V
ZONDAGSBLAD
Zondag 19 October 1884.
10 cent, per uuiumer,
40® Joar. N. 4«.
voor de Stad en het Arrondissement.
Gemeentekiezing der stad Dixmnde van den 19 October 1884.
.6 L
DAUTRICOURT
DE BREYNE
DENAUX
LONCKE
MUL1ER
Inlichtingen voor den kiezer.
Een laatste woord.
Dautriconrt-Wosts, bargamcester.
Paret Edmond, schepen.
De Breyne-Di Bois, uittredend lid.
Denaux Karei, id. id.
Loncke-Rooms, id. id
Muiier-Van Parys, id. id.
De liberale vierhoek van Vlaanderen.
De liberalen zijn mannen van eer.
Zij willen den geiosnteontvangor
gelasten de belastingen voor de
klooster in to tuinlui i»
Dixmudsche zonen geslachtofferd door
de gevloekte onderwijswet.
Weg met de lijst
der beulen van het
volksonderwijs
Kiest niet voor de
mannen die toejuichen
dat reeds tien zonen
van Dixmude hun
bestaan
ontnomen zijn.
Caïnswat wordt er
met uwe broeders
gedaan P
emZerkegem
Bij het oproepen van zijnen naam, gaat de kiezer de kieszaal binnen, begeeft
zich voor de tafel, waaraan het bureel zetelt en ontvangt daar een stembriefje van
den Voorzitter.
Dan begeeft de stemmer zich achter een der schutsels, doet daar zijn
stembriefje open en waakt wet den stempel welken hij aldaar vindt HET
WIT PUNT ZWART dal zich in het zwart vierkant loten den naam tan
den heer Dautriccnrt levindtzooals hel hierloven is aangeduid door eene hand.
Zoo stemt gij voor geheel de liberale lijst.
In geval de kiezer het gekregene stembriefje liadde vuil gemaakt of gescheurd
of op eenige andere wijze had ongeldig gemaakt, mag hy een ander stembriefje
aan den Voorzitter gaan vragen, maar hij moet liet eerste stembriefje gesloten
l01Hef stombriefje aldus opgemaakt, vouwt de kiezer het toe in vieren, gaat het
toonen aan den Voorzitter, geplooid met den stempel langs boven, en steekt het
zélf in de bus. v
De kiezer gaat uit langs den tegenovergstelden kant van dengene langswaar hij
ingekomen is.
DIXMUDE, den 18 OCTOBER 1884.
KiezersMedeburgersl Vrienden!
Het gewichtig oogenblik is daar% De klok
roept u ten stembusse. Aan u de keus tus-
schen de eer of de verslaving van Dixmude.
Beslist of gij vrij wilt blijven of eene kloos-
terstad worden.
Wat zult gij doen? Zult gij de geestelijke
partij eene nieuwe macht geven Zult gij
het kloosteronderwys tot over de elleboogen
in de stadskas laten zitten? Zult gij alle
leven, beweging, neering dooden Zult gij
de rijke familien van stad toeroepen, dat er
voor hen geene plaats meer is in Dixmude
zult gij hun zeggen dat zij hunne fortuin en
inkomen elders moeten gaan verteeren?
Zult gij de jongelingen dor achtbaarste fa
milien doen verstaan dat zij hunne geboorte
stad hebben te verlaten dat Dixmude ge
noeg heeft voor neering en bestaan met de
kalandise van klooster en kollegie?
Doet uwe keus, zegt luid of gij de geeste
lijke tyrannie begeert boven de zoete vrij
heid en gelijkheid en broederlijkheid die de
liberalen u altijd bezorgd hebben. Want
Dixmude heeft nooit de plagerijen, den
dwang, de bespiederij der geestelijke loen-
sche piketters gekend noch moeten vreezen.
Wij waren vrij en blij, beschermd door de
liberale eendracht en macht; beschermd
door de fortuinen der rijken en welstellende
burgers die leefden en lieten leven, die ons
steedje vol schoone gebouwen stelden en de
ambachtsman werk verschaften cn winst.
Moeten wij al dat goed verliezen? Moeten
wij in twist en tweedracht leven? Alle ge
noegen en vreugde en feesten vaarwel zeg
gen? Leve! het begijnhof! Want de pro
fessorsgazet voorspelt u dat de geestelijke
partij niet dood zal doen wat niet leeftZie
daar eene beloofde toekomst van gebradene
kiekens en jonge duiven. Dat is inderdaad
de klerikale politiek, zij zal niets doen her
leven noch leven, maar maar dood doen
wat nog leeft! Kiezers! doet eene keus en
denkt wel na wat gij doen zult.
Sedert onheugelijke tijden was de burge
meester van Dixmude altijd een zoon van
stad. Moetdit nu veranderen? Zijnde heeren
van Merckem, Vladsloo, Assche zoo machtig
op u geworden, dat gij voor hen alle eigen
liefde en zelfbestaan afgelegd hebt, om te
behagen aan de geestelijkheid die nog met
hare noodlottige plannen en voornemens aan
den dag niet durft komen. Ah de heer
Dautricourt-Woets moet plaats maken
voor den heer Valcke
Do achtbare burgemeester van Dix
mude is een man van ondervinding en ken
nissen in bestuurzaken. Onafhankelijk van
fortuin heeft hij aan de pastorij geene be
velen te gaan vragen hij heeft altijd al de
burgers met onpartijdigheid en gelijkheid
behandeld en meermalen heeft de profes-
sorsgazet hem hulde gebracht en slechts nu
wil het blad van het geestelijk kollegie hem
van kant, om plaats te maken voor een sa
cristieman, die nog maar eenige jaren hier
verblijft.
De lof die de professorsgazet den heer
schepen Baret toezwaait wordt door liet
publiek terecht aanzien als eene jesuiterij.
De geestelijke partij weet wel dat de heer
Fat et nooit slaaf en werktuig zou willen
worden. Daarom ook stelt zij tegen onzen
kandidaat den schitterenden Baert, wiens
hoofd men met de heerschzuchtigste gek-
kornijen volgeblazcn heeft. Men maakt hem
wijs dat hij schepen zal worden, maar dok
tor Delahaye zal het hem anders uit maken.
Moesthij gekozen worden, deze wil schepen of
wel burgemeester worden dat raadslid welk
van 18G4 tot 1369 den gemeenteraad van
stad vervulde met de bitterste krakeelen en
onderkruipingen.
Ja! kiezers, de klerikale kandidaten ma
ken eene branderslijst uit. Zij willen uwe
bloeiende gemeentescholen afbranden en de
onderwijzers en onderwijzeressen uithon
geren.
- Hun doelwit is de neering en het leven
a an Dixmude af te branden. Reeds jaren en
jaren wordt uwe stad in den buiten belas
terd als eene bedorvene stad, wier bezoek
-aoet gevlucht worden. Dus,neoringdoeners,
men treft uwen handeluwe nijverheid
uwen verkoop; gij wordt door zulke laste
ringen in uw bestaan gekrenkt. Is dat
schandelijk genoeg Al de dixmudsche bur
gers zijn ills verdachten aangeteekend en
uitgekreten in de gemeenten en daardoor
wordt ons veel schade berokkend. En die
zelfde lasteraars durven nu uwe stemmen
komen afbedelen voor mannen die uwe
Welstand geheel willen ten gronde helpen
voor eene partij van wraak die reeds een
tiental zonen van stad van bestaan en brood
beroofd heeft en hare inkwisitie zal voort
zetten ongenadig en wreed als barbaren.
Triegen en foppen. Kiezers, zorgt voor uwe
eigene belangen, uwe eer, uw voorspoed,
de toekomst uwer kinderen. Dat alles is in
gevaar, uwe rust is gedaan, als gij de kle
rikale twistzoekers en heerschzuclitigen de
meerderheid van stemmen geeft. Als ware
jemiten beloven de klerikale kandidaten u,
inhun manifest nietsniets, hoegenaamd niets
Zelfs durven zij geen klaar woord spreken
over de scholen, juist alsof zij diep be
schaamd waren als werktuigen op te tre
den der moordschoolwet, die hatelijke wet
vvi bloed, tranen en kuarzengetaud, die
schande, die oneer voor Belgie!
Op op kiezers, stemmen wij met groote
meerderheid voor de liberale kandidaten,
die wij allen kennen en aan het werk gezien
hebben. Zij willen uwen voorspoed, uwen
welstand. Nimmer hebben zij uwe belangen
verwaarloosd, waren altijd op de bres voor
uwe eer, het leven en de beweging. Zij dra
gen de stad in hun hart, zijn ware burgers
en vrienden van iedereen.
Stemmen wij dan eenparig voor de heeren
IJperen, Veurne, Nieuport en
Dixmude.
Het is ongelooflijk met welke nijdige drift
de geestelijke partij alle pogingen inspant
om meester te worden van de vier liberale
steden van Vlaanderen IJperen, Veurne,
Nieuport en Dixmude. Alles wordt in het
werk gesteld om den laatsten sprankel van
het liberalismus in de geheele provincie te
dooven.
Wij zouden bevreesd worden, kenden wij
van lange jaren den kloeken geest niet dier
vier steden, die meer dan eens met vasten
wil aan de hevigste stormen weerstand
geboden hebben.
Wij vertrouwen vast heden zondag schit
terende triomfen voor de liberalen te zien
vieren in de vier steden. Dat is noodig en
zoo zal het ook zijn. Onze vrije harten staan
op tegen de noodlottige priesterregeenng,
die van al onze steden en dorpen slaven-
nesten en kloosters wil maken.
Ja, geliefd Dixmude, wij verwachten van
u dat gij wederom aan het hoofd zult staan
en fier uwe liberale gevoelens doen blijken,
en gij willen uzelfs meester zijn en blijven,
zonder naar de sacristie, naar Merckem,
naar Vladsloo te moeten gaan bevelen ont
vangen wat er in uwe stad noodig is. Vrij
zijn wij en vrij blijven wij, tot spijt van wie
het benijdt, en leve de liberalen.
De klerikale kandidaten, in hunne geloofs
belijdenis, beschuldigen de liberalen van
den gemeenteraad van Dixmude geene reke
ning te geven van 's stadsmiddelen en uitga-
ven.
Dat is laster en de gekende waarheid be
strijden. Niet alleen worden de rekeningen
uitgehangen ten Stadhuize, worden ze op
gegeven in het stedelijk verslag, maar nog
alle drij jaren, bij elke kiezing, wordt er in
een bijzonder schrift aan al de kiezers, reke
ning gegeven tot de laatste centiem.
ledereen verstaat daaruit dat de liberalen
niet aarzelen alles klaar en duidelijk uit to
leggen. Het zijn mannen van eer en zijheb
ben"geene reden hunne daden te verduiken.
Dat wisten de klerikale kandidaten bij on
dervinding en echter, met hunnen naam er
onder, verspreiden zij eene lastering tegen
hunne tegenstrevers.
Zool zoo! ziet gij het wel, dat de tienden
voor de kloosters weder moeten ingevoerd
worden en de geldén der gemeenten naar
de nonnen en paters. De professorsgazet
schreeuwt moord en brand dat de kloosters
arm worden en uitgeput zijn dat zij aan de
kassen van Staat, provincie en gemeente
moeten zitten. Zij zegtWij willen de
afschaffing van de inzameling (schooiorij)
voor de Zusters.... De brave menschen
zullen dan niet meer gedwongen worden
de Zusters te ondersteunen, en wie weet
i) of zullen de Zusters bij gebrek aan be-
n staan niet genoodzaakt wezen de paro-
chien te verlaten.
Ziedaar, burgers, duidelijk en klaar door
de professorsgazet zelve verklaard dat de
gemeentekassen de kloosters zullen moeten
onderhouden. Geene vermindering van las
ten maar dubbele lasten voor de klooster
scholen. Wat eerst betaald werd aan een
brave burgerzoon en eene treffelijke burger
dochter, zal naar de kas der zwartjes gaan
die nooit met een kleintje te vreden waren
en alle jaren meer en meer zullen vragen.
Door de zegepraal verblind vragen de
pastoors luidop dat de gemeenten de kloos
terscholen betalen, dubbel op betalen. En
intusschen worden duizende brave burgers
kinderen in wee, ellende en armoede ge-
d°Kmzers! redt de burgerlijke samenleving
door uwe kloekmoedige stemming.
De slachtoffering der burgerszonen van
Dixmude wordt voortgezet wreed en onge
nadig en zal nog met den dag vermeerderen,
indien het kiezerskorps den 19 october geen
geducht hola! aan de geestelijke dwingers
toeroept.
Wij hebben reeds vier slachtoffers van
Dixmudsche familien aangeteekend, name
lijk de heeren Lucien Coutrin, Napoleon
Willaert, Adolf Vermeire en D. Vanhaute.
En thans vernemen wij a De onderwijzer
van Ruddervoorde, die 37 jaren en 4raaan-
den dienst telt, is brutaal aan de deur
gezet geworden.
De onderwijzer van Ruddervoorde is de
heer Karei Tyteca, een zoon van Dixmude,
gehuwd met eeno dochter ook van onze
stadbeiden tellen een aanzienlijk getal
familieleden op de kiezerslijsten van Dix
mude. Wat denken die broeders, die ooms,
die kozijns van dat schandelijk onrechtvaar
dig bestaanrooven der klerikale wraak-
partij?
O Lj
DE MXMDBEliil
Abonnement ten allen tijde voorop betaalbaar
Alle de abonnenlen genieten het recht jaar
lijks een bericht ran 10 drukregelshunne
neering of beroep betreffende, drij maal koste
loos in ons blad te lijven.
Alle affichcn bij den drukker van dit blad
gedrukt, morden eens onvergeld in hetzelve
geplaatst.
Men wordt aanzocht alle hoegenaamde arti
kels uiterlijk tegen Donderdag-avond vracht
vrij en onderteekend toe te zenden.
De bekendmakingen betelen 20 cent/men den
drukregel. Rechterlijke eerherstellingen 1 fr. De
groote letters volgens de plaatsruimte.
Er worden wekelijks exemplaren van dit blad
gratis gezonden in da* voornaamste herbergen
onzer omstreken, ten einde aan de annoncen,
.welke in ons blad gelijfd norden, meerdere
f ruchtbaarheid te geven.
Men schrijft in bij den drukker van dit blad
\alsook bij alle postdirecteurs.
Brieven en geld vrachtvrij toe te zenden.
~™-T-Tr-frg»s(i.