Bijvoegsel aan 11 NMIiIl III ïl U n II AAN DE LEZERS I TRIMARD'S BERICHT YPER BBB8HDISSEPIEMT Ihatholïeh IDolhsgeyind Zaterdag 2 November 1912 Gedachten Wenken Het Ypersche Volk WERVICK Officieele Berichten het ypersche volk katholiek volksgezind nieuwsblad van yper verschijnt des ZaterdagsTer drukkerij Callewaert-De Meulenaere, Boter- straat, 36, Yper. De redactie van het blad heeft u in het voorwoord met de veranderin gen en verbeteringen bekend gemaakt, aan de uitgeversfirma overlatende een woord te schrijven over hetgeen den stoffelijken kant der onderneming betreft. Benevens de vermeerdering van formaat, voor wat Het Ypersche-Volk aangaat, zullen onze lezers nog een nieuwen keus van papier vinden om toe te laten den druk beter te bezorgen en de talrijke clichés, welke, weke lijks, illustraties*zullen geven, met kunst af te drukken. Niets zal gespaard worden om het werk der ijverige redactie in een mooi kleed te steken en zóó iedereen, tot de moeilijksten toe, te voldoen. Dit stoffelijk werk zullen wij wekelijks afmaken om, in de volle mate van onze krachten, mede te werken aan de verspreiding, aan den bloei van de Vlaamsche Katholieke Pers van Yper en Arrondissement. Indien de prijs van Het Ypersche Volk met Nieuwjaar eenigszins gewij zigd wordt zullen alle abonnenten en aankoopers hunne verhoogde betaling niet beklagen, gezien den lezensweerdigen inhoud en den bezorg den vorm van ons Nieuwsblad. Het huis Callewaert-De Meulenaere zal, wat het uitgeven der vlaam sche gazet aangaat, den naam in eere houden die zij in de drukkunst verworven heeft, dank aan haren stichter, zaliger Heer Bruno CALLEWAERT Den 15" April 1890, nam M. Callewaert aan M. Demets-Vander Ghinste, de drukkerij over der oude firma Vander Ghinste, alwaar sedert 1865 Het Nieuwsblad van Yper gedrukt werd. Dank aan zijn onverpoosd werken en zijn wilskracht gelukte hij erin het katholiek orgaan van 't arrondissement in stand te houden en meer en meer onder 't volk te verspreiden. Bij zijn te vroeg afsterven, op 24 October 1911, brachten Nieuws blad en Ypersche Volk hulde aan de nagedachtenis van den overledene als huisvader en christen, als vakman en katholieke wer 'er. Eenige woorden uit Het Ypersche Volk aanhalen zal niet overbodig zijn. Die man indachtig, zullen wij, in de heilige zaak der goede pers, z.jn voorbeeld volgen en immer onze beste pogingen aanwenden tot groet en bloei van De Uitgeversfirma CALLEWAERT-DE MEULENAERü. I 'T PUIDENESTJE Een Lichtbeeld Licht Werk. - Vele handen maken het werk licht I 't Is zeer Katholieke Pers. - De beste graad- De Pers... een katholieke gewetenszaak Kruistocht. - Nieuwe abonnenten op den jaargang 1913 van Katholiek Volksgezind NIEUWSBLAD VAN YPER dat zijn 48® jaar intreedt ontvangen van heden tot Nieuwjaar aanstaande het blad KOST E LOOS. A propos van Vragen en Antwoorden C&irdl vaart gezet} ji r r r Ij r IIt1 Als drukkeruitgever was M. Callewaert De Meulenaere overal gekend en had een naam verworven in de'wereld van drukkers, uilgevers ook stond hii in achting als overtuigden en voorbeeldigen christen, als onverschiokken en óverigen katholiek Christen was hij uit een stuk, 't voorbeeld gevende van een door en door godsdfenstig leven aan allen die hem kenden.... Strijder was hi, mets was hem te zwaar, niets was hem te veel als het maar kon bijdragen in de zegepraal van het katholiek vaandel. 't Zag er droevig uit in 't huisje. Vader was zoo even binnen gckoni chelen, gepakt van den smooi, hong, dat men hem met een mes KUtme- den en nu fokte hij, hijchelen 00 lend, bij de stove. Voor 't leege venster, zat een jongt meisje te speÜewerken, nevens a? den oude vodden lapte en, m t h j heerd, thoope gekruld in een wi tjonkte een oud1, oud-versleten vt Vader kuchelde van langs om meen stond recht, nam de kan Yan d schonk een potje tizane, die hij ichtig teugen uitdronk dan zette hij iu;ti_0p° de ijle kom weer op de kan en mo al neerzitten Die vervloekte spa-h'oeste I Moeder en dochter, diep over'll'" ver. gebogen en weg met hun ge schoten en ontwaakten uit die lange, eenige stilte, waarin ze lijk overstroomd zaten. Grootmoeder roerde in haar hoekje, ze rechtte haar grijs kopje op, sloeg haar ver doofde blikken rond en vroeg, onhoozel-weg Is Remit je thuis Niemand antwoordde. Grootmoeders hoofd viel op de borst en ze zat er weer roer loos, 'lijk een beeld. Meetje zal nog geheel kindsch wor den, fluisterde het meisje. Hoe stil het gezeid werd, toch had vader het gehoord en hij hijcheldc, tusschen twee kuchen 't Is de schuld van dien slechterik Moeder verzuchtte; ze sloeg haar oogen, al boven 't kasje tegen den muur, op 't por tret van een jong snel manneke, van rond de twintig, dat in een verkoperde betijsting, onder den voet van het kruisbeeld hong; vandaar Liet ze haar blikken zweven rond heel het keukentje, paar de borden op den kave- bank, de koperen alaamtjes in de hoeken van den heerd, de nette stoelen en de wit blinkende tafel en dan ook, vluchtig, naar den zieken man, die met het hoofd op de stove- roede rustte en naar het oud grootmoedertje, dat weer te druilen zat. We waren te gelukkig, nokte ze stil en ze vaagde, met een brokke oude kleers de tranen uit haar oogen. Onder bovenstaande titel lezen wij in De Gids op Sociaal Gebiedeen lezens waardig artikel van R. De Bruyne, wdtir- uit wij het volgende knippen: De christene vakbeweging in België stijgt in macht en aanzien; uit haar wordt eene zelfstandige christene volksbeweging geboren. Enkele jaren geleden schreven wij wil men andere maatschappelijke werken doen bloeien, dan moet de bewegingsorganisatie den voorrang hebben. Alleen de zien-blinden zouden nu nog den machtigen invloed der christene vakbeweging durven loochenen. In 1904 waren de christene vereenigde werklieden een klein legertje van 10.000 man, schier zonder leiding, zonder eenheid in op vatting en werking. Pater Rutten is geko men, heeft het Algemeen Sekretariaat gesticht, propagandisten aangesteld, werkers gevormd, dn op 't laatste kongres van den Belgischen Volksbond te Namen gehouden den 22-20 September 11., mocht hij mediedeelen dat 't vereenigd werkmansleger tot 82.761 man is aangegroeid1, aldus op acht jaar met 8 is ver menigvuldigd, het volgend jaar tot 100.000 zal gestegen zijn. En wat al vooruitgang is er niet gekomen op gebied der ontwikkeling van de leden? t Ontstaan en dte ontwikkeling der vakbewe ging wees natuurlijk op de onmisbaarheid van bekwame leiders. Bekwame leiders vor men is een werk van duur, van taaie aan houdendheid. Die vorming moest gebeuren in de studiekringen en .sprekersbonden. 't Is ook dank aan de christene vakbewe ging, inzonderheid aan Pater Rutten, al- gemeene Sekretaris der christene beroepsver- eenigingen, dat nu telkenjare de heerlijke Sociale Weken worden gehouden te Leuven inj 't Vlaamsch, te Fayt in 't fransch. De Sociale Weken die enkel door een zeker getal bevoorrechten kunnen bezocht worden, worden meer en meer in het klein nage volgd. Sint-Niklaas begon ermede, richtte Sociale Studiedagenin voor de voorman nen der vereenigingen van gansch de streek Vilvoorde doet het nu weeral beter, Brugge volgt den 17 November. Van waar die voorbeeldige en geestdriftige werking tenzij van onze vakbeweging? De verstahdige werkers zijn gaan uitzien naar nieuwe middelen om de vakbeweging eene grootere uitbreiding te geven. Zoo- werd ingezien dat de patroonschappen (patronaten, congregatiën) voor jonge werklieden nog te weinig voelden van onze vakbeweging... 't Was om d'ie goede opvatting overal te doen aanveerden dat Z. E. Kardinaal Mer- cier in 't voorjaar te Mechelen een Patro natendag belegde, waar hij met nadruk deed bekrachtigen dat het patroonschap eene op leidingsschool moest zijn, waarvan de uit gangdeur de ingangdeur moet zijn van de christene vakvereeniging. De werkmanskringen hervormen zich ook. 't Gaat in vele plaatsen wel wat langzaam maar die hervorming komt er. Zóó ver moet het gebracht worden, dat al de werkmanskrin gen met overtuiging ijveren om hunne le den te doen aansluiten bij de christene vak vereenigingen deze laatste zullen dan ook aanwervingsburcelen zijn voor de werkmans kringen. En wat wij schrijven over de werkmans- kringen moet ook toepasselijk worden op de maatschappijen van ouderlingen bijstand. Dat gescheidfen werken is nadeelig... Alles ver jongt en hervormt zich, en ook die maat schappijen zullen den invloed van den tijd niet ontgaan. Samenwerking tusschen vakver- eönigingen en mutualiteiten kan enkel gun stig zijn voor beiden, en ook de samenwer king komt er Wel. Er komt thans eene beweging ten voor- dteele der coöperatie, der verbruikvereeniging. Die beweging is noodzakelijk zij is ander- maaL 't gevolg der ontwikkeling onzer vak beweging. i run En wie zou den invloed onzer christene vakbeweging durven loochenen op het ge bied der politiek Is het niet duidelijk ge noeg gebleken bij den uitslag der wetgevende kiezingen van 2 Juni, welken politieken in vloed van ons vereenjgingswerk is uitgegaan? Onze vakvereenigingen, als dusdanig, hebben zich in den politieken strijd niet gemengd en dat moesten zij ook niet; maar de leden zijn er niet aan onverschillig geweest, wel integen deel. De kiezingen van den Wcrkrechtersraad werden door onze vakvereenigingen bewerkt en niet zonder succes. Ook die kiezingen, al hoewel met de algameene politiek niets ge meens hebbende, worden toch op hef al gemeen politiek terrein uitgevochten. De om standigheden willen het zóó. De groote be ginselen worden op den voorgrond gesteld, en 't gaat dan van ideaal tegen ideaal, 't is de strijd van den christen tegen den so cialist-godloochenaar. En door dit strijden komeii onze mannen in 't vuur, vormen zij zich eene betere politieke overtuiging, die zij dan ook met geestdrift gaan verdedigen. Moet men de bedreiging der socialisten ernstig opnemen, dan staan wij aan den voor avond van eene algemeene werkstaking. Wie zal die politieke werkstaking doen misluk ken De katholieke kiesvereenigingen de mutualiteiten?... Neen! neen! De vrees der socialisten en de hoop der katholieken zijn gebouwd op de macht der Christene vakbe weging I ...Wij kunnen ons bij' deze beschouwin gen bepalen... en tot het viervoudig be sluit komen 1. De christene vakbeweging is het doel matigst middel voor den christen werkman om zijhe economische belangen te verdedi gen.; 2. De christene vakbeweging is een uit muntend middel tot maatschappelijke be vrediging 3. De christene vakbeweging is eene poli tieke noodzakelijkheid geworden met het oog oj) de welvaart van ons vaderland 4. Uit de christene vakbeweging wordt een maal, wellicht spoediger dan velen het ge- looven of veronderstellen, eene breedopgevat- te en Zelfstandige christene volksbeweging geboren. dewerkers van Het Yperscbe Volk', is er voor u nog meer aansporing noodig Is het woord van onzen Paus, waarin wij enkele teksten onderstreepten, voor u overtui gend genoeg Welnu toont het, ten allen tijde en spijts alles, door kloeke daden. Toont het dan al om als goede apostelen voor de goede pers, voor Het Yperscbe Volk, op te ti-eden. Toont het door onvermoeid te werken en te blijven werken voor Het Ypersche Yolk in ieder gezin!» Eaten wij ons vereenigd houden, in ééne kloeke organisatie, één machtig lichaam en als één man den strijd voeren voor onze goede pers. Propagandisten, voorwaarts I Tegen de slech te, vóór de goede Pers X. X. X. de zake Gods recht te zetten. En zijn oor logskreet was Trouw bovenalen zijn wapenspreuk Vechten ken ik, vluchten ken niet, overwinnen hoop ik Zoo gestemd, trok hij uit en zei In God; die mij sterk maakt, kan ik alles. P. F. II. van Hooff, S. J. En zoo ging het, zoo zal het gaan, met Het Ypersche Volk. Katholiek, volksgezind boven alles I Voor uit waar, niet slechts in den stoffelijken, maar ook in den hier bedoelden geestelijken zin. Jam mer echter, dat men dikwijls onder ons, ka tholieken, dit spreekwoord meer in toepas sing ziet brengen, om iets af te breken, dan om het op te bouwen of in stand te houden. Zou dit ook niet hieraan liggen, dat, om a te breken woorden reeds genoeg zijn, maar om op te bouwen of in stand' te houden, voor al daden vereischt wordén Zorgen wij dan in alles te zijn katholieken van de daad! J. C. Aalberse. meter van het katholicisme is de Katholieke Pers. Waar geen katholiek blad op tafel komt, woont een ka tholiek van den verdwijnende soort Alph. Ariëns. Ja, ze waren gelukkig, dood-gelukkig, maar hoe was alles veranderd in korten tijd. Kortgeledten was het doeningje nog als een vogelnest, vol gezang en geklang, en nu was dte ziekte en 't verdriet in huis gekomen en dfe armoede naderde dreigend. Vadfer zat er geheele dagen, twee-dubbel, te hoesten :dat hij openscheurde, en dikwijls kwam uit zijn bezwaard gemoed de klachte Wij warén rijk in onzen jongenskweek, en nu ze groot zijn... Soms ook, loen de korteresse dreigde de zulle te 'óverschrijden, kwam hij in opstand en grolde Waar heb ik dat verdiend I Altijd heb ik voor mijn ouders gezorgdmoeder is nog op de eereplaats en onze eigene kinders ver laten ons. 't Was waar, hij had altijd voor zijn ou ders gezorgd. Hij trouwde aan zes-en-twintig jaar en bleef met zijn vrouwtje in-wonen bij zijn vader en moeder, in hetzelfde huisje, waar ze nog woonden en dat men het Puidenestjenoem de, omdat het, hukske-tegen-d'eerde, al den eenen kant nevens een bosselken stond, vol groote, zware populieren, die met hun dik- gekateilde kruinen een net spanden boven de taalje en, al den anderen kant, nevens een grooten waterput, met belischde boor den, waarin de puiden geheele nachten con- Die waarheid willen wij nu onder de aan dacht brengen van onze propagandisten en medewerkers. Het woord van den H. Vader aan den voorzitter van de Vereeniging voor de ver spreiding der goede persin Italië luidde o. a. als volgt. «Het feit, dat de slechte pers... een groot evenwicht heeft op de goede bladen, moet betreurd worden door alle edeldenkenden De nalatigheid en traagheid der men schen vaii geloof tegenover de gropte werkzaamheid welke de vrijdenkers op dit gebied ontplooiendoen met droefheid bestatigen dat op dit punt de kinderen der duisternis slimmer zijn dan de kinderen des Lichts. O als gij eens wist hoezeer dit den H Vader bedroeft, en wat bange zorgen het hem veroorzaakt. De verheven Opperherder wensch te dat de Voorzitter van de Vereeninging voor de verspreiding der goede pers in Italië een beroep zou doen op het geweten der katholieken ten aanzien van dezen hoogen plicht die op hen rust. Zou dit alleen in Italië gelden of ook voor oïiS Katholieke propagandisten, vrienden en me- eert gaven, met het kleuren der eerste ker sen af. Er was vrede en vreugde in dat huis. De oudte vader Fernand Braem beging het land en Pier, de jonge man, kocht alle jaren een zwij- tje vlas, wrocht hier en daar bij de boeren, 's zomers, en zwingelde 's winters zijn ei gen kooplwaar uit. De kleintjes kwamen storme toe in 't jong huishouden; doch er bleef toch altijd zaad in 't bakje en vreugde rond den heerd Er is geen levende ziel, die een Braem heeft weten naar het oudemanhuis gaan en ;'t zal zoo blijven zegden de gebuurs soms onder malkaar. En 't bleef zoo, ja. Vader Fernand was kloek en struiseh, 'lijk een boombul, spijts de jaren en hij savelde nog de pikke door 't koren en de zeisen door 't gras, erger dan een jonkheid; Pier mocht gerust zijn daghuur winnen in de buurt, alles was op gepast thuis. Meetje Barbara, de grootmoeder, zorgde voor het huishouden, wijl Lisa, de jonge moeder, met haar kussen zat, en zoo hiel den ze de kinne boven water. Maat toen ze nu juist hun jongste kind indeden, hun Remitje, een arme, deerlijke rutsem, werd vader Fernand, op het stuk voor de deur, door een beroerte getrof fen en viel er, nevens zijn alaam, plat ten gronde, 'lijk een gevelde boom. den dat Zeg aan Een geharnast kruis ridder trok uit om Vier weken geleèn, verschenen in 't Yper sche Volk van wegens één onzer vrienden medewerkers een paar vraagskens, gencüt aan de socialistische redactie. Die vraagskens hoe klein ook moeten de roode grootsprekers nog al in het in nauw hebben ge bracht. want op de eerste vraag hrjjgt .°D"; vriend geea antwoord en op de 2 tracht d antwoorder er van al te geraken met iets ot van rond denpot, een hoop scheldwoorden om wat kracht by te zetten, en een paar krapuleuze leugens om te sluiten. Systeem van socialisten enfin Zwijgen, of wel schelden en li gen Dat de kliek van P. BI en O razend wordt als ge dehulle van den aangebranden roodeD hutsepotketel opheffen wilt, verwondert ons niet, vriend "Wijsneus», we hebben het 00 reeds ondervonden, 't Is by de oocialistet immers van Laat ons polje.maar gedekt WatVriend, ge zoudt gij aan de lezers van het Ypersche Volk durven.zeggen, dat, al tellen zij slechts een handvol leden, de Sosjes van Wer- vick overeen komen als honden en ka'ten bi, een hespebeen 't Is sterk dat, hoort ge Ze zullen het u niet gauw vergeven Niet te verwonderen ook Indien gij aan al de menschel die 't Ypersche Volk lezen zeggen durft dal broeders, zonen van denzelfden vader, twisten en krakeelen om elkaar de eene of de andere roó brokke af te nemen, wat gel nor moeten diezelfde menscken dan hechten om de nyvrroooottte fra-territeit ofte Broederl'jk- heid onder de Wer&broeders en Werkzusters? broederlijkheid waarop de socialisten nochtans keele dagen boffen. En, vriend, als gij door heel het arrondissement Yper uitklinken wilt dat heel den rooden boel om het toekennen van een arm postje hier in stokken en ruzie ligt bij wie zullen zij dan nog te koope kunnen loopen met hunne sterke "Solidariteit» waarop ze beweeren het ten minste het socialisme berust Ha vriend, ge zoudt gij heel het rood boeltj verklappen Ge moogt niet. hoor Z"g lievei aan de lezers van het Ypersch Volk dat A het postje uit broederlijkheid niet wilde omdat B tiet vroeg, Hat B liet uit broederlijkheid van de hand wees om het aan C over te laten. Zeg. dat C. ook uit broederlijkheid nog de kans aan D E F en G overliet. Zeg niet dat .ff gloeiend kwaad was op I, J en O, omdat zij voor K stern en dat L wapens en bagage wegwierp ora- M zyn eigen broer hem den baard afdeed ook met dat Nnog gedurig dreigt zijn broek den rooden boel te zullen vagen omdat O P R en 5 niettegenstaande hunne belofte hem tè Hen benoemen, bij slot van rekening Tden voorkeur gaven. Schryf niet dat de roó vodde niet meer wil te koopen dragen omdat hij zoo kwaad is, maar zeg, dat hy de kluts aan V beeft overgelaten omdat V beter geschikt is om^zware pakken en lasten te dragen,daar hij van werken nog niet versleten is Zeg vooral aan uwe lezers niet, dat er hier tot Wervick in heel het rood beheer niemand geen gebenedyd woord te piepen heeft tenzij W, die de duiten stuikt, aau wie alles toebehoort en die heer en baas zfjode, gunsten en postjes geeft aan X, Y, Z naar zijn goeste, en als 't hem belieftdat de reste den opperbaas weinig kan schelen daar alwie, van de partjjslaven, over zyne beslissingen niet tevreden is zyne hielen kan kussen met een mistevreden krekel en een paar kwa sprinkha nen zit Mr den baas niet in! Wat nu de inschry vingslyst ten voordeele tier algemeene werkstaking aangaat waarover gij inlichtingen aan de Sosjes vraagt Ah Vriend Wijsneus, daar hebt gy den nagel op den kop geslegen Versla eens goed Er bestaat wel bij de socalisten eene inschryvingslijste, msar inschrijvers bestaan er niet en dat mo0en de lezers van 't Ypersche Volk absluit niet weten P. BI. zou de menschan wel willen wysmaken dat de Sosj >s geven wat zjj kunnen, zonderde kaaiten die z(j koopen aan 0.20 fr. meê te reke nen, maar hij vergeet te zeggen 1° hoeveel centiemen dat gezamentlyk kunnen wel be draagt en 2° als de Sosjes kaarten koopen dat het kaarten zyn niet van 20 centiemen maar van t fr. tot 1.50 fr. om naar de Cirke Wilke te gaan De socialisten van Wervick zeggen in hun eigen Eerst de algemeene leute en dfin de algemeene werkstaking We weten wel zegt P. BI. dat wy geeno nschrijvers zullen hebben van duizeDd franken m meer, gelijk voor den armen Paus en nochtans P. daar zyn socialisti.-che heeren ge noeg die duizend franken geven kunnen Ze kunnen wel prachtige huizen en groote gebou wen zetten, hoe zy de algem. werkstaking niet met een duizendtal franken kunnen ondersteu nen?? Maar die rijke heeren zijn pootvast niet waar P dat weet gij zoowel als wij en waart gy niet een kortzichtige uil, ge zoudt het reeds sedert lang hebben ondervonden Voor beloften staa' bij el die roode heeren den mond wagen wijd open, maar voor 't geven blijft de beurs gesloten fs dat niet werkelyk zoo 1 Een woord nog, aangaande de leugen over het oudmannenhuis. Moest de Mier in kwestie van Godshuizen hier iets te zeggen hebben of aan het beheer toebehooren, de gemeene roode leuge naars zouden reeds meer dan eens voor smaad en leugen tegenover het oude mannenhu's ver oordeeld zijn geweest. Het oude mannenhuis is reeds veel te lang het laffe mikpunt der schaamteloozj aanranders die weieens de eersten zouden kunnen zijn om er later onderstand en toevlucht te zoeken. De Mier. RENINGHELST Hij leefde nog vier maanden, lam en puid-onnoozelze moesten hem bezorgen ge lijk een kind en toch weenden ze bitterlijk als hij op een nacht, met een kort gegrol den geest gaf. 't Was een groot verlies voor die men- schen. Pier moest nu zijn eigen doening- je oppassen en deed het daghuur-werk uit den hoek. Grootmoeder deed voort het huis houden draaien en paste de kinders op. vooral het jongste. 't Was een ellendig schaap, dat wel hon derd keers lag om den aam uit te gaan maar Meetje waakte en vocht met den drei genden dood. 't Was Meetjes kind, Meetjes Remitje, en als het jongentje aan zijn twee jaar begon alleen te loopen en, uit al zijn kripsiën en miseriën verlost, met zijn blin kende kijkers naar grootmoeder opzag en loech, dat er putjes in zijn roode kaken kwa men, dan nam Meetje het driftig in de ar men, versmachtte het onder de kussen en ruide 't Stak de jonge moeder soms tegen, dat haar jongste kind meer van Meetje hield, dan van haar, doch ze moest toch immer, na wat einzegreinzen, bekennen, dat Meetje mirakels gedaan had, met die kriepe van 'nen 'tetting. Met een jaar teenegaar werden de kinders groot en kwam de weelde in huis. Nieuw gasthuis. Het gemeentebestuur heeft een ontwerp opgemaakt voor het bouwen van een gasthuis voor ouderlingen en een wee- zergesticht. Het weezengesticht zal langs voren en het oudenmannenhuis langs achter opgericht worden. Bij Koninklijk Besluit van 15 Juli 19J2 werd het nijverheidseereteeken van 2e klas toegekend aan MM. Bories Jos., schoenmaker, Yper; Ca- ron Lod., pottenbakker, Poperinghe; Gou- dron Em., schrijnwerker, Houthem-bij-Yper; Degraeve H, hoefsmid, Nieuwkerke; Dewil- de H., tabakkerver, Wulverghem; Ferla K., fabriekwerker, Komen; Gouwij H., aardewer ker, Voormezeele; Handpoorter Maur., dag- looner, Poperinghe; Lesage Edm., zoutzieder, Yper; Logie Jos., handwerker, Poperinghe; Maslerleet II., landwerker, Yper; Meissy H., mutsenmaker, Yper; Roeye Louisa, fabriek werkster, Poperinghe; Segers Theophiel, op maker, Yper; Yandamme Julien, schoenma ker, Poperinghe; Vanpeperstraete B., hout werker, Voormezeele; Vanpeteghem Cyriel, meestergast, Passchendaele; Verslyp H., blee- ker, Yper. Bij Koninklijk Besluit van 1 October is aan de Commissie van het Koninklijk Ge sticht te Meessen machtiging verleend om voor 2.240 frank uit de hand af te staan een perceel grond, gelegen te Dranoutre, groot 36 aren. 'ILL Bij Koninklijk Besluit van 11 October wordt M. J. Cornesse, verificateur dei- dou anen le klas te Antwerpen, benoemd' tot controleur der douanen 4e klas te Nieuw kerke. Bij Koninklijk Besluit is het burger lijk eereteeken van le klas toegekend aan Mejufvrouw C. Dewaene, gewezen kantleer- meesleres aan de stadschool te Yper, voor bewezene diensten gedurende eene loopbaan van meer dan 30 jaren. Wat prachtig huisgezin!... zegden de gebuurs. Inderdaad, drie groote knechtejongens dien den hls boever of knaap bij de hoeren, en Remi en Lena wrochten in daghuur bij don eigenaar van 't Puidenestje en bezorgden hun eigen doening, wijl de vader te wippen stond in 't zwingelkot. Er kwam alle maanden een ronde ponk üi huis en daar ze geen volk-van-smeerop waren, vergaarden ze geld. Ware 't niet van die vervloekte wereld 1 rutteLde moeder soms. Maar dan schudde Meetje haar oud grijs hoofd en streed -- G'hebt ook van de wereld geproefd. Tegen zulke gezonde redens was er niet op te staan en toen, in twee jaar tijds, de drie oudste zoons een vrouwtje opdeden, was moeder wel gedwongen, met Meetje te beken nen, dat het toch zoo de gewone gang van de wereld is. 't Was toch lastig, in zoo korten tijd drie broodwinners te verhezen nu bleven ze maar huns gerijven meer; 't was zoo verijdeld in 't Puidenestje. Leentje was nu een prach tig jong van twee-en-twintig jaar en Remi, met zijn licht-blozende kaken, zijn streelerï- de oogen en glimmende-zwart stekkers-haar, de liefste twintigjarige jongen, van geheel de parochie Stroombeke.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1912 | | pagina 5