Paschen Onze Relikwieën Abonnement 1931 V. De monstransen of ostensoria. Paschen, Paschen, luide ldinke nu de slag van lerke en vinke, nu de stem van mensche en dier Paschen, Paschen, wijdt het vier, wijdt het licht en spijst de lampen, laat den blauwen wieiook dampen Hallelujah I God is groot, overwinnaar van de dood Guido Gezelle. Tijdkrans Ge weet nog hoe we die zaak verstaan hebben, toen De Tuinklokke verleden jaar gesticht werd. Onze parochianen Al de parochianen van Sint-Maartens krijgen ons blad van rechtswege het wordt hun regelmatig thuis besteld door onze dienstvaardige ijveraarsters. Welnu, in de eerste dagen, zullen die Juffrouwen ne keer bij u binnenkomen en met veel beleefdheid u vragen dat gij zoudt meehelpen om de onkosten te dragen van ons en uw Parochiebladje 1. De gewone abonnementen kosten 5 fr. een kleinigheid. 2. Die zoover niet kan springen, betale naar goest en vermogen. En die dat ook niet kan, wel, hij zal voort ons Bladje ontvangen, gratis voor niet 3. Daarom is het dat wij de meer begoede parochianen vriendelijk en dringend durven verzoeken, een mildere gifte te doen, voor 't goed werk Andere abonné's Benevens onze parochianen zijn er nog veel menschen die smaak vinden in het Tuinklokje. Zij zijn erop geabonneerd. Dat is van hunnentwege een blijk van gene genheid en 't is voor ons een gewaardeerde steun. Hoe zal nu, voor die abonnenten zoowel binnen als buiten stad de betaling best geschieden Met den abonnementsprijs, vijf frank., te betalen op de postcheckrekening van den onderpastoor E. H. Maes, n' 279230. Dat is voorzeker 't profijtigste en 't gemakkelijkste. Doet het a. u. b. vóór Paschen. Na Paschen zou aan onze abonnenten een postkwi- tantie van 5 fr. 70(5 fr. plus 0.70 voor onkosten) gestuurd worden. Men betale dus liefst op de postcheck. Aan allen hartelijken dank. Vervolg van 't eerste deel Algemeene gedachten over relikwievereering. IV. De kleine relikrviehouders der middeleeuwen. Waar men geen groote rijven bezat had men ten minste kleine relikwiehouders, waarin mindere relikwiedeeltjes, meestal zichtbaar onder glas, bewaard werden. Die voor werpen hadden allerlei verschillende vormen, en waren meestal van metaal, goud, zilver of toch verguld. Soms neemt die rehkwiehouder den vorm aan van het lichaams gedeelte waai van de relikwie genomenis een deeltje van den hoofdschedel wordt in een borstbeeld gesloten, een deeltje van den arm in een arm van metaal. Op hooge feestdagen stonden dergelijke reliquaires tusschen de kandelaars op het altaar't is eene versiering die nog door de keikwetten wordt verondersteld en zeker meer sierlijk is en i ijker dan gemaakte bloemen. Vele kerken O. L. V. te Tongeren, St-Pieters te Leuven, de Kathedraal te Namen bezitten heerlijke gothische relikwiebeeldjes van gedreven zilver. Het zijn figuurtjes van heiligen wier relikwieën erin gesloten zijn, altijd zichtbaar onder glas, hetzij in den voet van het beeld, hetzij op een schijfje door het figuurtje gedragen. De vindingrijkheid der oude kunstenaars bracht tot zeer eigenaardige uitk >msien. Te Tongeien bewaart men een relikwiebeeldje der H. Barbara, wier relikwie gesloten zit in een rechtstaande kristallen cylinder. Deze cylinder met een korpeltje bekroond, vormt het traditioneele toren tje dat bij Sinte Barbara altijd wordt aangetroffen. Relikwiebeelden, zooals borstbeelden overigens, dien den als feestversiering van het altaar. De meeste kleine relikwieën werden gesloten in mon stransen of ostensoria. De woorden komen van 't latijn monslrare en ostendere beteekenen toonen. Het zijn dus vaten waarin men iets ten toon stelt. Doorgaans is het een cylinder van kristaal die horizontaal of vertikaal op een metalen voet staat en bekroond met een koepeltje of torentje. Deze middeleeuwsche monstrans is het model en de oorsprong'geweest van onze H. Sacramentsmonstransen. Want het is slechts in de late middeleeuwen geweest dat het Allerheiligste zichtbaar begon uitgesteld te worden, en men vond dat de relikwiemonstransen voor dit doel einde allerbr-st geschikt waren. Sommige reliquaires zijn dan werkelijk veranderd geweest in H. Sacramentsmon strans: de relikwie w-rd eruit verwijderd en de H. Hostie in den cylinder gesteld. Langen tijd bleef men aan die gewoonte gehecht, tot dat, met het laatste der jaren 1600, de cylinder vervan gen werd door een stralenzon. Maar we hebben nog vele oude monstransen deze der Zwarte Zusters b. v. en er worden ook nieuwe gemaakt met den traditioneelen cylinder. VI. De relikwievereering en de omvorming van het altaar. In de oudste tijden was het altaar slechts een tafel. In de middeleeuwen kwam de gewoonte in zwang kruis en kandelaa s op de tafel te stellen. Maar de grootste

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1931 | | pagina 3