OPGEPAST
Droevige Dagen
SpreeMraad 52
m m if' w m
j
Öp Zaterdag 13 Juli 1912
5 centiemen 't blad
47e jaar. Tal merk 2410
Te trekken bij den Uitgever, 7* 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodschapwezen ofte post, tegen 8 frank 's jaars
Dagklapper
m pl
Evangelie van den
7en Zondag na Pinksteren
<J* m sfl» saP 'J* 2*
YPERSCHE
TOESTANDEN
Maria Conscience
over haren Vader
Over Vlaamsche Beweging
Echt en recht, 't oud Volk indachtig
Kinderlijk, niet kinderachtig
Ypersch, Vlaamsch en bovenal,
God getrouwe ik wezen zal
van den 13 tot den 20 Juli
't Is nu juist het oogenblik dat de
gemeenteraden de lijst der kiezers
zullen herzien.
Nog altijd zijn er, die tijdens de
kiezing klagen dat ze het getal stem
men niet en bezitten waarop ze
meenen recht te hebben. Anderen
hebben vrienden of kennissen die in
't zelfde geval zijn.
Het kieswetboek is voor velen te
uitgebreid om geraadpleegd te wor
den, en daarom hebben wij een tabel
opgesteld dienstig voor de h0PZi0-
Iling dor kiozorsljjston. Al de in
lichtingen zijn zoowel geschikt dat
men gemakkelijk en duidelijk alle
voorwaarden tot het stemrecht kan
toepassen. Deze tabel is te bekomen
bij den uitgever van 't Nieuwsblad,
Boterstraat, 36, voor den prijs van
50 contiomon.
Onderzoek dus de lijsten en wend
u tot de plaatselijke bestieren, of tot
het bureel van den Katholieken
Bond, Meenenstraat, te Yper, die uw
recht zal doen gelden.
Onze Werkmansklas
«i
if. $f*. if, if. if* if if, if
if* isI i"* tM if*
DIT IS
NIEUWSBLAD W YPER
EN OMMELANDS
•t NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en
's Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon
buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een
geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald.
Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER
STRATE, Tk 36, te Yper.
De bekendmakingen kosten o fr. i5 de reke binnen 't blad is "t
o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder
boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken.
De Heeren van de AGENCE Havas, te Brussel, Tk 34, in die
Zilverstrate, en te Parijs, Tk 8, PLACE DE LA BOURSE, ontvangen
bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN YPER, van al die buiten
Oost-& Westvlaanderen wonen.
Z 13 H. Anacletus. m. be Paus van Rome f
05°'-H Silas: volgeling van den H. Pauwels.
I_'H. Mil.lrada. - H. Eugeen, b. m. f 505.
7 14 H. Bonavantura, b. kardinaal en
kerkleeraar. H. Vincent Madelgeer, graaf
van Henegouw en H. Dentlin zgn kind dat stierf
in den ouderdom van 7 jaar hij was vader van
nog andere heiligen. H. Libert, m. te Meehe-
len i 835. H Marcellin, pr.
m 45. H Heindrik II, keizer van Duitsch-
land, t f°24 B2Sin' stichter en patroon van
Drongen.
d 16 O. L. Vr. van het H Schapulier (van
Parmei l - H* Renhilde, zuster van de H° Goe
de mgm. H. Vitaliaan, b.
w n. H. Alexis f 408. He Odilla, de blind
geborene die men dient voor de oogen. H.
Fregaud, abt.
d 18 - H. Camillus van Leilis (Millis) 11614.
H. Frederijk. - H. Arnout, b. - H* Sympho-
rosa en hare 7 zoons, mm.
19 H. Vincentius a Paulo, stichters der
Lazaristen en der Zusters van Liefde 11660.
H. Symmachus. 51* Paus van Rome t 514. - H<-
Macrina, zuster van SS. Baselis en Qregons.
Te dien tijde zeide Jezus tot zijne leerlingen
Wacht u voor de valsche profeten, die tot u
komen in schaapskleederen, maar inwendig
roofzuchtige wolven zijn. Aan hunne vruchten
zult gü ze kennen Plukt men wel druiven van
doornen of van distels vijgen zoo draagt iedere
goede boom goede vruchten een slechte boom
echter draagt slechte vruchten. Een goede boom
kan geene slechte vruchten dragen en een
slechte boom geen goede vruchten dragen.ledere
boom, die geen goede vrucht voortbrengt, zal
omgehouwen en in het vuur geworpen worden
Aan hunne vruchten zult gij ze dus kennen. Niet
ieder, die tot Mij zegtHeer, Heer, zal binnen
gaan in het rijk der hemelen, maar wie den wil
mijns Vaders volbrengt, die in de hemelen is, hy
zal binnengaan in het rijk der hemelen.
Zijn, ie Yoer, de werklieden katholiek?
Dat is me nu eene aardige vraag, en
daarbij niet gemakkelijk om beantwoorden.
Wat beteekent die vraag
Wil men daardoor vragen of er vele werk
lieden hi' r voor de katholieken stemmen
dan zou ik antwoorden ja, heel zeker.
Ja, meestal de verstandigede gezapige
werklieden, die werken om te levenen niet
leven om te krijgen, stemmen katholiek.
Zekerlijk zijn er uitzonderingen die so
cialist of liberaal stemmen al deze, zoo zij
niet verstandig genoeg zijn om hun oogen
open te doen en hunne eigene en ware wer-
kersbelangen te begrijpen, zullen mettertijd
enkel en alleen socialist zijn.
Onder deze vindt men er die verdwaald
zijn omdat zij niet den ernst inzien van de
katholieke sociale werkersbeweging vooral
van de christen vakbeweging.
Wij hebben de Ypersche deelaeming aan
het Nationaal feest te Rousselaere gade ge
slagen. Rechtzinniglijk gesproken eene
buitengewone talrijke stoet van deelnemen-
den.
Wij zeggen buitengewone immers over
't algemeen gaan wij, Yperlingen, toch zoo
gemakkelijk niet in den vreemde aan mani
festaties deelnemen ('k make uitzondering
voor onze opkomende joDkheid vereenigd in
eene katholieke Jonge Wacht, die in de
laatste tijden, op manifestaties, hier en
elders, zeer verdienstelijk van baar
liet hooren).
Terloops moeten wij toch aanstippen dat
de talrijkheid der deelneming aan de be
tooging te Rousselaere toch in groote mate
te danken is aan het gemak verschaft dank
aan de mildheid van onzen Senator, M.
Fraeijs de Veubeke. Daarover weze ieder
een hem dankbaar...Nu,daarover gezwegen,
gaan wij voort.
Iets beeft ons geslegen. De Ypersche stoet
was vooruit en vooral samengesteld uit
jonkheden en mannen uit de werkmansklas
en kleine burgerij.
Wij weten wel dat er EENIGE mannen
en jongelingen bij waren uit hoogeren bur
gerstand, (wij zouden ze allen kunnen
noemen maar dit begeeren \ij Diet en dit
willen wij ook niet) doch 4eer weinig, de
beste, de zelfde, ja altijd de zelfde, die het
goed meenen, die vooruit en vooral katho
liek zijn en tot in den grond des herten
volksgezind.
Dit zijn ook de hoogere mannen, die
meest deugd doen de andere...
Dus het was, in den vollen zin des woords,
een Ypersche volksstoet... en, daar dit ons
nogmaals geslegen heeft, kwam ons het
gedacht, in het beschouwen der Ypersche
toestanden, eerst te spreken ove'" onzen
werkmanstand.
Mengelwerk van 'tNieuwsblad van Yper nr32
DOOR
HONORÉ STA ES
(Overdruk met toestemming van 't Davidsfonds)
Bavo, ik vind uwe handelwijze recht
wonderlijk, bemerkte de geestelijke. Gij
hebt uw kind lief, en gij weigert haar den
verdediger, die over haar, als over den koste-
lijksten schat zal waken.
Edward en Liva mogen met elkander
Rouwen na mijne dood,» morde Bruyninckx.
Het is hoogst gevaarlijk hen zoolang te
hoen wachten, vriend. Wie weet of de ver-
v°lger uwer dochter haar, na uw sterven,
hen tijd zal laten Edward te huwenja,
°f hij wel uwe dood zal afwachten om u van
Uw kind te berooven. Wat zoudt gij, zwakke
°nderling, tegen zijne overmacht doen.ston-
er aan hare zijde geen onverschrokken
echtgenoot, om haar tegen de woede van
Baeveloos te behoeden
veekoopman begon schielijk te beven.
Wil men vragen of er te Yper vele werk
lieden katholiek zijn in zake van gods
dienst
'k Zou zeggen bijna allen.
Ja, rechtzinnig gesproken, 't is wonder
en indrukwekkend hoe diep, te Yper, het
geloof ingewoiteld zit.
Ongelukkiglijk zit het bij sommigen zoo
diep dat men het haast niet meer gewaar
wordt.
'k Moet nochtans erbij voegen dat het
noodig is-volstrekt noodig--te zorgen voor
de opkomende geslachten..maar daarover
een woord op gepasten tijd:... over de jonk
heid, over de veelbelovende jongelingswer
ken, over de nog te ondernemen werken ten
voordeele van de jonkheid.
Vraagt men of er hier velen zijn die als
katholieken op politiek gebied vooruitkc-
men en medestrijden
Mijn antwoord ware
Velen Neen, of beter niet genoeg.
Sommigen blijven achter uit politieke on
verschilligheid anderen omdat men intijds
niet zorgt op hunne goeden wil en mede
werking aanspraak te maken. Ze zouden
wel, waren ze alleen niet, of vroeg men het
hun.
Naar onzen zin, moet de politieke wer
king, onder vele oogpunten, volksgezinder
worden of moet de werking van volksmaat
schappijen, voornl. van de Katholieke
Wacht, doelmatiger en doorslaander inge
richt worden. Alsdan zou men zekerder
mogen rekenen op de politieke katholiciteit
van al de leden.
Doch er is veel hoop voor de toekomst,
daar, sedert een jaar, nevens Katholieke
Wacht en de Katholieke VereenigiDg. eene
Katholieke Jonge Wacht is heringericht
vooruit en vooral werkzaam om van de
talrijke ledeu politieke medewerkers te
maken.
Ook moet men, in de politieke werking
rekening houden, eu de medehulp inroepen
van eene opkomende, welgeleide en bereide
katholieke jonkheid.
Doch de vraag zijn de Ypersche werk
lieden katholiek kan nog anders opgevat
worden.
Vraagde men daardoor of er vele werklie
den zijn die leven van een waar gezond
katholiek leven, dat streeft naar meer
kennis, naar dieper godsdienstovertuiging,
naar breeder opvatting van 't leven, naar
volkontwikkeling, naar hooger op in een
woord, om te bedijgen tot voliedige breed-
zienda en sterk-willende katholieken
dan zou ik moeten antwoorden eilaas
veel te weinig
Zekerlijk zijn er twee of drie sprekers-
bonden of studiekringen voor de jongeren,
waar mettertijd degelijke mannen worden
opgeleid en waaruit, laten wij het verhopen,
eensdaags eene schaar felle kerels zal op
groeien... doch noodzakelijk blijft dit getal
studeerende jonge werklieden beperkt.
En de leden van de Wachtvan 't Volks
huis zoo gezegd leven die niet in dien
geest
Zekerlijk, daaronder tellen wij er velen
bij wien 't opbloeien van een nieuw leven,
enkel wacht naar den dauwdruppel en de
zonneschijnmaar zijn er geen anderen die
over hen enkel den naam van katholiek
dragen om daaruit bate te trekken... Wilt
gij een enkel voorbeeld Als leden laten ze
van hen spreken om de maandelijksche ver
loting van 60 frank. (eene inrichting 400
geschikt, naar onze meening om weinig
deugdoende sociaal voordeel bij te brengen).,
en zekerlijk zijn ze allen te vinden op het
jaarlijks eetanaal... en't is bijna al... Doch
ostk zou er nog beter kunnen gewrocht
worden...
't Ware zoo te wenschen 't kaf van
koorne te scheiden om, op politiek gebied,
te mogen rekenen op ernstige mannen,
katholieken spijts alles tot in 't merg der
beenen.
Ja, dat men ondertusschen de vaste, de
vele gcê die maar langen naar meer katho
liek leven vastgrfjpe en dat men ze onder
richte eu ontwikkele en hooger opleide om
er van te maken wat hun edel menschelijk
wezen, verbovennatuurlijkt door de gratie,
vraagt; dat ze worden Ohristene menschen
in den vollen zin van 't woord.
r«o
Dat hooger en sterker, dieper en vaster
katholiek leven zal zich eerst en vooral
veropenbaren bij dezen die, met hert en ziel
meêdoende aan sociaal werk, zich inlijven
inde VAKVEREENIGINGEN.
Nog moeten wij beklagen dat in Yper
zooveel werklieden heel en al onverschillig
zijn aan de syndikale beweging.
Wij weten dat de syndikale beweging
in Yper onverstandigen tegenstand vind bij
sommige patronen wij moeten om der
waarheids wille bij voegen dat die noodza
kelijke beweging niet genoeg ondersteund
wordt door de werklieden zelf.
Veel te veel zijn oogverblind, zijn no§
vooringenomen, zijn nog achterdochtig, zijn
nog onverschillig. Veel te veel verstaan
hunne maatschappelijke plichten niet.
Mocht dit alles heel in 't kort veranderen;
mochten nu de voorvechters manmoedig aan
't werk vallen, en zonder ommezien hunnen
weg gaan immers de toekomst van Partij,
van Kerk en Vaderland, ligt eerst en meest
in de sociale, ja, in de syndikale beweging.
Dat zal volksontwikkeling zijn, een nieuw
katholieke leven een betere toestand voor
de werkmansklas, daardoor den algemeene
toestand der Ypersche Katholieke Partij
heel en al zal gered worden, vernieuwd en
verzekerd A. B. C.
Niemand tot heden heeft de grootheid van
zijn karakter doorgrond en begrepen ik wil
hem u als mensch doen waarderen hij was
goed als God.
Max Rooses zei wat Conscience was in het
gewone leven, hoe hij wrocht als schrijver,
wat hij voor zijn volk voelde, en hoe sommige
hem vereerden en vierden, andere hem hate
lijk aanvielen. Hij schatte hem naar weerde
als letterkundige, als vlaamschgezinde als
voorganger op den weg naar ontvoogding en
zelfbewustzijn.
Zijn leeuw van Vlaanderen leerde niet
alleen zijn volk lezen, maar leven en strijden
voor 't leven hij verhief Jacob van Artevelde
tot een held van de gedachte en de staatkun
de hij was een heldendichter in proza, en
een herderzanger in zijne tafereelen van
dorp en stad hij bezat de kunst te vertellen,
was natuurkundige, spreker, bescheiden en
eenvoudig hij greep machtig door in zijnen
tijd, en voelende dat zijn volk en taal voor
ondergang te redden waren, uitte hij den
roep die ons wekte.
In de beproevingen des levens vond H.
Conscience troost in hel aanschouwen der
natuur, die hare onuitputtelijke schatten aan
iedereen, hoe ellendig hij zij, rechtveerdig
uitdeelt.
Hij wierd aan i5 jaar hulponderwijzer te
Borgerhout, aan 16 jaar ondermeester der
lagere klassen in het gesticht Delen, Meer-
plaats, te Antwerpen, aan 17 jaar vrijwillige
soldaat bij 't uitbreken der Belgische omwen
teling van 1836 in 1834 kwam hij in kennis
met romantieken van Antwerpen, en hij ook
zou scheppen,schrijven, en roem betrachten,
de verzenmaker boette zijne droomen in de
kazerne met cachoot en afneming van zijn
sergentschap te Denderroonde was hij laatst
hulponderwijzer in de regimentschool. Hij
kon noch bij de Douanen noch bij eenen
koopman in een bureel geraken, door ziekte,
wierd hij belet het ingenieurs examen af te
leggen, en hij zette zich aan 't boeken schrij
ven op eene gehuurde kamer, met 5 fr. op
zak, zijne ouders niet langer willende ten
laste zijn.
Zijn eerste boek Het wonderjaar ver
scheen in april 1837. Het bracht hem 5oo fr.
meer drukkosten op dan ontvangsten. Door
Baron Wappers van Antwerpen bij Koning
Leopold I gebracht, zei deze hem Het ver
heugt mij te zien dat men ook de taal van
Vlaanderen, van dit aanzienlijk deel des
lands beoefent. Vermits er in Belgie meer
dan eene landstaal bestaat, is het goed dat
men zich van beide tot de algemeene bescha
ving des volks, tot staving onzer nationaliteit,
bediene.Hij kreegin dec. 1837 eeneaanmoedi-
Nu keerde de pastoor zich tot den jonge
ling en vroeg hem
Edward, zoudt gij desnoods niet bereid
zijn uw leven op te offeren voor uwe echtge-
noote
Mijn laatste druppel bloed is voor Liva,»
antwoordde Draeman ontroerd.
Hoort gjj dat, Bavo vroeg de zielen
herder.
Met een bedrukt gelaat en op droevigen
toon sprak Bruyninckx nu
Mijnheer de pastoor, ik had eene vrouw
en zes gezonde kinderen. De dood kwam over
mijnen dorpel, en op den tyd van vijf jaar
zag ik mijne echtgenoote, mijne drie zonen
en twee mijner dochters ontnemen. Liva
alleen bleef mij over. Op haar bracht ik al
de liefde, welke ik degenen toegedragen had,
die ik naar het graf had zien brengen- Hare
wederliefde schat ik hooger dan ai de rijk
dommen der wereld. Spreek mij van geen
huwelijk meer tusschen haar en Edward,
want ik zou nijdig zijn op mijnen schoon
zoon en telkens ik hem zou zien zou ik
denken dat hij mij een deel van het hart mij
ner dochter ontstolen heeft.
Op dit oogenklik kwam de meid in het
vertrek en zegde verschrikt
Mijnheer de Pastoor, ik zie Jaak afko
men. Binnentwee minuten zal hij hier zijn.»
De zielenherder liep in een zijkamerke.
Vader Bruyninck wat moet ik doen
vroeg Draeman.
Ga bij mijnheer den pastoor, Edward,
zuchtte Bavo. De commissaris mag u hier
niet zien.
De jongeling liep insgelijks in het neven-
vertrek.
Eenige stonden later verscheen Raeveloos.
Hij zag er zeer ernstig uit en zegde, terwijl
hij zich op eenen stoel zette
Baas Bruyninckx en Liva, ik verlang u
over een uiterst gewichtige zaak te spreken.
De veekoopman keek bang naar den Jaco-
bijn en Liva, die raadde waarover er ging
gesproken worden, zegde kalm
Wij luisteren, burger-commissaris.
Jaak hernam
Ik kom u aankondigen dat de metsers,
die ik ontboden heb, dezen morgen aan het
werk gegaan zijn, en de pastorij weldra aan
een echt kasteeltje zal gelijken.
Komt mijnheer de pastoor terug
vroeg Liva, in schijn met verwondering.
Waar zijn uwe zinnen, lieve Vermits de
geestelijken van Vliereghem zich aan de wet
ten der Republiek niet willen onderwerpen,
is hunne woning verbeurd verklaard.
Wie komt er dan in wonen
De commissaris Jacques Raeveloos en
zijne teerbeminde bruid.
Gaat gi) trouwen, burger-commissaris
Dan wensch ik u veel geluk.
Ik ook wensch u veel geluk, voegde
Bavo er bij.
De Jacobijn maakte eene beweging van
ontevredenheid en zegde spijtig
Liva, gij doet u geweld aan om mij niet
te begrijpen.
Wat wilt gij daarmede zeggen, burger
Het klinkt heel zonderling dat eene
bruid haren bruidegom geluk wenscht over
zijn huwelijk.
Maar, burger, ik ben uwe bruid niet.
Ik hoop toch u weldra dien naan te mo
gen geven, Liva.
Burger-commissaris, het spijt mij u te
moeten zeggen dat gij u in uwe hoop be
driegt.
In het geheel niet, Liva. Gij hebt reeds
te lang mijn geduld beproefd. Ditmaal ver
laat ik uwe woning niet zonder een beslis
send antwoord op mijn huwelijksaanzoek.
ging van 400 fr. van den Koning wat later
geraakte hij vertaler in het provinciaal be
stuur van Antwerpen, bediening van 5oo fr.
's jaars. Hij schreef nu de Leeuw van
Vlaanderen die hij. tot vreugde van zijne
vrienden, alzoo eindigde Gij Vlaming, die
dit boek gelezen hebt, overweeg bij de roem
rijke daden welke het bevat, wat Vlaanderen
eertijds was, wat het nu is, en nog meer wat
het worden zal, indien gij de heilige voor
beelden uwer voorvaderen niet vergeet.
De Leeuw verscheen in dec. 1838. Den
6 febr. 1839 sprak hij als moedig man eene
vaderlandsche redevoering uit in Antwer-
pen's schouwburg om 't volk te bereiden tot
verdediging van het door Holland geëischte
Limburg en Luxemburg. Nevens veel geest
drift verwekte hij ook haat, die hem eene
plaats van klerk deed zoeken bij den bloe
mist Van Geest. Maar bij kon er zijne rijke
onstuimige verbeelding niet bedwingen.
Rond 20 febr. 1839 vroeg hem Leopold I
Belgie's geschiedenis te schrijven en schonk
hem 2000 fr. Den 3 nov. 1R41 wierd hij door
Koninklijk Besluit secretaris der Academie
van beeldende kunsten van Antwerpen be
noemd. Hij ontwikkelde er bij velen het
kunstgevoel. Conscience trouwde den 4
oogst 1842 met Maria Peinen, diamantslij
pers dochter, van Antwerpen.
Conscience was nooit een politiek man;hij
was godsdienstig en zedig maar verdraag
zaam, zijn eerste, zijn heiligste doel was de
herleving zijner moedertaal; hij beminde zijn
volk en wilde het zijne zedelijke krachten
terug geven, zijn vlaamsche karakter en zijne
oorspronkelijkheid. In 1845 wierd hij Ridder
van Leopold's orde voor zijne Geschiedenis
van België. Den 25 oct. 1848 wierd hij pro-
fesseur agrégé der Gentsche Hoogeschool,
dan, professeur van spraak en letterkunde
van 's Koningskinderen. In jan. 1857 wierd
Conscience arrondissementscommissaris ge
noemd te Kortrijk en bleef het tot dat hij in
1868 te Brussel bewaarders der Kon. Mu
seums van schilder en Beeldhouwkunde van
Belgie, op L. Hymaus vraag, benoemd
wierd.
Den 28 mei 1872 wierd hij commandeur
van Leopold's orde genoemd.
Den 11 mei 1881 sprak hij als jaarbestuur
der der Koninklijke Academie eene ophef
makende redevoering uit over de geschiede
nis en de strekking der Vlaamsche letterkunde.
Den 29 sept. 1881 werd hem eene nationale
volkshulde gebracht bij 't verschijnen van
zijn iooe boekdeel. In 1882 wierd hem een
standbeeld opgericht door de stad Antwerpen.
Hij overleed te Elsene den 10 sept. i883,
en wierd op staatskosten ten Brussel, en op
Antwerpen 's kosten te Antwerpen konink
lijk begraven.
Conscience was en blijft de vlaamsche
volksvriend.
De Belgen hadden nauwelijks de slaven-
banden losgerukt die hen in de boeien ge
kluisterd hielden ze hadden nog maar pas
het juk der verdrukking van hunne schou
deren afgeschud, om op vrijen bodem als
Burger-commissaris, ik heb u reeds
herhaalde malen gezegd dat ik niet mag
trouwen.
Noch met u, noch met iemand anders,
volledigde Bruyninckx.
Raeveloos gaf geen aandacht op de woor
den van den ouderling en ging voort tot het
meisje
Liva, gij weet dat ik wilskracht bezit.
Welnu, ik bemin u uit gansch mijn hart, en
heb u tot echtgenoote verkozen. Ik smeek
het u noodzaak mij tot pijnlijke middelen
mijne toevlucht te nemen om tot mijn oog
wit te komen. Aanvaard de hand, die ik u
aanbied.
Het uitzicht van Bruyninckx dochter werd
schielijk zuur. Met scherpe stem vroeg zij
Burger commissaris, moet ik uit uwe
woorden verstaan dat gij van zin zijt mij te
dwingen uwe vrouw te worden
Liva, gij zult mij tot dit uiterste niet
brengen, nietwaar
Burger commissaris, ik laat u niet toe
zoo stout tot mij te spreken.
Er verscheen een duivelsche uitdrukking
op het gelaat van den Republikein, en hij
vroeg
Liva, wil ik u eene nieuwstijding mede-
deelen, welke ik heden ontvangen heb
k Ik verlang niet ze te kennen, burger.
Verschoon mij dat ik ons onderhoud afbreek.
Ik zie dat vader onpasselijk is. Waarschijnlijk
is de lucht hier niet frisch genoeg. Ik ga hem
in den hof leiden. En zij trad naar Bavo,
die zoo bleek als een lijk geworden was.
Gij zult naar mij luisteren, stijfhoofdige
schoone, zegde Jaak op bitteren toon.
Het meisje, verbaasd en schielijk ang
stig geworden zette zich naast Bruyninckx,
omklemde de vingeren van den veekoopman
en zegde, terwijl zij te vergeefs pogingen
aanwendde om haren schrik te verbergen
Welaan dan, burger, ik luister. Wees
echter zoo goed niet te langdradig te zijn,
want vaders toestand verontrust mij.
De Sansculot vestigde de blikken zoo
scherp mogelijk op het aangezicht van vader
en dochter, om goed den indruk te kunnen
gade slaan, welke zijne woorden op hen
zouden maken, en sprak dan grijnzend
(W.ordl voortgezet.)