L,angf Evangelie
Goede Vrijdag
Kruisweg=af laten
Goudkorreltjes
Het gejubel der Joden, op Palmzondag, Christus-
Koning ter eere, zou helaas! niet lang duren... Den
Donderdag avond zou Jesus' Bitter Lijden beginnen, in
het hof ken van Olijven den Vrijdag zouden de straten
dreunen van het akelig getier Aan 't kruis met Hem
en Jesus, door meest allen verlaten, zou sterven aan het
kruis.
Daarom wil de H. Kerk reeds op Palmzondag, na de
triomfantelijke Palmplechtigheid, Christus beschouwen
als den man der Smarten Tijdens de H. Mis blijven
alle uitingen van vreugde weg. En het Evangelie is het
lang Evangelie», d. i. het Lijdensverhaal zooals dit
voorkomt in het Evangelie volgens den H. Mattheus.
Het lang Evangelie »,op Palmzondag, wordt gezon
gen door drie priesters. En 't is treffend om hooren hoe
het verhaal van den Evangelist het geroep van de
Joden, van Pilatus en Herodes en dan de stille wee
moedige stem van den lijdende Jesus elkander afwisselend
opvolgen, tot op het oogenblik dat Jesus sterft en dat
allen eenige oogenblikken neerknielen, uit eerbied en
liefde voor den gestorven Zaligmaker.
Telken jare, op Goeden Vrijdag, te 3 u., is er
plechtige Kruisweg in St-Maartenskerk. In groot
getal en met stichtende godvruchtigheid komen de geloo-
vigen, samen met de geestelijkheid der parochie, die
heilige oefening verrichten.
En eveneens op alle Vrijdagen van den Vasten,
's avonds na het Lof.
Wij houden eraan de aandacht van onze parochianen
te vestigen op een Pauselijk Decreet dat onlangs ver
schenen is, en waardoor Z. Heiligheid Pius XI bepaal
delijk vaststelt welke aflaten verleend worden voor de
Kruiswegoefening.
1Een vollen a/laat die meermalen daags kan
verdiend worden telkens als men den Kruisweg gaat.
2. Een tweeden oollen aflaat kan men verdienen met
de Kruiswegoefening, indien men op dien dag ter H. Ta
fel nadert of naderde.
Al de kruisweg-aflaten zijn toepasselijk op de zieltjes
van 't vagevuur.
Wie doelloos zijn dag slijt is een blaasbalg die wel
ademt maar niet leeft.
Dikwijls doet men o zoo veel, en toch o zoo weinig,
omdat men niet doet, wat men doen moest.
In dit leven heeft de mensch even veel behoefte aan
kalmte als aan actie. Zijn handen willen werken en zijn
geest wil gerust zijn.
Doe steeds het kleine goed dat ge kuntdan verdient
ge eens te kunnen het groote goed dat ge droomt.
Niets getuigt zoozeer van de wijsheid der ouders en
de goedheid der kinderen als dat zij het ouderlijk huis
beminnen.
In De Tuinklokke van 1931 (nr 3) werden de
heerlijke plechtigheden van Witten Donderdag breed
voerig uitgelegd. Het weze ons toegelaten er naar te
verzenden.
Op Goeden Vrijdag herdenken wij 's Heeren kruis
dood. En daarom is het morgen-officie vooral gericht op
de Kruisvereering. DeH. Mis wordt niet opgedragen (er is
geen Consacratie, en ook geen Communie der geloovigen)
omdat de H. Kerk al onze aandacht wil vestigen op het
bloedige Kruisoffer, dat Christus heden opdroeg op
Calvarie.
Het morgen-officie bestaat uit drie deelen
I) Een reeks lessen en gebeden
Een reeks lessen en gebeden, die eenigszins gelijken
op het eerstedeel der H. Mis (de mis der catechumenen).
Men zingt als Epistel de Profetie Dit zegt de Heer
enz., en als Evangelie het Passieverhaal volgens den
H. Joannes.
In hare plechtige gebeden bi lt de H. Kerk voor
allen, zoowel voor hare vijanden als voor hare kinderen
zoodoende volgt zij Jezus Chris'us na. die heden voor
alle menschen, voor zondaars en rechtvaardigen is
gestorven.
2) De oereering van het HKruis.
Te Jerusalem stond de patriark, omringd door zijne
priesters, op de eigenste plaats, waar het Kruis geplant
stond, en in zijne handen droeg hij een groote relikwie
van het H. Kruishout. De geloovigen kwamen met dui
zenden die relikwie vereeren.
Van Jerusalem is die Kruisvereering over de geheele
wereld verspreid, 't Was eerst de relikwie van 't Kruis
die plechtig ontbloot werd, vertoond en vereerd zoo
als de woorden van den priester duidelijk zeggen Zie
hier het hout des Kruises Later, meest nog omdat men
niet altijd een relikwie van 't H. Kruis bezat, werd ze
vervangen door een gewoon kruis... Maar 't is nog
toegelaten, en ongetwijfeld beter, eene relikwie van
't H. Kruis te ontblooten en te vereeren een stukje van
dat eigenste Kruishout waarop vandaag het H. Bloed
vloeide.
Nadat de priester het kruis heeft ontbloot (opvolgenlijk
het bovengedeelte, den rechterarm en eindelijk het geheele
kruis) legt hij het op de daarvoor bestemde plaats. Drie
maal knielt hij, en kust's Heeren doorwonde voeten. N«
hem komen de overige geestelijken en leeken op dezelfde
wijze het kruis vereersn.
3) Processie en Communie oan den priester.
Bij 't einde der kruisvereering worden de kaarsen op
't altaar aangestoken, en de Processie begeeft zich naar
het rustaltaar. Plechtig wordt het Allerheiligste (de
H. Hostie die den vorigen dag werd geconsacreerd) naar
het hoogaltaar gedragen.
Na eenige zinrijke ceremoniën en gebeden, wordt hier
de H. Hostie door dsn priester genuttigd. En 't officie
sluit met de ontkleeding van het altaar ontkleeding die
de schorsing van het onbloedig offer der H. Mis beduidt,
alsook de troostelooze verlatenheid van den Goddelijke»
Messter...