Voor de Katholieke Hoogeschool te Leuven Veertig-uren-gebed Asch»Woensdag Vasten-sermoenen Het Provinciaal Concilie van Mechelcn (1920) schrijft voor dat er jaarlijks beroep zou gedaan worden op de edelmoedigheid der geloovigen ten voordeele van de Katholieke Hoogeschool te Leuven. Ons klein land mag er groot op gaan, dat het een volledig, katholiek Hoogcschcol-onderwijs heeft inge richt. Geen ander land ter wereld heeft ons dit tot nu toe nagedaan Die Hoogeschool is een voortdurend sprekend ge tuigenis voor onzen godsdienst. Of is het niet diep treffend dat zooveel geleerden rustig hun katholieke overtuiging belijden en meteen werkzaam zijn over heel het gebied der wetenschap, dat hun geloof samen gaat met een bevoegdheid waaraan al de wetenschap pelijke instellingen der wereld als om strijd hulde brengen Te Leuven is er geen gevaar voor. dat de vorming onzer jongelingen den heimelijken maar noodlotttigen invloed zou ondergaan van vijandige of onzijdige krin gen wier levensbeschouwing staat buiten of tegen de heilige beginselen van het christendom. Zij ademen een zuivere lucht in, en haast zonder dat ze het zelf weten, leeren ze dag aan dag meer katholiek denken en voelen. Op de Leuvensche Hoogeschool staat dan ook grootendcels gebouwd de hoop der Kerk in België. Maar het onderhouden en ontwikkelen onzer Hooge school kost schrommelijke geldsommen. De toelage, door den Staat toegekend, is op verre na niet vol doende om deze onkosten te dekken. Om te kunnen voortleven, moet de I.cuvensche Hoogeschool meer dan ooit rekenen op de grldomhaling die jaarlijks gedaan wordt. De katholieken zullen het belang dezer inza meling begrijpen. Indien hun liefdadigheid ophield, zou onze Hoogeschool het werk dat ze sedert vijf eeuwen volhoudt, moeten stilleggen. De omhaling zal gebeuren op de twee eerste Zon dagen van den Vasten, onder al de missen en godde lijke diensten, in al de kerken en kapellen van het bisdom. Waa-in bestaat die godvruchtige oefening In dr openbare vereering van het Allerheiligste Sacrament dat plechtig ter aanbidding uitgesteld is, gedurende drie dagen gewoonlijk op de drie dagen die Aschwoensdag voorafgaan. Welk is het doel van het veertig-uren-gebcd Door die aanbidding willen wij aan Onze Lieven Heer eerherstel bieden voor den smaad die hem vooral in die dagen wordt aangedaan. Daarenboven willen wij ons vromer tot den H. vastentijd voorbereide" Welke aflaten kan men bij deze gelegenheid ver dienen Bij Decreet van 24 Juli 1933, wordt onder de ge wone voorwaarden van Biecht en H. Communie, een volle aflaat verleend aan de geloovigen die het ter aanbidding uitgestelde Allerheiligste gaan aanbidden en zesmaal Onze Vader, Wees Gegroet, en Glorie zij den Vader bidden. Deze volle aflaat kan men eens per dag verdienen, op elkeen der drie dagen van het Veertig-Uren-Gebed. Gedenk o mensch, dat gij stof zijt en tot stof zult wederkeeren». Met honderden zijn ze weer gekomen op Asch- Woensdag Groot en klein, arm en rijk. Oude mannen met gebogen hoofden, die de gewijde asch ontvingen in diepe, stoeve rimpels. Hun oude; oogen begrepen de beteekenis van die handeling en door hun oude ooren klonk de beteekenis der woor den diep in hun zielen. Oude vrouwen, bidziclen, wier lippen ook tijdens de handeling nog druk bleven voortbidden. Jongens en meisjes, met hun gedachten en hun hart nog ver, zeer ver verwijderd van de dood, die het sym bool nog slechts vluchtigjes begrepen. Kindertjes, die met wijd open oogen de hand van den priester nakeken, niet begrijpend, verbaasden die de afvallende aschdeeltjes tan hun neusjes schudden. Daar kwamen armen, tobbers, die in godsdienst en al hare ceremoniën den horizon zien van een geluk kiger leven dan dit. Daar kwamen rijken, die met gefronste wenkbrauwen de symbolische nadering voelden van den machtige, den hardvochtige,de dood, die hen van alles zal los rukken. Maar wie zij ook waren, voor allen heeft het asch- kruisje dezelfde onverbiddelijke beteekenis, dezelfde onfeilbare zekere waarheid, dat zij eenmaal moeten sterven. Statutum est homini seniel morihet staat vast dat de mensch eens zal sterven Alle goede christenen zullen de Vasten-sermoenen bijwonen, 't. t. z. de roerende meditaties over het Bitter Lijden van Onzen Goddelijken Zaligmaker. Onder al de bladzijden van het H. Evangelie zijn er wellicht geene die ons meer treffen en ontroeren dan het verhaal van het Bitter Lijden des Heeren. Hier spreekt Jezus tot ons en 't gaat tot in 't diep ste van ons hart door de stem van zijn droefenis en doodsangst, door de stem van zijn wonden en zijn dierbaar Bloed. In drie parochiekerken worden, voor ons christen volk, de Passie-sërmocnen gehouden, op al de Zondagen van de Vasten: In St-M a a r t e n s, door E. H. Socquet, bestuurder der Vakschool.Vespers en Lof te 3'.'2 u.> sermoen te 4 u. stipt. In St-Pieters, door E. H. Sap, onderpastor Vespers en Lof te 2 V? u. In St-Jacobs, door E. H. Faes onderpastor. Vespers en Lof te 2 l,t u. Voor de schoolkinderen. Zij allen die"«de lei ring» volgen en zij die reeds hun plechtige Communie gedaan hebben worden verwacht, eiken Zondag van de Vasten, te 3 u., in St-Niklaaskerk. Daar zal E. H. Pastor Denys het Passieverhaal ver tellen, speciaal voor de kinderen, op de eenvoudige en deugddoende wijze die hem eigen is. Verleden jaar mocht dat initiatief bijzonderen bijval genieten, en wij rekenen, vanaf Zondag 10 Maart, op een groot getal aandachtige schoolkinderen.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1935 | | pagina 2