A LOUER f JOANNES-BAPTfSTA, OPENBAERE VERIvOOPINGE BOSGaSÀSlfclkMXIi EN PLANTSOENEN ALSOOK TAN EEN EN EYKE VILLE DE WERVICQ BELGIQUE. BAUWSTOFFEN, ÏJS ï®33iiaa IV. Het is verboden meermaels daegs yleesch te eten, uytgenomen op den Zondag. V. Het is verboden vleesch en visch le eteu op dezelfde maeltyd. VI. Het is toegelalen meermaels daegs te gebruyken af- gesmollen vet in plaets van boter, op die dagen wanneer het niet verboden is vleesch te ctenalhoewel men in plaets van vleesch niet zoude eten dan visch. VII. Wy bevelen aen onze diooesauen, op elken dag dat zy zich zullen bedienen van de dispensatien van vleesch te eten, in ouzen Bevelbrief verleeud, drymael te lezen den Onzen Vader. en drymael den IVees gegroeten eens de akten van Gelôof, Hope, Liefde en Berouw; of wel eens, ten lyde van den Vasten, eene aelmoes te storlen, volgens haune devotie, in den Vastenblok. Wy wakkeren de geloovigen van ons bisdom aen, om met mildbeyd zich van deze piigt te kwyten. Den opbrengst hier van wordt uytsluytelyk gebruykt om onderstand te bieden aen aile godsdieustige inriglingen, die anderzins in stand niet zouden kounen blyven. Gehouden zynde vele lasten te dragenbaert het ons dikwyls hertzeer niet meer ten voordeele dier opvoedings gestichten te konuen doen, welke, in Belgic, zoo voordeelig, ja, zoo noodzakelyk zyn tôt het behoud des godsdiensts. De ieverige geloovigen die wel willeu, hierin, onzen last helpen verligten, zullen onze blydschap vermeei derenen zichter zelfder tydeeen nieuw versiersel aén hunne kroon in den hemel verschafFen. Opdat niemand trergete te voldoen aen de schuld welke hy gemaekt heefta met zich te bedienen van de vasten- dispensatien, zai er, in eene zigtbare plaetse, in al de kerken des bisdoms, eeneu offerblok geplaetst worden om deze aelmoessen te ontvangen. De "kfeeren pastors ztillen, meer dan eens, deze gewigte pligt aen hunne parochianen, by- zonderlyk omirent Paesschen, voorhouden. VIII. Aengezien de militairen van allen graed, h unité huysvrouwenkindeien en dienstboden, alsook de andere persoonen in dadelyken dienst zynde, aen ons geeslelyk gezag onderworpen zynen dat hunuen staet eene byzoudere toegeveuheyd vau onzen kant vereyscht, zoo staen wy hun toe, by vermeerderiug van dispensatie, het gebruyk van vleesch op al de dagen van het jaer, uytgenomen den Goeden-V rydagop welken dag zy zich zullen moeten schik- ken gelyk de andere geloovigen. Vermits de gendarmen en de douaniers, in dadelyken dienst, dezelfde toegevenheyd vereyschen, ter oorzaek van den lastigen arbeyd waertoe zy gehouden zyn zoo by dage aïs by nachte, zoo stellen wy heu gelyk met de militairen. IX. Wy gelooven aen al onze diooesanen te moeten herinneren, dat het hun toegelaten is gebruyk te maken van vleeschsop en gesmolten vet op al de Zaterdagen van het jaer, die geene vaslendagen zynj dat het hun toegelalen is vleesch te eten op den feestdag van Kersdag, wanneer dezen valt op eenen Vrydag of Zaterdag, gelyk dit ook toegelaten is op de Zaterdagen van Kersdag toi O. L. V. Lichtmis mede inbegrepen maer dat het strengelyk en op doodzonde verboden is vleesch te eten op de andere Zaterdagen van het jaer, even als op de Vrydagen. Eyndelyk dat, buyten den grooten vasten, de vastendagen zyn de Woensdagen, Vrydagen en Zaterdagen, genaemd Quater- temperdagen, de vigiliedagen voor Sinxen, voor de pleg- tigheyd van de HH. Petrus en Paulus, voor O. L. V. He- melvaertvoor Allerheyligen en voor Kersdag. X. Ingezien de tydsomslandighedenen door byzondere magt die onzen H. Vader den Paus ods verleeud heeft, laten wy toe aen aile geloovigen van ons bisdom dit jaer vleesch te eten, ook meermaels daegs, op Sint-Marcus-dag eu de dry Kruysdagen. Volgens het verlangen van Zyne Heyligheyd, moeten wy degenen die van deze dispensatie zullen gebruyk maken opwekken om in de plaets andere goede werken te doen, en wel byzonderlyk de vastendagen, en bet gebod van Quel bon enfanl que Dotre curé quel brave cher homme Une acclamation bruyante répondit la voix, qui se hâta d'ajouter Et avec ça un fameux malin. Si celui-là ve nait a être menacé, il ne manquerait pas ici de monde pour le défendre. Et le son se perdit dans le lointain. La rencontre dont il vient d'être parlé avait exercé une influence manifeste sur l'esprit de notre jeune homme. Sa mine était devenue moins altière et plus réfléchie. Ces démonstrations de respect et de bons rapports faites spontanément, en dehors du village, avaient quelque chose de contagieux dont, malgré son arrogance, il ne put se défendre. Mais il avait lui-même tracé son rôle, et il était bien résolu a le poursuivre jusqu'au bout. Nos deux personnages firent encore quelques centaines (le pas, après quoi ils se trouvèrent sur une place assez spacieuse et plantée d'arbres c'é tait la place de l'Église. Un homme de soixante ans environ s'y prome- 3 vleesch te derven op de Vrydagen en Zaterdagen des jaers, stiptelyk te onderhouden. lu verscheydene bisdommen, al wie gebruyk maekt van deze nieuwe vergunning, geven eene byzondere aelmoes. Daertoe wakkeren wy ook onze diocesanen aen. De geloo vigen die, ter dezer gelegenheyd, uyt eygene beweging, aen hunne herders tôt ouderstand der gestichten van het bisdom begeeren iets te gevenzullen deelachlig worden van al de verdiensten die aen byzondere goede werken vastgehecht zyn. Gegeven te Brugge, in ons bisschoppelyk Paleys, den 3ieu Januarius i85i. bisschop van brugge. ÉTAT-CIVIL DE LA VILLE D'YPRES Du Z3 Février au 1er Mars inclus. naissances. 7 Du sexe masculin, T ,.i 5 Du sexe fémiuiu, mariages. 1. Rulckaen, Pierre-Jean, âgé de 3ï ans, journalier, et Ghes- quiere, Marie-Thérèse, âgée de 31 ans, domestique. 2. Versohoot, Léonardâgé de 21 ansjournalieret Ghes- quiere, Apoline-Barbe, âgée de 33 ans, domestique. 3. Boddaert, Bernard-Joseph, âgé de 33 ans, cordonnier, et Boite, Eugénie-Emélie, âgée de 3a ans, dentellière. 4. Therry-Étlouard-François, âgé de 33 ans, charpentier, et Markey, Virgiuie-Natalie, âgée de 27 ans, sans profession. 5. Courtequisse, Louis-Léopold, âgé de 34 ans, journalier, et Ramaut, Cécile-Alexandrine, âgée de 20 ans, dentellière. 6. Dezitter, Joseph-Louis, âgé de 21 ans, cordonnier, et Gulliekx, Marie-Florentine, âgée de 20 ans, dentellière. 7. Nevejans, Martin-Joseph, âgé de 27 ans, garçon boulanger, et Treve, Sophie-Pauline, âgée de 27 ans, dentellière. 8. Verstraete, Jacques-Arnaudâgé de 24 ans, maçon, et Ghys, Marie-Joséphine, âgée de 3o ans, dentellière. 9. Dupont, Guillaume-Auguste âgé de 3a ans, journalier, et Fauchey, Marie-Anne, âgée de 27 ans, domestique. 10. Wolters, Gustave-Henri, âgé de 24 ans, serrurier, et Minnekeer, Horteuse, âgée de 19 ans dentellière. décès. 1. VancattendyokMarie-Julie-Joséphine, âgée de 75 ans, dentellière, célibataire, rue de Iiauwekind. 2. Lens, Marie-Philippine, âgée de 83 ans, blanchisseuse, veuve de Joseph Melder et de Vincent-Joseph Bouillet, rue de Godeliève. 3. Hecq, Virginie-Amélie, âgée de 45 ansdentellière, céli bataire, rue de Menin. 4. DevosCathérine-Rosalieâgée d« 66 anssans profession veuve de Philippe-Jacques Hacke, rue des Chiens. 5. Gryson Barbe-Reine, âgée de 84 ans, rentière, veuve de François-Henri Verwaerde, rue de Lille. 6. Lestienne, Sidonie-Marieâgée de 29 ans, dentellière, cé libataire, rue des Chiens. 7. Goethals, Émerence-Adèteâgée de 20 ans, dentellière, célibatairePlaine d'Amour. 8. Grimmonprez, Euphémie-Joséphine, âgée de 42 ans, den tellière, veuve de Fidcle Mallet, épouse de Ferdinand Allaert, rue de Menin. 9. Pannecoucke, Clémence-Juliette, âgée de 9 ans, S' Jacques lez V près. enfants au-dessous de 7 ans. Masculin 3 1 T j 5 remium, 2 naît en fumant sa pipe. Il était vêtu d'un paletot de coutil, d'un pantalon de même étoffe, et coiffé d'un chapeau de paille. Son linge d'une parfaite blancheur, sa cravatte de satin annonçaient l'ai sance. Une épaisse moustache grise, le ruban rouge placé h sa boutonnière, un maintien qui avanta geait sa taille au dessus de la moyenne, faisaient deviner un vieux militaire. Du plus loin qu'il l'aperçut, l'abbé lui cria Salut h monsieur le maire A ce mot de maire, l'étranger ne put se défendre d'une nouvelle appréhension. Il la dissimula pour tant et se contenta de fixer prudemment ses regards sur le visage du prêtre. Celui qu'on venait de saluer en le qualifiant haute voix se retourna aussitôt, il fit quelques pas, regarda les deux arrivans d'un air étonné, se livra h une courte inquisition sur la touruure de l'in connu et se décida enfin a répondre. Eh quoi, vous voilà déjà revenu Que voulez-vous, monsieur le maire, l'hom me propose et Dieu dispose une affaire imprévue Studie van den Notaris LTTOI31T te WOENSDAG naest 5eo MAERTE i85i, twee uren namiddag in het Gemeente Iluis van Re- ninghelst van (MOLE NAS), Staende op zeven perceelen bosch in Reninghelst, competeerende aen de Kerkfabriek. derzelve gemeente. Den tienden penning contant te betalen en de principaele koopsomme tyd van betaling mits stel len de voldoende borg. (1) Pour entrer de suite en jouissance les CHAU- FOURS de Madame veuve Pardoen-Syx, avec Magasins et environ 18 ares de Rivage. Cet Établissement a été occupé en dernier lieu par le Sieur Jean Denys-D'Ralluin l'étendue de son terrain et sa situation au centre de la ville et au bord de la Lys permet d'y adjoindre toute autre branche de commerce ou d'industrie. S'adresser pour les conditions Madame veuve Pardoen-Syxou en l'étude du Notaire EORREST Wervicq. (1) VERKOOPEYGE VAN «LIE SLAG VAN s' jacob straet. DONDERDAG 6"n MAERT i85i,ten 2 uren naermiddag, in den Cour van het huis van Myn- heer Malou Vanden Peereboom,S' Jacob straet te Yperen zal'er Venditie gehouden worden van eene groole hoeveelheyd van aile slag van Bauw- stoffen, bestaende namentlyk in schoone Huis- deuren in Ryga deel, met hunne Chambranles, Embrassementen Charnièren en Sloten blinde Deuren twee schoone eyken Balken van tien meters lang; Roosteringen in eyken en Rygadeel, schoone goede Plankieten van besten deel, twee marberen Schauwenschoone Trappen en Zillen in Ecaussines steenen Lanternes tôt verligten van zolderingen, twee duyst kilogrammen Loot dienstig me rappelle chez moi. J'en suis fâché pour mon pauvre confrère ie curé qui m'attendait pour dîner. Il me reprochera, j'en suis sûr, d'avoir manqué a ma parole; j'aurais voulu le faire prévenir. Qu'à cela ne tienne, dit le maire, je vais faire monter cheval mon petit bonhomme il sera en chanté de remplir votre commission, cela lui fera une promenade. C'est trop d'obligeance, monsieur le maire; j'accepte sans façon, et, puisqu'il en est ainsi, priez votre fils, de ma part, d'annoncer mon confrère que je ferai en sorte d'aller le dédommager demain. Je m'en garderai bien, répliqua le maire, at tendu que demain je vous retiens chez moi. J'ai une primeur de gibier qui exige votre présence autrement la chasse serait malheureuse tout le reste de la saisoD. Mais on peut tout concilier; je ferai dire au curé.que je compte aussi sur lui. Ainsi donc, c'est entendu, j'ai votre promesse. Et je la tiendrai certainement, ajouta le curé, si je suis encore de ce monde. Pour être continué

Le Propagateur (1818-1871) | 1851 | | pagina 3