SpreeKlraad SS
EN OMMELANDS
Droevige Dagen
m m #g' m m m mm mm
m m m m m m m. m m m
mmm mmmmmmm
mmm mm m m mm m
Aigemeene uithongering
Op Zaterdag 17 Oogst 1912
5 centiemen 't blad
47e jaar.
Talmerk 2415
Te trekken bij den Uitgever, Tk 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodschapwezen ofte post, tegen 8 frank 's jaars
Dagklapper
Evangelie van den
12en Zondag na Pinksteren
Hulde aan 't Opperwezen
Gewestelijk Eucharistisch
Congres
Op 24 en 25 Augusti 1912.
Huize Beukenhorst, Zillebeke
Echt en recht, 't oud Volk indachtig
Kinderlijk, niet kinderachtig
Ypersch, Vlaamsch en; bovenal,
God getrouwe ik wezen zal
van den 17 tot den 24 Oogst
•aft •aft «aft
sa! sa! «aft
Z.D.H. Gustavus-Jasephus Waffelaert
Bisschop van Brugge.
LUISTER LIJKE PROCESSIE
sa! sfift aïft 's0. na! flsft s# 2?! 'dk s£
De Tarwe
31 Sft rs£ "*M ssft. M s?ft
Wat is ne boer
De Heer Struye, Senator en Mevr.
Struye, zullen aanstaande. Zondag,
18 Augusti, op hun kasteel te Zille-
beke een Muziekfeest aanbieden,
waarop eenieder zal welkom zijn, en
waar eenieder is uitgenoodigd.
Het muziek van Diksmuide, de
Koninklijke Fanfare en de Turners
van Yper zullen er eenige stukken
ten beste geven.
i xiiv xsaaam
't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en
*s Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon
buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een
geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald.
Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER-
STRATE, Tk 36, te YPER.
De bekendmakingen kosten o fr. i5 de reke binnen *t blad is 't
o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder
boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken.
De Heeren van de AGENCE HAVAS, te Brussel, Tk 34, in de
Zilverstrate, en te Parijs, Tk 8, PLACE DE LA BOURSE, ontvangen
bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN Yper, van al die buiten
Oost-& Westvlaanderen wonen.
p z, 17, H. Joachim, vader der H® Maagd.
H. Amour, abt.
2. is H. Agapitus, m. He Helena, geboren
te York, moeder van Constantijn den Groote,
de groote kruisheilige f 328.
m. 19- H. Julius (Jelis), m. H. Hlodwijk
Elores van Antwerpen, m. in Japan in 1621. H.
Momentis. H. Hlodwijk, b. kleinzoon van den
H. Hlodwijk, koning.
d 20 H. Bernard, abt en kerkleeraar, 1155.
H. Samuël, profeet. H. Philibert, sterdag 22
dezer.
w 21. H. Joanna de Chantal, w. 11641 Zij
stichtte het order der Visitadineu. H. Anasta-
sis, m.
d 22. H. Timotheus, m. H Hippobjt, b.
L H. Gunifortis. - H. Symphonaan, m.
23. H. Philippus de Beniti f 1285. H-
Sidonius, b. H. Lupus, m.
Te dien tijde zeide Jezus tot zijn leerlingen
Zalig de oogen die zien wat gij ziet. Want Ik zeg
u vele profeten en koningen begeerden te zien
wat gij ziet, en zagen het niet, en te hooren wat
gij hoort, en hoorden het niet. En zie, zeker
wetgeleerde stond op om Hem op de pro?1
stellen, en zeide Leeraar, wat moet ik doen
om het eeuwige leven te beërven Doch Hij
zeide tot Hem Wat staat in de wet geschreven
Wat leest ge daar Hij antwoordde en zeide
Gij zult den Heer uwen God beminnen metgehee
uw hart, en met geheel uwe ziel, en met geheel
uwe kracht, en met geheel uw verstand,en uwen
naaste gelijk u zeiven. Toen zeide Hij hem Ge
hebt juist geantwoord doe dit en ge zult leven.
Hij echter wilde zich rechtvaardigen en zeide tot
Jezus En wie is mijn naaste Jezus hernam en
zeide Zeker monsch daalde af van Jeruzalem
naar Jericho, en viel in de handen van roovers,
die hem enkel niet uitschudden, maar ook met
slagen overlaadden, en halfdood lieten liggen,
en heengingen. Toevallig nu ging een zeker
priester denzelfden weg af, en zag hem en
ging voorbij. En eveneens een Leviet kwam ter
plaatse, naderde, zag en ging voorbij. Maar
zeker Samaritaan kwam op zijne reisweg langs
hem heen, en zag hem, en had medelijden.En mj
naderde en verbond zijne wonden, en goot er olie
en wijn in, en zette hem op zijn eigen rijdier, en
bracht hem naar eene herberg, en droeg zorg
voor hem. En den volgenden dag haalde hy
twee tienlingen te voorschijn, en gaf die den
herbergier, en zeide Draag zorg voor hem, en
wat gij meer ten koste legt. dat zal ik u,by tnyu®
terugkomst vergoeden Wie van die drie, dunkt
u, was de naaste van hem die in de handen der
roovers viel? Hij nu zeide Die Lem barmhar
tigheid deed. Doch Jezus zeide hem Ga en doe
gij evenzoo.
Het Opperwezen, de Eeuwige Almacht,
de Schepper en Beheerder van hemel en
aarde, het Menscbgeworden Woord dat over
19 eeuwen het aanschijn der wereld kwam
vernieuwen, de Allerheiligste Hostie, Offer
aar en Offerande en Spijs onzer zielen, zal
ia het aanstaande H. Sacraments Longies
der dekenijen Yper, Meenen en Poperinghe
eene buitengewone hulde gebracht worden.
Alwie, vrij van hoogmoed, het hooiu kan
buigen vóór de Opperste Majesteit en Alwe
tendheid, alwie door zonde en zedeloosheid
niet belet is zijn hert te verheffen tot den
Mengelwerk van 't Nieuwsblad van Yper nr40
DOOR
HONORÉ STAES
(Overdruk met toestemming van 't Davidsfonds)
1—t
Weet de burger-commissaris niet dat
burger Draeman sedert verscheidene weken
verdwenen en zijne moeder ziek is vroeg
Tiste. Wat moet de kranke weduwe...
Entre\, citovens, beval een der huza-
ren, en terwijl hij die woorden uitsprak,
stootte hij Tiste ruw op zijde en stapte met
zijne gezellen de woning in.
Eenen stond later waren de soldaten in de
buiskamer bij de arme vrouw gekomen. Het
^aren kerels met een woest uitzicht. De
0verste vooral scheen een echt bandieten-
boofd. Hij trad tot de zieke en zegde ruw in
bet Fransch
Burgeres, wij blijven hier acht dagen.
^org dat wij over u niet te klagen hebben,
blue ons spoedig een goed avondmaal gereed
maken, want wij hebben honger.
drie maal Heiligen God, alwie redelijk en
rein is, en de gave Gods van het geloof
bezit, zal er aan houden, gelijk Israël weieer
bij Jesus inhaling te Jerusalem, Hosanna toe
te roepen aan den gebenedijden Zoon van
David.
Yper zal binst twee dagen, op 24" en 2on
dezer maand, de eer hebben de zetel te zijn
van een H. SacramentB Congres, de vergaar
plaats der geloovigen der 3 dekenijen Yper,
Meenen en Poperinghe, hetbrandpunt waar
uit verlichtende en verwarmende stralen
naar elks hert en geest zullen schieten, de
lichtbake die het schip van elks leven den
weg zal wijzen naar de veilige have der
zaligheid, het vliegveld waar elk zal trach
ten in de hoogte te zweven op de vleugelen
van het geloof, het machtig koor dat lof- en
dankgezangen ter eere Gods zal doen opstij
gen, de voorsmaak van den hemel, waar elk,
met de Godheid vereenigd, verheugd, in
aanbidding zal uitroepen
Heilig, heilig, nog eens heilig
Driemaal heilig, eer zij God 1
Laat ons dien gunstigen tijd, die dagen
van zaligheid, niet laten voorbijgaan zonder
de goddelijke deugden van geloof, hoop en
liefde in ons te trachten te vermeerderen.
Elk vergeet zoo licht, in de bekomme
ringen en beslommeringen van 't leven, de
eeuwige waarheden die God ons veropen
baard heeft en die de heilige Kerk ods
voorhoudt te gelooven hernieuwen wij,
tijdens het H. Sacraments Congres ons akt
van geloof; herzeggen wij aan onzen Heer
en God dat wij vastelijk gelooven al hetgeen
Hij veropenbaard heeft en de B. Kerk ons
voorhoudt te gelooven, en herinneren wij
ons dat God de opperste en onfaalbare waar
heid is, waarop wij vaster mogen steunen
dan op al de gezegden en geschriften dei-
rechtzinnigste mensehen der wereld. Roepen
wij, in di<- dagen van berouw en betrouwen
Mijn Heer en mijn God, ik hoop dat Gij mij,
door de verdiensten van Jesus-Christus,zult
geven vergiffenis van mijne zonden, gratie
om wel te leven, en hiernamaals het eeuwig
leven, omdat Gij tot ons oneindig goed zijt,
almachtig en getrouw in Uwe "beloften. Dat
onze liefde voor God en voor onzen even
naaste, op die broederlijke bijeenkomst van
geloofsgenoten, heerlijke vruchten voort-
brenge dat elk daar zijnen Heer en God
boven alles beminne, en zijnen evennaaste
gelijk zijn eigen zelven dat elk indachtig
weze dat hij God moet beminnen omdat God
het opperste goed is, en elk zijnen even
naaste moet lief hebben uit liefde tot God
dat elk aldaar het vaste voornemen make in
de goddelijke deugden van geloof, hoop en
liefde te willen leven en sterven.
De H. Hostie was in alle eeuwen de sterkte
der Geloofsbelijders die hun geloof met aller
hande vervolgingen of met de marteldood
hebben moeten bekoopen zij was ook de
sterkte van al die vaarwel zeiden aan fjrijk-
dommen, plezieren, willen en grillen, om
hun leven lang in armoede, zuiverheid en
gehoorzaamheid over te brengen. Zij weze
ook onze sterkte te midden van zoovelen die
spotten met ons en ons benemen wat zij
kunnen omdat wij godsdienstig zijn zij
weze ook onze sterkte in den kamp dien elk
dagelijks te voeren heeft tegen den duivel,de
wereld en onze eigene natuur.
Daarna wendde hij zich tot zijne manschap
pen en ging voort
Burgers, zet u waar gij plaats vindt.
Dient men ons spoedig geen eten op, wij
zullen het ons zelf verschaffen.
De weduwe beefde door gansch het li
chaam. Zij strekte de handen uit tot Reutels,
die midderwijl dicht bij haar gekomen was,
en vroeg
Faas, wat moeten die menschen van mij
hebben? Ik heb niets misdaan. Zeg het
hun.
Pachteres, zij zullen u geen kwaad doen,
alhoewel zij er woest uitzien, verzekerde
de veldwachter. «Zij zijn hier ingekwartierd.
Geef hun alles wat zij vragen. Binnen acht
dagen vertrekken zij.
Ik zal die acht dagen niet overleven
zuchtte de pachteres. Faas, smeek hun me^
delijden voor mij af.
De veldwachter zegde nu in slecht fransch
tot den sergeant dat de weduwe Draeman erg
ziek was, en verzocht hem toegevend voor
haar te zijn. De Jacobijn wierp eenen zuren
blik op de vrouw en antwoordde
Een soldaat der Republiek is altijd toe
gevend, en vooral ten opzichte van vrouwen.»
Aan al die geloofden dat hij God was en
die Zijne hulp inriepen, schonk de Zalig
maker, binst Zijn openbaar leven, al wat
hun zalig was Hij gaf het gezicht weer aan
de blinden, het gehoor aan de dooven, de
spraak aan de stommen, het leven aan de
dooden en de vergiffm is der zonden aan de
oveitreders der wet aan ons ook, als wij
gelooven dat Jesus in de H. Hostie is, en wij
Zijne hulp en zegen zullen af'smeeken, zal
het God believen ons vergiffenis te schenken
onzer zonden met de gratie v: nwel te leven,
en onze ezondheid,j[vrede en voorspoed ter
berte nemen.
God zij dus gebenedijd Gebenedijd zij
Jesus-Christus in het allerheiligste Sacra
ment des Altaars.
ZATERDAG 24 AUGUSTI
Ten 9 1/2 u., vergadering der studieafdeelin-
gen in 't Sint-Vincentiuscollege, Meenenstraat
(voor priesters en wereldlijken, heeren en da-
men)
ten 21/2 vergadering voor de onderwijzers
in 't College en voor de onderwijzeressen in
't Klooster der H. Familie.
ten 41/2 uren ALGEMEENE VERGADE
RING, met vrijen ingang^ in 't Volkshuis,
Hondstraat
Sprekers Heer Advokaat De Groeve, van
Brugge;
E. P. Ladislas, der Minderbroe
ders, van Mechelèn.
ten 7 uren. gezamentlijke aanbidding in St-
Maartens hoofdkerk.
ZONDAG 2S AUGUSTI
groote betooging ter eere van het
Allerheiligste Sacrament
's morgens te 7 Uren, mis met aigemeene com
munie voor de kinderen.
te 10 uren, plechtige hoogmis in St-Maarten,
gezongen door den Z. E. H. Kan. Vanden-
Berghe, vicaris-generaal en aartsdiaken der Ka
thedraal
met pontificale assistentie van
gezamenlijk gregoriaansch gezang der geloo
vigen (mis van 't H. Sacrament).
Sermoen door den E. H. Doom, onderpas
toor op St-Gillis, te Brugge.
te 21/2 uren, in 't Volkshuis, vergadering
voor de christene Huismoeders. Aanspraak van
E. P. Frutsaert, Rector van, 't Klooster te
Beauplateau.
te 3 uren Vespers en te 31/2 uren Ponti
ficaal Lof door Z.D.H. Mgr. .Waffelaert, Bis
schop van Brugge, waarna
door de bevlagde straten der stad! Boter-
straat, de Stuerstraat, Maloulaan, Elyerdinghe-
straat, Boesinghestraat, de Surmont de Vols-
Daarna liet hij zich op eenen stoel vallen
en riep tot Gust, die hem bang stond te be
kijken
Lummel, waar blijft gij met ons. avond
maal
Faas, wat vraagt hij -> vroeg de werk
man. Wat moeten wij met die menschen
beginnen, wij verstaan hen niet
Haal spoedig eten en drinken, was het
antwoord.
Gust liep haastig in den kelder.
Ondertusschen hadden de andere huzaren
zich van hunne wapens ontdaan en ze in
eenen hoek geplaatst. Daar er gec:ne stoelen
genoeg in de huiskamer stonden, was Tiste
in een andervertrek geloopen om er te halen.
De goede veldwachter stak ook een handje
toe, en weldra konden de Republikeinen zich
bij de tafel zetten. De kerels pr aatten onder
elkander, keken rond, en riepe n gedurig tot
de bevende pachteresse dat z:ij
dorst hadden.
Geduld, burgers, gednld, zegde Reu
tels. Gij zijt hier bij bra ve menschen, die
u alles zullen geven wat u b Hielt.
Spoedig kwam Gust uit den kelder met
eene kruik bier.
honger en
berghestraat, Dixmudestraat, Groote Markt,
Hondstraat,Weninckstraar, Rijselstraat, Halle-
straat, Leef.
Optocht van alle christenen mannenverga-
deringen der dekenicën Yper, Meenen en Po
peringhe.
Verscheidene Hoogeerweerde Bisschoppen en
Prelaten zullen aan de processie deelnemen.
De vergaderingen cu congregatieën der Da-
men en Jufvrouwen volgen het Allerheiligste
Sacrament.
De laatste benedictie wordt gegeven op de
Lvst.
Gezamenlijk gezang van lofzangen ter eere
van het Allerhoogweerdigsle.
'#1
Nog eene week scheidt ons van het Congres,
en alles geeft de zekerheid dat het allerprach
tigst gelukken zal.(De inschrijvingen op de
sectievergaderingen zijn buitengewoon tal
rijk, dit laat verhopen dat de besprekingen
van de aangeduide verslagen de beste vruch
ten zullen voortbrengen. De deelneming in
stad zal algemeen zx;n. Van nu af is men ten
allen kante aan het bereiden van de versie
ringen der huisgevels en straten. Het werk
wordt op praktieke wijze afgelegd door de
vier parochiale comiteiten die wedijveren
onder malkander terwijl het plaatselijk
comiteit druk bezig is met de aigemeene
schikkingen voor alie plechtigheden en voor
de luisterijke sluitingsprocessie.
Het plaatselijk comiteit laat aan al de deel
nemende parochiën den tekst geworden van
hymnen die kunnerriin den stoet gezongen
worden alsook van de lofzangen die, vóór
en na de laatste Benediktie, op de Leet
zullen uitgevoerd worden. Het ware te wen-
schen dat op elke parochie de lofzangen door
de deelnemenden zouden aangeleerd worden.
Wij verhopen ook dat, tot het opluisteren
van den zegetocht, men alle beschikbare
flambeeuwen zal medebrengen.
Wat de schikkingen van den stoet betreft
de deelnemende maatschappijen mogen ge
rust zijn dat zij intnds alle noodige inlich
tingen zullen ontvangen voor het vormen
van den stoet.
Het plaatselijk Comiteit.
(De tarwe der almacht)
Hoe rijk bloeit de tarwe op het vruchtbare land.
Tienvoudig verdubbeld door scheppende Hand!
Ze kiemt en ze zwelt en ze rijpt er al zacht,
Büj-pronkettH met bloempkens in kleurrijke
[dracht
En kweekend in 't schepsel het stalende bloed,
Dat leven en krachten weer tintelen doet,
Is zij van Gods goedheid een treffend bewijs,
Die ze ons heeft gegeven ten daag'ffjksche spijs.
(De tarwe der liefde
Maar heerlijker tarwe, dan de Almacht ons gaf,
Bloeide op lang geleden uit Golgotha's graf
't Is tarwe, door Godd'ljjke liefde bezaaid.
Wier vruchten nog duizendvoud worden ge-
[maaid.
Die tarwe 't Is Jezus als engelenbrood
De bloempkens? Diens wou.ten, van liefde nog
[rood.
Ze kweekt in de zielen die wondere kracht.
Die niet doet bezwijken voor zondige macht.
(De tarwe der glorie)
Doch eens zal voor ziel en voor lichaam te zaam
Rijk bloeien een tarwe met hemelschen naam
Verzaden zal zij met de zoetste geneugt'
Fn eeuwig doen leven in eicd'looze vreugd',
Voor immer toch wacht in der hemelen zaal
Den engel en mensch 't overvloedigste maal
De Schepper zal Zelf van dat Goddelijk festijn
De Gastheer en tevens de spijze er van zijn.
De boer dat is een landman, die alles
rechtstreeks van O. L. Heer ontvangt en die
Hem daarom, in't algemeen gesproken, tus-
schen al de maatschappelijke standen het
meeste trouw gebleven is. De ontkieming
zijner granen, de bloei en weerde zijner ak
kers, de welvaart in zijne stallen en in zijn
huisgezin, wijdt hij toe aan zijn eigene vlijt
en zorg, en bovenal aan den zegen des Hee
ren, zonder dewelke hij niet vooruit kan.
In het algemeen genomen is de boer een
man van gezond verstand, die zijne wijsheid
put uit de ondervinding, en zich niet gemak
kelijk door valsche drogredenen uit den weg
laat slaan.
De boer is tusschen de maatschappelijke
standen een der voornaamste van allen, mits
al de andere door hem moeten worden ge
voed. Waren er geen boeren, er zouden geene
heeren zijn, en vraag het aan den eersten
neringdoener den beste, of hij niet bevestigen
zal, dat goede boerenjaren voordeelig zijn
aan allen en aan iedereen.
Is de boer politiek Dat is nu een aardige
vraag, zult ge zeggen. Neen, de boer is geen
politiek man, hij is maar bekommerd met
zijn eigene landzaken, met zijne pachterij,
met zijne akkers en weiden, zijne stallen en
huisgezin, met de zedelijke en stoffelijke wel
vaart zijner kinderen, en zoolang men daar
niet aan roert en de kerk in t midden van
't dorp laat, dan bemoeit zich de boer met
geene politiek. Maar, eens dat men daar aan
komt roeren, dan staat hij onwankelbaar op
de bres, juist gelijk zijne voorouders uit den
Boerenkrijg, waarvan wij de gedenkzuilen
op de marktpleinen opgericht zien, en dan,
dan is de boer een held op het veld van eer,
en een voorname steun van vorst en vader
land.
Niemand zal wederleggen dat de boer in
deze kritieke tijdsomstandigheden, die wij
beleven, meer dan eens de redder van ons
Vaderland geweest is, die palm zal hem nie
mand ontnemen, en het is daarom vooral dat
wij den boer hoogschatten en hem bijzonder
genegen zijn.
De boer is een man van trouw, maar wan
trouwen vindt bij hem ook ingang, als hij
iets voelt of gewaar wordt dat hem niet logiek
voorkomt of niet strookt met de gevoelens
van gezonden zin die hem eigen geworden is.
Dat er hier en daar een groote seigneur is,
die voor vrijdenker wil doorgaan, en aan
godsdienst en kerk zijn botten vaagt, wat
Tiste haalde potten, en nu konden de
Sansculotten hunnen dorst lesschen.
Burgers, wat verlangt gij voor uw avond
maal vroeg de gedienstige veldwachter.
Is er schapenvlcesch riep de sergeant,
cc Levend, ja.
Kiekenvleesch
In het hoenderhok.
Burger-veldwachter, zeg aan de boerin
dat wij tegen morgen middag schapen- en
kiekenvleesch verwachten. Thans zullen wij
ons vergenoegen met eenen eierkoek, brood
hesp en een half dozijn kruiken bier. Zijn
er hier bedden genoeg voor ons
Er zijn in het geheel vier bedden in
huis,» zegde Gust, nadat Faas hem de woor
den van den Sansculot vertaald had. Kun
nen die mannen op de hooischelf niet slapen?
Zij zullen er ook zacht en warm liggen.
Moest ik hen voorstellen op de schelf te
gaaD, zij zouden kwaad worden.
De bazinne moet natuurlijk haar bed
hebben. Dan schieten er drij over voor elf
man.
De veldwachter sprak den sergeant over
drie bedden.
Wij zullen straks gaan zien of gij de
waarheid spreekt, gromde de overste.
kan mij dat donderen zegt de boer, als hij
anderen ook maar vrij laat denken. Iedere
landbouwer staat in voor zijnen akker, maar
als die zonderlinge man, in naam der vrij
heid omdat hij vrijdenker is, zoo vrijzin
nig is om anderen ook te willen doen den
ken gelijk hij denkt, en zich veroorlooft met
den godsdienst te spotten, zijne priesters te
belasteren, dat gedoogt de boer niet, daar is
die zonderlinge vrijdenker niet meer thuis,
dan zegt de boer hem rond af Hoor eens,
vrijdenker, gij zijt vrij te denken gelijk gij
wilt, gij kunt verder gaan, maar ik denk
gelijk ik wil, daarmee is 't ding afgepraat.
Bij de laatste kiezing heeft de boer een
stevige hand geholpen om de schitterende
victorie te behalen, waarvan wij de redding
van ons vaderland te danken hebben.
De boeren hadden in den kiesstrijd kennis
gemaakt met vriend en vijand, dagelijks
kregen zij gazetten en strooibriefjes uit de
twee strijdkampen, en de boer met zijn ge
zond verstand zag al spoedig wat er geslagen
was, en van dien oogenblik af smeet hij al de
papieren vodden, die langs den verkeerden
kant hem toekwamen, onmeedoogend in het
vuur.
Als men den boer van het kartel sprak,
van de samenspanning van socialisten en
liberalen, om hun het landbestuur in handen
te geven, dan lachte hij niet weinig. Nu, alle
de rest nog buiten gelaten, zegde hij, zoo'n
tweespan van zotte, koppige paarden, die
malkander niet hooien of zien, moet men
precies de boeren komen opdringen. Het
eene paard wil hut en het ander wil har,
begin daar maar eens een rechte voor mee te
ploegen
Zoo was het overal bij de boeren, nergens
is er het kartel in gelukt, aan onze doorzich
tige landbouwers met hun gezond verstand,
appelen voor citroenen te verkoopen, of bij
hen den kemel van 't kartel op stal te zetten.
De boeren voelden maar al te wel de listen
en het bedrog van het kartel, ze bleven kalm
en zegden niets, maar op het oogenblik kwe
ten zij zich vroom van hunnen plicht, en dat
is het voornaamste.
Eere aan de boeren
Vooruit kondigt plechtig zijnen bevel-
brief af nopens de aigemeene werkstaking.
Het Algemeen Stemrecht, zegt hij, is on
Vlug op de been nu om alles te verschaffen
wat wij gevraagd hebben.
Vijf minuten later was Gust reeds bezig
met eenen grooten eierkoek te bakken, en
vergastten de Sansculotten zich aan brood en
hesp.
De oude vrouw zat de Jacobijnen angstig
te bekijken en scheen midderwijl te bidden.
Tiste liep over en weder om de lastige be
zoekers te dienen. Faas was taalman.
De Republikeinen gaven geen aandacht
meer op de pachteres zij aten en dronken
gulzig, werden vroolijk, schertsten onder
elkander en lieten van tijd tot tijd een vloek
woord hooren, dat de zieke deed rillen als
een riet.
Faas, zult gij hier den ganschen nacht
blijven?» zuchtte de weduwe tot Reutels,
die dicht bij haar stond.
Bazinne, reken op mij, n antwoordde de
veldwachter.
«God zal er u voor béloonen, brave man.*
Ik heb de commissaris gesmeekt die elf
man naar eene andere hoeve te mogen leiden,
maar die kerel heeft geen hart. Toen ik hem
zegde dat gij ziek zijt, antwoordde hij mij
dat de soldaten der Republiek u zullen ge
nezen.
Jaak is meer te beklagen dan ik, Faas.
Bazinne Draeman, ik weet dat gij eene
moedige vrouw zijt. Daarom zal ik u maar
velklaren hoe de zaken staan. Ik heb Raeve-
loos tot de huzaren, die naar hier kwamen,
hooren zeggen, dat zij hier volop mogen
meester spelen.
Moge God hem vergiffenis schenken,
vriend.
Hij voegde erbij dat uw zoon een hevige
vijand der Republiek is. Wees dus niet ver
schrikt, wanneer die mannen wat gedruisch
maken, en tracht hen te voldoen. Die acht
kwade dagen zullen zoo snel voorbijgaan als
andere.
Mijn lot is in Gods handen, Faas.
Burger-veldwachter 1 riep de overste
der huzaren.
Tot uwen dienst, burger-sergeant, ant
woordde Reutels, terwijl hij bij den Sanscu
lot ging.
Dit bier is zuur. Is er geen wijn in den
kelder
Een boer heeft geenen wijn in huis,
burger-sergeant.
((Wordt voortgezet.}