w EN 1 I oor V rij heid en Her hl! L ll fra BH H i HH a Voor Waar heid en I Vrede! St l ja >1 JU •f SI O k ra Till De katholieken en de landbouw N® 13 Derde Jaargang f; SH B Zaterdag 30 Maart 1912 o Ons Praatje met de Kiezers Vyt iW IJ UW r '-W u •I' Hi? •*!^r -i- '1. M :1 fe. ten, want praten zijn geen oorden. Niet tegenstribbelen of vlakaf zeggen ik stem voor de liberalen, indien gij niet gansch vrij en onafhankelijk zijt, want eenieder weet aan welke wraak hij zich zou bloot stellen, wij hebben er staaltjes van gezien in de laatste tijden.Maar handelen in volle gerustheid van uw geweten, zonder het in d’herberg uit te klinken, medewerken tot de verlossing van ons land en stemmen voor de liberalen. VERKOOPER Pieter Verstraete, zoon Valkestraat, Nieuport V- r a®. -V I' PRIJS PER NUMMER 5 centiemen ■'W hofsteden, 320.971 waarvan de boer eige naar was; volgens de nieuwste statistieken zijn er maar 231.319 meer op 829.625. Waarachtig toch geen vooruitgang? En men vc-rgete niet dat 65% der zulkdanige eigendommen dan nog met hypotheken belast te zijn. In ons land bezit eene kleine minderheid van 17.000 eigenaars ongeveer meer dan de zes tienden van het grondgebied van Belgie en onder deze hebben de 7192 grootste grondbezitters voor hun alleen 1.403.726 hektaren of meer dan de helft der landbouwgronden van het geheele land. Verouderde wetten en gebruiken over landelijke pachten leveren de landbouwers gekoord en gebonden in de handen dier eenige groots grondbezitters. Hoe meer de boer zijn land verbetert door doelmatige bemesting, enz., hoe meer hij die groote eigenaars verijkt; hoe meer die eigendom men verbrokkeld worden in kleine pacht? hoeven, hoe meer strijd er is tusschen de pachters om eene hofstede te krygen, hoe meer de huurprijs stijgt en hoe meer de kasteelheer zyne brandkassen vult. Wel nu, deze groote grondeigenaars zijn meest allen katholieken; de gansche landbouw politiek der katholieke partij strekt om ze te bevoordeeligen en hun toe te laten van het zweet van den landbouwer te teren en hem niets over te laten dan eene korst droog brood Daarom deden de ka tholieken niets om, zooals het de liberalen in Engeland deden, de landbouwers toe te laten gemakkelijker aan grondbezit te geraken; daarom verwierpen zij of lieten zij zonder gevolg al die talrijke wetsvoor stellen welke de belgische liberalen en socialisten ten voordeelevan den landbouw deden als bijvoorbeeld 1’ Dat van 1895 voorgesteld door de H. H. Hambursin, Lorand, Defnet, Heuse, Gillard en Jourez, tot afschaffing van het voorrecht van den verpachter van lande lijke eigendommen; 2’ Dat van 1896 voorgesteld door de H. H. Defnet, Berloz, Malempré en Ber trand, tot verbetering der pachtvoorwaar- den derzelfde goederen. 3° Dat van 1909 voorgesteld door de H.H. Janson. Hambursin, Giroul, en Jou rez, tot wijziging der beschikkingen van het burgerlijk wetboek over de verpach tingen, der wet de over hypotheken en der wet over de grondbelasting. 4° Dat, in hetzelfde jaar voorgesteld Onze vlaamsche landbouwers zijn nog altijd in groote meerderheid verslaafd aan de katholieken; weinig talrijk zijn, op onze buitengemeenten, degene welke de nood wendigheid begrijpen dit slavenjuk einde lijk af te schudden en misschien zijn er nog vele onder onze buitenlieden, welke nog in den waan verkeeren dat de katholieken waarachtig en rechtzinnig de vrienden van den landbouwer zijn, ja zelfs veel voor de boeren en hun welzijn tot stand hebben gebracht. Het zal dus niet ongepast zijn eens te onderzoeken wat er wel van is. Wel zal iemand betwisten dat de katho lieken ontzaglijk veel werk gedaan hebben om de landbouwers in te lijven in alle slach van bonden, als boerenbonden, gei tenbonden, Raiffeisenkassen, enz., maar al deze instellingen zijn derwijze ingericht dat men, om er te kunnen van genieten zijne vrijheid moet opofïeren en zich buk ken onder het katholiek juk. Het zijn enkel en alleen gepaste middelen om de landelij ke bevolking onder de hand te hebben en katholieke kiezers te maken; het zijn oor-- logstoestellen om het katholiek bewind in stand te houden. De toelagen worden aan deze werken toegestaan in zulkdanige voorwaarden dat het beleggen van gelijk soortige, maar onzijdige of vrijzinnige bonden in Vlaanderen onmogelijkheid is. Wint de landbouwer daarbij toch? Neen, want zonder moeite kan men aantoonen dat zijn toestand na zoovele jarenkatholiek bewind geenszins is verbeterd. En inder daad zijn er nu meer landbouwers dan vroeger welke eigenaars der landen zijn welke zij bewerken? Neen, de officieele statistieken bewijzen het en zij toonen ook aan dat, daar waar meest kloosters zijn, daar waar de katholieken het meest baas spelen, er betrekkelijk nog min zijn. In 1866 waren er op 744.007 kleine A ABONNEMENT frank per jsisw op veorhand betaalbaar f?r heeft? Is het den priester aan randen, wanneer wij schrijven dat zijne plaats in de kerk is en niet op het stadhuis? dat hij door zijne roeping zich niet met wereldsehe zaken moet bemoeien? dat zijne plaats niet is in vee- en geiten bonden, omdat de boeren verstandig genoeg zijn zelf hunne zaken te beredderen? Is het den priester haten, wanneer wij zeggen dat hij niet in klerikale lasterblad jes zou mogen schrijven, dat hij in sermoe nen en tijdens huisbezoeken zijn even- mensch, al weze hij liberaal, niet mag be schimpen, bespotten en lasteren? dat hij de kiezers niet mag dwingen, dat hij geen stemmenuitkooper mag wezen, indien hij wil dat allen hem als priester eerbiedigen! Is het tegen den godsdienst zijn, wan neer wij honderden malen herbalen dat de hedendaagsche priesters politieke priesters zijn van in hunne prilste jeugd en niet meer te vergelijken zijn aan die oude, grijse priesters van vroeger die misdeden over godsdienst preekten, doopten en trouwden en verder elkeen zijn eigen gang lieten gaan? Is het tegen den godsdienst zijn omdat wij zeggen en schrijven dat de katholieken den godsdienst als kieswapen gebruiken om meester te blijven, om de vette brokjes aan kozijntjes en vriendjes ten beste te geven, om de kloosters te verryken, em de onderwijzers te benadeelen? Neen, niet waar, duizendmaal neen! Indien de priesters zich enkel met gods dienst bezig hielden en niet met politiek, zou er dan wel iemand aan denken hen te bastrijden? Neen niet waar? Maar als zij ons belasteren, ons hatelijk trachten te maken, over ons preken, onze gazetten als slechte gazetten afschilderen; als zij kiezers die voor ons gezind zijn gaan dwingen of omkoopen; als zij op onze re kening logen en laster in hunne gazetjes schrijven, hebben wij dan het lechtniet hen op onze beurt als politieke tegenstre vers te bestrijden, niet als priester, maar als politieke burger? Wie zou ons dat kwa lijk kunnen nemen? Geen mensch, voor zeker. Waarom werpen zij zich dan volop in den kiesstrijd? Waarom schermen de kle- rikalen dan altijd met de religie? Om meesterte zijn en meester te kunnen blyven, anders niet. Wat blijft er dan te doen? Hooren, zien en zwijgen, dat is het beste. Hen laten pra ■■SIJ De klerikale vlugschriften en strijdblan jes, de katholieke nieuwsbladjes, onze dorpspastoors en kapelaans wedijveren om het meest, ’f. Is alsof er premiën te winnen waren voor degen o die het meest, het best en het hardst op de kappo der liberalen kunnen rijden met schrijven en preeken. Ge hoort en ga least niets anders dan van die hatelijke framassons, van die kerk verbranders, van die priestervervol gers, van die Combistan, van die wroede godsdienstvervolgers genoeg om den hee- len wereldbol te doen beven. En daarmede denken zij de menschen benauwd te ma ken, hen schrik aan te jagen, hen van de volksgezinde liberale party afkeerig te doen maken. Maar jammer voor hen, geraakt dat liedje een afgezaagd deuntje en het stok paardje der religie vindt min en min steun bij onze kiezers. De tijden zijn voorbij dat onze landelijke bevolking heel zelden het dorp verlieten niet zag hoe het in andere plaatsen, in onze groote steden, allen door liberalen bestuurd, aan toe ging. De tijden zyn voorbij dat de buitenkiezers alle on gerijmde vertellingen voor klinkende munt aannamen; dat zij maar eene klok hoor den. Onze vlaamsche boeren en werklieden zijn weetgierig geworden; ze willen meer hooren dan ’t wekelijksch sermoen, waar pastoor en kapelaan preken over die slechte liberale gazetten en andere flauwe prietpraat in plaats van over de religie te spreken en vrede onder de menschen te verkondigen.Zij willen meer zien en over tuigen zich dat in de liberale steden de godsdienst vrij uitgevoerd en door eenieder wordt geëerbiedigd. Zij willen meer weten dan de logens en laster die in de klerikale gazetten dag in dag uit verschijnen, stil aan beginnen allen liberale schriften te lezen; zij vergelijken; zij overwegen en oordeelen. Willen wij dat eens te zamen doen, hee- ren kiezers? Is het tegen den godsdienst zijsa, wan neer wy zeggen dat elkeen vrij moet we zen in handel en wandel? dat niemand mag gedwongen worden? dat alle denk wijzen moeten geeerbiedigd worden? Is bet de religie afbreken wanneer wij zeggen dat politiek en godsdienst twee verschillende kwesties zyn die met elkaar biet mogen gemengd worden, omdat de religie niets met de politiek te stellen 5 Usatz DRUKKER Statiestraat, Oudenaarde Annoneeanriis 0 15 fr per drukregel. Rechterlijke aankondigingen 0,50 fr. per drukregel. Het recht annoncen te weigeren is voorbehouden. De annoncen artikelen en mededeelingen moeten vóór den Donderdag middag in het koffiehuis Willems Fonds, Valkestraat Nieuport besteld worden. Alle artikels of mededeelingen, bestemd voor voor het Wwkblnd van Nieuport en Kanton moeten door den schrijver, onderteekend en onder gesloten omslag ingezonden worden. Het recht van opname is voorbehouden en de volstrekste geheimhouding gewaarborgd. ‘-\ji ''--I ,S: li. *«r w-g»! unitfKwCJui^ SI Ml :.E. Vj.. 11 I Nr JA- M i „NIEUPOR.—- I r KANTO! w V

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1912 | | pagina 1