a 1 1 fiT w I ril' l R Wil a l7 oor l7!7 aar heid en rede! wswt ¥oor Vrijheid en ÊtecM! Ite -gil H i Nieuwjaar II Tr SB h Tweede Jaargang’ Ongehoorde aanmatiging Zaterdag 30 December 1911 No 52 gp7 9'^ a r K'i ;E? m iWI dB O x E:< I verstaan wonderwel de kunst om de ken nis van de schandige zaken waarin de hunne betrokken zijn, aan de kennis der rechters te onttrekken, om er den dek mantel over te werpen. Verandering van klooster, van klooster naam en van b trekking; drukking op het geweten der klagers, dat zijn de bijzonder ste mi ide’en welke daartoe aangewend worden. Maai' indien eene andersdenken de taalt zal hij niet ontsnappen on dan reept de h'ele godvruchtige bende raca over heur, zoo luid dat het kan zijn, zeker uit christelijke liefde. Dat, evenwel, was nog niet genoeg; ’t zal nu nog gaan beteren! In een motu proprio van 9 October laatstleden heeft de Paus van Rome, dien vorst zonder grond gebied, welke zich boven alle vorsten verheven waant, beslist dat het voortaan aan de geloovigen verboden zal zijn pries ters of geestelijken waarover zij te klagen hebben, zonder voorafgaan lelijke toela ting van de kerkelijke overheid voor de rechtbanken van den Staat te dagen. Men ziet reeds van hier dat deze toela ting maar verleend zal worden wanneer het geen kwaad kan en dat alle geestelij ken alzoo in hooge mate buiten het bereik van het gerecht gesteld worden, wat niet weinig machtig zal bijhelpen om den dek mantel over hunne wandaden te kunnen houden, om de kinderbederving, de inpal- ming van erfenissen en andere klooster- misdryven te doen toenemen door de groo- tere zekerheid van onstrafbaarheid. Voortaan zullen er twee soorten burgers in het land zijn de geestelyke en de andere; degene welke het gerecht zal kunnen bereiken en degene welke boven ’s landswetten zullen staan. In andere landen heeft dat onmiddellijk verzetdoen ontstaan. Duitschland namelijk heeft zijn gezant bij den II. Stoel gelast daarover te onderhandelen, met dit gevolg dat hem geantwoord werd dat het motu proprio niet als in Duitschland toepasselijk moet worden beschouwd. Maar het Belgisoh gouvernement heelt natuurlijk niets gezegd want Belgische katholieken gehoorzamen liever aan den roomschen dwingeland dan aan de vrijzin nige grondbeginselen onzer grond wettelij ke keuze, welke een hunner vroeger eene vuilniskar dorst neemen Zoo het schuldige stilzwijgen van onze meesters zich door hunne dweepzucht laat verklaren verstaan wij evenwel niet hoe DRUKKER JOSEPH HAECK Statiestraat, Oudenaarde -ig r» m PRIJS PER NUMMER S centiemen I F’ VERKOOPER Pieter Verstraete, zoon Valkestraat, Nieuport ABONNEMENT 2,60 Tx-eixiIx. per op voorhand betaalbaar Wanneer dit nummer van ons weekblad zal verschijnen, zal d’avondschemering reeds zijn gevallen; de laatste oogenblik ken van 1911 zullen heenvlieden zoo snel als ’t kabbelende beekje hare waters stort in de wassende rivier en dra zal de zonne door de grijze wolken doordringen aan d’ oosterkimme om 1912 te begroeten. Wij ook beste lezers en lezeressen, stu ren u bij ’t wegsterven van ’t oude jaar onzen verkleefden groet en roepen u toe, uit ’t volste van ons gemoed Goed Heil in 1912! En onwillekeurig werpen wij een blik in ’r verleden.en pijlen de toekomst. T Verleden! Verheugd en blij, ja, fier, mogen wij, liberalen, zijn over d'afgelegde taak. Te lang hadden wij gesluimerd, omdat wij b trouwen hadden in het hel de, rzii-n der massa, lijdend onder de te langdurende klerikale verdrukking. Met woord en pen werd zoowel hier in de donkerste hoekjes van ’t verkwezelde Vlaanderen, gebukt onder ’s geestelijken dwingelandij, als ginder midden d’immer vooruitstrevende waalsche scharen, het heerlijke liberale programma verdedigd. De stoutheid onzer tegenstrevers, verblind door hun vroeger te gemakkelijk behaalde overwinning, kende geene palen meer en den saooden aanslag dien zij beraamden tegen ’t volksonderwijs, dat ons zoo nauw aan ’t harte ligt, bracht er niet weinig toe bij om met meer iever dan ooit het onrecht en (len hatelijken klerikalen dwang uit al onze krachten te bekampen. Te lang ook duurde do verdeeldheid der antiklerikalen steeds afzonderlijk strijdend tegen een gemeenzamen vijand. Er was eendracht noo lig om de zege te betrachten en ze kwam tot stand dm eendracht, die wij provincie bewoners vooral wenschten om dat wij, meer dan wie ook, weten wat het is te strijden voor ons ideaal en te lijden door ons strijden; omdat wij, meer dan de bewoners der groot» steden, onder vinden en gevoelen hoe lastig het is te kampen, trots dwang en verdrukking voor vrijhei I en recht <-u waarheid. En zoo wij ons verblijd hebben bij ’t bezegelen dier eendracht, verheugd waren wij bij ’t vernomen der eerste goede ge vol gen van den broederlijken strijd, waardoor uit de raadshuizen der grooto steden de klerikalen werden gebannen; begeesterd waren wij bij ’t bestatigen d.r meerder- ■h Annon®enprys 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen en medadeeliugen moeten vóór den Donderdag middag in hst koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingenj bestemd voor voor het Weekblad van Nieuport en Kanten moeten door den schrijver oaderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. het vaderland verdedigen en toen de wet onder dit opzicht gelijkheid aanbracht, werden nog meerdere kunstgrepen ge bruikt om de vorige bevoorrechen te be gunstigen. Nu nog zijn de Belgen niet gelijk voor de stembus Sommige, de priesters namelijk, hebben daar drie of Tier stemn en uit te brengen, volgens den aard der kiezing, daar waar een arme werkman er maar eene heeft, In grondbeginsel mag iedere Belg zijne kinderen zenden naar de school zijner keuze; in de toepassing kunnen vele dat niet. Uit vrees voor broodroof moeten vele hunne kinderen toevertrouwen aan kloosterscholen welke zij in den grond mistrouwen en met recht. Durven zij het toch wagen de officieele scholen to ver kiezen, dan toch zullen zij nog aarzelen het recht te gebruiken hun kroost van de Godsdienstlessen te ontslaan, dit uit vrees voor vervolging. Dat is de fameuze vrij heid van den familievader waarmede de katholieken zoo hoog oploopen. En in dit opzicht is er ook gemis aan gelijkheid aller Belgen voor de wet alleen de katholieken genieten de voordeelen der wetten welke de gewetensvrijheid moeten verzekeren; de andere niet, want bet is niet genoeg dat eene vrijheid in de wet geschreven worde, wanneer vele er geen gebruik van kunnen maken. Zijn de Belgen alle gelijk voor het ge recht? Wij willen hopen, voor de eer onzer rechters, dat het tot hiertoe het geval was, alhoewel de bijna algemeene verpaap sching onzer magistratuur niet zeer van aard is om daaromtrent veel vertrouwen in te boezemen, wanteen mensch blijft toch een mensch on heeft, hoe rechtgeaard ook, zijne menscholijke zwakheden die hem, soms moetend misschien, doen falen. In sommige rechterlykezaken, wanneer het geweien van den rechter gepraamd wordt tusschen de voorschriften der wet en sommige godsdienstige vooroordeelen, kan het gevaarlijk worden voorden recht eischer of voor den verweerder en kan de weegschaal van Themis weleens langs den verkeerden kant overhellen. Maar indien er op dat gebied tot hiertoe maar weinig te klagen viel van den kan* van het gerecht zelf, toch was het genoeg katho iek te zijn om al te vaak aan eene rechtmatige straf te ontsnappen, want katholieken, en vooral kloosterlingen, WWl Ml Er staat geschreven in onze grondwet Alle Belgen zijn gelijk voor de wet. Op het papier is dat zeer schoon, maar ’t ware beter dit beginsel van eenvoudige recht vaardigheid ook in al zijne toepassingen te eerbiedigen. Onder dit opzicht laat do toestand evenwel veel te wenschen. Nog zoo lang geleden is het niet dat alle Belgen niet gelijk waren voor de krijgs- verpliöhting alleen de armen moesten heid op 15 October laatst aan de antikleri kalen geschonken. En moesten wij hier, dank zij de on rechtvaardigheid der gemeentekieswet, dank zij de judaspenningen bij volle gre pen uitgestrooid en aan flauwhartigen toegeworpen eene geringe nederlaag ly- den, toch blijven wij pal als eene rots en even moedig en strijdlustig als voorheen zullen wij den kamp voortzetten, want de toekomst lacht ons tegen. De toekomst! Ja die zien wij blijde te ge moet. Op d’eerste behaalde lauweren kan, magen zal er niet gerust worden. Zoo de vijand waakt en loert, wij blijven in de bres tot verdediging bereid, en, zoo hij zich als een drenkeling aan ’t brooze grashalmpje vastklampt, wij drijven onzen aanval door en maaien hem ’t gras van onder de voeten. Hij verwacht er zich ove rigens aan; hij gevoelt zich gansch ont redderd; hij ontwaart zijn met rasse schreden naderenden val. Wij hebben betrouwen in de toekomst. De wind is gekeerd; hij waait thans in onze zeilen en duwt en stuwt ons immer vooruit; hij doet ons Joordringen tot de mas a die hunkert naar verandering en ’t schitterende licht der oprijzende geuzen zon bespeurt en begroet; hij doet ons het harte in de borst zwellen van blyde hoop; hij sleept met zich de lauwen mede, die eens, als wij, vrank en vrij dierfden spre ken,doch uit stoffelijk belang onverschillig werden of aan ’t wankelen gingen. Hooger, steeds hooger zal die geuzenzon klimmen aan den gezichteinder en wen de de lieve zwaluwen, die ons in 1911 verlie ten voor warmere oorden tot ons in 1912 zullen terugkeeren om de lente aan te kondigen, dan zal de strijd volop aan den gang wezen, heftiger en hardnekkiger dan ooit, en zullen zij tevens de voorbode der algeheele verlossing wezen. Heil 1912! I ►-V' I? S*- *f ;E ^*'W^ fejMsrasEsj -S» 7 .i' V,eT*: s I tRiE.LAfi 1 .-r™, rr i. NIEURORTekKANTC

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1911 | | pagina 1