Het O. L. Vrouwbeeld
op het Belfort
De Broederschap van
O. L,. Vr. van Tuïne
Hoog boven onze middeleeuwsche Halle rijst het
Belfort, zinnebeeld van gemeentelijke vrijheid en macht.
In de middeleeuwen
Hoog op de grijze muren van het Belfort hadden onze
voorouders, de vrije poorters van leper, het beeld gesteld
der Soete Lieve Vrouwe als schutse van de gemeen
telijke vrijheden, waarvan de grijze toren het symbool
was. Verdankten ze niet aan hare moederlijke bescher
ming, die als een ondoordringbare Tuin de stad had
omsloten, dat hunne kerken en haardsteden, hun Hallen
en Belfort waren blijven rechtstaan en dat zijzelf aan het
moordend zwaard waren ontsnapt
Eeuwen was dat bïeld daar blijven prijken, Én het
hartje der oude stad, vereerd en eerbiedig gegroet door
allen die voorbijkwamen. En toen de jaarkring het Tuin
feest meebracht, en de oude stad volliep van vreemde
bezoekers, en de schitterende stoet met fonkelende
reliekschrijnen en zegenen ie prelaten door de straten
trok, stroomde al die pracht en heel die tnenschenzee
voor het grijze Belfort en het versierde Mariabeeld, en
beleefde de eeuw:noude Mariadevotie een heerlijk
-oogeablik. Toen schaalden de feestbazuinen en klonk
het danklied hoog op d« lucht.
Fransche omwenteling
Eeuwen lang was dat zoo gegaan tot vreugde van groot
en klein, van arm en rijk. En dan kwam de kwade dag;
dat vreemde mannen hier binnendrongen, en aan het
volk een nieuw geloof predikten. Ze brachten, zoo be
weerden zij, een nieuw evangelie: de blijde boodschap
van Gelijkheid, Vrijheid en Broederliefde! Gelijkheid:
dat was dat allen slaaf werden en zij de gevreesde tiran
nen. Vrijheid dat niemand meer vrij was, ook niet om
te leren volgens de inspraken van hart en geweten.
Broederlijkheid: dat er bloed vloeide, en ballingen waren,
en elk omzichtig moest zijn op woord en gebaar, want
men leefde omringd van bespieders en verklikkers.
De mannen van het Nieuw Evangelie vonden
aanstoot aan dat eeuwenoude Mariabeeld 't werd neer
gehaald en verbrijzeld. De leperlingen die deze hei
ligschennis aanschouwden weenden in 't geniep, want
om hun droefheid te openbaren daarvoor was er geen
vrijheid meer.
Negentiende eeuw
Dat alles duurde maar een tijdje. Geweld kan niet
lang meegaan. En toen de sombere dagen voorbij-
waren, werd op het grijze Belfort het Mariabeeld
hersteld. En de Tuinfeesten werden opnieuw gevierd.
Met minder pracht dan weleer, want leper had veel
verloren zijn bisschop, zijn kapittel, zijn abdijen en
prelaten zijn goud en zilver dat naar de munt te
Parijs gezonden was in naam van de Vrijheid
zijn klokken waarvan men kanonnen had gegoten.
Maar was er minder pracht, er was evenveel gods
vrucht en vreugde.
De wereldoorlog
En nu kwam de wereldoorlog. Niet het beeld
alleen, maar het eeuwenoude Belfort en de reus
achtige hallen, dat alles lag m puin. En wie zou dat
ooit herbouwen, dat grootsche werk van verduldige
en lange eeuwen?
Verrijzenis
Maar dat is twijfelen aan de taaie levenskracht
van ons vlaamsche kristen volk. Nog geen twintig
jaar zijn voorbij en leper is herbouwd, grooter en
schooner dan weleer.
Er ontbrak nog het Belfort.
Ook het Belfort is uit zijne puinen herrezen
Symbool van vrijheid, van macht, van leven.
Op het Belfort prijkt het lachende beeld der Zoete
Lieve Vrouw.
Morgen loopt de verrezen stad weerom vol met
duizenden en duizenden zoo'n massa volk heeft
leper nooit gezien, ook niet in de glorierijkste dagen
van zijn glorierijk verleden.
Morgen trekt de stoet van gemijterde prelaten
weerom door de straten vol groene festoenen en
schitterende wimpels. Morgen is het Tuindag en stroomt
de stoet van duizelden en duizenden als een zee
rond de muren van het grijze Belfort. Morgen wordt
op herbouwde muren onthuld het gedenkteeken dat
aan de komende eeuwen zal verkonden dat het nieuwe
leper, het oude geloof gestand, zich onherroepelijk
heeft toegewijd aan Koning Kristus.
Lachend straalt het beeld op de grijze muren
nooit kende de Zoete Lieve Vrouw een heerlijker
Tuindag. Nu is haar hartewensch voldaan Per
Mariam ad Christum Door Maria tot Kristus
Zij is het die met trouwe liefde, onophoudend waakt
over de belangen van O. L. Vrouw van Tuine zij is het
die zorgt en ijvert voor den bloei van onze dierbare
Iepersche devotie zij is het die Missen doet lezen en
diensten laat inrichten voor levende en afgestorven leden.
Elk lid betaalt jaarlijks 2 fr. en heeft recht, bij zijn
afsterven, op een H. Mis.
Ter gelegenheid van de Jubelfeesten ter eere van
O. L. Vrouw van Tuine, zullen nog meer leperlingen
zich laten inschrijven in de confrérie zij hoeven slechts
hun naam op te geven aan de gedienstige ijveraarster,
Juffr. Marg. Lernould, Boesinghestraat.
*t Is de gewoonte geworden de dat inwoners der ver
schillende wijken van St-Maartens om de beurt uitgenoo-
digd om in den loop van de twee weken na Tuindag
de Sol. «Wijkmissen» bij te wonen die gecelebreerd
worden, te 7 u. alsook het plechtig Lof dat gezongen
wordt 's avonds te 7 u., ter eere van O. L. Vrouw van
Tuine.
Ook dit jaar zal dat gebeuren. En elk huisgezin zal er
aan houden in de Sol. Mis ter intentie van zijn gebuurte
vertegenwoordigd te zijn.
Dit jaar echter zal er geen bijzondere omhaling gedaan
worden om da onkosten van die goddelijke diensten af
te dragen. Wie echter iets geven wil, kan zijn gift aan
bieden aan een der Heeren Geestelijken der Parochie.