Foor ff aar he ia en freae! en Utechli foor f r ijhe ia r o Jov 10 RW De Paus en hel schoone geslacht is Zaterdag 17 Februari 1912 Derde Jaargang Nö 7 Andermans geestigheid In Japan Klerikale propaganda Een apostel der vrede fe it w a-w v Ir B -J - <1 ld bevel van den Landdag, op vastgestelden dag zal mo. ten plaats grijpen, iedere ver standhouding zullen verwerpen. Het Japaanseh landsbestuur zal dan ook weldra ondervinden wat wij in Belgie maar al te lang ondervonden, te weten dat het katholicism altijd in den weg staat van vooruitgang en vrede. VERKOOPER Pieter Werstraete, zoon Valkestraat, Nieuport DRUKKER joshipkc ÜA.3SCK Statiestraat, Oudenaarde Een kwalijk opnemens. Saven Boesse zat op den tram en rookte en spuwde dat ’t eene schande was. Dat rooken was nog al wel maar dat schabou welijk spuwen komt toch niemand af, te meer daar er tegen Seven’s neuze en oogen een op schrift hing dat luidde als volgt Verboden te spuwen Al met eens komt de trambediende op en met eene schoote naar Seven Z(jt de ge niet beschaamd alzoo te spuwen, zegt hij. En waarom datte, vroeg Seven zoo viten* dehjk mogelijk. Ehwel oolijkaard omdat het daar geschreven staat, hernam de trambediende het verbiedend opschrift aanduidend. Wel, zei Seven ’k heb ik dat al lange gezien, maar ’k meende dat het in de menschen hun aangezicht was dat ik niet en mochte spuwen. (trambediende spraak- en adem loos). PRIJS PER NUMMER S cen.tiein.exi. Hij eindigde zijn testament door deze woorden Ik wil, zooveel het van mij zalf zal afhangen, loven en sterven in de gemeenschap van alle Christen© kerken, ik zal meer zeggen in de diepe over eenstemming met de algemeene kerk der menschen en der werelden. Het ware te wensehen dat alle priesters van alle ©erediensten, zulke edele gedach ten deelden, in plaats van xooals vele, vooral katholieken, niets te beoogen dan alleenheerschappij voor hunne eigene sek te; in plaats van twist en tweedracht tus- schen de menschen te zaaien; overdraag- zaamheid en haat tegen andersdenkenden aan dejeagd in te boezemen. Eere, aan Loyson, dien apostel der vrede, dier zoo gewenschte vrede welke het graf alleen hem geven kon! Japan is een land dat nog maar korte jaren geleden den weg der beschaving insloeg, maar dezen met renzenschreden bewandelde. Dit land geeft nu aan ©ns, oudere in beschaving, een voorbeeld dat ons inziens navolging verdient. Ean wetsontwerp werd namelyk neer gelegd door den heer Tokoneni, ondermi- nister van binnenlandsche zaken, met het doel vrede en toenadering te verwekken tusschen de drie byzonderste eerediensten welke in het land beleden worden en alzoo den vooruitgang der natie te bevoordeel! gen. Men wil, doer dit wetsontwerp, dat ge stemd wordt door prins Yamagate, Mar kiezen Inaujé en Matsukata, alsook prins Katsura met vele andere invloedhebbende Japaneesche staatslieden, nadere betrek kingen tusschen den Staat en de eerdien sten tot stand brengen. Wellicht zou het Christendom daardoor in Japan grooten vooruitgang kunnen ma ken, wel te verstaan indien het zich weet aan te passen bij het nationaal gevoelen der Jap mezen, zich uiterst verdraagzaam wil tooaen en eerder bestaan in een meng sel van Christendom, boedhism en shisc- toism. Maar on hr de weinig talrijke Japaansche Christenen, tellen de protestanten bijna voor niets en zijn de katholieken overwe gend. Het valt dus te vreezen dat deze laatste, met hunne zoo ongunstig gekende koppige vasthoudendheid, op den meeting tusschen do verschillige eerediensten, welke op het In den «Tartufe van den ontsterfelij- kenMolière, zegt de schijnheiligaard welke het bijzonderste parsonaadje van het stuk is, tot Dorine, terwyl hij haar wil nopen zijn neusdoek over haren boezem te leg gen Dek dien boezem, welken ik niet zien mag. Door zulke voorwerpen worden de zielen gekwetst en dat doet plichtige ge dachten opkomen. Het schijnt dat vele onder degene welk® het priesterkleed dragen ook licht vatbaar moeten zijn voor zulke schuldige denk beelden en dat zij, zooals Dorine het aan Tartufe ook verweet, wel gevoelig moeten zijn aan de bekoring en dat het vleësch op hunne zinnen grooten indruk maakt, want de Paus heeft gemeend maatregelen te moeten nemen om ze daartegen te vrijwa ren. Hg heeft nu inderdaad aan eiken gees telijke, hij weze eenvoudige priester ofwel prelaat, verboden voortaan eene wereld- sche vereeniging bij te wonen, op dewelk® hakkers der liberale en socialistische pers den grootsten indruk maken. Zij vermoeden nochtans ’t nadeel niet dat zij hun zei ven en de Kerk veroorzaken met te dikwyls de tempc-ls aan hun God van goedheid en barmhartigheid opgericht in soorten meetingzalen te vervormen. Hun zielkunde schijnt een beetje zwak. De argelooze zielen die hunne kerken bezoe ken zijn soms verwonderd wij kennen er over de woorden van haat on de bloeddorstige wensehen welk® aan die evangelisten ontsnappen... Indien die hoeren wisten wat groot ge tal klanten zij reeds verloren hebben met alzoo van hunne rol af te wijken! Dat ze nochtans voortdoen... De zaak kan ©as niet het minst mishagen. ’t Is de eerste maal niet dat wij de ge legenheid hebben te bestatigen dat onze voortreffelijke geestelijkheid zich al te veel metde politiek bemoeit en dat ze alzoo een kostbaren tijd verkwist dewelke, door dit feit, voor de redding der zielen verlo ren is. Men bemerkt, hedendaags, eene nieuwe veelbeteekenende uitbarsting van dien bijzonderen ijver die bestaat in ’t van huis tot huis gaan om zekere onverschillige schapen aan te sporen zich met den par tijenstrijd te bemoeien; onderzoek te doen over de lezingen, de politieke kleur van ’t dagblad, enz., enz., allemaal dingen welke tamelijk buiten den godsdienst blijven. Voor’t oogenblik, wordt er op die ma nier een hardnekkigen oorlog gevoerd aan de dagbladen die niet goed aange schreven staan. Bij de wat weeke werking der oude pastoors veegen zich de krachti ger werking, ’t niéuwer geloof der pas uit ’t seminarie gekomen kapelaans. Ea op de vergaderingen der comiteiten van ’t Werk der goede pers, worden namen aan ’t orde van den dag gebracht; aanspo ringen, opwekkende gelukwensehen ko men nieuwe krachten geven aan de slop jagers der slechte (leest liberale en socialistische) bladen. Maar ’t is in den preekstoel vooral dat onze voortreffelijke geestelijkheid zich onderscheidt; ’t is in do preek dat zij de vinnigste slagen aan de slechte pers toebrengt. Ten minste, de priesters beel den zich in dat hunne manieren vaa door- ABONNEMENT 2,60 frank per jstixr op veorhand betaalbaar Annoneeaprijs 0,15 fr. per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen, artikelen en mededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen, bestemd voor voor het Weekblad van Nieuport en Kanton rnoaten door den schrijver oaderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opnam® is voorbehouden on de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. Niet een vryzinnige kan onverschillig blijven bij het afsterven van den heer Charles Loyson, vroeger zoo gekend, als predikant onder den den naam van pater Hyacinthe. Loyson, inderdaad in tegenoverstelling met de meeste katholieke geestelijken, was altyd een voorstander der vrede tus- schen de verschillende eerediensten. Ook kon hij met zijne oversten niet blij ven overeenkomen en werd hy weldra, omdat hij den moed had zijne woorden vaa vrede niet te willen intrekken, in den ban der H. Kerk geslagen. Het spel begon al toen hij, met onge hoorden bijval, reeds vijfjaar het advent gepredikt had in O. L Vrouwkerk te Parys. Zyne vrijzinnige strekkingen, zijne pogingen om godsdienst en wetenschap te doen overeenstemmen, deden geweldige aanvallen tegen hem ontstaan. Hij werd dan ook naar Rome geroepen en verzocht- voortaan over geene betwiste onderwerpen te prediken. Het was in 1868. Het volgende jaar sprak hij, op het congres van den Bond voor de vrede, wel willende woorden uit ten opzichte der protestanten en der joden, en eenig® maanden later verzette hij zich tegen de wijze waarop het concilie kwam bijeenge roepen te worden en hield staan dat deze kerkvergadering vertegenwoordigers van alle christens gemeenschappen moest be- grypên. Zoo keerde hy terug tot de ware beginselen der eerste tijden van het Chris tendom apostel der vrede tusschen als deze welke den naam va christenen dragen, en daarom ook werd hij uit den schoot der katholiekekerk, die school van overdraag zaamheid gebannen; maar daarom ook werd hij in Amerika, waar hij vervolgens eene ivis deed, met geestdrift bejegend. Loyson stierf den 10 dez-u1 te Parijs ge trouw aan de beginselen van zijn leven. Opzijn sterfbed werd hij bijgestaan door priesters van verschillende kerken, name lijk een Romeinsche, en een Grieksèh- Athodox priester en twee protestantsche dominees. In zijne laatste wilsbeschikkingen vroeg hij dat de paiesters der verschillige eere diensten in kerkgewmad zijne begrafenis zouden bij wonen, erin begrepen degene der liberale katholieken van Geneve en den groot rabbijn of grootpriester der Jeden. st wKg .1’ •'-b gr#? "^5 gap; [Dj 'f •'SM ’O A- ƒ-

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1912 | | pagina 1