i ir"y Over preekstoelen Nieuwe brand vensters in St=Jacobs Onze lepersche Missionarissen Onze St-Maartenskerk krijgt een nieuwen preekstoel; een prachtstuk te wege, geheel in marmer... Als 't God belieft zult gij hem binnen enkele dagen gaan bewonde ren, enge zult hem afgebeeld zien in 't naaste nummer van De Tuinklokkfi Vandaag een woord geschiedenis over preekstoelen. De preekstoel als kerkmeubel heeft immers een heele geschiedenis. De predicatie komt ons van de homilia of verklaring van 't Evangelie dat in de Misse gezongen of gelezen wordt. In onze oude hoofdkerken stond het altaar niet op het uiteinde van 't koor. maar vooraan; 't einden het koor, waar nu gewoonlijk 't hoogaltaar staat, stond de troon van den bisschop, en toen men 't Evangelie gezongen had, prak de bisschop van op zijn troon. Ja maar, wanneer de kerke groot was en in dien tijd was er nog geen sprake van luidsprekers droeg de stemme van den bisschop niet verre genoeg, en dan kwam hij preken aan den ingang van 't koor. Daar ston den twee leege en bree gestoelten men noemde ze «ambo» waarop men Epistel en Evangelie aan de menschen voorlas. Daar kwam de bisschop 't Evangelie verklaren op de eigenste plaatse waar men het gezongen had. En 'twas ook daar, op dat gestoelte, dat de ge wone priesters aan 't volk spraken als ze den bisschop vervingen. Die schikking vinden we nu terug in onze St-Niklaaskerk te leper. Van die twee leege preekstoeltjes is men allengerhand gekomen tol onze «doxaals» men stelde er kolommen tus8chen, legde er balken boven, eerstom kruise, beel den en kandelaars op te stellen: maar dat groeide en verbreedde altijd maar voort, totdat het wierd, wat onze oude rekeningen heeten, een «achavot» of verhoog te midden de kerke. En op die doxalen kwam men 't Evan gelie zingen en preeken. Daar zijn nog oude doxalen die in 't midden een uitsprong dragen, een klein hangende preekstoelije. Zoo was het voor den oorlog te Dixmude en te Nieuwpoortzoo is het nog in de hoofdkerk te Doornik, in St-Gommaris te Lier, te Tessenderloo, enz. In de jaren 1400 had men daarbij nog kleine rollende preekstoeltjes die men naar beliefte binnen of buiten de kerke kon zetten; want er wierd ook gepreekt buiten, op het kerkhof of bij d'endeldeure. 't Was meestal een een voudig schavot zooals er afgebeeld staan op de reta bels van dien tijd, b. v. op dezen van Hemelveer- deghem. Er zijn in ons land maar weinige van die oude gothieke preekstoelen over geblevende schoonste waren onge twijfeld die van St-Maartens te leper, die men in "t be gin van 1800 verkocht voor een prulle van niet aan de kerke van Winnezeele in Fransch-Vlaanderen hij 8taat er nog (leest daarover De Tuinklokke van 1930 n'2)en de preekstoel van Nieuwpoort die in 1915-18 met zooveel andere kunstwerken in den slag gebleven is. Maar dank zij de kunstveerdigheid van een Bruggeling, den beeldhouwer Prosper Hendrikx, is die preekstoel om zeggens verrezen, zoo getrouw en kunstig nagemaakt dat de oude Nieuwpoortenaars onder malkaar zeggen daar is toch entwat gered uit onze kerk». Alwie in de laatste weken St>Jacobskerkbezochtheeft, zal ongetwijfeld de nieuwe kieurramen hebben bewon derd, die thans ook het middenkoor versieren Elk der vijf hooge spitsvensters rondom het Cibo» rium bevat drie tafereelen gebeurtenissen uit het leven, het lijden en de verheerlijking van den Goddelijken Zaligmaker. De kerk heeft er waarlijk een feestelijk uitzicht door gekregen; ook de toren van het Ciborium komt nu beter tot zijn waarde. De wat harde kleur der ramen, die treft bij een eerste opzicht, gaat zoo goed samen met de vaste belijning dat het heele een buitengewoon dekoratief karakter verkrijgt. Een sieraad te meer voor onze mooie St-Jacobskerk. Een aantal Missiezusters uit leper zijn werkzaam op het heerlijke en harde Missieveld ze zijn de trots en de glorie van onze stad. De Tuinklokke wil ze allen bekend maken. Vandaag deelen we een eerste lijst mee. En we be ginnen met twee gezusters, gesproten uit een door- christelijke familie Mr. en Mvr. Henri Vanderghote- Louwyck, die wonen in de Stuersstraat. Maria-Ant. Vanderghote (E.Z. Flavienne) Witte Zuster geb. te leper 26 Juni 1901, naar het Klooster 27 April 1923, geprofest 1 Mei 1925, naar de Missie 5 Mei 1925. Adres Kath. Missie Birkadem, Algerie. Gerarda Vanderghote (E. Z. Eleonore) Witte Zuster geb. te leper 31 Oct. 1899, naar het Klooster 25 Maart 1 927, geprofest 1 Mei 1929, naar de Missie 7 April 1931 AdresKath. Missie Issavi, Ruanda (B. Congo).

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1934 | | pagina 3