BËLfiOÏÏf BERICHT Pieter OumoMt-Oanserceer Aannemer van openbare werken. POÜRÖEHOEDBWHI 80 Sanitas I Verbetering van het soldatenleven De daling der Belgische Rente Roe de kloosters hel aan boord leg gen om van de belastingen ont slagen te zijn. De concurrentie der kloosters Alle Belgen zijn gelijk voor de wel! VERTRRSme derMOx’OfN woniierbareultva! Vraagl; de I ■licht ingen Voor de kleine burgers De ouderdom der kiezers Nieuws uit Nieuport Frankrijk en Belgie Andermans geestigheid Een groot gevaar M. Buyl in de Kamers Aan de Herbergiers Het voorstel Warocqué Degene die werken. Degene die nut 1 rekken. Negen cens daags De liberalen zijn tegen den godsdienst! Het zwart spook! Hoogwater te Nieuport ’s morg. 2,23 3,08 4,- 4,59 6,11 7,30 8,48 Voorspoed en katholicism VEURNE 30 millioen gestolen! Burgerstand van Nieuport GEBOORTEN. 11 zoon 13 13 15 15 verdedigen, geboortegrond dien wij als ware en priesters als Daens en Fonteyne vervolgen Er wordt tegenwoordig veel gejammerd Pilatus er minstens vier zou hebben gt had. De klerikalen noemen dat een recht vaardig stelsel maar liberalen en socialis ten zijn voor Een man, een stem! Kiezers, wilt gij algemeen stemrecht? Stemt dan op 2 Juni voor de lijst der liberalen en socialisten. Kan men wel iets bespotte!ijker vinden dan de Belgische kieswetten? Men heeft 1, 2, 3 of 4 stemmen, men is kiezer voor de Kamers op 25jarigen ouder dom en slechts kiezer voor de Provincie, de Gemeente en het Senaat, wanneer men 30 jaar oud is. In de toekomende wetgevende kiezingen mogen de kiezers van 25 tot 30 jaar stem men voor de Kamers, maar zij hebben geen kiesrecht voor het Senaat. ’t Is een echte chinoiserie. Ook zullen liberalen en socialisten daar- Liberalen en socialisten zijn voor alge meen stemrecht; de liberalen op 25 jaar en de socialisten op 21 jaar! Men zal evenwel gemakkelijk tot eene overeenkomst gera ken. Dat men de personen op de lijsten schrijve van af 23 of 24 jaar oud en dat men ze late kiezen voor Kamer, Senaat, Gemeente en Provincie, indien ze op den dag der kiezing 25 jaar oud zijn! Daarin ligt eene redelijke oplossing. Het soldatenleven zal niets anders meer zijn dan eene voortzetting van het school leven, ’t is te zeggen eene voorbereiding tot het latere werkelijke leven. Leve de algemeene dienstplicht! Omdat we niet willen dat de priesters de ker ken gebruiken om politieke vergaderingen te bouden en alzoo bet huis Gods onteeren, bij zoo verre, dat. moest Christus terug op de wereld komen, hij velen dier politiekers uit zijn tempel zou drijven en hun toeroepen Mijn huis is een huis des gebeds en gij maakt er een kuil van van politieke roovers van! De liberalen zijn dus tegen den godsdienst omdat zij de echte, onvervalschte leering van Christus aankleven en diegenen bestrijden welke deze leering met de voeten treden!!! Hoe rijmt men dat te saam? navenbeweging. Gedurende de drie eerste maanden 1912 hebben 40 schepen 9478 ton vertegenwoordigende onze haven bezocht, tegen 35 met 8845 ton in denzelfden termijn van 1911, hetzij eene verhooging van 5 schepen en 633 ton. 22 23 26 27 Sedert de afschaffing van de plaatsver vanging, gestemd, dank aan de tusschen- komst van liberalen en socialisten, is het soldatenleven veel verbeterd. Indien men er toekomt alleman soldaat te maken, zal die toestand nog veel verbe teren, aangezien verplichtend ouderwijs en verplichtende soldatendienst behooren tot de betere opleiding van den jongeling. Da klerikalen zeggen Zoo de liberalen I meester worden dan zullen zij ons land in den I dieperik helpen zooals ze het met Frankrijk I hebben gedaan En als bewijsvoering halen zij, naar klerikale I gewoonte, een gansche hoop fabels en leugen- I achtige vertelseikens aan! Het is ons niet moeilijk deze leugens door I feiten en toestanden te weerleggen en te betoonen dat Frankrijkmet zijn antiklerikaal goeverne- ment, veel voorspoediger is dan Belgie met zijn tjevenministers. De Belgische rente staat aan 85 fr. terwijl de Fransche rente aan 95 fr. wordt verkocht. Het Fransch bankbriefje van 100 fr, is in alle landen, zelfs in Belgie, van 20 centiemen tot 1 frank meer waard dan het Belgische! In den herfst van 1911, toen er kwestie was \an een oorlog tusschen Frankrijk en Dultsch- land hebben de Fransche banken bijna al de gouden geldstukken opgekocht welke in vreem de landen in omloop waren bij zooverre dat er in den Belgischen handel bijna geen goudvinkjes meer in omloop z^n. Alle jaren zijn er 60 000 Vlamingen welke naar Frankrijk uitwijken en er een goed dagloon verdienen, omdat ze hier In ons arm Vlaanderen werkeloos en bijgevolg broodeloos worden ge steld. Indien dat nu alles een bewijs is dat ons kleri kale Belgie een luilekkerland is en dat het antiklerikale Frankrijk naar den dieperik gaat, dan vragen wij ons af of het niet haast tijd wordt die klerikale zeeveraars in een zothuis op te sluiten. s avonds 2,45 3,33 4,28 5,33 6,50 8,10 9,19 Thomas was ziek. De geneesheer schreef hem een recept en zei hem Ge zult dat mo gen vroeg innemen. En ’s anderdaags morgens neemt Tho mas ’t papiertje en zwelgt het in... En hij is genezen. ’t Is acht en twintig jaar geleden dat de kleri kalen meester werden van Belgie! Dat langdurige juk heeft ons vaderland moeten verdragen door de schuld der Vlamingen die in groote meerderheid geketend liggen aan den band der slavernij van kasteelheer en geestelijk heid en gebukt gaan onder de zwartste onwe tendheid. Onze broeders van het Walenland, die over ’t algemeen meer vrijheid hebben en beter onderwijs genoten dan de Vlamingen zijn anti klerikaal en moeten dus tegen wil en dank, door de schuld der Vlamingen bet tjevenjuk gedoogen Kan die toestand blijven duren? Wij denken het niet! Zoo de klerikalen meester blijven zal het Walenland onvermijdelijk opstaan en de bestuur lijke scheiding vragen met Vlaanderen en de Kempen. Dat ware een groot gevaar voor het bestaan van ons vaderland en ’t is te hopen dal de Vlamingen ditmaal de Walen zullen helpen om ’t klerikaal ministerie omver te werpen. ’t Wordt meer dan tijd! Voor weinige jaren stond de Belgische rente aan 100 fr. ’t is te zeggen, ze was gelijk aan de nominale waarde. Nu staat ze aan 85 fr. dus een verlies van 15 fr. per honder Een renteschnldbrlef van 1000 fr. is dus maar 850 fr. waard; er is dus een veilles van 150 fr. De spaarpenningen d.?r werklieden en kleine burgers ondergaan dus een gevoelig verlies want het is vooral de lagere volksklasse die Wanneer er ergens een ambachtsman is Zondag Maandag Dinsdag Woensdag 24 Donderdag 25 Vrijdag Zaterdag 21 April In zitting van 10 dezer stelde onze ievervolle volksvertegenwoordiger de volgende vraag aan den heer Minister van Landbouw en Openbare werken Op 28 September laatstleden vernielde een hevig orkaan het uiteinde van de Westerestacade te Nieuport-Bad. Het afgerukt gedeelte waarop bet bakenlicht zich bevond, is op 300 meters van de haven geslingerd. Sindsdien werd niets gedaan om de veroorzak- te schade te herstellen. De pier van Nieuport is een der groote aan trekkelijkheden van dit badoord. Denkt de heer minister niet dat het noodig is den toestand te verbeteren? De heer Minister heeft nu het volgende geant woord. De bijzondere kustdienst is belast met het opmaken van het ontwerp tot herstelling en verbetering van het Westerstaketsel te Nieuport deze werken worden eerlang aangevangen. Heb dus maar patientje, Nieuport-Badenaars, veel patiëntie, de Minister zend u zijn zegen en wat wijwater. Hoop doet leven!! Dikwijls en vooral ten tijde van kiezing hoort men de klerikalen uitroepen De liberalen zijn tegen de kloosters. Moesten zij aan ’t bewind komen, dan zouden ze de kloosterlingen vervol gen zooals in Frankrijk en Portugal. Dat is niet zoo, beste kiezers De liberalen zijn niet tegen de kloosters, niet tegen de kloosterlingen Zoo hebben zij den grootsten eerbied voor hen die in de hospitalen hun leven toewijden aan het helpen van hun ongelukkigen evenmenseb, voor hen die in het verre Oosten, of in het midden van Afrika medehelpen aan de beschaving onzer wilde broeders I Maar de liberalen dulden niet dat, zooals in I ons arm Vlaanderen, de kloosters eene rampvolle concurrencie doen aan de werklieden en kleine burgers. Zoo kennen wij, bij voorbeeld, verschillige I kloosters waar men zich met kant en corsetwerk I bezig houdt. Aangezien door de uitbuiting van den kinder arbeid, het werk in de kloosters aan veel min deren prijs betaald wordt dan het werk ten huize, zien wij op dit oogenblik dat meest al de groote kantwinkels en de corsettabrieken van Brussel hun werk uitgeven in en door tusschenkomst der kloosters. En zoo komt het dat bijna al de vlaamsche werkmeisjes, die zich met kant of corsetwerk bezighouden, tegenwoordig met moeite dagelijks van 60 centiemen tot 1 frank verdienen, terwijl hun werk minstens fr. 1,50 4 2 fr. zou moeten betaald worden. De concurrencie der kloosters is dus de schuld der kleine dagloonen onzer vlaamsche kantwerk sters en corsetmaaksters. De concurrencie der kloosters is dus de schuld dat de armoede in Vlaanderen hooger en hooger stijgt. Het toekomend anti klerikaal goevernement zal deze concurrencie doen verdwijnen, door het uitoefenen van een ernstig toezicht op den kin derarbeid in de kloosters en het heffen eener patent op den kloosterhandel en de klooster- nijverheid. Dat ware een zeer rechtvaardige middel. Niemand mag de kinderen deen werken vóór 13 14 jarigen ouderdom, niemand mag een han del drijven, noch eene nijverheid uitoefenen zonder patent te betalen. Waarom mogen de kloosters zulks doen Met de aanstaande kiezing zullen de klerikalen u wederom gaan spreken over het vergunningsrecht. M. de Ghellinck d’Elsegem, de klerikale volksvertegenwoordiger, stelt zich aan als de verdediger van uwe belangen. Kon hij, gedurende de lange jaren dat de klerikalen aan het bestuur van ’t land zijn, van zijne politieke vrienden niet bekomen die hatelijke wet op het vergun ningsrecht at te schaffen? Alle jaren komt die kwestie aan de dagorde der Kamer, alle jaren zijn er eenige katholieke volksvertegenwoordi gers, waaronder M. de Ghellinck, die de afschaffing der wet op de vergunning vragen, doch alle jaren stemmen diezelfde volkvertegenwoordigers de begrooting van wegen en middelen, welke aan het goevernement toelaat de sommen te ont vangen welke door de vergunningswet voorzien zijn! Is dat ernstig? De klerikalen denken dat het voldoende is nu en dan in hunne meetings te beloven de afschaffing der vergunningswet te stemmen. Hoe is ’t mogelijk dat er in der gelijke omstandigheden nog een enkele herbergier is welke voor die veelbelovers stemt? De heer Warocqué, de milddadige libe rale volksvei tegenwoordiger vau het ar rondissement Tbuin, heeft op het bureel der Kamer een voorstel neergelegd waar bij er aan eiken werkman een pensioen van 1 fr. per dag wordt toegekend. Indien onze vrienden den 2 Juni aan ’t bestuur komen waaraan wij overigens niet twijfelen dan zullen de liberalen en socialisten algauw het wetsvoorstel Warocqué stemmen. Een frank daags in plaats van negen cens! Dat is andere peper, hé, werklieden? -------- 582 kloosters in ééne provincie! 582 nesten die stad en dorp onveilig maken door hunne wemelende massas paters, nonnen en andere Belgische renten bezit! Fn niet alleen het kleine volk maar ook de godshuizen, de armbesturen, de mutualiteiten, de weeskinderen en de pensioenkassen die, volgens de wet hun bezit in Belgische rente moeten omschrijven, zijn gevoelig getroffen. Ziedaar op den boord van welken afgrond de klerikalen ons hebben gebracht. Zij nebben het geld vp zulke wijze door de vensters gegooid aan priesters, kloosters, kleri kale werken en nuttelooze praalgebouwe^dat de personen lie geld bezitten geen vertrouwen meer hebben in het Belgisch krediet en geene Belgische renten meer durven aankoopen! Arm België, waar moet, ge naartoe, zoo de klerikalen meester blijven! voorzeker de kleine burgers, de kleine neringdeeners. Zij zitten tusschen den hamer en het ambeeld, tusschen dc samenwerkende maatschappijen, boerenbonden, enz. en de groote kapitalistische concentratie, waar van men eenige staaltjes vindt in de groote tandelshuizen der Nieuwstraat te Brussel. Voor tien kleinen burger wordt er wei nig of niets gedaan om hem uit zijn nete- igen toestand te helpen; integendeel, het klerikaal gouvernement legt een groot deel der lasten op zijnen rug. Wil men daarvan een voorbeeld? Wanneer een werkman een huis be woont, dat groot en schoon genoeg is om aangeslagen te worden voor de personeele belasting, ’t is te zeggen voor de lasten op huurwaarde, deuren en vensters dan is die werkman vrij van lasten ingevolge de wet van 1889! Doch wanneer diezelfde werkman zich een weinig verheft en een winkel of een andere nering doet, of voor eigen rekening werkt, dan wordt hij maar dalelijk ge dwongen tot ’t betalen van allerlei lasten. Is dat rechtvaardig? ’t Is de plicht van het toekomend gou vernement de wet van 1889, ontslaging houdende van de personeele belasting ook uit te breiden tot de kleine burgers, en dit verlies in ontvangsten te vergoeden door eene verhooging van lasten op de groote en prachtige kasteelen en do rijke kloos ters, welke nu in evenredigheid veel min der en soms niets betalen. -- Wij hebben over acht dagen de hersenschim mige cijfers opgegeven betrekkelijk de ongedi plomeerde maseurkensdie schoolhouden en door den Slaat zullen beiaald worden, ten nadeele i van ons officieel onderwijzend personeel. Tegenover zulke statistieken, is ’t niet meer te verwonderen dat onze jonge onderwijzeressen onbepaald bel oogenblik afwachten van geplaatst te worden en haar brood te verdienen. In afwachting, men moet eten... En geen wonder ook, ze verplicht te zien nederige amb ten te aanvaarden, weinig in verband met haie kennissen. Maar, terwijl onze ongelukkige wereldlijke hunne jeugd verslijten en ellende doorstaan, winnen de vreemde geestelijke onderwijzeres sen zelfs de ongediplomeerde hun brood en verdienen geld voor hare kloosters. De kloosters!... ’t Ware ook wenschelijk dat i eene nieuwe statistiek ons leere in welke ver houdingen ze zich vermenigvuldigd hebben in deze laatste tijden! De kloosters! De eene, door hunne scholen, beletten de uitbreiding onzer gemeentescholen. De andere, met de handwer ken in te palmen, doen eene reeselijke concur rentie aan onze werklieden. En dat alles gebeurt ond:-r ’t welwillend oog en met de toegenegens medewerking dergenen die ons regeeren! Meest al de gewezen en tegenwoordige klerikale volksvertegenwoordigers hebben vette postjes in banken en maatschappijen die hun twintig, veertig, ja, honderd dui zend frank per jaar, ’t is te zeggen bijna drie honderd frank per dag opbrengen. Eu diezelfde volksvertegenwoordigers schamen zich niet aan de arme afgesloofde werklieden een pensioen van 9 cens daags te geven! Een klerikale volksvertegenwoordiger is dus, omdat hij rijk is en omdat hij klerikaal is, 1666 keeren meer waard dan een oude afgetobte arme zwoeger. Kiezers, indien gij dat onrechtvaardig voorrecht en deze miskennig der rechten van den armen, wilt doen verdwijnen, stemt dan den 2 Juni voor de liberalen. leeren en wel vooral dit ais de katholieken onder elkander, op hunne vergaderingen alzoo over de socialisten spraken, moet men ze niet gelooven wanneer zij tegen de kiezing, omdat het verbond tusschen de vrijzinnigen hun schrik aanjaagt, het tegendeel willen doen gelooven En indien er zooveel goeds is en ook nog te vinden is in het programma der socialisten, dan kunnen de liberalen wel samenwerken met hun om dat goede te verw zentlijken, niet meer in schijn, me! fagadewetten, zooals de katholieken deden, wanneer zij niet anders meer konden, maar in werkelijkheid. Zouden de liberalen daarom enkel de werktui gen, de slaven der socialisten zijn? Neen, maar hunne bondgenooten voor het bewerken van het welzijn van den minderen man in de mate van het redelijke, van het onmiddellijk toepasselijke. Liberalen en socialisten zouden samenwerken tot bet verwezentlijken van wat er gemeens is in hanne wederzijdsch programmas; om tot meer rechtvaardigheid en meer volksontwikke ling, meer volksontvoogding te geraken, en daar is veel gemeens in deze programmas en er is alzoo vee! goeds te verrichten in goede over eenstemming, al was het maar het nastreven der politieke gelijkheid door het zuiver algemeen stem’echt, het uitroeien der onwetendheid door het verplichtend onderwijs en het verzekeren in den ouden dag van het brood voor den afge- sloofden werkman door een degelijk pensioen. Dat alleen reeds is genoeg om onze samenwer king met de socialisten wenschelijk en heilzaam te maken. Wij hooren opnieuw Vallen kante hetzelfde liedje Kiest niet voor de liberalen want ze zijn tegen den godsdienst. En waarom zijn wij tegen den godsdienst? Omdat wij niet willen dat de kloosters ons alle jaren 20 tot 30 millioen kosten voor het onder wijs dat ze geven. Omdat we niet willen dat de kloosterlingen, paters en nonnen, den kinderarbeid uitbuiten en alzoo eene oneerljke concurrentie doen aan de werklieden, ambachtslieden en kleine burgers. Omdat we niet willen dat de priesters die zich zelven de discipelen van een God van vrede noe men, en dagelijks aan het altaar een Par volns, de vrede zij met u aanheffen, zich als poli tieke kiesdravers aanstellen en alzoo ruzie en tweedracht in eene gemeente, in eene stad, in een land brengen. Omdat we niet willen dat de priesters den waren godsdienst vervangen door een blind en fanatiek klerikalismus en dat zij den naam van God aanroepen om de geloovigen te doen stem men voor de klerikalen en alzoo eene blasphe mie begaan, want men mag den naam van God niet ijdellijk gebruiken. De diplomaten verzuimen geene enkele gele genheid om ’i schrikbeeld van ’t geel gevaar voor onze oogen ie zwaaien, en hunne luim, ten dienste van eene soms schilderachtige verbeel dingskracht, vertoont hel ons, 't Westen over vallende en zich als meester vestigende in onze provinciën! Niemand weet wat de kaart van Europa zal zijn binnen een honderdtal jaien, en ’t geel gevaar is nog niet hedendaagseh genoeg om ons uitermate ie ontstellen. Maar een ander gevaar omringt ons; er bestaat een ander schrikbeeld, een ander spook, welks geduchte schaduw onzen gezichteinder van dag tot dag meer en meer verduistert dat spook is niet ingebeeld, en zijne schadelijke openbaringen sturen ons land naar den ondergang sedert meer dan twintig jaren! ’t Is het Zwart spook, ’t is het ruw en wille- i keurig klerikalism, verworger der voorrechten van ’t volk, ’t klerikalism dat met eene wanho- pige vastberadenheid strijdt legen de ontluiking van en nieuw tijdperk van onafhankelijkheid en gewetensvrijheid! Maar zijne plannen zijn verraden; de schets zijner stellingen is opgemaakt en de zwarte vlek verschijnt op een kiesplakkaat dat eene over- groote opschudding zal verwekken. Dat plakkaat stelt de provincie Brabant voor, met aanduiding der gemeenten waar een of I meer kloosters bestaan. De samenstellende openbaring doet verschrik- kee! Voor de enkele provincie Brabant meldt ze 582 kloosters, gestichten die de kinderen uiibui- volsterkte gelijk- i ten onder voorwendsel ^an ze te onderwijzen, eene hij was, maar eene stem hebben terwijl plichten hebben; ja zelfs leeren zij dat de I trouwelooze concurrentie, die de uitbreiding laten door de liefdadigheid, de voor den arme vreemdbaar goed, hunne doode hand die veinederet.de liefdadigheid hun heil hiernamaals zich over ’t gansche land uitstrekt! te bewerken. I Ja, daar is ’t onmiddellijk gevaar tegen het- onze rachten moeten vereenigen, al om terzelvertijd de stoffelijke I Met zulke beginselen is het geen wonder dat j welk wij zij niets doen, niets ernstigs en degelijks ten i onze krachten, minste, om de armoede te doen verdwijnen en belangen en de eer van den geboortegrond te Wat meer is, katholieken zelf moeten bekennen dat alles niet slecht is in de strevingen der socialisten en dit namelijk in 1891, de advokaat Dumonceau, op de algemeene vergadering der katholieken van Belgie, waar hij sprak als volgt Over twee jaren werd degene die spreken dorst over regeling van het werk, van minimum of maximum van loon beschouwd als eene bezetene. Dat gaat nu zoo niet meer omdat men begonnen is deze vraagstukken te bestuderen. Men heeft gezien dat eenige punten van het socialistisch programma van onmiddellijke toepassing waren en zij zijn voortreffelijk gevonden geworden. Stellen wij onze sludieën voort. Wie weet of wij niet zullen ontdekken dat zekere andere punten van dit programma welke, volgens de bekente nis der socialisten zelve, niet vatbaar zijn voor eene onmiddellijke toepassing, maaralleen voor eene (latere bewerkstelling, ook voortreffelijke punten zijn. Het bewijs, dat is dat men het so cialism niet kent, gedurig verwart met de anar chir, de onwenteling en de vernieling van het i huisgezin. Er zijn, onbetwistbaar, vele opgods- dienstige socialisten, maar niet als socialisten zijn ze ongodsdienstig. Uit zulke taal van een katholiek kan men veel Belgie, zeggen de katholieken is xoorspoedig en rijk; bet munt uit door handel en nijverheid en door landbouw en, zeggen zij nog, dat is het uitwerksel van het wijs beleid van bet katholiek bestuur. Deze laatste gevolgtrekking is betwist baar en werd reeds meer dan eens door ons weergelegd. Maar indien Belgie inderdaad, zijn handel en nijverheid en ook zijn landbouw bloeien ziet, mag men daarom, het weze of niet aan de katholieken te danken, van voorspoed en i rijkdom spreken. Wij zullen desaangaande het oordeel inroepen van een voornaam katholiek, Duceptiaux, welke vroeger schreef De voor spoed van een land bestaat niet alleen in de vermeerdering en de opeenhooping der rijkdom men, uit de bedrijvigheid der werkhuizen, maar vooral in den welstand, de gezondheid, de zede lijkheid en het geluk zijner werklieden. En, geachte lezers, in Belgie zijn de werkuren langer, en de arbeidsloonen lager dan in welk land ook; ja, de werkuren zijn zoo lang dat dit schaadt aan het familieleven; de loonen zoo laag dat de werkman zich niet behoorlijk voed n kan en in ongezonde koten moet wonen; dit alles schaadt aan de zedelijkheid, aan de gezondheid en aan het geluk der arbeidersbevolking. Voor spoed is er dus niet voor onze werklieden maar alleen voor de groote nijveraars, handelaars, geldmannen en grondeigenaars. En dat dit zoo bleef, na bijna 28 jaar katholiek bestuur dat strekt de katholieken niet tot eere. Maar, ’t is waar, voor de katholieken moet de armoede blijven bestaan en is het God zelf die dat gewild heeft. Ieder, zeggen zij, moet zijne kwaal in verduldigheid dra en| en zich onder werpen aan de pijn en het verdriet welke men nooit uit deze wereld zal kunnen verbannen. Zij leeren nog dat het een valsch beginsel is te beweren dat de menschen gelijk zijn met eene natuurlijke, volmaakte en -- heid; dat zij dus niet volkomen dezelfde rechten i die den handel ten onder helpen door en iJ-. j. 1 - ---- armen moeten bestaan om aan de rijken toe te onzer nijverheid belemmeren door hun onver- Zondag was er eene groote meting doer de Liberale Volksbond te Veurne ingeriebt. Honderde Veurnaars en buitenlieden verdron gen zich in de ruime zaal van Ste-Cecilia. De heeren senator Verbek®, en D Serruys-Jean namen beurtelings het woord, en maakten het proces der klerikale regeering. Hu ne reden werden donderend toegejuicht. De heer Augus- teyns, volksvertegenwoordiger te Antwerpen, de vlaamsche kampioen, kwam daarna aan de spreekbeurt, en wist in eene begeesterende taal, sierlijk en opgewekt, de toehoorders gedurende onderhall uur te boeien. Ovatien zonder einde vielen hem gedurig te beurt, en de zoo knappe spreker zelden hoorden wij er beter ein digde met een warme oproep voor eensgezind te strijden tegen de durige landen, de katholieken. Geestdrift heerschte ten volle, men voelt dat de vlaamsche bevolking, lange dit dwang juk moe de, snakt naar de vrijheid, die we op 2 Juni zullen mogen begroeten. Welaan, kiezers, aan uwe blaasbalgen, ’t oogenbltk is gekomen ons insectenpoeier is Velen onzer legers kennen het raadsel zonder woorden, een rebus, verbeeld door eenige pijpen en dat voor oplossing heeft Groote stelen, en kleine stelen, maar groote stelen meest Er ligt veel waarheid in deze spreuk. Wanneer een arme duivel een nietig iets neemt dat het zijne niet is, dan wordt hij als een dief tot gevangenis straf veroor deeld en als een oneerlijke zijn kiesrecht ontnomen. Doch wanneer er aan den Congo 30.000.000 gestolen wordt, zooals dit klaar bewezen werd in de Kamerdebatten, dan heeft men den diepsten eerbied voor hen welke deze dief te bedreven. En de klerikale ministers welke dezen diefstal lieten begaan en dus zedelijk, als medeplichtigen moeten aanzien worden, vergenoegen zich met op onbeschaamde wijze te antwoorden Wij hebben ons laten bedriegen! ’t Zijn feniksen niet waar kiezers, de helden die ’t bestuur van ’t land zijn en 30.000.000 fr. laten stelen!! Orde en voorzienigheid Om een gedacht te geven van wat het stadsbestuur is in zaken van orde en voorzienigheid zullen wij het volgende aanhalen Op de wük Voorstad, alhier, bestaat er een square of bloemenplein, dat vroe ger met boomen was begroeid. Nu, op orde van de groote hoofden werden die boomen uitgedol ven, en alles in orde gebracht om er bloemen te planten. Alles was dus netjes aangelegd, doch een paar dagen nadien begon men juist voor dit bloemenplein de riolen aan te leggen, en boum lala... het schoon gerakeld hovetje werd in een grondhoop herschapen. Adieu, dus al dit werk en al die daghuren; doch wat maakt men op het stadhuis van ons geld, voorzienigheid kent men er niet, en alles wordt er uiterst lichtzinnig aan boord gelegd. En zoo het met dit hovetje gaat, gaat het met alles geldwegsmijterij op ongehoorde-wijze, die ons tot gedurige kas- armoede brengt, en de stadhuisbazen tot hunne groote schande gedurig verplicht de eene leenin i na de andere aan te gaan zooals we, geachte lezers, in een volgend artikel voor den dag zul len brengen. ver accijnsbedienden op zijn hielen en dadelijk i over den slechten tijd en de duurte van eene meid of een knecht huurt, dan wordt l ^eveD> maar wie men in deze omstan- hij uit dien hoofde dadelijk aangeslagen digheden het meest moet beklagen, zijn voor 10, 15,20 fr. per jaar. '1“ Maakt er iemand een paar nieuwe ven sters of een nieuwe deur aan zijn buis, dan komen de schatters en zijne personeele belasting wordt verhoogd. Evenwel in sommige kloosters oefent men alle stielen uit zonder patent te beta len. In die kloosters mag men elke non als eene meid aanzien; er Wordt nochtans geene belasting geheven. In de kloosters zijn er deuren en vensters in massa; geen cent belasting wordt daar voor betaald, want al de kloostergebouwen worden aan zien als... scholen. En wat meer is! Wanneer er ergens een kasteel of een buitengoed verkocht en in een klooster veranderd wordt, dan worden de grondlasten voor de gebouwen met meer dan de helft verminderd! En intusschen klagen alle belasting schuldigen dat hunne lasten jaarlijks ver meerderen en klagen de boerkens dat zij maar niet de zoo lang beloofde verminde rr g der grondlasten bekomen. Is dat geen bewijs dat de klerikalen veel meer over hebban voor de kloosters dan voor boer, ambachtsman, werkman of kleinen ne ringdoener? Er staat in onze grondwet geschreven Alle Belgen zijn gelijk voor de wet! In werkelijkheid is het nochtans niet zoo. Bij do eerstkomende kiezingen zult ge zien dat weerom de eene kiezer drie stemmen heeft, een andere tioee stemmen en oog een andere een stem. Waar is die gelijkheid voor de Belgen? Waarom heeft de eene Belg meer stem men dan een andere! Het antwoord is Omdat deze laatste arm is, omdat hij slechts een werkman is! Dat mag niet blijven duren. In een land zooals het onze dat voor kenspreuk heeft Eendracht maakt macht»moeten alle burgers gelijke rechten en gelijke plichten hebben. Dat willen de liberalen, dat willen de socialisten. Daar om zullen ze, nadat ze den 2 Juni aan staande aan ’t bewind zullen gekomen zijn eerst en vooral het zuiver algemeen stemrecht verwezentlijken. mede kort spel maken. De klerikalen zijn tegen het algemeen stemrecht omdat zij tegen den werkman, tegen den armen wroeter zijn. Maar daar door zijn zij ook tegen den katholieken godsdienst die ons leert dat alle menschen broeders zijn, dat we elkaar als een evenmenseb, als ons gelijke, moeten be handelen. Dat doen de klerikalen niet aangezien zij den rijke drie, vier stemmen geven en den arme maar ééne stem! Moest Christus terug op de wereld ko men dan zou hij, als arme timmerman die zijne eerste volgelingen waren gehecht aan de 1 gelijkheid en de broederlijkheid; zij stelden al hunne goederen in ’t gemeen. Zelfs ten tijde van Mad TTrancyf Een leerjongen voor lYkdl VlddgL pet drukKer ot het ■boekbinden aan te leeren bij Leon Houve- naeghel, Oostendestraat, 11, te Nieuport. Ik heb de eer te laten weten aan de Heeren eigenaars der huizen van Nieuport, als dat ik mij belast met het plaatsen van de aïleidingbui- zen in grós, binnen de huizen voor het aflos sen der keuken en andere waters. Het plaatsen der buizen zal door mij persoonlijk gedaan en nagezien worden, met zoo weinig schade moge lijk aan vloeren en plancher te veroorzaken. Men kan ook ten alle.tijde grésbuizen bekomen uit zijn magazijn aan genadige prijzen. P. S. Men gelieve goed in acht te nemen dat ik geene leidingen leg vooraleer de groote riolen in iedere straat zijn gemaakt voor verders alle moeilijkheden te vermijden. Ik heb de eer uwe geëerde orders met dank baarheid te aanvaarden. hM E U 1 Dsie lijn seen geme voorbehoedmiddelen tea.iiW voorböho s»dg - ci oc bs s a g 1 acten E 'fiaHItittresrda inlkh’jngsn zijn cei^sljtsn brief oratis H verzonden na ontvangst van i’1 postzegels,uovr 10 April Verleene Frans Cornells zoon van Ed mond en Celestina Hauweele. Mercy Juliana Rosalia dochter van Ar thur en Maria Bonje. Vantroyen Eugeen Arthur Joseph van Joseph en Adriana Messen. Adam Jan Joris zoon van Georgius en Paulina Vynck. Vandenbussche Albert Valeer Hendrik zoon van Alfons en Paulina Duflou. Sedert 1 Januari 1912 51 geboorten. STERFGEVALLEN. 13 Apiil Tyvaert Sidonia Paulina Josepbina, oud 43 j. dochter van Pieter en Nathalie De Ruyter en echtg. van Rybens Polydoor. Sedert i Januari 1912 22 sterfgevallen. HUWELJIKEN 9 April Maurissen Hendrik, 30 jaar, handelsbe diende en Jacquard Anna, 26 j., bijzon dere, beiden te Nieuport. Berquin Remi, 24 jaar, -uurwerkmaker en Deseck Louisa, 21 j., kleermaakster, beiden te Nieuport. Sedert 1 Januari 1912 11 huwelijken. HUWELIJKSAANKONDIGINGEN. Van Wingen Adolf Leon, schipper te Gent en Ryckewaert Maria, schipperin te Nieuport. Lemmens Edward Gustaaf Frederik, bankbe diende en Minne Gabriella Joanna, zonder ber beiden te Nieuport. Vercouillie Frans Lodewijk, hovenier te West- ende en Verbaeghe Sidonia Sylvia, weduwe van Karei Vanhove, herbergierster te Nieuport. i die een leerjongen o! werkman heeft, een i winkelier of herbergier die tabak of ciga- ren verkoopt, een bierhuishouder die jene- durft schenken, enz. dan zitten de j moet hij patent nemen. Wanneer er ergens een persoon is die O! de tijden zijn wel veranderd sedert de i oprechte vaderlanders niet zullen laten verder stichting van het Christendom Christus zelf en overweldigen! Gregorius de Groote golden nog soortgelijke gerokte personagen! gedachten want deze schreefDe grond is j het gemeene goed van alle menschen, en ook nog het is te vergeefs dat zij die zich alleen de j droog; wij zullen de hjken tellen na de eerstko- goederen toeeigenen welke God gemeen heeft mende kamerkiezingen! gema kt zich onschuldig wanen aangezien zij, door met de anderen wat zij ontvangen hebben I niet tJ'deelen, moordenaars worden. Voor dien groeten Paus mochten er dus geene armen zijn en een socialist mag bij genoemd worden Nu, evenwel, zijn de katholieken legen de armen, de bondgenooten der rijken geworden en daarom kan men van hun bestuur geen waar lijken voorspoed verwachten. «8 I Geilmstreerdebesehrijviag dezer Nieuwe arti - kei» met geheime raad aan beide geslachten is verzonden met pbj 1 staal SANITAS f f Fr. voor Mannen. tegen J Fr. voor Vrouwen door SAHiTftEIrt, Anepachlean RQ Geheimbnud Tdi. n Ö-É GSiNETZïNG 7 Dit be'chernimh-’dei n~ei. ;n c^outcnouc Ancpachlaan, ts TiRUSotL

HISTORISCHE KRANTEN

Weekblad van Nieuwpoort en Kanton (1909-1914) | 1912 | | pagina 2