Voor de Katholieke
Hoogeschool te Leuven
Veertig-uren-gebed
Asch»Woensdag
Vasten-sermoenen
Het Provinciaal Concilie van Mechelcn (1920) schrijft
voor dat er jaarlijks beroep zou gedaan worden op
de edelmoedigheid der geloovigen ten voordeele van
de Katholieke Hoogeschool te Leuven.
Ons klein land mag er groot op gaan, dat het een
volledig, katholiek Hoogcschcol-onderwijs heeft inge
richt. Geen ander land ter wereld heeft ons dit tot
nu toe nagedaan
Die Hoogeschool is een voortdurend sprekend ge
tuigenis voor onzen godsdienst. Of is het niet diep
treffend dat zooveel geleerden rustig hun katholieke
overtuiging belijden en meteen werkzaam zijn over
heel het gebied der wetenschap, dat hun geloof samen
gaat met een bevoegdheid waaraan al de wetenschap
pelijke instellingen der wereld als om strijd hulde
brengen
Te Leuven is er geen gevaar voor. dat de vorming
onzer jongelingen den heimelijken maar noodlotttigen
invloed zou ondergaan van vijandige of onzijdige krin
gen wier levensbeschouwing staat buiten of tegen de
heilige beginselen van het christendom. Zij ademen
een zuivere lucht in, en haast zonder dat ze het zelf
weten, leeren ze dag aan dag meer katholiek denken
en voelen. Op de Leuvensche Hoogeschool staat dan
ook grootendcels gebouwd de hoop der Kerk in België.
Maar het onderhouden en ontwikkelen onzer Hooge
school kost schrommelijke geldsommen. De toelage,
door den Staat toegekend, is op verre na niet vol
doende om deze onkosten te dekken. Om te kunnen
voortleven, moet de I.cuvensche Hoogeschool meer dan
ooit rekenen op de grldomhaling die jaarlijks gedaan
wordt. De katholieken zullen het belang dezer inza
meling begrijpen. Indien hun liefdadigheid ophield, zou
onze Hoogeschool het werk dat ze sedert vijf eeuwen
volhoudt, moeten stilleggen.
De omhaling zal gebeuren op de twee eerste Zon
dagen van den Vasten, onder al de missen en godde
lijke diensten, in al de kerken en kapellen van het
bisdom.
Waa-in bestaat die godvruchtige oefening
In dr openbare vereering van het Allerheiligste
Sacrament dat plechtig ter aanbidding uitgesteld is,
gedurende drie dagen gewoonlijk op de drie dagen
die Aschwoensdag voorafgaan.
Welk is het doel van het veertig-uren-gebcd
Door die aanbidding willen wij aan Onze Lieven Heer
eerherstel bieden voor den smaad die hem vooral in
die dagen wordt aangedaan. Daarenboven willen wij
ons vromer tot den H. vastentijd voorbereide"
Welke aflaten kan men bij deze gelegenheid ver
dienen
Bij Decreet van 24 Juli 1933, wordt onder de ge
wone voorwaarden van Biecht en H. Communie, een
volle aflaat verleend aan de geloovigen die het ter
aanbidding uitgestelde Allerheiligste gaan aanbidden
en zesmaal Onze Vader, Wees Gegroet, en Glorie
zij den Vader bidden.
Deze volle aflaat kan men eens per dag verdienen,
op elkeen der drie dagen van het Veertig-Uren-Gebed.
Gedenk o mensch, dat gij stof zijt en tot stof zult
wederkeeren».
Met honderden zijn ze weer gekomen op Asch-
Woensdag Groot en klein, arm en rijk.
Oude mannen met gebogen hoofden, die de gewijde
asch ontvingen in diepe, stoeve rimpels. Hun oude;
oogen begrepen de beteekenis van die handeling en
door hun oude ooren klonk de beteekenis der woor
den diep in hun zielen.
Oude vrouwen, bidziclen, wier lippen ook tijdens
de handeling nog druk bleven voortbidden.
Jongens en meisjes, met hun gedachten en hun hart
nog ver, zeer ver verwijderd van de dood, die het sym
bool nog slechts vluchtigjes begrepen.
Kindertjes, die met wijd open oogen de hand van
den priester nakeken, niet begrijpend, verbaasden
die de afvallende aschdeeltjes tan hun neusjes schudden.
Daar kwamen armen, tobbers, die in godsdienst en
al hare ceremoniën den horizon zien van een geluk
kiger leven dan dit.
Daar kwamen rijken, die met gefronste wenkbrauwen
de symbolische nadering voelden van den machtige,
den hardvochtige,de dood, die hen van alles zal los
rukken.
Maar wie zij ook waren, voor allen heeft het asch-
kruisje dezelfde onverbiddelijke beteekenis, dezelfde
onfeilbare zekere waarheid, dat zij eenmaal moeten
sterven. Statutum est homini seniel morihet staat
vast dat de mensch eens zal sterven
Alle goede christenen zullen de Vasten-sermoenen
bijwonen, 't. t. z. de roerende meditaties over het Bitter
Lijden van Onzen Goddelijken Zaligmaker.
Onder al de bladzijden van het H. Evangelie zijn
er wellicht geene die ons meer treffen en ontroeren
dan het verhaal van het Bitter Lijden des Heeren.
Hier spreekt Jezus tot ons en 't gaat tot in 't diep
ste van ons hart door de stem van zijn droefenis en
doodsangst, door de stem van zijn wonden en zijn
dierbaar Bloed.
In drie parochiekerken
worden, voor ons christen volk, de Passie-sërmocnen
gehouden, op al de Zondagen van de Vasten:
In St-M a a r t e n s, door E. H. Socquet, bestuurder
der Vakschool.Vespers en Lof te 3'.'2 u.> sermoen
te 4 u. stipt.
In St-Pieters, door E. H. Sap, onderpastor
Vespers en Lof te 2 V? u.
In St-Jacobs, door E. H. Faes onderpastor.
Vespers en Lof te 2 l,t u.
Voor de schoolkinderen.
Zij allen die"«de lei ring» volgen en zij die reeds hun
plechtige Communie gedaan hebben worden verwacht,
eiken Zondag van de Vasten, te 3 u., in St-Niklaaskerk.
Daar zal E. H. Pastor Denys het Passieverhaal ver
tellen, speciaal voor de kinderen, op de eenvoudige
en deugddoende wijze die hem eigen is.
Verleden jaar mocht dat initiatief bijzonderen bijval
genieten, en wij rekenen, vanaf Zondag 10 Maart,
op een groot getal aandachtige schoolkinderen.