PAROCHIEBLAD VAN IEPER
Z O N DA G 1 M AART
Qebed en Versterving
Tact
Passiesermoenen
ZEVENDE JAARGANG
1936
NUMMER 2
DE TUINKLOKKE
De Tuinklokke
Inzonderheid van Sint-Maartens
Adminislratie
verschijnt
tienmaal 's jaart
Janseniusstraat, 5
Tot gebed en versterving wekt de H. Kerk ons
allen op. in den Vastentijd. Luistert naar de wijze
vermaning \a.i<nztr. Hcogw. Kerkvoogd, den bisschop
van Brugge
Met onzen Heiligen Vader vragen wij u dus met
aandrang, uw toevlucht fe nemen, nu bijzonder n
den vastentijd, tot het gebed en de versterv ng,
die altijd de twee sterkste wapens zijn geweest van
het christen volk in tijden van beproeving en van
rampspord». Herderlijke Brief vcorde Vasten 1935).
Versterving
Wat wij vooral moeten versterven, d. tot onmacht
dwingen, 't is de ongeregelde en onverzaadbare be
geert naar aardsche goederen en we eldsche verma-
k' -• s
Kunnen wij niet veel lichamelijke boetvaardigheid
doen, des te meer zullen wij zorge dragen om d e
geestelijke versterving streng te onderhou
den ons onthouden niet alléén van alle zonde het
eenige en grootste kwaad maar oak van alle ge
varen n gelegenheid tot zonde.
Gebed
In nauw verband met de christrlijke versterving staat
het gebed, uitstekend middel om den hoogmoed
en de begeerlijkheid, die zoo diep in ons zitten, met
Gods gratie tegen te werken
Het gebed immers 't z jn nog de woorden van
Z Exc. Mgr Lamiroy het gebed leert ons het hoofd
buigen voor de hoage Majesteit van God Het
gebed onthecht ons van de aardsche goederen en doet
ons zinnen op rijkdommen die niet vergaan
Ons besluit
Binst de Vasten, zullen w j bidden en versterving
doen. Bidden met meer vertrouwen, meer :ngeto-
genheid, meer vurigheid. Dikwijls het H. Misoffer
bijwonen, en ter H. Tafel naderen, vooral den Vrijdag,
om innig met onzen Goddelijken Zaligmaker vereenigd
te zijn en christelijker te leeren leven.
V ersterving doen in eten en drinkende
zucht bedwingen om alles te zien en alles te hooren,
ook hetgeen niet deugen zoude ongebondenheid der
tong beteugelen, alle weekelijkheid vermijden en dan,
edelmoedig, den weg opgaan van de christelijke vol
maaktheid I
Taci is een onvlaamsche uitdrukking, en om ze te
vet .alen vind ik niet het woord dat al de schakeeringen
ervan weergeeft Tact is niet louter beleefdheid; het
is meer en beter.
Tact komt van het latijntangereaanraken,
voelentact zat dat beteekenen dat men, in aanraking
komende met anderen, voelt hoe men moet spreken en
handelen. Tact leert men min of meer in handboeken
van beleefdheid, doch vooral in het Evangelie Doet
aan ctn ander wat ge voor u zelf verlangt».
Bijna geen menschen hebben tact, omdat bijna
geen menschen liefde hebben.
Dat zijn sermoenen die gepreekt worden, op el-
ken Zondag van de Vasten, over de Passie of het
bitter lijden van Onzen Goddelijken Zaligmaker.
Het Passieverhaal
Dit verhaal is zoo oud als 't Evangelie zelftoch
blijft het altijd even nieuw en treffendwant in heel
de geschiedenis van het menschdom is er geen grooter
gebeurtenis dan deze, En dit Passie-verhaal is ook
altijd even stichtend, even geschikt om ons nader bij
God te brengenwant hier stralen zoo helder Gods vol
maaktheden uitzijn altnacht en wijsheid, zijn recht
vaardigheid en goedheid zijn liefde vooral, die onein
dige liefde waarmee God ons bemind heeft.
In onze parochiekerken
In St Maartens, worden de Passie-sermoenen gehou
den (Vespers en Lof te 3 1/2 u. door E. H. De Bus-
schere, bestuurder van de H. Familie.
In St Pieters (Vespers en Lof te. 2 1/2 u.), door
E. H. Bonte, pastor.
In St Jacobs, (Vespers en Lof te 2 1/2 u door
E. H. Van Ryckeghem, onderpastor.
In St Niklaaskerk zal E. H. Pastor Denys het
Passieverhaal vertellen met speciale toepassingen, voor
de schoolkinderen van heel de stad. Zij allen tdie
de «leering» volgen en zij die reeds hun plechtige
Communie gedaan hebben worden verwacht, om 3 u
in St Niklaaskerk. eiken Zondag van de Vasten.