Th© perfect Lover
Onze Retraite
Het Wonderbeeld van
O. L. V. van Thuyne
'n Titel voor 'n sprekende film. Ge ziet hem al schitte
ren, op de plakbrieven, in koeien van letters The
perfect lover
Maar het is geen sprekende film. Het is een sprekende
daad. Luister.
De Engelsche staatsman Benjamin Disraeli, Lord-
Beaconsfield, had 'n juweel van 'n vrouw. In de zomer
dagen, vanaf het begin van de Meimaand, woonde hij
op zijn buitengoed in de buurt van Londen. De drukke veel
omstreden minister, die monumenten had waarin de bloei
of de verwelking van heel dat groote engelsche wereld
rijk afhing van een goedgeplaatste zet van hemzelf, moest
meestal elke morgen heel vroeg weg van huis naar het
ministeriegebouw in Downing Street.
Maar altijd, eer hij vertiok, ging hij het terras af naar
zijn morgenfri8Sche tuin om er de mooiste bloem te
plukken die hij vond en ze aan zijn vrouw te brengen.
Elke morgen deed hij dat, geen dag sloeg hij over, al
had hij 't nog zoo druk. Daarom heette Lord Beacons-
field bij de Engelschen The perfect lover de vol
maakte minnaar.
Dat was elke morgen een kleine daad van liefde, maar
een sprekende daad.
Kijk, zoo moest nu elk van ons in de Meimaand voor
onze zoete Moeder Maria zijn the perfect lover
a de volmaakte minnaar Elke morgen, al hebben we
't nog zoo druk, even voor Maria een morgenfrisch
bloempje, een kleine, sprekende daad van liefde, «en
kleine fijne attentie, een hartelijk Weesgegroetje
Voor wie Onze Retraite wordt gehouden voor
de Congreganisten van leper,.alsook al de jonge dochters
die eraan willen deelnemen.
Wanneer Van Maandag 24 April (daags na Be
loken-Paschen) tot Donderdag 27 April.
Waar In de mooie Kapel van St-Jacobscongre-
gatie (St-Jacobsstraat, 26).
Doeleinde De Retraite of geestelijke afzondering
leert ons nadenken over de belangen onzer ziel, ten
einde beter en vuriger te worden in den dienst van Onzen
Lieven Heer, vlijtiger in onze godsvrucht tot O. L.
Vrouw.
Predikant De Retraite wordt gegeven door een
flinken volkspredikant, E. Pater Desmyter, overste der
Paters Redemptoristen te Roeselaere.
Dagorde De geestelijke oefeningen zijn geschikt
als volgt
Maandag 24, Dinsdag 25 en Woensdag 26 April
te 6 l/2u. H. Mis en onderrichting, gevolgd door een
tweede H. Mis.'s Avonds te 7 u. Lof en Sermoen.
Donderdag 27 April, sluiting der Retraite te 6 I /2 u.
H. Mis met alg. Communie, laatste onderrichting en
pauselijke zegen.
Congreganisten Niet een onder U mag ontbreken,
op die deugddoende Retraite I
Den weetgierigen lezer, die iets meer verlangt over de
benaming Thuyn of Tuin verzend ik naar ons
Parochieblad van 1931 nr 6. Daar wordt in 't lang en in
't breed uiteengedaan waar die eigenaardige Maria-titel
vandaan komt.
Herinner u dat tuin» een oud vlaamsch woord is dat
beteekent afsluiting hek, balustrade, met een wooid
alle soort van omheining,
In de middeleeuwsche kerkrekeningen wordt het woordje
c tuin zeer dikwijls aangetroffen om te beteekenen de
afsluitingen aan kapelLn, altaren en... beelden. In de
middeleeuwen waren alle kapellen en altaren afgetuind»
met steenen of houten afsluitingen. En rond beelden die
in groote vereering waren bijvoorbeeld het beroemde
wonderbeeld van Rijsel Notre-Dame de la Treille
dat in 't vlaamsch zou mogen geheeten worden O. L.
Vrouw van Tuine maakte men kostelijke, lage
tuinen meest van brons of van ijzer, die dienden tot
beschutting van beeld of tabernakel, en niet zelden be
kroond waren met kandelaartjes waarop devote lieden
waslicht brandden.
En nu rijst de vraag Wat is de beteekenis voor ons
Iepersch mirakelbeeld van O. L. Vrouw van Tuine
Beteekenis
Bekijk het eens aandachtig de Lieve Vrouw
staat in een kleinen tuin van vlechtwerk. Deze tuin dient
niet tot bescherming van het beeld, hij hangt ermee
samen, hij vormt één met het beeld hij is een soort
voetstuk, meer niet; hij dient niet om de vereerders op
afstand te houden, hij heeft geen praktische bedoeling.
Dan is er maar een uitleg mogelijk de tuin is aan
gebracht om zijn symbolische of zinnebeeldige beteekenis
en een tuin, bijzonder wanneer hij van vlechtwerk
is, hierdoor gelijkend op de oude verdedigingswerken,
beteekent uitteraard bescherming en beschutting.
Feitelijk is Maria altijd geweest de toevlucht, de
redding van al hare kinderen. Schoon hebben de middel
eeuwsche kunstenaars deze gedachte uitgebeeld, toen ze
O. L. Vrouw hebben voorgesteld, met een grooten
openslaanden mantel onder wiens vouwen de heele
Kerk, Paus en Koningen aan 'thoofd, in veilige beschut
ting lagen neergeknield. Maar eenzelfde symboliek, en
deze niet minder duidelijk, vinden wij bij ons Iepersch
Mirakelbeeld.
Geschiedkundige oorsprong
En waarom heeft het christen leper O. L. Vrouw op
die wijze voorgesteld en heeft het eeuwen lang en
thans nog zoo'n bijzondere vereering getoond voor
O. L. Vrouw onder deze aanroeping van Thuyne
Wel, beste lezer, omdat in de vermaarde belegering
van 1383 de stad en de burgers, buiten alle verwachting
en tegen alle menschelijke berekeningen, wonderlijk ge
spaard bleven van den algeheelen ondergang.
Toen leper ontzet was en bevrijd, begon deze roem
rijke devotie, en werd als aandenken aan Maria's be
scherming een beeld gemaakt, een votiefbeeld, dat als
een eeuwig aandenken moest zijn van leper's erkente
lijkheid. En hiermede komen we aan onze beschou
wingen over het beeld zelf, het wonderbeeld van
O. L. V. van Thuyne.