IdFaarheiti F oor en aNecMl 'i oor t rijheiü ^reü^l kï -r en 1/- o ft /I ILFWl Kil Zaterdag 6 Januari 1912 Derde Jaargang Schijn bedriegt Stille waters., diepe gronden Het katholiek gevaar I I DRUKKER 'JOSEDPHE HaJSCK Statiestraat, Oudenaarde PRIJS PER NUMMER 5 centiemen ABONNEMENT 22,eo frank per jaar op voorhand betaalbaar 4 overgelukkig, zij krijgen alles wat zij willen; zij mogen alles doen wat ze ver langen; zij zijn volop heer en meester. De antiklerikalen, de goede verduldige jon gens, morren en brommen wel soms, gaan wel eens in dichte massa manifeste© ren, doch ze zijn heel geduldig, zij onder werpen zich aan 's lands wetten hoe onrechtvaardig die ook zijn; zij laten Gods water over Gods'akker loopen en vergenoegen zich sedert jaren met te hopen, betrouwen hebbend in de ontwa kende massa. Alles is rustig! Maar laat de antiklerikalen eens zege pralen; laat hen eens rechtvaardige wetten stemmen; laat hen eens de klerikale voor rechten afschaffen; laat hen eens paal en perk stellen aan den strijdlust der papen, aan hun meesterschap, aan hunne dwin gelandij; laat hen eens de kas sluiten voor hunne huidigegeldopslorpingen en ’t zal., rumoerig worden! Een verwittigd man is er twee waard. Allo, wie zegt er nog dat schijn niot bedriegt? Wie beweert er nog dat er een enkel klerikaal gevonden wordt, hij weza burger of geestelijke, die zich niet onop houdend met politiek bemoeit. En valt daaruit voor ons niet te leeren dat wij, als trouwe soldaten van ’t blauwe vaandel, immer op onze hoede, immer in de bres moeten wezen? en Ziedaar twee vlaamsche spreekwoorden die nog immer hunne toepassing vinden. Zij worden te weinig door onze liberale vrienden in acht genomen, wanneer zij met klerikalen te doen hebben. -Hoe me nigmaal hebben wij er al hooren zeggen Die Mijnheer X, al is ’t een kalote, is toch nen brave vent; hij houdt zich met geene politiek bezig, hij zou er zelfs nooit van spreken. Maar X is een geslepen vos; hij neemt den schijn aan onverschillig te we zen zoowel aan lokale als aan algemeen® politiek en zachtjes aan zonder stooten of duwen geraakt hij met uwe zienswijze, met uwe gedachten bekend en weet bij met zijne schijnheilige tronie of u tegen uwe vrienden op te ruien of u zijne politieke denkwijze als een langzaamwer- kend gift in te spuiten. Hoe dikwijls hoor den wij zeggen kapelaan of pastoor Z dat zijn geestelijken van d’oude goede soort. Die houden zich volstrekt met geene poli tiek onledig; zij bekommeren zich enkel met den godsdienst, ’t zijn ware apostels van verdraagzaamheid en vrede. En in derdaad, zy weten zich zoo lieftallig, zoo beminnelijk aan te stellen; hunne vleiende stem klinkt zoo verleidelijk dat meer dan een zich gemakkelijk laat vangen, want ’t zijn immers Wolven met schapenvachten. Wie geloof hecht aan de schoone woor den van een klerikaal; wie vertrouwen stelt in de beloften door klerikalen gedaan, weze onverpoosd op zijn® hoede, wil hij niet bedrogen wezen. Klerikale beloften en rotte appelen hebban beide evenveel waarde en grootelijks valt het te betreuren dat er nog vrijzinnigen g vonden worden die zich zoo licht door klerikalen in de doeken laten winden. Te veel voorbeelden zijn er bij de hand die bewijzen dat een klerikaal, wanneer hij iets belooft, op ’t zelfde oögénblik er reeds aan denkt op welke manier hij zich aan zijne belofte zal kunnen onttrekken of zijne woorden zou kunnen verdraaien of verkeerd uitleggen om u te bedodên. Ons erachtens zijn de vrijzinnigen veel te goedzakkig; zij laten zich veel te licht met woorden paaien in stede van daden te eischen; zij zijn veel te verduldig omdat zij nog al te dikwijls op klerikale trouw rekenen in plaats van krachtdadig en zonder zich door klerikale wal dj al zoo noemen, is voor bun da eenige, de v.jk-i.hls v-yarbeld; sommige gelooven bet, an- d' io iet maar maken bet toch aan ’t onwetend volk wijs; zij vei klaren zich de eenige vertegen woordigers van den Almachtigen, zij maken misbruik van bunnen min of meer bevoorrech ten toestand om willekeurig af te kondigen dat zulke handeling den schepper aangenaam is, dat zuUrn andere hern misnoegt; dit alles om des te biuer d,e openbare geloovigheid ten voordeele hum: r stol!'bjke of godsdienstige belangen uit la buiun. Onder deze menschen zijn de overtuigden nog de gevaarlijkste Inderdaad, wanneer men in de vreedzaamste, de broederlijkste. de rechtvaar digste, de verdraagzaamste samenleving welke men zich kan uitdenken, slechts eenige mannen brengt welke volkomen o-eitulgd zijn alleen de volslrekste waarheid te bezitten, alleen de ver kondigers, de gemachtigde tolken van den god- elelijken wil te zijn, wanneer men juist aan die mannen de oppermacht schenkt, dan zal, na koiten lijd, diezelfde maatschappij, waarin zich ..vroeger., de meest uiteenloopendste meeningen vrij en blij uiten konden, eene bel geworden zijn in dewelke de machtsmisbruiken, de daden van Onverdraagzaamheid, de opstanden, de twisten, den godsdiensthaat en de burgerlijke oorlogen zullen heerschen. Zoodra een mensch zich zeker want de vol strekte waarheid te bezitten, zegt. E. Girao, zoo dra hij overtuigd is dat God door zijne mond spreekt of dat bij zijne veropenbaring in bezit heeft, dan kan hij niet dulden dat men een ander gedacht weze; dan wordt bij noodwendiglijk dwingelandsch, ja zelfs misdadig. Is het niet ten gevolge van zulk beginsel dat de profeet Elias meer dan duizend priesters van Baal liet om brengen? Was het niet met den kreet God wil het! 9 dat da christene horden het Oosten overweldigden en de doodsche banen van Pale stina me? bloed drenkten? Was het nietten ge volge van hetzelfde beginsel dat de hertog van Alva alhier zoovele menschen liet onthoofden? Telkenmale een machtige der aarde overtuigd is God te vertegenwoordigen en hij voor zijne overtuiging durft uitkomen en de macht heeft om ze te doen eerbiedigen; worden alle vraag stukken gereld met geweerschoten, sabelhouwen bloedvergieten. Welnu een katholiek, een ware katholiek, is overtuigd alleen de waarheid te bezit'en, de eenige, de volstrekte waarheid die van God komt. Door zijne eerste opleiding is zijn denkvermo gen in zulke mate misvormd dat geen enkel tegenbewijs hem kan treilen; hoezeer zijne waai - heid, in de oogen der onafhankelijke en onpar tijdige geesten, ook geleden heeft door de vor deringen d.er wetenschap; hoe verachteed, hoe ongerijmd zij ook voorkomt, daarvoor bljft hij blind. Men kan hem da bijbelsche spreuk toe passen Hij heeft oogen en ziet niet; ooren en hooit niet. De onafhankelijke en onpartijdige geesten waarvan wij spraken, dat zijn voor hem ketters en ketters zijn in zijne oogen misdadigers welke uit de samenleving dienen gebannen te worden om te beletten dat zij het blind geloof zijner ge- beloften uit !t lood te laten slaan op den vijand onverpoosd los te rukken. Evenmin begrijpen wij dat er nog libe ralen kunnen gevonden worden die geloo ven dat er nog andere dan politieke pries ters zijn. Zulks bestaat niet en dat kan ook niet meer, omdat zij, van aard heersch- zuchtig, verblind zijn in hun fanatismdoor eene te langdurige klerikale regeering, die kapelaans en priesters vrijen teugel laat vieren aan hunnen zucht naar over weldigend meersterschap; omdat zij, ge woon te bevelen en gehoorzaamd te wor den, het als eene noodzakelijkheid be schouwen in de kerk, op den predikstoel, in den biechtstoel, ja overal politiek te voeren in hun belang. Hunne sermoenen die de verkondiging esner leer-van naas tenliefde zouden moeten wezen, zijn echte politieke voordrachten geworden en niet bevreesd n oefende wezen tegengesproken te worden, aarzelen zij niet de grofste onwaarheden uit te strooien. En ’t is oprecht kurieus, ’t zijn dikwerf juist de priesters die den naam hebben geene politieke priesters te wezen die de eerste zijn om er mede te beginnen. Zoo werd ons gezegd dat in zeker stadje op den laatsten zondag van ’tjaar 1911 door een priester, als nieuwjaarwensch veel poli tiek werd gepredikt., Os brave man met eene van aandoening bevende neuzelende stem vertelde aan zijne parochianen dat er in den loop van ’t jaar veel, veel te biechten werd gegaan, dat ’t stadje toch zoo echt kristel ijk werd als zeggen de burgers dat er nooit meer onkruid woa k- rde; dater nogal tamelijk wel geboor ten waren, maar dat er te veel verkeerd werd en te weinig getrouwd! Er moest ook veel gebeden worden, nog meer dan tot nu toe het geval was, want er zou te naaste jaar in Juni een hevige strijd gestreden worden en het slechte mocht over het goede niet zegepralen. Bedenkt eens, zoo riep hij uit, wat zou er gebeuren, indien de antiklerikalen moesten overwin nen. Nu is alles stil en rustig in ’t land, maar dan zou alles onrustig en ia opstand, rumoer wezen Oelenda cariiiago. Zou men niet zeggen dat alles zou verloren zijn? Wat angstkreet, van ’t benauwde hart en wat opruierstaal, waaruit de wraaklust der ziel doorstraalt! Nu is alles stil en rustig! Daar valt niet aan te twijfelen; de heeren papen zyn Zoolang de katholieken niet begrijpen zullen wat vrijheid is, vrijheid voor anderen zoowel als voor bun zelf, schreven wij hier over korte weken, zoolang zullen wij moeten blijven roepen Eet katholfscism, da'f is vijand;- Maar kunnen katholieken dat begrijpen? Kan en mag men van hunnen kimt meer lóegt-vend heid, meer vred.-.dh-t ie, meer veidraagzaamueid verwachte»? Moet men niet verder verzekerd zij i dat dit alles voor hun, zoolang zij katholiek blijven, volstrekt dumogelijk is; dat hat ran buo niet kan verwacht worden? Maken zij dus voor het overschot der gansche samenleving niet het dreigeasta gevaar uü? Dal willen wij hier eens on lerzóeken. Ten alia tijde zag man de machtigen der aarde misbruik maken van da godsdienstige gevoelens der volkeren om hunne macht te vergroeien de regeerder welko zijne overheid op degene van den godsdienst weet te bouwen vergroot ze bovenmate en in alle katholieke landen vindt man mannen, priesters vooral, welke van deze omstandigheid ten voordeele van hunnen poli- tieksn winkel misbruik weten te maken, en den godsdienst ten voordeele hunner partij weten aan te wenden. Deze mannen beweren het monopool van het goede te bezitten, hunne waarheid, of VERKOOPER Paeter Verstraele, ®®on Valkestraat, Nieuport Annoneenprijs 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per Orukregcl. Het recht annoacen te •a rnededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in hat koffiehuis Willems Fonds, A alkesti aaNteupon - 0 d wordeii. Het recht van opname is voor het Weekblad van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver oaderteekend en oude, gesloten omsla0 ingem voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. Acra' 1 O'F I DA i’ lAffigafc- - «--rc- 1 I W - f-r j V» Ma®.1 0

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1912 | | pagina 1