Het Zuidportaal van Sint-Maartens Goudkorreltjes O, die Vrouwen ln haar nummer van April 1930, bracht de Tuin- k 1 o k k e den wensch uit, het eiken binnenportaal aan den zuidcrlijken ingang in de kruisbeuk te zien heroptrekken. Na zeven jaren geduld, is ook dit meubel wederom op zijn eeuwenoude plaats, een nieuwen schakel sme dend tusschen het heden en het verleden. Zoo krijgen, stillekcns aan, sommige stemmige hoeken in onze ka thedraal hun uitzicht en weelde van vroeger. Daar steekt poèzic in: het oude trekt ons aan, on weerstaanbaar, wanneer het gepaard gaat zooals hier met kunst en degelijkheid. LJit de 16e eeuw. St Pieterskerk te Leuven was een der eeriigste kerken in België, die kon bogen op een soortgelijk kunstig meubel. Het Leuvensche portaal echter was in Renais sance stijl en dus van een later tijdperk. Het onze dagteekende uit de i6« eeuw en werd «uitgevoerd in laat g o t h i e k, die als de zwanen- gang is van den ogivalen trant. Kenschetsend is het voor de laat gotiiiek dal zij zich opsmukt met grillig ingewikkeld beeldhouwwerk zoo fijn en doorschij nend als kant ont het oog te streelen. Het is alsof alvorens te verdwijnen, de gothiek in een laatste kracht inspanning, zich eenigzins wil plooien aan de nieuwe eischen van den tijd en gelijken tred houden met de alom opdagende Renaissance met haar uitbundige -ver sieringen waarbij het massale weieens uit het oog ver loren wordt. leper en Leuven. Vergelijkt, in dit opzicht, ons portaal met dit van Sint-Pieterskerk te 'Leuven. Het onze is een sobere, rustige massa, slechts afgewisseld door een makelaar en twee hoekstaauders, waarin de Vlaamsche Houtsnij kunst zich ten sierlijkste heeft ontplooid. Dit van Leu ven integendeel vertoont geen rustige vlakken, waarop 'het oog zich vermeit, alles wordt ingenomen door een overvloed van loof- en beeldhouwwerk, die wel rijk is, maar toch schaadt aan het algemeen architecturaal uit zicht. Ook ging ons portaal door als een meesterwerk, wellicht eenig in zijn soort, want heel weinig werken zijn ons .overgebleven uit dit tijdperk der laat gothiek, en voorzeker geen een dat 'tonze icon evenaren in omvang en uitvoering. De beelden. Zes prachtige beelden verrijkten ons portaal. Ver moedelijk waren zij van lateren datumzij droegen reeds den stempel van den Renaissance-stijl. We zien daar in 't midden: de H. Petrus, apostel en eerste 'Paus (onder), en Sint Maarten, de roemrijke patroon onzer kerk boven op de zijkanten, vier Kerkvaders in de volgende orde: boven links, de H. Hieranymus; boven rechts, de H. Ambrosius; onder links, de H. Gregorius de Groote, voorgesteld als eremijt; onder rechts, de H. Augustinus. Ons huidige portaal is in alles, een trouwe recon structie van het vooroorlogsche. Ook wat de beelden betreft met dit verschil nochtans dat de oude beelden in olmenhout gebeiteld waren, terwijl de nieuwe i n e,i k.c- n h o u t gemaakt zijn. Evenwel is er, van het vooroorlogsche portaal één beeld overgebleven: t. w. de expressieve figuur van den H. Gregorius de Groote (pnder -links). Het was erg beschadigd, maar een kunstige hand heeft het zoo mooi hersteld dat wij er prijs op gesteld heb ben dit juweeltje der i6e eeuw te bewaren en te 'laten bewonderen. Het is goed te herkennen aan zijn donker-bruine tint. Hulde. Het zal een blijvende eer zijn voor Ingenieur Coo- mans zaliger dit grootsche werk bepland te hebben en zoo getrouw het vooroorlogsche portaal te hebben na gebootst. De heer Joseph Lelan, beeldhouwer te Kor- -trijk, die dit meubel in zijn vroegere pracht heeft uitgevoerd, verdient onzen innigsten dank en onze wel- .gemeendste gelukwenschen. Hij heeft die zware taak tot een voortreffelijk .einde gebracht. Hii heeft zidh terdege geinspireerd van de eeuwenoude t.chniek, de beelden uitgebeeld volgens hun i6« eeuwsche silhouetten, en het loof werk fijn uitgesneden, alles in prachtig eikenhout, vol warmte en kleur. Zoo leven dat we steeds achteruit zien zonder blozen. Wie niets doet is op het punt kwaad te doen. Wees heer van uw wil, en knecht van uw geweten. Eer gij laakt een anders streven Moet gij eerst het voorbeeld geven. Kwaadsprekers zijn dieven .die zelden restitutie doen. Men zegt meest kwaad van de menschen van wie er goed te zeggen is. EEN DUIVEL. -Een vrouw, die gaarne prult, Een vrouw, die gaarne krult, Een vrouw, die gaarne lult, Een vrouw, die gaarne smult, Een vrouw, die gaarne stoeft, Een vrouw, die gaarne poeft... Een Hel is daar 't gezin Een duivel woont er in. EEN ENGEL. Een vrouw, die gaarne werkt, haar .echtgenoot versterkt, ■haar kinders gadeslaat, niet babbelt op de straat, die trouw ter .kerke gaat, gekleed is naar haar staat Een Hemel is 't gezin Een engel woont er in.

HISTORISCHE KRANTEN

Tuinklokke (1930-1940) | 1938 | | pagina 4