 'k weet niet of
't eene lange of eene korte was, bezag hij dat dingen en
eer hij {daarvan Eva schaveelde, lei hij die ribbe aan
den kant entwaar om 't eene of 't andere nog of bij
te halen,; Dat Was goed. 't Schoonste van al, binst
dat Ons Ileere weg is komt er daar een hond, stekt
het been in de muile en hij daarmee weg, lijk een
wind Ons Heere die juist weerkeerde, heeft niet te
verletten, hij; schiet er hem achter en derscht zoo zeere
dat hij den hond inhaalt, In een haastigheid slaat hij
achter de ribbe, maar in de plaatse, grijpt den hond
zijn steert die uitkomt en in zijn hand blijft binst:
Vervolg Je blad.