HISTORISCHE KRANTEN

HomeSearch

35 resultaten gevonden

| Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | pagina 2

Men zal zich herinneren dat in t be gin der maand Januari, eenige visschers van De Panne, ia volle zee een ontred derd schip ontwaarden. Denkende dat de bemanning mogelijks verongelukt mocht zijn of ... De visschers van De Panne namen de Sirrah op sleeptouw en brachten ze naar Oostende, den 17 Januari.

| Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | pagina 1

De Panne, als visschershaven, werd gekend sinds men ontwierp er eene werkelijke haven te stichten. Hoewel het nut van dit ontwerp nooit bewezen werd, schijnt het nu toch zeker dat men eerstdaags ... handen aan 't werk zal slaan. De enkele visschershaven be rust op moeilijkheden van allen aard en dit ontmoette reeds veel tegensla gen en tegenkantingen, toen men het gedacht te kennen gaf in De Panne

| Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | pagina 2

Op 31 December 1912 telde men 193 dergelijke sloepen en 16 voorzien van een hulp-motor. In 1905 waren er maar 177. Die vermeerdering is bij zonder merkbaar te Nieuwpoort. Dan volgen De Panne ... Iets bijzonders dient nog opgemerkt te worden. Er worden op de vlaamsche kust nog altijd booten gebruikt met platten bodem. Hoewel die gestadig afnemen en zelfs te Oostende, Nieuw poort, De Panne

| Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | pagina 2

De eerste en tweede reeks booten vinden in al de havens onzer kusten hunne aanleg plaats en hunne verblijfplaats zoo Zee- brugge, Heyst, Blankenbergh, Oostende, De Panne, Coxyde en Nieuwpoort. ... Nochtans weinig booten van De Panne of Coxyde leggen aan in hunne wederziidsch verblijfplaatsen, en dat om menige redens zooals de moeilijkheid van het verblijf, het moelijk bereiken dezer havens

| Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | pagina 2

Immers het beweert,dat een hoofd ingenieur de plans der schuilhaven voor visschers van de Panne te maken kreeg, terwijl de plans voor de handelshaven van Nieuwpoort door een zijner onder geschikte ... Is de haven van Nieuwpoort dan min belangwekkend dan de schuilha ven van de Panne En doet dat niet vermoeden dat de tweede zal gemaakt worden, terwijl er van de volledige verbetering der eerste niets

| Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | pagina 2

Binst de kermisdagen hebben we kunnen bestatigen dat het getal visschersbooten in de haven liggende, overgroot was. Dit komt met het samentreffen der kermissen van De Panne en Nieuwpoort. ... Openbare Verpachting der grondgoederen, behoorende aan ’t Ar nbestuur en de Kerkfabriek van Schoore, en gelegen te

| Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | pagina 2

6. Kust Bouwen eener haven in De Panne. Bouwen van twee golfbrekers te Middelkerke (aanbesteed voor een half mil- lioen). Bouwen van een zeedijk op Den Haan. Verlenging langs Blankenberghe van den ... ’t Is nu jaren dat er spraak is van de elektrie ke tramlijn Oostende-Westende te verlengen tot aan DePanne, en mogelijks tot aan Duin- kerke.

| Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | pagina 2

vol trokken feit. Men heeft hier en daar nieuwe lijnen gelegd, nieuwe aansluitingen gedaan, thans voltrekt men de nieuwe lijn Coxyde- De Panne, maar voor Nieuwpoort, de on misbare verbinding met de ... hunne wo ning. Zwarte, droeve dagen hebben zij door leefd: die zendt de heer over ieder huisgezin. Ook in het dagelijksch leven ontbrak het Tor ken enToon niet aan kommer en overlast.’tls geen spel