if t W - IB lij I Tweede Jaargang Zaterdag 4 Februari 1911 No 5 De volksmacht en de kerk De uitbuiterij der dooden en der levenden! 711 t j: Pietor Verstraete, xoou Valkestraat, Nieuport DRUKKER JOS3PH E-3C A.333C13Ë51 Statiestraat, Oudenaarde PRIJS PER NUMMER £5 centiemen gelijkheid, van mensclwnwaarde niet heeft begrepen; dat d@ groote bisschoppen en de groet® vorsten welke Frankrijk zoo roemrijk hebban geschapsn @n behserscht deö velke n®ch de ware rechtvaardigheid, noch het waar geluk hebbsn kunnen ge ven, omdat zy het ideaal van don «Sillon» niet hadden. De tocht der omwenteling heeft langs daar geblazen en wij mogen besluiten dat, indien d® leering van den «Sillon» dwallingen zijn, zijn geest gevaar lijk en zijn onderwijs slecht zyn. Gij ziet het, waarde lezers, juist omdat d« katholieke Sillonnisten, als ware chris tenen, en steunende op het isoderne be ginsel van de volksmacht, het volk wilden verheffen, opbeuren en gelukkig maken, met medewerking der andersdenkenden, daarom juist werden zij door Pius X ver oordeeld. Despotism en ®n verdraagzaam heid is en blijft dus de leus der officieel© Kerk. Annoiicanprys 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncsn te weigeren is voorbehouden. De aunoncen, artikelen tm mededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis VFï/fems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen, bestemd voor voor het Weekblad van Nieupert en Kanton moeten door den schrijver o.iderteekead en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. ABONNEMENT 2,30 ïx’m.safc par op voorhand betaalbaar Hat is dikwijls lesrrijk de geschriften der Pausen ta bestu.ieeran, maar voorna melijk den brief van Pius X tegen de lee ringen van den franschen «Sillonis voer ons, vrijzinnigen, een ernstig onderzoek waard, want daaruit kan men opmaken hos de kerk het meent met de rechten van het volk, met do verdraagzaamheid, met da msnschenwaarde; ja zelfs kan men er in zien hoo het eerst® en het hoogste be ginsel van onze belgisehe grondwet reeds door Loo XIII veroordeeld werd en hce Pius X daarover d© achteruitstrevend® gedachten van zijnen voorganger ten volle deelt. Onze grondwet zegt inderdaad Alle machten gaan uit van het volk. Daar tegenover schrylt de Paus De «Sillon» stelt eerstelijk de overheid in het volk, uit wie zij dan ©vervloeit tot de besturende, in zulke wijze nochtans, dat zij voortgaat in het volk te berusten. Weteu, Leo XIII heeft dezo leer uitdrukkelijk veroordeeld in zijnen wereldbrief Diaturnum illud over het politiek principaat, waarin hy zegt Hedendaagsch© in groot getal, welke de sporen volgen dergene die, in d® laatste eeuw, zichzelf den naam van wijs geeren gaven, verklaren dat alle macht uit het volk komt; dat, diensvolgens, de gene welke de overheidsmacht in de maat schappij uitoefenen zo niet als hunne eigene overheid uitoefenen, maar als gene macht aan hun door bet volk afgevaardigd en onder voorwaarde dat zij Kan herroo pen worden door den wil van het volk van wie zij z® kregen. Ganseh tegenover gesteld is hot gevoelen der katholieken welke hot r®cht van b®velen uit God doen voortvloeien, als uit dezes natuurlijk @n noodwendig beginsel. Zeker doet de «Sillon» deze overhsid van God uitgaan, maar op zulk® wijze dat zij van omlaag naar omhoog opklimt, terwijl de macht, in de inrichting der kerk, van omhoog komt om naar beneden te dalen. Dat is, ons dunkans, beteekenisvol ge noeg. Me® moet er uit besluiten, dat de kerk de vijandin is onzer hedendaagscho vryheden, dat het slechts met slecht ver borgen tegenzin is dat zy de parlementai re regearingstelsels dult en dat haar ideaal hetdespetism is en blijft. Wat meer is Pius X beroept zich, om zijne keringen daarovar te staven, op de gene van don H. apostel Paulus. Welnu, Paulus leerde namelijk aan de slaven dat zij aan hunne meesters gehoorzamen moesten en ging zelfs zo® ver dat hij eene ontvluchte slaaf naar haren meester terug bracht. Wanneor er spraak is van hedendaag- sch® vrijheden en regeeringsvormen kan men zich dus onmogelijk op zijna overheid steunen. Of zou de Paus misschien beweren dat d© overmacht van een slavendrijver ook van God kwam? Hos zal hij dat dan over eenbrengen met de oneindige goedheid van het Opperwezen? Maar natuurlijk is het niet alleen omdat de Sillonnisten leerden dat do rageerings macht uit het volk voortvloeit dat d® paus Pius X ze veroordeelde. Volgens de eigene woorden van den Paus hadden zij de edele zorg der moaschsiijke waarde en wilde zy de demokratische opleiding van het volk, het is te zeggen dat zij het zelf bewustzijn ®n de burgerlijke verantwoer- delijkheid van eenieder tot het hoogste wilden voeren, waaruit de economische en politieke demokratie en het heerschen der vrijheid, dor rechtvaardigheid, der gelijkheid en d@r broederlijkheid moesten voortvloeien. Verder zegt hij nog van dia zelfdo Sil lonnisten Men risp tot het opbouwen van den toskomstigen staat alle werklieden van allo godsdiensten en van allo sekten. Men vroeg hun slechts het zelfde maat schappelijk ideaal aan te kleven, alle ge loofswijzen te eerbiedigen en eene zekere bijdrage zadelijke krachten aan te bren gen. Dat katholieken dat doden, is nu juist wat d© Paus slecht beviel; dat priesters aan zulk werk deelnamen, als medewer kers en niet als opgedrongsne leiders, dat verschrikte hem. De katholiek© leer, zegt hij, verkon digt ons dat don eersten plicht der liefde niot ligt in devordraagzaamhsid tegenover dwalende overtuigingen, hos rechtzinnig zij ook wezen. Dus mag, volgens hem, de katholieke leer all oen geduld worden. Hoo, zegt hij verder, msn teert aan uwe katholieke jougl het mistrouwen tegenover do kerk, hare moeder, men leert haar dat, sedert neger.tisn eeuwen, die kerk er nog niot in gelukt is do maat schappij op hare ware grondvestingen te steunen dat zij de maatschappelijke be grippen van overheid, van vrijheid, van Wat is een® miakaart Een bevallig klein karton, zeer lief gedrukt, en dat op zijne voorzijde een zwart kruis draagt met h.t opschrift In memoriam! Ter keerzijde loost men ’t volgends M heeftmissen doen lezen voor de vrede der ziel van AI En nu, ziehiar ho® men te werk gaat Gij m oet eene begrafenis bij wonen? Gij treedt in een© sacristie, de eerste de boste, waar gij eene miskaart vraagt. Volgens uw© mildheid, biedt gij d@n afgestorvene, voor zijne eeuwige zaligheid, een©, twee, tien, twintig, honderd missen aan. Na tuurlijk betaalt ge met contant geld, want het bergen wordt in die zaak nog niet aanvaard. De pastoor geeft u een kwijt- briefje voor u en ’t karton voor d@ familie. In ’t sterfhuis gekomen, legt ge, be scheiden, de miskaart op de lijkkist. De bloedverwanten van den overledene nemen ze w@g, met dia der andere vrienden, ©er men het lijk komt halen. Zij zullen alzoo d® zekerheid hebban dat d® doods zal voor des! trekken uit de talrijke missen die hij aan uw® schoon® daad to dankon heeft, en de erfgenamen mogen rekenen op de zalig heid zijner ziel, zondsr zelf een cent te moeten uitgeven! Vergeet niet dat hef karton uw naam draagt, alsook het getal missen dat ge ge kocht hebt. Indien g®, in den rouwstoet, Mijnheer X.... of Mevrouw Z.... denkt te •ntmoeten, dewelk® om hunne godsvrucht @a hunne mildheid vermaard zijn, zult g® beneden di@ rijke gevers niet willen bly- ven en uw offer zal moeten gemeten wor den naar den rijkdom der omgeving. Ein delijk, ©ischen de gebruiken dat d® familie zelf u in ’t vervolg bedanke om uwe lief tallige en v rosme gedachte. Men beseft welke goudmijn di© onder neming voorstelt in den behoudenden en gegoeden stand, die ter harte zal nemen voer de dooden te doen bidde®, terwijl hij de geesteUkhsid ondersteunt. De bisschop pen, die de vondst naar waarde schatten, beschermen krachtig die gelukkige nieu wigheid. In al de bisdommen is ze reeds in zwang. D® miskaarten zijn thans in alle handen.... Welhaast zullen do nieuwjaars- ®n fesst- geschenksn, de zakken suikergoed, d® bloemtuilen uit de mode geraken. Men zal, in levenden lijve, miskaarten Eertijds spraken wij, op dez© plaats, van die Onderlinge maatschappij des Vage- vnurs Mutuell® du Purgatoir© door d@ fransche geestelijkheid gestichten wel ke voor dool heeft d® springlevend® lieden bij voorbaat tegen da hemelsche oordeolen te beveiligen. Door middel ©ener eerlijke premia, in zijn leven betaald, verzekert de katholiek zich, voor de gaosche eeuwig heid, eene opeenvolging van gebeden, wel geschikt om hem uit verlegenheid te he.pen tijdens da laatst© afrekening. Dat genootschap bloeiend in menigvuldig® bisdommen verzekert aan de priesters aanzienlijke geldmiddelen. Het denkbeeld was zoo goed en de ©nnoozelheid der kud de zoo groot, dat de bisschoppen er zich ©p toegelegd hebban het na te bootsen, en de miskaarten cardes de messe op gang hebben gebracht. E<*n hooggeplaatste prelaat en twee aartsbisschoppen hebben zich aangesteld als beschermers van ’t nisuw gebruik. Het is, overigens, buitengewoon vernuftig aangezien hst d® geldkisten der geestelijk heid vult, mst beroep te d@®n op de ver waandheid van de begunstigden der for tuin. Men zegt dat d® belgisch© geestelijk heid, van haar kant, zich gereed maakt tot het aannemen van een maatregel di® eanparig gestemd werd in ’t waderlandseh katholiek congres van Montreal. W| I Ir f» KggBE^^ J ËraÉMHHr.-ï

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1911 | | pagina 1