ZMILMDEN1HOVNGEN HUIZEN, HOFSTEDENt VETTEWEIDEN, STAD VEURNE. SCHOONE PATRIMONIEELE itt js i fî'ji a a a; ït DUINEN EN ZANDAKKERS, OPENBAERLYK TE VERKOOPEN Waervan zal overgegaen worden tôt de ELYDELYKE TOEWYZING, te welen Yan Koop een tôt en met 47 op Woensdag i3cn November daer aen volgende, en van aile de voordere Koopen op Uonderdag I4en der zelve maend, wederzyds om twee uren na middag te beginnen, binnen de stad Veurne, ter herberg genaemd den Keyser, gestaen in de Panneslraet, van de volgende GOEDEREN Stad Veurne. Ingesteld 10,000 francs. Veurne binnen de païen. Ingesteld 6,000 francs. Stad Veurne. Ingesteld 3,000 francs. Gemeente van Adinkerke. Slaen in masse op 12,000 francs. Gemeente van Veurne, sectie Beoosterpoort en Boitshoucke. Gemeente lsenberqhe. Ingesteld 38,300 francs. Gemeente Wutveringhem. Ingesteld 35,000 francs. Gemeente Leijsele. Ingesteld 27,000 francs. Ingesteld 3,000 francs. Gemeenten Adinkerke en Veurne, sectie Be~ westerpoort. Ingesteld 30,000 francs. Gemeente Veurne, sectie Bevjesterpoort. Ingesteld 3,500 francs. Gemeenten S' Ricqiers en Alveringhem. Gemeente S1 Ricquiers. Gemeente Alveringhem. Gemeenten van Leijsele, Hondschoote en Hou- them. Gemeente Leijsele. Gemeente Stavele. om uit gemeenzaemheid te scheiden. mitsgaders alsmede schoone en ruis1e BliV\'EW DE Koop. x. Een groot en gerieflyk Huis, in de Pannestraet, n" a, te sainen gesteld uit verscheide ruime salons, beneden en bovenkanxers, kokkeu- ken, potagie, waschkeuken, 2 kelders, vestibule, remysen peerdestallen houtstallen, orangerye, inrydende poort, cour eu hoven, omringd met ruuren, te sainen benevens den grond der gemelde gebouwen en voorland van het Huis, groot in oppervlakte H. >>-49-70. - Laelslelyk gebruikt door den heer Ludovicus Ollevier, afgestorven burgmeester le Veurne. Koop 2. Eene Aubette met H. i-83 86, zynde eene halve maen, ten dienste van Hof. Gebruikt door den heer Augustus Ollevier. Koop 3. Een Huis, n° 26, gestaen in de Zwar- tenonnestraet.-Gedruikt door M'°* Carolus Cla- reboudt, regtsgeleerden avoué. La colère était encore dans les yeux du prince; mais son cœur était ébranlé par les prières de sa femme, de sa tante et de sa belle-fille. Les ambas sadeurs français se joignirent aux princesses pour obtenir bon traitement ceux de Gand, qu'ils ne pouvaient s'empêcher d'admirer. Alors Philippe le Hardi, relevant les trois dames, leur dit qu'il ne pouvait rien leur refuser. J'excuse même dans ces hommes, ajouta-t-il, la dureté de leur conduite devant cette noble as semblée. Nous les traiterons donc en bon et loyal prince. Nous les recevrons en grâce en leur accor dant merci, oubliant tout le passé, pardonnant tous leurs méfaits, et regardant leurs torts comme s'ils n'eussent jamais eu lieu. Nous jurerons encore sur notre foi de comte de confirmer d'aujourd'hui et h toujours leurs droits, privilèges, libertés et usages.... Philippe le Hardi allait continuer. Mais en ce moment, les 25o Gantois mirent tous ensemble un genou en terre. Monseigneur, dit gravement leur chef, nous sommes en effet des hommes; et ce n'est pas légè rement que nous vous reconnaissons 'a présent pour notre comte et seigneur. Au nom de tous nos con citoyens, les bourgeois de Gand, nous vous jurons d'être dorénavant les plus fidèles et les plus loyaux de vos sujets. Car si nous heurtons les tyrans et ré- Koop 4. Een Huis, in de Noordstraet, n° 22, voormalig ten dienste van herberg, genaemd Sinte Barbara, met cour en erf, groot H. »-4-46. Thans ledig en onbewoond. Koop. 5. Eene Sciiuer met erf en hovenierhof, groot H. »-ii-48. Koop 6. Een Hovenierhof, groot H. »-i5-42. Gebruikt alsmede den voorgaenden koop door den voornoemden heer Augustus Ollevier. De koopen 4, 5 en 6 zullen 00k in verzameling geveild worden. Koop 7. Een Huis, in de Noordstraete, n" 21, met erf, groot H. -1-26. - Gebruikt door Engel Deplae. Koop 8. Eene Sghuer met eenen kleinen cour, groot H. »-02-o4 ter noordzyde van het Smisse- straetje. - Gebruikt door Benediclus Vermeesch. De koopen 7 en 8 zullen 00k in verzameling geveild worden. De koopen 4, 5, 6, 7 en 8 zullen alverder in verzameling geveild worden. DUINEN. Koopen 9 tôt en met 28. II. 192-50-», be- staende in hooge en leege DuInen, en Zandak- Kers met aile de gebouwen dienende voor Hof- stede, genaemd het PanriehoJgelegen van noorden en zuiden aen den steenweg, ter gehuchte de Panne, zullen 00k in verzameling geveild worden. Koopen 29 tôt en met 35. Bestaende in eene Hofstede, groot H. 35-27-71, onder weiden, zaeilanden, en maeigrazen, zullen 00k in verza meling geveild worden. - Gebruikt door Joannes- Franciscus Didier. Koop 36. Te samengesteld uit eene Hofstede verdeeld in vier artikelen die afzonderlyk zullen toegeslagen worden. Art. 1. Aile de gebouwen met H. 8-19-51 onder hofplaets, hovenierhovenboomgaerden, weiden, vloog en zaeilanden. Art. 2. H. 4-58-20 zaeiland en dreef. Art. 3. H. 4-3o-85 zaeiland. Art. 4 en laetste H. 4-34-79 zaeiland en vloog. De voormelde hofstede is gebruikt door Fer- dinandus Top. Koop 67. Eene ândere Hofstede groot 17 H. 89 A. 32 C. onder hofplaets, hovenierhoven, boomgaerd, weide, zaeiland en vlooge. - Gebruikt door Eduardus Sampers. sistonsâ la violence, nous aimons les bons seiguenrs et sommes soumis la loyauté. Ce mouvement fit sensation. Philippe ne put s'empêcher de sentir quelque sympathie pour de si hardis caractères; son courroux acheva de s'éva nouir le sourire vint sur ses lèvres. Nous traitons un peu, dit-il, d'égal égal. La paix que nous allons établir en sera plus solide. On entra en matière k l'instant. Tous les privi lèges des Gantois furent assurés; tous les droits, immunités, coutumes et usages de leurs adhérents furent maintenus, dès qu'on eut prouvé qu'ils étaient fondés sur des titres. On rendit de part et d'autre tous les prisonniers; on rappela tous les bannis, tant de la faction du prince que du parti des Gantois. On mit en oubli toutes les haines et dissensions passées. On fit jurer k tous ceux qui avaient souffert de la prison ou de l'exil ou de tout autre tort qu'ils ne chercheraient jamais user de représailles. On interdit toute recherche sur les biens meubles pillés; on restitua tous les immeu bles confisqués on annula toute poursuite pour les faits des troubles éteints. Le traité qui contint toutes ces conditions fut signé par toute la nombreuse assemblée; et on en voya une copie la ville de Gand. Les députés partirent ensuite en remerciant leur Koop 38. Eene Hofstede groot H. 17-58-68 bestaende in hofplaets, boomgaerd, gras en zaei land. - Gebruikt door Jacobus-Engelberlus Verleene. Koopen 39 tôt en met 46. Eene Hofstede groot H. 11-92-92 onder hofplaets, hovenier hoven, boomgaerd, weide en zaeilanden. - Ge bruikt door de weduwe van Jacobtis Mortier. Koop 47. H. i-33-o8 Zaeiland. - Gebruikt door de vooruoemde weduwe Mortier. Koop 48. Eene Hofstede groot H. t5-59-i2 onder hofplaets, hovenierhoven, weiden, zaei landen en maeigrazen. - Gebruikt door Leonardus Rathé. Koop 4g. H. 2-27-64 Weide. - Gebruikt door den voornomden Leonardus Rathé. Koop 5o. Eene Hofstede groot H. i4-46-84 onder hofplaets, hovenierhoven, boomgaerden, zaeilanden en vloogen. Koop 5i. H. i-4o.-82 Zaeiland. Koop 52. H. 2-62-81 Zaeiland. De koopen 5o, 5i en 52 zyn gebruikt door Engel Fandenberghe. Koop 53. H. 1-00-00 onverpacht Boomelst en Zaeiland. Gebruikt door Carolus d'Hen- nekin. Koop 54. H. -»-23-g3 Maeigras en Zaei land. - Gebruikt door Elias Demeulenaere. Koop 55. Eene Hofstede groot 9-90-24 onder hofplaets, hovenierhof, boomgaerd en zaei landen. Gebruikt benevens den volgenden kooD door de weduwe van Jacobus Desomer. Koop 56. Een Huis en verdere gebouwen met H. 1-37-46 bebouwden grond, hovenierhof boom gaerd en zaeiland. Koop 57. Eene Hofstede groot H. 10-88-15 comte et le priant de venir en personne recevoir a Gand les témoignages de la reconnaissance pu blique, avec les serments de fidélité. Philippe était encore tout surpris de voir les Gantois, si tacitur nes et si hauts, devenus si expansifs et si dévoués, parce qu'ils avaient trouvé un homme dans leur prin ce. Il leur promit d'aller sous peu de jours a Gand. Le traité de paix qu'ils avaient obtenu avait produit dans la ville une grande sensation de joie. On les reçut avec de beaux honneurs on leur pro digua des éloges. Toutes les folles idées d'un passé orageux s'éteignirent. On ne criait dans les rues et sur les places que vive Philippe le Hardi! Ou pavoisait les maisons, ou décorait les édifices, on dressait des arcs de triomphe, on apprêtait des jeux sur les places, on formait des lices, on con struisit des théâtres pour sa joyeuse entrée. Elle eut lieu bientôt, au milieu des plus vives démonstra tions d'allégresse, au bruit de tous les carillons, au son de toutes les cloches; tous les corps de mé tiers entouraient le prince et faisaient flotter leurs bannières, tous les instruments de musique étaient en jeu, toutes les bouches criaient des vivat c'é tait un triomphe. Philippe et Marguerite, dans cet océan de joie et d'amour, de chants et de fleurs, sentirent qu'il y a du plaisir k être généreux. GOLLIN DE PLANCY.

Le Propagateur (1818-1871) | 1850 | | pagina 3