Voor Waarheid en Vrede! 1 a Voor Vrijheid en Recht! if B. B Ji I Hl is N° 16 Zaterdag 22 April 1911 De schuilhaven der Panne Klerikale kiesbeloften Tweede Jaargang De evolutie van het onderwijs in Belgie ^^*5 w 9w»»aaR@E&s zoo rijke kloosters, nog te veel, men moest de a ndersdenkenden dwingen voor dit onderwijs dat tegen hun is gericht, te be talen; men moest ook de geestelijkheid meer invloed geven in de officieele school. Daarin voorzag de wet van 1895 die de gelijkheid der toelagen van den Staat voor alle gemeente-, aangenomene oi aanneem bare scholen Vaststèlde, de geestelijke op zieners instelde en de godsdienstleer een verplichtend vak maakte. Wel is waar kunnen de ouders er hunne kinderen van ontslaan, maar alles wordt in het werk gesteld om hun dat bijna on mogelijk te maken. Maar nog is de maat niet vol. Nu dat de katholieken in ’t land niet eens meer de meerderheid hebben, willen zij in extremis den laatsten slag wagen en hunne scholen met al hunne ongediplomeerde meesters, meestal nonnen en paters, geheel en gansch ten laste der belastingbetalers, meerendeels andersdenkenden, stellen en wat er nog overblijft van het officieel on derwijs te niet doen. Laat ons hopen dat het hun niet zal ge lukken dit schelmstuk te plegen! Maar hopen alleen kan niet helpen. Strijden moeten wij! Strijden met eendracht, met volharding, met onwankelbaren moed, om het schelmstuk te verhinderen, om het opkomend geslacht tegen verdomping en geestesverkrachting te vrijwaren; om de vetmesting onzer paters en nonnen met onze centen te doen ophouden. DRUKKER Statiestraat, Oudenaarde PRIJS PER NUMMER S centiemen OF Er zou dus kwestie zijn eene visschershaven te maken te Zeebrugge en de vijscharijiurlch- tingen van Oestende te wijzigen. Met die uitvlucht komen de officieelen ook ai voor dsn dag om te bewijzen dat die ontwerpen?! de uitvoering der schuilhaven van de Panne tegenhouden, en wie tusschen de regels leze» kan, verstaal hierdoor heel duidelijk, dat da hoogere overheid, meer genegen om te Zee- brugge en te Oestende werken uit te voeren daa langs den Westhoek der kust, in ’t geheel niet van zin Iets te doen in de Panne. Omdat het ministerie dus voornemens is aan de visschers van den Oosthoek eene behoorlijke landing te bezorgo i te Zeebrugge; omdat do huidige visscherijinrichtingen te Oostende on voldoende schijnen en men het noodig oordeelt die te wijzigen, uit te breiden en te volledigen; kunnen de visschers van de Panne, Goxyde, Oost- duinkerke en Nieuport heel eenvouaig op de Tot in 1878 was er maar al te zamen, de aangenomene en vrije scholen die steeds in aantal verminderden medegerekend, een getal scholen dat nederkomt op iets meer dan eene voor duizend inwoners en in die scholen was er nog alles te kort aan scho dmeubelen, onderwijsmateriaal enz. Hei etal gemeentescholen was, in 1878, 4376'. in 187y kwam eindelijk eene wet tot stand die de onzijdigheid der openbare school verwezenlijkte, de rechten der an- dersdekende herstelde, zonder degene der katholieken te kreuken, het officieel on derwijs versterkte en uitbreide zonder de vrijheid der katholieke scholen te schen den. Maar dat was te veel voor de katholieke geestelijkheid. Deze kon nog in de school komen om er den godsdienst aan te leeren, maar dat wilde zij niet. Zij moest immers van scholen zonder God kunnen spreken en daartegenover scholen zonder vensters met koeiwachters als meesters kunnen stellen. Alles, zelfs de oueerlijkste, de wraakroependste dwangmiddelen, stelde zij in het werk om de uitvoering der wet te beletten, de officieele onderwijzers en onderwijzeressen werden vervolgd, belee- digd; in veel gemeenten kregen zij nosh huisvesting noch water, noch broed, noch vleesch, noch jaarwedde. In den biecht stoel werd zelfs de vrouw tegen den man opgeruid. Kortom, ’t was de schooloorlog van treurige gedachtenis. Trots dit alles, was in 1884 het getal ge meentescholen geklommen tot 4803 met daarenboven 850 bewaarscholen tegen 394 in 1878 en 2665 scholen voor volwassenen tegen 1723 in 1878. Maar in 1884 kwamen de slaven der fanatieke priesters en papen weer aan het bewind en de eerste aanslag tegen het officieel onderwijs werd gepleegd. Op hui chelachtige wijze, als altijd, gingen onze meesters te werk. De vrijheid de on afhankelijkheid of zelfregeering der ge meenten werden als uithangbord opge hangen om ertoe te komen aan de fanatie ke en onwetende, aan de priesters ver slaafde gemeentevaders van den buiten toe te laten de officieele scholen te vernie len en, als na 1830, gelukte het maar al te wel. Een jaar later waren er reeds 799 officieele scholen afgeschaft. De vrije scholen werden in massa aan genomen en rezen als paddestoelen uit den grond. Maar dat was nog niet genoeg; de vrije scholen kostten aan de kloosters, de VERKOOPER Pleter Verstraete, zoon Valkestraat, Nieuport Annoncenprijs 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen artikelen en mededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems-Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen bestemd voor vooi het Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver o.iderteekend én onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. ABONNEMENT 3,00 fx-aixJsL jpor jextxr op voorhand betaalbaar Hier, in ’t voorbijgaan, zullen wij aan stippen dat er, op 31 December 1910 maar 4649 gemeentescholen bestonden alhoewel de bevolking ontzaglijk vermeerderd is sedert 1830. Maar dat konden onze fanatieke bis schoppen niet kroppen. In hun Jugement doctrinal tegen de grondwet van 1815, «règ’feti zij alleen tiet recht van ouderwijs te bezitten en weigerden zij te zweren die grondwet na te leven en te handhaven omdat zij aan den vorst, den niet katho lieken vorst, het recht toekende het on derwijs te regelen. De belgische grondwet sprak de vrijheid van onderwijs uit en bepaalde dat het on derwijs, op de kosten van den staat gege ven, door de wet zou worden geregeld. Uit de bespreking volgt dat het Congres daardoor verstond dat het openbaar onder wijs door de wet zou worden geregeld en dat men, daarbuiten, het onderwijs vrij wilde, volkomen vrij, dus vreemd aan den Staat. Maar reeds den 12 October 1830 had het Voorloopig bewind de besluiten afgeschaft die vroeger de vrijheid van onderwijs be perkten en, daar er nog geene onderwijs wet bestond, hernamen hunne volle onaf hankelijkheid met het treurig gevolg dat, in 1840, van de 4046 scholen die in 1830 bestonden er slechts 2000 meer overble ven. De eenige normaalschcol van Jen Staaf, die van Lier, was afgeschaft en de opleiding van ’t gansche onderwijzend personeel was in handen der geestelijkheid die ook betrekkelijk veel geestelijke scho len had in het leven geroepen. In 1842 eerst werd eene schoolwet ge stemd. Het was het gevolg eenertransac tie tusschen liberalen en katholieken. Zij richtte het openbaar onderwijs in en gaf aan de openbare scholen tegen den wensch der grondwetgevers in, een confessionneel karakter godsdienst en zedeleer waren onafscheidelijk van het programma; de vertegenwoordigers der kerk hadden in de school een overwegenden invloed. En toch waren de priesters niet tevre den en verklaarden zij reeds den oorlog aan de officieele scholen. Sommigen dreig den reeds de ouders die er hunne kinderen heenzonden met weigering der absolutie; andere vrrhüih'ii aan «les* onder wijzer de kisideren te leeren rekenen en eiscliten dat bij zich bijna uitsluitend met het aanleeren van den ca techismus zou bezighouden. f&ajS Men weet hoe, gedurende de middel eeuwen, in die droeve tijden wanneer, op het platteland, priester, monnik en edel man alleen vrij, de andere menschen echte slaven waren, de onwetendheid overhserei’hond wac, hoo hoi ondo: dan volkomen verwaarloosd en zelfs mis acht werd, wel niet weinig bifdroeg oni de uitbuiting van den derden stand door priester en -del man te vergemakkelijken. In het begin der XVI* eeuw kwam daar nochtans wat verandering in. In Vlaande ren ontstonden dan, in steden en zelfs dor pen, talrijke scholen, wereldlijke en gees telijke, maar de goIsdienstoorlogen der volgende jaren, de uitmoording der her vormden, de uitwijking van hetbedryvig- st,0 gedeelte der bevolking, de verval die daarvan het gevolg was, knakten ook den bloei van het onderwijs en weldra was de toestand even treurig als voorheen. Maria Theresia en Joseph II poogden wel het schoolwezen op een degelijken voet in te richten, maar zij ontmoetten slechts onverschilligheid bij de onwetende bevolking; dweepzucht en tegenkanting bij den priestersstaud. Tijdens de Fransche heerschappij wer den ook pogingen aangewend om den toe stand te verbeteren en enkels lagere scho len werden in de steden geopend; maar op den buiten was het treurig gesteld hier en daar richtte de pastoor of de koster een schijn van onderwijs in; maar op de meeste plaatsen moesten de huisvaders zich onderling verstaan om, op gemeene kosten, eonen zoogezegden schoolmees ter aan te werven voor de wintermaan den; zij gaven hem elk om beurt het eten, bovendien ontvinghij eenige stuivers loon; gewoonlijk kon hij zelf slechts lezen en min of meer goed schrijven. Hij deed de kinderen al te samen de letters van het A BC huilen, en de gebeden en den tekst van den catechismus als papegaaien op dreunen en ’t was alles! In den zomer vergaten zij wat zij des winters geleerd hadden. Tijdens de vereeniging van Belgie met Nederland veranderde dit alles. Nooit zag men in zulken korten tijd, zulke gelukkige veranderingen toen de belgische omwen teling uitbrak waren er, in Belgie, reeds 4046 staatsscholen, onzijdige scholen, met 293000 leerlingen. bit.-' lil s L«ii IIEU i f i I - 'S’ K.

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1911 | | pagina 1