en Hecht! S^oor Waarheid en f^rede! Foor Vrijheid i ds II ï&O 1 •^te4 fêr pi N° 10 Tweede Jaargang Zaterdag 11 Maart 1911 Katholicism en welvaart Ons Praatje Vlaamsche Hoogeschool ^gM^KSSR»^ <ssr^x?~ .2^ DRUKKER J O^S8BJE=»I-^ HEA.HCK Statiestraat, Oudenaarde PRIJS PER NUMMER 1 S centiemen ^gsgej^K alleenheerschappij der kerk hersteld wor den. Niets goeds dus kan men ervan ver wachten. De klerikalen bazuinen overal uit dat de tegenwoordige voorspoed van Belgie het werk is van de katholieke regeering. Zij hebben dat reeds zoo dikwijls herhaald dat het een afgezaagd liedje geworden is, en bedoelde bewering werd dan ook meer dan eens weerlegd. Men heeft terecht doen opmerken dat de voorspoed van den han del niet tot Belgie alleen is bepaald, maar een algemeen verschijnsel is waarvan ook de naburige landen, welke geenszins ka tholieke regeeringen hebben de uitwerk sels vertoonen, zoodat die voorspoed het gevolg is van algemeene staathuishoud kundige toestanden met dewelke het al of niet bestaan eener katholieke regeering niets heeft te maken. Wat meer is de voorspoed van den handel gaat gepaard met eene klimmende duurte van de benoodigdheden tot het lenen, zoodat diezelfde voorspoed voor vele kleine menschen, die daarom toch niets meer verdienen, in tegenspoed over gaat. Kleine beambten welke hunne bezol diging niet zagen verhoogen, naartige werklieden welker loon ook niet werd ver meerderd, kleine handelaars welke in dorpen en in kleine steden niets meer kun nen winnen dan vroeger, moeten met vrouw en kinderen ondervinden dat een toestand welke de geldmannen en eenige groote handelaars bergen goud laat ver dienen voor hun slechts voor gevolg heeft het leven bitterder te maken. En daarjuist waar de katholieken bijna uitsluitend meester zijn, op onze vlaamsche buiten plaatsen namelijk, daarjuist is het dat de dagloonen minst verhoogen, dat de kleine handel het me.,st kwijnt en dat de mindere naensch zich het meest den buikriem moet toehalen om den honger niet te gevoelen. Ten andere is het katholicism voor ons ongelukkig land de voornaamste oorzaak geweest van de onheilen die het eeuwen lang teisterden. De godsdienstoorlogen welke door de katholieke dweepzucht veroorzaakt wer den, en de inkwisitie welke ten onzent ingevoerd wert op bevel der pausen Adri aans VI en Clemens VII deden de bevol king van ons land deerlijk verminderen, doemden den buiten en de steden tot on dergang en duizende burgers tot de dood. En in den hachelijken tijd der regeering van Philips II van Spanje, toen eenige min hartelooze kardinalen aan paus Pius V eenige schuchtere bemerkingen dorsten maken, zegde deze II. Vader(?)Neen, neen weest onverbiddelijk; geene genade; geene vergiffenis voer de ketters. Het ware beter nog het tegenwoordige geslacht te vernietigers dan de dwaling aan de vol gende over te laten!! Het gansche bestaande geslacht werd, wel is waar, niet vernield, maar het werd verschrikkelijk gedund door de slachtin gen, de terechtstellingen en de verbannin gen. Vlaanderen, dat onder de Burgondi- sche hertogen zoo rijk was geworden, ver loor door uitwijking zijne knapste werk lieden, zijne ervaienste kooplieden welke bij duizenden hun geld en hunne njjver- heidsgeheimen naarHolIand, naar Duitsch- land en naar Engeland overbrachten. Intusschen leden onze steden, de eene na de andere, den ondergang door het toedoen der Spaansche soldaterij, welke slechts het werktuig was der wraak van de katholieken over de menigvuldige bij- tredingen welke het lutherianism alhier vond. Ook schreef Marnix van St Aldegonde in Januari 1566 in ’t Verbond der Edelen De inkwisitie is niet alleen strijdig met alle menschelijke en goddelijke wetten, maar zij overtreft alle wreedheden welke de wreedste ongelooviqe of kettersche dwingelanden ooit gepleegd hebbenzij bewerkt den stilstand van den handel, het verlaten der ambachten, de verflauwing der grenssteden en veroorzaakt gedurige opstanden onder het volk. Welnu, den 12 Augusti van dat zelfde jaar schreef Philips II aan den Paus een brief in denwelke hij zegde datliever dan de minste schade aan den godsdienst te duiden, hij besloten was gansch het land to vernielen. ABONNEMENT 3,00 franX par Jgtsut- op voorhand betaalbaar Volgens Justo gedroegen zich de verde digers van het katholicism volkomen zoo als hadden zij Algiers of Tunis stormen derhand ingenomen, wanneer zij Mechelen machtig werden. Drie dagen lang mochten de soldaten plunderen en vernielen en zich aan de schandelijkste gruweldaden overleveren jegens vrouwen, jonge meis je;ja zelfs nonnen, en dat in ’t bijzijn hunner bloedverwanten of echtgenooten. Verscheidene werden waanzinnig van verdriet. Na het vredeverbond van Gent herleefde de hoop, maar zij duurde niet lang; de katholieke geestelijkheid verhinderde dat, uit de Vereenigde Nederlanden, een mach tige staat ontstaan mocht; zij zag liever de belgische gewesten onder de vreemde heerschappij hervallen dan de vrijheid van geweten voor de hervormden te dulden en terwijl de NoordNederlanden bloeiend, machtig en rijk werden waren de zuider- provincien weder ten prooi aan eene bru tale en onmenscheljjke slavernij. Gansch ontzenuwd en als doodgebloed bleven zij twee eeuwen en halflang een arm, kwij nend land, zonder kracht om te herleven. En toen Joseph II hier te lande verande ring in den toestand wilde brengen, was het weder de geestelijkheid die, om hare macht te behouden, het volk tegen hem ophitste. Dit verwekte een opstand die tot de vrijmaking van het land leidde. Maar, toen de vonekisten, de liberalen van dien tijd, grondwettelijke vrijheden eischten, bewerkte diezelfde geestelijkheid, welke door de dood van den Keizer gerustgesteld was, den terugkeer der Oosten rij ksche overheersching. Voor de tweede maal had zij de vrijheid van het vaderland aan hare heersch.zucht opgeofferd. En in 1814, toen er spraak werd van de stichting van het koninkrijk der Neder landen zag men weder de katholieke priesters openlijk de teruggave van Belgie aan Oostenrijk voorstellen, als aan den wettigen eigenaar van het land. Zij hoopten alzoo de door de Fransche om- w’enteling onteigende goederen terug te krijgen. Nu nog zijn de katholieken de vijanden van alle vrijheden; zij stellen alles in het w’erk om terug te keeren tot den toestand welken wij komen te beschrijven. Volgens hetgeen zij openlijk zeggen zou de Fran sche omwenteling uit de geschiedenis moeten geschrabt, de verklaring der rech ten van den mensch afgeschaft, en de VERKOOPER E®ieter Verstraele, zoon Valkestraat, Nieuport Annoncenprijs 0,15 tr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen <*,n mededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen bestemd voor ▼ooi het Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver oaderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. Er viel me gisteren een stuk oud dag blad in de band en, nieuwsgierig van aard zijnde (er is immers altijd iets te leeren) kon ik aan den lust niet weerstaan er een kijkje in te nemen. Bij de eerste zinsnede die ik las, wist ik al dat het een door en door klerikale krant was en niet gewoon er veel dusdanige te lazen, snuffelde ik even wat verder, zoodat ik terecht kwam bij een verslag der katholieke vereeniging van Brussel. Daarin vond ik onder andere meer de volgende zinsnede Wij kunnen niet genoeg onze vrienden aanwakkeren hunne partijgenooten de klerikale nering- doeners te ondersteunen. Wie zoo iets leest, stelt zich dan ook de vraag maar ondersteunen do klerikalen dan hunne volgelingen nog niet genoeg? en wie tus- schen de regels lezen kan, begrijpt algauw dat wanneer de klerikalen hunne onder danige trawanten aanraden wat meer aan hunne partijgenooten te denken, dit kort weg zeggen wil boycotteert de libera len maar zooveel gij kunt! Vriend lezer, gij, die de klerikalen ook kent, wat denkt gij van dergelijke verre gaande onbeschaamdheid? Moet men, om zoo iets aan te vatten, toupet hebben of niet? Bewijst dit niet eens te meer dat de klerikale partij als echte dwingeland alle vrijheidsgevoel wil smachten? dat zij tegen alle recht en reden, tegen alle gelijkheid en rechtvaardigheid in, den tegenstrever het onderspit wil doen delven door hem in zijn bestaan te benadeelen? Wij schrijven eens te meer en ver klaren ons nader. Beschouwen wij den toestand op de vlaamsche buitengemeen ten. Waar is de winkelier, de ambachts man, den neringdoener, door de fortuin niet begunstigd, die dus met Jan en alle man leven moet, die zou durven verklaren: ik ben liberaal? Waar is den herber gier, wanneer zijn eigenaar geen liberaal is, die zijne herbergzaal zou willen afstaan ©m eene meeting te laten geven? En zoo er onder die lieden een man wordt gevon den, bezield met vrijzinnige gedachten, die in kiezingstijd zijne stem den liberaal wil en zal schenken, moet dien man niet zwijgen als een graf? moet hij geen geweld doen op zijn karakter om zich noch door Op Zondag 12 Maart aanstaande, om S ur© namiddag, zal er in de zaal van het* Willems-Fonds, Valkestraat, een© dreetc Volksvergadering plaats hebben waarop het belangryke vraagstuk der vervlaamsehing der G®nt- sche Hoogeschool breedvoerig zal bespro ken worden. Alle Vlamingen, van welke gezindheid ook, worden hierop uitgenoodigd. Buiten allen partijgeest moet dia bran dende kwestie opgelost worden. Het is een atrijd voor aen heilig recht dan Vlamingen toekomende. Al wie het goed meent met dien strijd weze op pest! 1® Sgfedd J '5 We»SSHKffl I -ê-z». r. ',t> .t' MA

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1911 | | pagina 1