VAN DIXMUDE
Verschijnende alle Zondagen.
Zondag, 31 Augusti 1879. -
10 cent:, per nummer. -
- Vier en dertigste Jaar. J\. 35.
- -
Men abonneert zich ten allen tijde.
Alle de abonnenten genieten bet recht jaar
lijks een bericht van 10 drukregels, hunne
neering of beroep betreffende, drijmaal koste
loos in. ons blad te lijven.
Alle ajfcheii big den di~ukker van dit blad
gedrukt, morden eens onvergeld in hetzelve ge
plaatst.
Men tvordt verzocht alle hoegenaamde arti
kels uiterlijk tegen Donderdag-avond vracht
vrij en onderteekend toe te zenden
De bekendmakingen betalen 20 ccntimen den,
drukregel.
Er morden wekelijks exemplaren van dit
blad gratis gezonden in de voornaamste her
bergen onzer omstreken ten einde aan de
annoncen, welke in ons blad gelijfd morden,
meerdere ruchtbaarheid te geven
Men schrijft in bij den drukker van dit
Ijlad, alsook bij alle post-direkteurs.
Brieven en geld vrachtvrij toe te zenden.
DIXMUDE, den 30 AUGUSTI 1879.
èe
MoniükHjke rerïevoerin
Hoomijk.
Krachtige woorden van verzoening en
eendracht tot het belgiseh volk.
Verleden zondag heeft Doornijk de prachtigste
feesten met den ongelooflijksteii geestdrift gevierd,
ter gelegenheid van het bezoek van Z. M. koning
Leopold II aan die stad-
De dagbladen staan vol over de grootsche betoo
gingen van volksliefde die onzen-beminden Koning
te beurt zijn gevallen. Nimmer en nooit heeft men
zoo iets gezien. Maar jammerlijk wij kunnen hier
geen verslag geven over de merkwaardige feesten
van Doornijk.
Echter mogen wij een feit niet vergeten. Op het
banket heeft de heer burgemeester Crombez de ge
zondheid van de koninklijke familie ingesteld,
waarop Z. M. een antwoord heeft gegeven dat in
het geheele land den ontzaggelijksten indruk heeft
gemaakt. Ziellier de bijzonderste woorden van onzen
vaderlandslievenden Vorst
Het toekomende-jaar-, zegde Z. M.zullen wij
een feest bijwonen, van een geheel ander karak-
ter als dat: welk ons op dit oogenblik vereenigt.
Het zal 't feest van het belgiseh vaderland zijn.
Mijne plicht als grondwettelijke vorst en vriend
'i van allen, de grootheid en den bloei van mijn
land begeerende, gebiedt mij hier heden luidop
een vaderlandslievenden wensch te uiten.
Ik houd er aan zelf dien wensch te doen
Mocht tegen die heugelijke dagteekeuirsg van
1880, de verdeeldheid, welke in hot Mad
-verminderd ziin. rW-gn' Wij rus in ci-öU
si mannelijken en wijzen geest, die ac bélgische
nationaliteit heeft gesticht, door de toenadering
der partijen doen wij allen, ik bezweer het u,
pogingen van edelmoedigheid, van gematiglieid
en vooruitzicht.
Het is het belang, het is de toekomst van ons
geliefd en edel Belgie, die het aan allen vraagt,
n door den mond van zijnen Kening.
Mijnheerenin naam van de koningin, van
mijne schoonzuster, van mijnen broeder
mijne, drink ik op de stad Doornijk.
en de
r
De woorden des Konings Broeders, scheidt
u niet! hebben donderend over het land ge
klonken en den ontzaggelijksten indruk gemaakt
op iedereen.
Deliberale drukpers juicht de vaderlandslievende
woorden des Konings geestdriftig toe.
De klerikale gazetten zijn in eene moeilijke posi
tie en hijten op de tanden van spijt bij den vader
lijken oproep tot eendracht tot zijn volkdoor
Leopold H uitgesproken.
Broeders, scheidt u niet
Wat hitter woord voor de klerikale partij, die
hemel en aarde beweegt om de volkseendracht te
verschuren.
O luistert eens naar de taal van verzoening.
Geestelijkheid, houdt op van doemen en vervloeken,
houdt op van vervolgen en twistzaaien wij zijn al x
kinderen van het eene en zelfde vaderland ver
breek de burgereendracht niet, ten gewille van eene
onnoembare heerschzucht, die u toch geen geluk
zal aanbrengen. Integendeel schande en haat.
Gij weerstaatDe schoolwetzegt ge ?-
Eiwelen danheeft de liberale partij zich niet be
daard, gematigd en verzoenend genoeg getoond
Heeft zij de kwestie niet in den meest gematigden
zin mogelijk opgelost Stelt zij de volksscholen
niet wagenwijd open voor het godsdienstig onder
wijs Waarover klaagt gij dan i
Spreekt van geene religievervolging, als gods
dienst en priesters in Belgie geëerd en geacht zijn
en eenen toestand bezitten die zij nergens in de
wereld genieten.
Gij zijt onverzoenbaar O het zij zoo, maar
alsdan verwacht u dat het volk u zal verlaten, dat
alom uwe beste vrienden zelfs, de goedgelovigste
christenen tegen u zullen opstaan en eenen weer
stand bieden waarvan gij u geen gedacht hebt kun
nen maken, alhoewel de waarschuwingen u niet
ontbroken hebben die zegden dat gij op noodlottigen
weg waart Grcv^schandelijk de religie als politiek
-•wapen te gebnlïkin.
Luistert naar de wijze stem des Konings, de
vader van u en ons allen
O volk scheidt u niet, gij zijt allen broeders
Hoepen wij uit al onze macht Levehet vader
land leve de Koning leve de eendracht
H9e bruidscliatteH allemaal voor.....
«Ie ffceffkeeis
Bek afliberale jonge heeren, 't is nu 'nen keer
op u gemunt, maar 't is jouw schuld ook.
Ah, ah, gij werpt verleidende blikken naar het
.scliooiie geslacht, zelfs naar de congreganisten, de
O.-L.- Vrouwmaagden ten einde die meisjes in uwe
netten te krijgen omhunne bruidschat.
Eiweldat is u nu verboden, streng verboden.
Als een liberaal naar een gefortuineerd masken
durft opkijken, hij zal me nieuws weten te vertellen,
vooral de openbare ambtenaren en magistraten zijn
te zwichten. Die duivels, die schobbiakkeu zijn nu
ook in den ban geslagen Geene zaligheid meer
roor ben bij de jonge dochters.
De pastoor zal ze allemaal uithuwelijken en aan
den man brengen met den eenen of anderen tjeef
die ferm de mouw kan vagen, maar zoo geestig en
verzettelijk is als 't steenen hondje daar op de
schouwpijp.
Onder 't klerikaal ministerie was het anders, dan
mocht een liberalen schoonen jongen, rechter of
ambtenaaraan eene kwezel beladen met goud
lijmstokjes toewerpen. Dat was koorn op den mo
len, ei was kans dat het henneken den liberalen
haan nas,: net klerikaal. schaapstal zou brengen,
FiPa hfd zoo%'eel te zeggen te Brussel
gev«lx vfvi --Li'; fin hgfj iggen spl7nnp.iv P.fffft-
eenen duivel!... En alzoo is ïiel
schied, volgens de histoz-ie vertelt.
Maar nu keert de kaart.
Laat ons m de bruidschatten passen Een kle
rikaal blad van Gent (de Bien Public) bidt in zeer
welsprekende woorden de ouders die dochters met
rijke bruidschatten hebben, die meisjes te bewaren
voor de weldenkende jongelingen.
In de categorie der liberale ambtenaren zijn ér
genoeg verliefde vogels en mededingers wien het
niet onaangenaam zou zijn eene hatholieke dote
aan hunne jaarwedde te verhinden. Zij rekenen, om
te gelukken, veel op hunne stoutmoedigheid en ook
een weinig op het aanzien dat in de provinciesteden
de officiëele titels nog genieten van Mi de Com
missaris, M. de procureur,. M. de substitut, M. de
juge, M. de inspecteur, M. de'ontvanger, M. de
controleur, M. de conservateur, enz., enz.
Waar de jaloezij toch gaat nestelen, omdat de
kosters en onderpastoors alleen niet alle gezag ge
nieten over alles en over.!, 't hart der jonge meisjes
zwemmende in't goud.
üe 'i Bien Public noodigt levendig de papas,
de mamas en de jonkvrouwen pit, die hem lezen,
zich door zulke lijmstokken niet te laten vangen
In den tijd dien wij beleven en onder het gouverne
ment dat regeert, moet men, in algemeenen be-
gel, zich mistrouwen oxer alles wat officieel is.
Asa! liberale jonge heeren, da-je nu moogt
opkramen gij zijt veroordeeld ende verdoemd
Al de lekkere brokjes zijn voor de klerikale droog-
zakken en de weldenkende vjagers bestemd.
Zwijge 't dood, zei de koster van Keiem.
ISe grrKi'oeoofe kerfexervolijcr.
De heer Bara, minister van justicie, blijft onver
biddelijk de geestelijkheid vervolgen met... wel--
daden
De jongste dagen kondigde het Staatsblad nog
maals een koninklijk besluit af, door den minister
tegengeteekend, waarbij het ridderkruis der Leo
poldsorde verleend wordt aan den gewezen pastoor
van de parochie St Martin, te Escanafles.
O, monster van Bara, o, priesterhater, gé-
lijk de klerikale gazetten hem dagelijks noemen,
gij wilt dan riiordikus dat de geestelijken hun kruis
in deze wereld dragen.
Be re re religievervolging
Scheert maar weg
BEDENKING VAN EEN... GODDELOOZEN NEEF
Tante Doka is oud cn versleten. Zij kan nie
lang meer leven... Nochtans hen ik ver van naar
hare dood te trachten... God beware mij voor die
booze gedachte... Ik hen arm en heb eene vrouw en
kinderen te onderhouden. Tante is rijk en heeft
voor niets of voor niemand in de wereld te zorgen
dan voor hare ziele zaligheid Die zaligheid
kanmenkoopen voor geld... Hoemeer geld,hoe'
schooneren zetel in den hemel De geestelijkheid
maakt thans jacht op het geld voor hare zooge
zegde scholen inet God, erger en slimmer dan een
vos op kiekens...... Indien tante Doka, de eigene
zuster mijner moeder, mij eens... onterfde
BEDENKING EENER... GODDELOOZE NICHT.
De geneesheer heeft gezegd dat Nonkel Dries
maar weinige dagen meer te leven heeft... Arme
nonkel Dries Hoe hebben mijne schaapkens van
kinderen geweend toen zij hoorden dat nonkel
Dries sterven ging!... Ze zien hem zoo gaarne,
then braven NonkelMaar waarom spreekt non
kel Dries zoo aardig van vervolging tegen den gods
dienst, van scholen zonder God, van het onttrek
ken van zielen uit den klauw des duivels Waar
om liet hij gisteren eenen notaris roepen 'en kwam
deze, juist op het uur dat M.de pastoor erbij was'*1
Zou nonkel Dries er aan denken zijne familie te
onterven, in voordeel der scholen met God
Ik vind dat aardige bedenkingenPetrus
Niet waar gebuur? Maar als'de klerikale
drukpers openthjk den erfdeelroof aanpreekt,
dan bestaan er wel redens, meen ik, om ongerust to
zijn en het ergste te vreezen.
Al de klerikale gazetten doen dat, gebuur,
de eene bedekt en de andere openthjk, de profes
sorsgazet niet minder dan de andere. Ziehier tien
schijnheilige rooversgazetten en alle tien drukken
onbeschaamd het volgende
i) Gij RIJKEN, die welhaast uwe aardsche goe-
deren zult moeten vaarwel zeggen om ze aan uwe
ii ERFGENAMEN over te laten, hoort gij de nood-
ii kreeten uwer bisschoppen niet, roepende en klop-
ii pende in name der H. Kerk weest edelmoedig,
ii weest milddadig, OPENT UWEN COFFRE-
n FORT het zijn immers uwe ERFGENAMEN
NIET die u zullen doen bermhartigheid verwerven
ii voor dep oppersten rechter, noch u de deuren des
hemels doen openen, neen! maar wel uwewer-
ii ken, die alleen u derwaarts zullen volgen, enz.
Wat zegt gij, gebuur, van die i> scherreweg-taal
terwijl het water onze velden verzuipt en alom wee
en ellende en armoede dreigt te verspreiden den
aanstaanden winter.
't Is schandalig, Petrus 't is wraakroepend,
't is ongehoord
19e wsasirüield!
De heer burgemeester van Blankenberge heeft, gelijk men
weet, een bericht doen aanplakken om de inwoners Ie laten
weten dalernielsin de gemeentescholen veranderd is sedert do
nieuwe wel, en dat NOOIT iels zal veranderd worden betref
fende net godsdienstig onderwijs. Dit officieel stuk waar
schuwde de ouders legen de lasteringen en de leugens uitge
kraamd door eenen vreemden pater op dët» predikstoel.
Een naamloos gedruksel werd verspreid, in welke gezegd
wordt dal de gcmeenleoverheid van Blankenberge de huis
vaders bedriegt, dat men in de scholen niet dan de
zedeleer der vrijdenkers zal onderwijzen, en meer anderen
klerikalcn laster.
Op dit schandelijk geschrift, dal geen enkel geestelijke of
klerikaal den moed gehad heeft te teekenen, hebben de
hoofdonderwijzer en de hoofdonderwijzeres waardig en
krachtig en met waarheid geantwoord. Luistert
AAN DE VADERS EN MOEDERS VAN BLANKENBERGE.
In antwoord op het plakkaat door het Collegie van Burge
meester en Schepenen uitgegeven, is er een brief gezonden
geweest aan de huisvaders en huismoeders van Blanken
berge. Men bedriegt U! roept men u toe. Ja, vaders en
moeders, men bedriegt u, maar wie bedriegt u? Waar is de
leugen? Van waar komt de aanval?
Geeft u de moeite van den omzendbrief- van liet Schcpen-
collegie en het legenschrifl te lezen; - vergelijkt en oordeelt.
Voor alle antwoord zeggen wij USedert twee maanden zijn wij
WEEKBLAD
"7