S' Maarten, volksheilige
Zondagsch Misgewaad
Onze afgestorvenen
Verlieten dit aardsche tranendal, versterkt en bereid
voor de groote reis naar de eeuwigheid door de laatste
hulpmiddelen onzer Moeder de H. Kerk
27 Sept., Marguerite Delmotte 1885), wed. van Jozef
Six, De Haernestr.
2 Oct., Ida-Alice Bayens (1898), echtg. van Arthur
Deneve, Oude Houtmarktstr.
5 Oct., Camille Van Wonterghem (1854), echtg. van
Sidonie Bostyn, Noordlaan.
13 Oct., Henri Fran$ois (1865), echtg. v. Elisabeth
Pieters, De Haernestraat.
God geve hun zielen de eeuwige rust
Onze glorierijke patroon (317-397) is een echte
volksheilige.
Sint-Maartenskerken
In West-Vlaanderen is hij patroon van 22 parochie
kerken, te weten
Aerseele, Ardoye, Avelghem, Becelaere, Coolscamp,
Couckelaere, Desselghem, Haringhe, Kortrijk, Leysele,
Lophem, Moorseele, Moorslede, Neer-Waasten, Ous-
selghem, Ouckene, Rousbrugge, Sysseele, Vladsloo,
Wercken, West-Vleteren en Yper.
Sint-Maartenszomer
't Gebeurt dat men rond het feest van S. Maarten
(1 1 November) eenige dagen schoon weder heeft. Het
volk noemt dit tijdstip Sint Maartens zomerke
Over den oorsprong van die spreuk vernemen wij het
volgende in het Volkskundig Kalender van Celis
(Gent, 1923)
Wanneer S. Maarten naar het kamp wederkwam,
nadat hij zijnen mantel in tweeën gesneden had om een
arme te kleeden, werd hij bestraft. Men zegde hem dat
almoezen geven schoon was, maar dat het niet mocht
gebeuren met 's lands goed. Diensvolgens werd hij naakt
aan een boom gebonden om gegeeseld te worden. De
ongelukkige huiverde van koude, maar God had deernis
met zijn lot en zond een weldoenden zonnestraal op zijn
lichaam. Ieder jaar wordt ons nog die zonnestraal gejond.
Si nt- Maartensavond
Onder de volksgebruiken op Sint-Maartensavond,
vermelden wij de vreugdevuren die ontstoken wor
den, waarrond de jeugd danst en zingt
Sinte Maartensavond,
De torre gaat mee naar Gent.
En als mijn moeder koeken bakt.
Ik zit er zoo geern omtrent.
Stookt vier.
Maakt vier,
Sint Maarten komt alhier,
Al met ziju bloote armen
Hij zou hem geerne warmen.
Familienaam
Martinus heeft aanleiding gegeven, in Vlaanderen,
tot menige familienaam Martens, Maertens, Meertens,
Meert. Mochten al die menschen, en ook wij allen
die anders heete den H. Martinus navolgen in zijn
godvruchtige liefdadigheid
Hebt gij het gezien en bewonderd, ons nieuw groen
Mis-gewaad
Het verscheen voor de eerste maal tijdens de Ponti
ficale Hoogmis opgedragen, op Zondag 17 Augustus 11.,
doorZ. Hoogw. Monseigneur Leys, Apostolisch Vicaris
van Kivu.
En sindsdien komt het tevoorschijn, onder de Hoogmis,
op al de Zondagen die een groen Mis-gewaad vereischen
d. i. op de gewone Zondagen na Sinxen en na Drieko
ningen.
De stof is prachtig 'n naweefsel van een Iaat gothisck
brocaat zij wemelt van glanzen en streelt het oog met
heur zachtgroene verwen.
De rijk bestikte roode banden vergen wellicht eenigen
uitleg. Ziehier.
Wij hebben te doen met een zondagsch Mis-gewaad
en de Zondag wordt van ouds en van rechtswege gevierd
als de dag van de H. Drievuldigheid 't is immers de
rustdag van God den Vader, wien het werk der
schepping wordt toegeschreven 't is de dag der verrijze
nis van God den Zoon, onzen Heer Jesus-Christus en
*t is de dag der nederdaling van God den H. Geest over
de Apostelen.
Ons zondagsch Mis-gewaad moet dan ook, op zinne
beeldige wijze, herinneren aan het hoogverheven mysterie
van de H. Drievuldigheid.
Ge vindt dan overal, op de roode banden, het klaver
blad een natuurlijk zinnebeeld van de H. Drieëenheid
drie bladeren die samen maar één blad uitmaken, drie
Personen in één God
Beziet nu den Koormantel die gebruikt wordt onder
bet Asperges en de Vespers. Daar staat, op het
kapje, de volledige afbeeldingGod de Vader geze
ten, ten teeken van Almacht toont aan de wereld Zijn
eeniggeboren Zoon, den gekruisten Christus en tusschen
beiden, de duif die den H. Geest verbeeldt.
Op treffende wijze wordt de H. Drievuldigheid voor
gesteld op het gewaad van den Priester-celebrant met
zijn twee bedienaars, Diaken en Onderdiaken.
De Priester-celebrant herinnert aan den Zoon Gods, voor
ons geslachtofferd en verrezen. Daarom draagt zijn kazui
fel, op het kruispunt der roode banden, vooraan het
Lam Gods en achteraan den Phoenix, zinnebeeld van
de heropstanding uit den dood.
De Diaken, op den dag zijner wijding, ontving den
H. Geest ad robur tot sterkte. Daarom draagt zijn
Dalmatiek twee symbolen van God den H. Geest op
de borst, de lamp die verlicht en verwarmt op den rug,
de traditioneele duif.
En de Onderdiaken draagt op zijn Tuniek volledig
heidshalve de zinnebeelden van God den Vader
vooraan, den wereldbol die herinnert aan de schepping;
achteraan, de hand die spreekt van Gods Almacht.
Alzoo staat ons groen zondagsch Mis-gewaad heel
duidelijk in het teeken der verheerlijking van de H. Drie
ëenheid. Bij de kenners gaat het door als een prachtge
waad, in alle opzichten. Het doet eere aan het kunstate
lier van het huis Grossé, te Brugge.