Droevige Dagen
De Algemeene
Werkstaking
Rond de Wereld
SpieekM Si
Op Zaterdag 7 September 1912
5 centiemen 't blad
47e jaar. Talmerk 2418
Te trekken bij den Uitgever, 7* 36, in de Boterstrate, te Yper, en bij 's landsboodscinapmzen ofte post, tegen 8 frank 's jaars
Dagklapper
Evangelie van den
15en Zondag na Pinksteren
3* <4 m st SÊ 3#
De Moeders en
de Beroepskeuze
OUDERS,
De beurs of het leven
En de liberalen
Voorzorgen
Liberale centenklievers
Frankrijk
Echt en recht, 't oud Volk indachtig
Kinderlijk, niet kinderachtig
Ypersch, Vlaamsch en bovenal,
God getrouwe ik wezen zal
van den 7 tot den 14 Sept.
fS
fSm m vt a* flw m' m flsL
•5 «5 #5
iöSP! sflH *sS# iêfll! s9l sfi® sM fM. sÊL SS
CM-oriit voortgezet.)
DIT IS
NIEUWSBLAD TM YPER
EN OMMELANDS
't NIEUWSBLAD VAN YPER verschijnt 's Vrijdags, en
»s Zaterdags na de markt, tegen 3 fr. 's jaars; 3 fr. en den vrachtloon
buiten Belgenland. Het blad is niet min te trekken dan voor een
geheel jaar en 't wordt op voorhand betaald.
Alles moet vrachtvrij ingezonden worden naar de BOTER
STRATE, Tk 36, te Yper.
De bekendmakingen kosten o fr. i5 de reke binnen 't blad is 't
o fr. 3o van 's Rechters wegen fr. i overdruk 5 fr. 't honderd. Ieder
boek, waarvan ons twee afdruksels zijn gezonden, wordt besproken.
De Heeren van de AGENCE Havas, te Brussel, Tk 34, in de
Zilverstrate, en te Parijs, Tk .8, Place DE LA BOURSE, ontvangen
bekendmakingen voor 't NIEUWSBLAD VAN Yper, van al die buiten
Oost-& Westvlaanderen wonen.
2. 7. S. Jan, m. H® Regina. ra. H. Hild-
waid, vlaamscbe heilige, hij rust te Deuder-
monde- - H. Cbrodwald (Cloud), kleinzoon van
Clovis t 561
Z 8 O. L. V. Geboorte. H. Hadnanus.m.
m 9. H. Omaars. b. t 667. - H. Sergius, 84®
Paus van Rome f 701. - H. Dorotheus enGorgo-
nis, mm. H. Aldomar, b.
d to - H. Niklaas van Tolenlino, ermvit f
ma _1 H. Hilaris, 46» Paus van Rome f 468.
H Theodard; bm - H» Pulcheria. mg.
14 HH. Pratus en Hyaeinthus, mm. H.
Emiiiaan, b. - H® Vir.oiana, rust te Gent.
d 12 iH. Hieronidus en anderen, mm. Te
Anderlecbt, H. Wijen, wordt gediend tegen den
roodloop t 10T2
13. - H. Philips, m. - H. Ameet b, 69'. -
H. Plederijk, pastor van Vlierzeele bij Aalst,
-L 974.
Te dien tijde ging Jezus naar eene stad met
name Nairn, en met Hem gingen zijne leerlingen
en een groote schare. Toen Hij nu de stadspoort
naderde, zie daar werd een overledene uitgedra
gen, een eenige zoon zijner moeder en deze
was weduwe en eene groote memgte uit de
stad was bij haar. En toen de Heer baar zag, ihad
Hij medelijden met baar en zeide tot baar
Ween niet. En toegetreden raakte Hij de baar
aan de dragers stonden intusschen stil en
zeide Jongeling. Ik zeg u Sta op. En de doode
overeind zitten en begon te spreken, en y
gaf liem aan zijne mneder. Vreeze nu beving
allen,; en ze loofden God en zeiden Een groot
profeet is onder ons opgestaan en God beeft zijn
volk bezocht.
«Moeder, ik wil dit of dat worden».
Hoevele kinderen komen niet in hunnen
matsten schooltijd met dezen wensch tot
hunne moeder. En welk moeilijk vraagstuk
opent zich daarmee voor de ouders.
Hier moet vooral de moeder ernstig en
goed nadenken over de gevaren en voovuilf
zeten van het door haar kind gewenscht
beroep.
Neiging alleen moet niet den uitslag ge
ven bij de beroepskeuze, al is zij ook een
der voornaamste punten. Want men mag een
kind niet tot een beroep dwingen, waarvoor
het geen zin heeft; daardoor zou men zijn
levensgeluk in gevaar brengen en zijne na
tuurlijke ontwikkeling storen. Wie niet ge
lukkig is in zijn beroep, die zal ook zijne
beroepsplichten slechts met tegenzin vervul
len. Beroepsvreugde is zoo noodig als de zon
in de lente.
Maar soms hebben de kinderen wens hen
die ouders met den besten wil der wereld
niet kunnen vervullen. Dan moet de moeder
het kind aan 't verstand brengen dat het dien
wensch moet laten varen. Dat moet zij niet
doen met harde woorden en kwaden luimhet
kind moet toch al eesi zwaar offer biengen
door aan zijn Uevelingswensch vaarwel te
Mengelwerk van 'tNieuwsblad van Yper nr43
DOOR
HONORÉ STA ES
(Overdruk met toestemming van 't Davidsfonds)
Eensklaps stondJjEdward recht, nam het
lichtje van de tafel en brachtjhet dicht bij het
aangezicht der slapende vrouw. Dan bleef hij
zijne moeder gedurende eenige stonden roer
loos beschouwen, en Gust, die hem met
verwondering bekeek, zag eene traan over
zijne wang rollen.
Wat doet gij, Edward vroeg de werk
man stil.
Zij slaap gerust, antwoordde Draeman,
droevig glimlachend. De goede vrouw heeft
hoop op de toekomst. Zij droomt gewis er
weder vrede in het land is en zij mij en Li
va op het huwelijksaltaar ziet knielen.
Edward, tracht insgelijks wat te slapen.
Gij moet zeer vermoeid zijn. Wees ook ge-
rust. Ik waak. Hoor ik het minste gerucht,
'k wek u, en met drie sprongen zijt gij langs
zeggen. De moeder moet op liefdevol'e wij-ze
het kind deen begrijpen dat de kosten van
dat beroep niet opgebracht kunnen worden,
of dlat het kind er niet krachtig genoeg voor
is.
Er zijn ta! van ouders, die er slechts op
letten, dat him kind zoo gauw mogelijk geld
naar huis brengt. Zij sturen het daarom zoo
vroeg mogelijk naar eene fabriek of een© be
trekking waar bet kind onmiddelijk iets ver
dient.
Zeker, er zijn gevallen waar het niets an
ders kan, waar de bittere nood de ouders
er toe dwingt. Maar er zijn ook ouders die
zoo handelen uit zelfzucht, die zeggen: We
willen ook wat trekken uit onze kinderen!
E11 daarbij' wordt de toekomst der kinderen
geheel uit het oog verloren.
Moeder, als ge het eenigzins kunt moge
lijk maken, al moest ge er offeren voor bren
gen. zorgt toch op de eerste plaats dat uw
kind wat leert. Het is toch heel wat beter,
dat nw kind later als meesterknecht, als ge
teerd arbeider in leen geachte en goed betaalde
betrekking is, dat (hij; als los werkman, nu eens
hier dan weer daar een karig loon verdient.
Uw kind zal met meer lust en vlijt werken als
het een vast doel voor oogen heeft. Een flink
beroep, goede vakkennissen, dat is de grooAte
schat die de ouders aan een kind: kunnen
geven voor 'tleven. Een oud spreekwoord
zegt: Honderd daalders in het hoofd zijn meer
waard dan duizend daalders in de hand.
Naast de neiging tot een beroep moeten echter
ook de lichamelijke en geestelijke krachten
voor handen zijn. Kinderen tact zwakke oogen
deugen bijvoorbeeld niet voor een beroep,
waarbij de oogen bijzondere eischen worden
gesteld. Voor jonglui met zwakke borst kan
een verkeerd gekozen beroep de .tering voor
gevolg hebben.
Mensehen, die een hartkwaal hebben, mogen
geer, zwaar beroep kiezen, b. v..smid, mole
naar, bouwer, enz. Het zou ook verkeerd zijn
om een kind dat niet vlug is in :t leeren,
tot de studie te doen overgaan.
Het is zooals ge ziet lieve Moeder, nog al
moeielijk om uit al de beroepen en goede
keuze te doen. Weet ge zelf niet het juiste
te treffen, vraag dan den onderwijzer en den
zielenzorger om raad, zij; toch kennen uw
kind en zijne bekwaamheden en zullen wel
zorgen voor zijn levensgeluk.
Is echter de keuze beslist, dan is het de zaak
een goeden baas te vinden.
Moeder, vertrouw toch ,uw kind niet aan den
eerste den beste, maar' let er op, dat hij
bij een flinken, kunstigen en eerzamen baas
komt. Stuur uw jongen niet in den leer bij
menschen die hem als leerjongen of als kinder
meid gebruiken, maar bij een patroon die hem
zelf onderwijst en die let op zijn gedrag
en zijne gezondheid,
En dan, lieve moeder, eer uw kina het
ouderhuis verlaat, moet ge 't wijzen op de
gevaren, die het daarbuiten in de wereld
ontmoeten zal.
De veranderende levensomstandigheden zul
len den jonegn leerling toch reeds zwaar ge
noeg vallen. Spreek hem daarom moed in als
hij rnet zijne kieine zorgen en klachten komt.
Weet ge zijn betrouwen te houdea in kleine
dingen, dan zal uw kind ook in groodere moei
lijkheden en zwaren strijd bij 11 komen om
hulp en raad.
de achterdeur buiten,
De jonge boer zette het lampken terug op
zijne plaats en sprak bitter
Gust, er woedt een vreeslijke storm in
mijn hert. Liet ik het niet om den wille mij
ner arme moeder, ik ging morgen naar het
dorp om Raeveloos rekening te vragen over
de verwoestingen, die hij in mijn huis heeft
doen aanrichten.
Dat ware zeer roekeloos gehandeld, Ed
ward. De schelm zou u door zijne gendarmen
doen vastgrijpen en dooden,
«Ik kan het niet langer meer uithouden,
mijn vijand is. niet tevreden met mij te ver
volgen, hij doet mijne huismeubelen verbrij
zelen of stelen, berooft mij van mijn vee, van
de vruchten, die ik in het zweet mijns aan-
schijns gewonnen heb. Hij zal pogen mij nog
dieper te treffen.
Ik denk integendeel, dat hij u nu gerust
zal laten.
Er is in geheel de hel geen duivel boozer
dan hij. Ik voorzie dat hij eindelijk zijne
klauwen op mijne moederzal willen leggen.
Gij doet mij beven, Edward.
Ik geloof dat het best zal zijn, hem den
zoolang beloofden kogel te zenden.
Edward, dat zou een moord zijn.
Welhaast gaan de scholen opnieuw open.
Peist wel naar waar gij uwe gefiefde kin
deren zult zenden.
Veel ouders zeggen Geld en goed zal ik
Weinig of niet achterlaten: het eenigste dat
ik hun geven kan, is eene deugdelijke op
voeding, tene goede geleerdheid,
Dat is gesproken.
Geleerdheid is er noodig, hoe mee; hoe
beter Dat en komt nooit ten onpjsse, 't is
gelijk voor wie. Wel integendeel Maar ge
leerdheid en is niet genoeg. Er moet daar
nevens en daarbij opvoeding, zedelijke leiding,
zijn. 4
In andere woorden, 't en is niet genoeg de
kinders te leeren goed lezen, schrijven en
cijferen. Men moet ze nog, vooral en vooreerst,
goed hunne plichten leeren kennen jegens
God en zijn gebod, jegens hunne ouders, hun
nen evennaaste en Jiun eigen zetven. Scheidt
men opvoeding van onderwijs, dan kan onder
wijs nog meer kwaad dan goed doen.
De twee te gare dus
Doet men dat niet, laat men geen opvoe
ding en onderwijs samengaan, men kan wel
geleerde kinders kweeken, maar men zal geen
goed opgevoede kinders hebben.
En waar vindt men goed onderwijs en
goede opvoeding te gare vereenigd 7
Dat wijst zijn zeiven In scholen waar op
voeding en onderwijs steunen op godsdienst,
niet in woorden maar in werken.
De 'godsdienst is het wetboek van de plich
ten van het kind, gelijk van den gropten
mensch. Als men die plichten wil "aa'nleeren
zonder godsdienst, 't is gelijk men een wet
boek zou doen onderhouden zonder gerecht,
zonder gerechtsdienaars, die daar zijn om de
genen die hunne plichten willen te buiten
gaan, hunnen plicht te herinneren, en er
de uitvoering van op te leggen.
Zelfs met godsdienst, met de beoefening
der deugden jd'ie hij; oplegt, aanleert en aan
kweekt, is het nog moeilijk de kinderrs altijd
op den goeden weg te houden. De gevaren
die (h'en omringen zijn immers zoo groot
Wat moet er dan geworden van de kinders
die binnen huis en er buiten, in de school,
opgebracht worden gelijk er geen God zou
bestaan, locner van het goed en strafte: van
het kwaad De ouders van zulke kinders
worden dikwijls de eerste slachtoffers van
hunne verblindheid, van niet beter voor eene
eene goede opvoeding gezorgd te hebb -ji.
Ouders, overlegt eens deze waarheden ter
gelegenheid van de heropening der scholen
En ge zult weten wat er u te doen staat.
r«5»> JJ anr sar» rrrr JSD J2X» ai
In socialistiche meetingen en gazetten is
't nog altijd algemeene werkstaking dat
de klokke slaat.
De kopstukken jagen de werkmenschen qp
dat het eene schande is.
Een moord Moet ik dan gedoogen dat
dat dit monster mijne moeder dood beult
Edward, ik kan niet gelooven dat hij,
om zichop u te wreeken, uwe oude weerlooze
moeder zal vermoorden. Zulke daad zou te
schrikkelijk zijn.
Een baanstrooper zoo zulke daad af
schuwelijk vinden, Jaak Raeveloos niet. Nog
eenshij moet weg. Al de inwoners van
Vlieregem zullen mij bedanken onze gemeen
te van dit monster bevrijd te hebben.
u Liva Bruyninckx ook, Edward? vroeg
Gust zuchtend.
Deze verschrikte Draeman. Hij zat gedu-
eenige stonden angstig den werkman te be
kijken en morde eindelijk
Livaneen. Zij wekt mij gedurig op
tot geduld. Zij spreekt immer van betere tij
den. Maar wanneer zullen die tijden aanbre
ken Het Belgisch volk, dat vroeger zoo
kloekmoedig was, is tot lafheid vervallen,
en vreest tegen zijne verdrukkers op te staan.
Raeveloos is hier heer en meester. De Repu
bliek heeft hem het recht geschonken te
moorden naar beliefte. Hij zal niet rusten
vooraleer zijne wraak gekoeld te hebben, al
moest hij daarvoor het bloed mijner moeder,
ja, van Liva zelve, vergietenGod I in
Ze verduiken het niet dat zulke algemeene
werkslakirg, benevens schrikkelke cpofferin-
en ellende voor de werkmenschen, ook over-
groote scliade aan de burgerij zou veroorzaken,
'tls zelfs daarop dat ze speculeeren, dat ze
rekenen. Met de burgerij; het mes op de keel
te zetten, met trachten hare zaken in de
war te brengen, hopen zij; dat de burgerij
aan de regeering zal zeggen: Geef aan de
socialisten wat zij; eischen, om van de al-
meen werkstaking verlost te zijn4
Dlat er, hier en daar, een kortzichtige bur
ger, o! een burger verblind door godsdient-
hsat, alzoo spreken kan is mogelijk Maar de
oergroote meerdevrheid zal zeggen l' Neen.,
dat en is niet mogelijk, want vandage ware
het voor het algemeen stemrecht, morgen voor
wpt anders. Eens idat zij' met dit ovddel zou
den gelukt hebben, ware het gedurig te herbe
ginnen. Ze zouden dit \vapen, dit zweer.! der
algemeene werkstaking gedurig boven ons
hoofd doen hangen. We zouden, in onze zaken,
geen dag meer zeker zijn.
Liever de korte pijne dan de langen, lie/er
den strijd aanstonds, dan in gedurge vrees
te moeten leven. Gij; zegt ons de beurs
of het leven Gij' krijgt noch het een noch het
ander.
't Is de gezonde rede die alzoo spreekt.
Ons gedacht over deze beweging, zooge
zegd voor de afschaffing; van het meervou
dig stemrecht is het volgende.
fs'iets, dat menschclij'k is, blijft eeuwig duren.
In alle menachelijke dingen komt verandering,
't Ware dus effenaf belachelijk te peizen dat
er nooit geenc verandering komen zal in
de kieswet door de Grondwet bekrachtigd.
Maar we zeggen: zoolange de socialisten
met algemeene werkstaking dreigen, kan en
mag er geen sprake zijn aan de kieswet te
roeren. Met hunne algemeene werkstaking
doen de socialisten dus het algemeen stem
recht, kwaad in plaats van goed
Een voorbeeldIemand vraagt u iets. Maar
hij voegt erbij: als gij mij niet geeft wat ik
vraiag, geet ik u eene rammeling dat gij; door
'uwe oogen niet en ziet. Wat zoudt giji doen
met zuiken aanvrager? Hem buiten steken,
niet waar
Met de dreigende socialisten moet hetzelf
de gedaan worden. Men redeneert jxiet met
m.enschen Üie dreigen de keel af te snijden.
Er zijn ook vele werklieden die het zonder
ling vinden dat de roode kopstukken hen nu
aanzetten om voor de algemeene werkstaking
te sparen, terwijl er anders verteld wordt
dat de arbeiders niet genoeg winnen om in
de noodwendigheden van hun huishouden te
voorzien. Ook zijn zij niet .van zin droog
brood en aardappelen niet zure saus te eten,
enkel en alleen om eenige haantjes-vooruit,
die in troebel water willen visschen. te vol
doen.
De socialistische bladen schrijven dat
er in elk werkmanshuishouden, op de eere
plaats, een spaarpot moet staan voor de al
gemeene werkstaknig. Welnu, wij ook zetten
alle werkmanshuishoudens aan een spaarpot
te houden, en hem, als het zijn kan, goed
te vullen, maar dan het geld op een spaarboek-
welken toestand bevind ik mij 1
Edward, toen wij nognaarde kerk moch
ten gaan, heb ik mijnheer den pastoor ver
scheidene malen hooren prediken dat de val
der goddeloozen nabij is, wanneer zij denken
almachtig te zijn Volg den raad van Liva,
die ook de raaad uwer moeder is.
De jongen vestigde eenen bedrukten blik
op de slapende pachterse, en zuchte
11 Ja, ik weet dat ook mijne moeder mijne
handelwijze niet zou goedkeuren.Zij en Liva
bezitten hetzelfde karakter.Nooit verliezen zij
den moed, zelis dan, wanneer alles hun zegt
dat hurne hoop vruchteloos is immer zijn
zij bereid hunne vijanden vergiffenis te schen
ken, en door liefde pogen zij het bitterste lij
den te verzoeten. Het was een engel van
liefde en geduld, die bij mijne wieg waakte,
die mijne eerste stappen richtte, die tot hier
voor mij zorgde en het zure en zoete van
het leven met mij deeldeIk had ge
hoopt eenen anderen engel van liefde en
geduld tot aan het einde mijner dagen aan
mijne zijde te zien.... Een verfoeilijke boos
wicht heeft besloten mij van beiden te be-
rooven,.... en het is mij verboden mijne
grootste schatten te redden. Ha Gust
Schielijk schoof eene vurige klaarte voor
het venster.
ie te zetten; 'tzou echter dwaas zijn, a's men
iets kan overhouden zulks te verkwisten voor
een politieke werkstaking die enkel zou moe
ten dienen om de roode kopstukken naar de
Kamers te zenden. Dat geld zou integendeel
goed te pas komen in slechte dagen in geval
van tegenslag, ziekten of ongevallen. Dat
zjil wat beter zijn dan er «grève» mee te spe
len en daardoor het huisgezin in de ellende
te dompelen.
Op eene vergadering van socialisten te Geut,
werd onder meer gezeid dat er moet propa
ganda gemaakt te worden onder de dokwerkers
der belgische havens opdat daar, eerst van
al, het werk zou stil vallen.
Op deze vergadering werd ook gezeid dat
er propaganda gemaakt wordt onder de solda
ten tot opstand te brengen, hetgeen voor de
ongelukkigen die naar de ophitsers zouden
luisteren, de ergeste gevolgen kan hebben, ge
lijk het reeds het geval was in Tum laatst
leden Eenige binnengeroepen soldaten speel
den dan met hunnen kop, die verdraaid was
door de socialisten. Het gevolg daarvan was
dat deze onverstandige jongelingen zware
straffen opliepen, en dat de roode gasten,
die hen in dezen staat gebracht hadden, zei
ven gehoorzaamden.
Eenige liberale gazetten zeggen bedeesd aan
de socialisten ge zoudt dat beter niet doen?
De meeste laten doen, of steken zelfs aan
de karre.
Andere nog zeggen: Dat en gaat ons niet
aan; de socialisten moeten weten wat zij
doen
Dat is gemakkelijk maar niet aanveer-
delijk. Omdat Pilatus zijne handen wasch-
te, was hij daarom algelijk niet onpliehtig
De liberalen hebben kartel met de socia
listen gesloten In en buiten de Kamer had
den zij; moeten zeggen tot hunne bondgenoo-
uooten: Wat ge .daar bezig zijt met bereiden
is laakbaar, ja, misdadig. Wij; keuren het
af. Doet gij; iiet algelijk, wij zullen de re-
geering ondersteunen, die de vrijheid der Ka
mers wil handhaven en de orde verdedigen.
De liberale leiders hebben alzoo niet ge
sproken. Daarom zal een deel van de verant
woordelijkheid op het terugvallen.
Het kartel met de socialisten was ramp
spoedig voor de liberalen. De algemeene werk
staking, moet ze uitbreken zal de li
berale partij' nog nadeeliger zijn Meer en
meer burgers zullen zich van haar afscheuren.
De prokureur des Konings, van Brussel,
heeft aan al de rechterlijke overheden van
het arrondissement, eenen omzendbrief ge
stuurd. -=
Sedert een tijd Van hier, zegt hij, worden
veel revolvers verkocht. Dat is een gevaar,
én geval van werkstaknig, geweldig: po-
tieke betoogingen of samenscholingen. Ook
moeten allen die in zulke omstandigheden aan
gehouden worden, onmiddelijk afgetast wor
den. Vindt men in hun bezit een revolver,
ze moeten in hel gevang ter mijne beschik
king opgesloten worden.
Haastig sprongen de twee mannen naar de
ruitjes en keken naar buiten.
11 De schuur staat in brand gilde
Gust.
Weder werk van Jaak, grolde Drae
man.
«Is het reeds dag?» vroeg de zieke zich op
richtende. Dat spijt mijIklhad zuiken zoeten
droom. Ik was meter over de eerstgeborenene
van Edward en Liva.... Hemel I brandt het
daarbuiten
Gedurende eenige stonden hadden Ed
ward en Gust roerloos naar den brand staan
kijken. Dan riep de werkwati
Edward, vluchten wij met uwe moeder,
terwijl het nog donker is, langs de andere
zijde der hofstede. De Sansculotten moeten
in den omtrek zijn om u bij den brand te
verrassen.
Draeman slaakte eenen kreet van woede
en wanhoop, sprong naar het bed, wikkelde
zijn moeder haastig in een deken, en liep
met haar naar de de achterdeur. Gust snelde
hem achterna, opende, en eenen minuut later
waren de vluchtelingen reeds aan het uiteinde
van den boomgaard der hofstede.
Hier stond eene haag. De werkman maakte
Zoo schrijft de heer prokureur des kcrings.
De socialistische gazetten zijn daarvoor
kwaad
Waarom
't Is tegen ons, antwoorden zij-.
Zoo dan Wat wil dit zeggen
Zouden ze dan oprecht wel goesting heb
ben hier de kans eener revolutie te wagen,
gelijk in Portugal
Jamaar, we zijn in België, en niet in Por
tugal. 't Is daar het verschil
Het liberaal blad Le Journal de Mous
wil ook het zijne bijdragen om de alge
meene werkstaking te doen gelukken en het
heeft eene inschrijving geopend om de
werkliedeD-familiën ter hulp te komen in
geval van algemeene werkstaking.
De inschrijving is sedert een vijftal weken
open en i.e beloopt reeds tot de kolossale
som van 123 frank.
De liberalen schijnen niet heel haastig tot
het storten van hunnen penning. Nochtans,
t geld en kan er niet te vroeg zijn meteen
zouden de sukkelaars, die men nu eenen
doek voor de oogen bindt, kunnen zien hoe
veel de liberale sympathie in geld weerd is,
en er zich kunnen naar schikken.
Vooruit heeft eene inschrijving voor
de algemeene staking geopend. De tweede
lijst vei scheen in het blad van 8n dezer. Wij
treffen er Anseele aan, die de groote som
van EENEN FRANK voor de beweging
geeft.
Van dien frank zullen de werkstakers niet
vet smeren.
Nu, volgens Vooruit hoeven de werk
lieden het ook niet vet te hebben. En moge
lijk is bet een der kopstukken zelf die
onlangs in genoemd blad schreef, dat een
werkersgezin van 5 personen, het heel wel
stellen kon met 1 50 fr. daags,mits het besta
op droog brood, drooge patatten en drooge
rijst. Maar we zouden nevens dien menu
wel eens de gewone spijskaart willen zien
iggen der maaltijden waar de roode mil-
lionnairs zich aan vergasten.
Wat we hierboven mededeelen en in de
Brusselsche bladen gelezen hebben, kunnen
we maar moeilijk gelooven 't Is al te
sterk
Voor wat onder andere het onderwijs^aan-
gaat, zenden de liberalen en socialisten ons
altijd naar Frankrijk, omlles te nemen. Daar
bestaat de leerplicht sedert dertig jaren, daar
vindt ge het officieel, wereldlijk goddeloos
onderwijs gelijk het de vrijmetselaars het in
België, na den an Juni meenden in te voeren.
Eerst een snuif je genomen en nu eens ge
lezen wat een oud normaalschoolbestuurder
uit Frankrijk in een dagblad schrijlt
ii Ik heb willen weten hoeveeb;ongeletter-
den er bestaan onder de storters op de spaar-
er met koortsachtig geweld eene opening in,
en de beide mannen liepen uit al hunne
krachten voort in de velden.
Zij vluchten weg riep eensklaps eene
in het Fransch.
Wij zijn ontdektgromde Edward.
VoortVoort 1 antwoordde Gust. Zij
zullenonsinde duisternis spoedig uit het oog
verliezen.
Nu weerklonken drie geweerschoten.
Zijt gij getofifen, Edward vroeg de
werkman.
Neen, en gij
Ook niet. In Gods naam maar altijd
verder
Nog gedurende meer dan tien minuten
zetten Draeman en zijn knecht hunne vlucht
voort. Zij liepen over akkers, door kanten,
struikelden soms over eene hoogte dreigden
bijwijlen het evenwicht te verliezen, door in
eene diepte te zinken. Eindelijk zegde Ed
ward hijgend
Ik kan niet meer.
«Ik geloof dat wi) buiten alle gevaar zijn,»
sprak de werkman.