Onze Sacrakapel Groote en kleine zien met verlangen uit naar het Jaar- lijksch feest dat op Zondag 31 Januari in St-Maartens- kring zal gehouden worden. De bietjes zijn ieverig aan 'twerk om eer te halen van hun concert. Ze zijn aan het uitstudeeren van een fijn drama en een allerliefste sprookje. We doen een oproep tot onze parochianen om talrijk naar de vertooning op te komen, alzoo een blijk gevend hunner belangstelling in dit heerlijke werk onzer jeugd. Met Nieuwjaar zal het Allerheiligste Sacnment zijn vaste rustplaats en altaar krijgen in de apsidale kapel, waar het nieuw altaar staat opgericht, met de prachtige schilderij van 't Laatste Avondmaal 't Is iets nieuw3. En, zooals in dergelijke gevallen, wanneer iets nieuws in een oude, historische kerk wordt ingebracht, kan men zich de vraag stellen komt die nieuwigheid geen inbreuk maken op d; traditie Want oude kerken hebben een traditie, en het is altijd best deze te eerbiedigen voor zoover ze met de nieuwe vereisch- ten in overeenstemming kunnen gebracht worden. Waar werd vroeger het H. Sacrament bewaard In 1622 begon bisschop de Visschere de zoogenaamde Dekenkapelle een ruim gebouw, dat nevens den Zuidbeuk stond, en ervan afgescheiden was door de heer lijke balustrade van marmer en brons, een der schoonste werken van 'toud St-Maartens. Van binnen bracht die groote kapel veel schilderachtig heid bij. Van buiten was ze in laat-gothiek, overhellende naar de Renaissance, heel iets anders dan de eigenlijke kerk. Sommigen vonden ze ontsierend, anderen eigenaar dig en schoon. Ik houd het met de laatsten. De deken kapel werd niet herbouwd, daar St-Maartens, zooals ze nu is, ruim genoeg is. Die kapel diende als parochiekerk voor de parochianen der kathedraal, en daar werd ook het Allerheiligste be waard. Bisschop de Visschere had een goede oplossing getroffen. Eerst is het, volgens het kerkelijk gebruik, geen gewoonte het H. Sacrament te bewaren op het hoogaltaar in kathedralen. En dan. in eene kathedraal die tegelijk parochiekerk is, zijn de diensten van het koor soms een beletsel voor den parochiediensten waar het zijn kan krijgen die twee onderscheiden inrichtingen best een on derscheiden lokaal in de ééne kerk. Waar het H. Sacrament bewaard werd in St-Maartens vóór 1622, heb ik niet kunnen achterhalen. In de middel eeuwen werd de Ciborie soms gehangen voor en boven het hoogaltaar. Zoo was het in St-Donaas te Brugge tot in de 1 6e eeuw, zoo is het nog te Chartres in Frankrijk. Maar, sedert de jaren 1400, was de meest verspreide gewoonte het H. Sacrament weg te sluiten in een vrij staande torentabernakel geheeten die stond in het hoogkoor aan den Evangeliekant. Zoo'n middeleeuwsch tabernakel kan men nog zien in St-Maartenskerk te Kortrijk. Waar het Allerheiligste thans bewaren? Sedert de oude dekenkapel niet meer herbouwd is, moeten we een geschikte plaats zoeken. We moeten rekening houden met de bestaande toestanden. In het oud St-Maartens stond het hoogaltaar waar thans het Sacra-altaar gekomen is. Het koor vormde een geheel, van aan den transept tot aan den oostelijken afsluitingsmuur. Het hoogaltaar werd om redenen van practischen aard. meer naar voren geschoven. Om dit altaar een passende omlijsting te g^ven, werd op de achterzijde een steenen afsluiting gemaakt, waardoor het oud Sanctuaiie volledig van het overige der kerk is afgezon lerd. O ver deze schik' king kunnen de gedachten verdeeld zijn we kunnen ze niet meer veranderen, en we moeten trachten het meeste voordeel te halen uit den bestaanden toestand. Zoo heeft men nuttig gevonden de afgezonderde kapel, het oud Sanctuarium, in te richten tot Sacrakapel. Die keuze levert een voordeel op dat nl. het Allerheiligste bewaard wordt in een rustig afgezonderde kapel, en dat de godvruchtige bezoekers hier ongestoord kunnen bid den zelfs wanneer, in het zomerseizoen, onze kathe- draal door talrijke bezoekers den dag door gevuld is. In de groote protestmtsche kathedralen van Engeland, die feitelijk meer museum zijn dan kerk, vindt men ook altijd een bidkapel, waar de bezoekers door een passend opschrift vermaand worden niet te spreken en niet rond te wand den. In de Kathedraal te Keulen, zag ik bij d:n in gang der Sacrakapel een opschrift: Nur fiir hetenden, d.i. slechts voor menschen die koman bidden en niet voor nieuwsgierigen. Ge ziet dat, op den vreemde, die bid kapellen gekend zijn, en zoo mogen we hopen dat, met e-m passend opschrift, onze Sacrakapel, als bidkapel door de vreemdelingen zal geëerbiedigd worden. Is die schikking traditioneel In 't oud St-Maartens was het zeker anders, zooals we gezien hebben. Maar de vroegere schikking is thans niet meer te verwezenlijken. Er moet dus iets anders gezocht en gevonden. Er waren meerdere oplossingen mogelijk. We moeten slechts dit ééne zien is de gekozen schik king goed Er zijn kerken waar het hoogkoor met een kooromgang omgeven is, en in dit geval gebeurd het nog dat de kapel op het uiterste eind van den kooromgang als Sacrakapel wordt ingericht. Zoo was het b.v. in St-Donaas te Brugge; zoo is het nog in de huidige kathedraal te Brugge, in St-Baafs te Gent. Die schikking is dus gekend en in ge bruik in oude kerken. Maar, dit moet men er aanstonds bij doen de opbouw van die kerken is gansch verschillend van St-Maartens te Yper, waar geen kooromgang is. Toch vindt men in latere tijden de dispositie die we thans in onze kerk vinden. Er zijn kerken, zonder kooromgang gebouwd, maar waar men door 't vooruitschuiven van het hoogaltaar, een soort kooromgang maakt zoo in St-Pieters te Yper en in St-Maartens te Kortrijk. Ons besluit Alles ingezien, is onze nieuwe Sacrakapel in zeker opzicht toch traditoneel. Als er nu redenen van practi schen aard bijkomen om deze schikking de voorkeur te geven, kon men dit gerust doen. Anderen hadden wellicht de vrije ruimte achter het hoogaltaar liever zien beschikken als relikwiekapel en grafkapel der bisschoppen. Die schikking vinden we in vele middeleeuwsche abdijen en kathedralen, en onze Ypersche bisschoppen liggen er begraven. Dit had wel licht meer aangestaan aan oudheidkundigen.... Maar er bleef toch een passende plaats te vinden voor het Sacra-altaar. En ik geloof dat ze hier gevonden is.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1931 | | pagina 3