L,angf Evangelie Goede Vrijdag Kruisweg=af laten Goudkorreltjes Het gejubel der Joden, op Palmzondag, Christus- Koning ter eere, zou helaas! niet lang duren... Den Donderdag avond zou Jesus' Bitter Lijden beginnen, in het hof ken van Olijven den Vrijdag zouden de straten dreunen van het akelig getier Aan 't kruis met Hem en Jesus, door meest allen verlaten, zou sterven aan het kruis. Daarom wil de H. Kerk reeds op Palmzondag, na de triomfantelijke Palmplechtigheid, Christus beschouwen als den man der Smarten Tijdens de H. Mis blijven alle uitingen van vreugde weg. En het Evangelie is het lang Evangelie», d. i. het Lijdensverhaal zooals dit voorkomt in het Evangelie volgens den H. Mattheus. Het lang Evangelie »,op Palmzondag, wordt gezon gen door drie priesters. En 't is treffend om hooren hoe het verhaal van den Evangelist het geroep van de Joden, van Pilatus en Herodes en dan de stille wee moedige stem van den lijdende Jesus elkander afwisselend opvolgen, tot op het oogenblik dat Jesus sterft en dat allen eenige oogenblikken neerknielen, uit eerbied en liefde voor den gestorven Zaligmaker. Telken jare, op Goeden Vrijdag, te 3 u., is er plechtige Kruisweg in St-Maartenskerk. In groot getal en met stichtende godvruchtigheid komen de geloo- vigen, samen met de geestelijkheid der parochie, die heilige oefening verrichten. En eveneens op alle Vrijdagen van den Vasten, 's avonds na het Lof. Wij houden eraan de aandacht van onze parochianen te vestigen op een Pauselijk Decreet dat onlangs ver schenen is, en waardoor Z. Heiligheid Pius XI bepaal delijk vaststelt welke aflaten verleend worden voor de Kruiswegoefening. 1Een vollen a/laat die meermalen daags kan verdiend worden telkens als men den Kruisweg gaat. 2. Een tweeden oollen aflaat kan men verdienen met de Kruiswegoefening, indien men op dien dag ter H. Ta fel nadert of naderde. Al de kruisweg-aflaten zijn toepasselijk op de zieltjes van 't vagevuur. Wie doelloos zijn dag slijt is een blaasbalg die wel ademt maar niet leeft. Dikwijls doet men o zoo veel, en toch o zoo weinig, omdat men niet doet, wat men doen moest. In dit leven heeft de mensch even veel behoefte aan kalmte als aan actie. Zijn handen willen werken en zijn geest wil gerust zijn. Doe steeds het kleine goed dat ge kuntdan verdient ge eens te kunnen het groote goed dat ge droomt. Niets getuigt zoozeer van de wijsheid der ouders en de goedheid der kinderen als dat zij het ouderlijk huis beminnen. In De Tuinklokke van 1931 (nr 3) werden de heerlijke plechtigheden van Witten Donderdag breed voerig uitgelegd. Het weze ons toegelaten er naar te verzenden. Op Goeden Vrijdag herdenken wij 's Heeren kruis dood. En daarom is het morgen-officie vooral gericht op de Kruisvereering. DeH. Mis wordt niet opgedragen (er is geen Consacratie, en ook geen Communie der geloovigen) omdat de H. Kerk al onze aandacht wil vestigen op het bloedige Kruisoffer, dat Christus heden opdroeg op Calvarie. Het morgen-officie bestaat uit drie deelen I) Een reeks lessen en gebeden Een reeks lessen en gebeden, die eenigszins gelijken op het eerstedeel der H. Mis (de mis der catechumenen). Men zingt als Epistel de Profetie Dit zegt de Heer enz., en als Evangelie het Passieverhaal volgens den H. Joannes. In hare plechtige gebeden bi lt de H. Kerk voor allen, zoowel voor hare vijanden als voor hare kinderen zoodoende volgt zij Jezus Chris'us na. die heden voor alle menschen, voor zondaars en rechtvaardigen is gestorven. 2) De oereering van het HKruis. Te Jerusalem stond de patriark, omringd door zijne priesters, op de eigenste plaats, waar het Kruis geplant stond, en in zijne handen droeg hij een groote relikwie van het H. Kruishout. De geloovigen kwamen met dui zenden die relikwie vereeren. Van Jerusalem is die Kruisvereering over de geheele wereld verspreid, 't Was eerst de relikwie van 't Kruis die plechtig ontbloot werd, vertoond en vereerd zoo als de woorden van den priester duidelijk zeggen Zie hier het hout des Kruises Later, meest nog omdat men niet altijd een relikwie van 't H. Kruis bezat, werd ze vervangen door een gewoon kruis... Maar 't is nog toegelaten, en ongetwijfeld beter, eene relikwie van 't H. Kruis te ontblooten en te vereeren een stukje van dat eigenste Kruishout waarop vandaag het H. Bloed vloeide. Nadat de priester het kruis heeft ontbloot (opvolgenlijk het bovengedeelte, den rechterarm en eindelijk het geheele kruis) legt hij het op de daarvoor bestemde plaats. Drie maal knielt hij, en kust's Heeren doorwonde voeten. N« hem komen de overige geestelijken en leeken op dezelfde wijze het kruis vereersn. 3) Processie en Communie oan den priester. Bij 't einde der kruisvereering worden de kaarsen op 't altaar aangestoken, en de Processie begeeft zich naar het rustaltaar. Plechtig wordt het Allerheiligste (de H. Hostie die den vorigen dag werd geconsacreerd) naar het hoogaltaar gedragen. Na eenige zinrijke ceremoniën en gebeden, wordt hier de H. Hostie door dsn priester genuttigd. En 't officie sluit met de ontkleeding van het altaar ontkleeding die de schorsing van het onbloedig offer der H. Mis beduidt, alsook de troostelooze verlatenheid van den Goddelijke» Messter...

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1932 | | pagina 2